Liefkenshoektunnel moet tolvrij STOP AIDS Naspelen zeeslag biedt schouwspel op Veerse Meer Het mag niet, maar ze doen het toch Goese wandelkerk wordt trouwlocatie Minister: gratis passage vermindert aantal ongevallen op Antwerpse Ring Vlasdag in Dreischor GIRO 60.30.90 door Richard Hoving MIDDELBURG - De grijze Toyota slaat rechtsaf. De don kerblauwe Citroen en het groene personenbusje ook. Maar het mag niet. De witte pijl op het ronde, blauwe bord op de hoek van Segeerssingel en de Schroeweg in Middel burg wijst naar links. Het gebeurt elke dag, zegt po litiewoordvoerder J. van Mou- rick. De politie houdt kantoor op de hoek van de Segeerssin gel en is niet gelukkig met de situatie. ,,Het is niet logisch." Volgens Van Mourick wordt bij verkeer dat uit de stad komt, de suggestie gewekt dat ze de woonwijk in mogen. „Dat mag niet, maar ze doen het toch. Handhaving van het verbod om rechtsaf te slaan heeft bij de politie geen prioriteit, zegt Van Mourick. Volgens hem heeft de politie de gemeente ook geadviseerd de verkeerssituatie uit oogpunt van handhaving anders op te lossen. Het nieuwe kruispunt is be doeld om het P&R-terrein ach ter het NS-station beter be reikbaar te maken. Vanuit de richting A58 kunnen automo bilisten op de Schroeweg rechtsaf naar het terrein. Uit de richting van de stad is een afslag naar links gemaakt. Sluipverkeer Het bord met de verplichte rij richting staat volgens D. van der Vis van de afdeling nieuwe werken en verkeer van de ge meente niet voor niets op de nieuwe kruising. „Het verbod om rechtsaf te slaan is bedoeld om sluipverkeer door de wijk Dauwendaele te voorkomen." Dat automobilisten zich daar niets van aantrekken, vindt Van der Vis een kwalijke zaak. „Waar zijn we dan met z'n al len mee bezig?" Het kantoorpersoneel van de politie dat aan de Segeerssin gel werkt, slaat volgens Van Mourick niet rechtsaf. Een dag nadat de kruising werd open gesteld, is onder het personeel een memo verspreid met de dringende oproep dat niet te doen. Van Mourick: „De poli tie moet het goede voorbeeld geven." De pijl op het bord lijkt toch duidelijk, maar het komt vaak genoeg voor dat bestuurders hier toch rechtsaf de woonwijk in slaan. foto Ruben Oreel door Luc Oggel KAMPERLAND - Is het Veerse Meer vandaag nog het terrein van mensen met plezierboten en andere recreanten, vanavond zal het er een stuk minder vredig aan toe gaan. Dan is de plas na melijk het decor van een ware zeeslag, uitgevoerd door dertig feeëriek verlichte platbodems. De nagespeelde zeeslag is één van de activiteiten die Onderne mersvereniging Kamperland deze zomer organiseert. Het is de tweede keer dat er een zee slag plaatsvindt. In 1999 werd de Slag bij Soelekerke uitge beeld. Die slag heeft echter nooit plaatsgevonden, in tegen stelling tot de Zeeslag bij Kam perland in 1746 die nu als histo risch feit dient. Volgens K. Filius van de Onder nemersvereniging Kamperland is het de bedoeling om „de toe schouwer een blik op vroeger tijden te gunnen, maar dan an ders dan in de boeken." Het (geromantiseerde) verhaal rondom de zeeslag is geschreven door Jos van Halst. Het gaat over schout Floor Reijniers die de kustlijn van Noord-Beveland afvaart op zoek naar smokke laars van illegaal bier, wijn en sterke drank. Een bezigheid die in het calvinistische Noord-Be veland van na 1600 ten strengste verboden was. Roel Soersman, een verbaste ring van de naam van huidig Schotsman-directeur en Re- cron-voorzitter Roel Soer, is zo'n smokkelaar. Hij wil deze avond het door regenten sterk verafschuwde - want van oor sprong katholieke - Emelisse- bier aan wal brengen. Soer is overigens ook degene die de zee-I slag vanaf de wal van commen taar voorziet. Om alles zo echt mogelijk te laten lijken, klinken tijdens het gevecht zelfs kanon schoten. Uiteindelijk brengt smokkelaarshoofdman Soers man een vat Emelissebier aan land bij recreatiecentrum De Schotsman. Na afloop van het spektakel, dat ongeveer een uur duurt, kunnen aanwezigen het gesmokkelde bier proberen en Zeeuwse paella proeven. De zeeslag begint vanavond om 21.45 uur op het Veerse Meer bij1 camping De Schotsman. door Mieke van der Jagt GOES - Burgemeester en wet houders van Goes willen de wandelkerk van de Grote- of Maria Magdalenakerk in Goes, aanwijzen als trouwzaal. De ge meente moet regelmatig 'nee' verkopen aan trouwlustige Goesenaren die vanwege een handicap maar moeilijk de ob stakels kunnen nemen die tus sen de Grote Markt en de trouw zaal van het monumentale Goese stadhuis zitten. Bruidspai'en en hun gasten moeten daar eerst de hardste nen trap op naar het bordes om vervolgens het smalle, steile trapje naar de trouwzaal te ne men. Die is tot overmaat van ramp ook niet gelijkvloers. In het stadhuis van Goes is trou wen voor rolstoelers alleen mo gelijk in de bestuurskamer van het stadskantoor, maar dat vindt niemand aantrekkelijk. Het college vindt dat dat nu maar eens moet veranderen. Aanleiding voor een raadsvoor stel dat donderdag 16 augustus wordt behandeld, is de vraag van een bruidspaar dat een gro te groep gehandicapte gasten verwacht op de bruiloft. Beide echtelieden-in-spe zijn werk zaam in de gehandicaptenzorg en in hun sociale omgeving zijn veel mensen die zijn aangewe zen op een rolstoel. zaterdag 4 augustus 2001 door Wout Bareman ANTWERPEN - De Liefkens hoektunnel bij Antwerpen moet tolvrij worden. En elders in Vlaanderen mogen geen nieuwe tolheffingen worden ingevoerd. Zo luidt één van de tweehon derd voorstellen in het Ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen. Het ontwerpplan, opgesteld door de Vlaamse Administratie, vormt de basis voor het Mobili teitsplan dat de Vlaamse minis ter Stevaert van Mobiliteit ko mend najaar aanbiedt aan zijn regering en het parlement. Het plan moet ervoor zorgen dat de Vlaamse steden en dorpen ook na 2010 nog zonder al te veel problemen kunnen worden be reikt, dat de wooncentra niet worden bedolven onder het ver keer en dat de milieuvervuiling verder wordt teruggedrongen. Het tolvrij maken van de Lief- DREISCHOR - Dreischor gaat zaterdag 18 augustus terug naar de jaren dertiger, de tijd waarin de vlasbewerking nog een hoofdrol speelde in het econo mische en sociale leven op het Schouwse ringdorp. Tijdens de zeventiende Vlasdag is vanaf 10 uur onder meer een demonstra tie te zien van de folkloristische vlegeldorsgroep de Lichtaardse Kloppers. Tijdens de Vlasdag toont de be volking van het Schouwse dorp hoe het er vroeger aan toe ging in de vlasindustrie. Het eind product linnen is te zien en te koop. Ook andere oude am bachten worden gedemon streerd. Present zijn onder anderen een touwslager, klom penmaker, mandenmaker, kantklosster, strovlechter, bab belaarbakker en mosterdmaker. Nog meer historie is er in de vorm van oude tractoren en sta tionaire motoren. Streek- en Landbouwmuseum Goemans- zorg heeft de deuren wijd open staan. In het dorpshuis wordt een hobbybeurs gehouden. kenshoektunnel - niet alleen een belangrijke schakel in de Grote Ring van Antwerpen, maar ook een vitale verbinding tussen met name Oost-Zeeuws- Vlaanderen en de rest van Ne derland - staat al langer ter dis cussie. Minister Stevaert sloot vorig jaar maart al een akkoord met de directie van de NV Tun nel Liefkenshoek, waarin werd afgesproken dat het verkeer een vrije doorgang zou krijgen in geval van een calamiteit op de Ring en dan vooral in de uiterst drukke Kennedytunnel, die da gelijks ruim 120.000 voertuigen verwerkt. Die verkeersdruk zorgt wekelijks voor ongevallen en lange files. Omleiding via de Liefkenshoektunnel zou die drukte kunnen verminderen. Contract Het akkoord van maart 2000 kwam er niet zonder slag of stoot. In het contract dat de tun nelexploitant en de Vlaamse overheid meer dan tien jaar ge leden sloten, staat immers ex pliciet dat de tunnel onder geen beding tolvrij kan worden ge maakt. Stevaert heeft die ban inmiddels gebroken. Nu wil hij dus een stap verder gaan. Een woordvoerder van zijn kabinet donderdag: „Let wel, het gaat nog maar om ontwerpvoorstel len,. Maar het tolvrij maken van de tunnel wordt gezien als een serieuze optie voor het wegwer ken van een deel van de files op de Grote Ring." De verwachting is dat voor het eind van het jaar de knoop wordt doorgehakt. In hoeverre een tolvrije Lief kenshoektunnel straks invloed heeft op de exploitatie van de Westerscheldetunnel is ondui delijk. „Wij hebben daar nog niet zo'n kijk op. Je moet daar alle mogelijke prognoses en re kenmodellen op loslaten en dan nog vraag ik me af of we een dui delijk beeld krijgen van de toe komstige situatie en het rijge drag." Het Vlaamse ministerie van Openbare Werken gaat er van uit dat de twee tunnels el kaar niet bijten. „De Liefkens hoektunnel beschouwen wij als een schakel in het internationa le wegennetwerk, de Wester scheldetunnel als een regionale verbinding", zegt een woord voerster. Miriam heeft geen vader en geen moeder meer, alleen een broer en een zus. Miljoenen aidswezen moeten zichzelf zien te redden. Wereldwijd zijn al bijna 22 miljoen mensen overleden aan aids. Aids ontwricht niet alleen hele samenlevingen, maar ontneemt ook generaties het zicht op een betere toekomst. Stop Aids Now! werkt aan zorg, preventie en een vaccin. Steun daarom Stop Aids Now! Een initiatief van: Aids Fonds, Hivos, ICCO, Memisa en Novib. Als u meer wilt weten bel dan 020-5287828 of kijk op onze site www.StopAidsNow.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 14