Permanente mestgeur taboe Rijken restaureert muurschildering Mini-expositie met kritisch tintje Vrolijke klanken besluiten loodzware congresdag Kawadïas wordt wel de Griekse Slauerhoff genoemd Provincie wil terughoudend beleid bouw grootschalige mestsilo's lezers schrijven WCT Drempels Vocaal ensemble oefent openbaar Speurtocht bij Fort Rammekens kunst cultuur donderdag 6 september 2001 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De strengere regels voor het omgaan met dierlijke mest zorgen ervoor dat de import van mest in Zeeland afneemt. Het zal niet zo zijn dat de provincie straks geplaagd wordt door een permanente strontgeur, zoals in grote delen van Noord-Brabant het geval is. Het provinciaal bestuur stelt zich zeer terughoudend op te gen plannen voor aanleg van grootschalige mestopslag. Dit verzekert gedeputeerde T. Poppelaars (milieu). Hij rea geert op het afsluiten van mest- afzetcontraeten tussen (Bra bantse) veehouders en Zeeuwse akkerbouwers. ,,Ilc denk dat door de afzetcontracten en de mineralenboekhouding de mestimport eerder zal dalen dan stijgen. De akkerbouwer zal geen kilo mest méér toelaten dan hij werkelijk nodig heeft. Anders moet hij er een heffing over betalen." De mestafzetcontracten bete kenen voor de Zeeuwse boeren een nieuwe inkomstenbron. Voor het beschikbaar stellen van hun akkers voor mest, krij gen ze gemiddeld 300 gulden per hectare. Poppelaars is niet bang dat het uit de hand loopt. „De boeren gaan anders bemesten. Je krijgt een verplaatsing van najaar naar voorjaar. Ook nieu we technieken voor be- en ver werking van mest gaan een rol spelen. Er wordt meer op maat gewerkt. In het ongunstigste ge val zal de hoeveelheid mest die in Zeeland wordt toegepast ge lijk blijven. Gelet op de normen verwacht ik een daling." Beperkte import De gedeputeerde geeft aan dat in de eerste plaats de mest die Zeeuwse veeboeren produceren verantwoord moet worden af gezet. Daar verwacht hij geen problemen mee. Pas daarna is een beperkte import mogelijk. Poppelaars erkent dat in de hui dige situatie te veel dierlijke mest van buiten de provincie wordt gehaald. „Het is bepaald niet verkeerd dat er straks min der mest wordt geïmporteerd. Als jekijkt naar de kwaliteit van het Zeeuwse oppervlaktewater is een reductie noodzakelijk. Daar is een hele hoop te win nen,". Het verschuiven van de mest- aanwending van najaar naar voorjaar houdt volgens land bouworganisatie ZLTO in dat aanleg van zes grote opslag voorzieningen, bij voorkeur op industrieterreinen, nodig is. Ook op de boerenbedrijven zelf zijn meer opslagfaciliteiten ge wenst. Poppelaars vindt dat eerst de al beschikbare opslag mogelijkheden voluit benut moeten worden. „De sector moet maar eens aantonen dat grote opslagcapaciteit nodig is. Ik sta niet te popelen voor grote mestsilo's. Plet mag er niet toe leiden dat we meer mest krijgen dan we kunnen gebruiken. Si lo's mogen er alleen komen als we daarmee een Zeeuws pro bleem oplossen. We moeten ze niet bouwen om Brabant van het mestoverschot te verlos sen." Stankoverlast De gedeputeerde verheelt niet dat in de toekomst door de ver anderende mestaanwending stankoverlast zal optreden. „Ex- zullen wel eens pieken zijn. Ik heb niet de indruk dat het meer gaat stinken, ook al omdat de verwerkingsmethoden beter worden. En stank is een beetje relatief en subjectief begrip. Met enige vorm van geur zul je altijd te maken hebben. Dat hooi-t bij het buitengebied. Maar je moet het niet te gek ma ken. Het risico zit ex-in dat wan neer je het uitrijden van mest meer spreidt, je ook wat meer momenten hebt van stank." Poppelaai-s voorziet dat in de toekomst het terugdringen van de mestbelasting verder gaat. Hij staat daar met het oog op de kwaliteit van het oppervlakte water achter. Mest is een belangrijke oorzaak van de hui dige veivuiling van het opper vlaktewater. Hij 'hoopt dat er meer milieuwinst te behalen valt met be- en verwerking van mest, in plaats van grootschali ge opslag en voorjaarsaanwen- ding. Poppelaars vindt het een goede zaak dat ook in landbouwkrin- gen in die richting wordt ge dacht. Het fresco dat gevonden is tijdens de sloop van de voormalige bioscoop Alhambra in Vlissingen. foto Lex de Meester door Edith Ramakers VLISSINGEN - De muur schildering die eerder dit jaar werd aangetroffen in de voor malige bioscoop Alhambra in Vlissingen wordt gerestau reerd door de Koudekerke naar A. C. Rijken. Dat deelt D. Roos jr. mee. Roos heeft ge ijverd voor behoud van de muurschildering die gesig neerd is door R. Pharasyn De schildering van ongeveer twee bij drie meter wordt op dit moment schoongemaakt en dé holtes achter cle pleister laag worden opgevuld. Daar na beoordeelt de restaux'ateur hoe de afbeeldingen bijge werkt worden. Pharasyn, die leefde in het begin van de vori ge eeuw, heeft een man afge beeld, die een duif aan een vrouw overhandigt. In januari werden bij de sloop van de oude bioscoop drie muurschilderingen aangetrof fen. Eén van de drie wex-d door een spectaculaire ingx-eep van de sloophamer gered. Roos: „Niet alles hoeft middeleeuws te zijn om waardevol bevon den te worden. Deze muur- schildexing is niet alleen mooi, maar ook bijzonder door het verhaal wat er achter zit. Pha rasyn was, waarschijnlijk, een zeer bekwaam decoratieschil der. Dit werk heeft jarenlang in een belangrijke uitgaansge legenheid gehangen. Het laat verder kunstnijverheid uit het begin van de vorige eeuw zien." Sponsoren De gemeente Vlissingen stelde eerder vijftienduizend gulden beschikbaar voor de restaura tie van het weik. Proverko, de projectontwikkelaar van het nieuwe Alhambra, kwam met 2500 gulden over de brug. An dere sponsoren hebben zich gemeld. De stichting Moer man, de Rabobank en de VSB bank volgden. „We hebben het geld hard nodig. Sagro (die voor het demonteren, vervoer en tijdelijk opslaan van de schildering verantwoordelijk was) heeft een rekening van zeveirtiexrduizend gulden in gediend. De rekening van de restaurateur volgt nog. Maar het is alleszins de moeite waard. Het wordt mooi." Wat de nieuwe bestemming van de muurschildering wordt, is nog niet bekend. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van 22 augustus lazen we dat de plannen voor de Wes- terschelde-containerterminal vastere vormen aan gaan ne men. In Landlust is een infoi-- matieavond geweest en op 2 ok tober is er in Middelburg een discussieavond. Langzaam maar gestadig rolt de provincia le machine dooi'. Beseffen we in Zeeland echter wel wat ons te wachten staat? De WCT zal vol gens de prognoses 800 a 1600 trucks per dag gaan beladen. Die gaan dus heen en weer over onze A58. Vermoedelijk zal dit getal nog groter zijn, want de plannenmakers werken aan nog meer containeroverslag in het Sloegebied. Reken maar op een paar duizend extra vrachtauto's dagelijks op de Zeeuwse wegen. Onze provincie heeft als 'han delsmerk' Rust en Ruimte. Daar- wordt nu wel sloi'dig mee omge sprongen. Het is ook in tegen spraak met de plannen van minister Netelenbos om het au toverkeer te verminderen. Naar mijn mening hoort een contai- nerterminal meer landinwaarts, waar het vei'keer in alle richtin gen uit kan waaieren (Antwer pen, Rotterdam). De anderhalf- duizend vrachtauto's die dagelijks bij de WCT vertrekken zullen in oostelijke richting gaan. De Zeeuwse automobilist zal er dan alle dagen tussenin rijden! Willen we dit echt? G. W. van Schellen, Molenstraat 18, Wemeldinge. Wij vinden de teloorgang van het busvervoer op Tholen (PZC 4-9) een logische ontwikkeling.. Het duur(lang)zaam-veilig- project plaatste di'empels en gaf een voor bussen (en auto's) on begaanbare i'oute. Daardoor zijn de routes verlegd naar bui ten de dorpen, waai'na veelmin der reizigei's er gebruik van gin gen maken. Dat ontaarde in verliesgevende lijnen en het schrappen van ritten. Als Stich ting Pro Auto vinden we dat in de provincie het openbaar ver voer in stand gehouden dient te worden, om in de vervoersbe- hoefte van mensen die niet met de auto kunnen te voorzien. Alle drempels in doorgaande ï'outes i dienen dan ook verwijderd te worden. Wim Boogaart, Stichting Pro Auto, Erling Steenstraat 14, Nieuioerkerk. KATTENDIJKE - Het Zeeuws I Vocaal Ensemble houdt zater- j dag 8 september een openbare i repetitie in de hervormde kerk van Kattendijke. In het kader van Open Monu- 1 mentendag kan iedereen tussen j 10.15 en 12.15 uur komen luiste- ren naar geestelijke en wereld- lijkemuziek van 1500 tot heden. I Het ensemble oefent wekelijks in 't Blokhuis in Kattendijke. I RITTHEM - Het milieu-infor- matie- en educatiecentrum' Walcheren (MicMec) houdt op woensdag 12 september voof kinderen vanaf 10 jaar een ont dekkingstocht rondom Fort Rammekens in Rittliem. Er worden plekken bezocht! waar iets over de geschiedenis; 1 of de natuur gevonden kan worf den. Langs de route staan gid-! I sexx die helpen of uitleg geven.' i De film 'Broken Dikes' wordt! hier vertoond, met beelden van; Walcheren voor de overstro-. t nxing. Tussen 14.00 en 16.30 uur' i kunnenkindei'en vanaf tien jaar 1 gratis aan de tochten deelne men. Op zondag 16 september i komt een vei'halerverteller naar 1 het fort. Hij leest tussen 14.30 en 15.30 uur verhalen voor uit de boeken van schrijver en teke naar Wim Hofman. Het fox-t ligt aan de Rammekensweg in Rit- them en is dagelijks geopend tussen 13.00 en 17.00 uur, be halve op maandag. MIDDELBURG Abdij Congres Rederijkers: rebellen en conformisten, publiekslezing van Herman Pley en optreden Camerata Trajectina die authentieke rederij kersliederen ten gehore bracht door Lo van Priel Wie woensdag bij het con gres over de rederijkers was, kon zich 's avonds ontspan nen met muziek. Een program ma met liederen uit die tijd van de rederijkers, gespeeld door Camerata Trajectina. Het en semble kwam verrassend uit de hoek: een mooi origineel pro gramma met teksten die je zel den of nooit hoort en een voor dracht met veel afwisseling. Nederlandse liedei'en uit de 16e eeuw hebben weinig variatie in de melodie. Je moet als ensem ble veel uit de kast halen in de insti'umentatie, in de wisseling van de stemmen en de voor dracht om wat theater te kun nen maken. Camerata Trajecti na was op zijn best. Een goede afsluiting van de dag. Vooraf was er een opti'eden van Herman Pley, bekend cultuurfi losoof die op gezette tijden het Nederlandse volk een spiegel voox'houdt. Gisteravond deed hij dat met een lezing als een conference: hoe rederijkers het publiek bespeelden. In zijn ver- Ixaal flitsten duiveltjes door de straten en wai'en Adam en Eva naakt - voor de val althans. Let terlijk zorgde Pley voor spekta kel: ï'ederijkei'ij is vooi'dracht, met een sterke visuele inslag. Wie die stukken leest vindt ze saai, maar vergeet dan dat ze opgevoerd moeten woi'den. Het optreden van Pley en Came rata Trajectina was het sluit stuk van de eerste dag van een congres over Rederijkers: rebel len en conformisten. Commissaris Van Gelder open de het driedaags congres met een verwijzing naar de histori sche rol van Zeeland tussen nooi'cl en zuid. De geschiedenis van de rederij kers in dit gewest illustreei"t die functie bij uit stek. Twee massieve ochtendlezingen strooiden historische feiten over de deelnemers. Het ene re- feraat over Vlaandei'en, het an dere over de rederijkerskamers van het noorden: aantal kamers, opkomst, aantal leden. In beide j lezingen kwam de literatuur nauwelijks aan de orde en dat gold eigenlijk ook voor de drie, middaglezingen. De literaire aspecten van de rederijkers lij-, ken schuil te gaan achter de cul tuurhistorische benadering. In alle lezingen blijkt de rol van de. rederijkers in de stadscultuur een centraal thema te zijn. Wat betekenden ze voor een stad? Prestige aanvankelijk. Wie wa ren er lid van? De middenklasse. Hoe was de relatie met kerk en stadsbestuur en andere broe- clerschappeix? Divers en flexi bel. Waren ze betrokken bij de feitelijke macht? Soms wel, soms niet. Hun toneelstukken -warenbijdragen aan het publie- ke debat, wat zich ook tegen hen kon keren. Wie de eerste dag van dit congres op zich laat inwer ken, moet vaststellen dat men' nauwelijks kan spreken over de rederijkers. In elke stad lijkt het weer net even anders te zijn. In de loop van de tijd veranderen de ka- I mers verschillende keren vari; karakter, samenstelling en l functie. In Antwerpen speelden ze na de val van de stad geen rol meer: de jezuïeten gaan hun functie in de stadscultuur ovei'- nemen. In Amsterdam worden de rederijkerskamers na 1600 centra van de nieuwe literatuur. Een conclusie na een dagje con- gressei'en: rederijkers en stads cultuur zijn zaken waar men moeilijk een scherp beeld van krijgt. Maar daarom was er 's a- vonds dan ook divertissement in de vorm van Pley's spektakel en de muziek. (Advertentie) znf 2001 zeeland nazomer festival 28 aug t/m 9 sept [0118) 659 659 www.nazomerfestival.nl Bal Populaire dansavond in de open lucht 7 sept 21.30 u. gratis Abdijplein Middelburg Een porseleinen vis, afkomstig uit de wrakstukken van het schip 'Woestduin'. foto's Lex de Meester door ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - Eigenlijk is het een voorbeeld van hoe het niet moet. Voor de mini-expo sitie die het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen (KZGW) heeft ingericht in het provin ciehuis in Middelburg heeft men zich 'moeten behelpen met een paar vitrines'. Bij de uitgestalde voorwerpen on- breekt elke uitleg. Conserva tor C. Heyning: „Zonder ver haal zullen de meeste mensen zich afvragen wat er precies ligt." De knulligheid van de exposi tie blijkt opzettelijk. Bij de presentatie aan Statenleden en provinciale ambtenaren, gisteren in de voorhal van de Statenzaal, liet Heyning een dia zien van een kast in de vooi-malige Genootschapska mer van het Zeeuws Museum. Veel voorwei'pen op de plan ken, maar geen enkele toelich ting. Heyning: „Merkwaardig, zal de bezoeker denken, maar verder komt hij niet." De boodschap is duidelijk. Het wordt pas duidelijk hoe bij zonder voorwerpen zijn als hun verhaal daarbij wordt verteld. De mini-expositie is door het KZGW ingei'icht met het oog op de beslissing die Provincia le Staten, later deze maand ne men over de vernieuwing van het Zeeuws Museum. Het Een zilveren wapenschild van de provincie Zeeland. grootste deel van de collectie ('Zestig tot zeventig procent', denkt Heyning, 'Een groot deel maar we moeten nog zien hoe groot', aldus voorzitter M. Steenbeek van het Zeeuws Museum) is in bruikleen gege ven door het Zeeuwsch Ge nootschap. Volgens Heyning is de omvang, de aard en het be lang van de collectie bekend tot in Tibet en Taiwan, maar in Zeeland veronachtzaamd. Tot voor kort. Het adviesbureau Twynstra Gudde heeft enkele maanden geleden aanbevolen juist die collectie tot een kern punt in de tentoonstellingen van het nieuwe Zeeuws Muse um te maken. Aan de hand daaxwan kunnen verhalen over Zeeland woi'den verteld. Menskracht „Maar Twynstra Gudde voeg de daar een waarschuwing aan toe", hield Heyning haar ge hoor gisteren voor. „Verhalen kun je alleen vertellen als je beschikt over deskundige mensen die op de hoogte zijn van die verhalen. En mens kracht kost geld. Zodoende uitte ze duidelijk kritiek op het dagelijks pro vinciebestuur en het grootste deel van de Statenfracties. Die lijken namelijk van plan flink wat geld te investeren in de verbouw en inrichting van het Zeeuws Museum, maar een be slissing over het benodigde budget voor de exploitatie schuiven ze voorlopig voor zich uit. Met behulp van dia's en ver wijzingen naar de voorwerpen in de vitrines en aan de muren rond de Statenzaal en in de Tweede Commissiekamer, maakte Heyning duidelijk hoeveel verhalen de collectie van het Zeeuws Genootschap herbergt. Van een achttiende eeu ws rariteitenkabinet dat de toenmalige wereld in het klein wilde laten zien, is de verza meling uitgegroeid tot een schat aan kennis over Zeeuwse zeehelden, de prehistorie, het provinciaal bestuur, volksge woonten en klederdrachten. In het provinciehuis heeft het KZGW twee paspoppen neer gezet: één met een prachtige Nieuwlandse dracht en één met slechts een onderrok. Hey ning: „Dat symboliseert de keuze die de politici moeten maken. Wordt het een uitge klede vari ant of één die in volle glorie pronkt met alle spullen? Als het zonder verhalen gaat, is het in ieder geval niet vol doende." De presentatie blijft in ieder geval in het provinciehuis tol en met de Statenvergadering op 21 septem ber. uit 1933) niet denken. Het is een lang gedicht, waarin de vertel ler uitlegt waarom hij als zee man bij het passagieren nooit met vrouwen optrekt. En dat is niet vanwege alle roddels die over hem gaan, maar vanwege een trieste ervaring met een vrouw die hij als verliefde leert kennen („bij haar vond ik de vreugde van een kind terug") en die hij later -zelf volledig dron ken- terugvindt in de hoeren- buurt van een tweederangs ha venstad. Is het fabuleren over (zoals Hokwerda beweert) of kokette ren met gevoelens van eenzaam heid die de zee oproept. De meesten van ons zijn toch re delijk succesvol in het realise ren van het 'kleine geluk'. Wat raakt ons dan in die weemoeds- volle teksten, zoals Werner Stuyven er een heel mooi voor leest: 'Brief aan mijn paard'. Op zoek naar wie of wat Kawadïas nu eigenlijk was, wordt er na tuurlijk gegist over de ware aard van de dichter. „Had ie een vrouw eigenlijk?" vraagt Helge Prinse plots spon- taan-naïef. „Nee," antwoordt Hero Hokwerda, „hij had een vast principe in zijn leven om al leen gebruik te maken van be taalde liefde." Om er dan haas tig, en mompelend, aan toe te voegen: „We zakken nu wel heel ex-g af." Mag het idool niet van zijn voet stuk af? De hex'en vertalers -die een zeer mooie keuze uit de tek sten maakten, dat wel- blijven netjes en bescheiden. Ook wan neer ze staande de uitzending worden uitgenodigd elk een zelfde stukje in vertaling te la ten horen en dan commentaar op elkaar te geven. Had dat niet spannend kunnen worden, of zou dat oyer de hoofden van het publiek zijn gegaan? Ik denk eex'der het eerste, en dus vind ik die bescheidenheid niet op zijn plaats. De keerzijde van zoveel eerbied is, dat het werk van Kawadïas heel mooi en stemmig tot zijn ï'echt komt. Eén heel klein frag ment slechts, wordt er voorgele zen uit. de roman 'Honden wacht'. Maar dat was genoeg om te weten, dat in dat 'logboek' van gesprekken op de brug in het holst van cle nacht veel wordt onthuld over de echte, voetstuk-loze Kawadïas. Daar zorgt hij zelf wel voor. Een mooie leestip, dus, tot besluit. MIDDELBURG Zeeuws Museum 'Hondenwacht', literair programma in het kader van het Zeeland Nazo merfestival doorWillem Nijssen In het kleine, fijne Nazomer festival-bijprogramma 'Van de zee' („Over literatuur, poëzie en muziek") stond woensdag avond de Griekse schrijver/ dichter Nikos Kawadïas cen traal. Kawadïas leefde van 1910 tot 1975 en was een groot deel van zijn leven vax-end marconist. Zijn oeuvre is niet groot: drie dichtbundels, één roman ('Hon denwacht') en enkele korte ver halen. Eén van die laatste is enkele ja ren terug prachtig verfilmd on der de titel 'Between the devil and the deep blue sea'. Aanwezig wax-en twee vertalex's van zijn werk, de Nederlander Hero Hokwerda en de Vlaming Werner Stuyven. En dat dé poë zie van Kawadïas heel gemak kelijk levexid is te houden be wees de vijfkoppige groep Ano Kato, die een drietal gedichten muzikaal vertolkte. Worstelend met een siiiald-verleden viel h et me weliswaar niet mee om daar in dezelfde melancholie te horen als in de vertalingen. Maar het idee dat zulke poëtische teksten zo (schijnbaar?) gemakkelijk tot een lied kunnen worden, was op zich al een belevenis. En wellicht kwam je zo ook dichter bij de essentie, want zo als Hero Hokwerda het stelde: Kawadïas wordt wel de Griek- se Slauerhoff genoemd, maar zo somber is het bij hem allemaal niet. Dat zou je na het openingsge dicht 'Max-abtx' (uit de gelijkna mige, succesvolle debuutbundel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 30