mm De Vlissingse zeemeermin zwemt in internationaal water 10 11 12& 13 14 mXK+i'jzm mm ÜliiS Scène uit A Rumor of Angels, één van de films die meedraait in het programma Film en Literatuur. Maandag begint de derde editie van het festival Film by the Sea in Vlissingen. Na twee succesvolle afleveringen is het festival niet alleen stevig verankerd in de culturele bodem van Zeeland, ook landelijk wordt een steeds grotere rol van beteke nis gespeeld. Om te beginnen gaat het publicitair prima. Net als vorig jaar besteedt de KRO op televisie en via de eigen Mikro Gids aandacht, aan het Vlissingse filmfestival. Voor het eerst is bovendien een promotiefilm te zien in vij fhonderd Nederlandse bioscopen en in de reclameblokken van de STER op televisie. Ongetwijfeld zal dat bijdragen aan een hoger bezoekersaantal, ook van buiten Zeeland. Op de eerste editie kwamen twaalfdui zend filmliefhebbers af, vorig jaar waren het er drieduizend meer en de organisatie verwacht dat de komende editie onge veer twintigduizend bezoekers zal trekken. Het programma is aantrekkelijk genoeg. Behalve premières van artistiek verantwoorde publieksfilms die het komende half jaar in de Nederlandse bioscopen zijn te verwachten, zijn speciale programma's samengesteld rond de Scandinavische cinema, li teratuurverfilmingen en het oeuvre van de Engelse filmmaker Stephen Frears. Dat staat model voor het genre waar Film by the Sea zich op richt. Door Prick up your ears en My beautiful laundrette leerde het filmhuispubliek Frears' naam kennen, met Hollywoodproducties als Dangerous liaisons, The Hi-Lo Country en High Fidelity bewees hij ook het grote publiek te kunnen bedienen, zonder zijn artistieke integriteit te verloo chenen. Tijdens de komende editie van Film by the Sea moet blijken hoezeer de Vlissingse zeemeermin - dit jaar ontworpen door de beroemde fotograaf Anton Corbijn - de professionele filmwe reld, ook van over de grens, weet te charmeren. De voortekenen zijn goed. Het Engels/Amerikaanse promotiebureau Denmead heeft journalisten van Variety, Screen International en Holly wood Reporter naar Vlissingen weten te krijgen, in de hoop dat na de komende editie de naam Film by the Sea internationaal ingeburgerd raakt. Dat is van belang om nog interessantere premières voor Vlissingen te regelen en meer aansprekende gas ten te lokken. Anders dan de afgelopen twee jaar wordt Film by the Sea niet meer als lokaal festivalletje gezien, maar dat heeft de organisa tie nog niet vergemakkelijkt. Nu moeten namelijk de hoofdbu reaus van de grote filmmaatschappij en beslissen over vertonin gen in Vlissingen en niet hun Nederlandse bijkantoren. Dat resulteert in de vraag: 'Vlissingen? Is dat zoiets als Cannes? Nee? Zoiets als Venetië? Nee? Moeten we die film daar dan wel uit brengen?' Zo ging het met The Pledge, één van de topfilms uit het programma voor de komende editie. Pas toen regisseur Sean Penn zelf hoorde van de Film Literatuur-competitie en het een goed idee vond dat zijn film daarin mee zou dingen, kwam het groene licht. Met overigens een bizar gevolg. Penn en hoofdrolspeler Jack Nicholson zijn zo enthousiast over The Pledge, dat ze vertonin gen op festivals graag met hun aanwezigheid opluisteren. Maar de heren reizen doorgaans met een privé-jet en een compleet ge zelschap. Kosten: 600.000 gulden, bijna het totale budget van het Vlissingse festival. Zouden de supersterren Penn en Nichol son besluiten naar Vlissingen af te reizen dan kan niemand dat betalen, want de Amerikaanse filmmaatschappij heeft laten weten het na drie van dergelijke reisjes inmiddels welletjes te vinden. Dat geeft aan in welk krachtenveld Film by the Sea terecht is gekomen. In sommige opzichten is het festival weliswaar het Nederlandse servet ontgroeid, dat wil nog niet zeggen dat het groot genoeg is voor het internationale tafellaken. Naamsbe kendheid over de grens en een groter budget - twee zaken die niet los van elkaar staan - zullen de gastenlijst in de toekomst helpen uitdijen. Juist daardoor valt in het binnenland de slag definitief te winnen. Want het is wel duidelijk dat de filmdistri buteurs Film by the Sea beschouwen als een extra etalage voor de films die ze de komende maanden uitbrengen, maar niet noodzakelijkerwijs als de meest aangewezen mogelijkheid. Zo gaat een film als La Pianiste, de grote winnaar van Cannes 2001 en uitstekend passend in het thema Film Literatuur, over morgen in diverse Nederlandse steden in première en niet op het Vlissingse festival dat enkele dagen later begint. Als de distri buteur zodoende wil profiteren van een luwte voordat Film by the Sea een reeks van concurrerende releases in gang zet, dan is dat nog op te vatten als een compliment. Maar de festivalorga nisatie moet natuurlijk streven naar een situatie waarbij film makers niet anders willen dan een première in een nazomerend Vlissingen. ErnstJan Rozendaal Pénelope Cruz danst met Captain Corelli Fons Rademakers over film en literatuur Stephen Frears toont altijd een glimlach Festival laat muziek ruim aan bod komen Alle films van het festival van A tot Z Film by the Sea per uur en per dag Een echte Bergman: scheiding en schuld Deense cinema verovert de wereld dinsdag 4 september 2001 FILM F FS Tf U AL unssrw^ew mm

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9