PZCeconomie
Boskalis baggert in den vreemde
Det Norske Veritas toetst bedrijven
O
Alleen nog euro's
in de gokautomaat
Topman Connexxion
moet het veld ruimen
Wat je doet, doet ertoe.
Meedoen?
Singapore heeft landaanwinning tot kunst verheven
sport
het bedrijf
Klanten van
reisbureau
gedupeerd
donderdag 2 augustus 2001
God schiep de aarde, maar de Nederlanders deden het zelf.
Het was een veel gehoord compliment na de drooglegging van
de Zuiderzeepolders. Het alleenrecht op een dergelijk compli
ment geldt de Nederlanders al lang niet meer. In het Verre
Oosten is landaanwinning inmiddels tot kunst verheven.
Maar wel met de hulp van Nederlanders
door Alexander Bakker
SINGAPORE - Het is moeilijk
voor te stellen. Met de uitvoe
ring van de twee grootste land
aanwinningsprojecten geven de
baggeraars Singapore 3500
hectare grond er bij. Alleen al
voor deze twee projecten, Ju-
rong Island en Tuas View, moet
één miljard kubieke meter zand
worden opgespoten.
Zestien hoog in het centrum van
Singapore ziet Rinus van de Ven
(55) neer op de stadstaat. Het is
Van de Vens zoveelste stand
plaats als directeur van Boska
lis voor de regio Zuidoost-Azië.
Want voor de Nederlandse bag
geraars is de wereld het werk
terrein. Van de Ven heeft de ont
wikkelingen in Singapore van
nabij meegemaakt Op dit mo
ment is Boskalis er betrokken
bij drie grote landaanwinnings
projecten.
Voor deze projecten zijn joint-
ventures gesloten met collega
baggeraars. Die samenwerking
is nodig omdat 'solo' een project
niet is uit te voeren. Boskalis
werkt vooral aan de landaan
winning voor Jurong Island,
maar wordt af en toe ook ge
vraagd zand te leveren voor
Tuas View. Het gaat om twee
uitbreidingsgebieden in het
zuidwesten van Singapore.
Eiland
„Jurong Island is in 1994 ont
staan", vertelt Van de Ven. „Vijf
kleine eilanden zijn toen als het
ware aan elkaar geknoopt. Twee
jaar later is er door opspuiting
één groot eiland van gemaakt."
De eerste landaanwinning voor
Tuas View dateert ook uit die
tijd.
Twee jaar geleden raakte Bos
kalis betrokken bij fase drie van
Jurong Island: een uitbreiding
met duizend hectare. Daarvoor
moet grofweg 220 miljoen
kubieke meter zand worden op
gespoten. Een klus met een
waarde van 1,45 miljard gulden.
Boskalis won in joint-venture
met het Belgische Dredging In
ternational, het Nederlandse
HAM en het Japanse Penta de
opdracht.
Op hetzelfde moment wachtten
de baggeraars ook op de uitgifte
van de opdracht voor nóg een
uitbreiding van Tuas View. Er
werd gerekend op een klus voor
het opspuiten van ongeveer
tweehonderd miljoen kubieke
meter zand, goed voor duizend
hectare. Maar toen de papieren
werden uitgedeeld schrokken
de baggeraars zich een hoedje.
In één klap vroeg Singapore om
achthonderd miljoen kuub
zand, goed voor ruim 2500 hec
tare. Het was niet alleen de uit
breiding van Tuas View, maar
ook fase vier van Jurong Island.
„Daar werden we wel even door
verrast", herinnert Rinus van de
Ven zich. Singapore profiteerde
op dat moment optimaal van de
omstandigheden. Het Verre
Oosten zat in een recessie en er
was veel en vooral groot bagger-
materieel aanwezig.
Opnieuw hebben de gezamen
lijke baggeraars de handen in
eengeslagen. Het Koreaanse
Hyundai,is samen met de Ne
derlandse baggeraars van Van
Oord AZC en Ballast Nedam
aan de haal gegaan met de uit
breiding van Tuas View. Boska
lis, HAM en het Japanse Penta
'doen' Jurong Island, waarvoor
ook nog eens twee grote steigers
moeten worden gebouwd en een
flinke oliepijplijn moet worden
aangelegd.
Tuas View wordt, als eenmaal
gewonnen, in zuidelijke rich
ting gevuld met onder meer
nieuwe energiecentrales, wa
terzuiveringsinstallaties, een
drinkwaterfabriek en een vuil-
Het vlaggenschip van Boskalis WD Fairway spuit weer een nieuwe lading zand op bij Singapore.
verwerkingsinstallatie. „Alge
mene zaken om Singapore te la
ten leven", vat Rinus van de Ven
samen. De invulling van de rest
van het nieuwe schiereiland is
nog niet helemaal duidelijk.
Alle aangewonnen land wordt
voor periode van ongeveer vijf
tig jaar verhuurd. Verkoop is er
in Singapore niet bij. De huur
prijzen variëren van 15 tot 25
Singapore dollar per vierkante
meter per jaar, twintig tot ruim
dertig gulden. Van de Ven: „De
aanleg van nieuw land kost hier
ongeveer 150 tot 200 Singapore
dollar per vierkante meter.
Boskalis zet bij de werkzaam
heden haar grootste schip in, de
WD Fairway. Kapitein Gerben
Swan (39) uit Emmen is één van
de twee kapiteins aan boord van
de Fairway. De sleephopperzui
ger vaart met een dubbele be
manning, in totaal 37 man sterk.
Dat maakt een continu gebruik
van de WD Fairway mogelijk.
Het schip komt niet voor de wal
anders dan voor het leegspuiten
van een lading zand. De beman
ning is zeven weken aan boord,
gevolgd door vijf weken verlof.
Het rooster is een half jaar voor
uit al bekend. „Zo kun je een he
leboel zaken heel goed plan
nen", licht Gerben Swan toe.
,Dat je zo ver van huis bent is ei
genlijk het enige minpunt. Aan
boord zijn we van alle gemak
ken voorzien." Het schip heeft
een klein zwembad, fitness
ruimte en een poolbar. Via een
computer klinkt onophoudelijk
de laatste, via internet binnen
gehaalde muziek.
Elders
Na dit jaar zal de inzet van Bos
kalis zich gedeeltelijk van Sin
gapore naar elders in de regio
verplaatsen, maar het eind van
foto GPD
alle werk is nog lang niet in
zichtEr zijn plannen voor land
aanwinning ten behoeve van
een nieuw woongebied langs de
zuidoostelijke kust. En van een
nieuwe containerterminal Pasir
Panjang is alleen de eerste fase
in productie. Er wordt rekening
gehouden met nog twee fases.
Tussen het 'vasteland' van Sin
gapore en de gelijknamige zee
straat ligt bovendien nog een
verzameling eilandjes. Er is
weinig voorstellingsvermogen
voor nodig om te bedenken dat
die ook nog wel een keer aan el
kaar worden geknoopt. GPD
Auditor Patrick Smink van Det Norske Veritas op bezoek bij het Middelburgse bedrijf Ontop.
foto Lex de Meester
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Det Norske
Veritas (DNV) licht bedrijven en
instellingen door zoals een rönt-
genapparaat een menselijk
lichaam. De onderzoekers toet
sen of de bedrijfsvoering effici
ent en betrouwbaar en de
onderneming veilig is, of werk
nemers weten wat te doen bij
noodsituaties en of het bedrijf
niet al te grof het milieu verpest.
Is dat allemaal in orde dan kent
DNV het fel begeerde certificaat
toe: van ISO en VCA tot QS9000
(autoindustrie) en HKZ (zorgin
stellingen en apotheken).
Beschermen van leven, eigen
dom en milieu is de hoofddoel
stelling van Det Norske Veritas
(de Noorse Waarheid). Het con
cern is als een non-profit orga
nisatie opgericht in 1864 in Oslo
en ontstaan uit de maritieme
sector voor de kwalificatie van
schepen (vijftien procent van de
wereldvloot is door DNV gecer
tificeerd).
Nu heeft de multinational 350
kantoren in honderd landen en
werken er wereldwijd 5700
mensen. Het hoofdkantoor van
DNV Benelux staat in Rotter
dam. Regiokantoren staan er in
Groningen, Apeldoorn, Ant
werpen en Middelburg. Vanuit
de Zeeuwse vestiging bezoeken
de zeven Zeeuwse per branche
gespecialiseerde 'vertegen
woordigers' zo'n 88 bedrijven in
de provincie: van reclamebu
reaus en bouwbedrijven, tot
Naam
Det Norske Veritas
Plaats
Middelburg
Opgericht
1864 (Middelburg in 1999)
Aantal werknemers
250 (DNV Benelux),
7 in Middelburg
Omzet
45 miljoen gulden
chemiereuzen en scheepswer
ven. Dat doen ze op verzoek van
de ondernemingen, organisaties
en instanties zelf.
Net zoals scholieren een diplo
ma nodig hebben om later aan
de slag te kunnen komen, zijn
bedrijven gebrand op het beha
len van een certificaat. „Een be
tere bedrijfsvoering leidt uit
eindelijk tot meer winst, zo is de
achterliggende gedachte", legt
DNV-auditor Patrick Smink
uit. „Bovendien vereisen op
drachtgevers tegenwoordig dat
aannemers voldoen aan inter
nationaal gestelde normen, zo
dat er zo min mogelijk gedonder
in de glazen kan ontstaan. Be
trouwbaarheid en degelijkheid
zijn de kernwoorden. Wie niet
gecertificeerd is, grijpt de plank
mis. Het meest bekend zijn de
internationaal geldende iso-
normen; regels opgesteld door
het International Organization
for Standardization."
Voldoendes
DNV is de examinator die de be
drijfsvoering controleert en be
oordeelt. De onderneming die
voldoendes scoort ontvangt het
certificaat. Wie onder de maat
presteert, krijgt een herkansing.
Een vette onvoldoende staat ge
lijk aan het overdoen van het
huiswerk.
De onderneming die zijn be
drijfsvoering internationaal in
de pas wil laten lopen, streeft
naar iso 9001: 2000. Wie op mi
lieugebied bij wil zijn, leert door
voor iso 14001Aannemers ren
nen hard voor een VCA- of
VCU-diploma en de auto-indu
strie loopt warm voor QS9000.
Al die normen hebben met el
kaar gemeen dat bedrijven zich
zelf binnenste buiten moeten
keren. Afhankelijk van het ge
wenste diploma moet bijvoor
beeld de aanpak van werk
zaamheden uitgebreid worden
beschreven in protocollen. Ie
dereen binnen het bedrijf weet
dan voortaan hoe iets precies
aan te pakken. Waar nodig volgt
training van werknemers.
Over hoe bedrijven zich het best
op de 'toets' kunnen voorberei
den, adviseren consultants van
DNV. Smink: „Dat kunnen ook
adviseurs van andere bedrijven
zijn. Belangrijk is dat het klikt
tussen de adviseur en de direc
tie. Want die moeten samen door
een deur kunnen."
Op examen
De auditoren van DNV komen
pas om de hoek kijken als het
bedrijf op examen wil. „Dat kan
een proefaudit zijn. De uitkom
sten van daarvan tellen niet of
ficieel. Wel kunnen bedrijven
zien waar ze staan."
De ondernemingen die echt op
examen willen, krijgen afhan
kelijk van de grootte één of meer
controleurs op hun dak. Werke
lijk alles halen ze onderste bo
ven: van de ordners met de
protocollen tot de veiligheids
voorschriften. Als alle hand
boeken aan de eisen van het ge
wenste certificaat voldoen, dan
volgt de praktijkproef Audito
ren interviewen dan directie en
werknemers. „Zo moet een
werknemer bijvoorbeeld kun
nen uitleggen hoe hij kan zien
dat het gereedschap waarmee
hij werkt een veiligheidskeur
merk heeft. Blijken meer werk
nemers dat niet te weten dan is
er iets mis met het veiligheids
beleid. De directie moet aan de
hand van het beleidsplan pre
cies uit de doeken kunnen doen
wanneer ze wat precies willen
bereiken en vooral hoe ze dat
willen doen."
Na de 'inspectie' geven de on
derzoekers een aanbeveling aan
het hoofdkantoor in Rotterdam
of het onderzochte bedrijf al
dan niet in aanmerking komt
voor het fel begeerde certificaat.
„Op het hoofdkantoor wordt al
lereerst bekeken of we ons werk
goed hebben gedaan. Was onze
beoordeling positief dan wordt
het fel begeerde certificaat uit
geschreven. Dat geldt voor drie
jaar. Minimaal één keer per jaar
is er een aangekondigde contro
le waarin we bekijken of alles
nog volgens het boekje ver
loopt", aldus Smink.
Een aantal jaar geleden was het
opgaan voor een iso-certificaat
(kwaliteitszorg) nog bijzonder
en ontstond er in korte tijd een
grote vraag. Nu zijn het voorna
melijk periodieke audits en her-
certificaties. „Omdat de eisen
steeds strenger worden, moeten
bedrijven veel moeite doen om
het certificaat te behouden.
Vaak moeten protocollen wor
den aangepast en personeel bij
geschoold."
Bedrijven met een iso-diploma
op zak raken steeds meer geïn
teresseerd in het verkrijgen van
milieucertificaten. „Vooral gro
tere bedrijven willen ook op het
gebied van milieu voldoen aan
internationale normen, zoals
iso 14001 of de Emas (Eco Ma
nagement and Audit Scheme),
een Europese norm. Daarin
worden onder meer grenzen ge
steld aan de uitstoot van scha
delijke stoffen. Eenmaal zo'n
certificaat behaald, levert dat
onder meer voordelen op bij de
aanvraag van een milieuver
gunning bij een gemeente- of
provinciebestuur. Aangezien
het bedrijf al aan bepaalde nor
men voldoet, hoeft die vergun
ning enkel op hoofdlijnen te
worden afgegeven. Dat be
spaart tijd en geld."
Inmiddels heeft DNV Benelux
in totaal 3500 certificaten uit
gegeven. Saillant detail: DNV is
zelf niet ISO 9001 gecertifi
ceerd.
Smink: „DNV staat onder toe
zicht van de Raad van Accredi
tatie in Nederland. Die contro
leert minimaal eens per jaar of
DNV aan de eisen (EN 45012)
voldoet. En dat gaat er net zo
streng aan toe."
van
onze redactie economie
ROTTERDAM - Een nog
onbekend aantal Neder
landse vakantiegangers
die hun reis hebben ge
boekt bij de Rotterdamse
reisagent Amigo Travel,
die in financiële moeilijk
heden verkeert, lopen een
zeer gerede kans dat hun
vakantie niet doorgaat.
Amigo Travel werkt onder
verschillende namen, zo
als TravelCenter, Isla
Margarita Travel, Maxi
ma Travel en Mobiplan.
De zaak kwam aan het
rollen toen de Rotterdam
se politie telefoontjes ont
ving van verontruste va
kantiegangers die voor
een gesloten deur stonden
toen zij hun reisbeschei-
den kwamen afhalen.
ANP
P. Faas van Playland in Axel is vol vertrouwen, foto Charles Strijd
door René van Stee
Vijfjes, rijksdaalders en gul
dens. Bij winst zijn dit tot I
januari 2001 de muntstukken
die de gokautomaten in de
speelhal van Playland aan de
Zeestraat in Axel in soms groten
getale uitbraken.
Over vijf maanden keren de
speelautomaten alleen nog eu
romuntstukken uit en is het ook
het enige betaalmiddel dat in
geworpen kan worden. Volgens
halmedewerker P. Faas van
Playland in Axel hebben de au-
tomatenfabrikanten achter de
schermen vêel werk verzet om
de overgang zo soepel mogelijk
te laten verlopen.
„In het laatste halfjaar zijn voor
wat de puntentelling betreft bij
na al onze gokautomaten dank
zij vernieuwde sofware of het
plaatsen van een nieuwe print
plaat geschikt gemaakt voor het
gebruik van de euro. Ook de
geldunits, waarin het geld
wordt geplaatst, zijn ver
nieuwd. Behalve de vervanging
van de lampjes waarop de geld-
aanduiding staat, hoeft op 1 ja
nuari in principe alleen een
knop te worden omgedraaid,
waarna de kasten weer als van
ouds werken", aldus Faas vol
vertrouwen. Hij voegt eraan toe
dat relatief oude en niet meer
om te bouwen speelautomaten
inmiddels zijn ingeruild.
Naast euro's ontvangen de hal
medewerkers in de overgangs
periode ook nog volop guldens
en de in de Zeeuws-Vlaamse
grensstreek gebruikelijke bui
tenlandse valuta als Belgische
en Franse francs. „Vreemde va
luta inwisselen voor euro's in
plaats van guldens maakt na
tuurlijk niks uit. Daarnaast
brengt de ontvangst van drie of
vier verschillende geldsoorten
alleen een ietsje meer werk mee.
Ook hebben we lijstjes waarop
precies staat hoeveel guldens -
en straks euro's - gewisseld wor
den tegen een bepaalde valuta.
Als je goed oplet, kan er eigen
lijk niets vervelends of onver
wachts gebeuren. Trouwens, als
ik het straks echt met meer
weet, heb ik nog altijd m'n re
kenmachine", zegt Faas.
Faas voorziet wel problemen als
de banken straks onvoldoende
euro's kunnen leveren. Het sce
nario dat zijn werkgever in dit
geval heeft voorzien, is bij Faas
onbekend. „Ik denk ook niet dat
het zo ver komt, want als wij
problemen hebben, zal iedereen
ze wel hebben. Dan zitten we al
lemaal in hetzelfde schuitje."
Dit is de zevende aflevering van
een serie over de invoering van
de euro op 1 januari.
Suggesties voorverhalen rond
de komst van de euro kunnen
worden gemaild naar:
euro@gpd.nl
van onze redactie economie
HILVERSUM - Bij busbedrijf
Connexxion moet vanwege te
genvallende financiële resulta
ten opnieuw een man op een
sleutelpositie het veld ruimen.
Directeur openbaar vervoer H.
de Graaff vertrekt.
Het vervoersconcern, met een
omzet van 1,6 miljard per jaar
en een miljoen reizigers, maakte
twee weken geleden bekend dat
het bedrijfsresultaat in 2000
met veertig procent is gedaald
naar 57 miljoen gulden
De ondernemingsraad (OR) liet
gisteren weten dat de slechte fi
nanciële cijfers een gevolg zijn
van de krapte op de arbeids
markt, de hoge werkdruk en
hoog ziekteverzuim.
Volgens de OR is de divisiedirec
teur 'een slachtoffer van de on
realistisch hoge verwachtingen'
binnen het concern.
„Bijvoorbeeld op het gebied van
de ontwikkeling van het ziekte
verzuim heeft het bedrijf bij
voorbaat zijn eigen teleurstel
ling georganiseerd", stelde OR-
voorzitter D. Knutzen gisteren.
Vanwege de te hoge verwachtin
gen zijn volgens de onderneme-
ningsraad al veelvuldig perso
nen op sleutelposities bij
Connexxion opgestapt. „Ter
wijl wij na twee reorganisaties
binnen twee jaar juist toe zijn
aan stabiliteit in de top."
Loonkosten
Ondanks een gestegen omzet
slaagde Connexxion er niet in
voldoende chauffeurs aan te
trekken, zo meldt het jaarver
slag. Om busdiensten te kunnen
laten rijden, werden chauffeurs
ingehuurd. Daardoor stegen de
loonkosten met 42 miljoen gul
den.
Een woordvoerster van het
vervoersconcern wil alleen
kwijt dat 'in overleg is besloten'
het dienstverband van De
Graaff per 1 november te beëin
digen. GPD
(Advertentie)
Dagelijks vervoeren wij meer dan écn miljoen reizigers
over het drukstbereden spoornet ter wereld. 17.000 NS'ers
zetten zich daarvoor in. Op het station,
in de trein of op kantoor.
En heel Nederland kijkt mee.
NS is net zo'n dankbaar gespreks
onderwerp als de files en het weer. Wat
wij doen raakt immers velen in hun
dagelijkse mobiliteit.
Werken in de spotlights is lang
niet altijd makkelijk. Maar het is
tegelijk ook het boeiende van ons
vak: watje doet, doet ertoe. Door de
voortdurende reizigersgroei staat onze
Wie werken er bij NS?
6.900 machinisten, conducteurs, en treinsurveillanten
1.500 ticket- en servicemedewerkers op de stations
1.400 monteurs en technici in materieelwerkplaatsen
1.200 rangeerders, perronopzichters en procesleiders
6.000 medewerkers en managers op kantoor
17.000 totaal
Wie zoeken we bij NS?
Mede door personeelsgebrek kunnen we niet alle
treinen rijden die we zouden willen rijden. Daarom
zoeken we vooral conducteurs, treinsurveillanten.
machinisten en monteurs. Naar aanleiding van speciale
wervingscampagnes, kozen dit jaar al honderden
mensen voor een baan bij NS. Verder zijn er tal
van andere functies beschikbaar op verschillende
niveaus in het hele bedrijf.
service onder grote druk. Er moet nog veel gebeuren om onze
dienstverlening op een hoger peil te brengen. Dat vraagt
veel van onze collega's. Hard aan
poten. Goede teamgeest. En soms ook
een andere manier van werken.
Wij vinden dat daar wat tegen
over mag staan. Uitstekende arbeids
voorwaarden. En veel mogelijkheden
voor verdere ontwikkeling.
NS biedt uitdagingen op elk
niveau. Geïnteresseerd om mee te
doen? Kijk op www.ns.nl of bel 0900-
202 11 63 (f0,22/€ 0,10 p.m.).
We houden u op de hoogte.
S Nederlandse Spoorwegen