Gevangene van kerk en kapitaal Pakkende beelden moet je ook kunnen horen WMM m P Altijd een glimlach Stephen Frears Gul met muziek Wh tessmd Mary Reilly van de fascistische beweging in Engeland. Opruiende zwart- hemden in Britse straten, het huis van een joodse familie dat in brand wordt gestoken, het zijn scènes zoals we die nooit eerder zagen in Britse films. Volgens Frears wordt er in Liam hooguit een tikje overdreven, in zoverre dat er nooit werkelijk met brandbommen is gegooid in Liverpool. ,,Maar wel in Lon den. De aanhang die het fascis me ook in Engeland heeft gehad, moeten we niet onder schatten." „Een roman hoeft niet tot in de tail historisch accuraat te zijn en een speelfilm evenmin. Je mag je zekere vrijheden veroor loven, als je het niet te bont maakt. Maar als je informeert bij joodse families, dan hebben ze ook in Liverpool gemeen an tisemitisme te doorstaan gehad. Het ergst hebben de fascisten zich doen gelden in Londen. D aar is echt fanatiek gevochten De zwarthemden werden aan gevoerd door Oswald Mosley en die is ook twee keer naar Liver pool gekomen. De eerste keer is hij door de communisten het ziekenhuis in geslagen. Daarna is hij teruggekomen in gezel schap van een knokploeg en toen zijn er veel communisten in elkaar geknuppeld. De fascisti sche beweging is vooral sterk geweest in Manchester. Daar was de werkloosheid immers extreem hoog en fascisme werd geacht daar oplossingen voor te brengen. Maar sympathie voor het fascisme was ook wijd ver breid onder de gezeten burgerij, ook in regeringskringen en zelfs in de koninklijke familie. Vrees ik." Bij alle sociale, culturele en po litieke achtergronden die in Liam worden meegeleverd, blijft het brandpunt van de film overigens voorbeeldig gericht op het jongetje dat in die wereld moet opgroeien en echt niet al leen maar ellende over zich heen krijgt. Er valt ook heel wat af te lachen. „Dat kan, als je de op tiek van een kind als uitgangs punt neemt. Ik herinner me maar al te goed de moeilijkhe den in mijn eigen jeugd. Maar ondanks alle grimmigheid, werd er ook gedold en gezongen. En er was ook al de liefde die je ervaarde. Het mooie van kin derwerelden is dat ze complex zijn." Stephen Frears hoopt dat hij zich in onze ogen niet schuldig heeft gemaakt aan het romanti seren van schilderachtige ar moede. „Ik weet dat het soms lijkt alsof Britse schrijvers zwelgen in het vertellen over hun moeilijke jeugd en speciaal in Liverpool zijn er veel auteurs die dat prachtig kunnen. Ik ken ook al die grappen die daarover worden gemaakt. Ook die sketch van Monty Python waar wordt gewedijverd over wie het vroeger het armst heeft gehad. Eric Idle had, geloof ik, gewon nen: Hij had met zijn hele fami lie in een schoenendoos ge woond. Maar al dat relativeren, neemt niet weg dat echte armoe de buitengewoon destructief kan zijn. In Liams verhaal wordt er uiteindelijk dat hele gezin door aan rafels getrok ken." Pieter van Lierop Regisseur Stephen Frears, aan wiens werk Film by the Sea een retrospectief wijdt, zegt een bloedhekel te hebben aan kostuumfilms naar romans van Jane Austen of E.M. Forster. Dat zeer Britse type rolprenten laat hij dus aan anderen over. Met heel andersoortige en wel dege lijk ook typisch Britse films heeft de thans 60-jarige regis seur een oeuvre opgebouwd dat zeer consistent is. Frears heeft een achtergrond die opmerkelijke gelijkenis ver toont met die van zijn vijf jaar oudere collega Ken Loach. Bei den studeerden ze rechten. Loach in Oxford, Frears in Cambridge waar hij actief was bij het studententheater en waar hij onder anderen David Frost, John Cleese en nog een paar Monty Python-jongens als kornuiten had. Je mag vermoe den dat het contact met die wil debrassen de artistieke smaak van Stephen Frears heeft mee- gekleuxd, want hij is niet in staat een film te maken die ge speend is van humor terwijl Loach zoiets om de haverklap presteert. Beide regisseurs kwamen in het filmvak via de drama-afdeling vandeBBCwaarindej aren zes tig volop sociaal bewogen kon worden gefreewheeld. Alle twee hebben ze zich ook in hun latere carrières uitvoerig beziggehou den met geëngageerd kitchen- sink-realisme. Maar een Frears op zijn somberst was nog altijd vrolijker dan een Loach op zijn zonnigst. De man van Oxford heeft bo vendien een belangstelling die breder ligt. Hij wilde naast soci aal drama als My Beautiful Lau- ndrette (1985), Sammy and Ro- sie get laid (1987) en The Van (1996) ook nog wel eens mis- Sammy and Rosie get laid My Beautiful Laundrette High Fidelity Dangerous Liaisons tephen Frears' film Liam speelt in het Liverpool van de jaren dertig in een milieu van door werkloosheid geteisterde Ieren. Het verhaal doet sterk denken aan Angela's Ashes. De verfilming daarvan door Alan Parker had een aanzienlijk groter budget dan Frears ter beschikking stond voor zijn nieuwe film die desondanks beter oogt en dramatisch sterker uit de verf komt. dinsdag 4 september 2001 Liam werd voor de televisie gemaakt. Vorig jaar in Ve netië vertelde de cineast daar een speciale bedoeling mee te hebben gehad: „Omdat dit het soort film is dat vroeger veelvul dig kon worden gemaakt bij de BBC en omdat ik meen dat die traditie levend dient te worden gehouden." Als bijkomende in spiratiebron noemde hij de in 1948 door Carol Reed gemaakte verfilming van het Graham Greene-verhaal The Fallen Idol, verteld vanuit het perspectief van een kind. Dat gebeurt dus eveneens in Liam, het crisisdrama van een sappelende familie met drie kinderen. De zevenjarige Liam moet zich voorbereiden op zijn Eerste Heilige Communie en wordt daarbij door hel en ver doemenis prekende priesters zwaar op zijn zenuwen gewerkt. Het relaas wordt met veel hu mor en vertedering gestoffeerd, hetgeen niet wegneemt dat het in een totale catastrofe zal ein digen. Moeder doet het schier onmogelijke om de eindjes aan elkaar te knopen, wat goed gaat tot vader zijn baan verliest. Hij raakt zwaar gefrustreerd en aan de drank en zal uiteindelijk te recht komen in fascistische kringen. De familie zal tot bitte re armoede vervallen en de ont spoorde vader zorgt voor de ge nadeklap. De regisseur zegt Liam te heb ben willen verfilmen vanuit al lereerst grote bewondering voor Stephen Frears in 1999, toen hij in Berlijn de Zilveren Beer won met zijn HiLo Country. schrijver Jimmy McGovern. „Hij is een van de grote chroni queurs van het alledaagse leven in Engeland zoals het werkelijk is. Hoewel ik zelf noch uit de ar beidersklasse afkomstig ben, noch katholiek ben opgevoed, herinnerde dit verslag van een kindertijd me aan de naoorlogse jaren toen ik opgroeide alleen bij mijn moeder. Mijn vader zat toen nog in het leger. Hoewel we over een relatief groot huis be schikten, werd daarvan maar een klein deel gebruikt omdat er geen geld was voor de kachel. Mijn broers waren bij andere mensen ondergebracht." Maar met de eigenaardigheden van een katholiek milieu in de jaren dertig was Stephen Frears totaal onbekend. Hij zegt veel te hebben geleerd van schrijver McGovern. „Dit zijn mensen die aan de ene kant totaal afhankelijk zijn van de willekeur van een paar werk gevers en die aan de andere kant volledig gevangen zitten in een geloofsovertuiging die al hun denken en doen bepaalt. Ik vind het verbazingwekkend dat mensen zich zo'n situatie lieten aanleunen. Wellicht omdat ze houvast vonden bij de sociale orde, de structuur die het aan hun leven gaf. Sommige mensen schijnen er baat bij te hebben gehad dat ze zo zijn opgegroeid. Dat het juist in Liverpool kon bestaan, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het om geïmmigreerde Ierse katholie ken gaat. En Ierland was im mers tot een paar jaar geleden nog een onvervalste theocratie. En is het nog steeds enigszins." Schokkend aan de film is de weergave die wordt gegeven daadfilms maken zoals Gums hoe (zijn sterke debuut in 1971, met Albert Finney) en het supe rieure The Hit of hij zocht naar onderwerpen in de recente cul tuurgeschiedenis zoals in 1987 voor Prick up your Ears (over de moord op schrijver Joe Orton) en High Fidelity (2000). En Frears bleek, als hij er toe vallig zin in had, met souplesse zijn werkterrein te kunnen ver leggen naar Amerika, waar hij met het sublieme kostuumdra ma Dangerous Liaisons (Malko- vich, Pfeiffer, Close) drie Oscars binnensleepte. Ook de oplich terskomedie The Grifters en Ac cidental Hero (Met Dustin Hoff man en Andy Garcia) bleken even spiritueel als onderhou dend. Maar tussendoor kwam de in Leicester geboren regisseur tel kens weer naar Engeland terug om er het soort films te maken als waarmee hij ooit was begon nen, zoals vorig jaar Liam, een sociaal drama dat op het Festi val van Venetië prijzen won. Muziek mag op een filmfestival niet ontbreken. Want film en muziek zijn onlosmakelijk met el kaar verbonden. Wie kan zich Once upon a time in the west voorstellen zonder de huiveringwekkende mondharmonicaklanken van Ennio Moricone? Of Goldfinger zonder de stem van Shirley Bassey? Daarom is het mooi dat de organisatie van Film by the Sea op alle festivaldagen een flinke portie live-muziek opdient. Al meteen op de openingsdag, maan dag 10 september, is er een concert waarin film en muziek met elkaar verweven zijn. Een groep van zo'n dertig - voornamelijk - Zeeuwse mu zikanten voert dan de muziek uit die door Stephen Warbeck werd gecom poneerd voor de openingsfilm van het festival, Captain Corelli's Man dolin. Het concert is voorbereid door de Vlissingse componist en arrangeur Leon Boers. Boers: „Ik heb bij de productiemaat schappij de partituren opgevraagd en kreeg vervolgens een doos met 25 kilo bladmuziek toegestuurd. Het waren allemaal kleine muziekfrag menten die voor een groot deel wel in de film gebruikt zullen zijn, maar waarvan slechts 20 procent op de soundtrack is terechtgekomen. Het was een enorm puzzelwerk, maar uiteindelijk zijn we er in geslaagd om negen stukken in te studeren die op de soundtrack van Captain Corelli's Mandolin zijn terug te vinden." Boers is trots op het resultaat. „Ik heb hier een deel van mijn vakantie voor opgeofferd, maar het is ontzettend Girls Wanna Have Fun leuk om muziek te arrangeren en uit te voeren die nog maar een paar men sen in Nederland hebben gehoord." Ex-Gigantjes-zangeres Mieke Stemerdink zal met haar bigband het feest opluisteren waarmee de ope ningsdag van Film by the Sea wordt afgesloten. Haar zeventien man ster ke orkest, Mieke Giga's New Swing Show, brengt muziek die varieert van mambo tot heavy rock. Er worden nummers gespeeld van onder meer de Britse groep Carmel en de Peruvi aanse zangeres Yma Sumac. Mieke Stemerdink liep al jaren rond met het plan om een bigband op te richten. „Vroeger zong ik wel eens mee met andere bigbands, maar het kwam er dan meestal op neer dat je op een kruk in een lange jurk heel lang moest zitten wachten totdat je eindelijk aan de beurt was om een of twee liedjes te zingen met het orkest. Ik heb daar het geduld niet voor. Nu ik mijn eigen bigband heb, is dat on gemak uit de wereld." Onder het motto Scandinavisch Pa norama richt de derde editie van Film by the Sea de schijnwerper op de Scandinavische cinema. Dinsdag 11 september gaat dit programma onderdeel van start met de vertoning van de Noorse film Cool and crazy- /Heftig og hegeistret, over de lotge vallen van een mannenkoor in een Noors dorpje. Het Schelde Loodsen- koor brengt na afloop van deze film een speciaal Scandinavië-program- ma dat op de bruiloft van Haakon en Mette-Marit niet zou hebben mis staan. Het loodsenkoor zal een aantal sea songs vertolken uit Noorwegen, Zweden, Denemarken en Rusland. Sea songs zijn te vergelijken met de worksongs van de vroegere slaven in Amerika. Ze werden - in koor - ge zongen door bemanningen van ne gen tiende-eeuwse zeilschepen. Daarnaast is er dinsdag een optreden van een groep die bestaat uit maar liefst elf zangeressen: Girls Wanna Have Fun. In dit gezelschap is ook Mieke Stemerdink weer van de par tij alsmede Manuëla Kemp, de zusjes Monique en Suzanne Klemann van Loïs Lane, en Frédérique Spigt. Woensdag staat een filmbandje op de rol: The Jodie Foster Xperience, ge leid door regisseur Erik de Bruyn (be kend van Wilde Mossels), die voor de gelegenheid de gitaar ter hand neemt en ook nog de zangpartijen voor zijn rekening neemt. The Jodie Foster Xperience kondigt alvast aan dat in hun kielzog mogelijk nog andere ve dettes uit de filmwereld Vlissingen zullen aandoen om, als surprise guests, het optreden extra glans te verlenen. Woensdag treedt ook de Zeeuwse bigband The New Orpheans op, met als blikvanger de uit Heinkenszand afkomstige zangeres Marjon van Iwaarden (ex-2 Unlimited). Donderdag 13 september staat opnieuw een Zeeuwse act in Cine- City op het podium: SqueezeM, we derom met Marjon van Iwaarden. SqueezeM telt zeven muzikanten en speelt dansbare covers van onder an deren Tina Turner, Aretha Franklin en Anastacia. £>e groep streeft ernaar een eigen repertoire op te bouwen en krijgt daarbij steun van Nederlands bekendste hammond-organist Carlo de Wijs. Vrijdag en zaterdag staat de muziek op het festival grotendeels in het te ken van Cuba. De in Cuba geboren en in Texas opgegroeide zangeres Est- rella Acosta brengt vrijdag met een zeven man sterke band het platte landsleven van haar vaderland mu zikaal tot leven. Zij bezingt de na tuur, het leven van de boeren, de schoonheid van een zonsopgang in de heuvels van Cuba. De countxy-muziek van Estrella wordt guajira genoemd, het is een stijl die invloeden van muziek uit Spanje (Andalusië en de Canarische Eilanden) en Afrika in zich verenigt. „Het is vrolijke muziek, die eenvou dig klinkt maar ritmisch vaak heel ingewikkeld in elkaar zit", zegt Est rella Acosta. Zaterdag wordt het festivalpubliek getrakteerd op een daverend optre den - het eerste in Nederland - van Chispa y los Complices, een dertien man sterk dansoi'kest uit Havana rond bassist Ignacio Cervantes, bij genaamd El Chispa (De Vonk). Cer vantes heeft een lange staat van dienst, hij speelde onder anderen met de beroemde Cubaanse pianist Chu- cho Valdes, en heeft zich door vele stijlen laten beïnvloeden, zoals pop, jazz, nueva trova, balada en salsa. Op zaterdag zijn ook The Directors te horen, wederom een filmbandje waarin coryfeeën van het witte doek als Huub Stapel, Ate de Jong en Dor- na van Rouveroy laten horen dat ze niet alleen cinematografisch maar ook muzikaal alleszins hun mannetje staan. In de categorie klassiek met een knipoog is het zondag (en ook za- tei'dag bij de prijsuitreiking) de beuid aan het ensemble Strings, een uit vijftien violistes bestaand orkest dat een 'wervelende muzikale en visuele show' in petto heeft. Jan Dirk van Scheyen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 11