Vlissingen weer onder zeil Koh-ï-Noor thuis op Small Sail Mensen willen gewoon varen PZC Niet iedereen is welkom in Amerika 12 woensdag 15 augustus 2001 De vierde editie van Small Sail Festival Vlis singen begint donderdag en duurt tot en met zondag. Het gebied rond de Vlissingse Binnenha ven is gereserveerd voor het evenement, met dit keer het merkteken: Maritiem Vlissingen (her)leeft. Bezoekers kunnen ongeveer veertig aangemeerde schepen bezichtigen en enkele rondvaarten maken. Diverse Shanty koren maken hun opwachting en de Koninklijke Marine geeft demonstraties. Het maritieme spektakel heeft als extraatje een tentoonstelling over 'onderzeesche boten', omdat de Koninklijke Schelde Groep hon derd jaar geleden een licentie ontving voor de bouw van onderzeeërs. De publieksopening is vrijdag rond 13.00 uur op de Boulevard de Ruyter. Vanuit een helikopter van de Belgische luchtmacht wordt een persoon aan land gezet. Daarna doet een eeuwenoud kanon van zich spreken. De afsluiting is zondag omstreeks 13.00 uur. Dat gebeurt traditiegetrouw met een vlootschouw waaraan de meeste schepen van Small Sail mee doen. De schouw voert langs de boulevards van Vlissingen. Small Sail trekt elk jaar meer bezoekers. foto Ruben Oreel Harlingen heeft het mooiste vaarwater, maar Vlissin gen de aardigste mensen. Dat vindt Jan Duinmeijer, schipper van de Koh-ï-Noor, een 2-mast zeilschip met ligplaats Harlin gen. Duinmeijer is vaste klant van Small Sail Vlissingen. Hij begon vier jaar geleden met rondvaarten voor toeristen, maar hij is nu voor de eerste keer ook sponsorschip. „Door Small Sail hebben we een band gekregen met Vlissingen", zegt Duinmeijer die vorige week al aanlegde aan de Vlissingse binnenhaven. Duinmeijer slaat Vlissingen niet meer over. Hij kreeg een paar jaar geleden een telefoon tje van de organisatie met de waag of hij met toeristen wilde varen op Small Sail. „Ik moest nadenken, want ik dacht dat het om een kleinschalig evene ment ging. Het kost ook wat om van Harlingen naar hier te komen. Tijd, brandstof. We hebben toch besloten om af te zakken, want met de organisa tie konden we een aardige deal maken. Wij wilden Vlissingen wel kostendekkend ontdek ken." Meteen vanaf het begin stond hij er versteld van hoe groot de toeloop was. „Small Sail was helemaal niet zo kleinschalig als ik had ver wacht. Ik heb alle keren heel wat gasten ontvangen, die het op ons schip zo leuk vonden dat ze bleven overnachten. Vlissingen heeft de naamsbe kendheid van Koh-ï-Noor in een stroomversnelling ge bracht." Hij verklaart dat het niet mee viel om zijn ideaal met het schip te verwezenlijken, dat in april 1996 is herdoopt. Duin meijer wilde namelijk het zeil schip, dat hij als wrak in Dene marken had opgehaald, geschikt maken voor meer daagse familiefeestjes. „En ik wilde met personeel van be drijven rondvaren. Dit schip is daar uitstekend geschikt voor, denken we. We hebben acht hutten een mooie salon, veel ruimte en een goede keuken." Zakelijk liep het echter niet naar wens. „En we geloofden nog zo in de opmerking: Als iets goed is, komen de mensen vanzelf. We deden de acquisitie zelf, maar we kwamen er niet tussen. De wereld van de zei lende bedrijven is niet eenvou dig. Op dit moment zijn er in Nederland 480 van dit soort zeilschepen. De concurrentie is Familie Duinmeijer voor het schip de Koh-ï-Noor in de Vlissingse Binnenhaven. De kinderen Daan en Noor en hun ouders Jan en Maria. foto Lex de Meester groot. Wij hadden zeker in juli en augustus niet veel te doen. Bedrijven organiseren dan blijkbaar weinig voor hun per soneel en er worden ook niet veel familiefeestjes gehouden door vakanties." Een belangrijk voordeel is dus dat Small Sail in de vakantie periode wordt gehouden. „Het is een gouden greep geweest dat we besloten hebben naar Vlissingen te gaan. De eerste keer maakten we direct winst. Maar wat belangrijker was, was dat de sfeer hier zo goed was. We deden mee aan een act op het water. Op de schelde werd een beloodsingsstrijd ge voerd tussen een Belgische en Nederlandse loods. Drie jaar geleden was de Belgische loods veel sneller dan de Nederland se. Op het moment dat de Bel gen vlakbij ons waren, gingen we overstag en voeren naar de Nederlandse boot. Leuke din gen zijn dat." Maar ook Vlis singen verraste hem aange naam. „Een voorbeeldje: Bij sluizen in het noorden van het land moet je soms drie, vier keer roepen voordat je infor matie krijgt. Aan de wal heerst daar, in Monnikendam bij voorbeeld, de opvatting: boot jesvolk, klootjesvolk. Hier in het zuiden is het gemoedelij ker, mensen bij de sluizen hel pen ons. We zijn hier welkom." Ook de organisatie van Small Sail is tolerant, vindt hij. „Als we iets willen dan is het soms niet helemaal naar wens van de leiding. Dat kan te maken hebben met de keuze van de ligplaats of iets in die geest. Maar ze beoordelen dan de nieuwe situatie en zeggen: ach, zo kan het ook. Die flexibiliteit moet Vlissin gen behouden. Die mentaliteit bevalt ons. Daarom zouden we ook wel hier naar toe willen verhuizen. Maar Harlingen heeft met het IJsselmeer en de Wadden voor ons schip ge schikter vaarwater." Edith Ramakers Koh-ï-Noor, Tweemaster, Scandinavisch model. Functie: Baltik Trader, topzeilschoener van 25 meter lang en 7.00 meter breed. Diepgang van 2.45 meter. Waterverplaatsing van 140 ton, zeiloppervlakte van 520 vier kante meter. Of je nou Zeeuw of toerist bent, ieder een vindt de zee interessant, zegt A. de Jonge, woordvoerder van Small Sail 2001 in Vlissingen Volgens hem is het geheim van de grote bezoekersaantallen ieder jaar dat Small Sail niet vernieuwt, maar ver betert. „Het concept verveelt de mensen niet." Vorig jaar was Vlissingen de aanloopha ven voor Sail Amsterdam. Grote zeilsche pen en ander maritiem schoon deden de haven van Vlissingen aan, alvorens naar Amsterdam te vertrekken. „De Sail van vorig jaar kwam niet hele maal uit de verf. Door allerlei problemen bleef een aantal schepen op de Wester- schelde liggen. De ene keer pakt zo'n sa menwerking beter uit dan de andere keer. Nu weet het publiek wat het kan verwach ten. Dat was vorig jaar misschien anders met de aankondiging van al die grote schepen. Als we op 100.000 bezoekers re kenen dit jaar, lijkt me dat niet overdre ven." Eén van de publiekstrekkers dit jaar is het ruim zestig meter lange zeilschip 'De Een dracht'. „We hebben nooit de pretentie ge had Sail Amsterdam te imiteren. We zijn een Small Sail met kleinere boten. Dat is de kern van het evenement." Daarmee trekt Small Sail volgens De Jong een breed publiek. De een komt voor de oude sleepboten, de ander voor de marine of Rijkswaterstaat. „Natuurlijk lopen er ook kenners tussen die speciaal voor de oude schepen komen, maar eigenlijk is het to taal de publiekstrekker." Rondvaarten In de organisatie is dit jaar extra aandacht besteed aan de mogelijkheid voor bezoekers om rondvaarten te maken over de Wester- schelde. Voorgaande jaren was de mogelijk heid er wel om mee te varen, maar toen ging het vooral om genodigden. Bij de VW's konden belangstellenden alvast kaarten kopen voor een rondvaart. De voorverkoop loopt goed. Volgens De Jonge is dat ook lo gisch. „Wanneer krijg je nou de kans op een historisch zeilschip te varen? Toch bijna nooit? De mensen willen gewoon varen." In de vier jaar dat Small Sail Vlissingen be staat, geniet het evenement steeds meer po pulariteit. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaalWe krijgen steeds meer naamsbekendheid. Vooral uit België krij gen we veel telefoontjes." Ook bij de toeris ten raakt het maritiem evenement steeds populairder. „We hebben de speciaal uitge geven Small Sail krant bij de VW's al bij moeten vullen." De Jonge denkt dat de or ganisatie door de groeiende populariteit in de toekomst steeds mooiere schepen naar Vlissingen kan halen. „Als de mensen Small Sail Vlissingen kennen, zijn ze eerder bereid met hun schip de haven van Vlissingen aan te doen." Ramses Gabriëlse Donderdag 16 augustus 10.00-18.00 uur: Expositie 'Onderzeesche boten'; Arsenaal 17.00 uur: Mosselfestival; Zeilmarkt 20.00 uur: Opening Small Sail Festival Vlissingen met concert; St. Jacobskerk 20.15 uur: Première theatervoorstelling 'Holland-Amerika lijn'; Arsenaaltheater 21.45 uur: Bezoek genodigden expositie 'Onderzeesche boten'; Arsenaal 22.30 uur: Ontvangst voor genodigden; Loodsensteiger Vrijdag 17 augustus 10.00-18.00 uur: Expositie 'Onderzeesche boten'; Arsenaal 13.00 uur: Openingsspektakel; Boulevard de Ruyter 14.00-18.00 uur: Optreden Shanty koren: 14.00 uur: Veers Scheepstuigh; Dijktheater; 14.00 uur: De Lutine; Zeilmarkt 14.00 uur: Mag geen naam hebben; Piet Heinkade 16.00 uur: De Lutine; Dijktheater 16.00 uur: Scheldeloodsenkoor; Zeilmarkt 16.00 uur: Veers Scheepstuigh; Piet Heinkade 18.00 uur: Scheldeloodsenkoor; Dijktheater 18.00 uur: Veers Scheepstuigh; Zeilmarkt 18.00 uur: De Lutine; Piet Heinkade 13.00-18.00 uur: Open dag Koninklijke Marine; Piet Heinkade 13.00-18.00 uur: Bezichtiging afgemeerde schepen; Piet Heinkade en omgeving 10.00-18.00 uur: Presentatie Keep them Rolling; Lampsinsstraat 14.00-15.00 uur: Beloodsing op historische wijze; Roeiershoofd 14.00-18.00 uur: Demonstratie zendamateurs; Stationsplein 14.00-17.00 uur: Demonstratie modelboten; Piet Heinkade 15.00 uur: Theatervoorstelling 'Holland-Amerika lijn'; Arsenaal theater 16.00-21.00 uur: Mosselfestival; Zeilmarkt 20.15 uur: Theatervoorstelling 'Holland-Amerika lijn'; Arsenaaltheater 21.00-23.00 uur: Jamsessie Shantykoren in Schipperscafé; Piet Heinkade Zaterdag 18 augustus 10.00-17.00 uur: Open dag Koninklijke Marine; Piet Heinkade 10.00-18.00 uur: Expositie 'Onderzeesche boten'; Arsenaal 10.00-18.00 uur: Bezichtiging afgemeerde schepen; Piet Heinkade 14.00-18.00 uur: Optreden Shantykoren 14.00 uur: Scheldeloodsenkoor; Dijktheater 14.00 uur: De Lutine; Zeilmarkt 14.00 uur: Veers Scheepstuigh; Piet Heinkade 15.30 uur: De Lutine; Dijktheater 15.30 uur: Veers Scheepstuigh; Zeilmarkt 15.30 uur: Scheldeloodsenkoor; Piet Heinkade 17.00 uur: Veers Scheepstuigh; Dijktheater 17.00 uur: Scheldeloodsenkoor; Zeilmarkt 17.00 uur: De Lutine; Piet Heinkade 10.00-18.00 uur: Presentatie Keep them Rolling; Lampsinsstraat 14.00-18.00 uur: Demonstratie zendamateurs; Stationsplein 14.00-17.00 uur: Demonstratie modelboten; Piet Heinkade 19.00 uur: Captains dinner voor genodigden; Vooronder Arsenaalplein 21.00-23.00 uur: Optreden Shantykoor in Schipperscafé; Piet Heinkade Zondag 19 augustus 10.00-17.00 uur: Open dag Koninklijke Marine; Piet Heinkade 10.00-18.00 uur: Expositie 'Onderzeesche boten'; Arsenaal 12.00-18.00 uur: Bezichtiging afgemeerde schepen; Piet Heinkade 13.00 uur: Vlootschouw langs de Boulevards 13.00-18.00 uur: Maritieme dag Arion Hotel; Boulevard 13.00-17.00 uur: Presentatie Keep them Rolling; Lampsinsstraat 14.00-17.00 uur: Demonstratie zendamateurs; Stationsplein 14.00-16.00 uur: Demonstratie modelboten; Piet Heinkade 15.00-15.20 uur: Demonstratie Marine met parachutisten en heli kopter; Piet Heinkade 15.20-15.40 uur: Reddingsdemonstratie Marine met helikopter; Piet Heinkade 15.00 uur: Theatervoorstelling 'Holland-Amerika lijn'; Arsenaaltheater 1 Boulevard Bankert/Arion Hotel 7 Zeilmarkt 2 St. Jacobskerk 8 Piet Heinkade 3 Boulevard De Ruyter (Loodsensociëteit) 9 Lampsinsstraat (Kop van 't Eilandl 4 Roeiershoofd 10 Stationsplein 5 Dijktheater 11 1ste Binnenhaven 6 Arsenaal Theatergroep Nomade speelt het nieuwe historische stuk Holland-Amerika Lijn vier maal in het Arsenaal in Vlis singen in het kader van het fes tival Small Sail. De regie is in handen van Ab Gietelink, die zelf ook een rol in de voorstel ling vervult. De overige spelers zijn Munda van Langen, Dave Luza en Bert Vos. Na de docu mentaire theatervoorstellingen De Heeren Zeventien en Deshi- ma staan nu de droombeelden van de landverhuizers naar Amerika centraal. Sinds de Pilgrimfathers op 22 juli 1620 vanuit Delfshaven vertrokken naar 'het beloofde land', zijn miljoenen Europea nen hen gevolgd om een toe komst op te bouwen in de Nieuwe Wereld. In 1873 werd de Nederlands-Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij (NASM) opgericht, die later bekend werd onder de naam Holland-Amerika Lijn (HAL). Deze onderhield een regelmati ge passagiersdienst vanuit Rotterdam en Amsterdam naar New York. De voorstelling speelt zich af in december 1917. In Europa woedt de Eerste Wereldoorlog. De Russische revolutie vormt het nieuwste schrikbeeld van de gevestigde orde in Europa en Amerika. De oorlog legt de passagiersvaart naar Amerika bijna stil. Alleen De Nieuw Amsterdam van de HAL kan dankzij de Nederlandse neu traliteit blijven varen. Drie Nederlandse passagiers (tweede klasse) maken als emigrant met De Nieuw Am sterdam de overtocht naar de nieuwe wereld. De Groninger boerenzoon Hendrik van Wort, de nachtclubdanseres Cecilia Delamarre en de advocaat Alexander Bronstein vertrek ken van de Rotterdamse Wil- helminakade naar New York. De reis over de Noordzee is niet zonder gevaar. Aan boord wordt Oudejaarsavond 1917 gevierd met muziek en zang. Dan doemt New York op. Al vorens te worden toegelaten dient men ondervragingen te ondergaan op het immigratie eiland Ellis Island. Niet ieder een is welkom in Amerika. Het theaterstuk is geconstru eerd na onderzoek in de HAL- archieven en met muziek en de vormgeving van 1917. Naast originele liederen van Pi suisse en Fien de la Mar is er gebruik gemaakt van de vroeg 20ste eeuwse componisten Sviridov, Satie en Debussy. De voorstel ling bevat origineel HAL-film- materiaal uit het begin van de vorige eeuw. Holland-Amerika Lijn is don derdag (20.15 uur), vrijdag (15.00 en 20.15 uur) en zondag (15.00 uur) te zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 12