Blind investeert in de toekomst
PZC
weneBugsüDg
Lange vliegreis voor drie minuten trekken
Bram de Groot
neemt zijn tijd
Slachtpartij blijft uit
Het beste is niet goed
genoeg in Zandvoort
20
Oud-international bezig aan zijn laatste jaar als jeugdtrainer Ajax Al
Luyendijk-bocht
FA Cup
Berouw
maandag 6 augustus 2001
Danny Blind leefde zaterdagavond intens mee met de verrichtingen van zijn ploeg tegen het Walchers Elftal onder 23 jaar. foto's Ruben Oreel
door Björn Goorden
DOMBURG - Danny Blind was
dit weekeinde weer even terug
op vertrouwde grond. De oefen-
meester belegde met de Al-ju
nioren van Ajax een trainings
kamp aan de Walcherse kust. In
de voorbereiding op zijn laatste
seizoen als jeugdtrainer. „In het
hart van een topsporter blijft al
tijd iets borrelen. Je bent
constant op zoek naar je gren
zen, alles wat in je zit wil je
eruit halen. Je kunt niet anders,
die drang is niet tegen te hou
den."
Het hoofdtrainerschap lonkt
dus onweerstaanbaar. Toch
sloeg hij deze lente en zomer
drie aanbiedingen - waaronder
een van FC Twente - af. Bewust,
zoals-ie zelf zegt. „Omdat ik
denk dat ik het nodig heb om
nog even in de luwte te werken.
En omdat ik een belofte aan
Ajax heb gedaan. Ik heb gezegd
dat ik de taak voor twee jaar op
me zou nemen, dus doe ik dat
ook. Uit respect voor mijnwerk
gever."
Eredivisie
„Maar ik heb wel gezegd dat dit
mijn laatste jaar zal worden als
trainer van Ajax Al. Volgend
jaar wil ik graag een eredivisie
club onder mijn hoede nemen.
Alhoewel, ik heb dit jaar drie
aanbiedingen gehad en wie zegt
dat ik die volgend jaar weer
krijg? Wie zegt dat ik die aan
biedingen ook aantrekkelijk
vind? Misschien blijf ik wel lek
ker trainer van de A-junioren.
Al lijkt me dat eerlijk gezegd erg
sterk."
De glimlach die op deze zinnen
volgt, vertelt over een sportman
die boordevol met ambities zit.
Maar: „Ik heb geen ambities".
En dan na een korte stilte en een
betekenisvolle blik: „Nou ja,
geen ambities. Ik heb natuurlijk
wel het hart van topsporter, dat
altijd maar grenzen wil verleg
gen. Maar wat ik op dit moment
het belangrijkste vind, is dat ik
vooral lekker wil werken. Ik hen
geen planner, ik denk dat dat
ook niet kan als voetbaltrainer,
er zijn zo veel dingen waar je af
hankelijk van bent. Ik kijk wel
wat er op me af komt."
„Ik heb mezelf vier, vijf jaar de
tijd gegeven om te kijken wat ik
ervan terecht breng als trainer."
Deze twee jaar als coach van
Ajax Al investeert hij in zijn
toekomst.
Jeugd
„Ik heb bewust voor de oudste
jeugd gekozen. Het werken met
de jeugd komt het dichtst in de
buurt bij het werken met een
eerste elftal. Van deze jongens
weet ik zeker dat ze technisch,
tactisch én fysiek onderlegd zij n
en dat ze er stuk voor stuk hon
derd procent voor gaan. De spe
lers met een mindere instelling
zijn inmiddels al afgehaakt. De
ze jongens weten dat het de ko
mende tijd alles of niets is, gaan
ze straks rechts- of linksaf, bre
ken ze door of niet. Daarom kun
je ze ook behandelen als vol
waardige senioren. Tot op zeke
re hoogte dan, want je moet al
tijd rekening met hun leeftijd
blijven houden."
„Op dit moment, als jeugdtrai
ner, houd ik me vooral bezig met
de toekomst van Ajax, de toe
komst van het eerste elftal. Ik
probeer spelers individueel be
ter te maken, zodat er straks één
of twee een versterking voor de
eerste selectie kunnen beteke
nen. Dat is een groot verschil
met het werk als trainer van een
betaald voetbal organisatie.
Daar ben je met het team bezig,
hier gaat het individu boven het
team."
Hoofdtrainer
„Straks als ik hoofdtrainer ben,
zal ik in een kort tijdsbestek iets
moeten kunnen bereiken. Ik heb
mijn diploma coach betaald
voetbal inmiddels op zak en al
een jaar ervaring als jeugdtrai
ner achter de rug. Dat daar nog
een jaartje bijkomt, is niet
slecht voor me. Een speler
wordt niet van de ene op de an
dere dag een goede trainer. Je
moet een ploeg kunnen leiden,
individuen beter kunnen ma
ken, een team vormen. Iedere
speler moet je op een andere ma
nier aanpakken. Dat alles moet
je leren aanvoelen. En ik vind
dat ik dat allemaal goed
onder de knie moet hebben
voordat ik de sprong in het diepe
waag."
door Björn Goorden
DOMBURG - De Al-junioren
van Ajax speelden zaterdag een
oefenduel tegen het Walchers
Elftal onder 23 jaar. 350 Mensen
kwamen op de wedstrijd af, het
overgrote deel met de stille hoop
op tal van hoogstandjes en
goals, een slachtpartij van 'de
nieuwe lichting'. Ze kwamen
bedrogen uit, want de jeugdse-
lectie van trainer Stoffel Schip
per verweerde zich uitstekend
en hield het op een aanvaardba
re 1-4-nederlaag.
21 Spelers en een keeper had
Schipper geselecteerd voor de
vriendschappelijke wedstrijd
tegen runner-up van de laatste
jaargang van de Coca Cola
competitie. „Ik wilde zo veel
mogelijk jongens de kans geven
om een keer tegen Ajax te spe
len. Het is een happening die je
niemand wil onthouden.
De eerste elf van de 22 van Stof
fel Schipper werden in het eer
ste kwartier totaal overlopen
door de Ajax-talenten, die via
Nigel de Jong, Michael Krohn-
Deli en een eigen doelpunt van
doelman Wilco Filius driemaal
doel troffen: Freddy Compeer
van w Walcheren scoorde na
een dieptepass van de sterk spe
lende Dennis van der Welle
(Noormannen) tegen. Daarna
viel de wedstrijd op slot en kon
door Peter van Leeuwen
ZEVENHOVEN - Bram de
Groot is de afgelopen dagen al
weer voorzichtig op de fiets ge
klommen. De coureur van Ra
bobank, die in de Tour zwaar ten
val kwam, zal in het gunstigste
geval vanaf half september
weer in wedstrijden uitkomen.
De Groot verloor ruim twee we
ken geleden in de twaalfde etap
pe van de Ronde van Frankrijk
de macht over het stuur. Aan
zijn val hield hij verwondingen
in het gezicht en een hersen-
schuddding over. „Van de won
den is al bijna niets meer te zien.
De hechtingen zijn eruit. Wel
krijg ik nog koppijn als ik me te
veel inspan", zei De Groot giste-
Ajax Al nauwelijks meer over
tuigen. Aanvoerder Nigel de
Jong, de klassieke opkomende
nummer vier, vormde echter een
uitzondering. In de tachtig mi
nuten die hij in actie kwam, liet
hij een onuitwisbare indruk
achter. Zijn balaanname is wer
kelijk virtuoos, evenals zijn in
stelling, inzicht, leidersschap,
passing, kop- en duelkracht,
„Ajax Al is dit seizoen wel heel
erg jong", aldus trainer Danny
Blind. „Er zijn er maar drie of
vier overgebleven van de ploeg
die ik vorig jaar onder mijn hoe
de had. Ze zullen dus tijd nodig
hebben om op Ajax Al-niveau
te geraken. Maar dat is voor mij
weer een uitdaging."
Walchers Elftal onder 23 jaar - Ajax
Al 1-4 (1-3). 4. Nigel de Jong 0-1,
11Michael Krohn-Deli 0-2,19. Wil
co Filius (eigen doelpunt) 0-3, 21.
Freddy Compeer 1-3, 70. Nando Ra
fael 1-4. Scheidsrechter: Wisse
(Koudekerke)Aantal toeschou
wers: 350.
Walchers Elftal onder 23: Wilco Fili
us; Remon van Geersdaele (30. Je
roen van Wallenburg, 60. Maurice
Bernard), Leo de Groot (46. Matthijs
Lugtenburg), Arjan Kats (46. Mi-
chiel Köther), Rick Pattenier(46. Je
roen GeerseFreddy Compeer (46.
Murdel Kizilcan), Nick Holmes (46.
Ronald Kloppenburg), Michiel
Brouwer (46. Mark Minderhoud),
Chiel Maranus (46. Sven Ronde);
Mohammed Tahri (46. Giacomo
Wattel), Dennis van der Welle (46.
Stefan Wielemaker).
ren. De 26-jarige inwoner van
Zevenhoven hield na zijn val ne
gen dagen rust. „Sinds vorige
week maandag ben ik elke dag
weer een uurtje of twee gaan
fietsen. Heel rustig, op een licht
verzet. Ik rijd niet harder dan
23,24 kilometer per uur.".
Ook de komende week zal hij
nog voorzichtig te werk gaan.
De Groot, de afgelopen weken
overstelpt met steunbetuigin-1
gen, denkt over een week weer1
serieus te gaan trainen. „Mits de
komende week goed verloopt.
De hoofdpijn, die nu ook nog
komt opzetten als ik bijvoor
beeld lang met iemand praat,
moet wel weg zijn.
In het gunstigste geval rijd ik
half september mijn eerste wed
strijd." ANP
3;
Bakker en minister Erica
Terpstra een kijkje nemen in
de pitstraat.
Een dag later mag voormalig
TMF-veejay Sylvana met
rallyrijder Tommi Mkinen
een ronde op het duinencir
cuit rijden. Na een kwartier
heen en weer te zijn geschud,
stapt ze voldaan uit: „Dit is
zo eng, maar zo gaaf."
Welke helse kunsten je op
een motorfiets kunt uitha
len, tonen even later Charlos
Checa en Max Biaggi. In een
rotvaart rijden ze op één wiel
langs de hoofdtribunes. Ter
wijl de 'gewone mens' na
zo'n dodenrit een hartver-
zakking zou hebben opgelo
pen, zwaaien de coureurs re
laxed naar de geamuseerde
bezoekers. Als toegift laten
ze nog eventjes hun wiel
spinnen. Maar dan wel op
zo'n manier dat het rubber
letterlijk om de oren van de
vips vliegt. Na enkele minu
ten kondigt een knal het ein
de van de show aan: de ach
terband van Checa is zo ver
sleten dat-ie - tot groot en
thousiasme van het publiek -
volledig kapot gaat.
Maar ook bij de demonstra
ties geldt 'de wet van de
overtreffende trap'. Dus gil
len de toeschouwers pas echt
de longen uit hun lijf wan
neer Luca Badoer de Ferra
ri-motor van de felrode For-
mule-l-auto start. Nadat hij
enkele malen met bijna 300
kilometer per uur langs de
hoofdtribune heeft geraasd,
wil ook Badoer zijn 'handte
kening' op het Noord-Hol
landse asfalt zetten. Dus
spint hij enkele malen moed
willig, waardoor er dikke
zwarte strepen op het circuit
staan.
Staande ovatie
Na de demonstratie laat hij
zich gewillig naar de pits-
muur leiden zodat het pu
bliek hem een staande ovatie
kan geven. De kleine coureur
geniet zichtbaar van de aan
dacht van de toeschouwers,
fotografen en pitspoezen.
Badoer is voor eventjes een
ster in Zandvoort. Je kunt
amper voorstellen dat deze
rijder twee jaar geleden voor
het arme Minardi-team reed
en zich amper kon kwalifice
ren voor de Grand Prixs.
Maar ja, ook dat is de Mas
ters. Want naast de overtref
fende trap, heerst in Zand
voort ook de waan van de
dag. ANP
wmÊKmÊÊOÊitimÊtmmaÊiÊÊÊÊÊgÊÊmÊÊÊmmmm
u
Chinees touwtrekteam vliegt op geleende spullen in recordtijd uit toernooi
Veertig volle uren in een vlieg
tuig voor drie minuten aan het
touw. Het lijkt waanzin, maar in
Eibergen wordt het werkelijk
heid. De touwtrekkers van het
Chinese fabrieksteam Angang
Steel Company worden binnen
recordtijd verslagen.
door Hans van den Berghe
Het enthousiasme groeit met de
trekbeurt. De uit de kluiten ge
wassen coach krijgt steeds meer ple
zier in deze oerhollandse sport. Als lid
van het fabrieksteam van de Angang
Steel Company, de enige touwtrek-
vereniging van China, is het trekken
op gras een aangename verrassing
voor hem.
Autocoureur Arie Luyendijk is za
terdag op het Circuit Zandvoort
geeërd met een eigen bocht. De voor
malige Bos Uit heet vanaf nu Arie
Luyendijk-bocht. De tweevoudig
winnaar van de Indy 500 reed op het
duinencircuit zijn eerste races.
Normaal schreeuwt hij zijn teamge
noten in oktober in de hal toe. Op die
manier wordt aan teambuilding ge
daan bij een van de grootste staalfa
brieken in China. Om het touwtrek
ken in eigen land te promoten en te
werken aan contacten met de interna
tionale touwtrekbond, wordt gretig
gebruik gemaakt van de uitnodiging
van TTV Eibergen om deel te nemen
aan het toernooi ter gelegenheid van
het dertigjarig jubileum.
Het begin van de ruim twintig uren
durende vliegreis verloopt gladjes,
maar eenmaal geland op Schiphol
komt er een grijze waas over het spor
tieve uitje.
Nagenoeg alle koffers zijn tijdens een
Om het bekertoernooi, de strijd om
de FA Cup, nóg aantrekkelijker te
maken heeft de Engelse voetbalbond
het prijzengeld verhoogd naar 115
miljoen gulden. De komende winnaar
van het roemruchte toernooi tou
cheert 14 miljoen gulden. Clubs kun
nen ook een aanzienlijk bedrag tege
moet zien als hun wedstrijden op tv te
zien zijn. De FA hecht veel waarde aan
een sterke bekercompetitie en wil
voorkomen dat clubs hun sterkste elf
tal niet opstellen of zich terugtrekken
vanwege andere belangen. Manches
ter United deed twee j aar geleden niet
mee vanwege het WK voor clubteams.
De Spaanse voetbalclub Valencia
heeft onverwacht enkele trofeeën
teruggekregen die eerder in de week
uit het stadion waren gestolen. De
dieven, kennelijk vol berouw, brach
ten onder meer een gestolen replica
van de Europacup voor bekerwin
naars uit 1980 terug. Om niet betrapt
te worden zetten de onbekenden de
spullen in de nacht van dinsdag op
woensdag terug bij het stadion.
tussenlanding in Parijs achtergeble
ven. Een baliemedewerker van Air
France sust de gemoederen. Nog de
zelfde dag zullen de koffers worden
nagestuurd.
Maar als een groepje Eibergenaren
zich bij de luchthaven meldt om een
Engels en een Lets team op te halen,
zijn er slechts vijf van de twaalf kof
fers gearriveerd. Die tegenslag wordt
met een lach op het gezicht overwon
nen en met geleende schoenen levert
de reglementaire weging zaterdag
avond geen problemen op. De Engelse
ploeg Felton Eccles is vijftien kilo te
zwaar en nestelt zich niet achter een
pint, maar gaat spoorslags naar de
sauna om het overgewicht uit te zwe
ten. Die operatie lukt, in tegenstelling
tot het nasturen van de Chinese kof
fers.
Xi Man Zhang is na de weging een er
varing rijker. Hij weet dan inmiddels
dat hij zich met zijn ploeg bevindt te
midden van de mondiale touwtrekeli
te. Het leerproces is dan ook van korte
duur. De eerste trekbeurt tegen Eiber
gen is na vijf seconden al over, Alleen
al het op spanning brengen van het
touw is voldoende om drie Chinezen
uit balans te brengen, waardoor het
team als een kaartenhuis ineenstort.
Het vervolg is gemakkelijk te raden.
Zonder een trekbeurt in winst om te
zettenis het toernooi in recordtij d ge
schiedenis voor de fabrieksploeg. De
laatste wedstrijd tegen Heure vormt
met een duur van dertig seconden een
gunstige uitschieter en je ziet de coach
in dat duel naar grote hoogte groeien.
Zijn aanmoedigingskreten lijken ook
gehoor te krijgen, maar de betere
techniek van Heure geeft de doorslag.
Hooguit drie minuten actie na een
vlucht van ruim twintig uur en een te
rugreis van twintig uur in het vooruit
zicht, maar desondanks zal Xi Man
Zhang in eigen land enthousiast pro
beren het touwtrekken te promoten.
Op steun van de Twifde internatio
nale touwtrekbond, kan hij rekenen.
De trip naar Eibergen is daardoor
voor de coach meer dan geslaagd.
GPD
De Chinezen aan het werk tijdens hun drie minuten touwtrekken in Eibergen.
foto CarloterEllen/GPD
door Tim Senden
ZANDVOORT - Wanneer de
Marlboro Masters in Zand
voort neerstrijkt, is 'gewoon'
niet goed genoeg. Het bonte
circus van coureurs, pitspoe
zen, sponsors en vips snakt
naar aandacht en daarom
denkt en leeft iedereen op het
circuit in de overtreffende
trap. Alles moet beter, mooi
er, nieuwer en sneller.
De pitspoezen ondervinden
dat ook. Een groepje mooie
vrouwen wuift minzaam
naar het publiek en geniet
van het gejoel en gefluit van
de oververhitte mannelijke
'fans'. Nadat de geoefende
poses een voor een zijn afge
werkt, proberen ze zo dicht
mogelijk bij de sterren van
de race wereld te komen.
Maar wanneer enkele beeld
schone Marlboro-meisjes de
paddock instappen, maakt
de glimlach plaats voor een
chagrijnige blik. Ze beseffen
dat de overtreffende trap van
'mooi' zojuist alle aandacht
heeft ingepikt.
Op de baan gaat het niet an
ders. De auto moet 't hardst
rijden, het team wil het
grootste budget hebben en
de rijder moet het meeste lef
tonen. Want het publiek in
Zandvoort heeft alleen oog
voor winnaars, de rest telt
niet mee. Daarom staan de
coureurs beslist niet bekend
om hun angst.
Wanneer Tom Coronel een
flinke klapper maakt - hij
slaat met zijn auto vier keer
over de kop - zal niemand
overwegen het gaspedaal
minder ver in te trappen.
Sterker, de man met de
stoerste praatjes, is het
slachtoffer zelf. „Deze crash
zit zeker m mijn top-3", zegt
Coronel lachend. En daar
heeft collega Cor Euser alle
begrip voor: „Want die kop
rol was prachtig."
Hoofdnummer
Alhoewel de Form vlieg
wedstrijd het hoofdnummer
van de Masters is, komen de
meeste toeschouwers toch
voor de verschillende de
monstraties. En ook hier
gaat het voornamelijk om te
zien en gezien te worden. Zo
mag actrice Georgina Ver
baan 's zaterdags enkele ron
den naast de Belgische cou
reur Freddy Loix plaatsne
men, terwijl volleyballer Bas
van der Goor, tenor Marco
i v' jfafrS5,