PZCeconomie Boskalis baggert in den vreemde Det Norske Veritas toetst bedrijven O Alleen nog euro's in de gokautomaat Topman Connexxion moet het veld ruimen Wat je doet, doet ertoe. Meedoen? Singapore heeft landaanwinning tot kunst verheven sport het bedrijf Klanten van reisbureau gedupeerd donderdag 2 augustus 2001 God schiep de aarde, maar de Nederlanders deden het zelf. Het was een veel gehoord compliment na de drooglegging van de Zuiderzeepolders. Het alleenrecht op een dergelijk compli ment geldt de Nederlanders al lang niet meer. In het Verre Oosten is landaanwinning inmiddels tot kunst verheven. Maar wel met de hulp van Nederlanders door Alexander Bakker SINGAPORE - Het is moeilijk voor te stellen. Met de uitvoe ring van de twee grootste land aanwinningsprojecten geven de baggeraars Singapore 3500 hectare grond er bij. Alleen al voor deze twee projecten, Ju- rong Island en Tuas View, moet één miljard kubieke meter zand worden opgespoten. Zestien hoog in het centrum van Singapore ziet Rinus van de Ven (55) neer op de stadstaat. Het is Van de Vens zoveelste stand plaats als directeur van Boska lis voor de regio Zuidoost-Azië. Want voor de Nederlandse bag geraars is de wereld het werk terrein. Van de Ven heeft de ont wikkelingen in Singapore van nabij meegemaakt Op dit mo ment is Boskalis er betrokken bij drie grote landaanwinnings projecten. Voor deze projecten zijn joint- ventures gesloten met collega baggeraars. Die samenwerking is nodig omdat 'solo' een project niet is uit te voeren. Boskalis werkt vooral aan de landaan winning voor Jurong Island, maar wordt af en toe ook ge vraagd zand te leveren voor Tuas View. Het gaat om twee uitbreidingsgebieden in het zuidwesten van Singapore. Eiland „Jurong Island is in 1994 ont staan", vertelt Van de Ven. „Vijf kleine eilanden zijn toen als het ware aan elkaar geknoopt. Twee jaar later is er door opspuiting één groot eiland van gemaakt." De eerste landaanwinning voor Tuas View dateert ook uit die tijd. Twee jaar geleden raakte Bos kalis betrokken bij fase drie van Jurong Island: een uitbreiding met duizend hectare. Daarvoor moet grofweg 220 miljoen kubieke meter zand worden op gespoten. Een klus met een waarde van 1,45 miljard gulden. Boskalis won in joint-venture met het Belgische Dredging In ternational, het Nederlandse HAM en het Japanse Penta de opdracht. Op hetzelfde moment wachtten de baggeraars ook op de uitgifte van de opdracht voor nóg een uitbreiding van Tuas View. Er werd gerekend op een klus voor het opspuiten van ongeveer tweehonderd miljoen kubieke meter zand, goed voor duizend hectare. Maar toen de papieren werden uitgedeeld schrokken de baggeraars zich een hoedje. In één klap vroeg Singapore om achthonderd miljoen kuub zand, goed voor ruim 2500 hec tare. Het was niet alleen de uit breiding van Tuas View, maar ook fase vier van Jurong Island. „Daar werden we wel even door verrast", herinnert Rinus van de Ven zich. Singapore profiteerde op dat moment optimaal van de omstandigheden. Het Verre Oosten zat in een recessie en er was veel en vooral groot bagger- materieel aanwezig. Opnieuw hebben de gezamen lijke baggeraars de handen in eengeslagen. Het Koreaanse Hyundai,is samen met de Ne derlandse baggeraars van Van Oord AZC en Ballast Nedam aan de haal gegaan met de uit breiding van Tuas View. Boska lis, HAM en het Japanse Penta 'doen' Jurong Island, waarvoor ook nog eens twee grote steigers moeten worden gebouwd en een flinke oliepijplijn moet worden aangelegd. Tuas View wordt, als eenmaal gewonnen, in zuidelijke rich ting gevuld met onder meer nieuwe energiecentrales, wa terzuiveringsinstallaties, een drinkwaterfabriek en een vuil- Het vlaggenschip van Boskalis WD Fairway spuit weer een nieuwe lading zand op bij Singapore. verwerkingsinstallatie. „Alge mene zaken om Singapore te la ten leven", vat Rinus van de Ven samen. De invulling van de rest van het nieuwe schiereiland is nog niet helemaal duidelijk. Alle aangewonnen land wordt voor periode van ongeveer vijf tig jaar verhuurd. Verkoop is er in Singapore niet bij. De huur prijzen variëren van 15 tot 25 Singapore dollar per vierkante meter per jaar, twintig tot ruim dertig gulden. Van de Ven: „De aanleg van nieuw land kost hier ongeveer 150 tot 200 Singapore dollar per vierkante meter. Boskalis zet bij de werkzaam heden haar grootste schip in, de WD Fairway. Kapitein Gerben Swan (39) uit Emmen is één van de twee kapiteins aan boord van de Fairway. De sleephopperzui ger vaart met een dubbele be manning, in totaal 37 man sterk. Dat maakt een continu gebruik van de WD Fairway mogelijk. Het schip komt niet voor de wal anders dan voor het leegspuiten van een lading zand. De beman ning is zeven weken aan boord, gevolgd door vijf weken verlof. Het rooster is een half jaar voor uit al bekend. „Zo kun je een he leboel zaken heel goed plan nen", licht Gerben Swan toe. ,Dat je zo ver van huis bent is ei genlijk het enige minpunt. Aan boord zijn we van alle gemak ken voorzien." Het schip heeft een klein zwembad, fitness ruimte en een poolbar. Via een computer klinkt onophoudelijk de laatste, via internet binnen gehaalde muziek. Elders Na dit jaar zal de inzet van Bos kalis zich gedeeltelijk van Sin gapore naar elders in de regio verplaatsen, maar het eind van foto GPD alle werk is nog lang niet in zichtEr zijn plannen voor land aanwinning ten behoeve van een nieuw woongebied langs de zuidoostelijke kust. En van een nieuwe containerterminal Pasir Panjang is alleen de eerste fase in productie. Er wordt rekening gehouden met nog twee fases. Tussen het 'vasteland' van Sin gapore en de gelijknamige zee straat ligt bovendien nog een verzameling eilandjes. Er is weinig voorstellingsvermogen voor nodig om te bedenken dat die ook nog wel een keer aan el kaar worden geknoopt. GPD Auditor Patrick Smink van Det Norske Veritas op bezoek bij het Middelburgse bedrijf Ontop. foto Lex de Meester door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Det Norske Veritas (DNV) licht bedrijven en instellingen door zoals een rönt- genapparaat een menselijk lichaam. De onderzoekers toet sen of de bedrijfsvoering effici ent en betrouwbaar en de onderneming veilig is, of werk nemers weten wat te doen bij noodsituaties en of het bedrijf niet al te grof het milieu verpest. Is dat allemaal in orde dan kent DNV het fel begeerde certificaat toe: van ISO en VCA tot QS9000 (autoindustrie) en HKZ (zorgin stellingen en apotheken). Beschermen van leven, eigen dom en milieu is de hoofddoel stelling van Det Norske Veritas (de Noorse Waarheid). Het con cern is als een non-profit orga nisatie opgericht in 1864 in Oslo en ontstaan uit de maritieme sector voor de kwalificatie van schepen (vijftien procent van de wereldvloot is door DNV gecer tificeerd). Nu heeft de multinational 350 kantoren in honderd landen en werken er wereldwijd 5700 mensen. Het hoofdkantoor van DNV Benelux staat in Rotter dam. Regiokantoren staan er in Groningen, Apeldoorn, Ant werpen en Middelburg. Vanuit de Zeeuwse vestiging bezoeken de zeven Zeeuwse per branche gespecialiseerde 'vertegen woordigers' zo'n 88 bedrijven in de provincie: van reclamebu reaus en bouwbedrijven, tot Naam Det Norske Veritas Plaats Middelburg Opgericht 1864 (Middelburg in 1999) Aantal werknemers 250 (DNV Benelux), 7 in Middelburg Omzet 45 miljoen gulden chemiereuzen en scheepswer ven. Dat doen ze op verzoek van de ondernemingen, organisaties en instanties zelf. Net zoals scholieren een diplo ma nodig hebben om later aan de slag te kunnen komen, zijn bedrijven gebrand op het beha len van een certificaat. „Een be tere bedrijfsvoering leidt uit eindelijk tot meer winst, zo is de achterliggende gedachte", legt DNV-auditor Patrick Smink uit. „Bovendien vereisen op drachtgevers tegenwoordig dat aannemers voldoen aan inter nationaal gestelde normen, zo dat er zo min mogelijk gedonder in de glazen kan ontstaan. Be trouwbaarheid en degelijkheid zijn de kernwoorden. Wie niet gecertificeerd is, grijpt de plank mis. Het meest bekend zijn de internationaal geldende iso- normen; regels opgesteld door het International Organization for Standardization." Voldoendes DNV is de examinator die de be drijfsvoering controleert en be oordeelt. De onderneming die voldoendes scoort ontvangt het certificaat. Wie onder de maat presteert, krijgt een herkansing. Een vette onvoldoende staat ge lijk aan het overdoen van het huiswerk. De onderneming die zijn be drijfsvoering internationaal in de pas wil laten lopen, streeft naar iso 9001: 2000. Wie op mi lieugebied bij wil zijn, leert door voor iso 14001Aannemers ren nen hard voor een VCA- of VCU-diploma en de auto-indu strie loopt warm voor QS9000. Al die normen hebben met el kaar gemeen dat bedrijven zich zelf binnenste buiten moeten keren. Afhankelijk van het ge wenste diploma moet bijvoor beeld de aanpak van werk zaamheden uitgebreid worden beschreven in protocollen. Ie dereen binnen het bedrijf weet dan voortaan hoe iets precies aan te pakken. Waar nodig volgt training van werknemers. Over hoe bedrijven zich het best op de 'toets' kunnen voorberei den, adviseren consultants van DNV. Smink: „Dat kunnen ook adviseurs van andere bedrijven zijn. Belangrijk is dat het klikt tussen de adviseur en de direc tie. Want die moeten samen door een deur kunnen." Op examen De auditoren van DNV komen pas om de hoek kijken als het bedrijf op examen wil. „Dat kan een proefaudit zijn. De uitkom sten van daarvan tellen niet of ficieel. Wel kunnen bedrijven zien waar ze staan." De ondernemingen die echt op examen willen, krijgen afhan kelijk van de grootte één of meer controleurs op hun dak. Werke lijk alles halen ze onderste bo ven: van de ordners met de protocollen tot de veiligheids voorschriften. Als alle hand boeken aan de eisen van het ge wenste certificaat voldoen, dan volgt de praktijkproef Audito ren interviewen dan directie en werknemers. „Zo moet een werknemer bijvoorbeeld kun nen uitleggen hoe hij kan zien dat het gereedschap waarmee hij werkt een veiligheidskeur merk heeft. Blijken meer werk nemers dat niet te weten dan is er iets mis met het veiligheids beleid. De directie moet aan de hand van het beleidsplan pre cies uit de doeken kunnen doen wanneer ze wat precies willen bereiken en vooral hoe ze dat willen doen." Na de 'inspectie' geven de on derzoekers een aanbeveling aan het hoofdkantoor in Rotterdam of het onderzochte bedrijf al dan niet in aanmerking komt voor het fel begeerde certificaat. „Op het hoofdkantoor wordt al lereerst bekeken of we ons werk goed hebben gedaan. Was onze beoordeling positief dan wordt het fel begeerde certificaat uit geschreven. Dat geldt voor drie jaar. Minimaal één keer per jaar is er een aangekondigde contro le waarin we bekijken of alles nog volgens het boekje ver loopt", aldus Smink. Een aantal jaar geleden was het opgaan voor een iso-certificaat (kwaliteitszorg) nog bijzonder en ontstond er in korte tijd een grote vraag. Nu zijn het voorna melijk periodieke audits en her- certificaties. „Omdat de eisen steeds strenger worden, moeten bedrijven veel moeite doen om het certificaat te behouden. Vaak moeten protocollen wor den aangepast en personeel bij geschoold." Bedrijven met een iso-diploma op zak raken steeds meer geïn teresseerd in het verkrijgen van milieucertificaten. „Vooral gro tere bedrijven willen ook op het gebied van milieu voldoen aan internationale normen, zoals iso 14001 of de Emas (Eco Ma nagement and Audit Scheme), een Europese norm. Daarin worden onder meer grenzen ge steld aan de uitstoot van scha delijke stoffen. Eenmaal zo'n certificaat behaald, levert dat onder meer voordelen op bij de aanvraag van een milieuver gunning bij een gemeente- of provinciebestuur. Aangezien het bedrijf al aan bepaalde nor men voldoet, hoeft die vergun ning enkel op hoofdlijnen te worden afgegeven. Dat be spaart tijd en geld." Inmiddels heeft DNV Benelux in totaal 3500 certificaten uit gegeven. Saillant detail: DNV is zelf niet ISO 9001 gecertifi ceerd. Smink: „DNV staat onder toe zicht van de Raad van Accredi tatie in Nederland. Die contro leert minimaal eens per jaar of DNV aan de eisen (EN 45012) voldoet. En dat gaat er net zo streng aan toe." van onze redactie economie ROTTERDAM - Een nog onbekend aantal Neder landse vakantiegangers die hun reis hebben ge boekt bij de Rotterdamse reisagent Amigo Travel, die in financiële moeilijk heden verkeert, lopen een zeer gerede kans dat hun vakantie niet doorgaat. Amigo Travel werkt onder verschillende namen, zo als TravelCenter, Isla Margarita Travel, Maxi ma Travel en Mobiplan. De zaak kwam aan het rollen toen de Rotterdam se politie telefoontjes ont ving van verontruste va kantiegangers die voor een gesloten deur stonden toen zij hun reisbeschei- den kwamen afhalen. ANP P. Faas van Playland in Axel is vol vertrouwen, foto Charles Strijd door René van Stee Vijfjes, rijksdaalders en gul dens. Bij winst zijn dit tot I januari 2001 de muntstukken die de gokautomaten in de speelhal van Playland aan de Zeestraat in Axel in soms groten getale uitbraken. Over vijf maanden keren de speelautomaten alleen nog eu romuntstukken uit en is het ook het enige betaalmiddel dat in geworpen kan worden. Volgens halmedewerker P. Faas van Playland in Axel hebben de au- tomatenfabrikanten achter de schermen vêel werk verzet om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. „In het laatste halfjaar zijn voor wat de puntentelling betreft bij na al onze gokautomaten dank zij vernieuwde sofware of het plaatsen van een nieuwe print plaat geschikt gemaakt voor het gebruik van de euro. Ook de geldunits, waarin het geld wordt geplaatst, zijn ver nieuwd. Behalve de vervanging van de lampjes waarop de geld- aanduiding staat, hoeft op 1 ja nuari in principe alleen een knop te worden omgedraaid, waarna de kasten weer als van ouds werken", aldus Faas vol vertrouwen. Hij voegt eraan toe dat relatief oude en niet meer om te bouwen speelautomaten inmiddels zijn ingeruild. Naast euro's ontvangen de hal medewerkers in de overgangs periode ook nog volop guldens en de in de Zeeuws-Vlaamse grensstreek gebruikelijke bui tenlandse valuta als Belgische en Franse francs. „Vreemde va luta inwisselen voor euro's in plaats van guldens maakt na tuurlijk niks uit. Daarnaast brengt de ontvangst van drie of vier verschillende geldsoorten alleen een ietsje meer werk mee. Ook hebben we lijstjes waarop precies staat hoeveel guldens - en straks euro's - gewisseld wor den tegen een bepaalde valuta. Als je goed oplet, kan er eigen lijk niets vervelends of onver wachts gebeuren. Trouwens, als ik het straks echt met meer weet, heb ik nog altijd m'n re kenmachine", zegt Faas. Faas voorziet wel problemen als de banken straks onvoldoende euro's kunnen leveren. Het sce nario dat zijn werkgever in dit geval heeft voorzien, is bij Faas onbekend. „Ik denk ook niet dat het zo ver komt, want als wij problemen hebben, zal iedereen ze wel hebben. Dan zitten we al lemaal in hetzelfde schuitje." Dit is de zevende aflevering van een serie over de invoering van de euro op 1 januari. Suggesties voorverhalen rond de komst van de euro kunnen worden gemaild naar: euro@gpd.nl van onze redactie economie HILVERSUM - Bij busbedrijf Connexxion moet vanwege te genvallende financiële resulta ten opnieuw een man op een sleutelpositie het veld ruimen. Directeur openbaar vervoer H. de Graaff vertrekt. Het vervoersconcern, met een omzet van 1,6 miljard per jaar en een miljoen reizigers, maakte twee weken geleden bekend dat het bedrijfsresultaat in 2000 met veertig procent is gedaald naar 57 miljoen gulden De ondernemingsraad (OR) liet gisteren weten dat de slechte fi nanciële cijfers een gevolg zijn van de krapte op de arbeids markt, de hoge werkdruk en hoog ziekteverzuim. Volgens de OR is de divisiedirec teur 'een slachtoffer van de on realistisch hoge verwachtingen' binnen het concern. „Bijvoorbeeld op het gebied van de ontwikkeling van het ziekte verzuim heeft het bedrijf bij voorbaat zijn eigen teleurstel ling georganiseerd", stelde OR- voorzitter D. Knutzen gisteren. Vanwege de te hoge verwachtin gen zijn volgens de onderneme- ningsraad al veelvuldig perso nen op sleutelposities bij Connexxion opgestapt. „Ter wijl wij na twee reorganisaties binnen twee jaar juist toe zijn aan stabiliteit in de top." Loonkosten Ondanks een gestegen omzet slaagde Connexxion er niet in voldoende chauffeurs aan te trekken, zo meldt het jaarver slag. Om busdiensten te kunnen laten rijden, werden chauffeurs ingehuurd. Daardoor stegen de loonkosten met 42 miljoen gul den. Een woordvoerster van het vervoersconcern wil alleen kwijt dat 'in overleg is besloten' het dienstverband van De Graaff per 1 november te beëin digen. GPD (Advertentie) Dagelijks vervoeren wij meer dan écn miljoen reizigers over het drukstbereden spoornet ter wereld. 17.000 NS'ers zetten zich daarvoor in. Op het station, in de trein of op kantoor. En heel Nederland kijkt mee. NS is net zo'n dankbaar gespreks onderwerp als de files en het weer. Wat wij doen raakt immers velen in hun dagelijkse mobiliteit. Werken in de spotlights is lang niet altijd makkelijk. Maar het is tegelijk ook het boeiende van ons vak: watje doet, doet ertoe. Door de voortdurende reizigersgroei staat onze Wie werken er bij NS? 6.900 machinisten, conducteurs, en treinsurveillanten 1.500 ticket- en servicemedewerkers op de stations 1.400 monteurs en technici in materieelwerkplaatsen 1.200 rangeerders, perronopzichters en procesleiders 6.000 medewerkers en managers op kantoor 17.000 totaal Wie zoeken we bij NS? Mede door personeelsgebrek kunnen we niet alle treinen rijden die we zouden willen rijden. Daarom zoeken we vooral conducteurs, treinsurveillanten. machinisten en monteurs. Naar aanleiding van speciale wervingscampagnes, kozen dit jaar al honderden mensen voor een baan bij NS. Verder zijn er tal van andere functies beschikbaar op verschillende niveaus in het hele bedrijf. service onder grote druk. Er moet nog veel gebeuren om onze dienstverlening op een hoger peil te brengen. Dat vraagt veel van onze collega's. Hard aan poten. Goede teamgeest. En soms ook een andere manier van werken. Wij vinden dat daar wat tegen over mag staan. Uitstekende arbeids voorwaarden. En veel mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. NS biedt uitdagingen op elk niveau. Geïnteresseerd om mee te doen? Kijk op www.ns.nl of bel 0900- 202 11 63 (f0,22/€ 0,10 p.m.). We houden u op de hoogte. S Nederlandse Spoorwegen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9