Naamsverandering als wapen
PZC
Chinese taferelen in
Raadskelder Sluis
Kunst
om op
te eten
Wereld Jeugdorkest neemt revanche
Getuige aangehouden
voor plegen meineed
in zaak Goesenaar
zni 2001
zbw 14
Anderhalf jaar
cel geëist voor
verkrachting
kunst cultuur
Conflict
Sint Baafsrally
in Aardenburg
vrijdag 17 augustus 2001
MIDDELBURG - Wat er zich dit
jaar op de twintigste april in zijn
woning precies had afgespeeld
kon de 43-jarige man uit Vlis-
singen zich niet meer herinne
ren. Wel was hij zich ervan be
wust een achttienjarige vrouw
in zijn slaapkamer te hebben
verkracht. Dit alles leidde giste
ren tot een bekentenis bij de
rechtbank in Middelburg. Offi
cier van justitie G. Rip eiste
achttien maanden cel tegen de
Vlissinger.
Ook vond hij dat er 7500 gulden
smartengeld aan het slachtoffer
moest worden toegekend. „Hij
heeft op een verschrikkelijke
manier misbruik van haar ge
maakt." De officier wees op de
omstandigheden die de vrouw
extra kwetsbaar maakten. „Het
slachtoffer is verstandelijk licht
gehandicapt. Daarnaast was er
bij beiden alcohol in het spel."
Aan de ene kant wilde hij reke
ning houden met de problema
tiek van verdachte die het moei
lijk heeft om op eigen benen te
staan. Aan de andere kant viel
een ontuchtzaak uit 1993 in zijn
nadeel uit.
De vrouw en de verdachte ken
den elkaar. Zoals wel vaker was
gebeurd kwam zij die avond bij
hem logeren. Hij had haar ver
teld een feestje te willen bou
wen. Op een gegeven moment
wilde ze naar bed. Normaal ge
sproken sliep ze altijd op een
matras, maar dat kon deze keer
niet. Ze moest in zijn bed slapen.
Vervolgens werd ze door hem
verkracht. Zij verweerde zich
door hem van haar af te schop
pen, wat uiteindelijk lukte.
Kinderlijk
De verdachte zei later tot het be
sef te zijn gekomen dat hij fout
was geweest. Hij zei op zitting
nooit te hebben gemerkt dat het
slachtoffer minder begaafd
was. Hij vond haar wel wat kin
derlijk. Zijn raadsman W. Aerts
meende dat er de nodige nuan
ces moesten worden aange
bracht. „De ene verkrachting is
de andere niet. Mijn cliënt was
teleurgesteld door de breuk in
de relatie met zijn vriendin. Dit
in combinatie met drank heeft
tot de verkrachting geleid."
Aerts pleitte voor een werkstraf
en vroeg het smartengeld op
2500 gulden vast te stellen.
De rechtbank doet 29 augustus
uitspraak.
door A.J. Snel
Hij kan niet bedenken welk belang
ermee wordt gediend als de achter
naam van zijn zoon wordt gewijzigd.
„In ieder geval is het niet in het belang
van het kind. Integendeel. Naam en
identiteit zijn aan elkaar verbonden; je
naam zegt iets over waar je vandaan
komt. Ik verwacht dat mijn zoon schade
zal oplopen als gevolg van een wijziging
van zijn geslachtsnaam."
Jan Frangois (40) uit Middelburg heeft
het gevoel dat zijn gewezen echtgenote
hem, elf jaar nadat ze zijn gescheiden,
voor de zoveelste maal wil dwarszitten.
Dat en niets anders is, zo meent hij, de
reden waarom er op dit moment een
procedure loopt ter verandering van de
achternaam van zijn zoon.
In 1990 strandde zijn eerste huwelijk.
Zijn twee kinderen, een dochter die in
middels zestien en de zoon die nu der
tien jaar is, gingen bij zijn ex-vrouw
wonen. Hij bleef de kinderen zien, op
basis van een omgangsregeling. Zijn
eerste vrouw hertrouwde. Hijzelf ook.
Sinds 1999 woont zijn dochter bij hem
en zijn tweede echtgenote. Zijn zoon is
bij diens moeder en stiefvader geble
ven. En nu wordt Frangois ermee ge
confronteerd dat zijn zoon de achter
naam van die stiefvader wil aannemen.
Naamswijziging is mogelijk vanaf het
twaalfde jaar.
Volgens moeder heeft haar zoon zelf de
wens te kennen gegeven voortaan de
achternaam van zijn stiefvader te mo
gen dragen. Verder onthoudt zij zich
van enige toelichting of reactie. Fran
gois heeft ernstige twijfels over de
vraag of zijn zoon werkelijk een nieuwe
naam wil hebben. „Een kind van der
tien jaar is makkelijk te beïnvloeden
door de mensen die dagelijks in zijn di
recte omgeving zijn. Zo'n verandering
moet je niet op die leeftijd doorvoeren.
Het is beter te wachten tot een kind vol
wassen is."
Bezwaar
Bij de burgerlijke stand in de gemeente
waar zijn zoon nu staat ingeschreven
heeft Frangois bezwaar gemaakt tegen
de naamswijziging. De ambtenaar die
zich met de kwestie bezighoudt, heeft
dat gehonoreerd en een negatief advies
gegeven aan het ministerie van Justitie.
Dat heeft nu om een nader advies ge
vraagd aan de Raad voor de Kinderbe
scherming. Frangois is er niet gerust op
wat die raad van de zaak zal zeggen.
„De richtlijnen van de kinderbescher
ming gaan geheel voorbij aan het feit
dat het afnemen van de oorspronkelijke
naam een wapen kan zijn van de moe
der in een conflict met de vader. Hier
Jan Frangois: „Je afkomst ligt in je naam besloten. En het is vreselijk pijnlijk als de vraag welke naam een kind zal dragen,
wordt misbruikt om een conflict op te roepen." foto Dirk-Jan Gjeltema
wordt zonder aanleiding een conflict
gecreëerd. Mijn zoon wordt een een
moeilijke positie gebracht als het gaat
om loyaliteit tegenover zijn moeder en
mij. Dat vind ik uiterst pijnlijk."
Frangois constateert dat binnen de
richtlijnen van de Raad voor de Kinder
bescherming en het ministerie van Jus
titie een afweging wordt gemaakt tus
sen continuïteit en eenheid van naam.
Je ziet in de praktij k dat het ministerie
eenheid van naam zwaarder laat wegen
dan continuïteit. Daar ben ik het niet
mee eens. Als het de bedoeling is te ver
bergen dat mijn zoon bij zijn stiefvader
woont, is dat schadelijk. Er wordt een
sfeer van geheimzinnigheid opgeroe
pen die geen enkel doel dientAls het er
om gaat eenheid te creëren binnen het
gezin waar mijn zoon woont, dan heb je
het over iets wat niet bij deze tijd past.
Het is tegenwoordig toch heel normaal
dat leden van hetzelfde gezin verschil
lende achternamen gebruiken. Boven
dien, ik sluit niet uit dat mijn zoon op
een bepaald moment toch bij ons komt
wonen. Net als zijn zusje. Als hij dat be
sluit te doen, is er geen eenheid meer en
ook geen continuïteit."
Verdriet
Naar het gevoel van Frangois geeft de
aanvraag voor naamswijziging alleen
maar verdriet. „Hij komt twee keer per
maand een weekend bij ons. Over de
omgangsregeling met de kinderen zijn
al vaak problemen geweest. Ik zie de
aanvraag voor een naamswijziging uit
sluitend als een van de pogingen een
verwijdering tussen mijn zoon en mij te
veroorzaken. Mijn zoon kan de gevol
gen niet overzien. Ik ben bang dat het
hem zal beschadigen. Dat maakt het
ook moeilijk een bezwaarprocedure
voort te zetten. Als het ministerie van
Justitie mijn bezwaar ook in nadere in
stantie afwijst, kan ik nog andere we
gen bewandelen. Dat zou in ieder geval
uitstel opleveren. Tot een moment
waarop mijn zoon zelf meer overzicht
heeft. Maar ik weet nog niet wat ik moet
doen. Ik wil niet dat hij eronder lijdt."
What's in a name? Daar wordt, zo blijkt
uit cijfers van het ministerie van Justi
tie niet door iedereen even laconiek
over gedacht. Jaarlijks behandelt het
ministerie van Justitie zo'n tweedui
zend aanvragen voor naamsverande
ring van minderjarigen, in veel gevallen
in het verlengde van een echtscheiding.
Frangois: „What's in name? Ja, dat vra
gen veel mensen als dit onderwerp aan
de orde komt. Maar het is wel degelijk
belangrijk. Je afkomst ligt in je naam
besloten. En het is vreselijk pijnlijk als
de vraag welke naam een kind zal dra
gen, wordt misbruikt om een conflict op
te roepen."
Aquarel van Zhou Yunzhu.
foto Charles Strijd
door Anita Tournois
SLUIS - Hedendaagse Chine
se kunstenaars exposeren hun
werk in de Raadskelder van
Sluis. De schilderijen varië
ren van traditioneel tot mo
dern, maar door het gebruik
van typische Chinese thema's
en materialen als rijstpapier
en Chinese inkt hebben ze al
len onmiskenbaar Chinese
kenmerken.
Gallery China Art begon in
1995 in China met kleinscha
lige exposities. Nu hebben ze
een vaste locatie in Rotterdam
en genieten ze landelijke be
kendheid. De collectie be
staat uit werken van meer dan
twintig schilders uit verschil
lende Chinese streken, waar
van er nu elf exposeren in
Sluis.
Er is een modern, collageaeh-
tig werk van Zhou Ming Hang
met primitieve tekeningen,
veel kleur en vierkante lijnen.
Opvallend is het werk van Li
Yong Qi De vrouw speelt een
belangrijke rol in zijn werk,
net als vissen, bloemen en
zaaddozen. Hij plaatst vaak
twee figuren tegenover elkaar
en werkt veel met symboliek.
De vorm van de vis, het sym
bool voor rijkdom, komt weer
terug in de ogen en op de ar
men. Van hem zijn ook twee
moderne olieverfschilderijen.
Traditioneel, maar met een ei
gen stijl, schildert Huang Qin
Chinese mensenfiguren op
paarden, kamelen en stieren.
Deze zijn in speelse penseel
streken en met levendige
kleuren neergezet. Net als de
pentekeningen van Cheng
Jiang Fong en Qin Tian vertel
len de schilderijen verhalen
van mensen op reis, al wer
kend of spelend, traditiege
trouw versierd met gouden
stippen en Chinese letterte
kens. Het werk van Yao Quan
Hong, met bergen, vogels,
bloemen en besjes doet erg
oosters aan.
Zwart-wit
Impressies met bloemen, die
door de zeer lichte of witte tint
van de donkere ondergrond
oplichten typeren het werk
van Wang Jin Yuang. Zhou
Yunzhu blinkt uit in het mixen
van inkt en water. Zij schil
dert aquarellen in zwart-wit
met summiere vormgeving
van bijvoorbeeld een enkel
bootje. Abstracte weergaven
van landschappen of bergen
in gedekte tinten zijn van Lin
Zhen Zhi.
Horizon
Opmerkelijk in de Chinese
schilderkunst is het meestal
ontbreken van een horizon.
Hoe toch diepte wordt gecre-
eerd, is duidelijk zichtbaar in
het kalligrafische werk van
Dong Chi Guang. Doordacht
wordt ieder nieuw tafereel,
van huisjes, bomen, jonken
over het andere heen gezet en
eindigt in zwarte figuratie.
De expositie bevat tevens
Chinese antieke vazen met de
coraties van landschappen,
vogels en mensen uit de Qing-
dynastie.
Tentoonstelling t/m 16 september
in Raadskelder Sluis. Open: ma,
di, woe, za en zon van 14.00-17.00
uur Zaterdag 8 september 14. OO
IT. 00 uuropen dag met uitleg.
door Ernstjan Rozendaal
NEELTJE JANS - Het is een
kunstwerk dat door de natuur
zelf is gemaakt. Tweeënhalf jaar
geleden hing de Haagse kunste
naar Zeger Reyers twee stoelen
en een tafeltje vijf meter onder
het wateroppervlak van de Oos-
terschelde bij Neeltje Jans. Gis
termiddag haalde hij een van de
stoelen, die volgens plan was
overwoekerd met mosselen, bo
ven water. Bij de opening van
een tentoonstelling in Rotter
dam werd gisteravond de gehele
stoel in een grote pan gekookt,
waarna de aanwezigen de mos
selen verorberden.
Reyers maakt geen kunstwer
ken om te bewaren. Hij werkt
graag met levende materialen,
waardoor de houdbaarheidsda
tum beperkt is. Eerder liet hij
paddestoelen opschieten uit ge
bouwen, computers en stofzui
gers. Op de Kunstrai vulde hij
winkelwagentjes met aardap
pelen die vervolgens uitliepen
en op het ogenblik werkt hij aan
een project waarbij hij mos laat
groeien op betorinen straatmeu-
bilair.
Voor zijn mosselkunstwerk was
veel geduld vereist. In het voor
jaar van 1999 hing Reyers het
meubilair aan een ponton bij de
Viskwekerij Neeltje Jans, die
hem alle gelegenheid gaf zijn
plannen te uit te voeren. De
kunstenaar bekleedde de stoe
len met van palen geschraapt
mosselbroed. „Dat wil zich
hechten. Ik heb het een beetje
omwikkeld met een verband-
èaasje. Dat is in de loop der tijd
vergaan, de mosselen bleven
zitten." Toen hij vorig jaar zijn
kunstwerk omhoog wilde halen,
bleken één stoel en een tafel
naar de bodem te zijn gezonken.
Reyers besloot de nog hangende
stoel op te halen en de gezonken
stoel weer aan de kabel te beves
tigen. De tafel ligt nog steeds op
de bodem.
Gisteren was het tijd de tweede
stoel boven te halen, omdat
Reyers zijn kunstwerk presen
teert op de tentoonstelling Who
says seeing only happens with
the eyes? die vandaag begint in
het Centrum Beeldende Kunst
TENT, in Rotterdam. Als ope
ningshandeling werd zijn stoel
geconsumeerd, tijdens de ten-
door Aector Doorns
MIDDELBURG - Een getuige
heeft gisteren in Middelburg in
de strafzaak tegen een 39-jarige
inwoner van Goes de nodige
twijfel gezaaid. De man had eer
der tegenover de politie ver
klaard dat de Goesenaar tegen
hem had gezegd een overval op
een kledingzaak te hebben ge
pleegd, maar gisteren wist hij
zich in het getuigenbankje voor
de rechtbank niets meer te her
inneren. Officier van justitie F.
van Es liet hem arresteren voor
het plegen van meineed.
De getuige is een bekende van
de verdachte. De twee kennen
elkaar uit de Goese'drugsscene.
De officier van justitie was er
van overtuigd dat de verdachte,
die de overval en een woningin
braak hardnekkig bleef ontken
nen, de dader was geweest. „Hij
liegt de hele boel bij elkaar Hij
had geldproblemen. Ze hebben
uit zijn mond vernomen dat hij
de overval heeft gepleegd."
Van Es eiste tweeënhalf jaar ge
vangenisstraf waarvan zes
maanden voorwaardelijk.
Daarnaast vroeg hij 750 gulden
smartengeld voor de verkoop
ster, die onder bedreiging van
een mes 560 gulden was afge
perst.
Zij had een vrij nauwkeurig sig
nalement kunnen geven toen de
Goesenaar - getooid met muts
en sjaal - haar op 16 maart in
Goes bedreigde. Een week na de
overval werd verdachte aange
houden. Bij de huiszoeking wer-
deen paar handschoenen aan
getroffen, dat twee dagen voor
de overval bij een woningin
braak was gestolen.
Na het verspreiden van het sig
nalement op de kabelkrant,
ging in de drugsscene al snel het
gerucht dat de verdachte wei
eens de dader van de overval zou
kunnen zijn. De verdachte had
daar wel een verklaring voor.
„Ik heb tegen mijn vriend (de
getuige) zo maar gezegd: 'Dat
lijk ik wel. Alleen de leeftijd, 25
jaar, klopt niet'."
Ook van een tweede getuige,
eveneens een kennis uit de
drugsscene, werd de rechtbank
gisteren niet veel wijzer. „Ik heb
hem gevraagd of hij de overval
had gepleegd. Acht keer zei hij
toonstelling is een videoregi
stratie te zien van het installe
ren, ophalen, koken en proeven
van de eerste stoel.
Volgens Reyers past zijn project
uitstekend in de trend om in de
hedendaagse kunst werken van
tijdelijke aard te tonen of te ont
wikkelen op plekken die niet
traditioneel met kunst zijn ver
bonden. De reden dat hij na
tuurlijk leven een plaats geeft in
zijn werk is dat hij in onze prag-
'nee'. De negende keer zei hij ja j
tegen mijvertelde deze. I
De Goesenaar, die verslaafd n
aan harddrugs, heeft een straf,
blad vol vermogensdelicten
„Maar voor zoiets is hij nor
nooit veroordeeld. Hij is geeD
gewelddadig persoon. Er is zq.
veel twijfel dat mijn cliënt daar
van moet worden vrijgespii
ken", vond raadsman C. de Wit
De rechtbank doet 29 augustus
uitspraak.
AARDENBURG - Op zondag ij
augustus wordt in Aardenbwj
de tweede Sint Baafsrally voor
oude motoren gehouden. Eigc.
naars van een oldtimer kunnen
vanaf 10.00 uur op het Kaai-
plein hun motor showen, Oni
11.30 uur begint de honderd ki
lometer lange rally door hei
Zeeuws-Vlaamse land en een
deel door Vlaanderen.
Alle motoren met bouwjaar
1970 of eerder worden toegela
ten. Voor de oudste motor is er
een prijs. Ook degene die met de
grootste groep komt of op di
motor de grootste afstand naa:
Aardenburg aflegt, kan iets ex
tra's verwachten. De organisa
tie, Ondernemend Aardenburg
heeft gezorgd voor een répara-
tieploeg, die eventuele uitval
lers weer op weg helpt.
(Advertentie)
zeeland nazomer festival
28 aug t/m 9 sept
(01181 659 659
www.nazomerfestival.nl
Cristina Branco
Portugese fado in de open
lucht
l sept 21,30 u. 17,50
Abdijplein Middelburg
matische en gestructureerde sa
menleving aandacht wil vrageh
voor de schoonheid van de na
tuur. „We zien de natuur over
het hoofd. We schrapen de mos
tussen de stenen van het terras
vandaan en boenen het nog eens
na met chloor. Ik vind juist zulke
biotopen verschrikkelijk mooi
De expositie in TENT. duurt l/m U
sept. Witte de Withstraat 50 in Rot
terdam, di-zo van 11-18 uur.
Kunstenaar Zeger Reyers takelt de mosselstoel op uit de Oosterschelde.
VEERE, Grote Kerk
Wereld Jeugd Orkest olv Rober
to Patemostro, Yayoi Toda, vi
ool met werken van Wagner,
Keuris, Prokofjev
door Douwe Eisenga
Het tijdens de repetitieperio
de door problemen geteis
terde Wereld Jeugdorkest nam
gisteravond in Veere revanche
na een niet helemaal geslaagd
concert, dinsdagavond in het
Concertgebouw. Dit jeugdig ad
hoe orkest dat elke zomer weer
opnieuw samengesteld wordt,
musiceerde ondanks de geno
men hindernissen op hoog ni
veau.
De massieve ouverture uit Die
Meistersinger van Richard
Wagner kan een kerk met een
lange galmtijd al snel laten 'vol
lopen'. Het is de verdienste van
dit jonge gezelschap dat deze
vet aangezette muziek gister
avond toch transparant bleef.
Niet alle hoofd- en bijzaken wa
ren even duidelijk gescheiden,
het geheel klonk echter meer
dan acceptabel.
Voor violiste Yayoi Toda was de
akoestische omgeving juist
prachtig. Het had niet veel ge
scheeld of haar optreden en
daarmee het meest interessante
onderdeel van het concert was
gedeeltelijk te komen vervallen.
Afgelopen dinsdag nog besloot
dirigent Roberto Patemostro
voor een optreden in het Con
certgebouw twee delen van het
Tiveede Vioolconcert van Tris
tan Keuris te schrappen. Door
verschillende omstandigheden
had het orkest te weinig kunnen
repeteren om dit werk van Keu
ris goed in de verf te zetten. Een
teleurstelling, niet alleen voor
deze jonge musici, maar ook
voor de in Nederland wonende,
Japanse violiste. Er is echter de
afgelopen twee dagen hard ge
werkt, Gisteravond klonk het
volledige vioolconcert van de
componist die als een van de
eerste Nederlanders na twintig
jaar van barre muzikale experi
menten, halverwege de jaren ze
ventig de schoonheid in de mu
ziek terugbracht.
Dat betekent niet dat het werk
van Tristan Keuris geen heden
daagse kenmerken heeft! Je zult
in zijn partituren nergens een
'meezingbaar' thema ontdek
ken en ook de structuur van zijn
composities biedt de luisteraar
weinig houvast. Desondanks
staat zijn muziek bol van prach
tige, haast romantische lyriek,
altijd inventief en kleurrijk ge
orkestreerd.
Eén van de sterke punten van
dit vioolconcert is dat Keuris de
viool alle ruimte laat. Nergens
overstemt het orkest de solopar
tij die daardoor in al haar zin
gende schoonheid kan floreren.
Toda nam daar tegelijk nauw
gezet en gretig gebruik van,
subtiel bijgestaan door het or
kest. Ook de dinsdag noch ge-
cancelde laatste twee delen
klonken nu uitermate overtui-
gend, al nam dirigent Pater-
nostro de tempi in het Moltoes-
pressivo soms wel erg traag.
Wie gedacht had dat alle repeti
tieaandacht voor Keuris tijdens
afgelopen twee dagen ten koste
zou gaan van de rest van het
programma, kwam bedrogen
uit.
Het concert sloot op hoog ni
veau af met een zinderende Vijl
de Symfonie van Serge Prokof
je v.