Civic
is nu ook driedeurs
Caravan Salon Düsseldorf maand eerder
Cadillac sedan debuteert
half september in Frankfurt
Mean Streak sprinter
37
Dakdrager voor fietsen
Honda zet
trend in
middenklasse
Nissan meest productief
Mijlpaal aluminium-Audi
PT Cruiser komt uit Graz
Skoda Fabia
Bromscooter van het jaar
zaterdag 11 augustus 2001
De driedeurs versie van de Honda Civic is korter en lager dan de vijfdeurs.
trendy automobilist. Met de
driedeurs is er een versie bijge
komen die met al die andere
weer niets te maken heeft. Het is
een traditionele driedeurs
hatchback.
Het zal de rijders van vorige Ci-
vic-modellen deugd doen, dat er
ook weer een gewoon model in
het programma is opgenomen.
Niet iedereen valt immers voor
een coupé of ruimteauto. En er
worden bij de driedeurs versie
nog genoeg ideeën uit de andere
typen overgenomen. Zo is de
voorkant van de auto vanaf de
bumper tot en met de voorste
raamstijl gelijk aan de vijfdeurs
Civic, die bij botsproeven zo
vriendelijk bleek voor voetgan
gers. Dat houdt in dat ook het
dashboard inclusief de daarin
ondergebrachte versnelling
spook in deze Civic zijn te vin
den. Vanaf dat dashboard is
echter alles anders. De drie
deurs is lager en korter en heeft
zelfs een tien centimeter kortere
wielbasis. In het interieur gaat
het er dan ook wat minder ruim
aan toe dan bij de vijfdeurs Ci
vic, al kun je op de achterbank
als niet te grote volwassene nog
redelijk zitten. Wel is de toegang
tot die achterbank lastiger om-
dat het nu eenmaal om een drie
deurs auto gaat.
Honda heeft nog steeds geen
handig systeem bedacht om de
stoel weer in de oorspronkelijke
stand terug te laten keren nadat
je hem naar voren hebt geklapt
om een passagier te laten in
stappen. De driedeurs Civic
heeft door die andere proporties
een sportievere signatuur. Dat
zie je ook terug in het motoren
programma. Naast de bekende
1.4 en 1.6 liter benzinemotoren
komt er ook een extra snelle Ci
vic Type-R met een 200 pk ster
ke 20 benzinemotor. Die machi
ne heeft weer de bekende vtec-
techniek, waarbij de kleppen
vanaf een bepaald toerental
verder openen. Daarnaast is ook
het moment van openen nu vari
abel geworden. Toch is deze
motor net als de andere vtec-
motoren van Honda een echte
toerenmachine. Bij 5.900 toeren
wordt pas het hoogste koppel
geleverd en bij 7.400 toeren het
maximale vermogen.
Je moet de Civic Type-R echt te
gen de pijngrens rijden om er
maximale snelheid uit te halen
en dat kan dankzij de standaard
zesversnellingsbak ook prima.
Maar het akoestisch comfort is
dan ver te zoeken. Onder 5.000
toeren is hij veel stiller, maar
ook veel trager. De driedeurs is
wel een auto die prima op de
weg ligt. Hij gaat voorspelbaar
de hoek om, maar je voelt wel
dat hij ten opzichte van zijn
voorganger flink zwaarder is.
Daar staat tegenover dat de uit
rusting tegenwoordig ook een
stuk completer is. Airbags voor
bestuurder en passagier, zijair
bags, abs, remassistent (extra
bekrachtiging bij een noodstop)
en een radio/cassettespeler zijn
standaard op de basisversie, de
1.4 S, die voor 35.590 gulden in
de prijslijst staat. Meer luxe
biedt de LS van 39.990 gulden
met elektrisch bedienbare bui
tenspiegels en ramen vóór en
airconditioning. De 235 km/u
snelle
Civic Type-R wisselt voor
59.990 gulden van eigenaar.
Honda komt volgend jaar ook
met een dieselmotor in de Civic.
Het wordt een 17 liter turbodie
sel met 100 pk.
Aan de verkoopcijfers is
het niet te zien, maar
Honda is een nieuwe trend
aan het zetten in de midden
klasse. De Civic-familie be
staat met de introductie van
de driedeurs hatchback nu
uit vier modellen, die qua ui
terlijk weinig met elkaar te
maken hebben en elk op een
heel andere kopersgroep
mikken. Een formule die ze
ker navolging krijgt.
Als j e de vier varianten op het
Civic-thema naast elkaar
zet, zie je wel dat het allemaal
Honda's zijn. Maar dezelfde
technische leest lijkt onwaar
schijnlijk. De vijfdeurs is een
mengeling van een compacte
hatchback en een ruimteauto,
de Stream is een middenklasse
mpv en de coupé mikt op de
Audi heeft de 150.000e aluminium auto geproduceerd. Ruim
93.000 van het type A8 (de dikste Audi) en57,000A2's(de klein
ste Audi). De A2 is de eerste auto met een aluminium 'space frame'
die in serie gebouwd wordt. De eerste auto van aluminium bouwde
het merk in 1994. De 'alu-fabriek' staat in Neckarsulm, waar in
vroeger jaren het merk NSU vandaan kwam.
De meest productieve autofabriek in Europa staat in het Engelse
Sunderland, waar Nissan met 101 voertuigen het grootste aan
tal auto's per werknemer bouwt. Het gemiddelde in Europa is trou
wens 58,3 auto's per werknemer per jaar, iets minder dan vorig jaar
en dat weerspiegelt de teruggelopen markt. Tweede is Toyota, ook
in Engeland, met 86, derde Ford in Duitsland (81), gelijk met GM in
Eisenach. Dat blijkt uit onderzoek van het World Markets Research
Centre. De PSA-groep (Peugeot en Citroen) heeft vijf fabrieksvesti-
gingen in Europa en scoort qua productiviteit het slechtst. Honda
Engeland kelderde van een tweede naar een 26e plaats op de rang
lijst (van 83 naar 55 auto's per werknemer) hetgeen ook illustreert
hoezeer de verkopen van dat merk gezakt zijn.
Cadillac mikt met de sedan CTS meer dan ooit op de Europese autokoper.
Tijdens de autotentoonstel
ling in Frankfurt laat Cadil
lac half september zijn nieuwe
sedan CTS voor het eerst in Eu
ropa zien. Cadillac mikt met de
CTS meer dan ooit op de Euro
pese autokoper.
Tot nu toe kregen Cadillacs ech
te namen mee zoals Seville. Nu
wordt gekozen voor lettercom
binaties. De afstelling van het
onderstel van de CTS is getest
en gepolijst op de Nordschleife
van de Duitse Nürburgring. Dé
achterwielaangedreven CTS
wordt op een nieuw platform
gebouwd. Voor de aandrijving
zorgt een sterke, soepele en
vooral ook opvallend compacte
3.2-liter V6 krachtbron. Die kan
worden gecombineerd met een
handmatig geschakelde ver
snellingsbak of een 5-traps au
tomaat.
De motor, opvolger van de hui
dige 3-liter V6 in de Catera, is
goed voor 220 pk en 295 Nm bij
3.400 toeren.
Samen met de aërodynamische
vormen, de achterwielaandrij
ving en de relatief compacte af
metingen van de CTS levert dat
een karakteristiek signalement
op. De auto heeft een korte over
hang, is van achteren breed met
een grote spoorbreedte, dikke
wielkasten en lichtjes naar bin
nen neigende flanken. De auto
wordt gebouwd in een fabriek in
Lansing, de eerste nieuwe as
semblagefabriek die GM sinds
15 jaar in de VS heeft gebouwd.
Op den duur zullen er zo'n 1500
mensen werken. De nieuwe Ca
dillac CTS staat volgend voor
jaar bij de Nederlandse dealers.
Uitvoeringen en prijzen zijn nog
niet bekend.
Smerige streek, moeten ze bij
Kawasaki gedacht hebben.
,,Net nu we onze Vulcan Mean
Streak aan het publiek willen
voorstellen, maait Harley-Da-
vidson ons het gras voor de voe-
tenweg metzijn nieuwe V-Ro d
Er zijn dan ook heel wat over
eenkomsten. Daar waar Harley
teruggrijpt op de hotrods, knip
oogt Kawa naar dragsters. In
beide gevallen voertuigen, die
ontworpen zijn voor het trekken
van korte, felle sprintjes.
Om de Vulcan Mean Streak
daarvoor geschikt te krijgen,
versleutelden Kawasaki's tech
nici het oorspronkelijke vloei-
stofgekoelde Vulcan-blok en de
versnellingsbak ingrijpend: an
dere kleppen, vernieuwde
brandstofinjectie, andere over
brengingsverhoudingen en
sportief versnellingspookje.
Dat resulteerde in een vermo
genstoename van acht pk. Le
vert de laatste generatie Vul-
cans 64 pk bij 4.700 tpm, de
Mean Streak gaat voor 72 pk bij
5.500 tpm. Het koppel bleef na
genoeg gelijk: 114 Nm bij 3.000
tpm.
De Vulcan Mean Streak zal wor
den gevoerd naast de Vulcan
Classic Fi en de Vulcan Dirfter
(die door zijn vormgeving dui
delijk naar het Amerikaanse
merk Indian verwijst). De stop
lichtsprinter is vanaf november
leverbaar en gaat rond de dertig
mille kosten. Beduidend goed
koper dan de Harley, die rond de
vijftigduizend kost. Alleen een
rechtstreeks duel tussen de V-
Rod en Mean Streak zal uitwij
zen wie de beste sprintjes trekt.
Ruud Vos
De Kawasaki Mean Streak is lang en laag.
De vakantie is nauwelijks
achter de rug of de handel
in caravans en tenten maakt
zich al weer op voor het nieuwe
seizoen. Zaterdag 25 augustus
gaat in Düsseldorf de Caravan
Salon van start, op dit gebied de
grootste beurs van Europa. In
oktober volgt de -veel kleinere-
Nederlandse Kampeer Cara
van Rai.
Traditiegetrouw is het najaar dé
periode waarin de nieuwtjes op
kampeergebied gepresenteerd
worden. Veruit de belangrijkste
beurs op het gebied van cara
vans, campers, tenten en toebe
horen is de Caravan Salon in
Düsseldorf, van 25 augustus tot
en met 2 september. Dit jaar be-
sleeft deze beurs zijn veertigste
aflevering. Er wordt gemikt op
ruim 150.000 bezoekers. In ver
gelijking met andere jaren
wordt de Caravan Salon een
maand eerder gehouden, vooral
om als eerste beurs op dit gebied
de nieuwtjes te kunnen tonen.
De Caravan Salon beslaat in to
taal negen beurshallen, samen
goed voor 183.000 vierkante
meter. In totaal tonen daar ruim
500 fabrikanten en handelaren
op het gebied van caravans,
kampeerwagens, tenten, kam-
peerartikelen en toerisme hun
nieuwste producten en dien
sten. Binnen en buiten zijn naar
schatting zo'n 1500 voertuigen
te zien. Op de beurs is het ook
mogelijk om proef te rijden in
een kampeerwagen of met een
caravan. Er is een parcours van
twee kilometer uitgezet om het
manoeuvreren, parkeren en ke
ren te oefenen. De Caravan Sa
lon, op de borden richting Düs
seldorf (vliegveld) aangeduid
als 'Messe, is dagelijks geopend
van 10 tot 18 uur. Een kaartje
aan de kassa kost 16 DM. Ook
zijn kaarten te bestellen bij
Rops Trading in Den Haag, tel.
070 - 3501100 (prijs 20 gulden).
Parkeren kan bij het beurster
rein of -voor wie de drukte wil
vermijden- elders in de stad of
de regio. Met een toegangskaart
voor de Caravan Salon kunnen
bezoekers gratis reizen met
tram, bus, S-Bahn en trein.
Wie niet naar Duitsland gaat en
toch de kampeernieuwtjes wil
weten, zal nog een paar maan
den moeten wachten. De jaar
lijkse Kampeer Caravan Rai
(aflevering 38) in de Amster
damse RAI gaat namelijk pas op
19 oktober van start. Deze beurs
duurt tot 24 oktober en is elke
dag geopend van 11 tot 18 uur.
Toegang kost 25 gulden. Kinde
ren tot 11 jaar mogen gratis naar
binnen.
Hans van Alebeek
Een fiets in je eentje boven op de auto vastmaken, is vaak een hele
crime. Je komt handen tekort. De Zweedse dakdragerfabrikant
Montblanc heeft er iets op bedacht: de Barracuda fietsdakdrager.
Deze bestaat uit een kunststofbak en een scharnierende stabilisa
tiestang die is voorzien van een framegrijper met snelsluiting. Met
een beetje goede wil zet de f ietsliefhebber zijn rijwiel in een vloeien
de beweging op het dak. Alle klemmen op de drager hebben kunst
stof snelsluitingen. Die van de framegrijper kan bovendien op slot.
De Barracuda weegt slechts 3,2 kilo. Hij is bij Halfords te koop voor
69 gulden.
De productie van de PT Cruiser in de Oostenrijkse fabriek in
Graz is begonnen. De Cruiser van Chrysler werd het afgelopen
jaar alleen in een fabriek in Mexico gefabriceerd. Daar kunnen er
260.000 per jaar gemaakt worden. In Oostenrijk komen er jaarlijks,
op dezelfde productielijn als die van de Voyager, 50.000 bij.
Na de hatchback en de combi was het wachten op de sedanuit
voering van de Skoda Fabia. De Fabia-met-koffer (inhoud 438
liter) kent een neerklapbare achterbank zodat de bagageruimte kan
groeien tot 789 liter. De auto is 4,22 m lang en standaard heeft hij een
airbag, stuurbekrachtiging, tweevoudig verstelbaar stuurwiel en
gedeeld neerklapbare achterbankleuning. Hij is leverbaar met vier
benzine- (14 met 6 87 5 of 101 pk en een 20/115 pk) en twee diesel
motoren (SDI/64 pk en TDI/101 pk). De goedkoopste benzineversie
kost 21.973,69, de eenvoudigste diesel is ca. 4.500 duurder.
De Fabia is Skoda's best verkochte model. Het Tsjechische merk
verkocht wereldwijd in het afgelopen half jaar bijna 250.000 auto's,
ruim 17 meer dan in de eerste zes maanden van 2000. Sinds Skoda
onderdeel is van VW (1991) zijn in de fabriek te Mlada Boleslav 3
miljoen auto's geproduceerd.
Tijdens de achtste editie van de door Stichting Bromfiets uitge
schreven verkiezing is Peugeot's Speedfight X uitgeroepen tot
bromscooter van het jaar 2001 De in samenwerking met tweewie-
Iermagazine Wheels uitgevoerde verkiezing leverde een tweede
plaats op voor de Yamaha Aerox. Derde werd Aprilia's SR Racing
Ditech.