Schelde International breidt uit Bij Bison denk je direct aan lijm Nederlanders kopen fors minder cd's Boek voor boek over op de euro-prijzen Puinruimer Konings moet Laurus redden Producent van sportattributen bouwt groot nieuw complex in Goes Bioloog: computer streeft mens voorbij het bedrijf Oracle-baas loopt binnen donderdag 6 september 2001 door Jeffrey Kutterink GOES - Schelde International in Goes breidt het bedrijf op in dustrieterrein De Poel flink uit. De producent van sport- en turnattributen moet sneller gaan leveren om zijn marktpo sitie te kunnen behouden en verstevigen. En dus bouwt de onderneming nieuwe opslag- en distributie ruimten en zet het een compleet ingerichte sporthal neer als showroom. Alles bij elkaar een complex van zo'n veertigdui zend vierkante meter. De Goese onderneming, met een jaaromzet van bijna ƒ70 mil joen, exporteert 60 procent van haar producten en dat betekent dat Schelde International sterk rekening moet houden met de wensen van buitenlandse klan ten. En vooral de opdrachtge vers in het Midden en Verre Oosten eisen dat de bestelde producten in rap tempo de we reld overgaan. „Klanten willen niet meer tien weken wachten op him bestel lingen", zegt directeur J. Dek ker. „De trend is gechargeerd gezegd: vandaag kopen, morgen in huis. Dat is de snelle tijd waarin we leven. Dat is nu een maal de max-kt, en die bepaalt. We missen nu opdrachten om dat we niet kunnen voldoen aan de door opdrachtgevers gestel de levertijd. Zouden we wel kunnen leveren, dan hadden we veel van die opdrachten wel ge kregen." Om in de markt te blijven moet Schelde International zich dus wel aanpassen. Op de hele we reld zijn er slechts vier grote producenten van sport- en turn- toestelen: twee Amerikaanse, een Franse en een Nederlandse. „We leveren nu voornamelijk op bestelling", legt Dekker uit. „Dat betekent dat de productie pas begint als het contract is ge tekend. Voordeelis dat er weinig voorraden zijn. Nadeel is dat er veel tijd overheen gaat, voordat de producten bij de opdrachtge ver zijn. We hebben een week of zes nodig voor de productie en een week of vier voor transport. WAGENINGEN - De mens wordt in de toe komst ondergeschikt aan de computer. Op termijn kan kunstmatige intelli gentie zich zelfstandig verder ontwikkelen, waardoor het boven het menselijk vernuft zal uit stijgen. Deze ontwikke ling is het logische gevolg van de evolutie, stelt dr. ir. G. Jagers op Akkerhuis in het recentste nummer van het biologisch tijdschrift Biotheoretica. De bioloog Jagers komt tot deze conclusie na be studering van de regel maat in de evolutie van systemen. Als deze regel maat zich voortzet, dan wordt de mens straks in gehaald door de compu ter. De techniek is nog niet zover maar over een eeuw kunnen er computers zijn die het intellectuele ni veau van een klein kind hebben, aldus Jagers. Hij verwacht dat toekom stige computers het ver mogen krijgen om zelf kennis op te doen. Wan neer het zover is, raakt de mens de controle kwijt, en moet ze een nieuwe soort boven zich dulden, aldus Jagers. De bioloog, die tien jaar bezig is geweest met zijn onderzoek, is niet bang voor het schrikbeeld van de mens als marionet van de computer. „Toen de meercellige organismen zich ontwikkelden, kre gen bacteriën het ook niet slecht. Integendeel, door dat meercelligen het land op konden, kwam dat ook binnen het bereik van de bacteriën. Die konden meeliften. Wie weet wat dit ons mensen nog ople vert." Jagers verwacht dat de computers gedaanten zullen aannemen die aan gepast zijn aan hun func tie. Dat kan bijvoorbeeld een denkende fabriek zijn of een robot. Ook zal een dergelijk systeem zichzelf kunnen verbeteren. De ontwikkeling van de kunstmatige intelligentie is volgens Jagers nog al tijd afhankelijk van de mens. Die kan de evolutie een halt toeroepen door niet verder te gaan met de ontwikkeling. ANP Links is de uitbreiding-in-aanbouw van Schelde International al voor een deel zichtbaar. Dat vinden opdrachtgevers te lang. En dus moeten we over schakelen van het leveren op be stelling naar het leveren vanuit voorraad. Want alleen dan is die snelle levertijd haalbaar." Daaróm zullen veel producten voortaan op voorraad klaar staan. Het produceren van voor foto Dirk-Jan Gjeltema raden brengt risico's met zich mee. „Maar met het lopen van die risico's is minder geld ge- door Alex Bogers DEN HAAG - De muziekmarkt zit in een flinke dip. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn in Nederland zes procent minder cd's verkocht en twintig procent minder cd-singles dan in dezelf de periode van 2000. In geld uit gedrukt besteedden consumen ten in het afgelopen halfjaar 11,2 procent minder dan in die periode een jaar eerder. Dat heeft de brancheorganisatie NVPI gemeld. Volgens de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie is de hoop gevestigd op het vier de kwartaal. De cadeaumaand december en de vele nieuwe re leases in de laatste maanden moeten de cd-markt enigszins uit het slop halen. In totaal werden in de eerste zes maanden van dit jaar 2,7 mil joen cd-singles verkocht (tegen 3,4 miljoen in 2000) en 19,6 mil joen cd-albums (tegen 20,8 mil joen vorig jaar). De verkoop van muziekcassettes en lp's daalde licht, beide van 100.000 naar 70.000 stuks. De consumenten- waarde van de totale verkoop van geluidsdragers bedroeg 237,5 miljoen euro 523 mil joen). Vorig jaar was dit nog 265 miljoen euro. 'Huisvlijtpiraterij' en de geor ganiseerde misdaad laten diepe sporen na op de Nederlandse cd-markt. „Het aantal illegale cd's loopt inmiddels in de mil joenen", aldus de NVPI. De Stichting Brein bracht eerder dit jaarnaar buiten dat de 'huis vlijtpiraterij' in Nederland de georganiseerde illegale cd-han- del overtreft. Vorig jaar werden ruim 12,5 miljoen cd's gebrand. Daar kwamen nog eens 2,5 miljoen il legaal geperste cd's bij. Boven dien circuleren er miljoenen songs op internet, die - voor het merendeel illegaal - gedown- load worden. Alternatief De Nederlandse muziekindu strie komt met een alternatief voor de illegale webpagina's. Door betaling van een maande lijks bedrag wordt het mogelijk om songs te downloaden of te beluisteren. Een aantal initia tieven is al eerder van start ge gaan, zoals Emusic.com, OD- 2.com en Vitaminic.com. Cijfers over het aantal (legale) aanko pen van muziek via internet zijn nog niet bekend. GPD/ANP moeid dan het mislopen van op drachten", aldus Dekker. Schelde International heeft nu te weinig ruimte om voorraden aan te leggen en dus komt er een compleet nieuwe opslag- en ex peditieruimte. Het op voorraad produceren betekent overigens niet dat de opdrachtgever een heidsworst moet kopen en geen specifieke wensen meer kan in dienen. Dekker: „Neem de basketbalin stallaties. Die moeten aan inter nationale eisen voldoen. Dus aan de constructie kan een op drachtgever toch niets verande ren. Wel kan hij bepaalde wen sen hebben op het gebied van de kleur van het apparaat. Een Amerikaanse basketbalploeg wil bijvoorbeeld dat de installa ties paars van kleur zijn. We richten onze organisatie nu zo danig in, dat we op het allerlaat ste moment het toestel nog in de gewenste kleur kunnen spui ten." China Om een grotere marktpositie te verwerven wil het Goesé bedrijf andere markten aanboren, zoals China. Verder wil het bedrijf ze ker voor de markt in de Benelux zich nog beter kunnen profile ren. En daarom bouwt het be drijf een compleet ingerichte sporthal die gaat dienen als showroom. „Vooral in de Benelux komen veel opdrachtgevers hier kij ken", zegt productie manager M. C. Kole. „Het zijn veelal ver tegenwoordigers van overheden die ons de opdracht geven een sporthal van onder tot boven in te richten. De mogelijkheden zijn zo divers geworden dat de huidige showroom te klein is. In de nieuwe kunnen we veel meer van de mogelijkheden laten zien." ,Dat geldt zeker als het gaat om de laatste trends. Want steeds meer toestellen zoals klimrek- ken, basketbalinstallaties, scheidingswanden, ringtoestel- len en uitschuifbare tribunes zijn automatisch te bedienen. Het is daarom noodzakelijk dat we de klanten al die mogelijkhe den kunnen laten zien." door Jeffrey Kutterink GOES - Wie lijm zegt, zegt snel Bison. En wie denkt aan Bison, denkt al snel aan lijm. De naam is een synoniem voor een serie van honderden producten. On derdeel van de strategie om voor elke lijm-, afdichtings-, sol- deer- of smeerklus een oplos sing in huis te hebben. Think global, act local is de strijdkreet waarmee Bison International de wereld vanuit Goes verovert. Goesenaar Cornelis van de Ree- pe, groothandelaar in schoenen en lederwaren legde in 1938 de basis voor de nu wereldwijd opererende organisatie. Hij er gerde zich aan de alsmaar losla tende zolen onder zijn schoe nen. Dat bracht hem op het idee om een lijm te ontwikkelen op basis van schaars natuurrub ber: supralijm. De nieuwe vin ding oogstte succes en samen met zijn zoon Leendert van de Reepe richtte hij de Vereenigde Chemische bedrijven Perfecta- Handelsonderneming op. Het was slechts het begin van wat later Bison International zou gaan heten. In de jaren ze ventig koos de onderneming voor een nieuwe strategie. Het accent kwam te liggen op het ontwikkelen van producten voor de doe-het-zelver. Een sterke zet, zo zou later blijken, door de opkomst van het klus sen in huis. Daarnaast hield Bison aan dacht voor de professionele markt, met name kleinere aan nemers en onderhoudsafdelin- gen van bedrijven. Een gegeven dat met de overname in 1990 van het Schiedamse bedrijf CFS nog eens dunnetjes werd onder streept. Met die transactie ver wierf Bison een sterke positie op de (professionele) markt van smeer- en soldeermiddelen. Aandelen En daarmee zette het bedrijf de toon voor de verdere ontwikke ling. Om in het buitenland vaste voet aan de grond te kunnen krijgen, verkochten de aandeel houders in 1996 hun aandelen Bison aan de Bolton Group. Een concern waaronder bedrijven vallen die een aantal kenmer ken gemeen hebben: ze richten zich allemaal op consumenten, dat doen ze met A-merken en het liefst ook nog in een niche markt. Zo behoort de Duitse producent van huishoudlijm Uhu tot het internationale con cern, evenals twintig sterke consumentenmerken zoals Rio Mare (tonijn in blik) en WC Net, een range toilet- en onder houdsproducten. „Het veroveren van de markt is Een medewerker van Bison aan de inontagekit-machine. Naam: Bison International Plaats: Goes Opgericht: 1938 Aantal werknemers: 170 Omzet: 120 miljoen gulden niet alleen een kwestie van het maken van goede lijmen", ver zekert directeur Hein Adama. „Mensen kopen geen lijm, zij kopen vertrouwen. Als ze twee dingen tegen elkaar plakken, willen ze ook dat het blijft zit ten." En daarmee legt hij de kern bloot van wat het 'Bison-con- cept' is gaan heten. In helder Nederlands samengevat: voor elke klus de juiste lijm of kit on dersteund met heldere voorlich ting. Goed beschouwd is het concept een drietrapsraket. „Allereerst is het belangrijk dat de lijmen altijd van dezelfde uitstekende kwaliteit zijn", be nadrukt Adama. „Een lijm moet namelijk altijd goed werken en bovendien goed verwerkbaar zijn. Het allerbelangrijkste is misschien wel de voorlichting. Doordat we zoveel soorten lij men voor verschillende materi alen en omstandigheden ma ken, bestaat het risico dat het aanbod ondoorzichtig wordt. Het in de winkel neerzetten van schappen vol met lijm heeft geen zin als de klant niet wordt verteld welke materialen hij met welke lijm tegen elkaar kan plakken. Het geven van gerichte informatie is dus essentieel om de markt te kunnen veroveren." Bison doet dat op tal van manie ren te doen: via verpakkingen, folders en internetsites. Lijm- adviescomputers geven in de winkel aan welke lijm de klant het best kan gebruiken in een bepaalde situatie. Ook verzorgt Bison opleidingen voor onder andere winkelpersoneel. En mocht een klus problemen ople veren dan is er de gratis telefo nische helpdesk voor vragen en ldachten. Marktleider Bison is in Nederland marktlei der. De naamsbekendheid is bij na honderd procent, zo blijkt uit marktonderzoek. De helft van de omzet zet de lijmgigant af in eigen land.Al verschilt het pre cieze aandeel per product", nu anceert Adama. „Voor sommige producten hebben we zelfs tachtig tot negentig procent van de markt in handen." De andere helft van de omzet behaalt Bison in meer dan vijf tig landen. De belangrijkste af zetgebieden zijn de Benelux, Zuid- en Oost-Europa en het Midden-Oosten. Die markten worden bewerkt vanuit het hoofdkantoor in Goes en com merciële bijkantoren in België, Spanje en Italië. In de Golfsta ten in het Midden-Oosten voert Bison de markt aan met Bison Kit. Met het merk Imedio speelt Bison een leidende rol in Span je. Om die marktleidende rol te kunnen behouden, is innovatie belangrijk. „Er komen steeds weer nieuwe materialen op de Fred Duivenvoorde prijst zijn boeken in guldens en euro's. foto Lex de Meester door Matthew Gideonse Je zou het haast monniken werk kunnen noemen. Zo'n twintigduizend boeken, achter in keurig netjes geprijsd met potlood. In guldens uiteraard. En dat gaat 1 januari volgend jaar veranderen. Tweedehands boekhandel 'De Boekenbeurs' in Middelburg moet op die da tum klaar zijn voor de invoering van de euro. Het lijkt haast een onmenselijke klus. Alle boeken krijgen achterin naast de prijs met het 'f-je' ook een 'e-tje'. Een blik in één van de vele boe kenkasten leert dat een behoor lijk aantal boeken al voorzien is van een dubbele prijs. „Dat zijn de boeken die we de laatste twee maanden hebben ingekocht", legt eigenaar Fred Duivenvoor de uit. „De boeken die al in de kasten stonden moeten nog alle maal een prijs in euro's erbij krijgen." De prijzen van de boeken in 'De Boekenbeurs1 zijn veelal afge rond op halve guldens. Duiven voorde heeft een lijstje gemaakt waar de meest voorkomende prijzen in euro's op staan. Prij zen als 2,04 of 5,41 euro zijn geen uitzondering. Dat is vol gens de eigenaar heel lastig. „Ik baseer mijn europrijzen op de guldens en dat komt vaak ver velend uit. Er gaat heel veel werk in zitten. Duivenvoorde heeft altijd in guldens gedacht en dat moet nu ineens in euro's. Hij heeft wel moeite met het te ken van de euro. „Het 'f-je' kan ik in een vloeiende beweging achterin het boek zetten, maar dat is me tot nu toe met het euro teken nog nooit gelukt." Toch is Duivenvoorde blij met de komst van de euro. „Het blij ft een hele operatie, maar ik krijg altijd veel Belgen en Duitsers in de winkel. Dan is het ook een heel gestoei met franken en marken. Daar zijn we volgend jaar van af." Vijf mensen gaan de komende maanden alle boeken in de kas ten stuk voor stuk nakijken en waar het nodig is omprijzen. De eigenaar heeft er alle vertrou wen in dat de Mus voor het einde van het jaar geMaard is. „We hebben iemand in dienst geno men die één middag in de week een aantal kasten onder handen neemt. Daarnaast helpt de rest van het personeel mee als daar tijdvoor is." Mochten er tegen het einde van het jaar toch nog problemen ontstaan om alles op tijd om te prijzen, zal Duivenvoorde meer mensen op de Mus zetten. Als het echt nodig is zal hij de win kel sluiten om met z'n allen een week lang de schouders er onder te zetten. foto Dirk-Jan Gjeltema markt en bestaande materialen veranderen van samenstelling doordat ze worden verbeterd. De samenstelling van materiaal bepaalt wat voor soort lijm er moet worden gebruikt. Ook de omstandigheden zijn belang rijk, is het voor binnen of buiten het huis, voor droge of vochtige ruimten. Neem nu bijvoorbeeld de ontwikkelingen in de sani tair. Het gebruik van acrylba- den is in. Daarvoor moet een aparte kit worden ontwikkeld, omdat andere kitsoorten een voudigweg niet hechten op het materiaal." Toch is Bison op zoek naar ande re wegen om de greep op de markt nog verder te verstevi gen. Zo boekt het bedrijf succes met de verkoop van onder meer vochtvreters en sprays om stroef lopende sloten, scharnieren of schroeven weer soepel te ma ken. De komende jaren wil de Goese onderneming nog meer landen veroveren. Een belang rijke nog niet ontgonnen markt is Oost-Europa. „Daar staat het doe-het-zelven nog aan het be gin." Maar ookin eigen land wil Bison groeien. Adama: „Ook al heb ben we de helft van de markt in handen, dat betekent dat er nog heel wat te veroveren valt." door Cathérine van der Linden DEH HAAG - Laurus heeft met de 59-jarige Jan Konings een keiharde puinruimer inge huurd. De interim-bestuurs voorzitter heeft net als de ge schorste topman Ole van der Straaten geen notie wat een krop sla moet kosten en hoelang de melk vers blijft, maar van de 'houdbaarheid' van bedrijven en bedrijfsonderdelen weet hij des te meer. De raad van commissarissen van supermarktbedrijf Laurus heeft een financieel expert ge zocht om orde op zaken te stel len en geen kruidenier. Daarvan lopen er genoeg in de onderne ming. In de buitenstaander Ko nings is een ervaren saneerder gevonden voor wie zakelijkheid en snelheid van handelen één woord lijken te vormen. Dat is direct gebleken. Eén van de eerste maatregelen die hij na zijn aantreden afgelopen vrij dag heeft genomen, is het annu leren van de mondelinge toelichting op de halfjaarresul taten. Die bijeenkomst was voor afgelopen dinsdag gepland. De interim-manager heeft het nog te druk met zich een mening over Laurus te vormen, aldus een woordvoerder. Konings wil snel tot de kern van de zaak doordringen. Dat heeft hij zich eigen gemaalct tijdens zijn internationale carrière in het bedrijfsleven, waarin hij uitsluitend financiële functies vervulde. Hij werkte ondermeer bij de Amerikaanse producent van kopieerapparaten Rank Xerox (1971 tot 1980) en Sara Lee/Douwe Egberts (1980 tot 1995). Bij het laatste concern bracht hij het tot senior vice- president in de Verenigde Sta ten. De financiële man Konings stond in die jaren ook bekend als de schaduw van voormalig Phi- lips-topman Cor Boonstra die hij begin jaren tachtig al tegen het lijf was gelopen bij schoen- smeerbedrijf Intradal. Samen stonden ze later bij Sara Lee/Douwe Egberts bekend als het duo 'Koonstra'. Stil Sinds zijn pensionering vier jaar geleden, heeft Konings bij voorkeur in stilte aan reorgani saties gewerkt. De meeste klus sen Maarde hij in relatief korte tijd. Zo vertrok hij na dx'ie maanden interim-voorzitter en -directeur te zijn geweest bij voetbalclub Vitesse, terwijl werd verwacht dat hij minstens zes maanden aanbleef. Hij hielp er de financiële chaos te ont warren. Konings heeft zich ook bemoeid met de verkoop van de winstge vende bedrijfsonderdelen van het failliete Fokker aan Stork. Aansluitend leidde hij in 1996 en 1997 min of meer geruisloos de sanering en verkoop van de videoketens Superclub en Vi deoland van Philips.. Konings bleef tot vorig jaar ook lid van de raad van commissaxissen van GAK Nederland. De snelheid waarmee hij zaken doet, is precies wat Laurus no dig heeft. Nu de Konmar-droom al zo kort na de introductie van de eerste winkels aan diggelen ligt, zit het supermarktbedrijf met de handen in het haar. Ko nings moet er weer een toonbare coup van zien te maken. Waarnemers blijven hameren op wat in hun ogen altijd het meest realistisch is geweest: Laurus moet met ten minste twee winkelketens doorgaan. Met Korunar of Super de Boer en in elk geval winstmaker Edah. In hun haast en overmoed hebben Van der Stx-aaten en de al eerder weggestuurde topman Stuyts die overlevingsstrategie genegeerd. Van Konings wordt vexwacht dat hij tussen het puin de juiste winkelformules op graaft en Laurus daarmee redt. GPD SAN FRANCISCO - Lar ry Ellison, de bestuurs voorzitter van de Ameri kaanse softwaremaker Oracle, heeft eerder dit jaar 706 miljoen dollar (1,75 miljard gulden) ver diend met het verzilveren van opties in zijn onder neming. De topman verkocht de meeste opties in januari. Niet lang daarna kwam Oracle met een winst waarschuwing en kelder de de waarde van het aan deel. In de zomer van vorig jaar deed het aan deel 46,32 dollar, dinsdag bedroeg de slotkoers 12,08 dollar. Ellison besloot in 2000 zichzelf de komende drie jaar geen salaris en bo nussen toe te kermen, in ruil voor veertig miljoen, opties. AP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9