Naamsverandering als wapen Chinese taferelen in Raadskelder Sluis Kunst om op te eten Wereld Jeugdorkest neemt revanche lezers schrijven Gemeentehuis Renesse Sint Baafsrally zilt 2001 Anderhalf jaar cel geëist voor verkrachting Conflict kunst cultuur Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche- nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Voor de zoveelste maal word ik op 10-8 geconfronteerd met het monstrum van Zierikzee. dat weer zonodig op het voorblad moet. Het moet er in geramd dat we het mooi gaan vinden. Als je het maar vaak zegt, gaat het volk dat ook wel vinden. „Je hebt toch zo'n prachtig uit zicht" en radiatoren zul je ver geefs zoeken, het kan niet op, maar o wee dat aanzicht, ach dat zie je niet als je binnen zit onder het stralingsplafond. 'Slechts' 43 miljoen, maar dan realiseer ik mij ineens dat onze bestuurders tevens vijf sport velden sluiten en de grond verkwanselen. Bloeiende sport clubs zijn ten dode opgeschre ven, hoe krijgt men het verzon nen. Houd de kleine kernen leefbaar! Dit is een landelijk item, naar ikmeen. KPN sluit de postagentschappen, Connex- xion knijpt het openbaar ver voer af en onze gemeente? Tja, die sluit vijf sportvelden bij kleine kernen. Bedankt ge meente Schouwen-Duiveland. Aize Meintema Eendrachtstraat 24, Zierikzee aangifte doen van diefstal, ver nieling, etc. In 9,9 van de 10 ge- vallen ligt de dader op het kerk hof. In plaats van een enquête onder de vakantievierende jeugd stel ik voor een enquête te houden onder de inwoners van Renesse. Kijken wat dan de uit komst is! Wat mij betreft geeft de heer Van Oost stante pede toestemming voor het opnemer, van zoveel mogelijk jongelui op zijn camping. Komen ze in elk geval niet meer tussen elf uur 's avonds en vijf uur 's nachts over de Hogezoom. Kunnen wij en onze gasten misschien ook eens van een goede nachtrust geme ten. Henny Spieringj Hogezoom 105A Alweer is de heer H. van Oost aan het woord (PZC, 7-8). Uit hoofde van welke club uit hij de ze keer weer zijn bevindingen? Als privépersoon (en zeker in mijn mening niet alleenstaand) begrijp ik de standpunten van hem en de heer Dogger niet. Nu het lik-op-stukbeleid eindelijk zijn vruchten gaat afwerpen, moet het roer ineens weer omge gooid worden. Met andere woorden: terug naar af. Wat mij betreft zijn we nog maar net op de goede weg. De 'schatjes' met respect behandelen? Hoe naïef kan een mens zijn! Diezelfde 'schatjes' gaan al gillend en schreeuwend, drinkend en ver nielend door het dorp. Van het woord 'respect' hebben ze nog nooit gehoord. Aanschaf van een duur hekwerk om ze van je terrein te houden werkt niet. Het enige dat de burger rest is AARDENBURG - Op zondag IS augustus wordt in Aardenburg de tweede Sint Baafsrally voor oude motoren gehouden. Eigenaars van een oldtimer (bouwjaar 1970 of eerder) kun nen vanaf 10.00 uur op het Kaaiplein hun motor showen Om 11.30 uur begint de honderd kilometer lange rally door he: Zeeuws-Vlaamse land en een deel van Vlaanderen. (Advertentie) zeeland nazomer festival 28 aug t/m 9 sept (0118) 659 659 www.nazomerfestival.nl Crïstina Branco Portugese fado in de open lucht 1 sept 21,30 u. 17,50 Abdijplein Middelburg MIDDELBURG - Wat er zich dit jaar op de twintigste april in zi jn woning precies had afgespeeld kon de 43-jarige man uit Vlis- singen zich niet meer herinne ren. Wel was hij zich ervan be wust een achttienjarige vrouw in zijn slaapkamer te hebben verkracht. Dit alles leidde giste ren tot een bekentenis bij de rechtbank in Middelburg. Offi cier van justitie G. Rip eiste achttien maanden cel tegen de Vlissinger. Ook vond hi] dat er 7500 gulden smartengeld aan het slachtoffer moest worden toegekend. „Hij heeft op een verschrikkelijke manier misbruik van haar ge maakt." De officier wees op de omstandigheden die de vrouw extra kwetsbaar maakten. „Het slachtoffer is verstandelijk licht gehandicapt. Daarnaast was er bij beiden alcohol in het spel." Aan de ene kant wilde hij reke ning houden met de problema tiek van verdachte die het moei lijk heeft om op eigen benen te staan. Aan de andere kant viel een ontuchtzaak uit 1993 in zijn nadeel uit. De vrouw en de verdachte ken den elkaar. Zoals wel vaker was gebeurd kwam zij die avond bij hem logeren. Hij had haar ver teld een feestje te willen bou wen. Op een gegeven moment wilde ze naar bed. Normaal ge sproken sliep ze altijd op een matras, maar dat kon deze keer niet. Ze moest in zijn bed slapen Vervolgens werd ze door hem verkracht. Zij verweerde zich door hem van haar af te schop pen, wat uiteindelijk lukte. Kinderlijk De verdachte zei later tot het be sef te zijn gekomen dat hij fout was geweest. Hij zei op zitting nooit te hebben gemerkt dat het slachtoffer minder begaafd was. Hij vond haar wel wat kin derlijk. Zijn raadsman W. Aerts meende dat er de nodige nuan ces moesten worden aange bracht. ,,De ene verkrachting is de andere niet. Mijn cliënt was teleurgesteld door de breuk in de relatie met zijn vriendin. Dit in combinatie met drank heeft tot de verkrachting geleid." Aerts pleitte voor een werkstraf en vroeg het smartengeld op 2500 gulden vast te stellen. De rechtbank doet 29 augustus uitspraak. vrijdag 17 augustus 2001 door A.J. Snel Hij kan niet bedenken welk belang ermee wordt gediend als de achter naam van zijn zoon wordt gewijzigd. „In ieder geval is het niet in het belang van het kind. Integendeel. Naam en identiteit zijn aan elkaar verbonden; je naam zegt iets over waar je vandaan komt. Ik verwacht dat mijn zoon schade zal oplopen als gevolg van een wijziging van zijn geslachtsnaam." Jan Frangois (40) uit Middelburg heeft het gevoel dat zijn gewezen echtgenote hem, elf jaar nadat ze zijn gescheiden, voor de zoveelste maal wil dwarszitten. Dat en niets anders is, zo meent hij, de reden waarom er op dit moment een procedure loopt ter verandering van de achternaam van zijn zoon. In 1990 strandde zijn eerste huwelijk. Zijn twee kinderen, een dochter die in middels zestien en de zoon die nu der tien jaar is, gingen bij zijn ex-vrouw wonen. Hij bleef de kinderen zien, op basis van een omgangsregeling. Zijn eerste vrouw hertrouwde. Hijzelf ook. Sinds 1999 woont zijn dochter bij hem en zijn tweede echtgenote. Zijn zoon is bij diens moeder en stiefvader geble ven. En nu wordt Frangois ermee ge confronteerd dat zijn zoon de achter naam van die stiefvader wil aannemen. Naamswijziging is mogelijk vanaf het twaalfde jaar. Volgens moeder heeft haar zoon zelf de wens te kennen gegeven voortaan de achternaam van zijn stiefvader te mo gen dragen. Verder onthoudt zij zich van enige toelichting of reactie. Fran gois heeft ernstige twijfels over de vraag of zijn zoon werkelijk een nieuwe naam wil hebben. „Een kind van der tien jaar is makkelijk te beïnvloeden door de mensen die dagelijks in zijn di recte omgeving zijn Zo'n verandering moet je niet op die leeftijd doorvoeren. Het is beter te wachten tot een kind vol wassen is." Bezwaar Bij de burgerlijke stand in de gemeente waar zijn zoon nu staat ingeschreven heeft Francois bezwaar gemaakt tegen de naamswijziging. De ambtenaar die zich met de kwestie bezighoudt, heeft dat gehonoreerd en een negatief advies gegeven aan het ministerie van Justitie. Dat heeft nu om een nader advies ge vraagd aan de Raad voor de Kinderbe scherming. Frangois is er niet gerust op wat die raad van de zaak zal zeggen. „De richtlijnen van de kinderbescher ming gaan geheel voorbij aan het feit dat het afnemen van de oorspronkelijke naam een wapen kan zijn van de moe der in een conflict met de vader. Hier Jan Francois: „Je afkomst ligt in je naam besloten. En het is vreselijk pijnlijk als de vraag welke naam een kind zal dragen, wordt misbruikt om een conflict op te roepen." foto Dirk-Jan Gjeltema wordt zonder aanleiding een conflict gecreëerd. Mijn zoon wordt een een moeilijke positie gebracht als het gaat om loyaliteit tegenover zijn moeder en mij. Dat vind ik uiterst pijnlijk." Francois constateert dat binnen de richtlijnen van de Raad voor de Kinder bescherming en het ministerie van Jus titie een afweging wordt gemaakt tus sen continuïteit en eenheid van naam. „Je ziet in de praktijk dat het ministerie eenheid van naam zwaarder laat wegen dan continuïteit Daar ben ik het niet mee eens. Als het de bedoeling is te ver bergen dat mijn zoon bij zijn stiefvader woont, is dat schadelijk. Er wordt een sfeer van geheimzinnigheid opgeroe pen die geen enkel doel dientAls het er om gaat eenheid te creëren binnen het gezin waar mijn zoon woont, dan heb je het over iets wat niet bij deze tijd past. Het is tegenwoordig toch heel normaal dat leden van hetzelfde gezin verschil lende achternamen gebruiken. Boven dien, ik sluit niet uit dat mijn zoon op een bepaald moment toch bij ons komt wonen. Net als zijn zusje. Als hij dat be sluit te doen, is er geen eenheid meer en ook geen continuïteit." Verdriet Naar het gevoel van Frangois geeft de aanvraag voor naamswijziging alleen maar verdriet. „Hij komt twee keer per maand een weekend bij ons. Over de omgangsregeling met de kinderen zijn al vaak problemen geweest. Ik zie de aanvraag voor een naamswijziging uit sluitend als een van de pogingen een verwijdering tussen mijn zoon en mij te veroorzaken. Mijn zoon kan de gevol gen niet overzien. Ik ben bang dat het hem zal beschadigen. Dat maakt het ook moeilijk een bezwaarprocedure voort te zetten. Als het ministerie van Justitie mijn bezwaar ook in nadere in stantie afwijst, kan ik nog andere we gen bewandelen. Dat zou in ieder geval uitstel opleveren. Tot een moment waarop mijn zoon zelf meer overzicht heeft. Maar ik weet nog niet wat ik moet doen. Ik wil niet dat hij eronder lijdt." What's in a name? Daar wordt, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Justi tie niet door iedereen even laconiek over gedacht. Jaarlijks behandelt het ministerie van Justitie zo'n tweedui zend aanvragen voor naamsverande ringvan minderjarigen, in veel gevallen in het verlengde van een echtscheiding. Frangois: „What's in name? Ja, dat vra gen veel mensen als dit onderwerp aan de orde komt. Maar het is wel degelijk belangrijk. Je afkomst ligt in je naam besloten. En het is vreselijk pijnlijk als de vraag welke naam een kind zal dra gen, wordt misbruikt om een conflict op te roepen." Aquarel van Zhou Yunzhu. foto Charles Strijd door Anita Tournois SLUIS - Hedendaagse Chine se kunstenaars exposeren hun werk in de Raadskelder van Sluis. De schilderijen varië ren van traditioneel tot mo dern, maar door het gebruik van typische Chinese thema's en materialen als rijstpapier en Chinese inkt hebben ze al len onmiskenbaar Chinese kenmerken. Gallery China Art begon in 1995 in China met kleinscha lige exposities. Nu hebben ze een vaste locatie in Rotterdam en genieten ze landelijke be kendheid. De collectie be staat uit werken van meer dan twintig schilders uit verschil lende Chinese streken, waar van er nu elf exposeren in Sluis. Er is een modern, collageach tig werk van Zhou Ming Hang met primitieve tekeningen, veel kleur en vierkante lijnen. Opvallend is het werk van Li Yong Qi. De vrouw speelt een belangrijke rol in zijn werk, net als vissen, bloemen en zaaddozen. Hij plaatst vaak twee figuren tegenover elkaar en werkt veel met symboliek. De vorm van de vis, het sym bool voor rijkdom, komt weer terug in de ogen en op de ar men. Van hem zijn ook twee moderne olieverfschilderijen. Traditioneel, maar met een ei gen stijl, schildert Huang Qin Chinese mensenfiguren op paarden, kamelen en stieren. Deze zijn in speelse penseel streken en met levendige kleuren neergezet. Net als de pentekeningen van Cheng Jiang Fong en Qin Tian vertel len de schilderijen verhalen van mensen op reis, al wer kend of spelend, traditiege trouw versierd met gouden stippen en Chinese letterte kens. Het werk van Yao Quan Hong, met bergen, vogels, bloemen en besjes doet erg oosters aan Zwart-wit Impressies met bloemen, die door de zeer lichte of witte tint van de donkere ondergrond oplichten typeren het werk van Wang Jin Yuang. Zhou Yunzhu blinkt uit in het mixen van inkt en water. Zij schil dert aquarellen in zwart-wit met summiere vormgeving van bijvoorbeeld een enkel bootje. Abstracte weergaven van landschappen of bergen in gedekte tinten zijn van Lin Zhen Zhi. Horizon Opmerkelijk in de Chinese schilderkunst is het meestal ontbreken van een horizon. Hoe toch diepte wordt gecre- eerd, is duidelijk zichtbaar in het kalligrafische werk van Dong Chi Guang. Doordacht wordt ieder nieuw tafereel, van huisjes, bomen, jonken over het andere heen gezet en eindigt in zwarte figuratie. De expositie bevat tevens Chinese antieke vazen met de coraties van landschappen, vogels en mensen uit de Qing- dynastie Tentoonstelling t/m 16 september in Raadskelder Sluis. Open: ma, di, woe, za en zon van 14 00-17 00 uur Zaterdag 8 september 14.00- 17.00 uuropen dag met uitleg. door Ernst Jan Rozendaal NEELTJE JANS - Het is een kunstwerk dat door de natuur zelf is gemaakt. Tweeënhalf jaar geleden hing de Haagse kunste naar Zeger Reyers twee stoelen en een tafeltje vijf meter onder het wateroppervlak van de Oos- terschelde bij Neeltje Jans. Gis termiddag haalde hij een van de stoelen, die volgens plan was overwoekerd met mosselen, bo ven water. Bij de opening van een tentoonstelling in Rotter dam werd gisteravond de gehele stoel in een grote pan gekookt, waarna de aanwezigen de mos selen verorberden. Reyers maakt geen kunstwer ken om te bewaren. Hij werkt graag met levende materialen, waardoor de houdbaarheidsda tum beperkt is. Eerder liet hij paddestoelen opschieten uit ge bouwen, computers en stofzui gers. Op de Kunstrai vulde hij winkelwagentjes met aardap pelen die vervolgens uitliepen en op het ogenblik werkt hij aan een project waarbij hij mos laat groeien op betonnen straatmeu- bilair. Voor zijn mossel kunstwerk was veel geduld vereist. In het voor jaar van 1999 hing Reyers het meubilair aan een ponton bij de Viskwekerij Neeltje Jans, die hem alle gelegenheid gaf zijn plannen te uit te voeren. De kunstenaar bekleedde de stoe len met van palen geschraapt mosselbroed. „Dat wil zich hechten. Ik heb het een beetje omwikkeld met een verband- gaasje. Dat is in de loop der tijd vergaan, de mosselen bleven zitten." Toen hij vorig jaar zijn kunstwerk omhoog wilde halen, bleken één stoel en een tafel naar de bodem te zijn gezonken Reyers besloot de nog hangende stoel op te halen en de gezonken stoel weer aan de kabel te beves tigen. De tafel ligt nog steeds op de bodem. Gisteren was het tijd de tweede stoel boven te halen, omdat Reyers zijn kunstwerk presen teert op de tentoonstelling Who says seeing only happens with the eyes? die vandaag begint in het Centrum Beeldende Kunst TENT, in Rotterdam. Als ope ningshandeling werd zijn stoel geconsumeerd, tijdens de ten toonstelling is een videoregi stratie te zien van het installe ren, ophalen, koken en proeven van de eerste stoel. Volgens Reyers past zijn project uitstekend in de trend om in de hedendaagse kunst werken van tijdelijke aard te tonen of te ont wikkelen op plekken die niet traditioneel met kunst zijn ver bonden. De reden dat hij na tuurlijk leven een plaats geeft in zijn werk is dat hij in onze prag matische en gestructureerde sa menleving aandacht wil vragen voor de schoonheid van de na tuur. „We zien de natuur over het hoofd. We schrapen de mos tussen de stenen van het terras vandaan en boenen het nog eens na met chloor. Ik vind juist zulke biotopen verschrikkelijkmooi.' De expositie in TENT. duurt t/m 16 sept. Witte de Withstraat 50 m terdam, di-zo van 11-18 uur. VEERE, Grote Kerk Wereld Jeugd Orkest olv Rober to Paternostro, Yayoi Toda, vi ool met werken van Wagner, Keuris, Prokofjev door Douwe Eisenqa Het tijdens de repetitieperio de door problemen geteis terde Wereld Jeugdorkest nam gisteravond in Veere revanche na een niet helemaal geslaagd concert, dinsdagavond in het Concertgebouw. Dit jeugdig ad hoe orkest dat elke zomer weer opnieuw samengesteld wordt, musiceerde ondanks de geno men hindernissen op hoog ni veau. De massieve ouverture uit Die Meistersinger van Richard Wagner kan een kerk met een lange galmtijd al snel laten 'vol lopen' Het is de verdienste van dit jonge gezelschap dat deze vet aangezette muziek gister avond toch transparant bleef. Niet alle hoofd- en bijzaken wa ren even duidelijk gescheiden, het geheel klonk echter meer dan acceptabel Voor violiste Yayoi Toda was de akoestische omgeving juist prachtig. Het had niet veel ge scheeld of haar optreden en daarmee het meest interessante onderdeel van het concert was gedeeltelijk te komen vervallen. Afgelopen dinsdag nog besloot dirigent Roberto Paternostro voor een optreden in het Con certgebouw twee delen van het Tweede Vioolconcert van Tris tan Keuris te schrappen. Door verschillende omstandigheden had het orkest te weinig kunnen repeteren om dit werk van Keu ris goed in de verf te zetten. Een teleurstelling, niet alleen voor deze jonge musici, maar ook voor de in Nederland wonende, Japanse violiste. Er is echter de afgelopen twee dagen hard ge werkt. Gisteravond klonk het volledige vioolconcert van de componist die als een van de eerste Nederlanders na twintig jaar van barre muzikale experi menten, halverwege de jaren ze ventig de schoonheid in de mu ziek terugbracht. Dat betekent niet dat het werk van Tristan Keuris geen heden daagse kenmerken heeft. Je zult in zijn partituren nergens een 'meezingbaar' thema ontdek ken en ook de structuur van zijn composities biedt de luisteraar weinig houvast. Desondanks staat zijn muziek bol van prach tige, haast romantische lyriek, altijd inventief en kleurrijk ge orkestreerd. Eén van de sterke punten van dit vioolconcert is dat Keuris de viool alle ruimte laat. Nergens overstemt het orkest de solopar tij die daardoor in al haar zin gende schoonheid kan floreren. Toda nam daar tegelijk nauw gezet en gretig gebruik van, subtiel bijgestaan door het or kest. Ook de dinsdag noch ge- cancelde laatste twee delen klonken nu uitermate overtui gend, al nam dirigent Pater nostro de tempi in het Moltoes- pressivo soms wel erg traag. Wie gedacht had dat alle repeti tieaandacht voor Keuris tijdens afgelopen twee dagen ten koste zou gaan van de rest van het programma, kwam bedrogen uit. Het concert sloot op hoog n>^ veau af met een zinderende Vijf de Symfonie van Serge Prokof je v. Kunstenaar Zeger Reyers takelt de mosselstoel op uit de Oosterschelde. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 34