Goes ziet brood in CombiRit
Oefening voor jubilarissen
15
Bijzondere vangst op Oosterschelde
SIJIg
maand
Defecte elektronica
zit Zaamslags team
dwars bij Robot Wars
Mogelijk proef met
servicepunt in dorpen
Handtekeningen veiliger oversteek fietsers
zeeuwse almanak
Belegging
au*»?*
Gemeente ondersteunt project om auto's beter te benutten Reizigersvereniging
Politie lost schot
bij aanhouding
EPZ
(Advertentie)
'i.VV
«illSiil
Dan hebt u in januari geen problemen aan de kassa.
Als ondernemer bent u er bij het dubbelprijzen ongetwijfeld achtergekomen dat u
niet alleen op mooie ronde bedragen uitkomt. Om straks niet in de problemen te
raken, moet u nu al eurowisselgeld bestellen. Deze maand valt er bij alle zogeheten
toonbankinstellingen een brief op de mat. Hierin zit ook een aanvraagformulier voor
een startvoorraad eurowisselgeld, 't Enige wat u hoeft te doen, is dat formulier ingevuld
terugsturen. Doe het meteen nadat de brief bij u in de bus is gevallen. Want als u het
vergeet, hebt u in januari geen wisselgeld.
Vragen?
Bel gratis de Eurolijn: 0800-1521. Of bezoek de Eurosite: www.euro.nl.
De euro wordt van ons allemaal.
-#euro
door Rob Paardekam
YERSEKE - De meeste Yersekenaren deden giste
ren wat bijna iedereen doet als er een brandweer
wagen met loeiende sirenes door de straat rijdt:
snel er achteraan om te kijken waar de brand is.
Ditmaal was de Julianahaven de plek des onheils.
Alhoewel, het ging slechts om een oefening.
Dat laatste was voor veel bezoekers een opluch
ting, maar een enkeling kon zijn teleurstelling
niet onderdrukken. „Shit, het is niet echt", riep
een jongen die op zijn fiets was komen aansnellen.
Toch had de jarige Yersekse brandweer er alles
aan gedaan om het gebeuren zo reëel mogelijk te
doen voorkomen.
Om half acht reden verschillende brandweerwa
gens naar de Julianahaven omdat het schip
YE200 inbrand stond. Politie, ambulance, politie
te water en zelfs duikers van de Goese brandweer
volgden snel om te assisteren.
Het geheel bleef niet onopgemerkt en al snel ston
den vele tientallen mensen op de dijk om de oefe
ning te aanschouwen. De aanwezige lotus-slacht
offers en de EHBO'ers maakten het geheel com
pleet.
Uiteindelijk liep alles goed af. Daar zullen de
brandweermannen wel een biertje op hebben ge
dronken, want het was tenslotte ook een beetje
feest. De oefening vond plaats in het kader van het
65-jarig bestaan van het Yersekse brandweer
korps.
KLOETINGE - Bewoners van
de wijk Oostmolenpark maken
zich zorgen over de veiligheid
van de fietsoversteek van de 's-
Gravenpoldersewegin Goes, ter
hoogte van het Rossinipad.
Op initiatief van C. de Rijke zijn
270 handtekeningen verza
meld. Het is de bedoeling die
volgende week aan de gemeente
aan te bieden.
Kinderen uit de wijk die met de
fiets naar school gaan gebrui
ken de oversteek. Ondanks de
middengeleider is het, door het
drukke autoverkeer op de 's-
Gravenpolderseweg, een ris
kant punt op de route. Tot nu toe
heeft zich geen ernstig ongeval
voorgedaan, maar de wijk wil
voorkomen dat pas achteraf
maatregelen worden genomen.
De Rijke zegt al twee jaar bezig
te zijn om aandacht iDij de ge
meente te vragen voor de situa
tie. „Simpel gezegd komt het er
op neer dat de oversteek voor de
gemeente geen prioriteit heeft,"
De wijk pleit voor het plaatsen
van stoplichten die normaal ge
sproken oranje knipperen, ten
zij fietsers zich melden om over
te steken. De verkeerslichten
zouden volgens de bewoners
moeten worden gecombineerd
met een snelheidsremmer.
Daniëlle van drie logeerde bij
haar opa en oma in Terneu-
zen. Die hadden hun handen
vol aan hun kleine tornado.
Razendsnel is ze, uiterst bij
dehand, grijpgraag en in
voor elk nieuwigheidje. Het
huis was danig voorbereid op
de komst van de dierbare
handenbinder. Op dat kleine
dingetje na, dat opa en oma
gemist hadden. Daniëlle mis
te niets. Dus toen ze na toilet-
bezoek de kamer weer in-
sprintte, dacht oma in een
microseconde gezien te heb
ben dat de uk iets van de trap-
richel griste. En in haar
mond stopte. Maar dat
mondje bleek alweer leeg.
Het kleine Turkse muntje dat
na de vakantie overschoot
bleek de buit te zijn. Veel om
hullend voedsel en afwach
ten maar, zei de huisarts.
Maar na een week had Da
niëlle haar centje nog niet
prijsgegeven. Dat was ze ook
geheel niet van plan, ver
klaarde het dametje. Aan
verdere ingrepen ivenste ze
'niet mee te werken. Daniëlle
had heel andere intenties.
Wijzend op haar naveltje ver
kondigde zefier:
„Dat is mijn spaarbuik!"
door René van Stee
ZAAMSLAG - Het BAFL-team
uit Zaamslag heeft geen potten
kunnen breken tijdens de Ne
derlandse kampioenschappen
Robot Wars, die afgelopen
weekend in Londen werden ge
houden.
.Op zaterdag gaf hun robot
MaxiMill 2 aanvankelijk geen
enkel teken van leven, omdat
een deel van de elektronica was
doorgebrand. Na enkele pogin
gen kreeg het viertal het appa
raat alsnog aan de praat. Het
wapen van de robot, een tand
wiel met uitsteeksels, gemon
teerd op de startmotor van een
auto, bleef echter dienst weige
ren.
„Onze twee gevechten op zater
dag waren hierdoor geen door
slaand succes", vertelt BAFL-
teamleider Frank van Oorschot
vanuit Londen, ,,'s Zondags
ging het iets beter in het gevecht
met drie robots tegelijk. On
danks zware aanslagen met een
bijl, bleef de Maximill 2 het ge
woon doen," Van Oortschot kon
over het verdere verloop van de
kampioenschappen geen uit
spraak doen, omdat hij contrac
tueel gebonden is aan een
zwijgplicht tot na de televisie
uitzending van BNN op Neder
land 2 in december.
Ideeën
Het BAFL-team doet ondanks
de tegenslagen van het afgelo
pen weekend volgend jaar ge
woon weer mee met de Neder
landse kampioenschappen
Robot Wars. Achter de scher
men zijn de teamleden al druk
bezig met de voorbereidingen
op de volgende editie. „De afge
lopen dagen hebben we tal van
ideeën opgedaan, waarmee we
volgend jaar beslist ons voor
deel zullen doen. We komen in
elk geval met een verbeterde
versie van de Maximill 2, die
aanzienlijk zwaarder en veel
sterker zal zijn", aldus Van Oor
schot vol goede moed en ver
trouwen.
(Advertentie)
Wij richten kantoren in
HOEKMAN
Noordzandsiraat 6 Ycrseke
tel. (0113) 57 29 07 fax (0113) 57 38 73
MIDDEN
Jan Fraanje (links) neemt de maat van het mosselzaad. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Rolf Bosboom
YERSEKE - Voor het eerst sinds 1994
wordt er in de Oosterschelde weer mossel
zaad opgevist. De schepen zijn daarvoor
gisterochtend uitgevaren. Recent werd
tot ieders verrassing ontdekt dat de Oos
terschelde enorme hoeveelheden mossel-
broed bevat.
Biologen, onderzoekers en experts heb
ben de hoeveelheid zaad geschat op
300.000 mosselton (30 miljoen kilogram).
De leden van de Producentenorganisatie
Mossel hebben toestemming gekregen om
de komende vijf weken op maandag en
dinsdag in totaal 250.000 ton op te vissen:
50.000 ton per week.
Het overgrote deel van de eerste 50.000
ton werd gisteren naar boven gehaald. De
scheepsladingen werden in de loop van de
middag opgemeten in de havens van Co-
lijnsplaat en Yerseke. Vervolgens worden
de minimosselen uitgezaaid op de specia
le kweekpercelen. Daar kunnen zë verder
groeien totdat ze over ongeveer twee jaar
rijp zijn voor consumptie.
De mosselschat is een grote opsteker voor
de mosselsector, die door het geringe aan
bod van de laatste jaren en de daarbij be
horende prijzen onder druk staat. De ber
gen zaad die nu zijn aangetroffen hebben
de hele sector verbaasd. „Wij kunnen het
niet verklaren", zegt W. van den Berg,
schipper van de Bru 6, „Het is kennelijk
een samenloop van omstandigheden."
Geen van Van den Bergs collega's kan zich
dergelijke hoeveelheden zaad als die nu
zijn aangetroffen herinneren. „Ook niet
toen de Oosterschelde nog helemaal open
was. Laten we hopen dat het een keerpunt
ismaar we denken eerder dat het een een
malig cadeautje is." De hoeveelheden
zaad in de Waddenzee zijn eveneens veel
belovend.
dinsdag 4 september 2001
door Rolf Bosboom
GOES - De gemeente Goes
steunt een proef met het car
poolproject dat het Zeeuws
Platform voor Duurzame Ont
wikkeling voor de Bevelandse
regio in gedachten heeft. Het
systeem moet het aantal auto
ritten en daarmee de drukte op
de wegen terugdringen. Wet
houder M. 't Hart sluit niet uit
dat de gemeente daardoor 'mil
joenen op jaarbasis' kan bespa
ren.
Het Platform voor Duurzame
Ontwikkeling heeft zijn ver
voersplan, dat de naam Combi-
Rit heeft meegekregen, al enige
tijd geleden gelanceerd. Het
idee komt erop neer dat autobe
zitters en mensen die vervoer
nodig hebben elkaar vinden op
vaste instapplaatsen ('match
points'). Een gezamenlijke rit
wordt via een pasje of mobiele
telefoon gemeld aan een centra
le computer, die ervoor zorgt
dat een bedrag per kilometer
wordt overgemaakt van de re
kening van de passagier naar
die van de autobezitter.
CombiRit is gebaseerd op de
constatering dat de bezettings
graad per auto nu vaak laag is
(gemiddeld 1,2 persoon per wa
gen). Door vraag en aanbod te
koppelen kunnen de auto's effi
ciënter worden gebruikt. Dat
zou een oplossing kunnen bete
kenen voor onder meer de groei
ende mobiliteit, het afkalvende
openbaar vervoer op het platte-
SINT-PHILIPSLAND - De po
litie heeft gisterochtend vroeg,
omstreeks half een, een 33-jari-
ge Hagenaar aangehouden op
de Krabbekreekweg bij Sint
Philipsland. De Hagenaar had
zijn partner, die in Zeeland ver
blijft, ernstig bedreigd. Bij zijn
aanhouding verzette de man
zich zo hevig dat een waarschu
wingsschot noodzakelijk bleek.
De man is opgesloten.
land, het dichtslibben van de
steden en de stijgende kosten
van het autobezit- en gebruik.
Coördinator A. Phernambucq
van het Platform gaf gister
avond een toelichting op de op
zet van CombiRit aan de leden
van de Goese raadscommissie
verkeer. Die prezen alle het ini
tiatief, al had de een wat meer
twijfels over de haalbaarheid
dan de ander. Niettemin was ie
dereen het erover eens dat het
plan de moeite van het nader be
kijken waard is.
Phernambucq erkende dat het
idee 'eigenlijk te mooi is om
waar te zijn'Tegelijk gaf hij aan
dat het Platform al geruime tijd
over de opzet nadenkt, waar
door deze in de loop van de tijd
steeds verder is verfijnd. „Een
heleboel praktische dingen zijn
inmiddels al opgelost."
Onderzoek
Het is de bedoeling dat binnen
afzienbare termijn een haal
baarheidsonderzoek wordt uit
gevoerd, zodat cle realiteits
waarde van het plan en de
belangstelling onder de Beve
landse bevolking in beeld ko
men. Vervolgens is het idee, zo
zei Phernambucq, CombiRit
gefaseerd in te voeren. „We kun
nen ons bijvoorbeeld eerst con
centreren op het woon-werk-
verkeer."
Zeker in het begin is het van be
lang dat de opzet naar behoren
werkt. Iemand die bijvoorbeeld
van Ovezande naar Goes is ge
reisd, moet er wel op rekenen
dat hij 's avonds ook weer thuis
komt. De gedachte is daarom
het beheer van het systeem in
handen te geven van een bedri jf
zoals Connexxion, die als 'vang-
nef in geval van nood in actie
kan komen.
Wethouder 't Hart zei warm
voorstander van het project te
zijn. De miljoenen aan bespa
ringen die hij voor de gemeente
in het verschiet zag, achtte hij
niet overdreven. Alleen al op het
onderhoud van de Goese wegen,
dat per jaar 3,5 miljoen gulden
kost, zou bij een minder inten
sief gebruik al een fors bedrag
gewonnen kunnen worden.
door Esme Soesman
THOLEN - Reizigersvereniging
Rover wil dat de provincie Zee
land alles op alles zet omThool-
se reizigers te helpen die de dupe
zijn van de nieuwe dienstrege
ling van vervoersmaatschappij
BBA. Deze busmaatschappij
schrapt eind september ver
schillende ritten op Tholen.
Reden van deze inkrimping is
dat de regio Tholen al jaren als
verliesgevend geldt. De stijgen
de kosten van het openbaar
vervoer worden niet gecompen
seerd door stijgende overheids
bijdragen, licht voorlichter F.
Jochems van BBA toe. Minder
geld van het Rijk betekent min
der geld voor provincie en ver
voersmaatschappij. Jochems:
„Op een gegeven moment is het
niet meer te redden."
Rover vindt het, verklaart
woordvoerder M. Lootens van
de afdeling" Zeeland, overteer-
baar dat er veel geld wordt ge
stoken in het veiliger maken van
wegen terwijl er tegelijkertijd
geen geld is voor openbaar ver
voer.
Wie met het openbaar vervoer
reist is, volgens een Europees
rapport, stelt Lootens, acht
maal veiliger uit dan een auto
mobilist. Steek Duurzaam
Veilig-geld daarom ook in open
baar vervoer is de stelling. Ro
ver heeft hierover een brief
geschreven aan de Zeeuwse
Statencommissie verkeer en
vervoer. Tot het moment dat het
CW (collectief vraagafhanke
lijk vervoer) op Tholen van start
gaat, op 1 januari 2002, moet
een oplossing voor gedupeerde
reizigers worden gezocht.
Duurder
Het CW is weliswaar een voor
de klant duurder systeem, maar
biedt reizigers wel de mogelijk
heid hun dorp op bepaalde door
hen gewenste tijden te bereiken.
Het probleem speelt dus vooral
de komende drie maanden. Ro
ver vreest dat het verder schrap
pen van busritten klanten uit de
bus jaagt, waardoor het open
baar vervoer op haar beurt weer
verder in de problemen komt.
Hou die klanten die je hebt vast,
is het devies van Rover. De reizi
gersorganisatie denkt aan het
vervroegd instellen van CW of
het drie maanden langer door
laten draaien van de huidige
busdienstregeling. Overbrug
ging van het komende kwartaal
door middel van lijntaxi's is een
derde mogelijkheid. Lootens
benadrukt dat het belangrijk is
dat BBA uitzoekt wie ze precies
dupeert. Klanten die toevallig
eens gaan winkelen kunnen hun
schema best een tijdje aanpas
sen. Vaste klanten die voor hun
werk op een bepaalde tijd met
de bus moeten, worden door de
veranderde dienstregeling wel
licht de bus uitgejaagd.
Bezetting
Jochems geeft aan dat bij het
schrappen van ritten - danwel
delen van ritten - bewust is ge
keken naar bezetting. De BBA
wil zo weinig mogelijk mensen
duperen, stelt hij. Sommige van
de ritten kennen een gemiddel
de bezetting van drie mensen.
Andere ritten trekken gemid
deld zo'n negentien reizigers
aan, maar niet gedurende de he
le route. Het uitgangspunt van
de vervoerder is dat het schrap
pen van onrendabele ritten ten
goede komt van de rest van het
bussennetwerk. „Hoe droevig
ook voor een aantal reizigers, je
raakt wel een stuk van je ver
liesgevendheid kwijt." De BBA
hoopt dat passagiers door hun
schema wat aan te passen toch
nog voldoende alternatieve
reismogelijkheden vinden bij de
BBA.
Op acht lijnen worden vanaf
eind september ritten ge
schrapt. In een aantal gevallen
gaat het om volledige ritten, zo
als bijvoorbeeld de eerste mid
dagrit van de 109s en de laatste
twee avondritten van de
106s/107/108 naar Bergen op
Zoom. Van andere ritten vervalt
een deel. De lijn 107/108 vanuit
Bergen op Zoom naar Sint-An-
naland wordt in de avonduren
bijvoorbeeld korter. De twee
laatste ritten gaan voortaan niet
verder dan Sint-Maartensdijk.
Brandweerlieden helpen de 'slachtoffers' aan boord. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Er komt mo
gelijk een proef met servicepun
ten in Zeeuwse dorpen die hun
winkels hebben verloren. Gede
puteerde G. van Zwieten en en
kele dorpsraden zijn daarover
in gesprek. Van Zwieten wil in
het najaar een proef met een ser
vicecentrum voorstellen aan
Provinciale Staten.
Om welke dorpsraden het gaat,
wilde Van Zwieten gisteren nog
niet kwijt. De gedeputeerde lan
ceerde eerder dit jaar het idee
om in dorpen en wijken waar
winkels en postagentschappen
vertrokken zijn, kleine centra in
te richten waar bewoners met
computerverbindingen bank
zaken en boodschappen kunnen
regelen.
Volgens de gedeputeerde heeft
de provincie subsidiemogelijk
heden voor dergelijke initiatie
ven.
De Statenfractie van de Partij
van de Arbeid verklaarde zich
tijdens een bijeenkomst in Bier
vliet afgelopen weekeinde voor
stander van het idee van de
WD-gedeputeerde. Van Zwie
ten toonde zich daar gisteren
verheugd over. „Het betekent
dat het een breed draagvlak in
de Staten heeft."
(Advertentie)
Splijtstof kernenergie
centrale Borssele op transport
EPZ gaat weer gebruikte splijtstofelementen
transporteren uit de kernenergiecentrale Borssele.
Als 'goede buur' willen wij u daarover graag
informeren. Op 12 juli is een lege container bij de
centrale gearriveerd. Hierin zijn zeven splijtstofelementen
geladen. Woensdag 5 september vertrekt de container per
spoor naar Frankrijk voor recycling. Wilt u frieer weten?
Kijk dan op www.epz.nl. Daar geven wij u alle informatie.
U kunt er ook terecht met uw vragen.