Bingo spelen in Bus 28 Reisgids volgt voetsporen van Koning Arthur Op en neer naar de Costa 35 Autovakantie via internet Clochards Reiskado Persmuseum zaterdag 11 augustus 2001 De buschauffeur bromt: „Mooi maantje boven Lyon." Terwijl de passagiers dromen over zonnige stran den, stuurt hij zijn dubbel dekker door het nachtelijke duister. In 53 uur op en neer naar de Costa Brava. Mee met bus 28. Tijd voor de busbingo! Het is pas een paar uur geleden dat de bus vanaf verzamelpunt Weert vertrok. Maar onder de 65 passagiers slaat de verveling toe. De stripboeken zijn uit, de mobieltjes zwijgen en zelfs de twee pubers in het midden heb ben hun onophoudelijke stroom grappen en opmerkingen ge staakt. Kort zet chauffeur Evert Van Wincoop - collega Hans de Longte zit achter het stuur - de regels uiteen. De noodknop bo ven de hoofden doet dienst als bingomelder. „En let wel op: valse bingo is liedje zingen", waarschuwt Van Wincoop ter wijl hostess Anne van der Vel den rondgaat met de kaarten. Voor 7,50 gulden spelen de pas sagiers mee om een fles sangria, een knuffelbeer of een rode 'chateau migraine'. De opbrengst gaat naar het 'goede doel': de chauffeurs ko pen er videobanden en cd's van om onderweg te draaien. Valse bingomeldingen komen er niet. Bus 28 van Solmar Tours is een keurige bus. Gezinnetjes en een handvol scholieren op weg naar Malgrat de Mar of het na bijgelegen Pineda. Daar schijnt de zon altijd, is het strand van goud en bruisen de avond en nacht van vertier. Maar dan zo, dat pa en ma er ook nog van kunnen genieten. Malgrat is geen Llorett of Salou, zei hos tess Van der Velden al toen in Maastricht de laatste gasten op stapten. In de bus naar Salou krijgt ze nog wel eens te maken met lastige jongeren die de rit, zo'n twintig uur heen. twintig uur terug, drinkend doorko men. Voor de reis naar Malgrat zijn drie treetjes bier aan boord voldoende. Problemen zullen zich tijdens dit retourtje Costa dan ook niet voordoen. Bij de tussenstops - om de vier en een half uur moe ten de chauffeurs wisselen - staan de passagiers gedwee in de rij voor toiletgebouwtjes. Ze protesteren zelfs niet als ze al om half vier 's middags aan het avondeten moeten. Waarom zo vroeg? Omdat het in België nog goedkoop is, legt chauffeur De Longte uit over de intercom. In de uitspanning in Bastenaken kost de friet met schnitzel en doorgekookte erwten maar 17,50 gulden. Tankstop De lage prijs is ook de reden dat bij Martelange de snelweg wordt verlaten voor een tankst op. Zeshonderd liter goedkope diesel slurkt de bus daar op. „Het kwartje van Kok, daar la chen wij om", gniffelt De Long te. Om de hoge brandstofaccijn zen te ontlopen, tanken de Hostess Anne van der Velden prikt de getallen voor de bingo en buschauffeur Evert Van Wincoop roept ze om. busmaatschappijen nooit in Ne derland. Het is stil geworden in de bus. De video is uit, de lamp jes zijn gedoofd, alleen de air conditioning blaast nog zacht jes. Tegenliggers laten hun lichtbundels over de hoofden van de ingezakte passagiers glijden. Uit halfopen monden komt licht gesnurk, af en toe een diepe zucht als in de neerge klapte stoelen onrustig wordt gedraaid. In de cabine dringt een warme, muffe lucht door. 'Slaaplucht', zegt Van der Velden. Ze heeft zo juist een laatste ronde gemaakt en zit nu met de armen rond haar benen geslagen op de bij- rijdersbank, kijkend naar het nachtelijk duister. Meerijden is een bijbaantje, ze is in opleiding om verpleegkundige te worden. Kinderen met kanker helpen, dat is heel wat anders dan het vrolijke vakantiegebeuren. Maar het hostessenwerk gaat op den duur vervelen, weet ze nu al „Vraag je of Hans me om vijf uur wekt?" vraagt ze de chauffeur. Dan verdwijnt ze naar het be nauwde pijpelaatje boven de achterwielen. Het is er zelfs te laag om te zitten. „Maar als je moe bent, slaap je toch wel", glimlacht de hostess. „Rijden door het donker heeft wel iets", vindt Van Wincoop. „Maar het is ook lastig. Je ziet geen sodemieter, alleen een paar witte strepen en rooie lich ten. Hij wijkt even uit om een klein konvooi vrachtwagens te passeren. Kermiswagens. „Het gevaar is dat je je concentratie verliest. Geef mij maar wat drukker verkeer.Het zwaarst zijn de ochtenden. Als de chauf feurs op de terugweg uit Spanje de dageraad ontmoeten. „Als je een tik krijgt, krijg je hem dan. Pion Hij zwijgt abrupt en tuurt inge spannen naar het asfalt. Flits lichten kondigen een wegver smalling aan. Opeens stuitert een oranje-witte pion over de weg. De chauffeur remt, geeft een ruk aan zijn stuur en heeft geluk: de kegel gaat net langs het linker voorwiel. Een tweede kegel die in de verte komt aan gerold, slaat onder de truck voor de bus en blijft daar kilometers lang hangen. Van Wincoop zucht. De bus, kosten 1,2 mil joen gulden, is gloednieuw. Na acht weken staat er al 70.000 ki lometer op de teller. Er komen er deze drie dagen zo'n 2700 bij. „De mensen met wie ik omga, weten al 25 jaar niet wanneer ik weg ga of thuiskom.In de zo mermaanden is Van Wincoop meer in Spanje dan bij zijn vrouw en kinderen. Dat is het onvermijdelijke nadeel van het chauffeursvak. Aan de andere kant is er de gezelligheid. Altijd op pad met vrolijke mensen. Hij is trucker geweest, kent de een zame uren in de donkere cabine. Als je moest wachten tot je ge lost werd, hing je rond op het in dustrieterrein. Als ik nu moet wachten, lig ik op het strand." Het puntje van zijn shaggie gloeit even opIn de winter is het chauffeursleven nog mooier. Dan blijven de bestuurders tus sen hun ritten door in Oosten rijk. „Toen ik drie maanden werkte, had ik al dertig dagen geskied." Barcelona 432 kilometer, mel den de borden. We verlaten de A7 naar Marseille en draaien de A9 op. „Dit stuk is uitgestor ven", weet Van Wincoop. „Wie hier rijdt, gaat naar Spanje." Geldt Van Wincoop als de sfeer maker van de bus, zijn collega De Longte heeft vooral oog voor de buitenwereld. Hij ziet in de zomer flamingo's in de Zuid- Franse Camargues staan en kijkt in het voorjaar naar de sneeuw op de Pyreneeën toppen. Hij vertelt over de mistflarden die in het voor- en najaar boven de Belgische Ardennen hangen. „Als het licht wordt, zie je vos sen in de wei, en reeën. Als je er oog voor hebt, is er voor een chauffeur veel te zien." Het mooiste in zijn chauffeurs- bestaan waren de negendaagse vakantiereizen naar Toscane „Je hebt mensen in Amerika die hun halve leven sparen om naar Florence te kunnenIk kom daar gewoon voor mijn werk." Toch heeft hij een punt achter de lan ge ritten gezet. Het werd te zwaar, altijd lang van huis. Ter wijl daar gek genoeg ook het mooie in zat „Je moest het altijd samen met de passagiers zien te redden. Bij zo'n rit naar Spanje maakt het niet zoveel uit, we zijn ze straks weer kwijt." Grens „Goedemorgen op dit vroege uur. De koffie loopt al door." Kwart over vijf is het als De Longte zijn passagiers wekt. De Spaanse grens nadert en de hos tess krijgt haast. Ze moet twee rondes maken om de ontwaken de passagiers van koffie en thee te voorzien. Dan moet er nog worden afgerekend voordat in de buurt van Malgrat een gids aan boord komt om uitleg te ge ven over de hotels. Nog geen twee uur later arri veert bus 28 in Malgrat. Dan be gint het werk voor de vermoeide chauffeur pas echt. Draaiend en stekend zoekt de bus zijn weg door de nauwe straatjes. Het duurt bijna drie kwartier voor dat de laatste gasten bij hun ho tel zijn afgezet. Als de zon al hoog aan de hemel staat, wordt de bus schoonge maakt bij een tankstation. De hostess verzamelt afvalzakjes en prulletjes, de chauffeurs le gen het chemisch toilet en was sen de voorruit. Pas als ook nog een parkeerplaats voor de bus is ge vonden kunnen ze naar hun ho tel. Het drietal heeft pech: om dat in Malgrat alles vol zit, moeten ze met de taxi twee plaatsen verder waar een drie- persoonskamer is gereserveerd. Haast hebben ze niet. Vóór tie nen kunnen ze toch niet terecht. Eerst wordt er gegeten met col lega's die dezelfde rit maakten. ..Het is toch wel zwaar", zegt Van Wincoop. „Zeker als we straks weer twee keer per week op en neer moeten." Het is zeven uur 's avonds. Nog geen elf uur na aankomst - de wetteli j k verplichte rusttijd - zit de driekoppige bemanning klaar voor de terugtocht. Van Wincoop start de bus, 460 pk's zetten zich in beweging. Ruim 1300 kilometer asfalt wacht. Lucas van Houtert Nicki Bullinga stapte de afgelopen twee jaar let terlijk in de voetsporen van de legendarische Koning Ar thur. Het resultaat is een kleurrijke en uitgebreide reisgids over de vermaarde Britse vorst van wie nog al tijd niet vaststaat of hij wel echt heeft bestaan. Als kind al raakte Nicki Bul linga (38) uit Ravenstein in de ban van de legendarische Britse koning Arthur en de rid ders van de ronde tafel. Ze hoef de niet lang na te denken over wat ze wilde studeren. „Ik wilde me verdiepen in de geschiede nis, het land en de taal van Ar thur. Vandaar mijn keuze voor Engelse taal en letterkunde." Na het eerste jaar op de univer siteit in Utrecht merkte ze dat ze vooral geïnteresseerd was in het Middel- Engels, de taal die in de Middel eeuwen in Engeland werd gebe zigd. Bullinga stapte daarom over naar de Mediëvistiek, ofte wel middeleeuwenkunde. Ze studeerde in 1990 af in onder meer de richting Keltische taal en letterkunde. Tijdens haar studententijd ging ze vrijwel iedere zomer naar Wharram Percy in Groot-Brit - tannië, een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen van Engeland. „Wharram Percy is echt een interessante vind plaats. Het is een eeuwenlang bewoond gebied geweest waar veertig jaar lang opgravingen zijn gedaan." Na haar studie richtte Bullinga in 1991 mede de Stichting A.G. van Hamel voor Keltische Stu dies op, die inmiddels zo'n 250 leden telt. Deze stichting houdt elk jaar speciale symposia over de Keltische taal en cultuur. Ook werkte ze bij de Nederland se Kastelenstichting in Wijk bij Duurstede. Een paar jaar geleden bracht haar vriend Henk Hardeman, die voor uitgever Gottmer/Be- cht een Dominicus-reisgids over Hawaii redigeerde, Nicki op het idee een reisgids over ko ning Arthur te schrijven. „In de loop der eeuwen zijn honderden boeken over de legende versche nen, maar een Nederlandstalige reisgids ontbrak nog." Naast haar huidige baan bij de Utrechtse universiteitsbiblio theek ging ze aan de slag met het boek en raadpleegde oude ma nuscripten en boeken. In Enge land volgde ze het spoor van de legendarische. Een spoor dat in totaal zesduizend kilometer lang is. Koning Arthur zou geleefd heb- De abdij van Glastonbury, de plek waar koning Arthur zou zijn begraven. ben aan het eind van de vijfde en het begin van de zesde eeuw na Christus, nadat de Romeinen Groot-Brittannië in 410 de rug toe hadden gekeerd. Arthur, die beroemd werd vanwege zijn zoektocht naar de Heilige Graal, zou geboren zijn in het kasteel Tintagel in het graaf schap Cornwall. Nennius Het Latijnse werkHistoria Brit- tonum van de Welshe monnik Nennius uit de negende eeuw is een van de eerste bronnen waar in Arthur de revue passeert. Nennius noemt Arthur een Kel tische dux bellorum (legeraan voerder) die streed tegen de bin nengevallen Angelsaksen. In totaal noemt de monnik twaalf veldslagen waarin Arthur heeft gestreden. „Het is nog steeds niet duidelijk in hoeverre Nen nius de werkelijkheid be schreef. Hij schreef ook vaak over wonderen", aldus Bullin ga. Zij bezocht in Engeland alle plaatsen waar de twaalf veld slagen volgens Nennius hebben plaatsgehad. Een van de strijd- plekken was Camlann (Slaugh ter-bridge) waarin Arthur do delijk gewond raakte na een gevecht met zijn opstandige, in bloedschande verwekte zoon Modred. Bullinga heeft alle lo caties in haai* reisboek over zichtelijk bijeengebracht in geografische blokken. In de twaalfde eeuw, toen Ar thur een permanente rol ver wierf in de wereldliteratuur, schreven Geoffrey van Mon mouth en de Franse meester- diehter Chrétien de Troyes ver halen over Arthur. In 1155 vertaalde de Franse monnik Ro bert Wace de Arthur-legende in het Frans. In zijn werk wordt voor het eerst melding gemaakt van de ridders van de ronde ta fel. De ronde tafel pasteprecies bij het heldhaftige en edelmoe dige karakter van Arthur. Aan een ronde tafel zit niemand aan het hoofd, een heel democra tisch idee eigenlijk. Arthur wil de geen van zijn ridders, onder wie de vermaarde Lancelot, te gen zich in het harnas jagen", aldus Bullinga. Hoeveel ridders Arthur had, is met duidelijk. „Volgens de ene bron zijn het er 24, een andere bron houdt het op veertig." In het kasteel van Winchester, een belangrijke plaats die niet in het reishandboek ontbreekt, is een ronde King Arthur-tafel te vinden. „Een tafel van der tiende- eeuwse makelij, die in het bezit was van de beruchte koning Hendrik VIII die graag met de held Arthur dweepte." Ook het vermoedelijke hof van de legende, Camelot, in Zuid- Cadbury in Somerset mag uiter aard niet in het boek van Bullin ga ontbreken. Evenals het ver meende graf van Arthur in Glastonbury, oftewel het mys terieuze eiland Avalon. „Vol gens overleveringen zou Arthur begraven zijn in de abdij van Glastonbury. Bij de vondst van het graf in 1191 trof men ook een loden kruis aan, maar dat is la ter verdwenen. Er is in 1607 nog wel een gravure van gemaakt door William Camden." Bullinga denkt dat Arthur echt bestaan heeft. „Waarschijnlijk was hij een Keltische opperbe velhebber die met succes strijd leverde tegen binnenvallende Angelsaksen. Ik denk niet dat hij een echte koning was. Dat en meer is er later allemaal bij ver zonnen." Nu haar reisgids is verschenen, is Bullinga alweer bezig aan een roman over Arthur. Ook heeft ze subsidie gekregen voor het uit geven van haar historische jeugdroman over het in de ne gentiende eeuw gesloopte Kas teel van Ravenstein. Dat boek moet dit najaar verschijnen. Tom Vos De Dominicus-reisgids In de voetsporen van Koning Arthur van Nicki Bullinga kost 36,95. Reisorganisator VacanceSe- lect zegt dit j aar een 'specta culaire groei van het aantal in- ternetboekingen' te beleven. De website vacanceselect.nl ver werkt volgens de directie de helft van het totale aantal boe kingen. Dat is dertig procent meer dan een jaar geleden. VacanceSelect is gespeciali seerd in autovakanties in Euro pa. De accommodaties variëren van bungalowtenten tot appar tementen en villa's met zwem bad. „In tegenstelling tot veel andere touroperators hebben wij in september op onze websi te het nieuwe programma inclu sief de prijzen al rond. Dan kan dus ook definitief worden ge boekt en zeker voor het hoogsei zoen is dat een pré die door onze klanten wordt gewaardeerd", aldus de directie van Vacan ceSelect. ok gewone Is A/met een baa e Nederlanders baan kunnen bin nenkort even voelen hoe het is om dakloos en berooid te zijn in Parijs. Reisbureau Kamstra Travel uit de Eemshaven orga niseert een speciaal soort be drijfsuitje. Groepen collega's kunnen onder begeleiding van een kenner van Parijs een aantal dagen zonder geld, onderdak en eten in de Franse hoofdstad rondzwerven. „Er wordt onder meer onder een brug geslapen in een door ons uitgereikte kartonnen doos", vertelt directeur B. Janssens over zijn stadse survivaltoch- ten. Janssens kwam op het idee toen hij zelf een dikke week dooi de Franse hoofdstad zwierf. „De deelnemers zullen zich toch even clochard voelen en als ze op elkaar zijn aangewezen is dat goed voor het groepsgevoel." Om geld te verdienen kunnen ze bijvoorbeeld muziek maken op een door het reisbureau uitge deelde gitaar of fluit. Deelne mers die als tekenaar aan de kost willen komen, krijgen ook materiaal mee. Met het bijeen gesprokkelde geld kunnen de tijdelijke clochards zelf eten ko pen en klaarmaken. De avonturiers hoeven overi gens niet met een lege maag en oververmoeid van het harde le ven op straat naar huis terug. De laatste avond mogen de zwer vers uitgebreid dineren en ver volgens goed slapen in een ho telbed, voordat ze weer netjes met de bus naar huis worden ge reden. Na cadeaubonnen voor boe ken, cd's en bioscoopbe zoek is er sinds kort ook een Reiskado. Travel Unie, de grootste reisorganisator van Nederland, biedt deze service. „De cadeaubon geeft de moge lijkheideen droomreis feestelijk te verpakken en cadeau te ge ven", aldus Travel Unie. Reiskado is een betaalmiddel voor vakanties uit de brochures van Arke Reizen, Holland Inter national, Fit Vliegvakanties, Panta Reizen, Isropa Reizen, De Boer Wendel, Zeetours Crui ses en Robinson. KLM verzorgt de 'losse' vliegtickets. Volgens Travel Unie-woord- voerster P. Egeliezijn de bonnen op ruimere schaal inwisselbaar dan de reischeques die al jaren lang bestaan. De reiscadeaubon is onder meer te gebruiken bij alle reisbureaus van Holland In ternational en Arke Reizen. In totaal gaat het om ruim 250 ver kooppunten. De coupures vari eren van 10 tot 250 Euro. Telefonisch bestellen kan via 0900-Reiskado en via de inter netsite www.reiskado.nl In het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam staat in oktober de opening gepland van het Neder lands Persmuseum. Het muse um moet de nationale bewaarplaats zijn voor het jour nalistieke erfgoed van Neder land en beheert kranten en tijdschriften vanaf 1600, een verzameling affiches en een col lectie originele politieke teke ningen. Bezoekers moeten een overzicht krijgen van 400 jaar nieuws in Nederland. Een groot aantal beeld- en geluidsfrag menten en interactieve pro gramma's moet duidelijk maken hoe de pers begin 17e eeuw in Nederland ontstond en hoe zij zich heeft ontwikkeld tot in vloedrijk massamedium. Be zoekers kunnen via het spelpro- grama Deadline ervaren hoe de journalistiek in de praktijk kan werken. Het adres van het Nederlans Persmuseum is Zeeburgerkade 10 in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 35