Blind investeert in de toekomst PZC weneBugsüDg Lange vliegreis voor drie minuten trekken Bram de Groot neemt zijn tijd Slachtpartij blijft uit Het beste is niet goed genoeg in Zandvoort 20 Oud-international bezig aan zijn laatste jaar als jeugdtrainer Ajax Al Luyendijk-bocht FA Cup Berouw maandag 6 augustus 2001 Danny Blind leefde zaterdagavond intens mee met de verrichtingen van zijn ploeg tegen het Walchers Elftal onder 23 jaar. foto's Ruben Oreel door Björn Goorden DOMBURG - Danny Blind was dit weekeinde weer even terug op vertrouwde grond. De oefen- meester belegde met de Al-ju nioren van Ajax een trainings kamp aan de Walcherse kust. In de voorbereiding op zijn laatste seizoen als jeugdtrainer. „In het hart van een topsporter blijft al tijd iets borrelen. Je bent constant op zoek naar je gren zen, alles wat in je zit wil je eruit halen. Je kunt niet anders, die drang is niet tegen te hou den." Het hoofdtrainerschap lonkt dus onweerstaanbaar. Toch sloeg hij deze lente en zomer drie aanbiedingen - waaronder een van FC Twente - af. Bewust, zoals-ie zelf zegt. „Omdat ik denk dat ik het nodig heb om nog even in de luwte te werken. En omdat ik een belofte aan Ajax heb gedaan. Ik heb gezegd dat ik de taak voor twee jaar op me zou nemen, dus doe ik dat ook. Uit respect voor mijnwerk gever." Eredivisie „Maar ik heb wel gezegd dat dit mijn laatste jaar zal worden als trainer van Ajax Al. Volgend jaar wil ik graag een eredivisie club onder mijn hoede nemen. Alhoewel, ik heb dit jaar drie aanbiedingen gehad en wie zegt dat ik die volgend jaar weer krijg? Wie zegt dat ik die aan biedingen ook aantrekkelijk vind? Misschien blijf ik wel lek ker trainer van de A-junioren. Al lijkt me dat eerlijk gezegd erg sterk." De glimlach die op deze zinnen volgt, vertelt over een sportman die boordevol met ambities zit. Maar: „Ik heb geen ambities". En dan na een korte stilte en een betekenisvolle blik: „Nou ja, geen ambities. Ik heb natuurlijk wel het hart van topsporter, dat altijd maar grenzen wil verleg gen. Maar wat ik op dit moment het belangrijkste vind, is dat ik vooral lekker wil werken. Ik hen geen planner, ik denk dat dat ook niet kan als voetbaltrainer, er zijn zo veel dingen waar je af hankelijk van bent. Ik kijk wel wat er op me af komt." „Ik heb mezelf vier, vijf jaar de tijd gegeven om te kijken wat ik ervan terecht breng als trainer." Deze twee jaar als coach van Ajax Al investeert hij in zijn toekomst. Jeugd „Ik heb bewust voor de oudste jeugd gekozen. Het werken met de jeugd komt het dichtst in de buurt bij het werken met een eerste elftal. Van deze jongens weet ik zeker dat ze technisch, tactisch én fysiek onderlegd zij n en dat ze er stuk voor stuk hon derd procent voor gaan. De spe lers met een mindere instelling zijn inmiddels al afgehaakt. De ze jongens weten dat het de ko mende tijd alles of niets is, gaan ze straks rechts- of linksaf, bre ken ze door of niet. Daarom kun je ze ook behandelen als vol waardige senioren. Tot op zeke re hoogte dan, want je moet al tijd rekening met hun leeftijd blijven houden." „Op dit moment, als jeugdtrai ner, houd ik me vooral bezig met de toekomst van Ajax, de toe komst van het eerste elftal. Ik probeer spelers individueel be ter te maken, zodat er straks één of twee een versterking voor de eerste selectie kunnen beteke nen. Dat is een groot verschil met het werk als trainer van een betaald voetbal organisatie. Daar ben je met het team bezig, hier gaat het individu boven het team." Hoofdtrainer „Straks als ik hoofdtrainer ben, zal ik in een kort tijdsbestek iets moeten kunnen bereiken. Ik heb mijn diploma coach betaald voetbal inmiddels op zak en al een jaar ervaring als jeugdtrai ner achter de rug. Dat daar nog een jaartje bijkomt, is niet slecht voor me. Een speler wordt niet van de ene op de an dere dag een goede trainer. Je moet een ploeg kunnen leiden, individuen beter kunnen ma ken, een team vormen. Iedere speler moet je op een andere ma nier aanpakken. Dat alles moet je leren aanvoelen. En ik vind dat ik dat allemaal goed onder de knie moet hebben voordat ik de sprong in het diepe waag." door Björn Goorden DOMBURG - De Al-junioren van Ajax speelden zaterdag een oefenduel tegen het Walchers Elftal onder 23 jaar. 350 Mensen kwamen op de wedstrijd af, het overgrote deel met de stille hoop op tal van hoogstandjes en goals, een slachtpartij van 'de nieuwe lichting'. Ze kwamen bedrogen uit, want de jeugdse- lectie van trainer Stoffel Schip per verweerde zich uitstekend en hield het op een aanvaardba re 1-4-nederlaag. 21 Spelers en een keeper had Schipper geselecteerd voor de vriendschappelijke wedstrijd tegen runner-up van de laatste jaargang van de Coca Cola competitie. „Ik wilde zo veel mogelijk jongens de kans geven om een keer tegen Ajax te spe len. Het is een happening die je niemand wil onthouden. De eerste elf van de 22 van Stof fel Schipper werden in het eer ste kwartier totaal overlopen door de Ajax-talenten, die via Nigel de Jong, Michael Krohn- Deli en een eigen doelpunt van doelman Wilco Filius driemaal doel troffen: Freddy Compeer van w Walcheren scoorde na een dieptepass van de sterk spe lende Dennis van der Welle (Noormannen) tegen. Daarna viel de wedstrijd op slot en kon door Peter van Leeuwen ZEVENHOVEN - Bram de Groot is de afgelopen dagen al weer voorzichtig op de fiets ge klommen. De coureur van Ra bobank, die in de Tour zwaar ten val kwam, zal in het gunstigste geval vanaf half september weer in wedstrijden uitkomen. De Groot verloor ruim twee we ken geleden in de twaalfde etap pe van de Ronde van Frankrijk de macht over het stuur. Aan zijn val hield hij verwondingen in het gezicht en een hersen- schuddding over. „Van de won den is al bijna niets meer te zien. De hechtingen zijn eruit. Wel krijg ik nog koppijn als ik me te veel inspan", zei De Groot giste- Ajax Al nauwelijks meer over tuigen. Aanvoerder Nigel de Jong, de klassieke opkomende nummer vier, vormde echter een uitzondering. In de tachtig mi nuten die hij in actie kwam, liet hij een onuitwisbare indruk achter. Zijn balaanname is wer kelijk virtuoos, evenals zijn in stelling, inzicht, leidersschap, passing, kop- en duelkracht, „Ajax Al is dit seizoen wel heel erg jong", aldus trainer Danny Blind. „Er zijn er maar drie of vier overgebleven van de ploeg die ik vorig jaar onder mijn hoe de had. Ze zullen dus tijd nodig hebben om op Ajax Al-niveau te geraken. Maar dat is voor mij weer een uitdaging." Walchers Elftal onder 23 jaar - Ajax Al 1-4 (1-3). 4. Nigel de Jong 0-1, 11Michael Krohn-Deli 0-2,19. Wil co Filius (eigen doelpunt) 0-3, 21. Freddy Compeer 1-3, 70. Nando Ra fael 1-4. Scheidsrechter: Wisse (Koudekerke)Aantal toeschou wers: 350. Walchers Elftal onder 23: Wilco Fili us; Remon van Geersdaele (30. Je roen van Wallenburg, 60. Maurice Bernard), Leo de Groot (46. Matthijs Lugtenburg), Arjan Kats (46. Mi- chiel Köther), Rick Pattenier(46. Je roen GeerseFreddy Compeer (46. Murdel Kizilcan), Nick Holmes (46. Ronald Kloppenburg), Michiel Brouwer (46. Mark Minderhoud), Chiel Maranus (46. Sven Ronde); Mohammed Tahri (46. Giacomo Wattel), Dennis van der Welle (46. Stefan Wielemaker). ren. De 26-jarige inwoner van Zevenhoven hield na zijn val ne gen dagen rust. „Sinds vorige week maandag ben ik elke dag weer een uurtje of twee gaan fietsen. Heel rustig, op een licht verzet. Ik rijd niet harder dan 23,24 kilometer per uur.". Ook de komende week zal hij nog voorzichtig te werk gaan. De Groot, de afgelopen weken overstelpt met steunbetuigin-1 gen, denkt over een week weer1 serieus te gaan trainen. „Mits de komende week goed verloopt. De hoofdpijn, die nu ook nog komt opzetten als ik bijvoor beeld lang met iemand praat, moet wel weg zijn. In het gunstigste geval rijd ik half september mijn eerste wed strijd." ANP 3; Bakker en minister Erica Terpstra een kijkje nemen in de pitstraat. Een dag later mag voormalig TMF-veejay Sylvana met rallyrijder Tommi Mkinen een ronde op het duinencir cuit rijden. Na een kwartier heen en weer te zijn geschud, stapt ze voldaan uit: „Dit is zo eng, maar zo gaaf." Welke helse kunsten je op een motorfiets kunt uitha len, tonen even later Charlos Checa en Max Biaggi. In een rotvaart rijden ze op één wiel langs de hoofdtribunes. Ter wijl de 'gewone mens' na zo'n dodenrit een hartver- zakking zou hebben opgelo pen, zwaaien de coureurs re laxed naar de geamuseerde bezoekers. Als toegift laten ze nog eventjes hun wiel spinnen. Maar dan wel op zo'n manier dat het rubber letterlijk om de oren van de vips vliegt. Na enkele minu ten kondigt een knal het ein de van de show aan: de ach terband van Checa is zo ver sleten dat-ie - tot groot en thousiasme van het publiek - volledig kapot gaat. Maar ook bij de demonstra ties geldt 'de wet van de overtreffende trap'. Dus gil len de toeschouwers pas echt de longen uit hun lijf wan neer Luca Badoer de Ferra ri-motor van de felrode For- mule-l-auto start. Nadat hij enkele malen met bijna 300 kilometer per uur langs de hoofdtribune heeft geraasd, wil ook Badoer zijn 'handte kening' op het Noord-Hol landse asfalt zetten. Dus spint hij enkele malen moed willig, waardoor er dikke zwarte strepen op het circuit staan. Staande ovatie Na de demonstratie laat hij zich gewillig naar de pits- muur leiden zodat het pu bliek hem een staande ovatie kan geven. De kleine coureur geniet zichtbaar van de aan dacht van de toeschouwers, fotografen en pitspoezen. Badoer is voor eventjes een ster in Zandvoort. Je kunt amper voorstellen dat deze rijder twee jaar geleden voor het arme Minardi-team reed en zich amper kon kwalifice ren voor de Grand Prixs. Maar ja, ook dat is de Mas ters. Want naast de overtref fende trap, heerst in Zand voort ook de waan van de dag. ANP wmÊKmÊÊOÊitimÊtmmaÊiÊÊÊÊÊgÊÊmÊÊÊmmmm u Chinees touwtrekteam vliegt op geleende spullen in recordtijd uit toernooi Veertig volle uren in een vlieg tuig voor drie minuten aan het touw. Het lijkt waanzin, maar in Eibergen wordt het werkelijk heid. De touwtrekkers van het Chinese fabrieksteam Angang Steel Company worden binnen recordtijd verslagen. door Hans van den Berghe Het enthousiasme groeit met de trekbeurt. De uit de kluiten ge wassen coach krijgt steeds meer ple zier in deze oerhollandse sport. Als lid van het fabrieksteam van de Angang Steel Company, de enige touwtrek- vereniging van China, is het trekken op gras een aangename verrassing voor hem. Autocoureur Arie Luyendijk is za terdag op het Circuit Zandvoort geeërd met een eigen bocht. De voor malige Bos Uit heet vanaf nu Arie Luyendijk-bocht. De tweevoudig winnaar van de Indy 500 reed op het duinencircuit zijn eerste races. Normaal schreeuwt hij zijn teamge noten in oktober in de hal toe. Op die manier wordt aan teambuilding ge daan bij een van de grootste staalfa brieken in China. Om het touwtrek ken in eigen land te promoten en te werken aan contacten met de interna tionale touwtrekbond, wordt gretig gebruik gemaakt van de uitnodiging van TTV Eibergen om deel te nemen aan het toernooi ter gelegenheid van het dertigjarig jubileum. Het begin van de ruim twintig uren durende vliegreis verloopt gladjes, maar eenmaal geland op Schiphol komt er een grijze waas over het spor tieve uitje. Nagenoeg alle koffers zijn tijdens een Om het bekertoernooi, de strijd om de FA Cup, nóg aantrekkelijker te maken heeft de Engelse voetbalbond het prijzengeld verhoogd naar 115 miljoen gulden. De komende winnaar van het roemruchte toernooi tou cheert 14 miljoen gulden. Clubs kun nen ook een aanzienlijk bedrag tege moet zien als hun wedstrijden op tv te zien zijn. De FA hecht veel waarde aan een sterke bekercompetitie en wil voorkomen dat clubs hun sterkste elf tal niet opstellen of zich terugtrekken vanwege andere belangen. Manches ter United deed twee j aar geleden niet mee vanwege het WK voor clubteams. De Spaanse voetbalclub Valencia heeft onverwacht enkele trofeeën teruggekregen die eerder in de week uit het stadion waren gestolen. De dieven, kennelijk vol berouw, brach ten onder meer een gestolen replica van de Europacup voor bekerwin naars uit 1980 terug. Om niet betrapt te worden zetten de onbekenden de spullen in de nacht van dinsdag op woensdag terug bij het stadion. tussenlanding in Parijs achtergeble ven. Een baliemedewerker van Air France sust de gemoederen. Nog de zelfde dag zullen de koffers worden nagestuurd. Maar als een groepje Eibergenaren zich bij de luchthaven meldt om een Engels en een Lets team op te halen, zijn er slechts vijf van de twaalf kof fers gearriveerd. Die tegenslag wordt met een lach op het gezicht overwon nen en met geleende schoenen levert de reglementaire weging zaterdag avond geen problemen op. De Engelse ploeg Felton Eccles is vijftien kilo te zwaar en nestelt zich niet achter een pint, maar gaat spoorslags naar de sauna om het overgewicht uit te zwe ten. Die operatie lukt, in tegenstelling tot het nasturen van de Chinese kof fers. Xi Man Zhang is na de weging een er varing rijker. Hij weet dan inmiddels dat hij zich met zijn ploeg bevindt te midden van de mondiale touwtrekeli te. Het leerproces is dan ook van korte duur. De eerste trekbeurt tegen Eiber gen is na vijf seconden al over, Alleen al het op spanning brengen van het touw is voldoende om drie Chinezen uit balans te brengen, waardoor het team als een kaartenhuis ineenstort. Het vervolg is gemakkelijk te raden. Zonder een trekbeurt in winst om te zettenis het toernooi in recordtij d ge schiedenis voor de fabrieksploeg. De laatste wedstrijd tegen Heure vormt met een duur van dertig seconden een gunstige uitschieter en je ziet de coach in dat duel naar grote hoogte groeien. Zijn aanmoedigingskreten lijken ook gehoor te krijgen, maar de betere techniek van Heure geeft de doorslag. Hooguit drie minuten actie na een vlucht van ruim twintig uur en een te rugreis van twintig uur in het vooruit zicht, maar desondanks zal Xi Man Zhang in eigen land enthousiast pro beren het touwtrekken te promoten. Op steun van de Twifde internatio nale touwtrekbond, kan hij rekenen. De trip naar Eibergen is daardoor voor de coach meer dan geslaagd. GPD De Chinezen aan het werk tijdens hun drie minuten touwtrekken in Eibergen. foto CarloterEllen/GPD door Tim Senden ZANDVOORT - Wanneer de Marlboro Masters in Zand voort neerstrijkt, is 'gewoon' niet goed genoeg. Het bonte circus van coureurs, pitspoe zen, sponsors en vips snakt naar aandacht en daarom denkt en leeft iedereen op het circuit in de overtreffende trap. Alles moet beter, mooi er, nieuwer en sneller. De pitspoezen ondervinden dat ook. Een groepje mooie vrouwen wuift minzaam naar het publiek en geniet van het gejoel en gefluit van de oververhitte mannelijke 'fans'. Nadat de geoefende poses een voor een zijn afge werkt, proberen ze zo dicht mogelijk bij de sterren van de race wereld te komen. Maar wanneer enkele beeld schone Marlboro-meisjes de paddock instappen, maakt de glimlach plaats voor een chagrijnige blik. Ze beseffen dat de overtreffende trap van 'mooi' zojuist alle aandacht heeft ingepikt. Op de baan gaat het niet an ders. De auto moet 't hardst rijden, het team wil het grootste budget hebben en de rijder moet het meeste lef tonen. Want het publiek in Zandvoort heeft alleen oog voor winnaars, de rest telt niet mee. Daarom staan de coureurs beslist niet bekend om hun angst. Wanneer Tom Coronel een flinke klapper maakt - hij slaat met zijn auto vier keer over de kop - zal niemand overwegen het gaspedaal minder ver in te trappen. Sterker, de man met de stoerste praatjes, is het slachtoffer zelf. „Deze crash zit zeker m mijn top-3", zegt Coronel lachend. En daar heeft collega Cor Euser alle begrip voor: „Want die kop rol was prachtig." Hoofdnummer Alhoewel de Form vlieg wedstrijd het hoofdnummer van de Masters is, komen de meeste toeschouwers toch voor de verschillende de monstraties. En ook hier gaat het voornamelijk om te zien en gezien te worden. Zo mag actrice Georgina Ver baan 's zaterdags enkele ron den naast de Belgische cou reur Freddy Loix plaatsne men, terwijl volleyballer Bas van der Goor, tenor Marco i v' jfafrS5,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 20