PZCtrends Vooral yups zien de jukebox zitten Ritzenhoff laat vormgevers los op kopjes en glazen Amerika in huis Blitse brillen Espresso Voor lange vrouwen Triviant Op het WK Atletiek in Cana da liepen weer heel wat at leten rond met een snelle, hippe en veelal gekleurde zonnebril. Natuurlijk zorgen de grote sportmerken dat die trendy brilletjes ook voor de gewone runner op de markt komen. Ni ke, dat sinds kort samenwerkt met brillenproducent Marchon, maakt al vanaf 1996 eigen zon nebrillen. Je zou er bijna harder van gaan lopen als je leest met wat voor technologie die alle maal zijn uitgerust: glazen die voor een breder blikveld zorgen en ventilatiebevorderende neusstukken waardoor de gla zen minder snel beslaan. En dan hebben we het nog niet over de kekke kleurtjes gehad. Voor meer informatie over ver koopadressen, Marchon Bene lux: 0800 - 72 00 20 20. De naam is ietwat ongeluk kig gekozen, want de splin ternieuwe Concept Machine van Nespresso is het concept stadium al lang voorbij. Vanaf september staat het espresso apparaat in de winkel voor een adviesprijs van ruim 658 gulden (299 euro). Door het grote door zichtige waterreservoir aan de achterkant doet de machine veel denken aan een door Alessi ontworpen espresso-apparaat. Maar daarmee houdt de verge lijking op want het in samen werking met Krups en Magimix ontwikkelde apparaat heeft een opvallend eigen gezicht. De Concept machine is verkrijg baar in de kleuren geel, zwart- /chroom, blauw, rood, chroom en wit. De machine werkt met de speciale Nespresso-capsules, in negen verschillende smaken verkrijgbaar. Voor meer informatie, Nespres so: 0800 - 022.2320. vrijdag 17 augustus 2001 Oud Amerikaans design doet denken aan de tijd van Marlon Brando en James Dean. foto GPD Een passie voor de Ver enigde Staten en voor oude Amerikaanse spullen. Die ligt ten grondslag aan de enorme verzameling die Marco Zoomers bij elkaar bracht in Pakhuis Amerika. Een wandeling langs juke boxen, flipperkasten, Coca- Cola-apparaten, Ameri kaanse keukens en jaren vijftig meubilair. Er staat een pronkstuk in de enorme loods onder de rook van Schiphol dat niet te koop is. Het is een jukebox uit 1942 van het merk Rock-Ola, model Spectravox. „Dat is echt een uniek exemplaar, waarvan er maar weinig zijn gemaakt. Het zou me aan het hart gaan om die te verkopen. Hij staat hier tot dat de verbouwing thuis klaar is. Dan krijgt ie daar een promi nente plek." Want hoewel Marco Zoomers (44) handelt in jukeboxen en an dere oude Amerikaanse spullen is hij er zelf een fervent liefheb ber van. Deze passie is halver wege de jaren tachtig ontstaan. Na een afgebroken studie socia le geografie stond hij jarenlang met 'meubelen uit grootmoe ders tijd' op de Amsterdamse Noordermarkt. „Ik kocht veel op in België. Daar kocht ik mijn mijn eerste jukebox, omdat ik het een mooi object vond dat ook nog eens functioneel was." Achteraf bleek dat ook com mercieel gezien een goede be slissing. Hij heeft de passie voor de jukebox in Nederland zien opkomen. „Ineens waren ze po pulair en gingen mensen ze ver zamelen. Er zijn weken geweest dat ik er tientallen verkocht." Sinds 1983 bestaat zelfs de ver eniging De Jukebox Fanaat. Die telt ruim vijfduizend leden. Jaarlijks is er bovendien een Jukebox-beurs in Het Autotron in Rosmalen. Modellen Zoomers weet inmiddels alles over jukeboxen. Over de ge schiedenis, de verschillende stijlperiodes en over de model len. Kasten met 78-toeren pla ten dateren bijvoorbeeld van voor 1949. Daarna kwamen de 45-toeren singles. Het aantal 'selecties' van de jukebox was toen van belang. „In de eerste modellen kun je maar tien pla ten eenzijdig bespelen. Latei- kunnen er honderd singles in die je aan twee kanten kunt draai en." Hij verkoopt de vier grote Ame rikaanse merken: Wurlitzer, Seeburg, Ami en Rock-Ola. Het model 1015 van Wurlitzer uit 1946 en 1947 - bekend als het model met de belletjes - is nog altijd het meest gewild. „Daar heb ik op voorhand al een koper voor. Maar voor mij is het span nender om minder gangbare modellen op te sporen. Daaruit kan ik nog altijd voldoening ha len." Hij heeft in al die jaren heel wat pronkstukken gerestaureerd en weer verkocht. „Op deze manier heb ik heel wat jukeboxen van de ondergang gered. Zonder verzamelaars zouden enkele unieke modellen nu niet meer bestaan." In 1986 maakte Zoomers zijn eerste reis naar de Verenigde Staten om zelf jukeboxen in te kopen. Daar kwam hij in aanra king met andere Amerikaanse decoratieve objecten. „Er gin gen 46 jukeboxen in een contai ner. Was er plaats over, dan vulde ik die op met kleinere arti kelen." In die tijd runde Zoomers een winkel aan de Amsterdamse Prinsengracht. De Amerikaan se interieurartikelen bleken enorm aan te slaan. Ruim acht jaar lang ging het goed. „Tot de dollar ging stijgen en het niet meer rendabel was om in Ame rika spullen te kopen." De win kel is inmiddels gesloten en de handel volledig verplaatst naar de voormalige opslagruimte. Zoomers is er niet rouwig om. „De echte liefhebbers weten ons hier wel te vinden." Bovendien is de volgestouwde loods, met een sfeer die doet denken aan de tijd van Marlon Brando en Ja mes Dean, een paradijs voor de Marco Zoomers bij zijn pronkstuk, de Spectravox van Rock-Ola. foto Evert Elzinga Een jukebox is incompleet zon der singletjes. Een groot deel van de loods is dan ook inge ruimd met 45- en 78-toerenpla- ten. Pakhuis Amerika heeft platen op voorraad van onder anderen Elvis Presley, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis en Roy Orbison. Muziekstijlen als Doo- Wop, Rock-A-Billy, Rhythm &Blues en Surf zijn verkrijg baar „Platen zijn momenteel sowieso populair bij verzame laars. Het nadeel is dat sommige platen te kostbaar zijn gewor den voor de jukebox. Want je loopt altijd het risico dat ze crashen." Anja Sparidaans Pakhuis Amerika, Olmenlaan 1 in Zwanenburg. Tel: 020- 4977.507 of 06-5576.8118. Elke zondag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. De beurs Rock Around The Jukebox is op 6 en 7 oktober in de Autotron in Ros malen. Op internet: www.juke- boxfanaat.nl snuffelaar. Tussen de honderden opgeslagen artikelen zijn popu laire verzamelobjecten en zeld zame unica te vinden. Erg gewild zijn bijvoorbeeld Coca Cola-automaten, benzine pompen, brievenbussen en kauwgomballenautomaten Verzamelobjecten zijn film spots, transistorradio's, micro foons, en neons. Designkenners vinden er dinermeubelen van chroom en formica, Amerikaan se fornuizen, koelkasten en zelfs enkele Amerikaanse keukens naar ontwerp van Raymond Loewy. Flipperkasten Ook flipperkasten zijn promi nent aanwezig „Zo'n tien jaar geleden haalden we die flipper kasten in Amerika en nu bren gen we ze weer terug. Daar zijn ze onbetaalbaar voor de parti culier. Hier wil de horeca ervan af, omdat ze de concurrentie slag verliezen tegen computer gestuurde moneymakers Overigens zijn jukeboxen nog altijd de specialiteit van Pak huis Amerika. Zoomers heeft er zo'n veertig op voorraad. Geres taureerd en met garantie zijn ze verkrijgbaar vanaf 7000 gul den. Niet gerestaureerd moeten ze vanaf 2500 gulden opbren gen. Volgens Zoomers wordt de prijs opgevoerd onder druk van de hoge dollar en het geringe aanbod. Bovendien is de doel groep veranderd. „Voorheen kwamen hier vooral verzame laars en liefhebbers van juke boxen en van rock roll. Tegen woordig willen vooral yups een jukebox als interieurobject hebben." Speciaal voor de 25-40-jari- gen die in de jaren tachtig 'hun wilde jaren beleefden' komt speelgoedfabrikant Has bro met Trivial Pursuit 1980's. Of, zoals de meeste Nederlan ders nog altijd zeggen, Triviant maar dan over de jaren tachtig. Het gezelschapsspel bestaat uit zes rubrieken, variërend van muziek tot bekendheden, en kent twee nieuwigheidjes. Via een zogeheten springplankje mag je in één keer naar een sco revak en dankzij een speciale zwendeldobbelsteen kun je bij tegenstanders een veroverd 'partje' uit zijn bakje pikken Het spel kost 99,95 en is te koop bij speelgoedwinkel en warenhuis. Een voorbeeld uit de Longwear- collectie van Miss Etam. Nederlanders zijn uitge groeid tot de langste men sen van de wereld. In vergelij king met enkele decennia geleden zijn we met zijn allen een centimeter of tien in lengte toegenomen. Volgens modeke ten Miss Etam levert dat voor vrouwen echter veel problemen op bij het zoeken naar leuke kle ding. Vandaar dat Miss Etam in september een nieuwe lijn pre senteert, speciaal voor lange vrouwen tussen de 1,78 en 1,88 meter. De zogeheten Miss Etam Longwear-collectie, in lijn met het modebeeld voor dit najaar, is verkrijgbaar van maat 38 tot 48 en varieert van sportief en ca sual tot zakelijk. De Longwear-collectie is te koop in veertig van de 126 Miss Etam-winkels. Welke dat zijn is te zien op internet: www.misse- tam.nl De glasblazerij van Ritzen hoff is diep geworteld in het Sauerland. Met design, gekop peld aan het oude ambacht, tim mert ze aardig aan de weg. Nieuw zijn de collecties espres sokopjes en waterglazen. Bierglazen, asbakken, lampen, klokken, koffiemokken en zelfs teddyberen. Onder de vlag van Ritzenhoff verschijnt om de ha verklap fraai nieuw design op de markt. Daarbij worden vormgevers en kunstenaars over de hele wereld in de arm ge nomen. De koffiemokken die vorig jaar werden uitgebracht, vroegen om een vervolg. Onder de naam My Little Darling is een serie espressokopjes gemaakt. Het zijn vaatwasmachinebe- stendige kopjes die, zoals Ritzenhoff meldt, een sieraad vormen op ieder espresso-appa raat. Ze zijn verpakt in karton nen cilinders, voorzien van een toepasselijk decor. Een kop en schotel komt op 37,24 gulden. Op het programma staan voor de nabije toekomst ook cappuc cino- en gewone koffiekopjes. Helder en bont Verder komt Ritzenhoff met transparante waterglazen on der de logische noemer Aqua. De vormgevers lieten heldere lijnen en bonte motieven los op de glazen. Nadeel is dat deze de coraties niet goed tegen de vaat wasser kunnen. Op de glazen en bodems prijken onder meer bloemen, sterretjes, vissen, ge zichtjes en pinguïns. Ritzenhoff noemt water een van de grootste thema's van deze eeuw. Want veel mensen hebben ontdekt dat het drinken van een groot glas koud water niet alleen lekker en Kop en schotel van Iris Kuhlmann. fris is, maar ook gezond. Een ex clusief glas kost 27,90 gulden. Met glas is het allemaal begon nen bij Ritzenhoff. Want waar staat dat merk eigenlijk voor? Voor een lange traditie van am bachtelijk glasblazen, vergul den en polijsten in het dorpje Marsberg in het Sauerland. In 1992 wilde Ritzenhoff het oude ambacht nieuw leven inblazen door het te koppelen aan eigen tijdse vormen. Om die nieuwe vormen te zoeken, ging Ritzen hoff in zee met Sieger Design. Dit bedrijf coördineert en ont wikkelt de nieuwe collecties. Het startte in 1993 met de Milk Collection. Om te laten zien wat voor mooie dingen je met een simpel melkglas kunt doen. Dat was vooral het kindje van Dieter Sieger. Voor de volgende projec ten benaderde zijn firma vorm gevers en kunstenaars van naam en faam Van kleurrijke bierglazen (1995) en ranke ster- Waterglas van Matthias Bohner. ke drank-glaasjes (1996) ging het verder via kruidenpotjes en fotolijstjes (1997). Vorig jaar gingen alle remmen los met bed linnen, horloges en design-be ren. De collecties van Ritzen hoff hebben hun weg gevonden naar huiskamertafels, tentoon stellingen van befaamde musea en hebberige verzamelaars. Ook sleepten ze prijzen in de wacht. En een tijdje terug opende de eerste Ritzenhoff-shop zijn deu ren Shanghai kreeg de primeur Maarten van de Rakt Informatie: www.ritzenhoff.de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9