mestgeur taboe Permanente Mini-expositie met kritisch tintje Rijken restaureert muurschildering Kavvadias wordt wel de Griekse Slauerhoff genoemd Vrolijke klanken besluiten loodzware congresdag znf 2001 lezers schrijven WCT Begraafplaats Internationale viswedstrijd bij Dishoek Vocaal ensemble oefent openbaar Provincie wil terughoudend beleid bouw grootschalige mestsilo's kunst cultuur Het fresco dat gevonden is tijdens de sloop van de voormalige bioscoop Alhambra in Vlissingen. foto Lex de Meester door Edith Ramakers VLISSINGEN - De muur schildering die eerder dit jaar werd aangetroffen in de voor malige bioscoop Alhambra in Vlissingen wordt gerestau reerd door de Koudekerlte- naar A. C. Rijken. Dat deelt D. Roos jr. mee. Roos heeft ge ijverd voor behoud van de muurschildering die gesig neerd is door R. Pharasyn De schildering van ongeveer twee bij drie meter wordt op dit moment schoongemaakt en de holtes achter de pleister laag worden opgevuld. Daar na beoordeelt de restaurateur hoe de afbeeldingen bijge werkt worden. Pharasyn, die leefde in het begin van 'de vori ge eeuw-, heeft een man afge beeld, die een duif aan een vrouw overhandigt. In januari werden bij de sloop van de oude bioscoop drie muurschilderingen aangetrof fen. Eén van de drie werd door een spectaculaire ingreep van de sloophamer gered. Roos: „Niet alles hoeft middeleeuws te zijn om waardevol bevon den te worden. Deze muur schildering is niet alleen mooi, maar ook bijzonder door het verhaal wat er achter zit. Pha rasyn was, waarschijnlijk, een zeer bekwaam decoratieschil der. Dit werk heeft jarenlang in een belangrijke uitgaansge legenheid gehangen. Plet laat verder kunstnijverheid uit het begin van de vorige eeuw zien." Sponsoren De gemeente Vlissingen stelde eerder vijftienduizend gulden beschikbaar voor de restaura tie van het werk. Proverko, de projectontwikkelaar van het nieuwe Alhambra, kwam met 2500 gulden over de brug. An dere sponsoren hebben zich gemeld. De stichting Moer man, de Rabobank en de VSB bank volgden. „We hebben het geld hard nodig. Sagro (die voor het demonteren, vervoer en tijdelijk opslaan van de schildering verantwoordelijk was) heeft een rekening van zeventienduizend gulden in gediend. De rekening van de restaurateur volgt nog. Maar het is alleszins- de moeite waard. Het wordt mooi." Wat de nieuwe bestemming van de muurschildering wordt, is nog niet bekend. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche- nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd j beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- j dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van 22 augustus lazen we dat de plannen voor de Wes- terschelde-containerterminal vastere vormen aan gaan ne men. In Landlust is een infor matieavond geweest en op 2 ok tober is er in Middelburg een discussieavond. Langzaam maar gestadig rolt de provincia le machine door. Beseffen we in Zeeland echter wel wat ons te wachten staat? De WCT zal vol gens de- prognoses 800 a 1600 trucks per dag gaan beladen. Die gaan dus heen en weer over onze A58. Vermoedelijk zal dit getal nog groter zijn, want de plannenmakers werken aan nog meer containeroverslag in het Sloegebied. Reken maar op een paar duizend extra vrachtauto's dagelijks op de Zeeuwse wegen. Onze provincie heeft als 'han delsmerk' Rust en Ruimte. Daar wordt nu wel slordig mee omge sprongen. Het is ook in tegen spraak met de plannen van minister Netelenbos om het au toverkeer te verminderen. Naar mijn mening hoort een contai- nerterminal meer landinwaarts waar het verkeer in alle richtin gen uit kan waaieren (Antwer pen, Rotterdam). De anderhalf- duizend vrachtauto's die dagelijksbij de WCT vertrekken zullen in oostelijke richting gaan. De Zeeuwse automobilist zal er dan alle dagen tussenin rijden! Willen we dit echt? G. W. van Schellen, Molenstraat 18, Wemeldinge. Ik heb 15 jaar op cle begraaf plaats Middelburg gewerkt en ik heb in de jaren '60 een rui ming meegemaakt. Na afloop heb ik tegen de toenmalige be drijfsleider gezegd dat ik dat nooit meer zou doen. Het gaat nu anders dan toen. Dat weet ik. Maar de heren en dames voor standers van ruimen moesten daar eens hele dagen bij aanwe zig zijn, dan waren ze misschien in eens genezen van ruimen. La ten we het maar niet over geld hebben voor uitbreiding". Als er een voetbalveld moet komen, j gaat het zo door. Wethouder Van Dijk-Sturm heeft enkele jaren I geleden bomen geplant op de Binnendijk in Nieuwland. Ze moet nu eens gaan kijken. Daar j liggen zo'n vijftig omgewaaide bomen al een half jaai-. Waar blijft het onderhoud van plant soenen, straten en begraaf plaatsen? Je krijgt een brief toe gestuurd, met de mededeling dat er geen geld voor is. Dat is Middelburg. J. Kwekkeboom Scheldepoortstraat 7, Niv. en St. Joosland. DISHOEK-Hengelsport- vereniging Middelburg houdt zondag 23 septem- 1 ber tussen 10.00 uur en i 14.00 uur in Dishoek een j grote internationale vis wedstrijd. Wie mee wil doen kan zich bij Brammet je Dump in Middelburg, Vlissingen of Goes inschrijven. Tot een i uur voor het begin van de j wedstrijd kan ook nog in geschreven worden bij verenigingsgebouw De Couburg in Koudekerke. Alle soorten aas, behalve zachte krab, zijn toege- j staan. KATTENDIJKE - Het Zeeuws Vocaal Ensemble houdt zater dag 8 september een openbare repetitie in de hervormde kerli van Kattendijke. In het kader van Open Monu-I mentendag kan iedereen tussen- 10.15 en 12.15 uur komen luiste ren naar geestelijke en wereld-; lij ke muziek van 15 0 0 tot heden, Het ensemble oefent wekelijks j in 't Blokhuis in Kattendijke. donderdag 6 september 2001 door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De strengere regels voor het omgaan met dierlijke mest zorgen ei-voor dat de import van mest in Zeeland afneemt. Het zal niet zo zijn dat de provincie straks geplaagd wordt door een permanente strontgeur, zoals in grote delen van Noord-Brabant het geval is. Het provinciaal bestuur stelt zich zeer terughoudend op te gen plannen voor aanleg van grootschalige mestopslag. Dit verzekert gedeputeerde T. Poppelaars (milieu). Hij rea geert op het afsluiten van mest- afzetcontracten tussen (Bra bantse) veehouders en Zeeuwse akkerbouwers. „Ik denk dat door de afzetcontracten en de mineralenboekhouding de mestimport eerder zal dalen dan stijgen. De akkerbouwer zal geen kilo mest méér toelaten dan hij werkelijk nodig heeft. Anders moet hij er een heffing over betalen." De mestafzetcontracten bete kenen voor de Zeeuwse boeren een nieuwe inkomstenbron. Voor het beschikbaar stellen van hun akkers voor mest, krij gen ze gemiddeld 30 0 gulden per hectare. Poppelaars is niet bang dat het uit de hand loopt. „De boeren gaan anders bemesten. Je krijgt een verplaatsing van najaar naar voorjaar. Ook nieu we technieken voor be- en ver werking van mest gaan een rol spelen. Er wordt meer op maat gewerkt. In het ongunstigste ge val zal de hoeveelheid mest die in Zeeland wordt toegepast ge lijk blijven. Gelet op de normen verwacht ik een daling." Beperkte import De gedeputeerde geeft aan dat in de eerste plaats de mest die Zeeuwse veeboeren produceren verantwoord moet worden af gezet. Daar verwacht hij geen problemen mee. Pas daarna is een beperkte import mogelijk. Poppelaars erkent dat in de hui dige situatie te veel dierlijke mest van buiten de provincie wordt gehaald. „Het is bepaald niet verkeerd dat er straks min der mest wordt geïmporteerd. Als je kij kt naar de kwaliteit van het Zeeuwse oppervlaktewater is een reductie noodzakelijk. Daar is een hele hoop te win nen." Het verschuiven van de mest- aanwending van najaar naar voorjaar houdt volgens land bouworganisatie ZLTO in dat aanleg van zes grote opslag voorzieningen, bij voorkeur op industrieterreinen, nodig is. Ook op de boerenbedrijven zelf zijn meer opslagfaciliteiten ge wenst. Poppelaars vindt dat eerst de al beschikbare opslag mogelijkheden voluit benut moeten worden. „De sector moet maar' eens aantonen dat grote opslagcapaciteit nodig is. Ik sta niet te popelen voor grote mestsilo's. Het mag er niet toe leiden dat we meer mest krijgen dan we kunnen gebruiken. Si lo's mogen er alleen komen als we daarmee een Zeeuws pro bleem oplossen. We moeten ze niet bouwen om Brabant van het mestoverschot te verlos sen." Stankoverlast De gedeputeerde verheelt niet dat in de toekomst door de ver anderende mestaanwending stankoverlast zal optreden. „Er zullen wel eens pieken zijn. Ik heb niet de indruk dat het meer gaat stinken, ook al omdat de verwerkingsmethoden beter worden. En stank is een beetje relatief en subjectief begrip. Met enige vorm van geur zul je altijd te maken hebben. Dat hoort bij het buitengebied. Maar je moet het niet te gek ma ken. Het risico zit erin dat wan neer je het uitrijden van mest meer spreidt, je ook wat meer momenten hebt van stank." Poppelaars voorziet dat in de toekomst het terugdringen van de mestbelasting" verder gaat. Hij staat daar met het oog op de kwaliteit van het oppervlakte water achter. Mest is een belangrijke oorzaak van de hui dige vervuiling van het opper vlaktewater. Hij hoopt dat er meer milieuwinst te behalen valt met be- en verwerking van mest, in plaats van grootschali ge opslag en voorjaarsaanwen- ding. Poppelaars vindt het een goede zaak dat ook in landbouwkrin- gen in die richting wordt ge dacht. MIDDELBURG Zeeuws Museum 'Hondenwacht'literair programma in het kader van het Zeeland Nazo merfestival door Willem Nijssen In het kleine, fijne Nazomer festival-bijprogramma 'Van de zee' („Over literatuur, poëzie en muziek") stond woensdag avond de Griekse schrijver/ dichter Nikos Kavvadias cen traal. Kavvadias leefde van 1910 tot 1975 en was een groot deel van zijn leven varend marconist. Zijn oeuvre is niet groot: drie dichtbundels, één roman ('Hon denwacht') en enkele korte ver halen. Eén van die laatste is enkele ja ren terug prachtig verfilmd on der de titel 'Between the devil and the deep blue sea'. Aanwezig waren twee vertalers van zijn werk, de Nederlander Hero Hokwerda en de Vlaming Werner Stuyven. En dat de poë zie van Kavvadias heel gemak kelijk levend is te houden be wees de vijfkoppige groep Aio Kato, die een drietal gedichten muzikaal vertolkte. Worstelend met een sirtaki-verleden viel het me weliswaar niet mee om daar in dezelfde melancholie te horen als in de vertalingen. Maar het idee dat zulke poëtische teksten zo (schijnbaar?) gemakkelijk tot een lied kunnen worden, was op zich al een belevenis. En wellicht kwam je zo ook dichter bij de essentie, want zo als Hero Hokwerda het stelde: Kavvadias wordt wel de Griek se Slauerhoff genoemd, maar zo somber is het bij hem allemaal niet. Dat zou je na het openingsge dicht 'Marabu' (uit de gelijkna mige, succesvolle debuutbundel uit 1933) niet denken. Het is een lang gedicht, waarin de vertel ler uitlegt waarom hij als zee man bij het passagieren nooit met vrouwen optrekt. En dat is niet vanwege alle roddels die over hem gaan, maar vanwege een trieste ervaring met een vrouw die hij als verliefde leert kennen („bij haar vond ik de vreugde van een kind terug") en die hij later -zelf volledig dron ken- terugvindt in de hoeren- buurt van een tweederangs ha venstad. Is het fabuleren over (zoals Hokwerda beweert) of kokette ren met gevoelens van eenzaam heid die de zee oproept. De meesten van ons zijn toch re delijk succesvol in het realise ren van het 'kleine geluk'. Wat raakt ons dan in die weemoeds- volle teksten, zoals Werner Stuyven er een heel mooi voor leest: 'Brief aan mijn paard'. Op zoek naar wie of wat Kavvadias nu eigenlijk was, wordt er na tuurlijk gegist over de ware aard van de dichter. „Had ie een vrouw eigenlijk?" vraagt Helge Prinse plots spon- taan-naïef. „Nee," antwoordt Hero Hokwerda, „hij had een vast principe in zijn leven om al leen gebruik te maken van be taalde liefde." Om er dan haas tig, en mompelend, aan toe te voegen: „We zakken nu wel heel erg af." Mag het idool niet van zijn voet stuk af? De heren vertalers -die een zeer mooie keuze uit de tek sten maakten, dat wel- blijven netjes en bescheiden. Ook wan neer ze staande de uitzending worden uitgenodigd elk een zelfde stukje in vertaling te la ten horen en dan commentaar op elkaar te geven. Had dat niet spannend kunnen worden, of zou dat over de hoofden van het publiek zijn gegaan? Ik denk eerder het eerste, en dus vind ik die bescheidenheid niet op zijn plaats. De keerzijde van zoveel eerbied is, dat het werk van Kavvadias heel mooi en stemmig tot zijn recht komt. Eén heel klein frag ment slechts, wordt er voorgele zen uit de roman 'Honden wacht'. Maar dat was genoeg om te weten, dat in dat 'logboek' van gesprekken op de brug in het holst van de nacht veel wordt onthuld over de echte, voetstuk-loze Kavvadias. Daar zorgt hij zelf wel voor. Een mooie leestip, dus, tot besluit. Een porseleinen vis, afkomstig uit de wrakstukken van het schip 'Woestduin'. foto's Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Eigenlijk is het een voorbeeld van hoe het niet moet. Voor de mini-expo sitie die het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen (KZGW) heeft ingericht in het provin ciehuis in Middelburg heeft men zich 'moeten behelpen met een paar vitrines'. Bij de uitgestalde voorwerpen on- breekt elke uitleg. Conserva tor C. Heyning: „Zonder ver haal zullen de meeste mensen zich afvragen wat er precies ligt." De knulligheid van de exposi tie blijkt opzettelijk. Bij de presentatie aan Statenleden en provinciale ambtenaren, gisteren in de voorhal van de Statenzaal, liet Heyning een dia zien van een kast in de voormalige Genootschapska mer van het Zeeuws Museum. Veel voorwerpen op de plan ken, maar geen enkele toelich ting. Heyning: „Merkwaardig, zal de bezoeker denken, maar verder komt hij niet." De boodschap is duidelijk. Het wordt pas duidelijk hoe bij zonder voorwerpen zijn als hun verhaal daarbij wordt verteld. De mini-expositie is door het KZGW ingericht met het oog op de beslissing die Provincia le Staten later deze maand ne men over de vernieuwing van het Zeeuws Museum. Het Een zilveren wapenschild van de provincie Zeeland. grootste deel van cle collectie ('Zestig tot zeventig procent', denkt Heyning, 'Een groot deel maar we moeten nog zien hoe groot', aldus voorzitter M. Steenbeek van het Zeeuws Museum) is in bruikleen gege ven door het Zeeuwsch Ge nootschap Volgens Heyning is de omvang, de aard en het be lang van de collectie bekend tot in Tibet en Taiwan, maar in Zeeland veronachtzaamd. Tot voor kort. Het adviesbureau Twynstra Gudde heeft enkele maanden geleden aanbevolen juist die collectie tot een kern punt in de tentoonstellingen van het nieuwe Zeeuws Muse um te maken. Aan de hand daarvan kunnen verhalen over Zeeland worden verteld. Menskracht „Maar Twynstra Gudde voeg de daar een waarschuwing aan toe", hield Heyning haar ge hoor gisteren voor. „Verhalen kun je alleen vertellen als je beschikt over deskundige mensen die op de hoogte zijn van die verhalen. En mens kracht kost geld. Zodoende uitte ze duidelijk kritiek op het dagelijks pro vinciebestuur en het grootste deel van de Statenfracties. Die lijken namelijk van plan flink wat geld te investeren in cle verbouw en inrichting van het Zeeuws Museum, maar een be slissing over het benodigde budget voor de exploitatie schuiven ze voorlopig voor zich uit. Met behulp van dia's en ver wijzingen naar de voorwerpen in de vitrines en aan de muren rond de Statenzaal en in de Tweede Commissiekamer, maakte Heyning duidelijk hoeveel verhalen de collectie van het Zeeuws Genootschap herbergt. Van een achttiende eeuws rariteitenkabinet dat de toenmalige wereld in het klein wilde laten zien, is de verza meling uitgegroeid tot een schat aan kennis over Zeeuwse zeehelden, cle prehistorie, het provinciaal bestuur, volksge woonten en klederdrachten. In het provinciehuis heeft het KZGW twee paspoppen neer gezet: één met een prachtige Nieuwlandse dracht en één met slechts een onderrok. Hey ning: „Dat symboliseert de keuze die de politici moeten maken. Wordt het een uitge klede variant of één die in volle glorie pronkt met alle spullen? As het zonder verhalen gaat, is het in ieder geval niet vol doende." De presentatie blijft in ieder geval in het provinciehuis tot en met de Statenvergadering op 21 septem ber. MIDDELBURG Abdij Congres Rederijkers: rebellen en conformisten, publiekslezing van Herman Pley en optreden Camerata Trajectina die authentieke rederij kersliederen ten gehore bracht door Lo van Priel Wie woensdag bij het con gres over de rederijkers was, kon zich 's avonds ontspan nen met muziek. Een program ma met liederen uit die tijd van de rederijkers, gespeeld door Camerata Trajectina. Het en semble kwam verrassend uit de hoek: een mooi origineel pro gramma met teksten die je zel den of nooit hoort en een voor dracht met veel afwisseling. Nederlandse liederen uit de 16e eeuw hebben weinig variatie in de melodie. Je moet als ensem ble veel uit de kast halen in de instrumentatie, in de wisseling van de stemmen en de voor dracht om wat theater te kun nen maken. Camerata Trajecti na was op zijn best. Een goede afsluiting van de dag. Vooraf was er een optreden van Herman Pley, bekend cultuurfi losoof die op gezette tijden het Nederlandse volk een spiegel voorhoudt. Gisteravond cleed hij dat met een lezing als een conference: hoe rederijkers het publiek bespeelden. In zijn ver haal flitsten duiveltjes door cle straten en waren Aciam en Eva naakt - voor de val althans. Let terlijk zorgde Pley voor spekta kel: rederijkerij is voordracht, met een sterke visuele inslag. Wie die stukken leest vindt ze saai, maar vergeet dan dat ze opgevoerd moeten worden. Het optreden van Pley en Came rata Trajectina was het sluit stuk van de eerste dag van een congres over Rederijkers: rebel len en conformisten. Commissaris Van Gelder open de het driedaags congres met een verwijzing naar de histori sche rol van Zeeland tussen noord en zuid. De geschiedenis van de rederijkers in dit gewest illustreert die functie bij uit stek. Twee massieve ochtendlezingen strooiden historische feiten over de deelnemers. Het ene re feraat over Vlaanderen, het an dere over de rederijkerskamers van het noorden: aantal kamers, opkomst, aantal leden. In beide lezingen kwam cle literatuur nauwelijks aan de orde en dat gold eigenlijk ook voor de drie middaglezingen. De literaire aspecten van de rederijkers lij ken schuil te gaan achter de cul tuurhistorische benadering. In alle lezingen blijkt de rol van de rederijkers in cle stadscultuur een centraal thema te zijn. Wat betekenden ze voor een stad5 Prestige aanvankelijk. Wie wa ren er lid van? De middenklasse Hoe was de relatie met kerk en stadsbestuur en andere broe derschappen? Divers en flexi bel. Waren ze betrokken bij dc feitelijke macht? Soms wel soms niet. Him toneelstukken waren bij dragen aan het publie ke clebat, wat zich ook tegen her, kon keren. Wie de eerste dag var dit congres op zich laat inwer ken, moet vaststellen dat mei nauwelijks kan spreken over dt rederijkers. In elke stad lijkt het weer ne' even anders te zijn.^In de loo] van de tijd veranderen de ka mers verschillende keren vai karakter, samenstelling ei functie. In Antwerpen speeldei ze na de val van de stad geen ro meer: de jezuïeten gaan hui functie in de stadscultuur over nemen. In Amsterdam wordei de rederijkerskamers na 1601 centra van de nieuwe literatuu1 Een conclusie na een dagje con gresseren: rederijkers en stads cultuur zijn zaken waar mei moeilijk een scherp beelcl vai krijgt. Maar daarom was er 's a vonds dan ook divertissement ii de vorm van Pley 's spektakel ei de muziek. (Advertentie) zeeland nazomer festival 28 aug t/m 9 sept 00118) 65 9 6 59 www.nazomerfestival.nl Bal Populaire dansavond in de open lucht 7 sept 21.30 u. gratis AbdijpBeóo BVIïddellburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 16