PZC Genootschap mist erkenning collectie Schildersgroep Rota Tora in galerie Port Zélande Opperhoofden en happende visjes Zeeuwse Bibliotheek kiest steeds vaker voor nieuwe media Rover houdt pleidooi voor verandering van mentaliteit reizigers 16 Eigendom kunst cultuur donderdag 26 juli 2001 door Ab van derSluis MIDDELBURG - De virtuele collectie van de Zeeuwse Bi bliotheek (cd-roms, dvd's en di gitale bestanden) wordt steeds belangrijker. Als de bibliotheek voor de keuze staat een encyclo pedie te kopen in papieren of di gitale vorm, krijgt de digitale uitgave voorkeur als er geen verschil is in informatiewaarde. De zoekmogelijkheden zijn gro ter, een cd-rom neemt minder ruimte in beslag en er zijn min der kosten mee gemoeid. Boe ken moeten bijvoorbeeld op nieuw ingebonden worden. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2000 van de Zeeuwse Biblio theek. De vraag naar uitsluitend grafi sche materialen (boeken en tij d- schriften op papier) is voorbij, concludeert directeur G. E. Huisman van de Zeeuwse Bi bliotheek in haar voorwoord. De verschillende soorten klan ten, jongeren en ouderen, vra gen naar alle vormen van media. Om tegemoet te komen aan de wensen moet de bibliotheek keuzes maken, omdat het bud get nauwelijks stijgt. De Zeeuwse Bibliotheek spande zich vorig jaar dan ook in om mensen, die meer gebruik van de traditionele informatiedra gers, vertrouwd te maken met de virtuele collectie. Daartoe werd een speciaal instructielo kaal in gebruik genomen waar ouderen lessen internet kunnen volgen. De informatiestroom in gedrukte vorm neemt, ondanks toenemende digitalisering, niet af. Losbladige werken en knip selkranten zijn over een aantal jaren weliswaar verdwenen, maar het aanbod aan boeken en tijdschriften neemt nog steeds toe. Mensen willen nog steeds liever een boek in handen heb ben om te kunnen lezen. Dat geldt ook voor beschouwende, wetenschappelijke publicaties, hobby- en computerboeken, reisgidsen en boeken over (kunst)geschiedenis. Vorig jaar besloot de Zeeuwse Bibliotheek, in aanvulling op de reeds bestaande collectie van video's en cd-roms, ook een col lectie dvd's op te bouwen. Dat aanbod bestaat nu uit de betere speelfilms, muziekuitvoeringen en informatieve titels op dvd- rom. Vorig jaar leende de biblio theek maarliefst 34.427 cd'suit, een toename met bijna 48 pro cent ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het aantal uitle ningen van videobanden met speelfilms van verfilmde boe ken zette zich in 2000 door met een stijging van 1148. Uit de nieuwe collectie dvd's werden in de korte tijd 306 uitleningen ge registreerd. De komende jaren wil de Zeeuwse Bibliotheek meer en meer aandacht schen ken aan het digitaliseren van het bestand. Binnen zes jaar moeten ruim driehonderddui zend prentbriefkaarten, dia's, affiches en prenten via internet te zien zijn. Nachtleven van vlinders HEINKENSZAND - De Vereni ging Natuurmonumenten houdt vrijdag een excursie die erop is gericht het nachtleven van vlin ders te ontdekken. Bij de Kamerse Kooi tussen Heinkenszand en Nisse, worden lakens gespannen waarop, ge lokt door lampen, nachtvlin ders zullen gaan zitten. De di versiteit aan soorten is onder nachtvlinders zeer grootVoor afgaand aan de excursie is er een dialezing over nachtvlin ders. De excursie begint om 22.00 uur in het informatiecen trum bij de Kamerse Kooi, de schaapskooi van de Zeeuwse Schaapskudde. Orgelconcert RENESSE - Jikke Troost-Of- fringa uit Burgh-Haamstede verzorgt vrijdag 3 augustus een inloopconcert op het Oberlin- ger-orgel in de Jacobus-kerk in Renesse. Het concert begint om 11.00 uur. Troost, in het dagelijks leven onderwijzeres te Scharendijke, begon op jeugdige leeftijd met pianoles. Kort nadat ze in 1975 in Haamstede kwam wonen, werd zij gevraagd het kerkorgel van de gereformeerde kerk te bespelen tijdens de zondagse erediensten. door Jacob Hoekman GOES - Voor betere busverbin dingen naar de Zuid-Beveland- se dorpen is een omwenteling in de mentaliteit van de bevolking nodig. Dat zegt M. Lootens, woordvoerder voor Zeeland van reizigersorganisatie Rover. „Mensen moeten leren dat de wereld niet alleen voor hen draait." Vorige week kwam busmaat schappij Connexxion in het nieuws toen bleek dat een aan tal lijnen naar met name de dor pen m de Zak van Zuid-Beve land te wensen overlaat. Zo kunnen mensen uit dorpen als Ellewoutsdijk en Ovezande moeilijk in Goes en Middelburg komen. Vooral voor scholieren levert dat regelmatig proble men op. Lootens erkent de problema tiek, maar vindt niet dat Con nexxion hiervan de schuldige is. „Connexxion is een bedrijf dat de broek op moet houden. Ze willen wel rijden op alle lijnen, maar kunnen dat niet omdat ze minder geld krijgen van de pro vincie." De provincie is met haar bijdra gen de belangrijkste geldschie ter voor Connexxion. Zij zag zich genoodzaakt de steun dras tisch te verlagen toen bleek dat de reizigersgroei in Zeeland in vergelijking met de rest van Ne derland achterbleef. Dat had een verminderde rijksbijdrage tot gevolg, die de provincie doorvoerde aan de busmaat schappij. Auto Deze vermindering van reizi gers ziet Lootens als werkelijke oorzaak van de busproblemen. „Veel mensen vinden dat het openbaar vervoer meteen voor hen klaar moet staan. De jonge generatie is opgegroeid in de au to, die is er tenminste altijd. Daardoor is er veel minder be reidheid dan vroeger om op het openbaar vervoer te wachten." Lootens, die zelf geen auto heeft, weet zich over het alge meen prima te redden met het openbaar vervoer. „Je moet van te voren plannen. Dan kom je een heel eind. En als je als scholier onverwacht een uur eerder vrij krijgt, dan ga je toch op school huiswerk maken?" Naast de omslag in het denken zou Lootens ook graag zien dat de provincie meer geld uittrekt voor het openbaar vervoer. „Het gaat samen op. Met meer geld kunnen meer bussen rijden, waardoor hopelijk meer mensen gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. De provincie heeft niet goed ingeschat wat het openbaar vervoer kost." Ook voor de gemeenten ziet Lootens hierin een taak. „De ge meente betaalt niet aan het openbaar vervoer, maar ze leg gen wel parkeerplaatsen voor auto's aan. Met beter overleg tussen provincie en gemeente moet veel te bereiken zijn." GroenLinks pleit voor brommobiel op fietsvoetveer MIDDELBURG - GroenLinks vindt dat het provinciebestuur te weinig doet om brommobie- len over de Westerschelde te krijgen. Gedeputeerde Staten hebben zich erbij neergelegd dat zowel de tunnel als het veer verboden terrein worden voor de brommobiel. Dat is volgens GroenLinks in strijd met het be leid om mensen met functiebe perkingen volwaardig deel te laten nemen aan de samenle ving. Brommobielen kunnen na no vember 2003 niet meer de Wes terschelde oversteken. Omrij den via België is wat gebruikers van de brommobiel rest. Wat de Statenfractie van GroenLinks verbaast, is dat GS zich daar zo gemakkelijk bij neerleggen. Volgens verantwoordelijk amb tenaar H. Assink is bij het Rijk wel gevraagd naar de mogelijk heden ontheffing te krijgen van het verbod om vierwielers op het fietsvoetveer mee te nemen. „Maar die mogelij kheden zijn er niet." GroenLinks verwacht desondanks extra inspanningen van het provinciebestuur voor de brommobiel. Assink wijst er wel op dat het toelaten van de brommobiel op het fietsvoetveer minder een voudig is dan woi'dt gedacht. Voorzitter H. Klein Hesselink van de ouderenbond ANBO in Terneuzen is blij met de brief van GroenLinks. De landelijke ANBO is volgens haar bereid te onderzoeken of juridische stappen mogelijk zijn om een gelijke behandeling van gehandicapten af te dwin gen. In Galerie Port Zélande is onder meer werk te zien van de schilder Harry Wolfkamp. foto Pieter Honhoff eeuw in Domburg lieten behandelen door dokter Mezger lagen in dozen op zolder. Foto's van ruim honderd jaar oud, stuk voor stuk honderden gul dens waard, aldus Heyning. Momen teel worden ze op het Zeeuws Archief schoongemaakt en beschreven. „We hebben altijd geprobeerd zicht te houden op ons eigendom, maar dat is niet gelukt", zegt Heyning. „Dat lag soms aan het museum, dat koudwa tervrees had om anderen erbij te be trekken, maar dat lag zeker ook aan de politiek. Het Zeeuws Museum heeft altijd een gebrek aan middelen en dus aan mensen gehad." De kritiek mag niet worden gezien als 'lijkenpikkerij'; ze zijn er niet op uit het museum dat toch al zo zwaar on der vuur ligt, een trap na te geven. Heyning: „In het verleden hebben we binnenskamers tegengas gegeven. Nu zoeken we inderdaad de publiciteit. Omdat de erfenis van het Zeeuwsch Genootschap ons is toevertrouwd. Daar moeten we dus goed voor zor gen." En dat geeft recht op nauwe betrok kenheid bij de toekomst van het muse um, vindt zij. „Wij willen het Zeeuws Museum niet weg hebben. Integen deel. Een goed museum is ook in ons belang. Zou het er niet meer zijn, dan zouden wij een andere plek moeten zoeken om onze collectie te tonen. An derzijds, als wij onze collectie terug halen, kun je het Zeeuws Museum wel sluiten. Dan blijft er niet meer over dan wat schilderijen en de wandtapij ten, hoe mooi die ook zijn." Voorstel Het voorstel van het adviesbureau Twi j nstra Gudde om het om te vormen tot een cultuurhistorisch museum waarin met voorwerpen verhalen worden verteld over de geschiedenis van Zeeland, spreekt het Genoot schap aan. Om dat goed te doen, moet het provinciebestuur ook voldoende geld beschikbaar stellen, waarschu wen zij. Alleen dan kan de collectie volledig tot haar recht komen. Hey ning: „Gebeurt dat niet, dan moeten we ons eens achter de oren krabben. Wat moeten we dan doen met onze collectie?" Terugtrekken is niet echt een aantrek kelijke optie, want een ander museum is er niet. Toch is het niet helemaal on denkbeeldig, zegt Heyning. „We kun nen sommige stukken ook kwijt in het Maritiem Museum in Vlissingen. Of in andere musea in Nederland, die er wel waarde aan hechten. Of alles opslaan, goed beschrijven en via internet een 'virtueel museum' maken. Dat zou ook heel goed kunnen." Een pasteltekening van Astrid de Cock. foto Charles Strijd door Anita Tournois TERNEUZEN - Astrid de Cock (pasteltekeningen) en Jeroen van Woerkens (sieraden) expo seren in ziekenhuis De Honte in Terneuzen. Een niet zo voor de hand liggende combinatie om dat het materiaal waarmee bei de kunstenaars werken totaal verschillend is. Met gedetailleerde pastelteke ningen van natuurvolken ver tolkt de Cock op sublieme wijze de cultuur van deze volkeren. Zij weet met schaduw- en licht partijen karakteristieke kop pen neer te zetten. Elke groef, elk lijntje, elke haar is zeer nauwkeurig getekend; men ziet de trots in het gelaat of de huid zweten of blinken. Je proeft de liefde van de maker voor deze volkeren.Toch heeft de Cock ze nooit bezocht, maar door zich in deze materie te verdiepen ont stond de interesse. De Cock heeft gewerkt met ver schillende materialen en koos uiteindelijk voor pastel. Ook in de onderwerp-keuze maakte ze een hele ontwikkeling door. Ze is begonnen met stillevens, vo gels en het portretteren in op dracht. Nu beperkt ze zich tot het weergeven van mensen zoals ze zijn. De Cock weet met het uitbeelden van opperhoofden, jagers, indianen vrouwen- en mannen de juiste snaar te tref fen. Een voorbeeld hiervan is 'Desperation', waar een zitten de indiaan met gebogen rug uit drukking geeft van de wanhoop van zijn volk van de verloren strijd. Edelsmid Woerkens kreeg zijn opleiding aan de Vakschool goud- en zilversmeden in Schoonhoven. Hij ontwerpt en vervaardigt sieraden in zijn vrije tijd. Materialen als titani um, rubber en hout weet hij ei genzinnig toe te passen en een eigen stijl te creëren. Zijn siera den zijn sober en hebben een strakke vormgeving; kettingen, armbanden en ringen die apart, maar draagbaar zijn. Zoals de zilverkleurige schakelketting, waarvan de schakels lijken op happende visjes. Tentoonstelling: Ziekenhuis Zeeuws- Vlaanderen, Locatie De Honte expositieruimte poligang FO, tot eind augustus tijdens kan tooruren. door Maurits Sep MIDDELBURG - Het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen (KZGW) zoekt erkenning als eigenaar van historische schatten die liggen opgeslagen in het Zeeuws Museum. Dat eigendom geeft recht op nauwe betrokkenheid bij de toe komstplannen voor het museum, vindt het Genootschap. „Zijn we niet tevreden over die plannen, dan moe ten we ons eens afvragen of we de col lectie moeten terugtrekken." De plotselinge sluiting van het Zeeuws Museum begin vorig jaar, zonder overleg met de belangrijkste leverancier van de collectie, steekt nog steeds. Het Zeeuwsch Genoot schap is niet van plan zich nog eens te laten passeren. Voorzitter N. Ginjaar- Maas: „Zestig procent van decollectie van het Zeeuws Museum is van ons. Dat moet je niet alleen goed bewaren, maar ook goed laten zien. Wij hebben wel wat ideeën over het nieuwe muse um. De provincie speelt een promi nente rol, maar wij willen er nauw bij betrokken worden." Nu het provinciebestuur zich buigt over een nieuwe toekomst voor het Zeeuws Museum, acht het Zeeuwsch Genootschap de tijd rijp om zichzelf te profileren als de eigenaar van bijna driekwart van het moois dat het mu seum rijk is. In september begint in de Middelburgse Abdij een mini-exposi tie waarin een fractie van de collectie wordt getoond. Die is vooral bedoeld om de politici te laten zien hoe mooi die is. C. Heyning, conservator kunst, kunstnijverheid en historische voor werpen van het KZGW, zal in een bij eenkomst met de leden van Provincia le Staten een voordracht houden over 'de schatten van het Genootschap'. Beroemdste schat is wellicht de histo- risch-topografische atlas Zelandia II- lustrata. Maar ook het touwslagers- wiel waaraan Michiel de Ruyter eens draaide, is in bezit van het Zeeuwsch Genootschap. Net als een zilveren ere- degen (één van twee eredegens die in Nederland bekend zijn) die in 1659 door de Staten van Zeeland is ge schonken aan Dominicus de Virieu. De degen is door het Zeeuws Museum uitgeleend aan het Legermuseum in Delft, dat die koestert als zijn topstuk. De Statenleden beslissen over het Zeeuws Museum. Maar dat zij tegelij kertijd beslissen over een belangrijk deel van de collectie van het KZGW, realiseren zij zich niet, denkt Gin jaar-Maas. „Ik heb ook het gevoel dat zij onvoldoende weten wat de waarde van de collectie is en wat er allemaal in zit." Heyning: „Het is een histori sche verzameling die is begonnen in 1769 en nog steeds doorgaat. Be stuurslid A. Meijer: „Het is een rari teitenkabinet. Dat wordt door velen vertaald als 'een hoop ouwe troep', maar het is eigenlijk precies de Kunst- und Wunderkammer die het Zeeuws Museum volgens adviesbureau Twijnstra Gudde moet worden." De bezittingen van het Zeeuwsch Ge nootschap zijn ondergebracht bij drie instellingen: het Zeeuws Museum (voorwerpen), het Zeeuws Archief (prenten en kaarten) en de Zeeuwse Bibliotheek (boeken). Wetenschappe lijk gezien zijn de boeken net zo be langrijk als de prenten en de voorwer pen, zegt Meijer. „In de bibliotheek en het archief hebben ze dat al lang in de gaten, alleen in het museum nog niet. Heyning en Meijer maken zich boos over de manier waarop het Zeeuws Museum jarenlang met de collectie van het Genootschap is omgespron gen. Eén van hun voorbeelden: vele honderden oude foto's van rijke Euro peanen die zich eind negentiende De plotselinge sluiting van het Zeeuws Museum, anderhalf jaar geleden, steekt het Koninklijk Zeeuws genootschap nog steeds. foto Ruben Oreel door Ali Pankow OUDDORP - Het is een vrij unieke locatie voor een gale rie, de jachthaven Port Marina in Port Zélande. De praktijk heeft de afgelopen twee jaar echter uitgewezen dat water sportliefhebbers na een dag varen ook best nog belangstel ling voor kunst hebben. Gale rie Port Zélande biedt deze zo mer daarom voor de derde keer een boeiende expositie. Dit maal is gekozen voor werk van de Groningse schildersgroep Rota Tora en van keramist Jan Kamphuis uit Zwolle. Galeriehoudster E. Shin uit Groningen is enthousiast over de poëtische kracht die de schilders Harry Wolfkamp, Dolf Verlinden en Michael Bu- ter in hun schilderijen tot ui ting brengen. Zij geeft hen dan ook graag de gelegenheid zich ook eens in Zeeland te mani festeren. Met z'n drieën vormen zij de schildersgroep Rota Tora. Zij exposeren vaker gezamenlijk omdat in hun werk op boeien de wijze zowel overeenkom sten als individuele verschil len tot uiting komen. Buter geeft de voorkeur aan het gebruik van acryl. Vooral monumentale bouwwerken vormen zijn 'inspiratiebron. Door het laten contrasteren van felle kleuren knallen zijn schilderijen als het ware van de muur. Vooral zijn interpre tatie van De Rijksdag in Ber lijn, van de Tower Bridge in Londen en van de Toren van Pisa eisen de aandacht op. Ook Wolfkamp werkt vaak met acrylverf, maar wisselt dat regelmatig af met gemeng de technieken. Hij geeft de voorkeur aan gestileerde vormgeving van krachtige dierfiguren zoals een schorpi oen, een paard en een wolf. Vooral zijn collage-achtig werk verrast. Presentatie Verlinden presenteert zich in galerie Port Zélande met schil derijen in olieverf en met zeef drukken. Hij legt zich in zijn schilderijen vooral toe op stil levens en begeeft zich met zijn zeefdrukken op het abstracte re pad. Keramist Kamphuis maakt naar eigen zeggen 'gebruiks voorwerpen', maar zijn scha len en vazen zijn zo boeiend van vorm en de felle kleurcom binaties in groen, blauw en oranje zo sprankelend dat veel toeschouwers zijn werk toch in de eerste plaats als 'kunst' zullen beschouwen. De openingstijden van galerie Port Zélande zijn aangepast aan de dagindeling van gebruikers en bewoners van Marina Port Zélan de. De expositie is te bezichtigen van di. t/m vrij. van 16 tot 18 uur en van 19 tot 20.30 uur, zat. van 14 tot 18 uur en van 19 tot 20.30 uur en zon. van 14 tot 18 uur. Bij toer beurt is één van de kunstenaars zelf aanwezig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 30