PZC De trekpiek ligt in de ochtend GroenLinks wil groeimodel voor het Zeeuws Museum w. Van Noort stelt vragen over toekomst Mensje van Keulen opent reeks literaire avonden Terneuzen 14 fieiS lezers schrijven Jacht Speeltuin kunst cultuur zaterdag 18 augustus 2001 Het cement van de samenleving worden ze genoemd, de meer dan drie miljoeJi Neder landse vrijwilligers. Het kaartenhuis van de maatschappij staat bij de gratie van de vrijwilliger in de zorg, de sport, het onder wijs of waar dan ook. In Zeeland zijn er meer dan 110.000 actief, dertig procent van de bevolking. Dit jaar ishet Internationaal Jaar van de Vrijwilliger. Om ze eens lekker inhet zonnetje te zetten. Want het vrijwilli gerswerk staat onder druk, ook in Zeeland. Er zijn te weinig vrijwilligers, ze zijn oud en ze geven er eerder dan vroeger de brui aan. Maar ze bestaan nog wel degelijk. De PZC portretteerde de afgelopen zes weken Zeeuwse vrijwilligers. Vandaag de laatste aflevering: Leo Tromper, vogeltéller voor het Nederlandse vogelonderzoek. 2 O O 1 l Vrijwilliger Leo Tromper, als lid van de vogel werkgroep van de Natuur- en Vo gelwacht Schouwen-Duiveland vogelteller voor SOVON Vogelon derzoek Nederland Woonplaats Zierikzee Leeftijd 36 jaar Aantal uren vrijwilligerswerk Zo'n zeven uur per week Doet dit sinds 1992 Leuk Meewerken aan natuurbescher ming De rust in het veld Minder leuk Zien van verstoring Vervagen van grens natuur en stedelijk gebied Nog ander vrijwilligerswerk? Verzorgt EHBO bij evenementen Betaald werk? Magazijnmedewerker bij elektronicabedrijf Leo Tromper telt vogels meestal op het geluid. Leo Tromper voelt zich af en toe een verstoorder. Het is de bedoeling dat hij de vogels telt. En niet de beest jes de stuipen op het lijf jaagt. Hij kan zich er schuldig over voelen als hij een vogel in z'n territorium laat schrik ken. Zoals die keer in een broedstukje in het Zeepegebied, Kop van Schou wen. Daar mag je normaal gesproken niet komen. Maar hij wel, hij heeft een vergunning. Opeens hoorde hij wat achter zich. Het klonk alsof er een kind achter hem was. Naast een zwartige, dorre tak zat een vrouwtjes velduil. Toen heeft hij het op een lopen gezet, met de uil ach ter zich aan. Als hij zich niet met z'n arm had beschermd, had het vrouwtje z'n hoofd te pakken gehad. Hoewel hij zich schuldig voelde omdat hij hun territorium had geschonden - een be dreigde vogel notabene - was het wel één van z'n meest indrukwekkende ontmoetingen met vogels. Maar vaak ziet hij de vogels niet eens als hij op een telling is. Hij telt een vo gel eerder op het geluid. Zoals de wie lewaal, een ontzettend schuwe vogel. Nooit ziet hij meer dan een flits van deze schoonheid. Hij telt vogels voor diverse vogeltelprojecten. Het tellen voor de broed- en trekvogels gebeurt 's ochtends heel vroeg omdat dan de zangintensiteit en de trekpiek het grootst zijn. Dan zijn het de merels en de zanglijsters die beginnen, dan de heggemus en de mezen en dan de grasmus, de boompieper en de braam- sluiper. Die vroegte, dat is voor de rest van het gezin ook het geschiktste mo ment. Als hij tegen negen, tien uur weer terug is in Zierikzee, begint net het gezinsleven een beetje op gang te komen. Dat vogels tellen valt dus best met een vrouw en een kind te combi neren. Hij doet mee aan de wintertellingen van ganzen en roofvogels, de huiszwa- luwtelling (de stront op de ramen is een probleem, maar het gezellige ge kwetter van het beestje vergoedt veel), de trekvogeltelling van eind augustus tot half november en de telling van broedvogels van eind februari tot en met juni. Voor de broedvogels loopt hij op zeven verschillende momenten met een veldkaart door het gebied. Elke vogel die hij ziet of hoort, vermeldt hij op de kaart. De heggemus is er het vroegst bij, de grasmus, de kuifeend en de scholekster het laatst. Uiteinde lijk zijn er dan zeven ingetekende veldkaarten, maar dan heeft hij nog niks. In de zomer en het najaar werkt hij de kaarten uit. Dat gaat in heel Neder land op dezelfde manier zodat alle tel gegevens in Nederland met elkaar kunnen worden vergeleken. De gege vens uit de tellingen zijn volgens hem van invloed op planologisch beleid. Want als er bijvoorbeeld bouwplan nen zijn in een gebied met vogels die worden bedreigd, kan het best wel eens zo zijn dat het zaakje niet door gaat. De vogelteller heeft macht. Ze ker weten, dat is geen theoretisch ver haal. Maar poeh, spontaan even een voorbeeld geven van de invloed van de vogelteller, dat lukt hem zo één, twee, drie niet. Het tellen in de natuur, dat is voor hem de manier om tot zichzelf te komen. Rust. Zich even totaal afsluiten van de jachtige economie, z'n drukke baan en ook wel een beetje van z'n gezinsleven soms. Want een gezin, ook dat kost energie. En hij heeft zo af en toe van die momenten dat hij even alleen wil zijn. Of met andere vogelaars. Dan is foto Marijke Folkertsma het soms net alsof hij een supporter is bij een voetbalwedstrijd. Dan kan hij behoorlijk uit z'n dak gaan. Zeker als het groepje vogelaars een zeearend of een hop spot. Dan is het even schreeu wen van yes. Voor hem geen groter genoegen dan het gadeslaan van de gele kwikstaart. Niet echt zo'n bijzondere vogel, maar dat geel ten opzichte van dat groene maakt het toch speciaal. En dan dat geluidje. Dzjeep, dzjeep. Ook roofvo gels vindt hij fascinerend. De macht die ze uitstralen. Zelfs meeuwen kun nen hem bekoren. Die houding van: 'hier sta ik'. Maar duiven, da's toch minder. Daar heeft hij niks mee. Be halve dan de zomertortel, die is nog wel aardig. Met dat geluid dat ook echt zomers aandoet. Oh ja, over de macht van de vogelaar; toch nog een voorbeeldje. Een paar jaar geleden had de renovatie van een kerk in Haamstede bijna de hele po pulatie gierzwaluwen vernietigd. Maar dat heeft de Vogelwacht voorko men. Nu liggen er speciale dakpannen met een gat waar de gierzwaluwen door kunnen. Toch een succesje. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. In de PZC van 14 augustus ver scheen een artikel met de titel 'Jagen moet wel leuk blijven'. Bij zo'n titel gaan bij mij de ha ren direct overeind staan. Hoe kan jagen nu in hemelsnaam ooit leuk geweest zijn, als je een dier doodt of aanschiet en het ligt te kreperen? Wat zijn dat voor mensen die daar plezier aan beleven? In dit geval blijkt het over Belgische jagers te gaan. Dat verklaart al veel. De stereotypen worden in dit geval bevestigd. Ze moeten fluoresce rende armbanden dragen, dat is al een eerste stap. Nu nog een ro de plastic neus en die oranje ver- keerskegel erbij en het is voor mij compleet, want het zijn toch maar een stelletje tragische clowns. Zij die voor hun plezier dieren afschieten zouden er toch nog wat plezier in moeten hebben? Dat schiet bij mij in het verkeer de keelgat. Duidelijk is ook dat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, getuige de laatste ali nea van Wyndaele, die zelf ver klaart dat hij niet weet of het een mannetje of vrouwtje is. Hoog tijd om eens wat meer tijd te steken in biologie en wat min der tijd te besteden aan het on nodige fenomeen 'plezier' jacht. De natuur is uitstekend in staat zichzelf te reguleren, alleen door het ingrijpen van de mens is er zo enorm veel vernietigd. Dat evenwicht krijg je volgens mij nooit terug door jagers die onder het mom van wildbeheer hun lusten botvieren op on schuldige dieren die niet in staat zijn zichzelf te verdedigen. J. W. H. Haak St. Jacobsstraat 18 Vlissingen land (PZC, 15-8). Wordt het een speeltuin voor rommelaars aan Maasvlaktes? Als ze Zeeland in primitieve omstandigheden brengen kan Rotterdam daar goed garen bij spinnen, dan behoeven ze zelf niets te doen aan nieuw natuur gebied. Tegelijk maken ze het Vlissingen; Terneuzen; Genten superconcurrent Antwerpen moeilijk om een verdergaande ontwikkeling door te maken. Havenbaronnen moeten zich op de Maasvlaktes houden, daar mee doen ze al schade genoeg aan de Noord- en Zuidhollandse duinkust. Het zand dat daar af slaat komt allemaal hier aan de zuidkust terecht, waar het slechts bij Zeebrugge voor over last zorgt. Wat er in Zeeland moet gebeu ren om de "waterleeuw" voor uitsterven te behoeden is naar het noorden flink de tanden la ten zien en eisen stellenDe Oos- terschelde eigenlijk inrichten als getij dencentrale, daarbij al le aanwezige zonnepanelen (idi oot gedoe in een land dat 90% van de tijd zwaar bewolkt is) aan zonnige derdewereldlanden schenken en alle windturbines aan winderig Patagonië of zo. Kerncentrale Borssele ï'ustig la ten doorwerken en er nog twee of drie bijbouwen. Wie tegen is op kernenergie moet uit princi pe ook röntgenfoto's en radiolo gische kankerbehandeling wei geren. De Rassen en de Raan indijken, samen met België, geeft een landaanwinning voor een groot vliegveld en vele andere zaken, waaronder nieuwe natuurge bieden. Verder geeft dit een zeer goede bescherming tegen stormvloeden voor de gehele Westerschelde en blijven de vaarwateren goed op diepte Twee korte tunnels bij Vlissin gen en Zeebrugge ook voor treinen geven Zeeland dan ein delijk de internatoinale land verbindingen. N. A. Blomme Speeltuin voor vernieuwingen is een vreemde titel voor het middeleeuws maken van Zee Beerenbrouckstraat 32 door Ernst Jan Rozendaal TERNEUZEN - Onlangs nog op televisie te zien als zomergast bij Adriaan van Dis, donderdag over een week in levende lijve in Porgy Bess in Terneuzen. Op 30 augustus opent schrijfster Mensje van Keulen een nieuw seizoen met literaire avonden van de stichting voor literaire en culturele activiteiten Prome theus. Van Keulens romandebuut Bleekers Zomer (1972) behoort tot de moderne klassieken van de Nederlandse literatuur. Met het boek vestigde ze in één klap haar naam als schrijver en ook de verhalenbundel Allerhaal tranen (1972) en de roman Van lieverlede (1975) werden door de literaire critici geroemd. Kenmerk van haar stijl is dat Van Keulen de gevoelens van haar hoofdpersonen niet be noemt, maar laat blijken uit zeer knap geschreven dialogen. Belangrijk thema is de machte loosheid van de mens in het onderhouden van gelukkige re laties. De schrijfster werd als Mensje Francina van der Steen in 1946 in Den Haag geboren. Halver wege de jaren zestig verbleef ze geruime tijd in Engeland waar ze een cursus schilderen volgde aan de Artschool East End in Londen. Hoewel ze in 1970 als tekenares toetrad tot de redac tie van het tijdschrift Propria Mensje van Keulen Cures, zou het uiteindelijk toch de taal zijn waarin ze zich met het meeste succes kon uiten. Ze schreef verhalen en gedichten voor het literaire tijdschrift foto Kees de Graaff Hollands Maandblad (onder meer onder het pseudoniem Jo- sien Meloen), was van 1973 tot 1981 redacteur van het literaire tijdschrift Maatstaf en publi ceerde verhalen en journalistie ke reportages in Panorama, Haagse Post, Avenue en NRC Handelsblad. In 1985 kreeg haar succesvolle literaire carrière er een dimen sie bij doordat ze kinderboeken ging schrijven. Voor Tommy Station ontving zij in 1986 de Zilveren Griffel, Vrienden van de Maan werd in 1991 bekroond met de Nienke van Hichtum- prijs. Succesvolle romans wa ren Overspel (1982) en Engel- bert (1981). Dit jaar verscheen van Mensje van Keulen de roman De geluk kige. Hoofdpersoon is Nora, die zich als vrouw van een ontrou we echtgenoot zelf in een bui tenechtelijke relatie stort, maar ook dan het geluk niet vindt. Critici van Het Parool en De Volkskrant roemden bij het ver schijnen van dit boek opnieuw Van Keulens stilistische vaar digheid, maar volgens PZC-re- censent Hans Warren was ze juist in dit opzicht niet streng genoeg geweest voor zichzelf. Hij vond dat Van Keulen in De gelukkige in een weinig interes sante stijl schrijft over weinig interessante mensen. De literaire avond met Mensje van Keulen begint om 20.15 uur. Het na jaarsprogramma van Prometheus vermeldt verder lezingen van pro fessor A. C. Zijderveld (zondag 30 september), en de (reisboeken )schrijvers Lieve Joris (donderdag 18 oktober) en Cees Nooteboom (zondag 25 november). door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De Staten fractie van GroenLinks stelt voor de vernieuwing van het Zeeuws Museum volgens een groeimodel te laten plaatsvin den. Daarmee biedt de fractie een alternatief voor het voorstel van het dagelijks provinciebe stuur om in een keer 5,7 miljoen gulden te steken in de verbou wing van het museum. „Wij wil len eerst een sterke organisatie voor het museum", zegt Groen- Links-Statenlid C. Dupont. „De stenen komen later." Gisteren verspreidde de Groen- Links-fractie een notitie geti teld 'Een groeimodel voor het Zeeuws Museum'. Daarin wordt gereageerd op het beleidsplan dat het bureau Twynstra Gudde in april uitbracht. GroenLinks mist daarin een profiel van het toekomstige museum en een analyse van wat organisato risch en bestuurlijk de afgelo pen jaren allemaal mis is ge gaan. Zelf formuleert de fractie de missie van het Zéeuws Museum als het 'met zijn rijke collectie scheppen van een veelzijdig beeld van de geschiedenis van Zeeland en zijn bewoners, mede op basis van wetenschappelijk onderzoek'. Volgens Groen Links moet een actief en markt gericht beleid worden gevoerd vooral gericht op jeugd en on derwijs. Het plan van Twynstra Gudde en het daarop gebaseer de voorstel van het dagelijks provinciebestuur ademt te veel de sfeer van marketing en com mercie, vindt de fractie. Het Zeeuws Museum moet een instituut worden met een net werkfunctie in het provinciale museumbestel. Daarnaast moet de collectie toegankelijker wor den gemaakt en is educatie be langrijk. In de ogen van Groen Links moet daarvoor eerst de organisatie worden opgetuigd en later pas het gebouw in de Middelburgse abdij aangepast. Het groeimodel gaat daarom uit van aanzienlijk lagere en ook la tere investeringen in de ver bouw en inrichting van het mu seum dan het voorstel van het dagelijks provinciebestuur. Het GroenLinks-plan berekent voor volgend jaar geen bouwkosten en in 2003 een bedrag van 3,9 miljoen gulden. De inrichtings kosten liggen enkele tonnen la ger dan in het voorstel van Ge deputeerde Staten. Maandag vergadert de Staten commissie welzijn over het Zeeuws Museum. (Advertentie) züf 2001 zeeland nazomer festival 28 aug t/m 9 sept (0118) 659 659 www.nazomerfestival.nl Abdijpop popmuziek uit Zeeland 8 sept 16.00 - 23.30 u. 10,00 Abdijplein Middelburg door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Middelburger Ad van Noort is via het theater bij de beeldende kunst beland. Nadat hij opleidingen volgde aan de toneelschool in Amster dam en de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, legde hij zich jarenlang toe op het regis seren van - meest maatschappij - kritische - toneelstukken. Sinds zijn pensionering schildert hij fulltime. „Mijn toneelwerk loopt naadloos over in mijn schilderwerk." Zowel de schilder als de toneel maker denkt in beelden, betoogt Van Noort. „Een verhaal, dra matische gebeurtenissen, een zekere handeling roepen bij mij meteen beelden op. Er wordt weieens gezegd dat je tekstre gisseurs hebt en beeldregis seurs, maar volgens mij bestaat dat onderscheid niet. Het gaat altijd om het beeld. Hoe beter je de tekst leest, hoe duidelijker zich een beeld vormt van wat je op het toneel moet laten zien." Van Noort exposeert op het ogenblik schilderijen in de Wandelkerk in Middelburg. Een van de werken die daar hangen is geïnspireerd op het gedicht 'Het licht' van Toon Hermans, een tekst dus. „Als ik dat ge dicht lees, zie ik voor me wat ik wil gaan schilderen." De andere schilderijen zijn niet direct op teksten geïnspireerd, maar krantenberichten vormen vaak wel de aanleiding. Van Noort noemt zich een schilder van religieuze en sociale the ma's. Zijn woede wordt nogal eens gewekt door' de manier waarop mensen met de natuur omgaan. „Dat moet ik dan uit beelden." Toch zijn Van Noorts schilderijen geen directe uiting van zijn emoties. Zijn boosheid weet hij dikwijls om te zetten in kleurige, fijn geschilderde en bijna aangename voorstellin gen, vaak van een surreëel ka rakter. Ballon De angel zit 'm in de vraag die bijna elk schilderij oproept. Zo heeft Van Noort bijvoorbeeld een wereldbol geschilderd die als een ballon aan een touwtje vastzit. Dat het touw bijna is doorgesleten doet het ergste vrezen voor de toekomst. 'Ozo- neritus' is de ondubbelzinnige titel van het werk. Op het schil derij 'Redt de aarde' rijst een fi guur op uit een opeenhoping van auto's. In zijn hoog geheven handen houdt hij de wereldbol vast. Niet alle taferelen getuigen van een pessimistische toekomstvi Met werken als 'Waarheen' wil Ad van Noort mensen aan het denken zetten. foto Lex de Meester sie. Op Van Noorts schilderijen bloeien ook rozen in de barre wintergrond of de kale woestijn, verwijzingen naar respectieve lijk een liedje en een bijbeltekst. „De helft van de veertien schil derijen die ik exposeer kun je zien als een protest, de andere helft is hoopvol van aard. Zo heb ik het geheel in evenwicht proberen te houden Wat vrijwel alle schilderijen ge meen hebben, is dat ze vragen oproepen over de toekomst. Treffend voorbeeld is 'Waar heen?', waarop pai'achutisten staan afgebeeld die op een klein, eveneens zwevend stukje aarde moeten zien te landen. „Daar mee is alles gezegd", bevestigt Van Noort. „Ik zet vraagtekens bij de toekomst, zonder te mora liseren. Maar ik zie het wel als mijn taak de mensen aan het denken te zetten." Expositie Ad van Noort: Tekens van vragen, tekens van hoop, t/m 27sep tember in de Wandelkerk in Middel burg, ma t/m vri van 11 00 -17-00 uur, za en zo van 13.00- 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 58