De weg terug in Oostende Antwerpen zingt de lof meerstemmig Antieken, klassieken, modernen ntinoös en Hadriaan. Achilles, Odysseus. Sebastiaan en Leonardo di Caprio. Laokoöon Zonen. Narcissus en Homeros. De Discuswerper in een Mao-jas. Een herhaalde val van Phoebos Apollon. De goden hebben hun getal en zo is dat met hun priesters, heiligen en martelaren, minnaars en zangers, de helden van een oudere en de nieuwe tijd. Tussen Aarde en Hemel zoeken honderd kunstenaars in het museum van Oostende de weg naar het Verleden. Vertrekpunt: Nu. donderdag 16 augustus 2001 de nieuwe Zien Beleven he ten. Er is al die jaren in de margo van de officiële kunstroutes evenwel druk getekend, ge schilderd, gekapt. Iets van de lieve lust die dat had, wordt zichtbaar en voelbaar in het museum van Oostende. Gauwtevreden geesten hebben er weinig moeite mee deze ten toonstelling te zien als een gericht antwoord op 'de aanbid ding van het Niets'. In Vlaande- renland is daarbij rap gedacht aan de somtijds stormachtige benadering van de eigentijdse kunsten volgens het model-Jan Hoet. Dat doet noch Hoet, noch de kunst, noch de bedoeling van deze expositie recht. Er wordt een boek geopend en er ligt een hoofdstuk voor dat - temidden van andere - ingezien en gelezen kan worden. Meer niet, ook niet minder. Oleg Maslov en Victor Kuznetsov, Viva Columna, olieverf/linnen, 2000. OlgaTobreluts, Odysseus, fotografie, 2000. Historie Between Earth and Heaven maakt een dubbelslag: dit veel kleurige retour naar de natuur, de vorm, de figuur krijgt een ex tra dimensie door de plaatsing in een kader dat sterk door de historie wordt bepaald. De be schouwer geraakt door de kop peling antiek-klassiek-geschie- denis moeiteloos in de sfeer van Herleving. Er zit ook iets van Herhaling in. De maatlat is ge ijkt, bekend: elke millimeter van het oorspronkelijke beeld is gemeenschappelijk bezit. Bij een aantal van de nu getoonde kunstwerken gaan de gedach ten terug naar een ander mo ment van opleving in de belang stelling voor de Antieken. De ontdekking van de Stervende Laokoöon in de puinen van Ne ro's Gouden Huis (Rome, 1506) had, onmiddellijk na de plaat sing van de bewonderde beel dengroep ten Vaticane, een hausse tot gevolg in met name de schilderkunst die heden ten dage Klassiek wordt genoemd. Er was, letterlijk, sprake van een Renaissance, een herge boorte van het schoonheidside aal. De versteende tragedie van Troje's priester die met zijn zo nen de slangendood tegemoet vecht, kreeg een ware laborato riumfunctie voor de kunsten van latere eeuwen. Veel van de nu in Oostende ge- exposeerde werken lijken ont rukt aan de grote werkplaats van het Verleden, Hellas en Rome, de oevers van de Nijl, Phoenicie. Er is een duidelijke accolade met de negentiende- eeuwse intellectuele verbinding van waarden uit de Klassieken met die van de Hoogrenaissan- ce, de latere neo-classicisten en - als scharnieren in de poort naar heden - de kunstenaars van het Symbolisme, de Prae-Ra- faelieten en de vormkunste naars buiten strakke verban den. In deze bonte mengeling snijden de wegen naar vroeger en die naar later elkaar Wie uitslui tend zijdezachtheid verwacht, koel marmer en de zoetklinken de ode aan een lichtend verle den, hoede zich voor een con frontatie met het Onverwachte. Andreas Oosthoek Ricardo Cinalli, Inversion, olieverf/gips, 1992. Georgy Gurjanov, De dichter Stanislav Makarov, acryl/linnen, 1998. Werken uit alle windstreken, van. Astrid Allard, Luiz Allegretti, L.C. Arm strong, Zhao Bandi, Mersad Berber, Martin Blank, Claudio Bravo, Michel Buylen, Lita Cabellut, Antonella Cappuccio, Jacques Charlier, Genia Chef, Sando Chia, Judy Chicago, Elvio Chiricozzi, Ricardo Cinalli, Bruno Civiti- co, Ronnie Cutrone, Bruno d'Arcevia, Chen Danqum, Alexandre de Cade- net, Paul De Vylder, Jan Deconinck, Wim Delvoye, Wouter De Ruytter, Ro bert Devriendt, Stefano di Stasiu. Benjamin Dominquez, Wei Dong. Kathe- ryne Doyle, Georges Dureau, Jan Fabre, Alan Feltus, Katsura Funakoshi, Paola Gandolfi, Georgy Gurjanov, Stefan Hablutzel, Doug Hall, Zeng Hao, Gottfried Helnwein, Nir Hod, Harry Holland, An Hong, Delmas Howe, Mi- cha Klein, Azade Koker, Komar Melamid, Jeff Koons, Aleksandr Koshka- rov, ManeJo Lafontiane, Thomas Lange, Barbara en Michael Leisgen, Ger- hart Lentink, Michael Leonard. Massimo Livadiotti, Luo Brothers, Andreas Lyberatos. David Mach, DidierMahieu. Rauf Mamedov, Carlo Maria Maria- ni, Oleg Maslov en Victor Kuznetsov, Bella Matveeva, Leonard McComb, McDermott McCough, Stephen McKenna, Koen Muller, Zoran Nas- kovski, Paloma Navares, Odd Nerdrum, TimurNovikov, Orlan, Mimmo Pa- ladino, Pierre et Gilles, Kim Poor, Robert Rincon, Alfred Russel, Thomas Schutte, Celia Scott, Frederik Steenbergen, Joulia Strauss, Jianguo Sui. Na- dme Tasseel, Evert Thielen, Olga Tobreluts, Wainer Vaccari, Dmo Valls, Phi lip Van Isacker, Ludwig Vandevelde, Julio Vaquero, Jacques Verduyn, Lilia- ne Vertessen, Robert Weber, Liu Wei, Harmut Wilkening, Joel-Peter Witkin, George Woodman, Jan Worst, Wang Xingwei. Tentoonstelling: Between Earth and Heaven, Museum voor Moderne Kunst, Romestraat, Oostende, tot 2 september. Materialen en technieken: Collages, schilderijen, acryl, olieverf, reproduc ties, video, papierwerk, houtsculptuur, marmer, installaties, computer prints, wandtapijt, cibachrome, aquarel, fotografie, lithografie, plexiglas, aluminium, gips, beton, brons, houtskool, textiel, staal, tekeningen, was, glasvezel, terracotta, email. jaren oud-in de Nijl. Zijn mach tige vriend liet een stad voor hem bouwen, dichters beroer den hun lier en op honderden plaatsen verscheen zijn beelte nis. Tobreluts voorzag de Antin- oös van Napels van staalblauwe ogen, een dito nauwsluitend tri cot en gouden lokken. En zo ko men, ieder naar zijn trant, Achilles en Odysseus aan haar manipulatiemachine voorbij. De Antieken leven en - verder in de tijd - de Klassieken onder de schilders. De pijlendood van Sint Sebastiaan staat, behalve voor lijden, vergeestelijking en opoffering, in sterke mate voor zinnelijkheid. Sodoma gaf aan dat aspect zijn keurmerk en had er plezier in dat er wat lacherig naar zijn nieuwverworven naam werd verwezen. Antonel- lo da Messina vond een indruk wekkend kader voor zijn weer gave van de martelgang en - ruim vijf eeuwen later - ontdekt Olga Tobreluts in het lustobject onzer dagen Leonardo di Caprio een frisgelauwerde Sebastiaan (met merkslip) tegen de achtergrond van Karl Lagerfeld's Femme- reclame. De geur van de twin tigste eeuw neemt bezit van Messina's wereldpodium. Opge merkt zij, dat de tijdmachine een puntiger perspectief heeft weggevreten en ook Messina's verwijzing naar de Antieken - de gevallen zuil - is wat ondoor dacht uit beeld geraakt. Nieuw staat immers niet overal en al tijd voor winst. Ideaalbeeld Tobreluts liet Sebastiaan thuis op haar tocht naar Oostende en dat is zowel zonde als jammer. Zij is één van de ruim honderd kunstenaars die vertegenwoor digd zijn op de grote zomerten- toonstelling Between Earth and Heaven in het Museum voor Mo derne Kunst in Oostende. Tus sen aarde en hemel spelen zich de 'nieuwe klassieke bewegin gen in de actuele kunst' af: een veelvormig en veelkleurig ge tuigenis van het spel tussen ac tie en reactie in de kunsten. Oostende deint, een korte zomer lang, mee in die golfbeweging. Tientallen jaren lang is het ide aalbeeld van de sluitende figu ratie, een kenmerk van veel antieke en klassieke kunstuitin gen, verdrongen door hoogstac- Terug naar de klassieken? De Petersburgse kunstenares Olga Tobreluts plaatst haar computers tussen toen en nu, het klassieke beeld en een nieu were werkelijkheid. De compu ter als tijdmachine. Tijdens haar ontdekkingstochten door het Openbaar Kunstbezit selec teert ze de beelden en voorziet de waarden van eeuwen van verrassend actuele notities. An- tinoös, de geliefde van keizer Hadriaan, verdronk - twintig Bella Matveeva, Leda en de Zwaan, olieverf/linnen, 1995. tuele bewegingen die idee en evenwicht. Kunst veronderstel- vankelijk als provocaties: de ge- concept verbonden met een de een andersoortige kunde. De wenning van eeuwen werd op nieuwe schikking en een ander nieuwe uitingen golden aan- haast revolutionaire wijze op de proef gesteld. Velen keerden zich af en lieten de begeestering aan een kleine elite van smaak makers en volgers. Nu de schare trompetters voorbij is getrok ken en slechts de enkeling zijn waarachtigheid in waardigheid onderstreept, hernemen de meer klassieke vormen, uitin gen en werkwijzen hun plaats. In enkele decennia was het tij zo markant gekeerd, dat elk terug grijpen op en iedere verwijzing naar de traditie niet zelden als 'bij voorbaat achterhaald' werd beschouwd. 'Herzenloze regres sie' luidde het verdict en - o tem pora o mores - het mocht zelfs 'een provocatie' van het gekoos- In september 1503 werd in de hofkapel te Wenen een bijzondere herdenkingsdienst gehouden. Philips de Schone was er bij, sa men met zijn zoon Maximiliaan. Hun eigen hofkapel met zangers, blazers en organisten diende om indruk te maken. Met schitteren de muziek. Op zaterdagavond 2 september zal deze muziek weer klinken te Antwerpen. Van alle muziekfestivals die in de zomer maanden Europa verlichten, is dat van Ant werpen waarschijnlijk het meest bijzonder. Nergens ter wereld is er een muziekfestival waar de polyfone muziek van de late mid deleeuwen een week lang uitgevoerd en be sproken wordt Lunchconcerten, matinees, avondconcer ten, nocturnes die om 23.00 uur beginnen en nog veel meer: ateliers, lezingen, werk plaatsen, met stemmen en tegenstemmen - dat is Antwerpen de laatste week van au gustus. Van 25 augustus tot 2 september vindt de nieuwe editie van Laus Polyphoniae - Lof van de meerstemmigheid plaats. Als thuis basis heeft dit muziekfeest de Sint-Augus- Josquin Desprez-hier afgebeeld als tenorzanger in dienst van Galeazzo Maria Sforza - staat als componist centraal op het festival in Antwerpen. tinuskerk die zich met enkele belendende gebouwen tot een heus Centrum voor Oude Muziek ontwikkelt. Elk jaar vormt op dit Loffelijke Festival een componist het kader voor muziek, lezingen, workshops. Ook draagt een 'ensemble in residence' bij tot sa menhang en verdieping. Die twee poten van dit wonderlijke feest van de polyfonie mu ziek zorgt ervoor dat de bezoeker gecon fronteerd wordt met verschillende benade ringen in ritme en klank, met manieren van uitvoering. Dit jaar staat Josquin Desprez als compo nist centraal. Josquin leefde van ongeveer 1450tot 1521 en was afkomstig uit het noor den van Frankrijk. Zoals alle goede musici uit de Zuidelijke Nederlanden ging hij naar het zuiden, naar Italië. Na zijn opleiding aan een Vlaamse koorschool werkte hij als zanger aan de dom van Milaan, totdat hij in dienst trad van de schatrijke bankiers Sfor za. Een van hen werd kardinaal en met hem ging Josquin naar Rome, waar hij aan het pauselijke hof werkte. Misschien was hij la ter nog in dienst van de Franse koningin ie der geval was hij ook kapelmeester in Ferra- ra. De pestepidemie deed hem de wijk nemen en zo kwam hij weer terug in zijn ge boortestreek, de omgeving van Valencien nes. Zestien polyfone missen, meer dan hon derd motetten en ruim tachtig subtiele chansons dat is de rechtvaardiging van zijn bestaan. Alles ter meerdere glorie van zijn heer en de almachtige zelf. Een oeuvre van duizelingwekkende grootsheid. Een kathe draal van klanken. Een lijnenspel als een la byrinth. Desprez behoort met Heinrich Isa ac, Jacob Obrecht onder meer tot de derde generatie van Vlaamse polyfonisten. Die natuurlijk in de eerste plaats kerkmuziek schreven, maar van een ontzagwekkende rijkdom en virtuositeit. Het is muziek van de Bourgondische tijd: van vorsten en kar dinalen. Als regel is een polyfone compositie ge bouwd op een vaste melodie, een cantus firmus, die veelal ontleend is aan een be staande melodie, een bekend liedje. De te norpartij draagt het bouwwerk. Om die me lodie bewegen zich de andere stemmen, in een eigen lijn en patroon. Soms raken die stemmen elkaar, versterken elkaar, zorgen voor scherpe contrasten, dramatische dis sonanten wisselen af met hemelse harmo nieën. De muziek van Josquin is 'sprekende muziek'. De boodschap die in de tekst beslo ten ligt wordt intenser door de manier waarop de muzikale expressie wordt geor dend. Deze muziek wil affecten oproepen, de mens raken: de renaissance met zijn indi vidualisme is op komst. Om de tekst ver staanbaar te maken, gaat de componist van tijd tot tijd over tot een homofone declama tie. Het Antwerpse festival heeft dit jaar het Hilliard Ensemble als 'ensemble in residen ce' Het geeft drie concerten en gaat met het publiek in gesprek, verzorgt meesterklas sen, en de bezoekers kunnen repetities bij wonen. Het Hilliard Ensemble bestaat al decennia, heeft tientallen CD's gemaakt, ook van moderne klassieke muziek. Het en semble is gespecialiseerd in 15e-eeuwse missen. In Antwerpen opent de groep het festival met een gigantische zesstemmige mis met rijke instrumentale begeleiding van een tijdgenoot van Desprez, Heinrich Isaac. Hij schreef deze mis voor Maximiliaan I in 1503 de heilige maagd wordt hulp gevraagd voor de vorst, opdat hij vrede zou brengen onder de volkeren en zijn vijanden zou overwin nen. Er is nog veel meer: Vlaamse polyfonie in instrumentale versie in Venetië (1501) op zondagavond 26/8. Het fameuze Huelgas van Paul van Nevel geeft op zaterdag 1 september niet minder dan vier concerten, een krachttoer waarbij het koor met 17 instrumentalisten de 157 variaties op een dans (die ook vaak als ba sismelodie bij miscomposities werd ge bruikt) uitvoeren. Bijzonder aandacht verdienen ook de zeer toegankelijke chansons van Josquin Des prez. Op verschillende dagen (o.a. 28 aug, 12.00 uur; vrijdag 31 aug. 20.00 uur) Zonder twijfel zullen ook de zogenaamde Franse liedjes gezongen worden die tot het lievelingsrepertoire behoorden van de Margaretha van Oostenrijk. In een van de mooiste koorboeken liet zij ze inbinden. Liefdesklachten, gezongen door verwante stemmen. Lo van Driel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23