hoogste tijd Hoek van Holland wil geen tweede Scheveningen worden PZC 22 RUDEN RIEMENS zaterdag 8 september 2001 FOTOGRAFIE Snackbarhoudster lila Grootendorst: „Wat is er tegen patatcultuur?" foto Niels van der Hoeven/GPD Spannende plannen zijn het. Met een lagune, een zeeplein, een Station Strand, horeca en een dot appartementen in het duin wil de gemeente Rotterdam van Hoek van Holland een eigentij dse badplaats maken. Alles met ma te. Hoek moet Hoek blijven: een fijne badplaats voor de gewone mensen, zeggen de bestuurders. Maar volgens sommige bewoners dreigt Hoek van Holland 'een tweede Scheveningen' te worden, 'een badplaats voor de high so ciety', die de sobere, zuinige strandgasten en bootjeskijkers op de vlucht zal jagen. Snackbarhoudster Ina Grooten dorst is een hartelijk mens. Een kordate, opgewekte blondine. Maar nu gromt ze. „Ze willen van de patat cultuur af. Wat is ertegen een patat cultuur? Ik sta hier al jaren in. Het gaat nog steeds goed met me." Ina's Snackbar, een houten cafeta ria, in het duingebied aan de Strand weg, is een pleisterplaats voor bad gasten. Grootendorst werkt zich rot, zegt ze, maar is trots op wat ze heeft bereikt. „De klanten blijven komen," glun dert ze. „Ik heb een restaurantge deelte, een paar tafels en stoelen. Op zondagmiddag moet ik die reserve ren. Dan is het hartstikke vol." Haar geheim: lage prijzen. Ze zakt onderuit in een plastic ter rasstoel. Wijst tevreden naar de langs wandelende badgasten. Gezinnetjes, opgeschoten pubers, tevreden oud jes. „Gewone mensen." Johan van den Berg, vice-voorzitter van de bewonersvereniging De Oude Hoek, ziet de gasten graag komen. Als hij mooi mag wonen, mogen ook anderen best meegenieten van de schoonheid van de Hoek. Maar dan moeten ze niet aankomen met allerlei ongepaste ambitieuze plannen die op den duur al het Hoekse plezier beder ven. Praat er een half uurtje over met Van den Berg en je weet alles. Over over dreven plannen 'van een schaal die buiten alle proporties is', over 'natte dromen van projectontwikkelaars' over 'wel zestig grandcafés', over de plannenmakers die koste wat het kost de badgast wat harder in de por temonnee willen raken. „Ze willen dat Hoek van Holland toeristischer wordt. Wij niet", zegt Van den Berg. „Een miljoen badgasten. Driehon derdduizend bootjeskijkers. Per jaar! Wij vinden het hier druk ge noeg." Van den Berg is een gelukkig mens. Verruilde ooit het volgebouwde Spij- kenisse voor het rustige Hoek van Holland en had het geluk een huisje aan het Seinpad te bemachtigen. De woningen aan het Seinpad zijn be roemd. Pittoreske huisjes uit 1880. Oranje dakpannen, witte muren. En: uitzicht op de Waterweg. Achter het Seinpad is het anders. Daar ligt een vreemde, uitgestorven vlakte met hier en daar een uitspan ning. Snackbars, restaurants, gras velden. Omdat de etablissementen voor het merendeel uit schrootjes en spaanplaat zijn opgebouwd, is de zo ne al eens heel onaardig Keetcity ge doopt. Eén advies: laat die term niet vallen in een gesprek met Ina Groo tendorst. Dan wordt ze woedend. Want: „Als ze zeggen: 'len, zet iets neer van steen', dan doe ik dat van daag nog." Da's nu precies haar pro bleem. Die toestemming krijgt ze niet. In afwachting van de uitvoering van een zogenoemd masterplan wor den de uitbaters in het gebied - vol gens de plannenmakers ideaal voor de bouw van appartementen - niet meer dan gedoogd. Hun tentjes mo gen ze runnen, maar toekomstplan nen maken heeft niet veel zin. Op een kwade dag moeten ze misschien weg, Ina Grootendorst wacht de toekomst met angst en beven af. Komen er ap partementen? Komt er betaald par keren voor haar deur, zodat mensen niet meer even een goedkoop patatje komen eten? Wordt het spoor doorge trokken en komt er inderdaad een Station Strand? Ina Grootendorst schampert. „Ze willen hier een bad plaats voor de high society maken." Van den Berg: „Ze schieten door." Ze? Dat zijn de bestuurders in. Hoek van Holland en Rotterdam. En ze staan er bij de bij de duinen wonende Hoekenezen niet goed op. Ze worden beticht van luchtfietserij, van al te veel ambitie. Dat er wat veranderen moet in het in de loop der jaren wat verslonsde Hoek van Holland, vin den de meeste bewoners ook. Maar niet zo. Ze luisteren niet naar de bewoners. Ze zijn goedwillende amateurs en la ten zich overvleugelen door ervaren, grootstedelijk denkende politici uit het verre Rotterdam, zeggen de Hoe kenezen. Van den Berg: „Wij Hoeke nezen zijn murw gebeukt. We worden niet serieus genomen. De arrogantie. Ik word hier heel nijdig van." Ina Grootendorst: „Je stoot hier steeds weer je neus." De plannen worden uitgevoerd van uit het door ambtenaren bemande projectbureau aan de Emmaboule- vard. Maar de gebeten hond van de Hoekenezen is de politicus: de Hoek se deelraadsvoorzitter Toos Braban der bijvoorbeeld. Zij heeft het ge daan. Brabander kent de kritiek, ze kent het wantrouwen. „Ik heb veel con tact met de betrokken bewoners. Ik behandel ze naar mijn idee netjes. Maarzij denken er anders over dan ik. En we hebben elkaar niet kunnen overtuigen. Zij vinden de plannen te ambitieus. Jammer, wij vinden ze passend." Munitie De Emmaboulevard langs de Water weg wordt door Jan en alleman be wierookt en het Waterwegpark, dat evenwijdig aan de boulevard wordt aangelegd, mag er van de bewoners ook best komen. Maar tegen de ande re onderdelen van het plan bestaat veel weerzin en argwaan. In het dorp wordt gegniffeld over de tegenslagen voor de plannenmakers. In het duingebied zou veel munitie liggen uit de Tweede Wereldoorlog, waardoor bouwwerkzaamheden veel vertraging oplopen. Grooten-' dorst grijnst: „Ze hebben hun huis werk niet gemaakt. Iedereen wist dat hier munitie lag." Ze kan zich boven dien niet voorstellen dat langs pier en duin werkelijk een lagune kan wor den aangelegd. „Ik ben een leek, maar ik zie de bui al hangen. Al die stromingen daar. Dat kan niet." Bewoners kunnen zich evenmin voorstellen dat het doortrekken van de Hoekse lijn ooit rendabel wordt. Ze wijzen op de Jan Plezier, het trein tje dat nu reeds tot tevredenheid - meereizen kost een piek - badgasten van het station tot aan het strand brengt. En waarom worden er nieu we, dure appartementencomplexen gebouwd in het duingebied? En moe ten er werkelijk trekkershutten ko men in het nu nog redelijk ongerepte Voorduin? Het is allemaal zo grootschalig, zo schadelij k voor het dorpse karakter van de Hoek. „Er is al zo weinig groen in het Westland", zegt vice-voorzit ter Van den Berg van de bewoners- vereniging De Oude Hoek. „Het Westland is al voor 85 procent glas, steen en asfalt. Laat Hoek van Hol land dan de oase zijn! Deelraadsvoorzitter Toos Braban der: „Een groen Hoek van Holland, dat zou natuurlijk het mooiste zijn. Maar we hebben die woningen nodig om ons inwonertal (van 9000 naar 12.000 red.) weer zo hoog te krijgen dat we een aanvaardbaar voorzie ningenniveau halen. Bovendien, elf honderd woningen op tachtig hecta- re. Dat is riant en ruim van opzet. Wonen en recreëren in het groen, zo is het plan gemaakt." Het Waterwegpark is uiterlijk vol gend jaar 2002 klaar, zegt projectma nager Bert Andriesse. De lagune? In 2003. Gevaarlij k?,Het idee is aan al le kanten onderzocht." De spoorlijn? „Wordt doorgetrokken", aldus An driesse. Zo was het plan, zo is het plan. Hoek van Holland dreigt een tweede Schevingen te worden, vrezen de be woners. Andriesse: „Hoek wordt geen Scheveningen. Het plan is abso luut niet op de schaal van Schevenin gen. We willen de extra kwaliteiten van Hoek van Holland beter benut ten. Die driehonderdduizend boot- spotters moeten ook op een terras kunnen zitten. Met een pils voor hun neus." Hoek moet groen blijven, zeggen de bewoners ook. Maar met zestig grandcafés? Andriesse: „Hoek blijft groen. Die - elfhonderd woningen komen alleen i maar in een smalle strook bij de Wa terweg te staan. Zestig grandcafés klinkt op de schaal van Hoek van Holland als vrij veel. Maar we heb ben 't hier niet alleen over kroegen. Ook over hotels, restaurants en win- kels. Het worden geen zestig etablis sementen op een kluitje. We willen de ondernemers zo min mogelijk sturen, maar er komen hier geen schreeuwe rige toestanden. Het moet aansluiten bij de sfeer van Hoek van Holland." Wessel Penning

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 22