Rijden op een troon Auto's stapelen brengt uitkomst Compact en hoog 37 Maserati Spyder Interstate Off Road 2001 Onschatbare klassieker Gestroomlijnde aanhanger Wielengids op internet De grote doorbraak heeft de ruimteauto, ook wel mpv genaamd, nooit echt ge maakt. Maar via achterdeur tjes sluipen sommige ideeën die aan de ruimteauto ten grondslag liggen bij andere modellen naar binnen. Bij voorbeeld de hogere zitposi- tie. Recente voorbeelden zijn de Peugeot 306 en de vijf- deurs versies van de Honda Civic en Fiat Stilo. zaterdag 4 augustus 2001 De grote ruimtewagen is on afhankelijk van elkaar door Chrysler (Voyager) en Re nault (Espace) ontwikkeld en heeft nooit de verkoopaantallen gehaald die men aanvankelijk voorspelde. In de jaren tachtig van de vorige eeuw voorzagen branche-experts nog vóór de eeuwwisseling marktaandelen van 20 tot 30 procent van de to tale automarkt voor de mpv (multi purpose vehicle). In wer kelijkheid kwam de voor velen te dure en te grote ruimteauto niet verder dan een paar pro cent. De ommekeer kwam pas toen Renault het idee voor een 'mon ovolume', zoals de ruimteauto in Frankrijk heet, overbracht naar de compacte en betaalbare klasse. DeTwingo en de Mégane Scénic waren in 1992 en 1996 voltreffers en het concept werd direct door een aantal autofa brikanten overgenomen. En het merkwaardige feit deed zich voor dat vrijwel iedere nieuw komer een uitbreiding van de totale markt voor dit soort au to's tot gevolg had, zonder een andere middenklasse ruimteau to concurrentie aan te doen. Inmiddels is er van die concur rentie wel degelijk sprake omdat de rek er bij dit markt segment zo'n beetje uit is. En daarmee is het voor automerken niet zonder risico om weer een nieuw model middenklasse ruimteauto uit te brengen. De inventieve auto-industrie heeft daar echter wat op gevonden. De belangrijkste voordelen van de middenklasse ruimteauto worden overgebracht op model len uit de populaire compacte klasse. Een soort kruisbestui ving. Als je berijders van een midi- mpv, zoals de middenklasse ruimteauto ook wel wordt ge noemd, vraagt naar hun aan koopmotieven dan wordt ruim te in het interieur meestal als eerste genoemd. Maar met die extra ruimte valt het ten opzich te van een stationwagen in de zelfde prijsklasse doorgaans 'nogal tegen. Vaak is het een kwestie van een paar centimeter extra beenruimte op de achter bank, die niet zelden ten koste gaan van de inhoud van de kof ferruimte. Middenklasse ruim teauto's met meer dan vijf zit plaatsen zijn zeldzaam. Extra ruimte is wel te vinden boven de hoofden van de inzit tenden, want de midi-mpv heeft een wat hogere carrosserie. Die extra hoogte wordt benut om de bestuurder en de passagiers wat meer rechtop te laten zitten en Je ziet het er aan de buitenkant niet vanaf, maar de nieuwe Fiat Stilo is aanmerkelijk hoger dan een gewone populaire middenklasser. foto's GPD een hogere zitpositie te geven. En dat laatste blijkt voor veel mpv-kopers een belangrijk koopargument te zijn. De hoge zitpositie in een ruimteauto geeft een beter overzicht over het verkeer en dat geeft velen een superieur gevoel. Een beetje alsof ze rijden op een troon. De hoge zitpositie betekent te vens een wat hogere instap en dat vinden ook veel kopers pret tig. Bij een normale auto moet je bij het instappen altijd een stukje naar beneden en bij het uitstappen dus ook weer over eind komen. Bij een midi-mpv is in- en uitstappen meer een zij waartse beweging zonder dat je in het verticale vlak nog een be weging moet maken. Je hoeft er als het ware wat minder atle tisch voor te zijn. En dat stellen oudere autobestuurders vaak erg op prijs. Voordeel Het is vooral het genoemde voordeel van een hogere zitposi tie die in recent op de markt ge brachte of nog te brengen com pacte populaire auto's terug te vinden is. Daarvoor hebben de ontwerpers ook wat aan de hoogte van de auto's moeten sleutelen. Als eerste kwam eind vorig jaar de Honda Civic op de markt die plotseling gegroeid bleek naar een hoogte van 1.50 meter. Dat is twaalf centimeter hoger dan zijn voorganger, die met 1.38 meter de normale Ook de Peugeot 307 groeide in de hoogte meer dan tien centimeter. hoogte van een auto in de popu laire compacte klasse had. Enkele maanden geleden pre- senteerde Peugeot de 307 die 13 centimeter hoger is dan zijn voorganger, de 1,38 meter hoge 306. En volgende maand gaat Fiat er met de vijfdeurs versie van de Stilo nog iets overheen, want die meet 1.55 meter in de hoogte. En dat zijn daarmee echte kruisingen tussen een ge wone compacte en een midden klasse ruimteauto. Het gaat bij de Honda Civic en de Fiat Stilo trouwens alleen om de vijfdeurs versies van deze modellen. De driedeurs uitvoeringen zijn la ger en mikken 'dus' op een wat sportievere automobilist. Je zou uit deze ontwikkelingen voorzichtig kunnen conclude ren dat autofabrikanten reke ning gaan houden met een doel groep die in reclame-uitingen zorgWldig wordt vermeden: de ouderen. Bijna iedere nieuwe auto is volgens de marketingaf deling van de betreffende fabri kant bestemd voor het jonge vooral dynamische gezin of voor het jong gebleven echtpaar waarvan de kinderen net het huis uit zijn. Maar in werkelijk heid ziet het profiel van de ko per er heel anders uit en is de ge middelde leeftijd aanzienlijk hoger. En juist bij zo'n koper past die nieuwe generatie com pacte populaire auto's voortref felijk. Mario Vos Bij de Honda Civic is goed zichtbaar dat hij veel hoger is dan zijn voorganger. Ze kosten veel ondernemers hoofdbrekens en het zijn ruimtevreters: parkeerplaat sen. In de randstad en steeds vaker daarbuiten wordt het Val- kenswaardse bedrijf Carpar- kers ingezet om de parkeer ruimte nuttiger te gebruiken. ,,Een investering van ƒ20.000 per extra parkeerplaats is geen probleem meer", aldus direc teur John Krijnen. Konden we de auto's maar sta pelen Deze verzuchting moet bij ondernemers en architecten vaak geldonken hebben. Woe kerend met de dure ruimte moe ten ze een goede verhouding zien te vinden tussen de omvang van een bedrijfspand en het aantal voorgeschreven of ge wenste parkeerplaatsen. Welnu, auto's stapelen kan. Voor John Krijnen, eigenaar-direc teur van Carparkers Nederland in Valkenswaard, is het dage lijks werk. ,,Ik heb in de afgelo pen jaren zo'n 500 parkeersys temen verkocht. Mijn Duitse leverancier Wöhr heeft er we reldwijd 250.000 weggezet." Een van de klanten van Carpar kers is Visa in Amsterdam. Op het eerste gezicht staan rondom het hoofdkantoor 53 auto's normaal geparkeerd. Tot John Krijnen een sleutel in een slot- schakelaar steekt in een van de ijzeren paaltjes tussen de par keerplaatsen. Als een wonder worden twee auto's opgetild en uit een gat eronder komen twee andere tevoorschijn. „Hier is plaats voor 106 auto's", glundert de Valkenswaardse ondernemer. „In ruststand staan deze dubbele autoliften naar beneden. De eerste 53 par keerders kunnen dus zonder problemen hun auto kwijt. De chauffeurs die daarna komen, Bij Visa in Amsterdam zijn 53 parkeerplaatsen verdubbeld met behulp van liften. foto GPD moeten uitstappen en met hun sleutel een lift met twee auto's omhoog laten gaan. Ze rijden hun auto vervolgens de lift op en moeten om de sleutel terug te krijgen het geheel eerst weer la ten zakken." Voorwaarde Dit laatste was volgens Krijnen wel een belangrijke voorwaarde om van de gemeente Amster dam toestemming te krijgen. „De welstandscommissie ging akkoord omdat we met dit sys teem kunnen garanderen dat de aanblik gedurende 99 procent van de tijd normaal is." Een deskundige die de bijzon dere parkeersystemen komt be kijken, zegt te betwijfelen dat een dergelijke constructie vol gens de regels wel kan. „Volgens mij heeft hier een ambtenaar van de gemeente Amsterdam goed zitten slapen. Want dit vol doet niet aan het bouwbesluit." Krijnen bestrrjdt dat. „We heb ben het Liftinstituut erbij gehaald om de veiligheid te beoordelen. Die hebben het goedgekeurd omdat het Duitse liftinstituut het ook al goedge keurd had. Een Europese regel zegt dat het in een ander land dan niet nog eens gekeurd hoeft te worden. Het gevaar voor be klemming tussen het bovenste plateau en de stoeprand is klein omdat je de sleutel vast moet houden om hem te laten bewe gen. Een vrouw bracht het argu ment naar voren dat haar ene zoontje de sleutel zou kunnen pakken om met het ding te spe len terwijl haar andere kind zijn hoofd ertussen houdt. Als je zo redeneert zijn er natuurlijk veel dingen gevaarlijk." Kosten De kosten om de parkeergele genheid op deze manier uit te breiden liegen er niet om. Krij nen rekent voor: een systeem met twee auto's boven en twee onder kost 32.000; hier komt nog 8.000 bij voor de betonnen put, „Dat betekent dus een investe ring van 20.000 per extra par keerplaats. We vinden onze klanten dan ook op plekken waar de bedrijventerreinen heel schaars en dus duur zijn. Voor hen is zo'n investering geen pro bleem. De meeste systemen zet ten we weg in de Randstad. Een enkele hebben we in Maastricht en Den Bosch weggezet. We zijn nu in onderhandeling met een grote klant in Eindhoven." Bij de kosten komt ook nog het onderhoud. „Dat moet natuur lijk goed geregeld zijn, want niets irriteert meer dan niet bij je auto kunnen. We hebben daarom een onderhoudsabon- nement van 25,- per plek waarin ook de storingsdienst zit begrepen Daarvoor is het be drijf Starlift met de storings dienst voor gewone liften inge schakeld. Deze systemen zijn trouwens opvallend storings- arm." Harrie Verrijt Maserati komt dit najaar met een nieuwe open sportauto met de naam Spyder GT. De auto is deels gebaseerd op de 3200 GT en laat zeker aan de voorkant ook dezelfde vormgeving zien. Vanaf de voorruit is echter alles anders, niet alleen omdat het om een open auto gaat, maar ook de achterkant heeft een andere vormgeving. Naar verluidt is men afgeweken van de karakteristieke achterkant van de 3200 GT met de boogvormige achterlichten als concessie aan de Amerikaanse markt. Bovendien heeft de Spyder een kortere wielbasis. De Maserati Spyder GT beschikt over een nieuwe V8-motor met een inhoud van 4.2 liter, die deels door Ferrari (dat de technische lei ding heeft bi] Maserati) is ontwikkeld. De krachtbron levert 390 pk en is gekoppeld aan een zesversnellingsbak die desgewenst sequen tieel vanaf het stuurwiel kan worden bediend. De Spyder is voor het eerst te zien op de autotentoonstelling in Frankfurt, medio septem ber. In de herfst komt hij op de markt voor prijzen die net onder die van de Ferrari 360 Spider liggen: reken dus op een bedrag rond de 350.000 gulden. Kilometers zand, modder en heuvels vormen in het weekend van 13 en 14 oktober wederom het decor voor het j aarlij kse terrein- autoevenement Interstate Off Road. De 2001-editie wordt dit jaar gehouden in de Beekse Bergen nabij Tilburg. Interstate Off Road is een evenement waaraan iedereen met zijn of haar vierwielaangedreven terreinauto kan deelnemen. Deelname (vooraf inschrijven: 073-523.3373) kost 70 gulden. Voor dat geld mag je een hele dag vrij rijden door uiteenlopende soorten terrein. Bovendien krijgt iedere deelnemer een rallyschildje. Ook voor de toeschouwer is het evenement de moeite waard. Er is een gevarieerd programma, met onder meer quad-rijden, rijden in amfibie-voertuigen en verschillende demonstraties. Wie niet be kend is met terreinrijden en er eens kennis mee wil maken, kan een beginnerscursus 4x4 volgen. Interstate Off Road is op 13 en 14 okto ber van tien tot zes uur geopend. De toegang is 21,50 gulden voor volwassen en 17,50 gulden voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Voor menig liefhebber van klassieke auto's is 'De Onschatbare Klassieker' het standaard-naslagwerk. Binnenkort verschijnt de twaalfde editie van deze uitgave. Dit keer staan in het tweedelige boek liefst 5.000 auto's met (summiere) technische gegevens be schreven, dat zijn er 400 meer dan vorig jaar. De gegevens omtrent waarde zijn geactualiseerd. De prijs van het wat rommelig opge maakte boek bedraagt 34,95, Aerovan is de naam van de fraai gestroomlijnde serie aanhang wagens die door de Vlaanderen Groep in ons land op de markt wordt gebracht De Vlaanderen Groep is al vele jaren actief in de kampeerbranche met de bouw van Sunseeker stacaravans en de im port van Adria caravans Adriatik kampeerauto's. Bij de Aerovan gaat het niet specifiek om een aanhangwagen voor kampeerdoeleinden. De aërodynamisch vormgegeven aanhanger is voor vele doeleinden inzetbaar. De openslaande deuren maken de Aerovan gemakkelijk toegankelijk. Voor het laden van een motor of fietsen kan een speciale laadplank worden verkregen. De Aerovan heeft een gegalvaniseerd chassis en een opbouw van polyester. Voor meer informatie: 078 - 618.1818. Even kijken hoe een setje lichtmetalen wielen onder je auto staat? Dat kan voortaan op de internetsite www.wielengids.nl. Daar laat de Continental Banden Groep onder meer lichtmetalen wielen zren van de merken BBS, Ronal, Cromodora, Techna, CMS en MAK Door een fraai stukje interactieve software op de site is het mogelijk een autotype te kiezen, vervolgens een kleur en dan kan een selectie worden gemaakt uit de voor dit autotype beschikbare wielen. Op een foto krijg je dan een heel behoorlijke indruk van de combinatie van auto en wielen. Daarnaast krijg je tevens advies over de moge lijke bandenmaten voor het betreffende wiel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 37