Goes ziet brood in CombiRit Oefening voor jubilarissen 15 Bijzondere vangst op Oosterschelde SIJIg maand Defecte elektronica zit Zaamslags team dwars bij Robot Wars Mogelijk proef met servicepunt in dorpen Handtekeningen veiliger oversteek fietsers zeeuwse almanak Belegging au*»?* Gemeente ondersteunt project om auto's beter te benutten Reizigersvereniging Politie lost schot bij aanhouding EPZ (Advertentie) 'i.VV «illSiil Dan hebt u in januari geen problemen aan de kassa. Als ondernemer bent u er bij het dubbelprijzen ongetwijfeld achtergekomen dat u niet alleen op mooie ronde bedragen uitkomt. Om straks niet in de problemen te raken, moet u nu al eurowisselgeld bestellen. Deze maand valt er bij alle zogeheten toonbankinstellingen een brief op de mat. Hierin zit ook een aanvraagformulier voor een startvoorraad eurowisselgeld, 't Enige wat u hoeft te doen, is dat formulier ingevuld terugsturen. Doe het meteen nadat de brief bij u in de bus is gevallen. Want als u het vergeet, hebt u in januari geen wisselgeld. Vragen? Bel gratis de Eurolijn: 0800-1521. Of bezoek de Eurosite: www.euro.nl. De euro wordt van ons allemaal. -#euro door Rob Paardekam YERSEKE - De meeste Yersekenaren deden giste ren wat bijna iedereen doet als er een brandweer wagen met loeiende sirenes door de straat rijdt: snel er achteraan om te kijken waar de brand is. Ditmaal was de Julianahaven de plek des onheils. Alhoewel, het ging slechts om een oefening. Dat laatste was voor veel bezoekers een opluch ting, maar een enkeling kon zijn teleurstelling niet onderdrukken. „Shit, het is niet echt", riep een jongen die op zijn fiets was komen aansnellen. Toch had de jarige Yersekse brandweer er alles aan gedaan om het gebeuren zo reëel mogelijk te doen voorkomen. Om half acht reden verschillende brandweerwa gens naar de Julianahaven omdat het schip YE200 inbrand stond. Politie, ambulance, politie te water en zelfs duikers van de Goese brandweer volgden snel om te assisteren. Het geheel bleef niet onopgemerkt en al snel ston den vele tientallen mensen op de dijk om de oefe ning te aanschouwen. De aanwezige lotus-slacht offers en de EHBO'ers maakten het geheel com pleet. Uiteindelijk liep alles goed af. Daar zullen de brandweermannen wel een biertje op hebben ge dronken, want het was tenslotte ook een beetje feest. De oefening vond plaats in het kader van het 65-jarig bestaan van het Yersekse brandweer korps. KLOETINGE - Bewoners van de wijk Oostmolenpark maken zich zorgen over de veiligheid van de fietsoversteek van de 's- Gravenpoldersewegin Goes, ter hoogte van het Rossinipad. Op initiatief van C. de Rijke zijn 270 handtekeningen verza meld. Het is de bedoeling die volgende week aan de gemeente aan te bieden. Kinderen uit de wijk die met de fiets naar school gaan gebrui ken de oversteek. Ondanks de middengeleider is het, door het drukke autoverkeer op de 's- Gravenpolderseweg, een ris kant punt op de route. Tot nu toe heeft zich geen ernstig ongeval voorgedaan, maar de wijk wil voorkomen dat pas achteraf maatregelen worden genomen. De Rijke zegt al twee jaar bezig te zijn om aandacht iDij de ge meente te vragen voor de situa tie. „Simpel gezegd komt het er op neer dat de oversteek voor de gemeente geen prioriteit heeft," De wijk pleit voor het plaatsen van stoplichten die normaal ge sproken oranje knipperen, ten zij fietsers zich melden om over te steken. De verkeerslichten zouden volgens de bewoners moeten worden gecombineerd met een snelheidsremmer. Daniëlle van drie logeerde bij haar opa en oma in Terneu- zen. Die hadden hun handen vol aan hun kleine tornado. Razendsnel is ze, uiterst bij dehand, grijpgraag en in voor elk nieuwigheidje. Het huis was danig voorbereid op de komst van de dierbare handenbinder. Op dat kleine dingetje na, dat opa en oma gemist hadden. Daniëlle mis te niets. Dus toen ze na toilet- bezoek de kamer weer in- sprintte, dacht oma in een microseconde gezien te heb ben dat de uk iets van de trap- richel griste. En in haar mond stopte. Maar dat mondje bleek alweer leeg. Het kleine Turkse muntje dat na de vakantie overschoot bleek de buit te zijn. Veel om hullend voedsel en afwach ten maar, zei de huisarts. Maar na een week had Da niëlle haar centje nog niet prijsgegeven. Dat was ze ook geheel niet van plan, ver klaarde het dametje. Aan verdere ingrepen ivenste ze 'niet mee te werken. Daniëlle had heel andere intenties. Wijzend op haar naveltje ver kondigde zefier: „Dat is mijn spaarbuik!" door René van Stee ZAAMSLAG - Het BAFL-team uit Zaamslag heeft geen potten kunnen breken tijdens de Ne derlandse kampioenschappen Robot Wars, die afgelopen weekend in Londen werden ge houden. .Op zaterdag gaf hun robot MaxiMill 2 aanvankelijk geen enkel teken van leven, omdat een deel van de elektronica was doorgebrand. Na enkele pogin gen kreeg het viertal het appa raat alsnog aan de praat. Het wapen van de robot, een tand wiel met uitsteeksels, gemon teerd op de startmotor van een auto, bleef echter dienst weige ren. „Onze twee gevechten op zater dag waren hierdoor geen door slaand succes", vertelt BAFL- teamleider Frank van Oorschot vanuit Londen, ,,'s Zondags ging het iets beter in het gevecht met drie robots tegelijk. On danks zware aanslagen met een bijl, bleef de Maximill 2 het ge woon doen," Van Oortschot kon over het verdere verloop van de kampioenschappen geen uit spraak doen, omdat hij contrac tueel gebonden is aan een zwijgplicht tot na de televisie uitzending van BNN op Neder land 2 in december. Ideeën Het BAFL-team doet ondanks de tegenslagen van het afgelo pen weekend volgend jaar ge woon weer mee met de Neder landse kampioenschappen Robot Wars. Achter de scher men zijn de teamleden al druk bezig met de voorbereidingen op de volgende editie. „De afge lopen dagen hebben we tal van ideeën opgedaan, waarmee we volgend jaar beslist ons voor deel zullen doen. We komen in elk geval met een verbeterde versie van de Maximill 2, die aanzienlijk zwaarder en veel sterker zal zijn", aldus Van Oor schot vol goede moed en ver trouwen. (Advertentie) Wij richten kantoren in HOEKMAN Noordzandsiraat 6 Ycrseke tel. (0113) 57 29 07 fax (0113) 57 38 73 MIDDEN Jan Fraanje (links) neemt de maat van het mosselzaad. foto Dirk-Jan Gjeltema door Rolf Bosboom YERSEKE - Voor het eerst sinds 1994 wordt er in de Oosterschelde weer mossel zaad opgevist. De schepen zijn daarvoor gisterochtend uitgevaren. Recent werd tot ieders verrassing ontdekt dat de Oos terschelde enorme hoeveelheden mossel- broed bevat. Biologen, onderzoekers en experts heb ben de hoeveelheid zaad geschat op 300.000 mosselton (30 miljoen kilogram). De leden van de Producentenorganisatie Mossel hebben toestemming gekregen om de komende vijf weken op maandag en dinsdag in totaal 250.000 ton op te vissen: 50.000 ton per week. Het overgrote deel van de eerste 50.000 ton werd gisteren naar boven gehaald. De scheepsladingen werden in de loop van de middag opgemeten in de havens van Co- lijnsplaat en Yerseke. Vervolgens worden de minimosselen uitgezaaid op de specia le kweekpercelen. Daar kunnen zë verder groeien totdat ze over ongeveer twee jaar rijp zijn voor consumptie. De mosselschat is een grote opsteker voor de mosselsector, die door het geringe aan bod van de laatste jaren en de daarbij be horende prijzen onder druk staat. De ber gen zaad die nu zijn aangetroffen hebben de hele sector verbaasd. „Wij kunnen het niet verklaren", zegt W. van den Berg, schipper van de Bru 6, „Het is kennelijk een samenloop van omstandigheden." Geen van Van den Bergs collega's kan zich dergelijke hoeveelheden zaad als die nu zijn aangetroffen herinneren. „Ook niet toen de Oosterschelde nog helemaal open was. Laten we hopen dat het een keerpunt ismaar we denken eerder dat het een een malig cadeautje is." De hoeveelheden zaad in de Waddenzee zijn eveneens veel belovend. dinsdag 4 september 2001 door Rolf Bosboom GOES - De gemeente Goes steunt een proef met het car poolproject dat het Zeeuws Platform voor Duurzame Ont wikkeling voor de Bevelandse regio in gedachten heeft. Het systeem moet het aantal auto ritten en daarmee de drukte op de wegen terugdringen. Wet houder M. 't Hart sluit niet uit dat de gemeente daardoor 'mil joenen op jaarbasis' kan bespa ren. Het Platform voor Duurzame Ontwikkeling heeft zijn ver voersplan, dat de naam Combi- Rit heeft meegekregen, al enige tijd geleden gelanceerd. Het idee komt erop neer dat autobe zitters en mensen die vervoer nodig hebben elkaar vinden op vaste instapplaatsen ('match points'). Een gezamenlijke rit wordt via een pasje of mobiele telefoon gemeld aan een centra le computer, die ervoor zorgt dat een bedrag per kilometer wordt overgemaakt van de re kening van de passagier naar die van de autobezitter. CombiRit is gebaseerd op de constatering dat de bezettings graad per auto nu vaak laag is (gemiddeld 1,2 persoon per wa gen). Door vraag en aanbod te koppelen kunnen de auto's effi ciënter worden gebruikt. Dat zou een oplossing kunnen bete kenen voor onder meer de groei ende mobiliteit, het afkalvende openbaar vervoer op het platte- SINT-PHILIPSLAND - De po litie heeft gisterochtend vroeg, omstreeks half een, een 33-jari- ge Hagenaar aangehouden op de Krabbekreekweg bij Sint Philipsland. De Hagenaar had zijn partner, die in Zeeland ver blijft, ernstig bedreigd. Bij zijn aanhouding verzette de man zich zo hevig dat een waarschu wingsschot noodzakelijk bleek. De man is opgesloten. land, het dichtslibben van de steden en de stijgende kosten van het autobezit- en gebruik. Coördinator A. Phernambucq van het Platform gaf gister avond een toelichting op de op zet van CombiRit aan de leden van de Goese raadscommissie verkeer. Die prezen alle het ini tiatief, al had de een wat meer twijfels over de haalbaarheid dan de ander. Niettemin was ie dereen het erover eens dat het plan de moeite van het nader be kijken waard is. Phernambucq erkende dat het idee 'eigenlijk te mooi is om waar te zijn'Tegelijk gaf hij aan dat het Platform al geruime tijd over de opzet nadenkt, waar door deze in de loop van de tijd steeds verder is verfijnd. „Een heleboel praktische dingen zijn inmiddels al opgelost." Onderzoek Het is de bedoeling dat binnen afzienbare termijn een haal baarheidsonderzoek wordt uit gevoerd, zodat cle realiteits waarde van het plan en de belangstelling onder de Beve landse bevolking in beeld ko men. Vervolgens is het idee, zo zei Phernambucq, CombiRit gefaseerd in te voeren. „We kun nen ons bijvoorbeeld eerst con centreren op het woon-werk- verkeer." Zeker in het begin is het van be lang dat de opzet naar behoren werkt. Iemand die bijvoorbeeld van Ovezande naar Goes is ge reisd, moet er wel op rekenen dat hij 's avonds ook weer thuis komt. De gedachte is daarom het beheer van het systeem in handen te geven van een bedri jf zoals Connexxion, die als 'vang- nef in geval van nood in actie kan komen. Wethouder 't Hart zei warm voorstander van het project te zijn. De miljoenen aan bespa ringen die hij voor de gemeente in het verschiet zag, achtte hij niet overdreven. Alleen al op het onderhoud van de Goese wegen, dat per jaar 3,5 miljoen gulden kost, zou bij een minder inten sief gebruik al een fors bedrag gewonnen kunnen worden. door Esme Soesman THOLEN - Reizigersvereniging Rover wil dat de provincie Zee land alles op alles zet omThool- se reizigers te helpen die de dupe zijn van de nieuwe dienstrege ling van vervoersmaatschappij BBA. Deze busmaatschappij schrapt eind september ver schillende ritten op Tholen. Reden van deze inkrimping is dat de regio Tholen al jaren als verliesgevend geldt. De stijgen de kosten van het openbaar vervoer worden niet gecompen seerd door stijgende overheids bijdragen, licht voorlichter F. Jochems van BBA toe. Minder geld van het Rijk betekent min der geld voor provincie en ver voersmaatschappij. Jochems: „Op een gegeven moment is het niet meer te redden." Rover vindt het, verklaart woordvoerder M. Lootens van de afdeling" Zeeland, overteer- baar dat er veel geld wordt ge stoken in het veiliger maken van wegen terwijl er tegelijkertijd geen geld is voor openbaar ver voer. Wie met het openbaar vervoer reist is, volgens een Europees rapport, stelt Lootens, acht maal veiliger uit dan een auto mobilist. Steek Duurzaam Veilig-geld daarom ook in open baar vervoer is de stelling. Ro ver heeft hierover een brief geschreven aan de Zeeuwse Statencommissie verkeer en vervoer. Tot het moment dat het CW (collectief vraagafhanke lijk vervoer) op Tholen van start gaat, op 1 januari 2002, moet een oplossing voor gedupeerde reizigers worden gezocht. Duurder Het CW is weliswaar een voor de klant duurder systeem, maar biedt reizigers wel de mogelijk heid hun dorp op bepaalde door hen gewenste tijden te bereiken. Het probleem speelt dus vooral de komende drie maanden. Ro ver vreest dat het verder schrap pen van busritten klanten uit de bus jaagt, waardoor het open baar vervoer op haar beurt weer verder in de problemen komt. Hou die klanten die je hebt vast, is het devies van Rover. De reizi gersorganisatie denkt aan het vervroegd instellen van CW of het drie maanden langer door laten draaien van de huidige busdienstregeling. Overbrug ging van het komende kwartaal door middel van lijntaxi's is een derde mogelijkheid. Lootens benadrukt dat het belangrijk is dat BBA uitzoekt wie ze precies dupeert. Klanten die toevallig eens gaan winkelen kunnen hun schema best een tijdje aanpas sen. Vaste klanten die voor hun werk op een bepaalde tijd met de bus moeten, worden door de veranderde dienstregeling wel licht de bus uitgejaagd. Bezetting Jochems geeft aan dat bij het schrappen van ritten - danwel delen van ritten - bewust is ge keken naar bezetting. De BBA wil zo weinig mogelijk mensen duperen, stelt hij. Sommige van de ritten kennen een gemiddel de bezetting van drie mensen. Andere ritten trekken gemid deld zo'n negentien reizigers aan, maar niet gedurende de he le route. Het uitgangspunt van de vervoerder is dat het schrap pen van onrendabele ritten ten goede komt van de rest van het bussennetwerk. „Hoe droevig ook voor een aantal reizigers, je raakt wel een stuk van je ver liesgevendheid kwijt." De BBA hoopt dat passagiers door hun schema wat aan te passen toch nog voldoende alternatieve reismogelijkheden vinden bij de BBA. Op acht lijnen worden vanaf eind september ritten ge schrapt. In een aantal gevallen gaat het om volledige ritten, zo als bijvoorbeeld de eerste mid dagrit van de 109s en de laatste twee avondritten van de 106s/107/108 naar Bergen op Zoom. Van andere ritten vervalt een deel. De lijn 107/108 vanuit Bergen op Zoom naar Sint-An- naland wordt in de avonduren bijvoorbeeld korter. De twee laatste ritten gaan voortaan niet verder dan Sint-Maartensdijk. Brandweerlieden helpen de 'slachtoffers' aan boord. foto Dirk-Jan Gjeltema door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Er komt mo gelijk een proef met servicepun ten in Zeeuwse dorpen die hun winkels hebben verloren. Gede puteerde G. van Zwieten en en kele dorpsraden zijn daarover in gesprek. Van Zwieten wil in het najaar een proef met een ser vicecentrum voorstellen aan Provinciale Staten. Om welke dorpsraden het gaat, wilde Van Zwieten gisteren nog niet kwijt. De gedeputeerde lan ceerde eerder dit jaar het idee om in dorpen en wijken waar winkels en postagentschappen vertrokken zijn, kleine centra in te richten waar bewoners met computerverbindingen bank zaken en boodschappen kunnen regelen. Volgens de gedeputeerde heeft de provincie subsidiemogelijk heden voor dergelijke initiatie ven. De Statenfractie van de Partij van de Arbeid verklaarde zich tijdens een bijeenkomst in Bier vliet afgelopen weekeinde voor stander van het idee van de WD-gedeputeerde. Van Zwie ten toonde zich daar gisteren verheugd over. „Het betekent dat het een breed draagvlak in de Staten heeft." (Advertentie) Splijtstof kernenergie centrale Borssele op transport EPZ gaat weer gebruikte splijtstofelementen transporteren uit de kernenergiecentrale Borssele. Als 'goede buur' willen wij u daarover graag informeren. Op 12 juli is een lege container bij de centrale gearriveerd. Hierin zijn zeven splijtstofelementen geladen. Woensdag 5 september vertrekt de container per spoor naar Frankrijk voor recycling. Wilt u frieer weten? Kijk dan op www.epz.nl. Daar geven wij u alle informatie. U kunt er ook terecht met uw vragen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29