Liefkenshoektunnel moet tolvrij
STOP
AIDS
Naspelen zeeslag
biedt schouwspel
op Veerse Meer
Het mag niet, maar ze doen het toch
Goese wandelkerk
wordt trouwlocatie
Minister: gratis passage vermindert aantal ongevallen op Antwerpse Ring
Vlasdag in
Dreischor
GIRO 60.30.90
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De grijze
Toyota slaat rechtsaf. De don
kerblauwe Citroen en het
groene personenbusje ook.
Maar het mag niet. De witte
pijl op het ronde, blauwe bord
op de hoek van Segeerssingel
en de Schroeweg in Middel
burg wijst naar links.
Het gebeurt elke dag, zegt po
litiewoordvoerder J. van Mou-
rick. De politie houdt kantoor
op de hoek van de Segeerssin
gel en is niet gelukkig met de
situatie. ,,Het is niet logisch."
Volgens Van Mourick wordt bij
verkeer dat uit de stad komt,
de suggestie gewekt dat ze de
woonwijk in mogen. „Dat mag
niet, maar ze doen het toch.
Handhaving van het verbod
om rechtsaf te slaan heeft bij
de politie geen prioriteit, zegt
Van Mourick.
Volgens hem heeft de politie de
gemeente ook geadviseerd de
verkeerssituatie uit oogpunt
van handhaving anders op te
lossen.
Het nieuwe kruispunt is be
doeld om het P&R-terrein ach
ter het NS-station beter be
reikbaar te maken. Vanuit de
richting A58 kunnen automo
bilisten op de Schroeweg
rechtsaf naar het terrein. Uit
de richting van de stad is een
afslag naar links gemaakt.
Sluipverkeer
Het bord met de verplichte rij
richting staat volgens D. van
der Vis van de afdeling nieuwe
werken en verkeer van de ge
meente niet voor niets op de
nieuwe kruising. „Het verbod
om rechtsaf te slaan is bedoeld
om sluipverkeer door de wijk
Dauwendaele te voorkomen."
Dat automobilisten zich daar
niets van aantrekken, vindt
Van der Vis een kwalijke zaak.
„Waar zijn we dan met z'n al
len mee bezig?"
Het kantoorpersoneel van de
politie dat aan de Segeerssin
gel werkt, slaat volgens Van
Mourick niet rechtsaf. Een dag
nadat de kruising werd open
gesteld, is onder het personeel
een memo verspreid met de
dringende oproep dat niet te
doen. Van Mourick: „De poli
tie moet het goede voorbeeld
geven."
De pijl op het bord lijkt toch duidelijk, maar het komt vaak genoeg voor dat bestuurders hier toch rechtsaf de woonwijk in slaan.
foto Ruben Oreel
door Luc Oggel
KAMPERLAND - Is het Veerse
Meer vandaag nog het terrein
van mensen met plezierboten en
andere recreanten, vanavond
zal het er een stuk minder vredig
aan toe gaan. Dan is de plas na
melijk het decor van een ware
zeeslag, uitgevoerd door dertig
feeëriek verlichte platbodems.
De nagespeelde zeeslag is één
van de activiteiten die Onderne
mersvereniging Kamperland
deze zomer organiseert. Het is
de tweede keer dat er een zee
slag plaatsvindt. In 1999 werd
de Slag bij Soelekerke uitge
beeld. Die slag heeft echter
nooit plaatsgevonden, in tegen
stelling tot de Zeeslag bij Kam
perland in 1746 die nu als histo
risch feit dient.
Volgens K. Filius van de Onder
nemersvereniging Kamperland
is het de bedoeling om „de toe
schouwer een blik op vroeger
tijden te gunnen, maar dan an
ders dan in de boeken."
Het (geromantiseerde) verhaal
rondom de zeeslag is geschreven
door Jos van Halst. Het gaat
over schout Floor Reijniers die
de kustlijn van Noord-Beveland
afvaart op zoek naar smokke
laars van illegaal bier, wijn en
sterke drank. Een bezigheid die
in het calvinistische Noord-Be
veland van na 1600 ten strengste
verboden was.
Roel Soersman, een verbaste
ring van de naam van huidig
Schotsman-directeur en Re-
cron-voorzitter Roel Soer, is
zo'n smokkelaar. Hij wil deze
avond het door regenten sterk
verafschuwde - want van oor
sprong katholieke - Emelisse-
bier aan wal brengen. Soer is
overigens ook degene die de zee-I
slag vanaf de wal van commen
taar voorziet. Om alles zo echt
mogelijk te laten lijken, klinken
tijdens het gevecht zelfs kanon
schoten. Uiteindelijk brengt
smokkelaarshoofdman Soers
man een vat Emelissebier aan
land bij recreatiecentrum De
Schotsman. Na afloop van het
spektakel, dat ongeveer een uur
duurt, kunnen aanwezigen het
gesmokkelde bier proberen en
Zeeuwse paella proeven.
De zeeslag begint vanavond om
21.45 uur op het Veerse Meer bij1
camping De Schotsman.
door Mieke van der Jagt
GOES - Burgemeester en wet
houders van Goes willen de
wandelkerk van de Grote- of
Maria Magdalenakerk in Goes,
aanwijzen als trouwzaal. De ge
meente moet regelmatig 'nee'
verkopen aan trouwlustige
Goesenaren die vanwege een
handicap maar moeilijk de ob
stakels kunnen nemen die tus
sen de Grote Markt en de trouw
zaal van het monumentale
Goese stadhuis zitten.
Bruidspai'en en hun gasten
moeten daar eerst de hardste
nen trap op naar het bordes om
vervolgens het smalle, steile
trapje naar de trouwzaal te ne
men. Die is tot overmaat van
ramp ook niet gelijkvloers. In
het stadhuis van Goes is trou
wen voor rolstoelers alleen mo
gelijk in de bestuurskamer van
het stadskantoor, maar dat
vindt niemand aantrekkelijk.
Het college vindt dat dat nu
maar eens moet veranderen.
Aanleiding voor een raadsvoor
stel dat donderdag 16 augustus
wordt behandeld, is de vraag
van een bruidspaar dat een gro
te groep gehandicapte gasten
verwacht op de bruiloft. Beide
echtelieden-in-spe zijn werk
zaam in de gehandicaptenzorg
en in hun sociale omgeving zijn
veel mensen die zijn aangewe
zen op een rolstoel.
zaterdag 4 augustus 2001
door Wout Bareman
ANTWERPEN - De Liefkens
hoektunnel bij Antwerpen moet
tolvrij worden. En elders in
Vlaanderen mogen geen nieuwe
tolheffingen worden ingevoerd.
Zo luidt één van de tweehon
derd voorstellen in het Ontwerp
Mobiliteitsplan Vlaanderen.
Het ontwerpplan, opgesteld
door de Vlaamse Administratie,
vormt de basis voor het Mobili
teitsplan dat de Vlaamse minis
ter Stevaert van Mobiliteit ko
mend najaar aanbiedt aan zijn
regering en het parlement. Het
plan moet ervoor zorgen dat de
Vlaamse steden en dorpen ook
na 2010 nog zonder al te veel
problemen kunnen worden be
reikt, dat de wooncentra niet
worden bedolven onder het ver
keer en dat de milieuvervuiling
verder wordt teruggedrongen.
Het tolvrij maken van de Lief-
DREISCHOR - Dreischor gaat
zaterdag 18 augustus terug naar
de jaren dertiger, de tijd waarin
de vlasbewerking nog een
hoofdrol speelde in het econo
mische en sociale leven op het
Schouwse ringdorp. Tijdens de
zeventiende Vlasdag is vanaf 10
uur onder meer een demonstra
tie te zien van de folkloristische
vlegeldorsgroep de Lichtaardse
Kloppers.
Tijdens de Vlasdag toont de be
volking van het Schouwse dorp
hoe het er vroeger aan toe ging
in de vlasindustrie. Het eind
product linnen is te zien en te
koop. Ook andere oude am
bachten worden gedemon
streerd. Present zijn onder
anderen een touwslager, klom
penmaker, mandenmaker,
kantklosster, strovlechter, bab
belaarbakker en mosterdmaker.
Nog meer historie is er in de
vorm van oude tractoren en sta
tionaire motoren. Streek- en
Landbouwmuseum Goemans-
zorg heeft de deuren wijd open
staan. In het dorpshuis wordt
een hobbybeurs gehouden.
kenshoektunnel - niet alleen
een belangrijke schakel in de
Grote Ring van Antwerpen,
maar ook een vitale verbinding
tussen met name Oost-Zeeuws-
Vlaanderen en de rest van Ne
derland - staat al langer ter dis
cussie. Minister Stevaert sloot
vorig jaar maart al een akkoord
met de directie van de NV Tun
nel Liefkenshoek, waarin werd
afgesproken dat het verkeer een
vrije doorgang zou krijgen in
geval van een calamiteit op de
Ring en dan vooral in de uiterst
drukke Kennedytunnel, die da
gelijks ruim 120.000 voertuigen
verwerkt. Die verkeersdruk
zorgt wekelijks voor ongevallen
en lange files. Omleiding via de
Liefkenshoektunnel zou die
drukte kunnen verminderen.
Contract
Het akkoord van maart 2000
kwam er niet zonder slag of
stoot. In het contract dat de tun
nelexploitant en de Vlaamse
overheid meer dan tien jaar ge
leden sloten, staat immers ex
pliciet dat de tunnel onder geen
beding tolvrij kan worden ge
maakt. Stevaert heeft die ban
inmiddels gebroken. Nu wil hij
dus een stap verder gaan. Een
woordvoerder van zijn kabinet
donderdag: „Let wel, het gaat
nog maar om ontwerpvoorstel
len,. Maar het tolvrij maken van
de tunnel wordt gezien als een
serieuze optie voor het wegwer
ken van een deel van de files op
de Grote Ring." De verwachting
is dat voor het eind van het jaar
de knoop wordt doorgehakt.
In hoeverre een tolvrije Lief
kenshoektunnel straks invloed
heeft op de exploitatie van de
Westerscheldetunnel is ondui
delijk. „Wij hebben daar nog
niet zo'n kijk op. Je moet daar
alle mogelijke prognoses en re
kenmodellen op loslaten en dan
nog vraag ik me af of we een dui
delijk beeld krijgen van de toe
komstige situatie en het rijge
drag." Het Vlaamse ministerie
van Openbare Werken gaat er
van uit dat de twee tunnels el
kaar niet bijten. „De Liefkens
hoektunnel beschouwen wij als
een schakel in het internationa
le wegennetwerk, de Wester
scheldetunnel als een regionale
verbinding", zegt een woord
voerster.
Miriam heeft geen vader en
geen moeder meer, alleen een
broer en een zus. Miljoenen
aidswezen moeten zichzelf
zien te redden. Wereldwijd zijn
al bijna 22 miljoen mensen
overleden aan aids.
Aids ontwricht niet alleen hele
samenlevingen, maar ontneemt
ook generaties het zicht op
een betere toekomst.
Stop Aids Now! werkt aan
zorg, preventie en een vaccin.
Steun daarom Stop Aids Now!
Een initiatief van: Aids Fonds,
Hivos, ICCO, Memisa en Novib.
Als u meer wilt weten bel dan
020-5287828 of kijk op onze
site www.StopAidsNow.nl