Oorlogsverleden onder dak In 't Wild zoekt uitdaging Emergis geeft sneller hulp bij eetstoornis PZC Vijf maal een passie voor klei ICOLIJN lELICHT Inundatie lezers schrijven Licht kunst cultuur Nieuwe Nederlandstalige band op tournee in Zeeland door Jacques Cats Publicist Geert Mak signaleerde het laatst: 'In Vlissingen en Westkapelle wapperen de ha- ringvlaggen of er nooit iets is gebeurd'. Hij gaf daarmee aan hoe weinig er in Nederland bekend is van de Walcherse oorlogsgeschiedenis toen het bombardement van de Walcherse dijken, de inundatie en de tweede doorbraak van de Atlan- tikwall na Normandië de hoofdrollen opeisten. Geert Mak schreef daarover: 'Overlevenden van het geallieerde bombardement op de Westkapel- se zeedijk eindigen hun verhaal steevast met de zin: 'En toen konden we recht de zee in kij kenIk zie de huidige dijk aan het einde van de dorps straat oprijzen, hoger dan de nieuwbouwhuizen en ik kan me voorstellen hoe angstwekkend dat gat moet zijn geweest. Op het kerkhof liggen de slachtoffers van alle misgegooide bommen, tien procent van het toenmalige dorp'. De passages worden aangehaald in het bedrijfs plan Polderhuis, genoemd naar het vroegere wa terschapsgebouw onder aan de dijk waar een tank aan de landing in november 1944 herinnert. Daar krijgt, na een lange aanloop, de herinne ring aan het oorlogsverleden straks eindelijk een permanente plek. De Stichting Atlantikwall Museum Walcheren ijvert al vele jaren voor de inrichting van een pand, waar regionale achter gronden van de door het Duitse Rijk in de Twee de Wereldoorlog opgeworpen verdedigingslinie langs de Atlantische kust worden belicht. De stichting zet zich tevens in voor het realiseren van een bunkerroute langs restanten van het stelsel. „Ik denk dat het een uitstekende aanvul ling op elkaar kan zijn", zegt voorzitter A. de Bruijn (tevens burgemeester van Veere) van de koppeling tussen Polderhuis en fiets- en wan delroutes. Voorts is daar de interessante samen hang met de activiteiten van de Stichting Bun- kerbehoud. die inmiddels twee van die vroegere militaire behuizingen bij Zoutelande heeft opengesteld voor het publiek. Veel gepraat Er is in het verleden veel gepraat over de oprich ting van een oorlogsmuseum op Walcheren. Aanvankelijke plannen werden met bezorgd heid beschouwd, de Duitse kant zou teveel be licht worden. Straks wordt het nog een bede vaartsoord voor neonazi's, werd er gevreesd. Weer anderen vonden dat het een soort vrij heidsmuseum moest worden, waarin termen als tolerantie, verdraagzaamheid en goede Duits/Nederlandse betrekkingen centraal zou den moeten staan. Maar dat er iets moest komen, daarvan was iedereen overtuigd. Met name bur gemeester W. J. Pomp van Valkenisse toonde zich in de jaren tachtig een warm voorstander. ,De slag om de Schelde is bepalend geweest voor de afloop van de Tweede Wereldoorlog", stelde hij vast. „Walcheren was het Normandië van Nederland'. Overheden die bunkers wilden weghalen von den in die jaren personen op hun weg die waar schuwden dat je daarmee de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog kwijt bent. Want straks zijn er geen opa's meer die daarover kunnen ver tellen. Een klein deel van het toeristisch wegen net is nu al toegankelijk. Een vrijliggend fiets pad voert langs vier bunkers in het Walcherse landschap. Informatiepanelen moeten de pas sant duidelij k maken met wat voor bouwsel men van doen heeft. Het is overigens de bedoeling om het idee 'bunkerroutes' wat meer te verbreden tot het fenomeen 'vesting'. Daarmee komen ook locaties als Fort Rammekens, de vestingwerken van Veere en de Karolingische Burcht in Sou burg in beeld. Bij de verdere uitwerking zal na dere invulling worden gegeven aan de vraag hoe de geschiedenis heeft bepaald dat bunkers de plaats van forten hebben ingenomen. 'Bunkeroloog' Hans Sakkers uit Koudekerke schat het aantal overgebleven zware bunkers op Walcheren grofweg op een kleine tachtig. Dat zijn knapen met een wanddikte van twee meter gewapend beton. Andere restanten van de At lantikwall zijn schuilkelders, hindernissen en tal van versperringen. Veel oorlogsbouwsels zijn, verstopt onder zand en grond, met de na tuur vergroeid. Vredig grazend vee heeft er ook de scherpe kantjes afgehaald. De Stichting Bun- kerbehoud waarvoor Sakkers als adviseur op- braakpoging geweest. Het materiaal waarmee de inrichting van de bunkers levensecht is ge maakt is zoveel mogelijk authentiek. Alleen een stapelbed in een manschappenverblijf oogt als een recent gereedgekomen staaltje huisvlijt. De meest gestelde vraag? Joke Compeer hoeft niet lang na te denken: „Hoeveel lijken hebben jullie gevonden bij het uitgraven van de bunkers." Als er voldoende mensen beschikbaar zijn, gaat de openstelling in september en in de herfstvakan tie nog even door. Tot de bezoekers behoren op vallend veel kinderen. Joke Compeer: „Je hoort wel dat Nederland vergrijst, maar als je hier een middagje staat zou je het niet zeggen." treedt, wil een aantal aan het oog onttrokken vroegere militaire onderkomens weer ontgra ven. Eén van de bij Zoutelande opengestelde bunkers heeft bijna een halve eeuw onder het duinzand verstopt gelegen. Er komt veel publiek op af. 'Het is er vaak bomvol', signaleert Sakkers on bewust in oorlogstermen. De omzet uit de ver koop van regionale publicaties over oorlog en bunkers geeft aan dat de belangstelling enige diepgang heeft. Misschien ligt het wel aan de gratis toegang dat de in deze weken op woensdag- en zondagmid dag geopende bunkers zoveel bekijks krijgen. Rond vierhonderd man per middag, schat me vrouw Joke Compeer. Zij houdt bij de bunker aan de voet van het Zoutelandse duin toezicht, beantwoordt vragen, biedt voor twee tientjes t-shirts met de gestileerde afbeelding van een bunker te koop aan en neemt beleefd giften voor de stichting bunkerbouw in ontvangst. Echtgenoot Bert houdt in de bunker boven op het duin de boel in de gaten. Met die souvenirja gers weet je het maar nooit. En er is ook al een in Veel bunkers zijn vergroeid met het landschap. foto Ruben Oreel door Roelf Reinders KLOETINGE - Zeeuwen met eetstoornissen als anorexia en boulimia hoeven minder lang te wachten op hulp. Het centrum voor eetstoornissen van het Zeeuws psychiatrisch centrum Emergis in Kloetinge is erin ge slaagd de wachttijden aanzien lijk te verkorten. De wachttijd voorde kliniek be draagt twee weken tot twee maanden, zegt W. in 't Veld van het eetstoorniscentrum. „El ders in het land kan dat oplopen tot een jaar." In de polikliniek van het eetstoorniscentrum zijn de wachttijden meestal nog iets korter dan in de kliniek. Emer gis heeft de wachttijd kunnen terugbrengen door met groeps therapieën voor verschillende vormen van eetstoornissen te beginnen. „Met deze poliklini sche groepsbehandeling hebben we meer mogelijkheden gekre gen om mensen met eetstoornis sen te helpen", aldus In 't Veld. „De doorstroom van patiënten naar andere voimen van hulp is hiermee verbeterd", zegt hij. „Patiënten kunnen eerder de kliniek uit." Eén van de nieuwe therapieën is groepsbehande ling voor mensen met Binge Ea ting Disorder ofwel vreetbuien. „Deze mensen eten de hele dag door, krijgen overgewicht er, daardoor allerlei klachten'' vertelt In 't Veld. Deze menser. werden tot voor kort op de dag behandeling behandeld, maar krijgen nu als groep therapie „De deelnemers herkennen de problemen van elkaar. Dat geeft therapie in een groep een meer-1 waarde." Ook voor anorexia- en bouli-1 miapatiënten is groepstherapie begonnen. Deze groepsthera- pieën zijn bedoeld voor mensen i die milde vormen van een eet stoornis hebben. „Detherapieis bedoeld om te voorkomen dat de problemen uit de hand lopen en om opname in de kliniek tegen te gaan." De eetstoorniskliniek in Kloetinge is door het ministe rie van Volksgezondheid, Wel zijn en Sport erkend als één van de zeven specialistische centra in Nederland voor hulp aan vol wassen met een eetstoornis „Patiënten uit heel Nederland komen hier hulp zoeken", zegt In 't Veld. „Niet alleen uit Zee land of Zuid-Holland, maar zelfs uit Drenthe." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. Der», dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. een stichting voor opgericht, de Stichting Licht! (PZC, 8-8). Ik dacht dat de provincie Zeeland I door het ministerie is aangewe zen als een waardevol land- J schap waar we zuinig op moeten zijn en waar niet zo maar alles mag! Het schijnt dat de Heren van Goes in hun expansieijver de realiteit een beetje uit het oog verloren hebben. Jacques Suurmond Domburgseweg Domburg In steeds meer landen komen er strenge bepalingen tegen onno dige lichtvervuiling. Dit mede dank zij de "inspanningen van professionele en ook amateur sterrenwachten, de Dark Sky Association en Natuurbescher mingsorganisaties. Wat zijn wij toch een achterlijk volkje, wij gaan de televisietoren in Goes permanent met megalampen bestralen. Erger nog, er is zelfs zaterdag 11 augustus 2001 door Frans Doeleman VLISSINGEN - Ooit voetbal den ze in hetzelfde elftal en de den een playbackact (U2) op de nieuwjaarsreceptie van hun Brabantse club. Dat sprak zo tot de verbeelding, dat ze zich in strumenten aanschaften en les namen om echt muziek te gaan maken. Dat leidde in 1991 tot de oprichting van de coverband Yoe Teek Mie In De Meeling. Tien succesvolle jaren en twee live-cd's later werd het roer om gegooid. Sinds 1 januari 2001 noemen de zes overgebleven le den, inmiddels allemaal derti gers, zich In 't Wild en stortten ze zich op zelfgeschreven Ne derlandstalig materiaal. Deze nieuwe loot aan de Nederpop- stam droeg als eerste vrucht de gunstig ontvangen debuut-cd Ogen vol vuur. De komende week maakt het zestal een tour nee door Zeeland. „Als Yoe Teek Mie In De Meeling coverden we alles wat we zelf leuk vonden in het genre Neder landse en Engelse pop-rock, dat was het criterium", meldt Ton van Hooft (34), drummer en zanger van In 't Wild. „We zijn als hobbybandje begonnen, met de bedoeling een paar keer per jaar te spelen, maar dat is uitge groeid tot een redelijk profes sionele coverband. Weliswaar op amateur-basis, want we heb ben allemaal gewoon ons werk. De laatste tijd zaten we aan zo'n zestig tot zeventig optredens per jaar, veel meer was prak tisch ook niet mogelijk. Maar ja, je komt steeds in dezelfde zaal tjes, hetzelfde circuitje en dan ebt de uitdaging een beetje weg. We wilden meer plezier ontwik kelen, een nieuwe uitdaging zoeken en die hebben we gevon den in het schrijven van eigen nummers." „Ik denk dat we op dit moment iets toe kunnen voegen aan de Nederlandstalige muziek. Bijna alle teksten worden geschreven door onze toetsenist Edwin van Mook (32), in het dagelijks leven leraar Engels, die ook het groot ste deel van de muziek voor zijn rekening neemt, samen met gi tarist Antal Adriaanse (34), ei genaar van een distributiebe drijf. De liedjes gaan over de belevenissen van alle dag. Daar zitten bijvoorbeeld problemen, maar ook leuke dingen in rela ties tussen. We spelen zowel hele rustige als up-temponummers en gebruiken veel samenzang, twee- en driestemmig, daar zijn we redelijk goed in." „Natuurlijk hebben we onze voorbeelden. Voor mij is dat in ieder geval Rick de Leeuw, de zanger van Tröckener Kecks, die ook onze cd heeft geprodu ceerd. En ik heb bewondering voor bands als BlofDe Dijk, De Scene en Van Dik Hout, waar van we tijdens een optreden, naast onze eigen nummers, ook covers ten gehore brengen, om een stukje herkenbaarheid te creëren." „Het is onze ambitie ooit uit sluitend eigen werk te spelen. Daar hebben we wel een aantal jaren voor staan, want als je 45 bent en je streeft dat nog steeds na, dan schiet het niet op na tuurlijk. Hoewel leeftijd er voor mij niet toe doet, al denken grote platenmaatschappijen daar vaak anders over. Voor hen is al leen jong en aantrekkelijk inte ressant. Gelukkig met voor alle maal, anders hadden we deze cd niet kunnen maken. Onze eerste single Hart In Spiegelbeeld is aardig opgepakt door Radio 1 en 2 en we hebben live opgetreden in het programma Spijkers met Koppen. „Persoonlijk heb ik niet de illu sie ooit van het spelen in In 't Wild te kunnen leven", meent Ton van Hooft, woonach tig in het gehucht 't Wild, tussen 's-Hertogenbosch en Oss, waar de band altijd repeteert. „Er zijn maar weinig bands in Neder land die dat kunnen. Bovendien heb ik als assurantie-tussenper soon een goed lopend bedrijf. Daar moet je reëel in zijn. Voor het geld hoeven we het dus niet te doen en het is soms vermoei end, maar als je er plezier in hebt, is dat niet erg. En dat ple zier scheppen we door met ons allen te knallen op het podium en de mensen een leuke avond te bezorgen. Dat is de kick van het optreden." In 't Wild treedt di. 14-08 op in De Hooizolder in Westkapelle (01.00 uur); ivo. 15-08 voor Omroep Zee land in Porgy Bess in Terneuzen (10.00 uur) en in vakantiepark Zee bad in Breskens (19.00 uur), do 16-08 in café Joy in Cadzand-Bad (23.00 uur); vr 17-08 in bar De Stulp in Renesse (20 00 uur); za. 18-08 op de Nieuwe Burg in Middelburg (14.00 uur) en zo. 19-08 in café Groen Licht in Vlissingen (21.00 uur) In 't Wild met (vlnr) Ton van Hooft (drums/zang), Berti van Waardenburg (bass), Edwin van Mook (toetsen/zang), Antal Adriaanse (gitaar), Jan van der Meijden (gitaar) en Luc van Hoorn (zang). door Anita Tournois GROEDE - Vijf kunstenaressen met een passie voor klei expose ren hun werk in de Lutherse kerk. Marian Verrijp, Marion Kamper, Digna Blaauw, Lydie van de Jeugt en Elizabeth Glori- eux tonen objecten en potten in keramiek. Een tentoonstelling die gekenmerkt wordt door een voudige en harmonieuze vor men. VeiTijp werkt veel met boog- en golfbewegingen in haar objec ten. Door middel van slib brengt ze reliëf aan. Soms worden gaatjes in de klei gemaakt of pa tronen gegraveerd zoals in Eruptie. Het overgrote deel van haar werk is gedraaid. Bol- of eivormige sierpotten, mat of glanzend en met een handvat, waarin de voor haar specifieke ribbeltjes of golfjes terugkeren. Door het toepassen van raku (een bijzondere baktechniek) ontstaan iriserende en metaal achtige kleurschakeringen, die bepaald worden door de lichtin val. Marion Kamper is van oor sprong Duitse maar tegenwoor dig woont ze in Wissenkerke. Haar keramische objecten in roodbruine klei worden gecom bineerd met koper of staal en hebben vaak beweegbare ele menten. Glorieux en van der Jeugt ma ken in hun werk gebruik van de oorspronkelijkheid van het ma teriaal. Hun voorkeur gaat uit naar een voudige geometrische vormen, zoals te zien is in Gekliefd en Geploegd van Glorieux. Deze kunstenares laat uit enkele bol len een krul of opstaande blaad jes komen. Voor Lydie van der Jeugt is de driehoeksvorm be langrijk. De driehoek wordt vaak gecombineerd met de bol vorm, waarbij op de bollen dan met glazuur verschillende kleurenvakjes zijn aange bracht. Versiering Digna Blaauw past haar oplei dingen van textiele werkvor men, kostuumontwerpen en ke ramische werkvormen in haar werk. Mannequins, met of zon der hoofden, dragen kleding stukken in aarden tinten. Ze zijn opgebouwd uit vele kleine laagjes klei en zijn versierd met knoopjes, vetert jes en metaal, Tentoonstelling t/m 25 augustus Lutherse kerk, Molenstraat in Groe- de. Openingstijdenma t/m za. Van 13.00-17.00 uur foto Charles Strijd Objecten van Marion Kamper. (Advertentie) I TELECOMMUNICATIE Telefooncentrales Draadloze telefonie Faxapparatuur Computernetwerken ISDN LEWESTRAAT 43 GOES/KLOETINGE Bel: 0113-213720 E-mail: info@colijnbv.nl Het jaar 2001 wordt ook voor u goedkoper, hoe eerder u vervangt, hoe meer u verdient.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 46