PZC Weigeren prik baart GGD zorgen Boek opent discussie over Scheldegotiek in Zeeland Kijkspel in beeldentuin Keramiek met een knipoog Droogdok op weg naar Zuid-Amerika Overstroming hindert distributie Poolse Zeelandia-fabriek 14 Vaccinaties veroorzaken geen andere ziekten Iraniër mag ziekenhuis uit na hongerstaking kunst cultuur woensdag 1 augustus 2001 door Mieke van der Jagt GOES - Steeds meer mensen zien ervan af hun kinderen te la ten meedraaien in de provincia le entprogramma's. Die weige ring van vaccinaties tegen difterie, kinkhoest, tetanus, po lio, bof, mazelen en rode hond, is dikwijls gebaseerd op het gevoel dat vaccinaties andere ziekten zouden veroorzaken. „Volkomen ten onrechte", zegt infectieziektendeskundige E. van Dijk van de Gemeenschap pelijke Gezondheidsdienst. „Er is geen enkel onderzoek dat een verband aantoont tussen vacci natie en aandoeningen als sui kerziekte, astma, allergie en au tisme. Het zijn met name die aandoeningen waarmee vacci natieweigeraars een verband menen te zien." De tendens baart de GGD intus sen wel zorgen. De traditionele groep tegenstanders van vacci natie, het reformatorische volksdeel, lijkt enigszins te slin ken. Veel jonge ouders uit refor matorische kringen kiezen er juist op grond van rationele overwegingen voor hun kinde ren wel te laten inenten. „Aan de andere kant heb je de antropo sofische groepen, die traditio neel tegen vaccinatie zijn. Ook die groep is tamelijk gemakke lijk af te bakenen. Het probleem is een nieuwe groep, tamelijk diffuus verspreid in de samenle ving, die op grond van onjuiste conclusies vaccinatie weigert. In die groep schuilt het gevaar omdat ze de algemene dek kingsgraad in de samenleving naar beneden brengen. Als er nu ergens een epidemie uitbreekt, weten we precies waar we moe ten zijn om spijtoptanten te vac cineren. Het zijn kleine groepen die minder beschermd zijn. Als steeds meer mensen, verspreid in de samenleving, ongevacci neerd rondlopen, neemt de be scherming van de hele groep af Van Dijk snapt de redeneertrant wel van mensen die inentingen weigeren. „Suikerziekte is een auto-immuun-ziekte waarbij je eigen immuunsysteem li chaamseigen stoffen te lijf gaat. Daarnaar wordt heel veel on derzoek gedaan en een eventue le relatie met vaccinatiepro gramma's is al lang en breed onderzocht. Logisch want die entprogramma's kosten miljar den en als je er risico's mee schept, wordt de afweging me teen anders. Maar die relatie is er niet. Evenmin is die er met aandoeningen die inderdaad toenemen: allergie, cara en au tisme. Van die eerste twee moet je misschien de oorzaak zoeken in een veranderde leefwijze. We gaan wellicht te vaak in bad. Feit is dat je voor de val van de muur in Oost-Duitsland nau welijks cara en allergie tegen kwam. Dat wordt nu rap inge haald." Autisme is weer een ander ver haal. „Wat je zoekt, zul je ook makkelijker vinden", zegt Van Dijk. „Vroeger had je wel autis ten, maar die heetten gewoon anders. Nu heeft het een naam en zijn er, gelukkig, behande lingsmethoden ontwikkeld. Het lijkt steeds moeilijker voor mensen om te accepteren dat niet iedereen helemaal vol maakt ter wereld komt. Dan wordt de schuld ergens gezocht en gevonden op grond van irra tionele argumenten." Informatie Het enige wat de GGD kan doen is mensen de volledige informa tie geven op grond waarvan ze verantwoorde beslissingen kunnen nemen. „We moeten mensen informeren over de wer king van vaccinaties, over de verantwoordelijkheid ten op zichte van de groep, over de risi co's als die er zijn en ze hebben er ook recht op om over eventuele twijfels te worden geïnfor meerd. Er wordt enorm veel on derzoek gedaan naar vaccina ties, de relatie met andere aandoeningen, bijwerking van hulpstoffen en wat al niet meer. In het algemeen kan worden ge zegd dat de entprogramma's, sa men met de antibiotica het meest doorslaande succes van de volksgezondheid zijn." In Zeeland is de vaccinatie graad in het algemeen hoog: niet beneden het landelijk gemid delde. Er zijn echter van ouds her plaatsen in heel de provincie waar de vaccinatiegraad onder de kritische negentig procent zakt. „Dat is nog steeds zo, al wordt het wat minder. Maar het gevaar is nog niet geweken als meer mensen hun kinderen la ten inenten. De ouderen hebben weliswaar soms op natuurlijke wijze antistoffen opgebouwd, maar onvoldoende om de hele groep bij een nieuwe epidemie te beschermen." Dat op andere plaatsen in de Zeeuwse samenleving de groep vaccinatieweigeraars groeit, is ook te wijten aan een onder schatting van bijvoorbeeld het mazelenvirus. „Bij de laatste mazelenepidemie is gebleken dat bijna uitsluitend ongevacci neerde mensen mazelen kregen. Een op de duizend kinderen die mazelen krijgen, sterft er aan. Dan zijn er nog tien tot vijftien die aan de mazelen blijvende schade aan de longen of neuro logische schade overhouden. Twintig van de duizend kinde ren kampen na de mazelen met oorontstekingen. De overheid besteedt niet voor niks miljoe nen en miljoenen guldens aan de inentingsprogramma's." Inentingen zijn tot 12 jaar altijd gratis, of het programma nu wel of niet vanaf de geboorte is ge volgd. „Daarna kost het een paar tientjes, maar iedereen kan zich bij de GGD laten inenten. We krijgen hier veel spijtoptan ten doordat we een reisspreek- uur hebbenMensen die niet zijn ingeënt, zich melden omdat ze op reis willen en op grond van de geboden informatie kiezen voor een volledige inenting." Van Dijk is ook bezig met het ont wikkelen van speciale voorlich ting voor jongvolwassenen. Omdat de niet gevaccineerde groepen zich nog tamelijk mak kelijk laten lokaliseren is het mogelijk gerichte informatie aan te bieden op grond waarvan jongeren alsnog voor een prik kunnen kiezen. door Barend Pelgrim TERNEUZEN - De sluizen van Terneuzen kregen een zeer bijzondere gast te schutten. Tien meter hoog, vijfendertig meter breed en honderdvijfenveertig meter lang. Het gevaarte, afkomstig uit de haven van Gent, moest op het kanaal van Gent naar Terneuzen in toom worden gehouden door twee slepers van URS. Het transport is op touw gezet door het bedrijf International Marine Consultancy (IMC). Het gaat om een droogdok, met eindbestemming Zuid-Ame rika. Vorig jaar werd het drijvend haven bassin vanuit Stavanger naar Gent overge bracht voorverkoop. Opmerkelijk is dat het dok de hele weg naar Guayaquil, Ecuador, gesleept zal worden. Dit gebeurt door de Multratug 7 van het Terneuzense sleepbe drijf Multraship, dat het ponton gisteren middag op sleeptouw nam achter de sluizen. Woordvoerder Ben de Zeeuw van IMC ver klaart dat een dergelijke constructie nor maliter met een afzinkponton of afzink- schip vervoerd wordt. Om de kosten van de klus te drukken is echter gekozen voor een alternatieve methode, die enkel mogelijk is onder gunstige weersomstandigheden. Het droogdok is in Gent al deels versterkt voor zijn overzeese reis, in Spanje wordt de con structie nog eens verder klaargemaakt voor verscheping. Met staalplaten en allerlei verbindingen zal het dok zeewaardig ge maakt worden. foto Charles Strijd door Piet Kleemans ZEERIKZEE/POZNAN - Las tig, maar niet dramatisch. Zo omschrijft directeur P. Schotte van de Zierikzeese bakke- rijgrondstoffenfabriek Zeelan- dia H. J. Doeleman BV de in vloed van de overstromingen in Polen op de Zeelandia-vesti- ging in Poznan. De fabriek loopt volgens Schotte geen gevaar. Wel zorgt het wassende water elders in het land voor proble men met de distributie. Schotte, op werkbezoek bij de Poolse Zeelandiavestiging, zegt van de overstroming zelf niets gezien te hebben. „We zijn van uit Brussel rechtstreeks naar Poznan gevlogen en die stad ligt op enkele tientallen kilometers van het overstroomde gebied. Het feit dat Poznan in het stroomgebied van de rivier de Warta ligt, waarvan enkele zijtakken buiten de oevers zijn getreden, baart Schotte geen zorgen. „Hier in Poznan zijn geen problemen en die worden ook niet verwacht." Het was sende water is ook in Poznan, hoewel die stad de dans lijkt te ontspringen, het gesprek van de dag. Schotte: „Iedereen hier praat erover. Het is natuurlijk ook een heel tragische toestand. Zakelijk en economisch gezien is dit een enorme tegenvaller voor de Polen. De slotti - de na tionale munt - stond al niet zo best en dan komt dit er nog eens overheen. Dat heeft een heel zware impact." Schotte stelt dat men in de Pool se Zeelandia vestiging slechts zijdelings schade ondervindt van de over stromingen. „De aanvoer van grondstoffen is lastig. Ons dis tributiesysteem is een beetje in de war geraakt door de over stroming, maar dat is van voor bijgaande aard." Schotte ver wacht ook op langere termijn geen ernstige problemen voor de Zeelandia-fabriek in Poz nan. „We merken dat de waag naar onze produkten afneemt, maar dat heeft vooral te maken met de fysieke problemen die ik al aanstipte. Het is een dipje, maar slechts tijdelijk." Polen staat volgens Schotte nog een zware tijd te wachten, ook als het water eenmaal is gezakt. door Pascalle Cappetti AARDENBURG - De Iraanse vluchteling Majieb el Far heeft zijn hongerstaking beëindigd en mag vandaag het ziekenhuis verlaten. Als hij voldoende is aangesterkt, treedt hij op 17 au gustus op tijdens benefietavond die voor hem wordt gehouden in het Dorpshuis van Heille. Majieb el Far uit Aardenburg deed anderhalve week geleden een zelfmoordpoging, nadat hij - zes jaar na zijn aankomst in Nederland - te horen kreeg dat hij en vrouw en twee kinderen geen verblijfsvergunning kre gen. De man raakte in coma en wilde daarna niet meer eten. Af gelopen weekeinde wisten zijn kinderen hem te overtuigen te stoppen met zijn actie. Voor overbuurwouw R. Bokx een hele opluchting. Zij is sa men met enkele inwoners van Aardenburg een actie begonnen om de man en zijn familie in Ne derland te houden en is bezig het levensverhaal van de man op te schrijven. El Far was in zijn ei gen land opticien, maar hij was vooral bekend als protestzanger tegen de onderdrukking in zijn land. Naar aanleiding van zijn verblijf in de gevangenis schreef hij het aangrijpende nummer De Schreeuwover de kreet die zijn wiend uitslaakte toen die werd gemarteld. Zijn zelf moordpoging vormde de aanlei ding voor het lied Angst. De actiegroep hoopt dat hij op 17 augustus deze liedjes ten ge hore kan brengen. Daarnaast treden een muziekgezelschap bestaande uit Adrie de Kraker, Wim Roth en Jeets Durenkamp en harpiste Anna van Avalon op. door Rinus Antonisse VLISSINGEN - Scheldego tiek bestaat niet, zei de Leidse hoogleraar kunstgeschiedenis Mekking tegen G. Spijkerboer. Een tegenvaller, want die had inmiddels de kopij voor een boek erover gereed. Volgens hem verdient Scheldegotiek in Zeeland (1200-1250) als regio nale bouwstijl wel degelijk een eigen plaats in de Nederlandse bouwgeschiedenis. Daarom zette Spijkerboer door en dinsdag werd het boek Schel degotiek een zoektocht door Zeeland in Vlissingen gepre senteerd. Het boek is geen wetenschap pelijk verantwoorde studie, meldt Spijkerboer. Dat blijkt ook uit de inhoud. De auteur laat een zilvermeeuw een zoektocht naar een bouwkun dige vormentaal in de 13e en 14e eeuw ondernemen, wat erg geforceerd en kinderlijk aan doet. Hij schrijft dat alles over Scheldegotiek wel leesbaar moet zijn voor iedereen. Om dan een 'goed ogende zilver meeuw op een zonnige dag bo ven Zeeland' te laten vliegen, gaat wel wat ver. Het resultaat is een rommelig, onsamenhangend geheel. Als of Spijkerboer - afkomstig uit Den Haag - over ontzettend veel feiten beschikte, maar niet goed wist hoe die toegan kelijk te rangschikken. Of met het boek het bewijs is geleverd dat Scheldegotiek toch be staat, is de vraag. Wel is het voer voor geïnteresseerden om de discussie erover (opnieuw) te openen. In elk geval draagt Spijkerboer, met medewer king van architect L. J de Klerk, aardige informatie aan over de Sint-Baafs in Aarden burg en de torens van Oost- Souburg, Oostkapelle, 's-Heer Arendskerke, Nisse en Rit- them. Spitsbogen De gotiek is een in de 12e eeuw in Noord-Frankrijk ontstane bouwstijl, met als belangrijk kenmerk de kruis- en spitsbo gen. Uit Spijkerboers studie blijkt de Scheldegotiek daar in wezen niet van af te wijken, maar is er door aanvankelijk de monniken en later ook de ambachtsheren in Zeeland een eigen draai aan gegeven. Het begon als kerkelijke bouwstijl, om zich voort te zetten in af zonderlijke torenbouw. Spij kerboer noemt Scheldegotiek een verrassend nieuwe bouw stijl voor kerken, 'omdat het een zoeken is naar meer licht met daarmee tevens minder De Sint-Baafskerk in Aardenburg is het klassieke voorbeeld van de bouwstijl Scheldegotiek. nadruk op het mystieke'. In Vlaanderen is de Sint-Ni- claaskerk in Gent met zijn overdadige lichttoetreding hoogtepunt van de Scheldego tiek, in Nederland vormt de Sint-Baafskerk hét klassieke en volledigste voorbeeld, in het bijzonder de benedenkerk. Als hoofdkenmerken bij de kerkbouw geeft Spijkerboer: gedrukte spitsboog, drie- lichtvenster, nonnengang, on gelede zuilen met knopkapi- teel, traptorentjes tegen de dwarsbeuken, combinatie van natuur- en baksteen, gebruik Doornikse hardsteen voor drempels en plavuizen. Bij de torens gaat het om vier hoek- balkons, hoog opgaande steunberen, cilindrische trap- toren, kruisribgewelf en muurdecoratie. Sint-Baafs Spijkerboer beschrijft zeer uitvoerig de Sint-Baafs. Na een flauw intermezzo in de vorm van een gesprek tussen een Walcherse jongen en een priester, achthonderd jaar ge leden gesitueerd, komt hij aan de kerk aan het Oranjeplein in Oost-Souburg toe, werk van de premonstratenzer monni ken uit de Middelburgse abdij. Thans door verbouwingen geen duidelijk voorbeeld meer, maar al reconstruerende komt Spijkerboer tot de con clusie dat er vroeger een stuk Scheldegotiek van indruk wekkende soberheid heeft ge staan, bijna een pseudo-basi- liek. Ambachtsheren hielden vroe ger van hoge torens, als teken van rijkdom en macht. Dat le vert volgens Spijkerboer de torenfase in de Scheldegotiek op. Door hun bouw vragen de torens bijna allemaal om (vier) hoektorentjes; dat was for meel alleen voorbehouden aan een kapittelkerk. De door Spijkerboer beschreven torens beschikken niet (meer) over de hoektorentjes. Als aardige bij komstigheid vermeldt de au teur dat de toren van Ritthem - voorzien van een aparte trap- toren in Scheldegotiek - met het getij heen en weer gaat. Scheldegotiek een zoektocht door Zeeland. DoorG. Spijkerboer. Uil- gave Europese Bibliotheek, Zalt- bommel. Just happy, een keramische vertelling van Anne Kemerink. foto Lex de Meester door Edith Ramakers MIDDELBURG - „Leg maar eens uit waarom abstract mooi kan zijn. Dat blijft haast onmo gelijk." Lia Hector van Galerie T in Middelburg stelt in de maand augustus abstract werk van Lily Corver uit Rotterdam en Greet Lyklema uit Wemel- dinge tentoon. De keramische vertellingen en bronzen beelden van Anne Kemerink uit Breda vormen een 'humoristische te genhanger van het abstracte werk'. Kemerink laat zich in haar werk vaak meevoeren door 'iets wat op haar netvlies of in haar her innering is blijven hangen'. Bij de keramische vertelling 'What's for dinner..... dear'? lij kt die vraag haar in verwarring te brengen. Hector: „Anne was aan het werk toen haar kinderen thuiskwamen en vroegen wat ze vanavond zouden eten. Ik zie in de vertelling terugkomen dat ze met twee handen in het haar zit. Uiteindelijk heeft Anne Keme rink die dag besloten maar Chi nees te halen. Op de achterkant van de vertelling komen Chine se tekens terug. Hector heeft er bewust voor gekozen om de rea listische beelden in brons en ke ramiek, die opgesteld staan op de parterre, te plaatsen tussen de abstracte schilderijen van Lyklema. „Het werk van deze twee kunstenaars wordt op deze manier versterkt. Het vult el kaar aan. De werken zijn zo te gengesteld aan elkaar dat ze daarom goed bij elkaar passen." Lily Corver creëert een nieuwe wereld alsof je door een micro scoop kijkt. Zij maakt gebruik van de computer en verwerkt het ontwerp handmatig tot een ets. „Ik herken direct haar werk. Zij heeft een heel herkenbaar, duidelijk handschrift. Dat vind ik knap. Zij heeft een eigen stijl gekozen, waarmee zij zich on derscheidt. Dit werk moet je op je in laten werken en als totaal bekijken. Ik vind het mooi, ab stract werk. Maar geef daarvoor nu maar eens een verklaring." Expositie: etsen van Lily Corver, schilderijen van Greet Lyklema en brons en keramiek van Anne Keme rink in Galerie T aan de Turflcaai in Middelburg, t/m 31 augustus. Open do. t/m za. van 11 tol 16 uur en de eerste zondag van de maand tijdens de kunst/cultuurroute van 13 tot 17 uur. door Anita Tournois AARDENBURG - Een wande ling door de beeldentuin van Galerichel in Aardenburg voert de bezoeker mee langs beelden van allerlei formaten, statig of stoutstaand, zittend of liggend tussen de wilde bloemen en in de lavendelperken. Het is het werk van Nederlandse en Belgische beeldhouwers en keramisten op de zomerexpositie 2001 Tijdens de wandeling blijkt dat de vrouwentorso een onuitput telijke bron van inspiratie is. Bijna alle kunstenaars beelden dit onderwerp uit, in steen, brons of klei. Niet alleen het ma teriaal is verschillend, ook de vormgeving varieert van ab stract tot figuratief. Andere items zijn totempalen, dieren, mensen, vrouwen, kinderen en abstracten. Meestal staan ze op sokkels, soms omgebouwd tot kleine altaartjes, waarachter dan een spiegel is geplaatst, zo dat de beelden dubbel op het netvlies komen. Op de omrin gende muren hangen gedichten van Hugo van Bellingen, Willem Maltam en Amanda Jordaens. Van Lenie Verschuuren-Hen- driks is het beeld Bi] Tij en On tij, tevens naam van de exposi tie. Een abstract beeld in zwart gepolijste steen van een golf op een sokkel van ruwe steen, waarin banen zijn gepolijst. On der aan het beeld hangt een touw. Verschuuren werkt net als Piet van der Linden en Marie Jo sé Bezey veel met ruwe steen soorten. In het marmer, hard- .?;t§ Bij Tij en Ontij van Lenie Verschuuren. foto Peter Nicolai steen en albast wordt dan geschuurd en gepolijst. De beel den zijn vaak aaibaar. Schapen, koeien en andere run deren zijn van de hand van Ni- colien Kolmeyer. Haar kikkers - toepasselijk voor Aardenburg - zitten op de bodem van de put achter in de wildtuin, omringd door Dïkbillen, dikke vrouwen figuren van Marijke in den Bosch. Twee dunnere dames op lange benen met sterk achter overgebogen hoofden koesteren zich in de middagzon. Een op vallend beeld van In den Bosch is een torso, waarop een hart uitpuilt door raderen, welke in verschillende grootte op elkaar gelijmd zijn. De stalen assem blages van Daniel Savel, ver vaardigd uit afval completeren het geheel aan gebruik van ma terialen, waardoor de beelden tuin een boeiend kijkspel ople vert. Tentoonstelling 'Bij tij en ontij', tot 15 september. Galerichel, West- straal 38, Aardenburg. Open: dage lijks van 13 tot, 18 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 42