Civic is nu ook driedeurs Caravan Salon Düsseldorf maand eerder Cadillac sedan debuteert half september in Frankfurt Mean Streak sprinter 37 Dakdrager voor fietsen Honda zet trend in middenklasse Nissan meest productief Mijlpaal aluminium-Audi PT Cruiser komt uit Graz Skoda Fabia Bromscooter van het jaar zaterdag 11 augustus 2001 De driedeurs versie van de Honda Civic is korter en lager dan de vijfdeurs. trendy automobilist. Met de driedeurs is er een versie bijge komen die met al die andere weer niets te maken heeft. Het is een traditionele driedeurs hatchback. Het zal de rijders van vorige Ci- vic-modellen deugd doen, dat er ook weer een gewoon model in het programma is opgenomen. Niet iedereen valt immers voor een coupé of ruimteauto. En er worden bij de driedeurs versie nog genoeg ideeën uit de andere typen overgenomen. Zo is de voorkant van de auto vanaf de bumper tot en met de voorste raamstijl gelijk aan de vijfdeurs Civic, die bij botsproeven zo vriendelijk bleek voor voetgan gers. Dat houdt in dat ook het dashboard inclusief de daarin ondergebrachte versnelling spook in deze Civic zijn te vin den. Vanaf dat dashboard is echter alles anders. De drie deurs is lager en korter en heeft zelfs een tien centimeter kortere wielbasis. In het interieur gaat het er dan ook wat minder ruim aan toe dan bij de vijfdeurs Ci vic, al kun je op de achterbank als niet te grote volwassene nog redelijk zitten. Wel is de toegang tot die achterbank lastiger om- dat het nu eenmaal om een drie deurs auto gaat. Honda heeft nog steeds geen handig systeem bedacht om de stoel weer in de oorspronkelijke stand terug te laten keren nadat je hem naar voren hebt geklapt om een passagier te laten in stappen. De driedeurs Civic heeft door die andere proporties een sportievere signatuur. Dat zie je ook terug in het motoren programma. Naast de bekende 1.4 en 1.6 liter benzinemotoren komt er ook een extra snelle Ci vic Type-R met een 200 pk ster ke 20 benzinemotor. Die machi ne heeft weer de bekende vtec- techniek, waarbij de kleppen vanaf een bepaald toerental verder openen. Daarnaast is ook het moment van openen nu vari abel geworden. Toch is deze motor net als de andere vtec- motoren van Honda een echte toerenmachine. Bij 5.900 toeren wordt pas het hoogste koppel geleverd en bij 7.400 toeren het maximale vermogen. Je moet de Civic Type-R echt te gen de pijngrens rijden om er maximale snelheid uit te halen en dat kan dankzij de standaard zesversnellingsbak ook prima. Maar het akoestisch comfort is dan ver te zoeken. Onder 5.000 toeren is hij veel stiller, maar ook veel trager. De driedeurs is wel een auto die prima op de weg ligt. Hij gaat voorspelbaar de hoek om, maar je voelt wel dat hij ten opzichte van zijn voorganger flink zwaarder is. Daar staat tegenover dat de uit rusting tegenwoordig ook een stuk completer is. Airbags voor bestuurder en passagier, zijair bags, abs, remassistent (extra bekrachtiging bij een noodstop) en een radio/cassettespeler zijn standaard op de basisversie, de 1.4 S, die voor 35.590 gulden in de prijslijst staat. Meer luxe biedt de LS van 39.990 gulden met elektrisch bedienbare bui tenspiegels en ramen vóór en airconditioning. De 235 km/u snelle Civic Type-R wisselt voor 59.990 gulden van eigenaar. Honda komt volgend jaar ook met een dieselmotor in de Civic. Het wordt een 17 liter turbodie sel met 100 pk. Aan de verkoopcijfers is het niet te zien, maar Honda is een nieuwe trend aan het zetten in de midden klasse. De Civic-familie be staat met de introductie van de driedeurs hatchback nu uit vier modellen, die qua ui terlijk weinig met elkaar te maken hebben en elk op een heel andere kopersgroep mikken. Een formule die ze ker navolging krijgt. Als j e de vier varianten op het Civic-thema naast elkaar zet, zie je wel dat het allemaal Honda's zijn. Maar dezelfde technische leest lijkt onwaar schijnlijk. De vijfdeurs is een mengeling van een compacte hatchback en een ruimteauto, de Stream is een middenklasse mpv en de coupé mikt op de Audi heeft de 150.000e aluminium auto geproduceerd. Ruim 93.000 van het type A8 (de dikste Audi) en57,000A2's(de klein ste Audi). De A2 is de eerste auto met een aluminium 'space frame' die in serie gebouwd wordt. De eerste auto van aluminium bouwde het merk in 1994. De 'alu-fabriek' staat in Neckarsulm, waar in vroeger jaren het merk NSU vandaan kwam. De meest productieve autofabriek in Europa staat in het Engelse Sunderland, waar Nissan met 101 voertuigen het grootste aan tal auto's per werknemer bouwt. Het gemiddelde in Europa is trou wens 58,3 auto's per werknemer per jaar, iets minder dan vorig jaar en dat weerspiegelt de teruggelopen markt. Tweede is Toyota, ook in Engeland, met 86, derde Ford in Duitsland (81), gelijk met GM in Eisenach. Dat blijkt uit onderzoek van het World Markets Research Centre. De PSA-groep (Peugeot en Citroen) heeft vijf fabrieksvesti- gingen in Europa en scoort qua productiviteit het slechtst. Honda Engeland kelderde van een tweede naar een 26e plaats op de rang lijst (van 83 naar 55 auto's per werknemer) hetgeen ook illustreert hoezeer de verkopen van dat merk gezakt zijn. Cadillac mikt met de sedan CTS meer dan ooit op de Europese autokoper. Tijdens de autotentoonstel ling in Frankfurt laat Cadil lac half september zijn nieuwe sedan CTS voor het eerst in Eu ropa zien. Cadillac mikt met de CTS meer dan ooit op de Euro pese autokoper. Tot nu toe kregen Cadillacs ech te namen mee zoals Seville. Nu wordt gekozen voor lettercom binaties. De afstelling van het onderstel van de CTS is getest en gepolijst op de Nordschleife van de Duitse Nürburgring. Dé achterwielaangedreven CTS wordt op een nieuw platform gebouwd. Voor de aandrijving zorgt een sterke, soepele en vooral ook opvallend compacte 3.2-liter V6 krachtbron. Die kan worden gecombineerd met een handmatig geschakelde ver snellingsbak of een 5-traps au tomaat. De motor, opvolger van de hui dige 3-liter V6 in de Catera, is goed voor 220 pk en 295 Nm bij 3.400 toeren. Samen met de aërodynamische vormen, de achterwielaandrij ving en de relatief compacte af metingen van de CTS levert dat een karakteristiek signalement op. De auto heeft een korte over hang, is van achteren breed met een grote spoorbreedte, dikke wielkasten en lichtjes naar bin nen neigende flanken. De auto wordt gebouwd in een fabriek in Lansing, de eerste nieuwe as semblagefabriek die GM sinds 15 jaar in de VS heeft gebouwd. Op den duur zullen er zo'n 1500 mensen werken. De nieuwe Ca dillac CTS staat volgend voor jaar bij de Nederlandse dealers. Uitvoeringen en prijzen zijn nog niet bekend. Smerige streek, moeten ze bij Kawasaki gedacht hebben. ,,Net nu we onze Vulcan Mean Streak aan het publiek willen voorstellen, maait Harley-Da- vidson ons het gras voor de voe- tenweg metzijn nieuwe V-Ro d Er zijn dan ook heel wat over eenkomsten. Daar waar Harley teruggrijpt op de hotrods, knip oogt Kawa naar dragsters. In beide gevallen voertuigen, die ontworpen zijn voor het trekken van korte, felle sprintjes. Om de Vulcan Mean Streak daarvoor geschikt te krijgen, versleutelden Kawasaki's tech nici het oorspronkelijke vloei- stofgekoelde Vulcan-blok en de versnellingsbak ingrijpend: an dere kleppen, vernieuwde brandstofinjectie, andere over brengingsverhoudingen en sportief versnellingspookje. Dat resulteerde in een vermo genstoename van acht pk. Le vert de laatste generatie Vul- cans 64 pk bij 4.700 tpm, de Mean Streak gaat voor 72 pk bij 5.500 tpm. Het koppel bleef na genoeg gelijk: 114 Nm bij 3.000 tpm. De Vulcan Mean Streak zal wor den gevoerd naast de Vulcan Classic Fi en de Vulcan Dirfter (die door zijn vormgeving dui delijk naar het Amerikaanse merk Indian verwijst). De stop lichtsprinter is vanaf november leverbaar en gaat rond de dertig mille kosten. Beduidend goed koper dan de Harley, die rond de vijftigduizend kost. Alleen een rechtstreeks duel tussen de V- Rod en Mean Streak zal uitwij zen wie de beste sprintjes trekt. Ruud Vos De Kawasaki Mean Streak is lang en laag. De vakantie is nauwelijks achter de rug of de handel in caravans en tenten maakt zich al weer op voor het nieuwe seizoen. Zaterdag 25 augustus gaat in Düsseldorf de Caravan Salon van start, op dit gebied de grootste beurs van Europa. In oktober volgt de -veel kleinere- Nederlandse Kampeer Cara van Rai. Traditiegetrouw is het najaar dé periode waarin de nieuwtjes op kampeergebied gepresenteerd worden. Veruit de belangrijkste beurs op het gebied van cara vans, campers, tenten en toebe horen is de Caravan Salon in Düsseldorf, van 25 augustus tot en met 2 september. Dit jaar be- sleeft deze beurs zijn veertigste aflevering. Er wordt gemikt op ruim 150.000 bezoekers. In ver gelijking met andere jaren wordt de Caravan Salon een maand eerder gehouden, vooral om als eerste beurs op dit gebied de nieuwtjes te kunnen tonen. De Caravan Salon beslaat in to taal negen beurshallen, samen goed voor 183.000 vierkante meter. In totaal tonen daar ruim 500 fabrikanten en handelaren op het gebied van caravans, kampeerwagens, tenten, kam- peerartikelen en toerisme hun nieuwste producten en dien sten. Binnen en buiten zijn naar schatting zo'n 1500 voertuigen te zien. Op de beurs is het ook mogelijk om proef te rijden in een kampeerwagen of met een caravan. Er is een parcours van twee kilometer uitgezet om het manoeuvreren, parkeren en ke ren te oefenen. De Caravan Sa lon, op de borden richting Düs seldorf (vliegveld) aangeduid als 'Messe, is dagelijks geopend van 10 tot 18 uur. Een kaartje aan de kassa kost 16 DM. Ook zijn kaarten te bestellen bij Rops Trading in Den Haag, tel. 070 - 3501100 (prijs 20 gulden). Parkeren kan bij het beurster rein of -voor wie de drukte wil vermijden- elders in de stad of de regio. Met een toegangskaart voor de Caravan Salon kunnen bezoekers gratis reizen met tram, bus, S-Bahn en trein. Wie niet naar Duitsland gaat en toch de kampeernieuwtjes wil weten, zal nog een paar maan den moeten wachten. De jaar lijkse Kampeer Caravan Rai (aflevering 38) in de Amster damse RAI gaat namelijk pas op 19 oktober van start. Deze beurs duurt tot 24 oktober en is elke dag geopend van 11 tot 18 uur. Toegang kost 25 gulden. Kinde ren tot 11 jaar mogen gratis naar binnen. Hans van Alebeek Een fiets in je eentje boven op de auto vastmaken, is vaak een hele crime. Je komt handen tekort. De Zweedse dakdragerfabrikant Montblanc heeft er iets op bedacht: de Barracuda fietsdakdrager. Deze bestaat uit een kunststofbak en een scharnierende stabilisa tiestang die is voorzien van een framegrijper met snelsluiting. Met een beetje goede wil zet de f ietsliefhebber zijn rijwiel in een vloeien de beweging op het dak. Alle klemmen op de drager hebben kunst stof snelsluitingen. Die van de framegrijper kan bovendien op slot. De Barracuda weegt slechts 3,2 kilo. Hij is bij Halfords te koop voor 69 gulden. De productie van de PT Cruiser in de Oostenrijkse fabriek in Graz is begonnen. De Cruiser van Chrysler werd het afgelopen jaar alleen in een fabriek in Mexico gefabriceerd. Daar kunnen er 260.000 per jaar gemaakt worden. In Oostenrijk komen er jaarlijks, op dezelfde productielijn als die van de Voyager, 50.000 bij. Na de hatchback en de combi was het wachten op de sedanuit voering van de Skoda Fabia. De Fabia-met-koffer (inhoud 438 liter) kent een neerklapbare achterbank zodat de bagageruimte kan groeien tot 789 liter. De auto is 4,22 m lang en standaard heeft hij een airbag, stuurbekrachtiging, tweevoudig verstelbaar stuurwiel en gedeeld neerklapbare achterbankleuning. Hij is leverbaar met vier benzine- (14 met 6 87 5 of 101 pk en een 20/115 pk) en twee diesel motoren (SDI/64 pk en TDI/101 pk). De goedkoopste benzineversie kost 21.973,69, de eenvoudigste diesel is ca. 4.500 duurder. De Fabia is Skoda's best verkochte model. Het Tsjechische merk verkocht wereldwijd in het afgelopen half jaar bijna 250.000 auto's, ruim 17 meer dan in de eerste zes maanden van 2000. Sinds Skoda onderdeel is van VW (1991) zijn in de fabriek te Mlada Boleslav 3 miljoen auto's geproduceerd. Tijdens de achtste editie van de door Stichting Bromfiets uitge schreven verkiezing is Peugeot's Speedfight X uitgeroepen tot bromscooter van het jaar 2001 De in samenwerking met tweewie- Iermagazine Wheels uitgevoerde verkiezing leverde een tweede plaats op voor de Yamaha Aerox. Derde werd Aprilia's SR Racing Ditech.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 37