Antwoord op beleveniseconomie We kijken wat mensen willen en dat proberen we te bieden PZC POA wil ook boeren laten profiteren van duurdere aardappel Schippers voorzien aanvaringen door soepeler loodsplicht 15 Zelfs tussen de bungalow en het zwembad moet het spannend zijn Activiteiten Roompot Beheer Gratis tramritje op kinderdagen Jb/ zaterdag 4 augustus 2001 door Jeffrey Kutterink KAMPERLAND - Toeristen willen tegenwoordig elke se conde maximaal benutten. De vonken moeten er vanaf spat ten. De tussen Teletubbies, TMF en Pokémons opgegroei de jeugd loopt niet meer warm voor een weekje in een luxe bungalow. Er moet iets te bele ven zijn. Designhotels en the maparken zoals Droomrijk van Roompot Recreatie Beheer zijn volgens het Nederlands Re search Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT) dan ook hét antwoord op de zogenoemde beleveniseconomie. Rechttoe-rechtaan is uit. „Klanten willen constant iets beleven", weet directeur H. van Koeveringe van Roompot Re creatie Beheer. „Jaren geleden moesten we vooral zoveel mo gelijk huisjes bouwen, want er waren er niet genoeg. Toen er voldoende stonden, eisten toe risten meer kwaliteit en luxe. En nu de huisjes daaraan vol doen, is er de hang naar beleve nis. Dat bedenk ik niet. Ik zie het gewoon. Zelfs het stukje tussen de bungalow en het zwembad moet tegenwoordig spannend zijn. Hoewel klanten die afstand makkelijk zouden kunnen lopen, trekken ze hun skeelers aan en hebben ze ook nog het liefst een walkman op. Tot een aantal jaren geleden was de vraag naar vakantie huisjes groter dan het aanbod. „Elk kippenhok kon bij wijze van spreken worden ver huurd", zegt directeur J. Zom van het Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme (NRIT). „Nu de markt is verzadigd, is de tijd van het bouwen van het zoveel ste viersterrenhotel voorbij. Er zijn er voldoende van, meer van hetzelfde heeft geen zin." Eigen smoelwerk In de Verenigde Staten hebben hotels en vakantieparken daarom gekozen voor een the ma. „Die trend is overgewaaid Naam: Roompot Recrea tie Beheer BV Plaats: Kamperland Opgericht: 1969 Directeur: H. J. van Koe veringe Werknemers: 275 vast en 125 tijdelijk Omzet: 130 miljoen gul den Maximum aantal over nachtingen: 20.000 Vakantieparken Breskens: Résidence Port Scaldis: 28 appartemen ten, Vakantiepark Zee bad: 100 bungalows Cadzand: Vlaanderen Vakanties: 164 bunga lows Domburg: Hof Domburg: 152 bungalows, Buiten hof Domburg: 150 bun galows, Ruimzicht Ap partementen: 31 appar tementen Hellevoetsluis: Cape He- lius: 125 bungalows 48 appartementen 12 ho telsuites* Kaatsheuvel: Droomrijk De Efteling: 450 bunga lows** Kamperland: Roompot Beach Resort: 147 bunga lows, Noordzee Résiden ce De Banjaard: 357 bun galows Oostkapelle: Vakantie park Bos en Duin: 47 bungalows Renesse: Recreatiepark De Soeten Haert: 160 bungalows. Bungalow park Klein Poelland: 75 bungalows*** Scharendijke: Villapark Zeeland Village: 150 bungalows Wemeldinge: Villapark De Oesterbaai: 71 bunga lows Campings Breskens: Vakantiepark Zeebad: 320 kampeer plaatsen Domburg: Hof Domburg: 450 kampeerplaatsen Kamperland: Roompot Beach Resort: 1400 kam peerplaatsen Koudekerke: Camping Dishoek: 260 kampeer plaatsen Vrouwenpolder: Cam ping De Zandput: 550 kampeerplaatsen Jachthavens Hellevoetsluis: Cape He- lius: 200 ligplaatsen* Kamperland: Roompot Marina: 340 ligplaatsen in 2003 klaar in 2004 klaar overname per 1 no vember 2001 naar Europa. Eén van de eerste voorbeelden in Nederland is het Efteling-hotel. Een accom modatie die anders dan anders is. Een ondernemer die on danks de verzadiging van de markt een goede bezetting van zijn hotel of park wil, moet zich weten te onderscheiden van de concurrent. Dat kan niet door nog meer luxe in de huisjes aan te brengen. Want in elk huisje is een uitgebreide keuken en bad kamer aanwezig. Het gaat er om een eigen smoelwerk aan het bungalowpark te geven." Droomrijk, een bungalowpark in Efteling-sfeer, is volgens Zom dan ook een goede zet van de Roompot. „De Efteling kan niet meer bezoekers aantrek ken dan ze nu doet. Voor men sen uit het buitenland breekt eenvoudigweg de reisafstand op. Om de markt toch te kun nen vergroten moet er een bun galowpark komen waar bezoe kers kunnen overnachten en eventueel langer verblijven. Met het kiezen voor huisjes in Efteling-sfeer voorkomt Roompot dat mensen naar een accommodatie in de wijde om geving gaan zoeken. Boven dien geven de 'huisjes in stijl' meer cachet aan het attractie park. De twee versterken el kaar. Het is ook de bedoeling tussen de bungalows en de Ef teling een uitgaanspark aan te leggen. Op die manier creëert Roompot een omgeving waar iets te beleven valt, waar men sen graag heen willen en waar ze later met veel enthousiasme over kunnen vertellen." Oerwouden De aanleg van alledaagse bun galowparken is uit de tijd. Re- creatiebedrijven moeten kie zen op wie ze zich willen rich ten en er een passend park voor neerzetten. „De ondernemer die zich richt op 55-plussers moet huisjes bouwen met gro tere woonkamers", geeft Zom als voorbeeld. „En een studeer- annex werkkamer is voor die doelgroep ook niet verkeerd. In plaats van een subtropisch zwemparadijs kies je voor een kleiner overdekt zwembad waar gasten rustig baantjes kunnen trekken. De grote bun galowparken in Nederland hebben dat begrepen en speci aliseren zich de laatste jaren ook om zich te onderscheiden van de concurrenten. Center Parks heeft zijn subtropische paradijzen omgebouwd tot do- mes met complete oerwouden. Landall Greenparks legt juist de nadruk op parken in de na tuur." Voorwaarde van het toespitsen op doelgroepen is volgens Zom wel dat de opzet makkelijk kan worden aangepast en de the ma's snel kunnen veranderen. „Wat nu in is, is over tien jaar weer uit. Thema's moet je zien als behang. Vergelijk het met het regelmatig veranderen van een theatervoorstelling in een theaterrestaurant. Het bedenken van thema's om bungalows beter aan de man te brengen lijkt een nieuwe vin ding. Maar het is eigenlijk niets anders dan een nieuwe vorm van een oud concept. „Het gaat inderdaad nog steeds om het verkopen van sfeer en activi teiten. Het is de nieuwe ge daante van het ouderwetse spannend avondje bingo op een traditionele camping." Investeringen Voor ondernemers betekent de beleveniseconomie een om schakeling. „Mikken op ieder een kan niet meer", zegt woordvoerder M. van Tiggelen van de Vereniging van Recrea tieondernemers Nederland (Recron). „De trend om parken, campings of hotels te themati seren is er zeker. Het heeft ook te maken met de hang van toe risten naar kwaliteit. Het bete kent dat ondernemers keuzen moeten maken. Het tegelijk willen aantrekken van oude ren, jongeren en gezinnen met kinderen kan niet meer. Onder nemers moeten kiezen op wie ze zich willen richten en moe ten hun voorzieningen daarop aanpassen. Daarbij krijgen ze hulp van commerciële bureaus. Ondernemers bepalen zelf of ze met de trend willen meegaan. Die keuze hangt af van de leef tijd van de ondernemer en de vraag of er een opvolger is. Want het ombouwen van tradi tionele bungalows of het op nieuw opzetten van themapar ken gaat gepaard met forse in vesteringen die over een reeks van jaren moeten worden afge schreven." Hotels en vakantieparken kiezen steeds vaker voor een thema, zoals de Engelse landhuizenstijl. foto Ruben Oreel Zeelands grootste recreatie-ondernemer trekt het land in. Roompot Recreatie Beheer, ooit be gonnen als een Kamperlandse kampeerboer, zoekt naar schaalgrootte. Directeur Henk van Koeveringe heeft geen blauwdruk klaarliggen hoe Nederland te veroveren. „Zo'n missie heb ik niet. Wij bepalen de markt niet, wij volgen. door Maurits Sep Groot in Zeeland, klein daarbuiten. Zo relativeert Henk van Koeveringe zijn bedrijf. Roompot Re creatie beheer (RRB) komt niet in de buurt van Center Pares of Gran Dorado. „Maar we zijn wel een stabiele organisatie, die door langzaam uit te groeien en te le ren, verder is gaan kijken." Het begon in 1969 in het Noord-Bevelandse Kamper land. Zijn schoonvader had er een camping. „We zijn eigenlijk met niks begonnen", blikt Van Koeveringe terug. „Eenvoudige kampeerboeren, dat waren we. Dat had een belangrijk voordeel: we moesten iedere keer heel goed nadenken wat we wilden en wat we konden." Het bedrijf dijde steeds een beetje uit. Ook geografisch. Na Noord-Beveland volgden nieuwe parken en overnames op Walcheren, daarna Schou- wen-Duiveland en ten slotte in Zeeuws-Vlaanderen. Op dit moment bezit Roompot dertien bungalowpar ken. vijf campings en een jachthaven in Zeeland. Als die allemaal vol zitten, biedenzij ongeveer 20.000 toe risten onderdak. Een economisch fenomeen, dat tot zijn verwondering en spijt nauwelijks wordt erkend. „Daar hoor je gek genoeg zelden iemand over. Toerisme en recreatie worden in Zeeland voornamelijk besproken vanuit de ruimtelijke ordening. Mensen maken zich vooral zor gen over wat waar komt. Verdienen „Het economisch belang wordt echter niet serieus ge nomen. Ten onrechte, want dat gaat veel verder dan alleen de vakantieparken of de campings. Wat denk je, als Roompot niet in Kamperland zat, zou er dan nog een huisarts op Noord-Beveland zijn? Een makelaar kan eraan verdienen en een bouwbedrijf, noem maar op. Dat wordt vaak vergeten." Directeur Henk van Koeveringe: „We zijn eigenlijk met niets begonnen.'1 foto Willem Mieras Van Koeveringe knikt instemmend: Roompot is groot in Zeeland. Daarom richt hij zijn blik nu ook op de rest van Nederland. „Niet omdat de Zeeuwse markt verza digd is. We zouden hier nog best kunnen groeien, maar je moet niet alles willen hebben in één gebied. Dat is niet goed voor je bedrijf én niet goed voor dat gebied." Maar Roompot moet wel verder. Op de landelijke re- creatiemarkt is het nog steeds een kleine speler. Om mee te kunnen blijven doen, is meer schaal onontbeer lijk. „Dat bedenk ik niet zelf, dat zie ik om me heen ge beuren. Wij zijn geen marktleider, wij zijn marktvol- ger. Wij kijken wat de mensen willen en dat proberen we te bieden. Zo maken we tegelijkertijd Zeeland ver koopfahig." Pure noodzaak, zegt hij. „Het Zeeuwse toerisme leun de jarenlang op trouwe klanten, die wekenlang op de zelfde camping stonden. Maar toeristen zijn niet meer merkentrouw. Ze stappen een reiswinkel binnen en beslissen a la minute waar ze heen gaan. Heel wille keurig. Ze weten soms niet eens of ze naar Spanje of Turkije gaan. Als de zon maar schijnt. En ze gaan niet meer weken aan een stuk. Ze gaan twee, drie keer per jaar op vakantie, naar verschillende plekken. Daar moet Zeeland mee concurreren." Kwaliteit Om in die strijd mee te doen, heeft hij schaalgrootte nodig. Dat is niet hetzelfde als een groot bedrijf, merkt hij op. Schaal is ook meer bedrijven op verschillende plekken. „Mensen willen niet meer naar dezelfde plek terug, maarzoeken wel dezelfde kwaliteit. Die moet je dus op meerdere plekken bieden. Zo zijn wij ook ge groeid. Vanuit Noord-Beveland steeds een stapje ver der. En zo kom je vanzelf buiten de provincie terecht." Roompot kiest ook nu voor een voorzichtige strategie. Van een strategie is eigenlijk niet eens sprake. Er ligt geen draaiboek klaar voor de komende vijf jaar. En dus geen einddoel. Net zoals in Zeeland is gebeurd, wil het bedrijf stapje voor stapje uitbreiden..Je moet niet te veel willen. Je kunt verdrinken in de gracht, maar ook in de champagne." De eerste stap buiten de provincie is gezet in Zuid- Holland, Cape Helius in Hellevoetsluis. Daar wordt een complex ontwikkeld met een bungalowpark, een jachthaven en een appartementenhotel. De tweede, meer in het oog springende stap is een bungalowpark voor De Efteling: Droomrijk. Behalve nieuwe parken bouwen zal de Roompot ook bestaande parken overnemen, voorspelt Van Koeve ringe. Mits ze passen bij de schaal en kwaliteit van wat hij al heeft. „We nemen nu Klein Poelland in Renesse over. Een park met 7 0 bungalows. Dat kan. Maar stond het in Groningen, dan deed ik het niet Op zo'n afstand zou het te klein zijn." Roompot Recreatie Beheer is ook te klein om veel pro jecten tegelijk aan te pakken, stelt de directeur „Met Cape Helius en Droomrijk zit onze portefeuille vol Is een project klaar, dan kan er weer wat anders worden aangepakt Haast heeft hij bovendien niet. „De Efte ling is voorlopig al voldoende kick up." door Rinus Antonisse GOES - De aardappeloogst 2001 valt lager uit dan vorig jaar. Proef rooiingen geven een daling te zien van ongeveer 20 procent, niet alleen in Neder land, maar ook elders in Euro pa. De fritesfabrikanten hebben er alvast een voorschot op geno men, door een prijsverhoging van zo'n 25 procent voor een bakje frites aan te kondigen. Dick Vogelaar van de Producen ten Organisatie Aardappelen (POA) vindt dat ook de boeren moeten profiteren van hogere prijzen. Tot nu toe is daar niet veel van te merken. De aardappelen van de oude oogst 2000 zijn voor lage prijzen weggegaan Uiteinde lijk kwam er voor de boer een bedrag van rond 10 cent per kilo uit de bus, volgens Vogelaar een eind beneden de kostprijs (die met inbegrip van bewaarkosten boven 20 cent ligt). Ook de con tracten voor de nieuwe oogst die boeren afgelopen maanden met de aardappelverwerkers sloten, hebben lage prijzen: tussen 15 en 18 cent (afhankelijk van het tijdstip van levering). ..Bij een topopbrengst van zo'n 6 0 ton spring je er dan wel enigs zins uit, maar met een veel lage re opbrengst is het weer mis", aldus Vogelaar. Als door een la gere oogst de prijzen voor de nog vrij te verhandelen aardappelen (ongeveer 30 procent van de to taal 4 miljoen ton Nederlandse aardappelen) flink stijgen, moe ten de boeren die al een contract hebben gesloten dat ook in hun portemonee merken, stelt Voge laar. „De teler moet een toeslag op de contractprijs krijgen." Tarra Op de aardappeltermijnmarkt liggen de prijzen momenteel rond 14 euro (31 gulden) per ton bij levering in april Voorzichtig worden er al op de vrije markt partijen verhandeld voor prij zen tussen 22 en 25 cent. Of de boer daar verstandig toe doet, is de vraag. Vogelaar: „Als je door het veld loopt, dan valt het niet mee. De tarra zal hoog zijn. Veel misvormingen en doorwas. De kilogram-opbrengsten zullen tegenvallen." Hij wijst erop dat ongeveer driekwart van de nieuwe aardappeloogst al is vastgelegd in de vorm van con tracten en poolvorming. De nieuwe vereniging Bunde ling Aardappelen Maakt Macht (BAMM) heeft de leden steeds geadviseerd geen contracten af te sluiten onder kostprijsni veau. Een verstandig advies, naar het zich nu laat aanzien. Bestuurslid Martin de Jager toont zich dan ook gematigd op timistisch over de prijsvorming. Hij zegt dat de BAMM nog niet agressief in de verkoop zit. „Cruciaal is wat de augustus maand doet. Dan wordt het aardappelinkomen bepaald." Hij beaamt dat de kans op een kleine opbrengst aanwezig is, al zijn er regionaal grote verschil len. „Er zijn, ook Europees, sig nalen dat het minder lijkt te worden." De Jager beklemtoont dat over de prijzen op de vrije markt nog weinig te zeggen is. „Het is heel voorbarig vanuit de verwerken de industrie om te zeggen: er komt een kleinere oogst, dus moeten de prijzen van frites om hoog." Volgens hem zijn de prij zen momenteel noch slecht, noch goed. OUDDORP - De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) in Ouddorp houdt op woensdag 15 en donderdag 16 augustus een kinderdag. Het RTM-museum is die dagen gericht op de jeugd. Er staat een treintjes-draaimolen en de lo comotieven zijn met gezichtjes versierd. Bovendien mogen de jonge reizigers gratis met de RTM-tram mee. Ouders moeten wel betalen. De tram rijdt om 11.30, 13.00, 14.30, 16.00 uur. Als het erg druk is wordt om 13.30 en 15.00 uur ook een extra exemplaar uit de jaren zestig ingezet. De stoomtram sluit op de Open Monumentendag, 8 september, de zomer af met een manifesta tie rondom het thema Eigen huis en haard. door Wout Bareman TERNEUZEN - Versoepeling van de loodsplicht op de Wester - schelde zal onherroepelijk lei den tot meer aanvaringen tus sen zee- en binnenschepen. De schippersorganisatie Konink lijke Schuttevaer is daar vast van overtuigd. In een brief aan minister Netelenbos van Ver keer en Waterstaat waarschuwt het hoofdbestuur voor gevaar lijke situaties, die vooral kun nen worden veroorzaakt door een gebrekkige onderlinge com municatie. De vaarweggebruikers moeten onderling 'verkeersafspraken' kunnen maken Dat blijkt in de praktijk van alledag nu al moei lijk, omdat loodsen vaak te ma ken hebben met onvoldoende uitgeruste schepen en ongekwa lificeerde bemanningen, stelt Schuttevaer vast. Maar diezelf de loodsen zijn wel gewend met de binnenvaart om te gaan; ze kennen bijvoorbeeld hun ma noeuvreerruimte Schuttevaer: „Zeelieden zijn gewend om zich te laten advise ren door loodsen en de naviga tie, zeker waar het afspraken met de binnenvaart betreft, over te laten aan de loodsen. Als (bui tenlandse) onbeloodste zee schepen moeten communiceren met de binnenvaart zal dit in het Engels moeten gebeuren. Veel binnenschippers zijn deze taal echter niet machtig en gevreesd mag worden dat daardoor veel misverstanden zullen ont staan." Verder vindt Schuttevaer dat het begrip 'gevaarlijke lading' voor de zeevaart niet mag afwij ken van de criteria die op dat vlak van worden gehanteerd voor de binnenvaart. Onder ge vaarlijke lading dient dus zowel bulkgoed als stukgoed te wor den verstaan. Schuttevaer schaart zich met de kritische kanttekeningen in het gezelschap van commissaris der koningin W. van Gelder en de gemeenten Vlissingen, Oost burg en Vèere, die al eerder bij minister Netelenbos protesteer den tegen de versoepeling van de loodsplicht. Ontheffing Het kabinet besliste eind juni de loodsplichtgrens op te trekken van 65 naar 80 meter, terwijl zeeschepen tot 95 meter onder voorwaarden een ontheffing kunnen krijgen. De verwach ting is dat de Algemene Maatre gel van Bestuur, waarin de versoepeling is verwoord, het eerste kwartaal van 2002 van kracht wordt. Het nieuwe Scheldereglement, waarin Ne derland en België gezamenlijk onder meer de loodsplicht heb ben geregeld, gaat op hetzelfde moment in. (Advertentie) A__ ns I INBRAAKBEVEILIGING BRANDBEVEILIGING TOEGANGSCONTROLE CAMERABEWAKING MELDKAMER FAC. ALARMOPVOLGING 24-uurs meldkamer-service LEWESTRAAT 43 GOES/KLOETINGE NEDERLAND Bel: 0113-213720 E-mail: info@colijnbv.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 15