Rijden op een troon
Auto's
stapelen brengt uitkomst
Compact
en hoog
37
Maserati Spyder
Interstate Off Road 2001
Onschatbare klassieker
Gestroomlijnde aanhanger
Wielengids op internet
De grote doorbraak heeft
de ruimteauto, ook wel
mpv genaamd, nooit echt ge
maakt. Maar via achterdeur
tjes sluipen sommige ideeën
die aan de ruimteauto ten
grondslag liggen bij andere
modellen naar binnen. Bij
voorbeeld de hogere zitposi-
tie. Recente voorbeelden zijn
de Peugeot 306 en de vijf-
deurs versies van de Honda
Civic en Fiat Stilo.
zaterdag 4 augustus 2001
De grote ruimtewagen is on
afhankelijk van elkaar
door Chrysler (Voyager) en Re
nault (Espace) ontwikkeld en
heeft nooit de verkoopaantallen
gehaald die men aanvankelijk
voorspelde. In de jaren tachtig
van de vorige eeuw voorzagen
branche-experts nog vóór de
eeuwwisseling marktaandelen
van 20 tot 30 procent van de to
tale automarkt voor de mpv
(multi purpose vehicle). In wer
kelijkheid kwam de voor velen
te dure en te grote ruimteauto
niet verder dan een paar pro
cent.
De ommekeer kwam pas toen
Renault het idee voor een 'mon
ovolume', zoals de ruimteauto
in Frankrijk heet, overbracht
naar de compacte en betaalbare
klasse. DeTwingo en de Mégane
Scénic waren in 1992 en 1996
voltreffers en het concept werd
direct door een aantal autofa
brikanten overgenomen. En het
merkwaardige feit deed zich
voor dat vrijwel iedere nieuw
komer een uitbreiding van de
totale markt voor dit soort au
to's tot gevolg had, zonder een
andere middenklasse ruimteau
to concurrentie aan te doen.
Inmiddels is er van die concur
rentie wel degelijk sprake
omdat de rek er bij dit markt
segment zo'n beetje uit is. En
daarmee is het voor automerken
niet zonder risico om weer een
nieuw model middenklasse
ruimteauto uit te brengen. De
inventieve auto-industrie heeft
daar echter wat op gevonden.
De belangrijkste voordelen van
de middenklasse ruimteauto
worden overgebracht op model
len uit de populaire compacte
klasse. Een soort kruisbestui
ving.
Als je berijders van een midi-
mpv, zoals de middenklasse
ruimteauto ook wel wordt ge
noemd, vraagt naar hun aan
koopmotieven dan wordt ruim
te in het interieur meestal als
eerste genoemd. Maar met die
extra ruimte valt het ten opzich
te van een stationwagen in de
zelfde prijsklasse doorgaans
'nogal tegen. Vaak is het een
kwestie van een paar centimeter
extra beenruimte op de achter
bank, die niet zelden ten koste
gaan van de inhoud van de kof
ferruimte. Middenklasse ruim
teauto's met meer dan vijf zit
plaatsen zijn zeldzaam.
Extra ruimte is wel te vinden
boven de hoofden van de inzit
tenden, want de midi-mpv heeft
een wat hogere carrosserie. Die
extra hoogte wordt benut om de
bestuurder en de passagiers wat
meer rechtop te laten zitten en
Je ziet het er aan de buitenkant niet vanaf, maar de nieuwe
Fiat Stilo is aanmerkelijk hoger dan een gewone populaire middenklasser.
foto's GPD
een hogere zitpositie te geven.
En dat laatste blijkt voor veel
mpv-kopers een belangrijk
koopargument te zijn. De hoge
zitpositie in een ruimteauto
geeft een beter overzicht over
het verkeer en dat geeft velen
een superieur gevoel. Een beetje
alsof ze rijden op een troon.
De hoge zitpositie betekent te
vens een wat hogere instap en
dat vinden ook veel kopers pret
tig. Bij een normale auto moet je
bij het instappen altijd een
stukje naar beneden en bij het
uitstappen dus ook weer over
eind komen. Bij een midi-mpv is
in- en uitstappen meer een zij
waartse beweging zonder dat je
in het verticale vlak nog een be
weging moet maken. Je hoeft er
als het ware wat minder atle
tisch voor te zijn. En dat stellen
oudere autobestuurders vaak
erg op prijs.
Voordeel
Het is vooral het genoemde
voordeel van een hogere zitposi
tie die in recent op de markt ge
brachte of nog te brengen com
pacte populaire auto's terug te
vinden is. Daarvoor hebben de
ontwerpers ook wat aan de
hoogte van de auto's moeten
sleutelen. Als eerste kwam eind
vorig jaar de Honda Civic op de
markt die plotseling gegroeid
bleek naar een hoogte van 1.50
meter. Dat is twaalf centimeter
hoger dan zijn voorganger, die
met 1.38 meter de normale
Ook de Peugeot 307 groeide in de hoogte meer dan tien centimeter.
hoogte van een auto in de popu
laire compacte klasse had.
Enkele maanden geleden pre-
senteerde Peugeot de 307 die 13
centimeter hoger is dan zijn
voorganger, de 1,38 meter hoge
306. En volgende maand gaat
Fiat er met de vijfdeurs versie
van de Stilo nog iets overheen,
want die meet 1.55 meter in de
hoogte. En dat zijn daarmee
echte kruisingen tussen een ge
wone compacte en een midden
klasse ruimteauto. Het gaat bij
de Honda Civic en de Fiat Stilo
trouwens alleen om de vijfdeurs
versies van deze modellen. De
driedeurs uitvoeringen zijn la
ger en mikken 'dus' op een wat
sportievere automobilist.
Je zou uit deze ontwikkelingen
voorzichtig kunnen conclude
ren dat autofabrikanten reke
ning gaan houden met een doel
groep die in reclame-uitingen
zorgWldig wordt vermeden: de
ouderen. Bijna iedere nieuwe
auto is volgens de marketingaf
deling van de betreffende fabri
kant bestemd voor het jonge
vooral dynamische gezin of voor
het jong gebleven echtpaar
waarvan de kinderen net het
huis uit zijn. Maar in werkelijk
heid ziet het profiel van de ko
per er heel anders uit en is de ge
middelde leeftijd aanzienlijk
hoger. En juist bij zo'n koper
past die nieuwe generatie com
pacte populaire auto's voortref
felijk.
Mario Vos
Bij de Honda Civic is goed zichtbaar dat hij veel hoger is dan zijn
voorganger.
Ze kosten veel ondernemers
hoofdbrekens en het zijn
ruimtevreters: parkeerplaat
sen. In de randstad en steeds
vaker daarbuiten wordt het Val-
kenswaardse bedrijf Carpar-
kers ingezet om de parkeer
ruimte nuttiger te gebruiken.
,,Een investering van ƒ20.000
per extra parkeerplaats is geen
probleem meer", aldus direc
teur John Krijnen.
Konden we de auto's maar sta
pelen Deze verzuchting moet
bij ondernemers en architecten
vaak geldonken hebben. Woe
kerend met de dure ruimte moe
ten ze een goede verhouding
zien te vinden tussen de omvang
van een bedrijfspand en het
aantal voorgeschreven of ge
wenste parkeerplaatsen.
Welnu, auto's stapelen kan. Voor
John Krijnen, eigenaar-direc
teur van Carparkers Nederland
in Valkenswaard, is het dage
lijks werk. ,,Ik heb in de afgelo
pen jaren zo'n 500 parkeersys
temen verkocht. Mijn Duitse
leverancier Wöhr heeft er we
reldwijd 250.000 weggezet."
Een van de klanten van Carpar
kers is Visa in Amsterdam. Op
het eerste gezicht staan rondom
het hoofdkantoor 53 auto's
normaal geparkeerd. Tot John
Krijnen een sleutel in een slot-
schakelaar steekt in een van de
ijzeren paaltjes tussen de par
keerplaatsen. Als een wonder
worden twee auto's opgetild en
uit een gat eronder komen twee
andere tevoorschijn.
„Hier is plaats voor 106 auto's",
glundert de Valkenswaardse
ondernemer. „In ruststand
staan deze dubbele autoliften
naar beneden. De eerste 53 par
keerders kunnen dus zonder
problemen hun auto kwijt. De
chauffeurs die daarna komen,
Bij Visa in Amsterdam zijn 53 parkeerplaatsen verdubbeld met behulp van liften. foto GPD
moeten uitstappen en met hun
sleutel een lift met twee auto's
omhoog laten gaan. Ze rijden
hun auto vervolgens de lift op en
moeten om de sleutel terug te
krijgen het geheel eerst weer la
ten zakken."
Voorwaarde
Dit laatste was volgens Krijnen
wel een belangrijke voorwaarde
om van de gemeente Amster
dam toestemming te krijgen.
„De welstandscommissie ging
akkoord omdat we met dit sys
teem kunnen garanderen dat de
aanblik gedurende 99 procent
van de tijd normaal is."
Een deskundige die de bijzon
dere parkeersystemen komt be
kijken, zegt te betwijfelen dat
een dergelijke constructie vol
gens de regels wel kan. „Volgens
mij heeft hier een ambtenaar
van de gemeente Amsterdam
goed zitten slapen. Want dit vol
doet niet aan het bouwbesluit."
Krijnen bestrrjdt dat. „We heb
ben het Liftinstituut erbij
gehaald om de veiligheid te
beoordelen. Die hebben het
goedgekeurd omdat het Duitse
liftinstituut het ook al goedge
keurd had. Een Europese regel
zegt dat het in een ander land
dan niet nog eens gekeurd hoeft
te worden. Het gevaar voor be
klemming tussen het bovenste
plateau en de stoeprand is klein
omdat je de sleutel vast moet
houden om hem te laten bewe
gen. Een vrouw bracht het argu
ment naar voren dat haar ene
zoontje de sleutel zou kunnen
pakken om met het ding te spe
len terwijl haar andere kind zijn
hoofd ertussen houdt. Als je zo
redeneert zijn er natuurlijk veel
dingen gevaarlijk."
Kosten
De kosten om de parkeergele
genheid op deze manier uit te
breiden liegen er niet om. Krij
nen rekent voor: een systeem
met twee auto's boven en twee
onder kost 32.000; hier komt
nog 8.000 bij voor de betonnen
put,
„Dat betekent dus een investe
ring van 20.000 per extra par
keerplaats. We vinden onze
klanten dan ook op plekken
waar de bedrijventerreinen heel
schaars en dus duur zijn. Voor
hen is zo'n investering geen pro
bleem. De meeste systemen zet
ten we weg in de Randstad. Een
enkele hebben we in Maastricht
en Den Bosch weggezet. We zijn
nu in onderhandeling met een
grote klant in Eindhoven."
Bij de kosten komt ook nog het
onderhoud. „Dat moet natuur
lijk goed geregeld zijn, want
niets irriteert meer dan niet bij
je auto kunnen. We hebben
daarom een onderhoudsabon-
nement van 25,- per plek
waarin ook de storingsdienst zit
begrepen Daarvoor is het be
drijf Starlift met de storings
dienst voor gewone liften inge
schakeld. Deze systemen zijn
trouwens opvallend storings-
arm."
Harrie Verrijt
Maserati komt dit najaar met een nieuwe open sportauto met de
naam Spyder GT. De auto is deels gebaseerd op de 3200 GT en
laat zeker aan de voorkant ook dezelfde vormgeving zien. Vanaf de
voorruit is echter alles anders, niet alleen omdat het om een open
auto gaat, maar ook de achterkant heeft een andere vormgeving.
Naar verluidt is men afgeweken van de karakteristieke achterkant
van de 3200 GT met de boogvormige achterlichten als concessie aan
de Amerikaanse markt. Bovendien heeft de Spyder een kortere
wielbasis.
De Maserati Spyder GT beschikt over een nieuwe V8-motor met een
inhoud van 4.2 liter, die deels door Ferrari (dat de technische lei
ding heeft bi] Maserati) is ontwikkeld. De krachtbron levert 390 pk
en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak die desgewenst sequen
tieel vanaf het stuurwiel kan worden bediend. De Spyder is voor het
eerst te zien op de autotentoonstelling in Frankfurt, medio septem
ber. In de herfst komt hij op de markt voor prijzen die net onder die
van de Ferrari 360 Spider liggen: reken dus op een bedrag rond de
350.000 gulden.
Kilometers zand, modder en heuvels vormen in het weekend van
13 en 14 oktober wederom het decor voor het j aarlij kse terrein-
autoevenement Interstate Off Road. De 2001-editie wordt dit jaar
gehouden in de Beekse Bergen nabij Tilburg.
Interstate Off Road is een evenement waaraan iedereen met zijn of
haar vierwielaangedreven terreinauto kan deelnemen. Deelname
(vooraf inschrijven: 073-523.3373) kost 70 gulden. Voor dat geld
mag je een hele dag vrij rijden door uiteenlopende soorten terrein.
Bovendien krijgt iedere deelnemer een rallyschildje.
Ook voor de toeschouwer is het evenement de moeite waard. Er is
een gevarieerd programma, met onder meer quad-rijden, rijden in
amfibie-voertuigen en verschillende demonstraties. Wie niet be
kend is met terreinrijden en er eens kennis mee wil maken, kan een
beginnerscursus 4x4 volgen. Interstate Off Road is op 13 en 14 okto
ber van tien tot zes uur geopend. De toegang is 21,50 gulden voor
volwassen en 17,50 gulden voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
Voor menig liefhebber van klassieke auto's is 'De Onschatbare
Klassieker' het standaard-naslagwerk. Binnenkort verschijnt
de twaalfde editie van deze uitgave. Dit keer staan in het tweedelige
boek liefst 5.000 auto's met (summiere) technische gegevens be
schreven, dat zijn er 400 meer dan vorig jaar. De gegevens omtrent
waarde zijn geactualiseerd. De prijs van het wat rommelig opge
maakte boek bedraagt 34,95,
Aerovan is de naam van de fraai gestroomlijnde serie aanhang
wagens die door de Vlaanderen Groep in ons land op de markt
wordt gebracht De Vlaanderen Groep is al vele jaren actief in de
kampeerbranche met de bouw van Sunseeker stacaravans en de im
port van Adria caravans Adriatik kampeerauto's.
Bij de Aerovan gaat het niet specifiek om een aanhangwagen voor
kampeerdoeleinden. De aërodynamisch vormgegeven aanhanger is
voor vele doeleinden inzetbaar. De openslaande deuren maken de
Aerovan gemakkelijk toegankelijk. Voor het laden van een motor of
fietsen kan een speciale laadplank worden verkregen. De Aerovan
heeft een gegalvaniseerd chassis en een opbouw van polyester.
Voor meer informatie: 078 - 618.1818.
Even kijken hoe een setje lichtmetalen wielen onder je auto staat?
Dat kan voortaan op de internetsite www.wielengids.nl. Daar
laat de Continental Banden Groep onder meer lichtmetalen wielen
zren van de merken BBS, Ronal, Cromodora, Techna, CMS en MAK
Door een fraai stukje interactieve software op de site is het mogelijk
een autotype te kiezen, vervolgens een kleur en dan kan een selectie
worden gemaakt uit de voor dit autotype beschikbare wielen. Op
een foto krijg je dan een heel behoorlijke indruk van de combinatie
van auto en wielen. Daarnaast krijg je tevens advies over de moge
lijke bandenmaten voor het betreffende wiel.