V an af nu durf ik elke rol aan Afke's Tiental hield Nynke overeind Costa! wint platina Kitano in Amerika Isabelle Huppert in La Pianiste Uit de schaduw van Troelstra Op de slotavond van het Ne derlands Film Festival op 28 september in Utrecht zal de film Costa! worden onderschei den met een Platina Film. De Gouden en Platina Film zijn twee nieuwe filmprijzen die tot doel hebben de Nederlandse filmindustrie te stimuleren en het publiek te motiveren naar Nederlandse films te gaan. Het totale bezoekersaantal in de bioscopen is bepalend voor de toekenning van de prijs. De Gouden Film wordt uitgereikt bij 75.000 bezoekers, de Platina Film wanneer er 200.000 kaart jes zijn verkocht. De prijzen zijn een initiatief van de Nederland se Federatie voor de Cinemato grafie, het Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film. Leo Bankersen donderdag 6 september 2001 oms heb je van die rollen waarvan je vreest dat ze je totaal zullen vernietigen, alles van je zullen wegnemen, maar die je uiteindelijk juist alles schenken waarvan je als actrice had kunnen dromen." Dat zei Isabelle Huppert op het Festival van Cannes over haar rol in La Pianistedie haar in mei de prijs opleverde van de beste actrice. De door Michael Haneke geregisseerde film won bovendien de Speciale Jury Prijs en de Acteursprijs voor Hupperts tegenspeler Benoit Magimel. La Pianiste komt 6 september in de Nederlandse bioscopen. Voor de thans 48-jarige Fran se actrice, met zo'n zestig films op haar curriculum vitae, was het de tweede keer dat Can nes haar de hoogste eer gunde. In 1977 had ze dezelfde prijs ge kregen voor haar sublieme hoofdrol in La Dentellière. Maar zo ingetogen en aandoen lijk als ze toen in die film van Goretta was geweest, zo rauw en provocerend is wat ze nu te zien geeft onder regie van Hane ke. Deze Oostenrijker had vier jaar geleden de filmwereld, die in middels aan alles gewend leek te zijn, toch de stuipen op het lijf weten te jagen met Funny Games, het ijskoude relaas van twee ogenschijnlijk beschaafde jongens die een etmaal lang een familie gijzelen, terroriseren en uiteindelijk uitmoorden. Hane ke had toen aanvankelijk Isa belle Huppert gevraagd voor de moederrol,Jaekent de Fran?aise nu, maar ze was er voor terug geschrokken. Opmerkelijk toch, want erg schrikachtig was Huppert in het verleden nooit gebleken. De huiveringwekkende Medea die ze een paar jaar geleden speelde op het Theaterfestival van Avig non is in Frankrijk legenda risch. Onder Claude Chabrol had ze trouwens ook al twee keer zelf een moordenares ge speeld, eerst in Violette Nozière en vervolgens in La Cérémonie, met een finale die qua wreed heid nauwelijks voor Funny Games onderdeed. Maar nadat ze die film voltooid had gezien en vervolgens ook Hanekes vo rig jaar gepresenteerde Code In- connu, wilde ze voor een volgen de gelegenheid dus wél met hem in zee, geïmponeerd als ze was geraakt door 's mans unieke vi sie op het medium cinema: „Hij zoekt naar krachtige effecten en raakt zijn toeschouwers daar waar het pijn doet." Jaloezie Van haar rol in La Pianiste zegt Isabelle Huppert dat die haar eigenlijk betrekkelijk makke lijk is afgegaan. „Vooral omdat het een ander soort film is dan Funny Games. Ik wil niet zeg gen dat La Pianiste een sprookj e is, maar in elk geval toch meer een verhaal waar ik mijn fanta sie op kon loslaten. Ik kon er me teen voeling mee krijgen. Dit is toegankelijker dan Funny De internationale reputatie van de Japanse filmmaker (en schrijver, schilder en tv-ko- miek) Takeshi Kitano is in krin gen van critici en cinefielen in middels voldoende gevestigd. Daarvoor was het niet nodig dat de maker van 'Sonatine', 'Hana- Bi' en 'Kikujiro' in Amerika ging filmen. Wel bestaat na tuurlijk de kans dat met de Ja pans-Amerikaans-Britse co productie Brother weer een nieuwe markt en een nieuw pu bliek wordt aangeboord. Wie nu voor het eerst met Kitano ken nismaakt zal constateren dat hij een eigen kleur aan het feno meen gangsterfilm weet te ge ven, maar heeft het beste werk van deze veelzijdige Japanner dan nog niet gezien. Terwijl in Kitano's eerdere werk het geweld juist plaats maakte voor emotionele rijkdom en ver dieping steunt Brother weer he lemaal op de gangstermotieven uit de begintijd. Kitano's over stap naar Amerika kreeg een bijna letterlijke vertaling in het verhaal: op zijn bekende droog komische wijze speelt hij zelf de yakuza Yamomoto die wegens onmin aan het thuisfront uit wijkt naar Los Angeles om daar zijn jongere halfbroer (Claude Maki) op te zoeken. Hij treft er niet, zoals verwacht, een oppas sende student maar een sympa thieke kleine drugsdealer die wel wat hulp van grote broer kan gebruiken. De humor in Brother steunt voor een groot deel op de ver warring die de komst van de zwijgzame Japanner sticht. Hij lijkt een onhandige underdog die geen Engels verstaat en veel te grote fooien geeft, maar in werkelijkheid is hij een koel bloedige en niets ontziende te genstander. Hij is de ontsteker die het multiculturele kruitvat van elkaar beconcurrerende Mexicaanse, zwarte, Japanse en. Italiaanse bendes tot ontplof fing brengt. Zijn doodsverach ting en onwrikbare loyaliteit - typische yakuzawaarden - lei den tot een spiraal van geweld waarin vrijwel iedereen het loodje legt. De unieke Kitano-handteke- ning blijkt vooral uit het feit dat hij tussen de geweldsexplosies door oog heeft voor allerlei alle daagse details. Volgens het ya kuza ritueel worden er in Bro ther heel wat vingers afgehakt, maar bij Kitano zien we dan ook hoe een van de getroffenen later aan een collega zijn mooie pink- prothese toont. Tussen de be drijven door zijn Kitano's crimi nelen vaak een soort antihelden die een beetje sloom rondhan gen en in een onbewaakt ogen blik even gauw een volleybal letje gooien. Het zijn vooral die onverwachte details die maken dat je blijft kijken. Met wat goede wil is Brother ook nog wel op te vatten als een absurdistische satire op het noodlottige mechanisme van rivaliteit en wraak, door spekt met veel zwarte humor en voorzien van een westernachti ge ontknoping. Soms is ertussen al het kabaal ook een groots mo ment, zoals wanneer een oude strijdmakker van Yamomoto zichzelf zonder aarzelen voor de goede zaak een kogel door het hoofd jaagt. En het is aardig om te zien hoe er een warme vriend schap groeit tussen Yamomoto en de kleine crimineel Danny (Omar Epps), die op de eerste dag nog ernstig door de Japan ner werd gemolesteerd. Leo Bankersen Brother. Regie: Takeshi Kitano. Met: Takeshi Kitano, Omar Epps, Claude Maki. Vrijdag en zaterdag te zien in Schuttershof Middelburg. Brother is de eerste in Amerika opgenomen film van de Japanse regisseur Takeshi Kitano. Games, minder theoretisch. Bij Funny Games had ik het gevoel dat eigenlijk de actrice zou wor den geslachtofferd, zoals ook haar personage wordt geslacht offerd. Daar had ik toen de moed niet voor." Volgens Isabelle Huppert gaat La Pianiste over een vrouw in wie twee personages huizen: een volwassene en een klein meisje. Waarbij het overigens niet zo is dat het kind zou deugen en de volwassene niet. Want een van haar wreedste daden - glas scherven stoppen in de jaszak van een leerlinge - begaat pia nolerares Erika uit kinderlijke jaloezie. „Het is een karakter vol tegen stellingen, zoals het hele script is opgebouwd uit tegenstellin gen. Haat tegenover liefde, wreedheid tégenover wanhoop. Je dient je af te vragen hoe ze ooit zo wreed en getourmen teerd is geraakt. En waarom het zo pijnlijk en moeilijk is voor haar om tegen die jongen te zeg gen 'Ik houd van jou'. Waarom moet ze hem eerst zo treiteren en pijnigen? Maar dat is het ver haal. Het heeft te maken met vrees de controle over haar le ven te verliezen. Ze is bang dat toegeven dat je van iemand houdt, betekent dat je vervol gens zal worden gedomineerd. Ze is als de dood dat haar gevoel de overhand zal krijgen over haar verstand. Dat is het wezen van haar tragiek." Volgens Isabelle Huppert - en ze heeft gelijk - is musiceren in films zelden zo nauwgezet en in voelend in beeld gericht als in dit werkstuk van Haneke. De actrice heeft vroeger zelf piano les gehad, had haar techniek in middels totaal verwaarloosd en nam, zonder dat de regisseur het gevraagd had, voor deze gele- Isabelle Hupperten regisseur Michael Haneke. genheid opnieuw les. Maar an ders dan in de film was Schubert nooit haar favoriet. „Hij is de lievelingscomponist van Haneke. Hij heeft een goed ontwikkeld muzikaal gevoel, wat hem ook als regisseur bij zonder maakt, omdat hij een feilloos oor heeft voor wat 'vals' klinkt, ook in dialogen. En hij streeft altijd naar perfectie. In het boek van Elfriede Jelinek ging het veel meer om Bach en Schumann. Dat accent heeft Haneke ook verlegd omdat Schubert, net als Schumann trouwens, behoort tot die van melancholie overlopende ro mantici die vaak balanceerden op het randje van de waanzin. En dat maakt parallellen moge lijk met het personage van de pianolerares Erika die zich met Schubert identificeert, vanwe ge die schitterende perfectie te genover die duistere kanten van het leven." Liefdesrelatie Wellicht dat een gemiddelde toeschouwer wat meer achter grondinformatie had kunnen gebruiken om de mentale kwetsbaarheid van Erika beter te kunnen overzien. Maar vol gens Huppert is de zaak duide- lijk genoeg. „Ze zit gevangen in een liefdes relatie met haar moeder. Terwijl die tegennatuurlijk is, kan ze daar niet uit. Het is normaal dat je door een moederband wordt gekluisterd als j e een klein meis- je bent. Daarna dien je los te ko men van elkaar. Maar deze vrouw is zelfs nooit toegekomen aan een begin van dat proces. Ze is de veertig gepasseerd en zit nog steeds bij haar moeder in de tang. Dat richt geestelijke scha de aanDat is een vorm van langzaam sterven. Meer hoef je eigenlijk niet te weten." Met het eindresultaat verklaart Isabelle Huppert zich buitenge woon, tevreden. Het klinkt niet plichtmatig, als ze zegt: „Wan neer je aan een film werkt, krijg je altijd te maken met eigenlijk drie films. De film die in het sce- foto Eric Gaillard/Reuters nario beschreven staat, de film die de regisseur in zijn hoofd heeft en de film die je als hoofd rolspeler wilt zien. Ik denk dat hier de obsessies van de regis seur en de actrice perfect zijn samengevallen. Dit is een film geworden van Michael Haneke, maar ik meen er zelf zo veel emotie aan te hebben toege voegd dat het verhaal echt kan aanspreken. Na deze ervaring bestaat er in de hele wereld geen enkele rol meer waar ik bang van hoef te zijn. Vanaf nu durf ik alles." Pieter van Lierop La Pianiste gaat vandaag (donder dag) in Nederlandse première. Als het Nederlands Film Festival voor 2002 nog op zoek is naar een interessan te cineast voor een retrospectief, dan zou den ze toch eens aan Pieter Verhoeff moeten denken. Sinds hij in 1966 de Filmacademie verliet, heeft hij een eigenzinnig, sterk en consistent oeuvre opgebouwd dat een voor lopig hoogtepunt heeft gekregen in Nynke, zijn film die deze week in première gaat. Verhoeff geniet wellicht de meeste bekend heid vanwege zijn tv-serie De Vuurtoren en de speelfilms Van Geluk Gesproken en De Zondagsjongen. Met Nynke evenwel sluit hij aan bij zijn in de jaren tachtig gemaakte sociale drama's: Het Teken van het Beest en De Dream,. Dit keer vertelt hij over de eerste echtgenote van Pieter Jelles Troelstra, op richter van de Sociaal Democratische Ar beiders Partij. Ze heette Sjoukje Bokma de Boer maar was bekender onder de 'nom de plume' Nynke van Plichtum als schrijfster van kinderboeken waarvan Afke's Tiental het meest fameus werd. Eind negentiende eeuw leerde Sjoukje haar Pieter kennen toen hij nog een studentikoze dichter-advocaat was. Ze leken aan elkaar gewaagd in een gepassioneerde relatie die werd versterkt door gemeenschappelijke liefde voor de Friese cultuur, de literatuur en het leven in het algemeen. Er kwam een kink in de kabel toen Troelstra werd gegre pen door het socialisme en het huwelijksle ven overschaduwd raakte door de eeuwige afwezigheid van de politicus. Hij was voort durend op pad om de heilsboodschap uit te dragen, alsmede zijn mening dat het ko ningshuis afgeschaft kon worden. Maar in Leeuwarden gooiden heetgebakerde oran jeklanten stenen door de ruiten bij Sjoukje die nauwelijks meer wist hoe haar twee kin- het contrast zo mooi met de benepen klein burger die hij thuis blijkt: iemand die te blind is om te zien dat hij zijn eigen vrouw aanmerkelijk minder levensvervulling toe staat dan de sappelende boerenfamilie was vergund die zij - Sjoukje/Nynke - had be schreven in Afke's Tiental. Die mensen wa ren arm maar gelukkig. Nynke is een fraai verzorgde filmproductie van Hans de Weers en Hans de Wolf, als kos tuumstuk ongewoon levendig en rijk aan details. Bijrollen met Peter Tuinman (vader van Pieter Jelles), Rients Gratama (vader van Sjoukje), Carine Crutzen, Joke Tjalsma en Porgy Franssen zijn stuk voor stuk ka raktervol. Als drama komt Nynke zeer be zonnen over, met een paar zijlijnen die de hoofdintrige interessant spiegelen en als steunberen extra soliditeit verschaffen. Een tikje spijtig is dat het niet helemaal lukt dit verhaal (als neerwaartse spiraal) in de fina le weer dat kleine wipje omhoog te geven dat wel beoogd lijkt. De meest verrassende conclusie die echter te trekken valt is dat Pieter Verhoeff een su bliem vrouwenprofiel heeft gereconstru eerd waarvan de feministische inslag - om dat hij nooit chargeert - overtuigender werkt dan alles waartoe zich Nouchka van Brakel twintig jaar geleden en Marleen Gorris tien jaar geleden hebben ingespan nen. Professor Winkler zou daar het zijne van hebben gedacht. Pieter van Lierop Nynke. Regie: Pieter Verhoeff. Met: Monic Hend- rickx, Jeroen Willems, Rients Gratama, Carine Crutzen, Joke Tjalsma, Peter Tuinman. Te zien in Cine City Vlissingen. Jeroen Willems als Pieter Jelles Troelstra. deren te voeden. Het is haar op een zenuwin- storting komen te staan. Die eerste episoden van Nynke zitten niet alleen vol reminiscenties aan de vroegere films van Verhoeff maar eigenlijk nog meer aan die welke de Zweed Bo Widerberg nog wat langer geleden maakte met titels als El vira Madigan en Adalen 31. Ook daar kreeg je te maken met uitbarstingen van vitalisme en ongebreidelde natuurlyriek die schril kwamen te contrasteren met het rauwe rea lisme van de pioniersdagen van de socialis tische beweging. Ooit, bijna 30 jaar geleden, stond Wider- bergs begenadigde cameraman Jörgen Persson in Friesland naar de lucht te kijken, toen hij daar Angela moest draaien voor Ni kolai van der Heyde. Hij was idolaat van het licht op het Friese land maar vervloekte het tegelijkertijd omdat het elke minuut veran derde. Persson heeft er toch zijn voordeel mee weten te doen, maar Paul van den Bos voor Nynke niet minder. Weergaloos mooi is het beeld van Troelstra met zijn vrouw en nog een stel vrienden op de plas, allemaal in hagelwit zomertenue op een plezierschuit. En dan schuift daar een pikzwart zeilbootje voorlangs met een doodarme palingvisser en zijn twee vreugdeloos de camera in sta rende koters. Alsof ineens een onweerswolk voor de zon schuift. En dat is wat er vervol gens ook zal gebeuren bij de grote liefde tus sen Sjoukje en Pieter Jelles. Het drama wordt fabuleus gedragen door Monic Hendrickx als de Sjoukje die een Nynke wilde worden, maar geslachtofferd wordt voor de ambities van haar echtge noot. Het is hartbrekend te zien hoe alle montere energie, alle lef en zelfverzekerd heid langzamerhand worden weggeknepen uit de persoonlijkheid van een vrouw die dienstbaar moest blijven. Een psychiater oordeelt dat haar hysterie het logische ge volg is van de tot mislukken gedoemde po ging van vrouwen om op maatschappelijk niveau te wedijveren met mannen. En wie is Sj oukj e om te durven twij f elen aan de woor den van professor Winkler? Ze doet haar stinkende best om zich te schikken. En ze probeert niet te zien dat sommige vrouwelijke SDAP-kameraden wel degelijk in staat zijn bij Pieter Jelles de opwinding te veroorzaken waarvan hij in de echtelijke sponde zegt dat die bij hem is uit gedoofd. Als Troelstra zijn zetel heeft ver overd in de Tweede Kamer, is er weinig meer over van zijn belangstelling voor zijn gezin. Er wordt verhuisd naar Utrecht, Haarlem en later nog Den Haag. De welstand keert terug maar de grote socialistische voorman zal nooit zijn vrouw bij zijn politieke plan nen betrekken. Bij partij vergaderingen in huize Troelstra mag ze alleen de thee in schenken. Om zich te verweren tegen een aansluipende nieuwe inzinking, werpt Sjoukje zich op het schrijven van kinderliteratuur waarmee ze warempel succes boekt, maar haar echtge noot zal er enkel denigrerend over doen. Dit huwelijk is niet meer te redden. Nadat de politicus opbiecht dat hij een verhouding is begonnen met de huishoudster, volgt een echtscheiding die voor Sjoukje komt als een verlossing. Voor haar literaire ambities komt er eindelijk ruimte. Pieter Verhoeff is slim genoeg om tegenover zijn lijdzame heldin niet Troelstra af te schilderen als een eenvoudige botte egoïst maar eerder als een groot man met grote zwaktes. Zo weet Jeroen Willems hem raak te trefEen. Verhoeff schept er wel duivels ge noegen in om Troelstra tijdens een bijeen komst in een enorme schuur af te schilderen als een redenaar met Lenin-achtig charis ma, iemand die oprecht is bevlogen om de kansarmen te verheffen. En dat maakt dan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27