Overheid rekent wel eens mis PZC Passage naar een voorbije wereld Openluchtfilms in Antwerpen Jazz Middelheim opent met voorproefje van Middelburgs nazomerconcert 16 Dodelijk ongeval in Breskens wordt opnieuw onderzocht Wielrenner (46) gewond bij val kunst cultuur 'GELICHT Begrotingen lezers schrijven Dierenleed Kitesurfen Zilt 2001 donderdag 16 augustus 2001 MIDDELBURG - Er komt toch een tweede contra-expertise naar een dodelijk ongeval in Breskens, eind 1999. De recht bank in Middelburg heeft de zaak teruggegeven aan de rech- ter-commissaris. Er bestaat te veel onduidelijkheid over de remweg en de snelheid van de bestelauto die een 49-jarige vrouw uit België aanreed. De onduidelijkheid betreft vooral de snelheid waarmee een 21-jarige Bressiaander in zijn bestelauto reed. In eerste in stantie stelde het openbaar mi nisterie dat hij 115 kilometer per uur reed. Uit een contra-ex pertise op verzoek van de advo caat van de Bressiaander, bleek dat dat 97 kilometer per uur moet zijn geweest. De officier van justitie verlaagde daarop zijn eis tot een jaar gevangenis straf en ontrekking van het rij bewijs voor anderhalf jaar. De raadsman bleef echter ook aan de juistheid van die uitslag twijfelen. Hij stelde dat op basis van de verkeerde feiten is gere kend. Volgens een eigen bere- king kwam de advocaat uit op 72 kilometer per uur. In dat ge val zou zijn cliënt zich aan de maximumsnelheid van 80 kilo meter per uur hebben gehou den. De advocaat eiste daarom nog een onderzoek. Hoewel de officier van justitie dat met no dig vond („hij heeft hoe dan ook onoplettend gereden"), komt dat er toch. Volgens de recht bank is het onderzoek onvol doende om tot een veroordeling te komen. OOST-SOUBURG - Een 46-ja- rige fietser uit Vlissingen is gis terochtend rond zeven uur ge wond geraakt bij een ongeval op de Ritthemsestraat in Oost- Souburg. De man reed samen met twee andere wielrenners toen zij werden ingehaald door een bromfiets. De fietsers gin gen wat dichter bij elkaar rij den, waardoor twee van hen el kaar raakten en de 46-jarige viel. Hij is met een ambulance naar het ziekenhuis in Vlissin gen gebracht met veiwondingen aan zijn hoofd. door Maurits Sep Overheidsprojecten vaak duurder dan verwacht, kopt Menno Visser op zijn internetsite. De Harense politi cus (D66) beschuldigt overheden ervan onzorgvuldige berekeningen te maken. Bewust (politiek spel) of onbewust (on derschatting). Gedeputeerde Jaap Hennekeij sluit niet uit dat het wel eens ergens gebeurt. „Maar niet bij de pro vincie Zeeland." Op Vissers lijst prijken vier Zeeuwse projecten. Twee daarvan, de Ooster- scheldekering en de verdieping van de Westerschelde, vallen uit de toon, er kent hij Dat zijn zulke bijzondere pro-' jecten, daar zijn nauwelijks volledig sluitende begrotingen voor te maken. „Ik geef toe, soms kan het gewoon botte pech zijn." Dat geldt wat hem betreft niet voor de andere twee Zeeuwse tegenvallers: de parkeergarage onder de nieuwe schouwburg in Middelburg (11 miljoen duurder; +110 procent) en de renovatie van de Zeelandbrug (12,9 miljoen duur der; +74 procent). Visser kan zich de 'psychologische processen' wel voor stellen: „Je wilt een project realiseren en om het besluit erdoor te krijgen, heb je er belang bij dat het niet te veel kost." Het zijn vooral de politici die de kosten proberen te drukken, beweert Visser - fractievoorzitter voor D66, ambtenaar bij de gemeente Groningen en vroeger werkzaam bij een ingenieursbureau. „Ik zie het tenminste vooral in het poli tieke circuit gebeuren. En ambtenaren weten vaak wel beter, maar ja, de wet houder is de baas en dus proberen ze mee te denken." Onzin, reageert waarnemend hoofd fi- na'nciën van de provincie Zeeland, Wim Meijer. „Je kunt nooit elk risico meene men, maar ik ben ervan overtuigd dat al onze begrotingen een reële basis heb ben." Statenlid Wim Kolijn (SGP) wil geen kwaad woord horen over de pro vincieambtenaren. „Vakmensen, die er eer in stellen van hun aanbesteding een goed werkstuk te maken." En zij zelf bedotten de boel ook niet, ontkennen de verantwoordelijke be stuurders. Hennekeij: „Wij ramen niet laag om een politiek committment te krijgen. Wij kijken steeds naar adequa te ramingen uit het verleden." Kolijn: „De een is positiever gestemd dan de ander over een project, dat kan wel eens wat schelen, maar bewust zuinig begro ten heb ik nog niet meegemaakt. En ik loop toch al een flink aantal jarenmee." Wethouder Ruud Visser (schouwburg project Middelburg): „Als er sprake was geweest van kwaaie wil, dan had den we er wel mee gewacht te melden De renovatie van de Zeelandbrug kostte ruim 12 miljoen gulden meer dan de provincie had begroot. foto Marijke Folkertsma dat de parkeergarage twee keer zo duurder wordt. Uiteraard hebben we dat al voor de raadsvergadering ver teld. Zo zijn we in Middelburg wel." Klopt, zegt PvdA-raadslid Tjeu Strous. „Ik kan het ons college inderdaad niet verwijten dat ze ons niet vooraf inzicht hebben verschaft." Toch klopten de begrotingen voor het schouwburgproject inclusief parkeer garage en de renovatie van de Zeeland brug niet. In beide gevallen had dat te maken met de sterk gestegen bouwkos ten. Volgens Hennekeij en Visser was dat niet te voorzien. Nederland bouwt dat het een lieve lust is, de aannemers komen om in de opdrachten en kunnen dus vragen wat ze willen. „De bouw- honger van jaren geleden is gestild", stelt Hennekeij vast. Maar, erkent Hennekeij, de hand kan ook in eigen boezem. Een beetje fout was de voorbereiding voor de renovatie van de Zeelandbrug wel. De betonnen afscheidingen vielen duurder uit. „Geen miljoenen, maar ze hadden wel een behoorlijke invloed op het ver schil." Was te voorkomen geweest, vindt Men no Visser. Elk project bevat een 'post onvoorzien' voor onvoorziene uitga ven. Maak die wat hoger en je bent ge dekt. De Zeeuwse bestuurders zien er niks in. Vinden het zelfs dom. „Je snijdt jezelf in de vingers", klinkt het eensge zind. Hennekeij legt uit: „Verhoog je je bud get, dan weet de aannemer wat je te be steden hebt. Hij gooit er toch altijd al een bedrag bovenop.,Dus hoe hoger jouw budget, hoe hoger de totale prijs. Je moet in onderhandelingen daarom nooit het achterste van je tong laten zien." Dom „Je versterkt het effect van de markt, die de prijzen toch al opdrijft", vult Ko lijn aan, Te hoog begroten is bovendien dom, omdat je dan later weer geld over houdt, merkt ambtenaar Meijer op. „Dat lijkt me nu ook weer niet de be doeling. Dat geld had je immers al kun nen gebruiken voor iets anders." Een andere tip van Visser lijkt verstan diger: toetsing van de begroting door een externe deskundige. Middelburg heeft dat gedaan en juist toen bleek de parkeergarage twee keer zo duur te worden. Dankzij die controle was dat in ieder geval bekend voordat het besluit werd genomen, en niet tijdens de bouw. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re- dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge. weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Ik moet zeggen dat het niet aan spoort tot verder lezen als je de zoveelste kop over dierenmis handeling leest (PZC 13-8). OK, dan begin je maar aan de vol gende bladzijde, nou nee toch maar niet, want daar is het be richt dat een boer 150 scha pen verwaarloosd heeft en met rotkreupel liet lopen. Bijzonder pijnlijk, de dieren kunnen niet meer op hun hoeven staan van de pijn. Toch maar terug naar de eerste bladzijde om te proberen er achter te komen wat iemand er toe drijft een pony met een baksteen halfdood te slaan. Het is me niet gelukt. Omdat de ei genaar wel een vermoeden heeft wie het gedaan heeft, zou je haast gaan denken dat de mis handeling een wraakoefening is op de eigenaar. Misselijkma kend om dan een dier te nemen om je woede af te reageren. Wees dan eens een held en spreek de gene aan waar je problemen mee hebt. Alhoewel ik vrees dat dit niet mogelijk is, want als je met zulke lage geestelijke vermo gens behept bent dat je een dier moet mishandelen om je onge noegen kenbaar te maken, dat je niet in staat zult zijn om een ge sprek te voeren. Ik denk niet dat de beloningen die uitgeloofd zijn enig soelaas zullen bieden, want de dader(s) zullen zeker bij nacht en ontij werken om vooral niet herkend te worden. Lafheid en angst. Hopelijk zullen ze spoedig merken dat dit niet on gestraft kan blijven. J.W.H. Haak St. Jacobsstraat 18 Vlissingen Volgens de publiciteitsgeile heer Poortvliet die bij hoogwa ter op zondagavond een iets te enthousiast sprongetje waagde over de Vlissingse boulevard weet een 'echte kitesurfer' dat hij zijn vlieger nooit ende nim mer los moet laten. Vooral als je richting hotel vliegt is dit na tuurlijk uit den boze. Als je na melijk ook maar een beetje je verstand gebruikt weet je datje niet op windkracht 6 met een vlieger van 11.2 m op 50 meter van een volgebouwde boule vard je sprongtechniek moet bijwerken, tenzij je natuurlijk suïcidale neigingen hebt. Voorai het feit dat de heer Poortvliet (getuige de foto in de PZC van 14-8) er de humor nog wel van in kan zien en blijkbaar dus niet beseft dat er door dit clowneske gestuntel serieuze kitesurfers gedupeerd worden, die overi gens wel weten wanneer de vlie ger los te laten, stelt mij diep te leur. Blijkbaar is deze 'echte kitesurfer' nog trots op zijn ac tie omdat hij zelf de media heeft ingelicht. Als laatste zou ik (en ik ben waarschijnlijk niet de enige) hem erg willen bedanken voor het feit dat hij het kitesur fen (in ieder geval) in Vlissingen op deze manier van gedoogd naar verboden helpt. PS. Als je de vlieger loslaat dwarrelt deze naar beneden en zit er geen spanning meer op de lijnen waardoor deze dus ook niet snijden. S. P. Vergouwe Ercismusweg! Cadzand (Advertentie) zeeland nazomer festival 28 aug t/m 9 sept (0118) 659 659 www.nazomerfestival.nl Bal Populaire dansavond in de open lucht 7 sept 21.30 u. gratis Abdijplein Middelburg door Ernst Jan Rozendaal ANTWERPEN - Het festival Jazz Middelheim 2001 is gis teravond begonnen met een programma rond het fameuze Brussels Jazz Orchestra. Deze big band van Europese allure speelde samen met trompettist Bert Joris, gitarist en mond harmonicavirtuoos Toots Thielemans - beiden de crème de la crème van de Belgische jazz - en de Amerikaanse pia niste/dirigent/arrangeur Ma ria Schneider. De big bandop tredens werden afgewisseld door concerten van het Bill Carrothers Trio, de tweede keer bijgestaan door Thiele- Zeeland Nazomer Festival (ZNF). Joris is namelijk componist van de proloog van het op Neeltje Jans gesitueerde ope raspektakel Ship of Troy waarmee het Zeeland Nazo mer Festival opent. Het leek artistiek leider Alex Mallems van het ZNF een goed idee als Joris zich met het gelouterde Brusselse orkest in Zeeland ook van zijn jazzkant laat zien. Dan zal ook trompettist/diri gent Theo Mertens, de muzi kaal leider van Ship of Troy zijn partijtje meeblazen. Mertens stond gisteren bij Jazz Middelheim niet op het podi um, omdat hij nauwelijks een kilometer verderop in schouwburg DeSingel met een dertigtal musici en zangers re peteerde voor Ship of Troy. Jo ris haastte zich na zijn concert, aan het begin van de avond, eveneens naar DeSingel om zijn oefenpartij in Ship of Troy mee te blazen. Vervolgens spoedde hij zich weer naar het park bij Middelheim om zich opnieuw in het jazzgedruis te storten. Jazz Middelheim duurt nog tot Het Brussels Jazz Orchestra speelt swingende orkestmu ziek, waarin het experiment niet wordt geschuwd, echter zonder de ouderwetse jazz- groove ondeiweg kwijt te ra ken. Een deel van het repertoire dat gisteravond in de grote festi valtent in het Park den Brandt werd gespeeld - het concert van het Brussels Jazz Orches tra met Bert Joris - is ook zon dagmiddag 9 september in Middelburg te horen, als af sluiting van het Abdijpro gramma van het komende Trompettist Bert Joris tijdens het optreden met het Brussels Jazz Orchestra in Antwerpen. foto Peter Nicolai en met zondag. Het program ma ziet er als volgt uit: Donderdag: 16.00 Cirque Ma- sala (kinderen) 17.00 Romano /Sclavis/Texierl8.15 Cirque Masala (kinderen) 19.00 Philip Catherine Quartet (Bert Joris, Philip Aerts, Hans van Ooster- hout)21.00 Dave Holland Quintet(Chris Potter/Robin Eubanks/Steve Nelson/Billy Kilson/ Dave Holland) Vrijdag: 16.00 Cirque Masala (kinderen) 17.00 Octurn Greg Osby 18.15 Cirque Ma sala (kinderen) 19.00 Aka Moon met Prassana, David Gilmore Pierre Van Dormael 21.00 Dave Douglas/ Misha Mengelberg/ Han Bennink/ Brad Jones Zaterdag: 15.00 Ben Sluijs Quartet Chris Jo ris 17.00 Denise Jannah en Willem Breuker Kollektief 19.00 Heartland (David Linx, Diederik Wissels, Paolo Fresu, Palle Danielsson, Roberto Gatto, Jean-Paul Dessy Strijkkwartet) 21.00 Steve Coleman and the Secret Doc trine met als gast Bunky Green. Zondag: 14.00 Workshop Or chestra o.l.v. Maria Schneider 15.00 Fred Van Hovel7.00 Portal/Galliano 19.00 Sheila Jordan Mal Waldron Quar tet 21.00 Defunkt Big Band o.l.v. Joe Bowie Het publiek wordt onder meereen kijkje gegund in dekajuit met stapelbedden aan boord van de Nieuw Amsterdam, foto Hans Boerrigter ANTWERPEN - De openlucht films van de Zomer van Antwer pen, onder Hangar 19A aan de Schelde ter hoogte van de voet gangerstunnel, zorgen elk jaar voor verrassingen. Dit jaar staat alles in het teken van muziek, wekelijks met een ander thema. De komende dagen is Latijns Amerika aan bod. Vanavond (donderdag) draait Lagrimas Negras van Sonia Herman Dolz uit 1997, waarin een warme, intieme kijk wordt gegeven op de authetieke mu ziek van Cuba. De film van vrij dagavond, Calle 54, van Fer nando Trueba uit 2000, wordt omschreven als een openlijke liefdesverklaring aan de latin- jazz: twaalf topconcerten op een rij. Zaterdag krijgt men in Cuba Feliz, van Karim Dridi uit 2000, te zien hoe Gallo door heel Cuba trekt, waarbij zijn ontmoetin gen met rappers, rituele drum mers en bolerozangeressen hem leren dat het er niet altijd even vrolijk aan toe gaat. Zondag tenslotte handelt El Accordéon del Diablo, van Stefan Schwie- tert uit 2001, over Pacho Rada die al bijna negentig jaar accor deon speelt. In de periode van woensdag 22 tot en met zondag 26 augustus staat Zuid-Europa centraal Woensdag draait Vengo van To ny Gatlif (2000), waarin de Se- villiaanse zigeuner Caco zich na de dood van zijn dochter hele maal laat gaan. Latcho Drom (23 augustus), eveneens van To ny Gatlif (1993), toont een mu zikale zigeunerroute vanuit Indië tot in Spanje. Een onna volgbare ode aan de Flamenco is 24 augustus Flamenco van Car los Saura (1995). Tony Gatlif maakte in 1998 Gadjo Dilo (te zien 25 augustus), waarin Stephane naar Roemenië trekt, op zoek naar de legendarische zangeres Nora Luca. Tenslotte (26 augustus) Luna Papa van Bakhtyar Khudojnazarov uit 1999: wanneer Mamlakat na een magische nacht zwanger blijkt, gaat haar vader met haar en haar simpele broer op zoek naar de dader. De laatste week heeft West-Eu ropa tot onderwerp. Topsy-Tur- vi (29 augustus) van Mike Leigh (1999) speelt zich af in 1880 in Londen, nadat de laatste musi cal van Gilbert en Sullivan is ge flopt en zij radeloos op zoek zijn naar inspiratie. Brassed Off (30 augustus), van Mark Herman (1996), toont hoe na het sluiten van de mijn ook het bestaan van de fanfare op de helling komt te staan. Erik Pauser en Johan Sö- derberg maakten in 1998 met Lucky People Center Interna tional (31 augustus) een wereld reis als een non-stop videoclip. In Clubbed to Death. (1 septem ber), van Yolande Zauberman (1996), valt Lola in slaap in de bus en belandt bij de eindhalte, vlakbij een discotheek. Tenslot te vertelt Comedian Harmonists (2 september), van Joseph Vils- maier (1997), het verhaal van het legendarische Berlijnse a capella-sextet uit de jaren twin tig en dertig. De voorstellingen beginnen steeds om 22.00 uur. De toe schouwers, die zelf voor een zit je moeten zorgen, wordt geadvi seerd een trui of een deken mee te nemen Tijdens de pauze en achteraf is er regelmatig muzi kale animatie. door Jan Dirk van Scheyen VLISSINGEN - Stel je voor: je bent Oost- Europeaan, je ben! arm en je droomt van een nieuw bestaan. Jarenlang knoop je de eind jes aan elkaar en intussen leg je iedere maand een bedragje opzij. Voor later. Voor de verwezenlijking van je droom. Op een dag trek je de stoute schoenen aan. Je leent wat geld bij elkaar en reist, met je spaarcenten m een koffer, naar Wenen. Die stad heeft - we hebben het over begin twin tigste eeuw - drie reiskantoren van de Hol land-Amerika Lijn, de HAL. Bij een van die kantoren koop je een passagebiljet voor een reis per schip naar de Nieuwe Wereld, Noord-Amerika. Inbegrepen in de prijs van het passagebiljet is een treinreis van Wenen naar Nederland. In Oldenzaal word je door de autoriteiten ontluisd, daarna gaat de treinreis verder naar Rotterdam In die stad verblijf je enkele dagen in een landverhui- zershotel, m afwachting van het vertrek van het passagiersschip Nieuw Amsterdam. Uiteindelijk vaar je, met aan boord nog tweeduizend andere gelukzoekers, het zee gat uit met bestemming New York. Op weg naar een nieuw bestaan in het land van de onbegrensde mogelijkheden Regisseur, scenarist en acteur Ab Gietelink (1959) van toneelgezelschap Nomade uit Amsterdam heeft een rijke fantasie. De af gelopen maanden is hij in de archieven ge doken van de Holland Amerika Lijn - ooit een stukje Hollands glorie op het gebied van transatlantische overtochten per zeekas teel. Gietelink is, m het voetspoor van de toenmalige landverhuizers, zelf ook per schip naar Amerika gevaren, hij heeft mu ziek en filmbeelden uit het begin van de twintigste eeuw in zich opgenomen en al de ze indrukken verwerkt tot een toneelstuk met de toepasselijke titel Holland-Amerika Lijn. De productie is vanaf vanavond vier keer in Vlissingen te zien in het kader van Small Sail. Holland-Amerika Lijn speelt zich af aan boord van de Nieuw Amsterdam, in 1917. Het stuk opent met originele zwart-wit filmbeelden uit de archieven van de HAL, die een indruk geven van een overtocht van Rotterdam naar New York. Daarna is het publiek in de zaal getuige van de lotgevallen van drie Nederlandse gelukzoekers aan boord van de Nieuw Amsterdam. Er klinkt muziek van Satie, Debussy en Fien de la Mar. We volgen de landverhuizers tijdens hun vertrek, in de salon, 's nachts in de ka juit met stapelbedden en bij aankomst in New York, waar zij door de immigratie dienst zonder mededogen worden ge screend. Holland-Amerika Lijn is eigenlijk een do cumentair toneelstuk", zegt Gietelink, die zichzelf een historie-fanaat noemt. „Het speeltzich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en tegen de achtergrond van de Russische Revolutie, in een tijd waarin miljoenen Eu ropeanen de oversteek naar Amerika maak ten om daar een nieuw leven te beginnen.'' In deze historische context wordt ook het persoonlijke verhaal van afzonderlijke in dividuen royaal belicht. „Reizen is nu, in deze tijd van vliegtuigen en supersnelle communicatie, zoveel .makkelijker gewor den", vertelt Gietelink. „Maar voor deze mensen, die vaak op de vlucht waren voor politiek geweld, armoede of discriminatie, was zo'n overtocht per schip - die tien dagen duurde - de reis van hun leven! Ze haddener dikwijls jaren en jaren voor gespaard en de meesten keerden nooit meer terug naar hun moederland. Ze werden losgesneden van hun wortels en dat betekende dat ze in exis tentiële zin een beetje dood gingen, ook als ze het in Amerika wisten te maken. Als ik die oude foto's zie van al die gelukzoekers aan boord van zo'n oceaanstomer, dan denk ik: niemand van hen is nog in leven, ja mis schien alleen nog dat kleine jongetje daar helemaal rechts op de foto. Wat ik probeer, is de voorbije wereld van al die mensen op die foto weer tot leven te wekken. Het was een wereld waarin mensen zich minder ge makkelijk bewogen, maar ook een wereld die stijlvoller was dan nu." Holland-Amerika Lijn is vandaag om 20.15 uar morgen (vrijdag) om 15.00 en 20.15 uur en zondag om 15.00 uur te zien in het Arsenaaltheater Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 54