T elegram. isoverleden- stop Beter af zonder eigen website Te weinig klanten te hoge kosten EEN TELEGRAM VOOR EEN KWARTJE 1 vrijdag 17 augustus 2001 DENK AAN GEHAL ..VEEROE TELEGRAMTARIEF 10 WOORDEN BINNENLAND 25 CENT In de jaren veertig reed de telegrammenbezorger op een Harley. foto GPD Deze maand worden de laatste ouderwetse telegrammen verstuurd. Te weinig klanten, te hoge kosten. Na een geschie denis van iets meer dan 150 jaar is het afgelopen met het telegram. Het document dat na enkele uren bij de ge adresseerde arriveert wordt nog amper gebruikt. Op 31 augustus bereiken de laatste Nederlandse telegrammen hun bestemming. Wie ooit een telegram ont ving, weet het nog als de dag van gisteren. Felicitaties bij trouwerijen, condoleances bij overlijden of een koninklijk telegram bij het 65-jarig huwe lijk; momenten van grote vreug de of verdriet. Maar nadat menig buitenland er al mee was opgehouden, sluit ook Neder land definitief de luiken van het telegramloket. Het koeriersbe drijf TNT bracht de laatste ja ren nog zo'n 200 telegrammen per dag rond. Toen het bedrijf nog PTT-post heette, zag het er begin jaren negentig al geen toe komst meer in en gaf het tele- gramwerk uit handen. Eerder dit jaar maakten bereke ningen duidelijk dat het tele gram geen bestaansrecht meer heeft; Te weinig klanten, te hoge kosten. Dat was wel eens an ders. Rond 1920 beleefde het te legram in Nederland zijn top toen er zo'n 10 miljoen per jaar werden afgeleverd. In 1910 beschikte Nederland over 20.000 kilometer boven gronds telegraafdraad, waren er 623 Rijkstelegraafkantoren en ratelden meer dan 1100 tele graaftoestellen. Zelfs nadat in 1877 de telefoon naar Neder land was gekomen, bleef de tele graaf nog lange tijd de belang rijkste vorm van communicatie. In 1845 werd de eerste tele graaflijn aangelegd langs het spoor tussen Amsterdam en Haarlem. De Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij kon over een afstand van 19 kilome ter de vertrektijden doorgeven. Een fabrikant van wis- en na tuurkundige apparaten, Edu- ard Wenckebach,bracht het systeem tot stand. De Neder landse regering keek aan de zij lijn mee, beducht voor concur rentie voor haar posterijen. De telegraaf werd aan regels ge bonden; particuliere berichten waren verboden. Principe In het Haagse Museum voor Communicatie is de geschiede nis van de telegraaf aan de hand van een prachtige collectie te volgen. Voor wie de telegraaf al leen van indianenfilms als de 'zingende draad' kent, is een be zoek een openbaring. Het principe van de telegraaf mag eenvoudig lijken, toen het werd uitgevonden was het dat allerminst. Dat de electrische polariteit (plus en min) in een ijzeren draad kon wijzigen, was al bekend. Tot dan toe kon een beperkt aantal tekens worden doorgegeven via de stand van twee dunne wijzers die met de polariteit mee veranderde. De uitvinding van Morse, die door lang of kort onderbreken van stroom door een draad alle let ters van het alfabet kon 'seinen', betekende echter een grotere stap voorwaarts. Na de zichtseinpalen, een keten van torens waarop alfabetsig nalen werden doorgegeven, konden met Morse alle letters ook bij mist of duisternis over welhaast oneindige afstanden worden verstuurd. De gevolgen voor de handel, het bestuur en justitie waren enorm. Toenma lig minister van binnenlandse zaken Thorbecke ging om, al was het maar omdat Nederland achter lag bij de ontwikkelin gen in het buitenland en Duits land alleen aansluiting op een staatsnet wilde. Hij richtte inl852 de Rijks Telegraafdienst op. Elitair Een vinding van Marconi zorg de er voor dat de morsetekens ook via de ether konden worden verstuurd, wat vooral in de scheepvaart van belang was. Maar het telegram bleef voor alsnog een elitaire aangelegen heid die amper rendeerde. Diverse pogingen van de poste rijen, zoals tariefsverlagingen, om ook de gewone man aan het telegram te krijgen mochten niet batenHet gebruik bleef be perkt tot de handel, justitie, het bestuur en de media, die zo 'dagvers' nieuws uit veraf gele gen delen van Nederland kon den verzorgen. Ook voor Neder lands-In die was de telegraaf van groot belang. De lijn naar Menado (op Celebes) waar in de Kloof van Malabar een impo sant antennestelsel was ge plaatst, werd intensief ge bruikt. Binnen zes uur kon een bericht vanuit Nederland 'aan de andere kant' zijn. Conservator Jacques Caspers van het Haagse Museum voor Communicatie lijkt nog meer te glimmen dan de telegraafma- chine voor hem. Het apparaat is een soort 'minipiano', met een gering aantal toetsen waarop letters staan, die vanaf 1860 een geweldige vlucht van de tele grafie veroorzaakte. De uitvin ding van de Amerikaan Hughes zette de aanslagen op de toetsen om in morsetekens. Niet langer zat de telegrafist nerveus letter voor letter te tikken op zijn 'seinsleutel', maar werden hele zinnen in één keer overgezet. Tot de jaren vijftig deed het ap paraat in Nederland dienst. Alleen al naar Berlijn werden in 1915 overéén draad 300 tot 400 telegrammen tegelijk ver stuurd. Meerdere typisten maakten ponsstroken met be richten die door de machine werden 'uitgelezen' en ver stuurd. Aan het einde van de lijn wachtte altijd een besteller om het bericht persoonlijk af te le veren. In Den Haag staat nog een geheel gerestaureerde Har ley Davidson, die in de jaren veertig door een telegrambe steller werd gebruikt. Een lust voor het oog van de motorlief hebber die, als-ie beter kijkt, tot zijn schrik zal zien dat de ma chine troosteloos aan de vloer is vastgeschroefd. ,,Als het moet, rijdt hij nog", zegt conservator Caspers van het voormalige Postmuseum vergoelijkend. Hij is niet verdrietig over het na derend einde van het telegram. „Het heeft ons wel verrast, we moesten het in de krant lezen. Opmerkelijk is wel dat uitgere kend dit jaar de telefoon 125 jaar bestaat." In Caspers' muse um is alles te vinden over de te legrafie. Van de eerste seinsleu- tels tot de laatste modellen van Hughes' telegraafmachine tot de laatste machine die nog op het principe van Morse draaide; de telex, die in de jaren tachtig met 40.000 abonnees zijn hoog tepunt in Nederland bereikte. De komst van de fax in 1980 en de computerdata maakten ook de telex al snel onnodig. Het gelukstelegram - vroeger 'geluktelegram' - geniet van daag de dag de grootste bekend heid. Caspers zelf kreeg er drie gedurende zijn leven: twee op z'n huwelijksdag en één bij het betrekken van een nieuw huis. ,,De meeste mensen weten het precies wanneer ze er eentje kregen. Het heeft iets bijzon ders." Zoals echtparen die 65 jaar getrouwd waren; zij kregen altijd een telegram van het Ko ninklijk Huis. Dat kan nu niet meer, de Oranjes moeten iets anders verzinnen. „Maar dat zal zeker lukken", zegt de Rijks voorlichtingsdienst. Caspers en zijn collega's houden op 31 augustus een inderhaast georganiseerde dag over het te legram, dat in de eerste jaren van z'n bestaan nog 'telegra fisch bericht' heette. Zelf kent hij één voorbeeld van een tele gram dat de wereldgeschiedenis beïnvloedde: De deelname van Amerika aan de Eerste Wereld oorlog. „Een Duits telegram vanuit Berlijn aan hun ambas sade in Mexico werd op een van de tussenstations onderschept. De Duitse regering vroeg daarin haar ambassade onrust te orga niseren aan de Mexicaans- Amerikaanse grens, zodat de Amerikanen niet op Europa zouden letten. President Wilson ontstak in woede en zo raakte Amerika betrokken bij de Eer ste Wereldoorlog." Emotioneel Voor Koos Klaver van TNT is het einde van het telegram ook een emotionele gebeurtenis. Zijn hele werkende leven is-ie er al mee bezig, 32 jaar lang. Kla ver begon als 17-jarige telegra fist bij de PTT in Rotterdam toen er nog handbediende te lexen waren. Hij moet nu, sa men met enkele andere oudge dienden die tien jaar geleden mee verhuisden naar TNT, de telegrafie ontmantelen. „We krijgen allemaal andere func ties, dat is het probleem niet. Maar je beschouwt de telegrafie toch een beetje als je kindje. We zagen het twintig jaar geleden al komen. Eigenlijk heeft het nog lang geduurd." Klaver en zijn collega's hebben de laatste weken nog herinne ringen opgerakeld. Zoals die keer dat iemand 'Moeder over leden, brief volgt' had moeten intikken. Het werd 'Moeder overleden, wie volgt'. En er was de jaarlijks terugkerende on rust in de herfst. „Als de blaad jes vielen gingen mensen gek doen. Ook heel verdrietige be richten kreeg je. Mensen die hun familie vertelden dat ze er een emd aan gingen maken. Die probeerden we dan wat op te beuren. We belden ook stiekem de politie als we een adres had den. Daar heb ik nog wel eens voor op mijn lazer gehad; was iemand kwaad dat ik 'm de poli tie op zijn dak had gestuurd." Stalus Tachtig tot negentig procent van de hedendaagse telegram men bestaat uit gelukwensen, weet Klaver. „Sportmensen krijgen er heel veel, en mensen die trouwen. De andere tien pro cent is zakelijk. Er zit toch een soort juridische hardheid aan een telegram. En een telegram is een statusproduct natuurlijk. Je hoort toch altijd dat minister president Kok een collega in het buitenland een telegram stuurt? Ik bedoel maar." Het bezorgen van de telegram men werd te duur, legt Klaver uit. „Dat uitrijden is altijd heel kostbaar geweest. Je moet spe ciale koeriers inzetten. Tot enkele jaren geleden was de ga rantie nog dat een telegram bin nen vier uur de bestemming bereikte, nu is dat al zes uur. En dezelfde dag bezorgd kan alleen als je voor vier uur 's middags opgeeft. Vroeger was dat zes urn 's avonds. Al die veranderingen kostten iedere keer weer een groep klanten." Duitsland, Oostenrijk, Nieuw Zeeland, Finland, IJsland en veel Afrikaanse staten stopten al met de telegrafie. De vooruit gang in de vorm van e-mail via het internet, de aangetekende brief, de fax, telefoon of een koeriersdienst zal het telegram de komende jaren wereldwijd verdringen. Een Nederlands be drijf dat zich meldde voor over name van de telegramdienst zal volgens Klaver geen binnen landse telegrammen verzorgen. „Ze zijn geïnteresseerd in be zorging van buitenlandse tele grammen. TNT wenst ze succes, maar wil er niets mee te maken hebben." Het basistarief was op het laatst 23,80, waarbij 51 cent per woord geteld moest worden. In vroeger dagen trachtten Klaver en de zijnen de verdiensten voor de PTT wat op te schroeven door gebruik te maken van een wijd verbreid misverstand. In Ne derland is nooit gewerkt met het woord 'stop' als einde van een zin. In de collecties van het Mu seum voor Communicatie is ook niet één telegram te vinden dat zo is opgesteld. 'Zend onmid dellijk genever' of 'Neen, we gens predikantenvergadering', alles valt er te lezen. Maar niet één keer: 'stop'. Terwijl voor me nigeen juist dat woordje, vooral door films en literatuur, de betovering van het telegram verbeeldt. Klaver: „Mensen hoefden helemaal geen 'stop' te zeggen, maar als ze het toch de den, rekenden we dat gewoon als een woord". Hans Leber Of de internet-hype nu aan het aflopen is of niet, er zijn nog altijd bedrijven die zich er bewust niets van aantrekken. Juist in de elektronica- en com puterbranche is een opmerkelij - ke terughoudendheid waar te nemen Het verrassendste voor beeld is Correct. Actief in de he le Randstad, met vierhonderd werknemers in verschillende vestigingen in het noorden van Rotterdam, is het een zaak waar je als consument bij het vergelij ken van prijzen niet omheen kunt. Maar op het world wide web is Correct opvallend afwe zig, en dat blijft voorlopig ook zo. „We hebben de bewuste keuze gemaakt om het niet te doen", aldus algemeen directeur Kitty de Jong. „We maken er veel werk van om onze klanten tele fonisch te woord te staan en we merken dat de meeste mensen ons het liefst op die manier be naderen. Zeker met de huidige mobiliteit van de telefoon is dat volgens ons ook een veel makke lijker middel dan het internet- De telefoon pakken kan je over al doen, het kost veel minder tijd dan achter je pc gaan zitten en verbinding maken. En dan moet je nog gaan zoeken naar wat je nodig hebt." Behalve de gehechtheid aan de telefoon heeft Correct nog meer argumenten: „Veel van onze producten veranderen vaak van naam of nummer, dat kan ver- warrend werken als een klant zelf moet gaan zoeken. Een ver koper met toegang tot ons intra net is altijd beter op de hoogte dan zo'n systeem alleen. En bo vendien is een website met prij zen niet alleen handig voor je klanten, de collega's worden er ook wijzer van." Een van die collega's - tevens de grootste concurrent van Correct - is Media Markt Corner B V., een jong en groeiend bedrijf dat nu 430 medewerkers telt in ves tigingen te Rotterdam, Amster dam en Leeuwarden Hier wél een website (www.mediamarkt- .nl) met algemene informatie en een handvol aanbiedingen, maar een volledig artikelenbe stand met prijzen ontbreekt. Verkoopleider H.J. Datema meldt dat er wel hard gewerkt wordt aan uitbreiding en verbe tering van de site. „Maar prijzen komen er ook straks niet op, al thans niet buiten de landelijke aanbiedingen die er nu ook al zijn", zegt hij. Dat heeft inder daad ook wel een beetje met 'de collega's' te maken, maar vooral met het zich uitbreidende win kelbestand van Media Markt. „Het zijn allemaal zelfstandige vestigingen, die een eigen prijs beleid hanteren om plaatselijk te kunnen concurreren", aldus Datema. Ook Media Markt ziet zijn klanten het liefst opbellen als ze een prijs willen weten. Ook www.bcc.nl is nog volop in ontwikkeling. Op dit moment zijn er nog geen artikelen en prijzen te vinden op de site van deze bijna-landelijke elektroni- caketen met 800 mensen in on der meer vestigingen in Den Haag, Zoetermeer, Leidschen- dam, Delft, Zoeterwoude en Rijswijk. Marketingmanager Pieter Otten van BCC: „We zijn goed aan het nadenken over de volgende fase in de ontwikke ling van onze website." Vragen over artikelen en prijzen wor den bij BCC beantwoord via een centraal telefoonnummer en een e-mailadres, die op de site te vinden zijn. Rob Vermeulen Correct in Rotterdam: wel e-mail en telefoon, géén website. foto Maurice Nelwan jPOST TEEM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 12