Overheid rekent wel eens mis
PZC
Openluchtfilms
in Antwerpen
Passage naar een voorbije wereld
Znf 2001
Jazz Middelheim opent met voorproefje
van Middelburgs nazomerconcert
16
Dodelijk ongeval
in Breskens
wordt opnieuw
onderzocht
Wielrenner (46)
gewond bij val
ELICHT
Begrotingen
lezers schrijven
Dierenleed
Kitesurfen
kunst cultuur
donderdag 16 augustus 2001
MIDDELBURG - Er komt toch
een tweede contra-expertise
naar een dodelijk ongeval in
Breskens, eind 1999. De recht
bank in Middelburg heeft de
zaak teruggegeven aan de rech-
ter-commissaris. Er bestaat te
veel onduidelijkheid over de
remweg en de snelheid van de
bestelauto die een 49-jarige
vrouw uit België aanreed.
De onduidelijkheid betreft
vooral de snelheid waarmee een
21-jarige Bressiaander in zijn
bestelauto reed. In eerste in
stantie stelde het openbaar mi
nisterie dat hij 115 kilometer
per uur reed. Uit een contra-ex
pertise op verzoek van de advo
caat van de Bressiaander, bleek
dat dat 97 kilometer per uur
moet zijn geweest. De officier
van justitie verlaagde daarop
zijn eis tot een jaar gevangenis
straf en ontrekking van het rij
bewijs voor anderhalf jaar.
De raadsman bleef echter ook
aan de juistheid van die uitslag
twijfelen. Hij stelde dat op basis
van de verkeerde feiten is gere
kend. Volgens een eigen bere-
king kwam de advocaat uit op
72 kilometer per uur. In dat ge
val zou zijn cliënt zich aan de
maximumsnelheid van 80 kilo
meter per uur hebben gehou
den. De advocaat eiste daarom
nog een onderzoek. Hoewel de
officier van justitie dat niet no
dig vond („hij heeft hoe dan ook
onoplettend gereden"), komt
dat er toch. Volgens de recht
bank is het onderzoek onvol
doende om tot een veroordeling
te komen.
OOST-SOUBURG - Een 46-ja-
rige fietser uit Vlissingen is gis
terochtend rond zeven uur ge
wond geraakt bij een ongeval op
de Ritthemsestraat in Oost-
Souburg. De man reed samen
met twee andere wielrenners
toen zij werden ingehaald door
een bromfiets. De fietsers gin
gen wat dichter bij elkaar rij
den, waardoor twee van hen el
kaar raakten en de 46-jarige
viel. Hij is met een ambulance
naar het ziekenhuis in Vlissin
gen gebracht met verwondingen
aanzijn hoofd.
door Maurits Sep
Overheidsprojecten vaak duurder
dan verwacht, kopt Menno Visser
op zijn internetsite. De Harense politi
cus (D66) beschuldigt overheden ervan
onzorgvuldige berekeningen te maken.
Bewust (politiek spel) of onbewust (on
derschatting). Gedeputeerde Jaap
Hennekeij sluit niet uit dat het wel eens
ergens gebeurt. „Maar niet bij de pro
vincie Zeeland."
Op Vissers lijst prijken vier Zeeuwse
projecten. Twee daarvan, de Ooster-
scheldekering en de verdieping van de
Westerschelde, vallen uit de toon, er
kent hij. Dat zijn zulke bijzondere pro
jecten, daar zijn nauwelijks volledig
sluitende begrotingen voor te maken.
„Ik geef toe, soms kan het gewoon botte
pech zijn
Dat geldt wat hem betreft niet voor de
andere twee Zeeuwse tegenvallers: de
parkeergarage onder de nieuwe
schouwburg in Middelburg (11 miljoen
duurder; +110 procent) en de renovatie
van de Zeelandbrug (12,9 miljoen duur
der; +74 procent). Visser kan zich de
'psychologische processen' wel voor
stellen: „Je wilt een project realiseren
en om het besluit erdoor te krijgen, heb
je er bel ang bij dat het niet te veel kost.
Het zijn vooral de politici die de kosten
proberen te drukken, beweert Visser -
fractievoorzitter voor D66, ambtenaar
bij de gemeente Groningen en vroeger
werkzaam bij een ingenieursbureau.
„Ik zie het tenminste vooral in het poli
tieke circuit gebeuren. En ambtenaren
weten vaak wel beter, maar ja, de wet
houder is de baas en dus proberen ze
mee te denken."
Onzin, reageert waarnemend hoofd fi
nanciën van de provincie Zeeland, Wim
Meijer. „Je kunt nooit elk risico meene
men, maar ik ben ei-van overtuigd dat al
onze begrotingen een reële basis heb
ben." Statenlid Wim Kolijn (SGP) wil
geen kwaad woord horen over de pro
vincieambtenaren. „Vakmensen, die er
eer in stellen van hun aanbesteding een
goed werkstuk te maken."
En zij zelf bedotten de boel ook niet,
ontkennen de verantwoordelijke be
stuurders. Hennekeij: „Wij ramen niet
laag om een politiek committment te
krijgen. Wij kijken steeds naar adequa
te ramingen uit het verleden." Kolijn:
„De een is positiever gestemd dan de
ander over een project, dat kan wel eens
wat schelenmaar bewust zuinig begro
ten heb ik nog niet meegemaakt. En ik
loop toch al een flink aantal jaren mee."
Wethouder Ruud Visser (schouwburg
project Middelburg): „Als er sprake
was geweest van kwaaie wil, dan had
den we er wel mee gewacht te melden
De renovatie van de Zeelandbrug kostte ruim 12 miljoen gulden meer dan de provincie had begroot.
foto Marijke Folkertsma
dat de parkeergarage twee keer zo
duurder wordt. Uiteraard hebben we
dat al voor de raadsvergadering ver
teld. Zo zijn we in Middelburg wel."
Klopt, zegt PvdA-raadslid Tjeu Strous.
„Ik kan het ons college inderdaad niet
verwijten dat ze ons niet vooraf inzicht
hebben verschaft."
Toch klopten de begrotingen voor het
schouwburgproject inclusief parkeer
garage en de renovatie van de Zeeland
brug niet. In beide gevallen had dat te
maken met de sterk gestegen bouwkos
ten. Volgens Hennekeij en Visser was
dat niet te voorzien. Nederland bouwt
dat het een lieve lust is, de aannemers
komen om in de opdrachten en kunnen
dus vragen wat ze willen. „De bouw-
honger van jaren geleden is gestild",
stelt Hennekeij vast.
Maar, erkent Hennekeij, de hand kan
ook in eigen boezem. Een beetje fout
was de voorbereiding voor de renovatie
van de Zeelandbrug wel. De betonnen
afscheidingen vielen duurder uit.
„Geen miljoenen, maar ze hadden wel
een behoorlijke invloed op het ver
schil."
Was te voorkomen geweest, vindt Men
no Visser. Elk project bevat een 'post
onvoorzien' voor onvooi'ziene uitga
ven. Maak die wat hoger en je bent ge
dekt. De Zeeuwse bestuurders zien er
niks inVinden het zelfs dom„Je snijdt
jezelf in de vingers", klinkt het eensge
zind.
Hennekeij legt uit: „Verhoog je je bud
get, dan weet de aannemer wat je te be
steden hebt. Hij gooit er toch altijd al
een bedrag bovenop. Dus hoe hoger
jouw budget, hoe hoger de totale prijs.
Je moet in onderhandelingen daarom
nooit het achterste van je tong laten
zien."
Dom
„Je versterkt het effect van de markt,
die de prijzen toch al opdrijft", vult Ko
lijn aan. Te hoog begroten is bovendien
dom, omdat je dan later weer geld over
houdt, merkt ambtenaar Meijer op.
„Dat lijkt me nu ook weer niet de be
doeling. Dat geld had je immers al kun
nen gebruiken voor iets andei'S."
Een andere tip van Visser lijkt verstan
diger: toetsing van de begroting door
een externe deskundige. Middelburg
heeft dat gedaan en juist toen bleek de
parkeergarage twee keer zo duur te
worden. Dankzij dié controle was dat in
ieder geval bekend voordat het besluit
werd genomen, en niet tijdens de bouw.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche.
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge-
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Ik moet zeggen dat het niet aan
spoort tot verder lezen als je de
zoveelste kop over dierenmis
handeling leest (PZC 13-8). OK,
dan begin je maar aan de vol
gende bladzijde, nou nee toch
maar niet, want daar is het be
richt dat een boer 150 scha
pen verwaarloosd heeft en met
rotkreupel liet lopen. Bijzonder
pijnlijk, de dieren kunnen niet
meer op hun hoeven staan van
de pijn. Toch maar terug naar de
eerste bladzijde om te pi-oberen
er achter te komen wat iemand
er toe drijft een pony met een
baksteen halfdood te slaan. Het
is me niet gelukt. Omdat de ei
genaar wel een vermoeden heeft
wie het gedaan heeft, zou je
haast gaan denken dat de mis
handeling een wraakoefening is
op de eigenaar. Misselijkma
kend om dan een dier te nemen
om je woede af te reageren. Wees
dan eens een held en spreek de
gene aan waar j e problemen mee
hebt. Alhoewel ik vrees dat dit
niet mogelijk is, want als je met
zulke lage geestelijke vermo
gens behept bent dat je een dier
moet mishandelen om je onge
noegen kenbaar te maken, dat je
niet in staat zult zijn om een ge
sprek te voeren. Ik denk niet dat
de beloningen die uitgeloofd
zijn enig soelaas zullen bieden,
want de dader(s) zullen zeker bij
nacht en ontij werken om vooral
niet herkend te worden. Lafheid
en angst. Hopelijk zullen ze
spoedig merken dat dit niet on
gestraft kan blijven.
J.W.H. Haak
St. Jacobsstraat 18
Vlissingen
Volgens de publiciteitsgeile
heer Poortvliet die bij hoogwa
ter op zondagavond een iets te
enthousiast sprongetje waagde
over de Vlissingse boulevard
weet een 'echte kitesurfer' dat
hij zijn vlieger nooit ende nim
mer los moet laten. Vooral als je
richting hotel vliegt is dit na
tuurlijk uit den boze. Als je na
melijk ook maar een beetje je
verstand gebruikt weet je datje
niet op windkracht 6 met eer.
vlieger van 11.2 m op 50 mete
van een volgebouwde boule
vard je sprongtechniek moe:
bijwerken, tenzij je natuurlijk
suïcidale neigingen hebt. Vooral
het feit dat de heer Poortvliet
(getuige de foto in de PZC van
14-8) er de humor nog wel van ia
kan zien en blijkbaar dus niet
beseft dat er door dit clowneske
gestuntel serieuze kitesurfen
gedupeerd worden, die overi-
gens wel weten wanneer de vlie
ger los te laten, stelt mij diepte-
leur. Blijkbaar is deze 'echte
kitesurfer' nog trots op zijn ac
tie omdat hij zelf de media heelt
ingelicht. Als laatste zou ik (en
ik ben waarschijnlijk niet de
enige) hem erg willen bedanken
voor het feit dat hij het kitesur
fen (in ieder geval) in Vlissingen
op deze manier van gedoogd
naar verboden helpt.
PS. Als je de vlieger loslaat
dwarrelt deze naar beneden en
zit er geen spanning meer op dc
lijnen waardoor deze dus ook
niet snijden.
S. P. Vergomi
Erasmuswegï
Cadzana
(Advertentie)
zeeland nazomer festival
28 aug t/m 9 sept
[0118) 659 659
www.nazomerfestival.nl
Bal Populaire
dansavond in de open lucht
7 sept 21.30 u. gratis
Abdijplein Middelburg
door Ernst Jan Rozendaal
ANTWERPEN - Het festival
Jazz Middelheim 2001 is gis
teravond begonnen met een
programma rond het fameuze
Brussels Jazz Orchestra. Deze
big band van Europese allure
speelde samen met trompettist
Bert Joris, gitarist en mond-
harmonicavirtuoos Toots
Thielemans - beiden de crème
de la crème van de Belgische
jazz - en de Amerikaanse pia
niste/dirigent/arrangeur Ma
ria Schneider. De big bandop
tredens werden afgewisseld
door concerten van het Bill
Carrothers Trio, de tweede
keer bijgestaan door Thiele
mans.
Het Brussels Jazz Orchestra
speelt swingende orkestmu
ziek, waarin het experiment
niet wordt geschuwd, echter
zonder de ouderwetse jazz-
groove onderweg kwijt te ra
ken.
Een deel van het repertoire dat
gisteravond in de grote festi-
valtent in het Park den Brandt
werd gespeeld - het concert
van het Brussels Jazz Orches
tra met Bert Joris - is ook zon
dagmiddag 9 september in
Middelburg te horen, als af
sluiting van het Abdijpro
gramma van het komende
Zeeland Nazomer Festival
(ZNF)
Joris is namelijk componist
van de proloog van het op
Neeltje Jans gesitueerde ope
raspektakel Ship of Troy,
waarmee het Zeeland Nazo
mer Festival opent. Het leek
artistiek leider Alex Mallems
van het ZNF een goed idee als
Joris zich met het gelouterde
Brusselse orkest in Zeeland
ook van zijn jazzkant laat zien.
Dan zal ook trompettist/diri
gent Theo Mertens, de muzi
kaal leider van Ship of Troy,
zijn partijtje meeblazen.
Mertens stond gisteren bij Jazz
Middelheim niet op het podi
um, omdat hij nauwelijks een
kilometer verderop in
schouwburg DeSingel met een
dertigtal musici en zangers re
peteerde voor Ship of Troy. Jo
ris haastte zich na zijn concert,
aan het begin van de avond,
eveneens naar DeSingel om
zijn oefenpartij in Ship of Troy
mee te blazen. Vervolgens
spoedde hij zich weer naar het
park bij Middelheim om zich
opnieuw in het jazzgedruis te
storten.
Jazz Middelheim duurt nog tot
Trompettist Bert Joris tijdens het optreden niet het Brussels Jazz
Orchestra in Antwerpen. foto Peter Nicolai
en met zondag. Het program
ma ziet er als volgt uit:
Donderdag: 16.00 Cirque Ma-
sala (kinderen) 17.00 Romano
/Sela vis/Texier 18.15 Cirque
Masala (kinderen) 19.00 Philip
Catherine Quartet (Bert Joris,
Philip Aerts, Hans van Ooster-
hout)21.00 Dave Holland
Quintet(Chris Potter/Robin
Eubanks/Steve Nelson/Billy
Kilson/ Dave Holland)
Vrijdag: 16.00 Cirque Masala
(kinderen) 17.00 Octurn
Greg Osby 18.15 Cirque Ma
sala (kinderen) 19.00 Aka
Moon met Prassana, David
Gilmore Pierre Van Dormael
21.00 Dave Douglas/ Misha
Mengelberg/ Han Bennink/
Brad Jones Zaterdag: 15.00
Ben Sluijs Quartet Chris Jo
ris 17.00 Denise Jannah en
Willem Breuker Kollektief
19.00 Heartland (David Linx,
Diederik Wissels, Paolo Fresu,
Palle Danielsson, Roberto
Gatto, Jean-Paul Dessy
Strijkkwartet) 21.00 Steve
Coleman and the Secret Doc
trine met als gast Bunky
Green.
Zondag: 14.00 Workshop Or
chestra o.l.v. Maria Schneider
15.00 Fred Van Hovel7.00
Portal/Galliano 19.00 Sheila
Jordan Mal Waldron Quar
tet 21.00 Defunkt Big Band
o.l.v. Joe Bowie
ANTWERPEN - De openlucht
films van de Zomer van Antwer
pen, onder Hangar 19A aan de
Schelde ter hoogte van de voet
gangerstunnel, zorgen elk jaar
voor verrassingen. Dit jaar staat
alles in het teken van muziek,
wekelijks met een ander thema.
De komende dagen is Latijns
Amerika aan bod.
Vanavond (donderdag) draait
Lagrimas Negras van Sonia
Herman Dolz uit 1997. waarin
een warme, intieme kijk wordt
gegeven op de authetieke mu
ziek van Cuba. De film van vrij
dagavond, Calle 54, van Fer
nando Trueba uit 2000, wordt
omschreven als een openlijke
liefdesverklaring aan de latin-
jazz: twaalf topconcerten op een
rij. Zaterdag krijgt men in Cuba
Feliz, van Karim Dridi uit 2000,
te zien hoe Gallo door heel Cuba
trekt, waarbij zijn ontmoetin
gen met rappers, rituele drum
mers en bolerozangeressen hem
leren dat het er niet altijd even
vrolijk aan toe gaat. Zondag
tenslotte handelt El Accordéon
del Diablo, van Stefan Schwie-
tert uit 2001, over Pacho Rada
die al bijna negentig jaar accor
deon speelt.
In de periode van woensdag 22
tot en met zondag 26 augustus
staat Zuid-Europa centraal.
Woensdag draait Vengo van To
ny Gatlif (2000), waarin de Se-
villiaanse zigeuner Caco zich na
de dood van zijn dochter hele
maal laat gaan. Latcho Drom
(23 augustus), eveneens van To
ny Gatlif (1993), toont een mu
zikale zigeunerroute vanuit
Indië tot in Spanje. Een onna
volgbare ode aan de Flamenco is
24 augustus Flatnenco van Car
los Saura (1995). Tony Gatlif
maakte in 1998 Gadjo Dilo (te
zien 25 augustus), waarin
Stephane naar Roemenië trekt,
op zoek naar de legendarische
zangeres Nora Luca Tenslotte
(26 augustus) Luna Papa van
Bakhtvar Khudojnazarov uit
1999: wanneer Mamlakat na een
magische nacht zwanger blijkt,
gaat haar vader met haar en
haar simpele broer op zoek naar
de dader.
De laatste week heeft West-Eu
ropa tot onderwerp. Topsy-Tur-
vi (29 augustus) van Mike Leigh
(1999) speelt zich af in 1880 in
Londen, nadat de laatste musi
cal van Gilbert en Sullivan is ge
flopt en zij radeloos op zoek zijn
naar inspiratie. Brassed Off (30
augustus), van Mark Herman
(1996), toont hoe na het sluiten
van de mijn ook het bestaan van
de fanfare op de helling komt te
staan Erik Pauser en Johan Sö-
derberg maakten in 1998 met
Lucky People Center Interna
tional (31 augustus) een wereld
reis als een non-stop videoclip.
In Clubbed to Death (1 septem
ber), van Yolande Zauberman
(1996), valt Lola in slaap in de
bus en belandt bij de eindhalte,
vlakbij een discotheek. Tenslot
te vertelt Comedian Harmonists
(2 september), van Joseph Vils-
maier (1997), het verhaal van
het legendarische Berlijnse a
capella-sextet ui t de jaren twin
tig en dertig.
De voorstellingen beginnen
steeds om 22.00 uur. De toe
schouwers, die zelf voor een zit
je moeten zorgen, wordt geadvi
seerd een trui of een deken mee
te nemen. Tijdens de pauze en
achteraf is er regelmatig muzi
kale animatie.
Het publiek wordt onder meer een kijkje gegund in de kajuit met stapelbedden aan boord van de Nieuw Amsterdam, foto HansBoerrigter
door Jan Dirk van Scheyen
VLISSINGEN - Stel je voor: je bent Oost-
Europeaan, je bent arm en je droomt van een
nieuw bestaan. Jarenlang knoop je de eind
jes aan elkaar en intussen leg je iedere
maand een bedragje opzij. Voor later. Voor
de verwezenlijking van je droom.
Op een dag trek je de stoute schoenen aan. Je
leent wat geld bij elkaar en reist, met je
spaarcenten in een koffer, naar Wenen. Die
stad heeft - we hebben het over begin twin
tigste eeuw - drie reiskantoren van de Hol-
land-Amerika Lijn, de HAL. Bij een van die
kantoren koop je een passagebiljet voor een
reis per schip naar de Nieuwe Wereld,
Noord-Amerika. Inbegrepen in de prijs van
het passagebiljet is een treinreis van Wenen
naar Nederland. In Oldenzaal word je door
de autoriteiten ontluisd, daarna gaat de
treinreis verder naar Rotterdam. In die stad
verblijf je enkele dagen in een landverhui
zershotel, in afwachti ng van het vertrek van
het passagiersschip Nieuw Amsterdam.
Uiteindelijk vaar je, met aan boord nog
tweeduizend andere gelukzoekers, het zee
gat uit met bestemming New York. Op weg
naar een nieuw bestaan in het land van
de onbegrensde mogelijkheden.
Regisseur, scenarist en acteur Ab Gietelink
(1959) van toneelgezelschap Nomade uit
Amsterdam heeft een rijke fantasie. De af
gelopen maanden is hij in de archieven ge
doken van de Holland Amerika Lijn - ooit
een stukje Hollands glorie op het gebied van
transatlantische overtochten per zeekas
teel. Gietelink is, in het voetspoor van de
toenmalige landverhuizers, zelf ook per
schip naar Amerika gevaren, hij heeft mu
ziek en filmbeelden uit het begin van de
twintigste eeuw in zich opgenomen en al de
ze indrukken verwerkt tot een toneelstuk
met de toepasselijke titel Holland-Amerika
Lijn. De productie is vanaf vanavond vier
keer in Vlissingen te zien in het kader van
Small Sail.
Holland-Amerika Lijn speelt zich af aan
boord van de Nieuw Amsterdam, in 1917.
Het stuk opent met originele zwart-wit
filmbeelden uit de archieven van de HAL,
die een indruk geven van een overtocht van
Rotterdam naar New York. Daarna is het
publ ïek in de zaal getuige van de lotgevallen
van drie Nederlandse gelukzoekers aan
boord van de Nieuw Amsterdam. Er klinkt
muziek van Satie, Debussy en Fien de la
Mar. We volgen de landverhuizers tijdens
hun vertrek, in de salon, 's nachts in de ka
juit met stapelbedden en bij aankomst in
New York, waar zij door de immigratie
dienst zonder mededogen worden ge
screend.
„Holland-Amerika Lijn is eigenlijk een do
cumentair toneelstuk", zegt Gietelink, die
zichzelf een historie-fanaat noemt. „Het
speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog
en tegen de achtergrond van de Russische
Revolutie, in een tijd waarin miljoenen Eu
ropeanen de oversteek naar Amerika maak
ten om daar een nieuw leven te beginnen."
In deze historische context wordt ook het
persoonlijke verhaal van afzonderlijke in
dividuen royaal belicht. „Reizen is nu, in
deze tijd van vliegtuigen en supersnelle
communicatie, zoveel makkelijker gewor
den", vertelt Gietelink. „Maar voor deze
mensen, die vaak op de vlucht waren voor
politiek geweld, armoede of discriminatie,
was zo'n overtocht per schip - die tien dagen
duurde - de reis van hun levenZe hadden er
dikwijls jaren en jaren voor gespaard en de
meesten keerden nooit meer terug naar hun
moederland. Ze werden losgesneden van
hun wortels en dat betekende dat ze in exis
tentiële zin een beetje dood gingen, ook als
ze het in Amerika wisten te maken. Als ik
die oude foto's zie van al die gelukzoekers
aan boord van zo'n oceaanstomer, dan denk
ik: niemand van hen is nog in leven, ja mis
schien alleen nog dat kleine jongetje daar
helemaal rechts op de foto. Wat ik probeer,
is de voorbije wereld van al die mensen op
die foto weer tot leven te wekken. Het was
een wereld waarin mensen zich minder ge
makkelijk bewogen, maar ook een wereld
die stijlvoller was dan nu."
Holland-Amerika Lijn is vandaag om 20.15 uur,
morgen (vrijdag) om 15.00 en 20.15 uur en zondag
om 15.00 uur te zien in het Arsenaaltheater in
Vlissingen