In potentie een aardige crimineel Wij zijn nooit een blootblad geweest Succesauteur Appie Baantjer Panorama in Finse handen zaterdag 4 augustus 2001 De vingers zijn een beetje stram. Een ouderdoms- kwaaltje. Maar verder gaat het prima met Appie Baantjer. De op gewekte 77-jarige auteur uit Me- demblik heeft zojuist de zestigste aflevering uit zijn De Cock-serie ingeleverd bij directeur Wim Ha- zeuvan uitgeverij Fontein. „De Cock en de gebrandmerkte doden", verklapt hij alvast. „Een spannend verhaal, een van mijn beste boeken." Voorts staat er een De Cock-spel op stapel en zelfs een Baantjer-museum. Albert Cornelis Baantjer, beter be kend als Appie, was met 417.000 verkochte boeken verreweg de popu lairste Nederlandse auteur van het jaar 2000. Tel daarbij de ruim 600.000 uitleningen in de bibliotheken en het is duidelijk dat de oud-rechercheur heel wat teweegbrengt met zijn schrij verij. „Ongelooflijk", zegt hij zelf. „Natuurlijk wen je ap een gegeven moment aan bekendheid en alles wat dat met zich meebrengt. Maar het blijft me een raadsel waarom mensen het leuk vinden om mijn verzinsels te lezen. Echt, daar kan ik me dagelijks over verbazen." Baantjers werkkamer, een beschei den vertrek in een prachtig gelegen huis aan de rand van Medemblik, staat vol vertalingen van zijn werk. Hij pakt een exemplaar uit de boeken kast en vertelt trots: „Kijk, deze is net uit in Estland. De Cock en de broeders van de zachte dood. Da's toch onvoor stelbaar? Dat mensen in Zuid-Korea, Polen en Rusland m'n boeken lezen. En wat dacht je van Amerika. Daar zijn al achttien afleveringen versche nen. Alleen België blijft wat achter. Maar ja, dat zijn echte Bourgondiërs. Zij redeneren dat je voor 19,95 gulden ook een aardige fles wijn kunt kopen. En geef ze maar 'ns ongelijk." Burgerlijkheid België is wél in de ban van de tv-serie Baantjer, die wekelijks is te zien op de BRT. Het contract loopt tot 2004. De serie is tevens aangekocht door een Franse zender en in Nederland zijn vanaf september tien nieuwe afleve ringen te zien. „Ik vind dat de perso nages in de serie sterk overeind blij ven", zegt Baantjer. „Ik bemoei me niet inhoudelijk met de serie, maar heb wel contractueel laten vastleggen dat ze van De Cock moeten afblijven. Hij schiet nooit, hij mept nooit, hij duikt niet van het ene in het andere bed. Die burgerlijkheid is juist de kracht van De Cock. En Piet Romer weet dat op televisie voortreffelijk uit te beelden." De op Urk geboren Appie Baantjer is min of meer toevallig schrijver gewor den. Tot na de Tweede Wereldoorlog, waarin hij in Keulen tewerk was ge steld, had hij geen idee wat hij wilde worden. Tot er op een dag een brief kwam van de politie, waarin Baantjer werd op geroepen om zich te melden op het hoofdbureau. Zonder hem daarin te kennen, had vader Baantjer zijn zoon aangemeld als agent. Appie was 22 jaar en begon als wijk agent. „Het werd de basis voor mijn latere carrière. Een belangrijk deel van mijn werk bestond uit het schrij ven van processen-verbaal. Maar in foto Corne Sparidaens/GPD tjer-museum op te zetten en op het ge boortehuis van de schrijver wordt op 15 september een plaquette aange bracht. „Dat mag ik zelf doen, bij le ven en welzijn. Wantje weet natuur lijk nooit hoe lang het nog doorgaat. Het schijnt dat het goed is om je brein te trainen als je ouder wordt, en dat doe ik voortdurend. Ik voel me nog goed en kan nog steeds genieten van de aandacht. Laat mij maar lekker babbelen op tv." Beekje Als hij zijn leven nog eens over mocht doen, dan zou Baantjer waarschijn lijk dezelfde route kiezen. Want spijt heeft hij niet. „Ze hebben ooit onder zocht hoeveel moorden ik in mijn boe ken heb laten plegen. Dat bleken er toen 78 te zijn. In potentie was ik dus een aardig crimineeltje geweest. Maar ik ben tevreden met hoe ik het heb ge daan. Mijn leven is als een beekje. Geen stroomversnellingen, geen wa tervallen. Maar rustig kabbelend ben ik een heel eind gekomen." Martin Groenewold tiek door. Dat is de angst om dood te gaan, hè? Ik zou er niet tegen kunnen dat m'n boek dan nog niet af is. Als ik klaar ben met tikken breng ik mijn manuscript onmiddellijk naar de uit gever. Weg is weg, zeg ik altijd maar." Baantjers boeken worden zelden of nooit gerecenseerd. De meeste critici doen zijn boeken af als clichématig en oubollig. „Maar ik heb ook helemaal niet de intentie literatuur te schrij- commissaris, de afronding van een zaak bij De Cock thuis, daar zijn de mensen heel scherp op." „Soms", vervolgt Baantjer, „krijg ik wel eens brieven van lezers die ver geefs naar het cafeetje van Smalle Lo- wietje hebben gezocht. Zijn ze hele maal teleurgesteld. Terwijl het allemaal verzonnen is! De mensen zien het verschil niet meer." Regelmatig sturen fanatieke lezers ei- elfjarig jongetje dat een werkstuk over mij wil maken. Da's toch gewel dig? Ik stel me zo voor dat die vader heeft gezegd- 'Ga jij maar Baantjer le zen, dat deed ik vroeger ook.' Dat is een leuke gedachte." De schrijver geeft toe dat de hoofd persoon van zijn boeken steeds meer op hemzelf is gaan lijken. „Vroeger was dat niet zo, maar inderdaad: alles wat De Cock zegt of denkt, komt na spel nog niet gespeeld. Een ander item wordt het kinderboek Cockie met cee-oo-cee-kaa van John Bakkenhoven, een vriend van Appie Baantjer. „Een boek over de kinderja ren van rechercheur De Cock. Ja, ze verzinnen wat. John heeft al eerder boeken geschreven over mijn fanmail en over de routes die De Cock door Amsterdam aflegt. Hij weet zo'n beet je alles van me." Uitgeverij Fontein is bezig een Baan- die ambtelijke dingen kon je niets van je gevoel kwijt, of je begrip had voor de daad, welke indruk je had van een crimineelVoor mezelf vond ik het no dig om zulke dingen wél op te schrij ven. En dat deed ik dus in mijn verha len." In 1959 verscheen Baantjers eerste boek, een coproductie met politiecol lega Maurice van Dijk onder de naam Baandijk. Vijf jaar daarvoor was Ap pie, na een korte periode bij de Radio-, Auto- en Motordienst, als rechercheur begonnen aan de Amsterdamse War moesstraat. Het boek 'Politie-ervaringen uit de grote stad' werd geen succes; tweeder de van de oplage (drieduizend exem plaren) belandde in de schappen van De Slegte. „Ik was 36 toen ik als schrijver debuteerde. De directe aan leiding was een verhalen wedstrijd in Het Parool. Onder de naam van mijn moeder schreef ik 'De moraal van het cliché'. Ik won en dat sterkte mijn zelfvertrouwen. Maar pas na verloop van tijd liet ik de korte verhalen los en durfde ik het aan om een roman te schrijven. Dat werd 'Een strop voor Bobby'." Onschendbaarheid Appie Baantjer: „Vroeger was dat niet zo, maar inderdaad: De Cock is steeds meer op mij gaan lijken." Het grote succes kwam toen Appie Baantjer, die ook jarenlang werkte als columnist voor het Nieuws van de Dag, rechercheur De Cock en zijn jon ge assistent Dick Vledder introdu ceerde. „De Cock is van 1965; toen al liep hij met z'n moeie voeten door de Amsterdamse binnenstad. Hij is ont staan op een zondagmiddag. Ik heb hem gemodelleerd naar een wat oude re collega aan de Warmoesstraat, die Den Haan heette. Die man had een au reool van onschendbaarheid om zich heen. In de oorlog liet hij zich Le Coq noemen, Frans voor Den Haan. Op hetzelfde bureau zat ook een jonge ke rel, Hock, met cee-kaa. Die twee heb ik samengesmolten tot De Cock. Met cee-oo-cee-kaa, dat spreekt voor zich." In gemiddeld 136 pagina's weten De Cock en Vledder de ingewikkeldste moorden op te lossen. Tot verrassing van de schrijver zelf, die zijn boeken nooit met een vooropgezet plan be gint. „Ik leg aan het begin van het verhaal ergens een lijk neer en vervolgens ont rolt zich een avontuur. Dat gaat van zelf; ik gooi nooit passages weg. Mijn grootste gave is dat ik een groot asso ciatievermogen heb. Soms weet ik veertig pagina's voor het einde nog niet wie de dader is. Begrijp je, ik be leef het schrijven zo intensief, dat als het ware een tweede realiteit ontstaat. Ik wil zelf ook weten hoe het afloopt. En dat houdt me dan al die tijd bezig." Het schrijven kost Baantjer een maand of drie per boek. „Tegen het einde van een verhaal tik ik heel fana- ven zegt hij„Ik wil gewoon de men sen op een lollige manier bezighou den." Sommige lezers nemen de hersenspin sels van Appie Baantjer behoorlijk se rieus, concludeert de schrijver uit de stapels fanmail die hij dagelijks ont vangt. „Alle boeken bevatten een aantal vaste ingrediënten. Die mag ik gewoon niet weglaten. Het café van Smalle Lowietje, de ruzies met de gen verhalen en manuscripten op. Baantjer geeft ze ongelezen door aan zijn uitgever. „Ja, wat moet ik er an ders mee? Die dingen zijn vaak niet te verteren. Bovendien zal ik er nooit ge bruik van maken, want daarvoor is mijn eigen fantasie te groot." ,.Het is onmogelijk om iedereen per soonlijk terug te schrijven, maar de leukste brieven beantwoord ik wel. Ik heb nu een vragenlijst liggen van een tuurlijk uit mijn koker voort. Dat ik uit een calvinistisch nest kom, herken je zeker in mijn verhalen terug. Ik ver stop af en toe een bijbelwoord in m'n werk, meestal als een citaat van De Cocks oude moeder. Maarniet te vaak, anders haakt een deel van het publiek af." Het succes van de boeken leidt voort durend tot nieuwe initiatieven. Spel- lenproducent Goliath Games brengt in september De Cock en het moord- spel op de markt. Een soort ganzen bord, maar dan helemaal in De Cock- stijl, weet de schrijver. „Je moet raden wie de moord heeft gepleegd. Of ik ta lent heb? Ik weet het niet; ik heb het Frank Hitzert, hoofdredacteur van Panorama: „De primaire emoties, daar gaan we voor." foto Michel Schnater/GPD Voor Frank Hitzert (40), hoofdredac teur van Panorama, is het een drukke zomer. De warme maanden zijn per tra ditie de drukste voor het blad. „Mensen vervelen zich al snel op het strand en dan bieden wij uitkomst." Maar de VNU- tijdschriften stonden de afgelopen tijd ook te koop. Onlangs viel de beslissing, het Finse Sanoma wordt de 'nieuwe moe der'. „Op de redactie zijn de cham pagneflessen al ontkurkt." Ooit vervulde Panorama een pioniersrol in de erotische opvoeding van veel Ne derlanders. Nu - tussen de porno-over- daad in tijdschriften en op televisie - valt vooral op hoe keurig, ja zelfs behoudend, het mannenblad is. Ouderwetse fat soensrakkers, die zich willen onder scheiden door tepels en schaamhaar niet te laten zien. „Ho ho", zegt de hoofdredacteur, „we willen wel degeli j k shockerenalleen niet met plat bloot. Dat is inmiddels overal te krijgen en te zien. Daar hebben we niet zo veel aan toe te voegen." Iedere hoofdredacteur wil zijn stem peldrukken Wat heb jij sinds 1998 veranderd? „Kleine dingetjes, zoals schuttingtaai uit de kolommen gehaald. Dat hoort er ge woon niet in. Al te duidelijke platheid is eruit gegaan. Verder dans je mee op het ritme van de samenleving Een blad moet zo vanzelfsprekend met zijn tijd mee gaan dat veranderingen je eigenlijk niet moeten opvallen. Als een blad opeens heel anders wordt, is er blijkbaar iets aan de hand." Over twee j aar bestaat Panorama negen tig jaar. Hitzert bewaakt de traditie en kan niet te veel afwijken van het format van het blad. „Misschien is het een be perking, maar ik voel het niet zo. Er komt hier regelmatig iets voorbij wat ik jour nalistiek gezien fantastisch vind. Maar ik waak ei-voor dat ik de lezers een plezier doe. Een prachtige, indringende, fotore portage uit Afrika: daar liggen ze niet zo wakker van. Dus komt zoiets er niet in." Welk gevoel moet de lezer hebben als hij Panorama uit heeft, wat voor emo tie wil je oproepen „We shockeren. We laten lachen. We er geren en verbazen. De primaire emoties, daar gaan we voor. Ook trots Het gezon de volksgevoel. We zijn de Telegraaf, of de SBS 6, in tijdschriftenland." Hij geeft een voorbeeld. De rubriek Held van de Maand. Een gewoon iemand die een heldendaad heeft verricht, krijgt een medaille. Zodat de lezer voelt: dat had mijn buurman kunnen zijn. Het geldt ook voor de vrouwen in het blad. Hitzert hoeft niet Claudia Schiffer of een ander topmodel op de cover. Geef hem maar een vrouw met de uitstraling van 'The girl next door', het buurmeisje, maar dan al leen met net iets minder kleren aan. „Daar wordt bijna nooit van afgeweken. Het blad wordt met heel veel discipline gemaakt. Formatdenken is daarbij heel belangrijk." Zomer betekent voor Panorama veel strandreportages en in het verleden ook miss-verkiezingen. Ben je opeens tegen dergelijke vleeskeuringen „Ik sluit niet uit dat er weer een miss-ver kiezing komt, maar nu even niet. Twee jaar geleden hadden we het billenbal Ik zat daar zelf in de jury. Dat was vreselijk lachen, maar ik zat me ook wel af te vra gen wat ik daar nu zat te doen. Het is wel erg randje, inderdaad te veel een vlees keuring. Dit jaar vragen we mensen om de vrouw die naast hen op het strand ligt te fotograferen, al moet dat wel met haar toestemming. Een variant op hetzelfde thema." „In de zomer laten we wat meer bloot zien, omdat het straatbeeld ook meer laat zien. Dan wil er wel eens een borst onderuit schieten. Maar we zijn nooit een blootblad geweest. Al wekten we bij sommigen wel die indruk." Het conservatieve beleid van Panora ma zegt wellicht ook iets over het moederbedrijf VNU? Panorama is hier een buitenbeentje. In tern worden we door vrouwenbladen ge domineerd. Het ligt dus met voor de hand de markt van ranzige bladen op te gaan. Die discussie wordt hier niet eens ge voerd. Je vindt er trouwens nauwelijks adverteerders voor, behalve dan al die 06-lijnen." De verkoop van de VNU-tijdschrif- tengroep hield de gemoederen een halfjaar bezig. „De buitenwereld was er meer mee bezig dan wij zelf. Dat komt ook omdat we niet bang zijn voor ons eigen blad. Panorama blijft gewoon doorgaan, net als de andere bladen. Het zijn allemaal gezonde uitga ven en dan bestaat er ook niet het gevaar dat de nieuwe eigenaar eens even gaat saneren." „De tijdschriften van VNU varen op ei gen kracht en zijn ook naar internationa le maatstaven buitengewoon winstge vend- Het feit dat het Sanoma is geworden, kan een voordeel zijn. Het Finse bedrijf is een internationale speler en dat biedt veel mogelijkheden. Wel licht ook voor de mannenbladen. Ze heb ben daarmee een behoorlijke traditie en geven veel bladen uit, met name special interest en populair wetenschappelijk." „Zeer positief is dat we nu niet alleen on derdeel van een echt uitgeversbedrijf worden, maar dat onze inbreng meteen de grootste poot van het nieuwe moeder bedrijf wordt. Zo worden we niet ergens in een hoekje weggezet." „Zelf hoop i k dat we Panorama ook in het buitenland kunnen neerzetten. Daar zie je onze formule bijna niet. Wel zal je dan per land een geheel eigen invulling daar aan moeten geven. Dat VNU die stap nog niet heeft gezet, komt omdat ze veel meer ervaring hebben met vrouwenbladen. Die hebben ze dus eerst gelanceerd, met name in Oost-Europa Frans van den Berg en Arnout Heemskerk 101 SCH if'H pl r, -y-r

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 25