Nederland Festi valland Floriade wordt een groots tuinfeest Opgaan in de massa Expositie in de Haarlemmermeer zaterdag 11 augustus 2001 lijke politieagent amuseert zich kos telijk tijdens een rustige dienst en met het kijken naar al die hippies. Een of twee buitenpodia, een handvol groepen van naam en faam en wat biertenten, kraampjes van Ad Patat en Ed Kroket en de plaatselijke zeef- drukkerij; jarenlang zijn het de ba sisingrediënten voor een openlucht festival. Met wisselend succes wordt de formu le van het openluchtfestival in de ja ren zeventig in stand gehouden. Park pop in Den Haag, Pinkpop en zijn Belgische tegenhanger Torhout/Wechter oogsten succes. Lo- chem Pop en New Pop (Rotterdam) sterven daarentegen een alom be treurde vroege dood. In de jaren negentig verveelvoudigt het aantal popfestivals in Nederland. Elk dorp heeft - Houten, Driebergen, Wateringen, Hengevelde, Oud Ade, Zieuwent, Zuidwolde en Yerseke - zijn eigen festival. Volgens het Natio naal Pop Instituut telt Nederland nu zo'n 160 als zodanig geregistreerde popfestivals. De dancefestivals vinden hun oor sprong en populariteit in de jaren ne gentig. Het nachtelijke New Frontier, het vorig weekend uit de hand gelopen Dance Valley, en indoor-festivals als Sensation, Thunderdome en Trance Energy; het is slechts een willekeurige greep uit het dancefestivalaanbod. Mojo Concerts Het grootste deel van de popfestivals wordt georganiseerd door Mojo Con certs. Bij Lowlands, Pinkpop, Cros sing Border, de Bevrijdingsfestivals en Drum Rhythm heeft het Delf tse im presariaat een stevige vinger in de pap. Enkele pogingen om immense openluchtfestivals buiten Mojo om te organiseren - met Maaspop in Rotter dam en Beach Rock in Scheveningen als meest sprekende voorbeelden - lo pen uit op een deceptie. Van grote invloed op het karakter van de festivals is het festival Lowlands - voluit: A Camping Flight To Low lands Paradise - in Biddinghuizen. Voor dit festival, dat over twee weken zijn achtste editie beleeft, wordt een heel festivaldorp gebouwd. Ed Kroket en Ad Patat hebben er concurrentie gekregen van Mexicaanse, Marok kaanse, vegetarische en Spaanse fes tivalrestaurants. Tussen de biertenten op het terrein staan tentjes met pad destoelenthee, exotische bieren, Ja panse sake en cocktails. En wie even geen zin heeft in rock of dance kan een Groter, meer, duurder, massa ler. Voor het internationale festivalcircuit geldt de laatste jaren de overtreffende trap. Er gaan miljoenen om in de festival- business. Steeds grotere bezoe kersaantallen zijn nodig om top artiesten te strikken. Handige marketing-types weten hun festi val zo in de markt te zetten dat jongeren het event van hun leven missen, als ze niet komen. Ze hebben veel geld, zijn mobieler dan ooit tevoren. Honderd piek voor een dancef eest-kaart je is voor jongeren geen probleem. Er is nog geld over voor een paar versnaperin gen en een festivalsouvenir. Geen fes tival in Nederland? Dan stappen we toch in de auto, richting Werchter of Roskilde! Met zeven vriendinnen ging de Utrechtse Suzanne Epker (24) vorige week zaterdag naar Dance Valley in Spaarnwoude. Alleen in danskleren gehuld stappen ze in twee auto's rich ting Velsen. Parkeerterreinen worden al snel op de borden aangegeven: „We dachten dat we er bijna waren. Maar toen moesten we nog drie kwartier met een pendelbus." De rest van de ellende is bekend. Ep ker schraapt haar pijnlijke keel. „Een spierpijn joh! Toen we de volgende dag de auto gingen halen, waren de ruiten ingeslagen. Kun je trouwens een aanklacht indienen?" Rijen voor de kassa's en toiletten, kou en herrie, het is moeilijk te begrijpen wat zo aantrekkelijk is aan die dans feesten. Epker: „Zes, zeven jaar gele den ging ik vaker. In de Utrechtse Jaarbeurs werden veel dansfeesten gehouden, het was toen een hele rage. Ik ben ook naar Six Flags Mystery Land geweest en alle deejays die daar optraden, waren hier ook weer. Van daar dat we er met z'n allen weer naartoe gingen. Een soort reünie, zo kun je het noemen. Maar wel heel massaal." Nederland bekijkt op zondagochtend met stijgende verbazing de journaal beelden. Wat is hier aan de hand? Hoe is het mogelijk dat festivals zo'n vlucht hebben genomen? Geleen, 1970. De eerste editie van Pinkpop trekt 10.000 bezoekers, met bands als Golden Earring en George Baker Selection. Een kaartje kost een knaak, in de voorverkoop. De plaatse Pinkpop in Landgraaf, juni dit jaar. Mensen komen niet voor de bands naar Lowlandsmaar voor de sfeer van het festivalfoto ANP steden aan een dagje of weekendje uit; ze willen echter wel waar voor hun geld. Noem het 'zap-recreatie' of 'hy- pe-recreatie'. Mensen zoeken naar 'the place to bewaar van alles te doen is. „Wat je ziet is dat mensen niet voor de bands naar Lowlands komen, maar voor het festival zelf", zegt Jeroen van Waardenberg van Mojo Concerts. „Ze komen voor de sfeer, voor waar Low lands voor staat. De helft van de kaar ten was dit jaar al verkocht, voordat we naar buiten waren gekomen met de bands die optraden." Jaarlijks breidt het festivalterrein van Lowlands zich uit. De campings worden groter, het aanbod van bands en aanverwante artikelen wordt gro ter en het aantal tenten waarin de ar tiesten optreden neemt geleidelijk toe. Het lijkt alsof Lowlands de festi valwereld heeft wakker geschud. In navolging van Lowlands besluiten ook Dynamo Open Air, Pukkelpop (België) en Pinkpop meerdaags te gaan. Ook de aandacht voor decors, de aankleding van het terrein en het con- ceptdenken - met verschillende mu ziekgenres in verschillende tenten met verschillende sferen - heeft een grote vlucht genomen. Imgao Volgens Giep Haagoort, lector kunst en economie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, zorgen platen maatschappijen, organisatoren, me dia en sponsors voor een gedegen ima go van de festivals. „Door middel van film, muziek, televisie en internet wordt een duidelijke boodschap rich ting jongeren uitgedragen. Als je met behulp van drie tot vier media het beeld uitdraagt van 'dit mag je niet missen', zuigt het vanzelf aan. Een festival is geen uiting van jongeren. Het gaat om het mobiliseren van jon geren - ik zeg niet manipuleren - om naar een event te komen. Jongeren wordt het gevoel gegevens dat het iets van hun is. Het is als met de merkkle ding van je vriendjes in de klas. Die wil jij ook." Festivals als Lowlands en Dance Val ley zijn meester in het creëren van een extravagante wereld waar je eens ge weest moet zijn. Hagoort: „Je vrien den gaan, jij ook. Daarbij heeft Dance Valley in zich dat je er niet als een zoutzak bijzit, maar je wordt er inge trokken. Je neemt deelje bent zelf ook een speler. Al is het een enorme men senmassa, het gaat om jou. Jij bent in de hoofdrol. Je verkoopt een concept, een event. Amerikanen noemen het experienced economy, Je verkoopt geen auto's meer, het moet een imago, een performance zijn." Met de verkoop van die concepten is goud geld te verdienen. Hoewel ze bij het Delftse Mojo Concerts - met 100 werknemers en anderhalf miljoen be zoekers Nederlands grootste concert en festivalorganisator - niet graag over geld praten, wil Jeroen van Waardenberg best een kijkje in de keuken geven. De productiekosten van een festival als Pinkpop en Lowlands lopen 'in de miljoenen'. Daarbij overschrijden kosten van veiligheidsvoorzieningen, een mobiliteitsplan en andere logis tieke zaken de kosten van program mering fors. „Een festival als Lowlands kost zoveel weken voorbe reiding. Er zijn mensen die het hele jaar een fulltime baan aan Lowlands hebben. We zijn nu alweer met vol gend jaar bezig. Zorgen voor vlucht wegen, aanrijroutes, zorgen voor vol doende ijzeren platen bij regen." Tegen de miljoenenuitgaves staan miljoeneninkomsten. Moeder SFX Entertainment - genoteerd aan de Dow Jones - neemt geen genoegen met een leuk concertje of festivalletje al leen, er moet geld worden verdiend. De recette uit de kaartjes is lang niet alles. De merchandising floreert. De verkoop van T-shirts, petjes, sjawls, buttons, posters en andere hebbedin getjes laat de kassa's rinkelen. Een ge middelde festivalganger ragt er al gauw honderd gulden op een dag doorheen aan eten en drankjes en dat lijkt nog een conservatieve schatting. Dat internationale topattracties al leen voor een groot publiek kunnen spelen omdat de organisator alleen dan de gages kan betalen, is een be kend gegeven. Van Waardenberg: „The Red Hot Chilli Peppers in Tivoli, dat kan gewoon niet. Voor die band heb je minimaal Ahoy nodig, met 10.000 bezoekers. In de Jaarbeurs waar ze deze maand komen, kunnen 14.000 mensen. Je moet het hebben van de massa, anders moet de prijs omhoog." Big money Giep Hagoort spreekt van big money: „Het is ook helemaal geen probleem als mensen er geld aan verdienen, maar je moet er wel kwaliteitseisen aan stellen. Er zou een soort keurmerk moeten komenHet probleem is dat de festivalleiding soms bestaat uit goed willende maar weinig professionele mensenDat kan tot heel ernstige din gen leiden; zie de doden in het Deense Roskilde en wat er op Dance Valley is gebeurd." Tijdens Dance Valley met vorig week end zo'n 90.00 bezoekers wordt een gevaarlijke zorgeloosheid benadrukt, vindt Hagoort s,,De sfeer van alles kan en alles mag. Van sun en fun. Natuurlijk had de jeugd ook bij zichzelf te rade moeten gaan. Had ik niet een jas mee moeten nemen? Je leeft tenslotte in Neder land. Je moet als organisator natuur lijk niet in programmaboekjes schrij ven 'denk ook aan een warme jas'. Nee, je moet zoiets doen als 'wil je na afloop als een zombie worden afge voerd, neem dan vooral geen jas mee'. Je moet de jongeren aanspreken in hun eigen taal." Mark Roos en Hans Westervoorde filmpje pakken, een cabaretvoorstel ling bezoeken, meezingen met smart lappen, een piercing laten zetten, een 'Lowlandshuwelijk' bijwonen, zich laten masseren, een aromatherapie ondergaan of zich terugtrekken op de 24-uurscamping, met 24-uurs super markt en 24-uurscafé. Lowlands dankt zijn succes aan het totaalconcept, waar binnen een rela tief korte tijd een maximum aan zin tuiglijke kicks gegarandeerd wordt. Het is in overeenstemming met de hui dige manier van vrijetijdsbesteding. Recreanten zijn bereid veel geld te be foto Robert Vos/ANP Floriade-directeur John Reinhard „Met 2,7 miljoen bezoekers spelen we quitte. foto Michel Schnater/GPD Voor sommige mensen is deze zomer an ders dan normaal. Dat geldt zeker voor John Reinhard, directeur van de Floriade die komend jaar in de Haarlemmermeerpol der wordt gehouden. Reinhard, voormalig topman van de Hortus Haren, draait mo menteel overuren. Over negen maanden wandelen de eerste van de naar schatting bijna drie miljoen bezoekers de toegangs poorten binnen. Rijdend over het bouwterrein van de Floria de springt een staketsel van gele spanten in het oog. Bouwvakkers zijn druk bezig met de constructie van het grootste zonnedak ter wereld, waaronder straks een bloemen tuin moet bloeien als entree van 'de leukste tuin van Nederland'. In het nabij gelegen kantoortje van de Floriade wacht directeur John Reinhard ons op. Hij schept onmiddel lijk een sfeer van vertrouwen. De rol van gastheer lijkt hem op het lijf geschreven. En dat zal ook moeten, want vanaf april vol gend jaar is John Reinhard gastheer van - hopelijk - bijna drie miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland. ..Met 2,7 miljoen bezoekers spelen we quit te. We hebben bewust een defensieve begro ting opgesteld. Op de laatste Floriade, in Zoetermeer in 1992, waren er al 3,6 miljoen betalende bezoekers. Maar wij zitten dich ter bij Amsterdam en dichter bij Schiphol. We rekenen op 25 a 30.000 bezoekers per dag, dat zou een mooi aantal zijn." John Reinhard beleeft deze zomer zijn tro- penmaanden. Hij woont in het Groningse Noordlaren, vlakbij de grens met Drente, maar heeft voor doordeweekse dagen een appartement in Haarlemmermeer gehuurd, waar hij bijna dag en nacht aan het werk is. In april 2002, als de Floriade open gaat, I hoopt hij op zes feestmaanden. Waar droomt hij van als hij aan de Floriade denkt? Reinhard stellig: „Ik droom nooit. Ik hoop alleen dat ons geen dingen overkomen waar we geen controle over hebben. Neem zo'n mkz-verhaal. Daar kun je niks aan I; doen, ook al heb je je stinkende best gedaan. Dat kan je wel een angstbeeld noemen. En Schiphol. Ik moet er niet aan denken, maar we zitten hier natuurlijk wél op steenwoi-p afstand van Schiphol." In zijn hoofd speelt Reinhard de nachtmer riescenario's alvast na. Wat kan er gebeu ren? Welke maatregelen moet je op de plank hebben liggen. Wat zijn de gevolgen van bij voorbeeld een mkz-uitbraak voor de Floria de? Reinhard: „In samenwerking met Haarlemmermeer hebben wij een calami teitenplan opgesteld, dat we straks ook on- verwacht gaan testen. Overal kan immers brand uitbreken. We moeten op het ergste voorbereid zijn. Ik lig er niet wakker van, maar het speelt wel door mijn hoofd: uit welke hoek komt het onverwachte? Wat is de grote onbekende?" Regen John Reinhard mag dan niet dromen, hij heeft natuurlijk wel wensen. Dat de Floria de het beoogde aantal bezoekers binnen krijgt, dat hij het project financieel gezond afsluit, dat de bezoekers straks ook tevré- den zullen zijn. En natuurlijk: stralend zo merweer. „Natuurlijk hopen we op prachtig weer, maar wij zijn niet bang voor drie we ken regen. Mensen stellen zich in op het weer. Na twee weken regen komen ze ge woon weer. Het beroerdste weer is wissel vallig weer. Een paar dagen mooi, dan een paar dagen regen, dan weer mooi. Dan ko men mensen niet in hun ritme." Volgens Reinhard is het belangrijkste echter niet het weertype maar het tijdstip van het weer. „Op zondag sta je om negen uur op, om half elf worden de bedden opgemaakt. Op dat moment wordt er beslist. Stel dat het dan hoost, dan is het van: 'zullen we toch maar niet gaan?' Ik heb liever dat het tegen lunch tijd regent, dan schuilen ze gewoon hier in de horecapaviljoens." Stel, het is Hemelvaartdag. Heel Nederland is vrij en denkt: kom, we gaan eens naar de Floriade. Wanneer is het park vol? Rein hard: „Bij een aantal van 50.000 bezoekers krijgen we echt last van de drukte. Daar kunnen we wat aan doen door het park 's a- vonds langer open te houden. En we zetten om vier uur s middags een spetterend ar tiestenprogramma neer. Een deel van de be zoekers zal dan pas in de middaguren ko men en tot 's avonds blijven. Een ander deel staat gewoon 's ochtends voor de deur. Zo kan je de bezoekers over de dag proberen te verspreiden." De Floriade werd eerder in Nederland geor ganiseerd. Wat zijn eigenlijk de lessen van de Floriade in Zoetermeer? Reinhard. „De organisatie van de vorige Floriade wilde al les in eigen hand houden. Wij besteden zo veel mogelijk uit, of het nu gaat om de park fotograaf, de winkels, de horeca, of de rondleidingen. Financieel lopen wij straks geen enkel risico. We weten van tevoren pre cies wat alles oplevert. Wij hebben als orga nisatie maar dertig mensen in dienst, straks zullen dat er hooguit 35 zijn." Op het Floriadepark zelf zullen straks acht honderd tot duizend mensen tijdelijk werk vinden. Is hij niet bang voor de krapte op de arbeidsmarkt en personeelstekorten? Rein hard: „We voeren regelmatig overleg met uitzendbureau Start dat voor het personeel zorgt. Ik ontvang tot dusver geen signalen dat de werving stroef verloopt. Maar als ik in de krant lees dat de druk op de arbeids markt afneemt, dan doet me dat natuurlijk goed." Aan de spreektafel is Reinhard in zijn ele ment. Geanimeerd vertelt hij over dit nieu we hoogtepunt in zijn loopbaan. Jarenlang was Reinhard directeur van Hortus Haren, de botanische tuin in de provincie Gronin gen die uitgroeide tot een toeristisch thema park van planten en bloemen In de goede jaren trok Hortus twee- tot driehonderd duizend bezoekers. De Floriade is met 2,7 miljoen verwachte bezoekers, van wie een derde uit het buitenlandvan een ander for maat. „In mijn tak van sport, de groene re creatie, is de Floriade het hoogste dat je kan bereiken. Het kan goed of fout aflopen Als het fout loopt, zit ik straks op een zeepkistje te kniezen. Maar dat is nog altijd beter dan thuis in een grote fauteuil de hele dag zitten luieren." Veertigplussers Voor wie is de Floriade eigenlijk bedoeld? Reinhard: „Wij mikken op veertigplussers met tuinaffiniteit. De Floriade valt heel goed binnen hun interessegebied." Jonge ren hebben dus niets op de tentoonstelling te zoeken? De directeur wordt even fel.Het zou niet eerlijk zijn als ik nu zou roepen dat twintigjarigen hier de dag van hun leven hebben. De Floriade krijgt geen disco-uit straling. Natuurlijk houden wij rekening met de komst van jonge gezinnen. Wij bou wen aan zes grote speeltuinen. En ik voor spel je: die worden leuk. Maar we zijn geen Efteling. Dat neemt niet weg dat jonge ge zinnen met tuinaffiniteit hier heel goed te recht kunnen." De Floriade mikt op twee soorten doelgroe pen. De echte liefhebbers, zeg maar de ken ners, en de groep die gewoon een leuk dagje uit zoekt. Reinhard: „Die twee groepen zijn goed te combineren. Neem de rozentuin. De mensen die een dagje uit gaan, lopen rond en genieten van prachtige rozenperken. Mis schien onthouden ze de naam van een roos en gaan die later bij een tuincentrum kopen. De kenners staan daarentegen stil bij iedere soort, kijken nauwkeurig, en laten zich ver der informeren via monitoren die overal in het park staan." Opent koningin Beatrix straks de Floriade? John Reinhard schuifelt even op zijn stoel. „We hebben nog geen plekje in de agenda van de koningin. En ik kan je vertellen, ze staat ook bij ons nog niet in de agenda. Maar tot nu toe is iedere Floriade door iemand van het Hof geopendMeer kan of wil de di recteur er niet over kwijt. Een gokje van de verslaggevers. Wanneer op 6 april de Floria de open gaat, zijn prins Willem Alexander en zijn prinses Maxima waarschijnlijk net terug van hun huwelijksreis. De opening van de Floriade door het bruidspaar zou een verrassing kunnen zijn, waar John Rein hard toch stiekem een beetje van droomt. René van Trigt en Oscar Vermeer inrfp o Flnnarte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27