mm
De Vlissingse zeemeermin
zwemt in internationaal water
10
11
12& 13
14
mXK+i'jzm
mm
ÜliiS
Scène uit A Rumor of Angels, één van de films die meedraait in het programma Film en Literatuur.
Maandag begint de derde editie van het festival Film by the
Sea in Vlissingen. Na twee succesvolle afleveringen is het
festival niet alleen stevig verankerd in de culturele bodem van
Zeeland, ook landelijk wordt een steeds grotere rol van beteke
nis gespeeld. Om te beginnen gaat het publicitair prima. Net als
vorig jaar besteedt de KRO op televisie en via de eigen Mikro
Gids aandacht, aan het Vlissingse filmfestival. Voor het eerst is
bovendien een promotiefilm te zien in vij fhonderd Nederlandse
bioscopen en in de reclameblokken van de STER op televisie.
Ongetwijfeld zal dat bijdragen aan een hoger bezoekersaantal,
ook van buiten Zeeland. Op de eerste editie kwamen twaalfdui
zend filmliefhebbers af, vorig jaar waren het er drieduizend
meer en de organisatie verwacht dat de komende editie onge
veer twintigduizend bezoekers zal trekken.
Het programma is aantrekkelijk genoeg. Behalve premières van
artistiek verantwoorde publieksfilms die het komende half jaar
in de Nederlandse bioscopen zijn te verwachten, zijn speciale
programma's samengesteld rond de Scandinavische cinema, li
teratuurverfilmingen en het oeuvre van de Engelse filmmaker
Stephen Frears. Dat staat model voor het genre waar Film by
the Sea zich op richt. Door Prick up your ears en My beautiful
laundrette leerde het filmhuispubliek Frears' naam kennen,
met Hollywoodproducties als Dangerous liaisons, The Hi-Lo
Country en High Fidelity bewees hij ook het grote publiek te
kunnen bedienen, zonder zijn artistieke integriteit te verloo
chenen.
Tijdens de komende editie van Film by the Sea moet blijken
hoezeer de Vlissingse zeemeermin - dit jaar ontworpen door de
beroemde fotograaf Anton Corbijn - de professionele filmwe
reld, ook van over de grens, weet te charmeren. De voortekenen
zijn goed. Het Engels/Amerikaanse promotiebureau Denmead
heeft journalisten van Variety, Screen International en Holly
wood Reporter naar Vlissingen weten te krijgen, in de hoop dat
na de komende editie de naam Film by the Sea internationaal
ingeburgerd raakt. Dat is van belang om nog interessantere
premières voor Vlissingen te regelen en meer aansprekende gas
ten te lokken.
Anders dan de afgelopen twee jaar wordt Film by the Sea niet
meer als lokaal festivalletje gezien, maar dat heeft de organisa
tie nog niet vergemakkelijkt. Nu moeten namelijk de hoofdbu
reaus van de grote filmmaatschappij en beslissen over vertonin
gen in Vlissingen en niet hun Nederlandse bijkantoren. Dat
resulteert in de vraag: 'Vlissingen? Is dat zoiets als Cannes? Nee?
Zoiets als Venetië? Nee? Moeten we die film daar dan wel uit
brengen?' Zo ging het met The Pledge, één van de topfilms uit
het programma voor de komende editie. Pas toen regisseur Sean
Penn zelf hoorde van de Film Literatuur-competitie en het
een goed idee vond dat zijn film daarin mee zou dingen, kwam
het groene licht.
Met overigens een bizar gevolg. Penn en hoofdrolspeler Jack
Nicholson zijn zo enthousiast over The Pledge, dat ze vertonin
gen op festivals graag met hun aanwezigheid opluisteren. Maar
de heren reizen doorgaans met een privé-jet en een compleet ge
zelschap. Kosten: 600.000 gulden, bijna het totale budget van
het Vlissingse festival. Zouden de supersterren Penn en Nichol
son besluiten naar Vlissingen af te reizen dan kan niemand dat
betalen, want de Amerikaanse filmmaatschappij heeft laten
weten het na drie van dergelijke reisjes inmiddels welletjes te
vinden.
Dat geeft aan in welk krachtenveld Film by the Sea terecht is
gekomen. In sommige opzichten is het festival weliswaar het
Nederlandse servet ontgroeid, dat wil nog niet zeggen dat het
groot genoeg is voor het internationale tafellaken. Naamsbe
kendheid over de grens en een groter budget - twee zaken die
niet los van elkaar staan - zullen de gastenlijst in de toekomst
helpen uitdijen. Juist daardoor valt in het binnenland de slag
definitief te winnen. Want het is wel duidelijk dat de filmdistri
buteurs Film by the Sea beschouwen als een extra etalage voor
de films die ze de komende maanden uitbrengen, maar niet
noodzakelijkerwijs als de meest aangewezen mogelijkheid. Zo
gaat een film als La Pianiste, de grote winnaar van Cannes 2001
en uitstekend passend in het thema Film Literatuur, over
morgen in diverse Nederlandse steden in première en niet op het
Vlissingse festival dat enkele dagen later begint. Als de distri
buteur zodoende wil profiteren van een luwte voordat Film by
the Sea een reeks van concurrerende releases in gang zet, dan is
dat nog op te vatten als een compliment. Maar de festivalorga
nisatie moet natuurlijk streven naar een situatie waarbij film
makers niet anders willen dan een première in een nazomerend
Vlissingen.
ErnstJan Rozendaal
Pénelope Cruz danst
met Captain Corelli
Fons Rademakers over
film en literatuur
Stephen Frears toont altijd
een glimlach
Festival laat muziek
ruim aan bod komen
Alle films van het festival
van A tot Z
Film by the Sea
per uur en per dag
Een echte Bergman:
scheiding en schuld
Deense cinema verovert
de wereld
dinsdag 4 september 2001
FILM F FS Tf U AL
unssrw^ew
mm