Ik heb nog nooit zo onder vuur gelegen Melkert koerst behendig naar rustiger vaarwater Commissie laat ESF-kwestie in Goes buiten rapportage Kabinet heeft nog drie weken om Brussel te overtuigen Koning: veel mis, geen grote fraude Melkert zwaar gebukt onder aantijgingen over fraude met ESF-gelden Iedereen maakte fouten door Jeffrey Kutterink Om het justitiële onder zoek naar de vermeende onregelmatigheden bij het Centrum voor Vakopleiding in Goes niet te verstoren of te beïnvloeden, heeft de com missie-Koning geen nader onderzoek naar de kwestie gedaan. Dat schrijft de commissie in haar eindrapport over het gebruik van geld uit het Eu ropees Sociaal Fonds tussen 1994 en 1999. Het Ministerie van Sociale Zaken heeft te gen tien centra voor vakop leiding aangifte gedaan omdat ze een 'redelijk ver moeden heeft van misbruik van subsidiegelden'. Dat is onder meer het geval bij het Centrum voor Vakopleiding in Goes. In één geval heeft het OM besloten tot vervolging. De andere onderzoeken lo pen nog. Het Openbaar Ministerie in Middelburg rondt eind sep tember het onderzoek af naar de onregelmatigheden met geld uit het Europees Sociaal Fonds bij het Centrum voor Vakopleiding in Goes, Dan moet blijken of de door de Arbeidsinspectie geconsta teerde feiten ook strafbaar zijn en of justitie mensen gaat vervolgen. Oud-staatssecretaris van Fi nanciën Koning concludeert in zijn rapport dat ESF1994- 1999 in Nederland op alle ni veaus van het ministerie van Sociale Zaken tot de uitvoer ders slordig is uitgevoerd. De commissie schrijft dat haar niets is gebleken van groot schalige fraude of misbruik van ESF-gelden. De gecon stateerde onregelmatighe den betroffen in verreweg de meeste gevallen voorspel bare, onopzettelijke misver standen over de soms com plexe en naar Nederlandse maatstaven niet altijd voor de hand liggende regels van de Europese Unie, dan wel reële meningsverschillen met de EU over de interpre tatie van ESF-regels". Taalgebruik De publieke opwinding over ESF is volgens Koning onder meer te verklaren door de brede interpretatie die door de Europese Unie wordt ge geven aan de term 'onregel matigheden'. In het dagelijks taalgebruik roept dat woord associaties op met fraude en misbruik. In ESF-jargon kan óók van onregelmatigheden sprake zijn als er geen enkele twijfel bestaat aan de inte griteit van de aanvrager, aldus de commissie. Als bij voorbeeld het geclaimde subsidiebedrag verschilt van de door Arbeidsvoorziening vastgestelde eindbeschik king wordt al gesproken van onregelmatigheden, onge acht de oorzaak van dat ver schil. Onderzoekers De commissie onder leiding van Koning werd geïnstal leerd op 28 januari 2001 door minister Vermeend. Koning werd bijgestaan door een team van onderzoekers uit zowel de private sector als uit gedetacheerden van het Mi nisterie van Financiën en de Algemene Rekenkamer. De onderzoeksopdracht luidde: 'Inzicht verschaffen in het verloop van de uitvoering en afwikkeling van ESF-subsi- dies over de programmape riode 1994-1999 tot nu toe en daarbij aan te geven op wel ke wijze de controle en af handeling (inbegrepen orga nisatorische maatregelen) versneld zouden kunnen worden, en tevens een schat ting geven van de doorloop tijd van afhandeling waar mee na 1 april aanstaande rekening gehouden moet worden.' Tussenrapport Op 9 maart 2001 is een tussenrapport gepresen teerd. Het gisteren gepubli ceerde rapport komt in plaats van dit tussenrapport. Aan de oorspronkelijke op dracht is over de belangrijk ste punten van discussie een samenhangende, berede neerde en op het onderzoek gefundeerde visie gegeven. De integrale tekst is te down loaden van de website van het ministerie van SZW, ww- w.minszw.nl onder het hoofdstuk officiële publica ties. Over enkele weken geeft het ministerie een gedrukte ver sie uit. vari onze partementsredactie De commissie-Koning presenteerde gisteren haar onderzoek naar de besteding van Europese subsidies voor werkgele genheidsprojecten (ESF) in de periode 1994-1998. Samenvattend conclu deert de commissie dat de beeldvorming dat er rond ESF veel is mis gegaan, niet ligt aan de bereikte resultaten, maar vooral is ontstaan door de slechte uitvoering en controle daarop: - Er is niet gebleken dat sprake is van grootschali ge fraude of misbruik met ESF-gelden. De subsidie kreeg geen bestemming die in strijd is met de ESF- doelstellmgen. - Wel is de ESF-subsidie- regeling in de periode 1994-1998 in Nederland op alle niveaus, van het ministerie van Sociale Zaken tot en met de ar beidsbureaus, slordig uit gevoerd. - Sociale Zaken had geen greep op de uitvoering en geen inzicht in de kwali teit van de uitkomstenDe controle op de besteding van de ESF-gelden was slecht. Arbeidsvoorzie ning had geen ordelijke en controleerbare admini stratie. - Arbeidsvoorziening is als aanvrager en uitvoer der van projecten ernstig tekortgeschoten. - Ondanks de slechte con trole door het ministerie en de nalatigheid van Ar beidsvoorziening bestaat er geen twijfel dat de ESF-gelden volgens de normen die de EU han teert goed zijn besteed. - Het bedrag van 448 mil joen gulden dat de EU te rug eist van Nederland wegens onjuiste besteding is te hoog. De commissie- Koning komt op een scha de van minimaal 71 mil joen gulden. Nederland doet er verstandig aan protest aan te tekenen bij de EU. ANP dinsdag 28 augustus 2001 door Hetty van Rooij Het kabinet-Kok heeft nog drie weken de tijd Brussel ervan te overtuigen dat de ESF- gelden wel degelijk goed zijn besteed. Op 20 september be paalt de Europese Commissie hoeveel Nederland moet terug betalen. Wanneer het definitie ve bedrag eenmaal is vastge steld, kan Nederland alleen via een procedure bij de Europese rechter een lager bedrag af dwingen. Volgens de commissie-Koning is het onredelijk dat de Europe se Commissie over de periode 1994-1996 een bedrag van meer dan 400 milj oen gulden aan sub sidiegelden terugvordert. Ko ning gaat uit van een bedrag van rondde71 miljoen. „Nederland heeft goede argumenten om de eis ter discussie te stellen", zei hij. Tot 20 september kan het kabi- het, met de conclusies van het rapport-Koning in de hand, in Brussel uitleggen waarom het teruggevorderde bedrag om laag moet. Op die datum valt de beslissing en valt er voor Neder land niets meer te zeggen. De conclusie van de commissie- Koning dat er geen sprake is van fraude legt weinig gewicht in de Schaal, zo maakte een woord voerder in Brussel gisteren dui delijk. pe Europese Commissie eist over de periode 1994-1996 sub sidiegeld terug omdat het ver keerd zou zijn gebruikt, niet omdat ermee is geknoeid. „Wij zullen natuurlijk kennis nemen van de inhoud van het rapport- Koning, maar het is mogelijk dat de Europese Commissie de bevindingen naast zich neer legt", aldus de woordvoerder gisteren. De PvdA-europarlementariërs Van Huiten en Van den Berg hebben bij de Europese Com missie schriftelijk om ophelde ring gevraagd over de hoogte van het teruggevorderde be drag. Volgens hen is een bedrag van rond de 440 miljoen gulden ge baseerd op een veel te beperkte steekproef. Zij wijzen er op dat de regels voor de besteding van geld uit het Europees Sociaal Fonds (ESF) tot 1997 onduide lijk waren. Openingsbod CDA- europarlementariër Bartho Pronk zei gisteren: „De bedragen lopen zo ver uiteen dat het rapport van de commissie- Koning wel het openingsbod in de onderhandelingen lijkt." Mulder (WD) voorziet een langdurig gevecht tussen de Eu ropese Commissie en de Neder landse regering. Momenteel dient voor het Euro pese Hof nog een langlopende zaak over. de hoogte van de strafkorting die Brussel aan Ne derland oplegde omdat de be strijding van de varkenspest niet goed werd aangepakt. GPD )/an onze parlementsredactie Er ging veel mis met de beste ding van Europese werkge legenheidssubsidies in Neder land. Dat lag volgens de commissie-Koning aan alle be trokken partijen. Wie schoot waar tekort? De belangrijkste hoofdrolspelers: - De Europese Commissie: de re gelgeving was ce gedetailleerd en vertoonde toch lacunes, waardoor misbruik mogelijk werd. - Het ministerie van sociale za ken: hield geen actief toezicht, had geen greep op de uitvoering en geen zicht op het resultaat. - De Tweede Kamer: tot 1999 had de volksvertegenwoordi ging 'nauwelijks aandacht' voor de problemen met Europees werkgelegenheidsgeld - Arbeidsvoorziening: Stelde geen eisen aan de regionale bu reaus die de ESF-projecten (in totaal 9000) uitvoerden. Interne controle en administratie scho ten 'ernstig tekort'. - Werkgevers- en werknemers organisaties (de 'uitvoerders'). Een 'enkeling' ging over de schreef. Het voert echter te ver om de schuld van de misstanden bij de uitvoerders te leggen, schrijft Koning. „In een aantal gevallen moeten zij meer als slachtoffers dan als aanstichters beschouwd wor den." GPD door Hans van Soest Tijdens zijn vakantie in Bretagne zat Ad Melkert in een diep dal. Letterlijk. Om met zijn mobiele tele foon te kunnen volgen wat er in de Ne derlandse media allemaal over hem werd gezegd en geschreven, moest hij elke keer een heuvel op. Alleen daar kon hij de berichten ontvangen waar in hij werd beticht van het aanzetten tot fraude met ESF-geld in de periode dat hij nog minister van sociale zaken was. i,Het was vervelend. Het werk was zo toch weer meegekomen op vakantie. Kadat ik me had voorgenomen niet op Üe aantijgingen te reageren voordat de commissie-Koning met haar rap port kwam, heb ik het naast me neer kunnen leggen en alsnog een goede tijd gehad met mijn gezin." Bij thuiskomst wachtte Melkert naar eigen zeggen 'de belangrijke taak om na publicatie van het rapport zijn kant van het verhaal te vertellen'. „Er is bij mij altijd sprake geweest van de beste intenties. De verhalen die afge lopen zomer de ronde deden, raakten mijn integriteit. Ik heb nooit eerder zo onder vuur gelegen. Ik heb het wel va ker moeilijk gehad. Bijvoorbeeld toen ik begin jaren '90 als financieel woordvoerder in de Kamer binnen mijn eigen partij de bezuinigingen moest verdedigen. Maar daarbij is nooit mijn integriteit in twijfel ge trokken." Kwam het allemaal onverwachtHet is toch logisch dat de man die geldt als opvolger van Wim Kok onder vuur komt te liggen „Het lijkt me verstandig dat verband niet te leggen. Maar het had me ook wijs geleken van anderen als ze net als ik hadden gewacht op de publicatie van het rapport alvorens te vertellen over hun herinneringen aan de perio de waarover het onderzoek gaat. Nu is er een heel verbrokkeld beeld ont staan over wat er destijds is gebeurd. JJdoelt op een aantal bestuurders van 'Arbeidsvoorziening die zeiden dat u had voorgesteld om bezuinigingen bij fiun organisatie op te vangen met ESF-geld. Iets wat verboden is. Wat is 'er toen precies gebeurd volgens u? Lik heb op dit punt niets aan het rap port-Koning toe te voegen. Er was eind 1994 veel onzekerheid bij Ar beidsvoorziening, doordat er in forse bezuinigingen waren aangekondigd. Reorganisatie was daar niet blij mee, Ad Melkert op weg naar zijn persconferentie in de Tweede Kamer. maar wilde wel weten waar het aan toe was. Konden ze nog rekening hou den met de ESF-middelen die ze al sinds 1991 kregen als inkomsten om werkgelegenheidsprojecten mee te fi nancieren? Die zekerheid hebben ze gekregen. Punt. Arbeidsvoorziening moest zelf bepalen waar ze intern op zouden bezuinigen. De dag na die lan ge, nachtelijke vergadering met het bestuur heb ik de Tweede Kamer over de inhoud van dat gesprek ingelicht." Koning pleit u niet vrij en verwijt u - net als anderen - een te lakse houding bij de controle op Arbeidsvoorziening. Waarom heeft u niet eerder ingegre pen? We moeten niet oordelen met de ken nis van nu over afwegingen die zijn gemaakt met de kennis van toen. Ik wil niet weglopen voor gemaakte fou ten, maar wat er medio jaren negentig is gebeurd moet worden gezien in zijn context. Destijds was er overeen komst dat mijn departement vanuit de tweede lijn controleerde. Er was al leen toezicht op de gehele organisatie, niet op de werkgelegenheidsprojecten zelf. Achteraf gezien heeft dat proble men in de hand gewerkt, maar inder tijd vond iedereen dat de minister zich niet te veel moest bemoeien met Ar beidsvoorziening: bestuur op afstand. Ik was het daar in grote lijnen ook mee eens. Wel wilde ik meer bevoegdheden om te controleren wat er allemaal bin- foto Toussaint Kluiters/ANP nen Arbeidsvoorziening gebeurde, bijvoorbeeld de inrichting van de be groting. De Kamer vond dat echter te ver gaan. Daarmee wil ik de zwarte piet niet bij de Kamer leggen, maar het geeft wel de tijdgeest aan. Het was destijds moeilijk om actief toezicht te houden, wat de heer Koning vindt dat we hadden moeten doen. Het was al een hele strijd om de informatie van Arbeidsvoorziening te krijgen die je wilde hebben. Het huidige kabinet heeft het toezicht op ESF nu terecht wel naar zich toe getrokken. Zo is na tien j aar de situatie weer als voor 1991 en is de uitvoering van de Europese werkgelegenheidssubsidies terug bij de minister." In 1994 bent u al gewaarschuwd dat het niet goed ging. „Maar niemand vond dat er iets aan de structuur moest veranderen. Er moesten dingen verbeterd worden, en dat hebben we geprobeerd, maar de aan de verdeling van de verantwoor delijkheden mocht niet getornd wor den. Zo heeft het te lang kunnen voortdu ren." Koning wijt de gemaakte fouten ook aan het feit dat niemand doordrongen leek van het feit dat Brussel de baas is over hoe er met ESF-geld ivordt omge sprongen en dat Nederland dat niet naar eigen believen kon besteden. „Dat zal zeker in de toekomst steeds meer het geval zijn. Maar de Europese regels waren heel globaal en het was juist de bedoeling dat ze op nationaal niveau verder werden ingevuld. Pas na 1997 zijn de regels aangescherpt, die merkwaardig genoeg door de Eu ropese Commissie op de eerdere jaren van toepassing zijn verklaard. Dat heeft het moeilijker gemaakt om in de daaraan voorafgaande jaren aan alle eisen te voldoen." Voelt u zich gerehabiliteerd? „Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik aan de schandpaal gebonden was. Zelf was ik altijd overtuigd van de in tenties waarmee we destijds hebben gewerkt en wat de feiten waren. Vroe ger of later geven de feiten toch de doorslag En in dit geval was het la ter." U heeft de fractievoorzitters van de andere partijen in de Kamer onlangs opgezocht. Heeft u ze gevraagd van een parlementair onderzoek af te zien? „Ik heb ze alleen geïnformeerd over mijn kant van de zaak. Ik heb hen niets gevraagd. Dat zou ook niet juist zijn, want zij kenden het rapport toen nog niet. Alle Kamerleden moeten nu zelf een afweging maken over hoe ze verder willen met dit rapport. Wel heb ik de hoop uitgesproken dat iedereen zich snel uitspreekt over het rapport omdat ik mij in de Kamer in een merk waardige dubbelrol voel als oud-mi- nister en als huidige fractieleider." GPD door Paul Koopman Behendig, maar wel een beet je té triomfantelijk, heeft Ad Melkert de laatste klip op zijn lange tocht naar de top van het PvdA-pantheon omzeild. Van de zware kritiek op zijn functioneren als minister van sociale zaken (1994-1998) is niets overgebleven, luidde zijn boodschap gisteren. „Ik heb vertrouwen in de toekomst", voegde hij daar aan toe. Niets staat blijkbaar zijn sprong naar het PvdA-partijleider- schap nog in de weg. De com missie-Koning heeft met haar langverwachte rapport gisteren inderdaad veel verwijten aan het adres van Melkert uit de we reld geholpen. Volgens Koning heeft Melkert de sociale part ners niet aangezet tot misbruik van ESF-geld, een explosieve bewering die in de NRC en Volkskrant breed werd uitge meten. De PvdA-kroonprins was tijdens zijn ministerschap politiek wel verantwoordelijk voor de misstanden bij de ar beidsvoorziening, maar zeker niet de hoofdschuldige. Op 'alle niveaus' werd slordig omge sprongen met Europese werk gelegenheidssubsidies, aldus het rapport. Na het lezen van die laatste fra se zal Melkert een zucht van ver lichting hebben geslaakt. Want in politiek Den Haag geldt de ijzeren wet: als bij ernstige fou ten maar genoeg mensen mede schuldig worden verklaard, hoeft niemands kop te rollenEn Koning smeert de schuldvraag breed uit: de arbeidsvoorzie ning, sociale partners, Europa, het ministerie van sociale za ken, de ambtenaren en zelfs het parlement schoten tekort. Bo vendien was de situatie veel minder ernstig dan steeds ge dacht. Het 'misbruik' van Euro pees geld zou 71 miljoen gulden belopen, niet de 448 miljoen die Brussel van Nederland terug eist. Door de bank genomen werd het subsidiegeld zelfs 'goed besteed', aldus Koning. Media-offensief Na weken radiostilte organi seerde de PvdA een waar media offensief ter rehabilitatie van de geplaagde kroonprins. „Ik kreeg een VIP-behandeling te midden van alle personen die verantwoordelijkheid droe gen", sneerde Melkert. „Mijnin- Commissievoorzitter Koning arriveert in Den Hi senteren. tegriteit werd in twijfel getrok ken en dat is met dit rapport rechtgezet. Laat de feiten voor zich spreken." Geen kwaad woord over WD-prominent Koning en zijn research, de commissie heeft volgens Mel kert een 'goed rapport' gepubli ceerd. Toch is het beeld dat Koning schetst van Melkerts minister schap niet bepaald vleiend te noemen. Het ministerie van so ciale zaken, waarover Melkert tussen 1994 en 1998 de scepter zwaaide, hield geen 'actief toe zicht' op de besteding van hon derden miljoenen guldens werkgelegenheidssubsidie. „Sociale Zaken had geen greep op de uitvoering en inzicht in de kwaliteit van de uitkomsten." Waar de schoen wrong (ondui delijke regels, gebrekkige con trole) was al in 1994 bekend, al dus Koning, maar er werd niets meegedaan. „Het is onbegrijpe- ig waar hij het rapport over de ESF-gelden zal pre- foto ANP nog geen goed resultaat." En zo zeilde Melkert voorbij de rotsen naar rustiger vaarwater Hij gebruikte gisteren de me dia-aandacht voor het rapport- Koning om zijn kwaliteiten als bestuurder en politicus nog eens fris in de verf te zetten. „Ik kom mijn beloftes altijd na", zei hij. En; „Ik heb altijd bijgedragen aan de betrouwbaarheid van het openbaar bestuur." Tenslot te: „Ik doe tot de laatste snik al les wat nodig is om verantwoor delijkheid te nemen." Dat laatste klonk als een open bare sollicitatie. Premier Kok maakt morgenavond bekend of hij opstapt als PvdA-partijlei- der. In dat geval zou Melkert hem kunnen opvolgen, heeft hij al meermalen gezegd. Melkert, niet Kok, leidt dan de PvdA- campagne voor de verkiezingen in mei 2002. Het startschot daarvoor werd gisteren alvast gegeven. GPD lijk dat van de ervaringen zo weinig is geleerd." Pas in 1999 werden de bakens echt verzet, hoewel Koning erkent dat Mel kert in 1996 - twee jaar na zijn aantreden - pogingen deed de controle te verbeteren. Hoe valt die harde kritiek te rij men met de tevredenheid van Melkert? De PvdA-fractievoor- zitter gaf daarvoor zelf de vol gende verklaring: hij probeerde met 'jeugdig enthousiasme' de zaken te verbeteren, maar de praktijk was te weerbarstig. Eigen gang Arbeidsvoorziening, al in 1991 op initiatief van CDA-minister Bert de Vries 'op afstand' van de overheid geplaatst, bleef ge woon zijn eigen gang gaan. Als minister had Melkert nauwe lijks bevoegdheden. „Een boze brief waarin ik orde op zaken eiste, was al op het randje. Een voortdurende inspanning biedt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 5