Feest in bunker wordt nachtmerrie Dr Dolittle 2 zit vo! PZC Georgische zomerzotheid Heftige emoties en droge humor in The Goddess poep-en piesgrappen The Hole 27 Missing Kisses iillsiiiff^ i 11 j Opnieuw verfilming van roman Giphart 27 donderdag 26 juli 2001 Kelders en zolders dankzij de horrorfilm hebben ze al sinds jaar en dag een slechte naam. Je kunt er beter niet binnen gaan, maar die vermaledijde hoofdpersonen komen er toch altijd weer terecht. Wes Craven wist er in 'Scream' nog een aardige draai aan te geven met de vraag waar j e je nou moet verstoppen voor een moordenaar die zijn hor rorklassiekers kent: juist niet op zolder of juist wel, omdat het zo verschrikkelijk voor de hand ligt dat de moordenaar er vast niet gaat zoeken? De film The Hole grijpt weer ongegeneerd terug op deze oerruimtes van de horrorfilm. De titel slaat op een flink for maat kelder, zijnde een onder aardse bunker uit de Tweede Wereldoorlog, die zich boven gronds slechts laat herkennen aan een goed verstopt luik. De wonderlijk goed geconserveer de schuilplek (inclusief wer kend licht en toilet) ligt in een bos, vlakbij een kostschool in de beste Britse traditie. Vier leerlingen zien in de bunker hun kans om te ontsnappen aan een vervelend geacht schooluit- je naar Wales. Geheel volgens de regels van de pulphorror mag daar rustig het verwende zoon tje (Desmond Harrington) van een Amerikaanse rockster bij zitten, die ondergronds meteen een paar daagjes de roddelpers kan mijden. Hij is ook de reden dat het lelijke eendje van de school Liz Dunn (Thora Birch) zich in het hol waagt, want zij is heimelijk verliefd op het goden zoontje. Eenmaal in de bunker geeft het viertal zich over aan borrelen, joints roken en ander school De vier hoofdrolspelers in de horrorfilm, vlnr: Laurence Fox, Desmond Harrington, Thora Birch en Keira Knightley. kampgedrag. Maar het feest is over wanneer blijkt dat het luik op slot zit en het maar de vraag is of ze de ondergrondse ruimte ooit nog kunnen verlaten. Uit eindelijk zal alleen Liz het avontuur overleven en in ver vuilde staat haar verhaal doen aan de politie over de geweldda dige manier waarop haar klas genoten om het leven zijn geko men. Maar of dat klopt, is een tweede. The Hole is een bewerking van het boek 'After the Hole' van de Britse auteur Guy Burt. Recla memaker met theater-roots Nick Hamm zag er meteen een film in, maar moest jaren leuren alvorens hij het geld bijeen kreeg. Hij slaagde er uiteinde lijk in door mee te liften op de door 'The Blair Witch Project' ingezette horrorrevival en door het aantrekken van actrice Tho ra Birch, met prijzen overladen voor haar rol in 'American Beauty'. Maar ook een actrice als Birch heeft The Hole niet kunnen red den. Ondanks de pretentie van een psychologische thriller is het een nogal standaard tiener horrorfilm geworden, die flui tend de platgetreden paden bewandeld. Diepgang is ver te zoeken en het script valt uit el kaar van cle gaten. Het enige op merkelijke is de afwezigheid van een psychopatische gemas kerde moordenaar, maar je kunt The Hole desalniettemin om schrijven als een slasherfilm zonder slasher. The Hole is een van de eerste films die is gemaakt volgens een Zou het toeval zijn dat Sibyll, de veertienjarige muze die in 27 Missing Kisses de bewo ners van een slaperig Georgisch bergdorpje het hoofd op hol brengt net zo'n uitbundige bos rode krullen heeft als regisseuse Nana Djordjadze zelf? Het is in ieder geval recht vanuit het hart gefilmd, deze lyrische zomer zotheid vol bitterzoete melan cholie over de eeuwige grillen van de liefde met af en toe een knipoog naar de absurditeiten van de voorbije Sovjet-tijd. In 27 Missing Kisses komen merkwaardige rariteiten voor, zoals een impotente luitenant die zijn frustraties afreageert met beschietingen van de plaat selijke schapenweide. De Fran se komiek Pierre Richard maakt onverwacht zijn opwachting in deze Frans-Duits-Georgische coproductie als een zwaarmoe dige kapitein die zijn liefde en de zee is verloren en nu zijn schip door een tractor over land laat slepen. Naar de symboli sche betekenis durf ik niet te ra den, en het valt ook niet goed te rijmen met de rest, maar toch blijkt het in deze fantasie van Djordjadze naar een scenario van haar echtgenoot Iraklij Kvirikadze gewoon te kunnen. Intimiteit en sfeergevoel zijn Djordjadze's geheime wapens. Je weet dat het een sprookje is, en toch kan het niet anders of er moet ergens zo'n dorpje bestaan met zulke lommerrijke straten en sluimerende oude huizen waar Djordjadze het leven als het ware betrapt. Moeiteloos zwenkt ze van een bijna docu mentair moment naar de poëzie van een wispelturig meisje dat in haar dunne nachthemdje door de straten fietst, om ver volgens de dreigende sentimen taliteit weer te relativeren met toch komt ze er mee weg. Iets dergelij ks zien we wanneer ze de zoetige plaatjes van Sibyll in bad en de verliefde jongen die haar bespiedt toch een oprechte ondertoon mee weet te geven. Intussen heeft het meisje zelf, met de zelfverzekerde onbezon nenheid die de jeugd eigen is, besloten haar hart te schenken aan de vader van de jongen, een schuchtere weduwnaar die in opgewekte ironie rond de verto ning van de fameuze erotische film 'Emanuelle'. Dit laatste evenement zal rechtstreeks lei den tot het groteske hoogtepunt van 27 Missing Kisses. De strui se kampioen-arbeidster uit de plaatselijke fabriek weet met haar vervaarlijke hogedrukpers de plaatselijke dekhengst te be vrijden van een kogellager dat om zijn gezwollen lid gekneld zit. Djordjadze'speelt hilarisch in op Russische seksobsessies en de vroegere Sovjet-heroïek. Het is op het randje van banaal, en zijn romantische observatorium naar de sterren kijkt. De nadrukkelijk onschuldige dartelheid waarmee Nino Kuchanidze de rol van Sibyll speelt wordt misschien iets te snel een maniertje, maar de ont knoping van deze zo speels be gonnen driehoeksverhouding is er niet minder schrijnend om. Nog steeds geen happy-ends in Oost-Europa. Leo Bankersen 27 Missing Kisses is te zien in het Schuttershoftheater in Middelburg. Komiek Eddie Murphy speelde onlangs voor het eerst sinds tijden weer eens een echt leuke rol. Want al is hij inde geweldige animatiefilm Shrek alleen te horen en niet te zien, de opdringerige ezel die hij hierin neerzet is een van de meest ko mische pratende dieren die de laatste tijd hun opwachting maakten in de Nederlandse bio scopen. Dat kan helaas niet worden gezegd van de babbel zieke honden, apen en beren die figureren in Dr. Dolittle 2. Net als in de drie jaar geleden verschenen voorganger speelt Eddie Murphy hierin een die rendokter die met zijn patiënten kan praten. Die handige vaar digheid moet hij ditmaal aan wenden om een door vele dieren gekoesterd stukje bos te redden uit de gretige klauwen van een gemene projectontwikkelaar die het wil kappen. Om dit te voorkomen moet Dolittle een zeldzame berensoort zien te redden, door een mannelijke circusbeer van dit ras te koppe len aan het enige overgebleven vrouwtjesexemplaar. De humor wordt geacht voort te vloeien uit het gestuntel van de verwende stadsheer in de vrije natuur, en de vele gemakzuchti ge poep- en piesgrappen waar mee dit gepaard gaat. De filrrj richt zich daarbij nadrukkelijk op de categorie kijkers van acht tot twaalf jaar. Aangezien voor deze leeftijdsgroep inderdaad geldt dat een kinderhand gauw gevuld is, zal er heel wat worden afgelachen. Wat bijvoorbeeld te denken van een beer die gezeten op een men sentoilet plotseling een aanval krijgt van diarree? Is dat niet kostelijk? Jazeker, als je maar gezegend bent met het gevoel voor humor en de geestesge steldheid van een negenjarige. Fritz de Jong Dr Dolittle 2 draait in CineCity Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. vorig jaar ingesteld subsidie stelsel, bedoeld om de Britse film steviger op de wereldkaart te zetten. Het tragische is dat hiermee maar liefst 1,5 miljoen pond aan Britse publieksgelden is vergooid aan een dertien in een dozijn-werkje waar Ameri ka doorgaans de videotheken mee vult. The Hole is te zien in CineCity Vlis singen. A i'wÈÈt~ 1 Eddie Murphy speelt de dierendokter die met zijn patiënten kan praten. Een scène uit de film 27 Missing Kisses. De roman Phileine Zegt Sor ry van Ronald Giphart wordt verfilmd. Giphart teken de onlangs een contract met re gisseur Robert-Jan Westdijk en de producent, Motel Films. De opnamen gaan in 2002 van start. De hoofdrol wordt vermoede- 1 ij k gespeeld door Kim van Koo- ten. Het is opmerkelijk dat Giphart zijn werk laat verfilmen, gezien zijn heftige reacties op de verfil ming van 'Ik Ook van Jou', eer der dit jaar. Regisseur Ruud van Hemert zou van een diepgaande roman een platte film hebben gemaakt. „Als ze weer iets van mij gaan filmen, eis ik meer zeg genschap", zei de schrijver toen. Die zeggenschap krijgt Giphart van regisseur Robert-Jan West- dijk, die enkele jaren terug furo re maakte met de film 'Zusje'. Giphart zal Westdijk met raad en daad terzijde staan. „Bij ie dere grote wijziging gaan we overleggen. Ik ben zijn klank bord. Maar verder is het een zaak van goed vertrouwen. We zijn van dezelfde leeftijd, en hebben hetzelfde moderne le vensgevoel. 'Zusje' vond ik al erg mooi: licht, humoristisch en toch tragisch." Essentieel is het 'postmoderne levensgevoel'. „Mijn karakters kunnen relativeren. Als ze iets voelen, wéten ze dat ze iets voe len. Ze beschikken over ironie, zelfspot. Die houding ontbreekt in 'Ik Ook van Jou'; daarin zijn de personages pathetisch, ge- exalteerd." In de roman Phileine Zegt Sorry trekt het meisje Phileine naar New York, waar ze overal ruzie maakt, een toneelstuk met ex pliciete seksuele handelingen verstoort en uiteindelijk op treedt in zowel de David Letter man Show als - samen met zan geres Gloria Gaynor - op een AIDS-gala. Deze sleutelscènes zullen ook in de film terug te vinden zijn. Bij voorkeur met David Letterman en Gloria Gaynor in hoogst ei gen persoon. „Ze komen voor in het boek, dus willen we ze ook in de film. Waarom niet? We kun nen op z'n minst probéren om ze te krijgen." Jeroen de Valk Het begin is direct al uitdagend. Japan en Australië. Schril stadslawaai naast half abstracte beelden, doorsneden met een computerconversatie over de verkoop van een godin. Passie in koele letters. Het tedere gebaar waarmee een diepvriesmuis met ko kend water wordt overgoten om als voedsel voor een slang te dienen. Zijn Japanse baasje gaat op reis om in Au stralië de auto van zijn dromen, de goddelij ke Citroën DS te kopen. Hij belt aan bij een uitgebrand huis waar het bloed op de muur zit. Een blind meisje met vuurrood haar neemt het heft in handen. De DS staat te glanzen. Ze stappen in en beginnen aan een belangrijke reis. Omdat ze als filmmaakster in het commer ciële klimaat van Hongkong niet meer kon aarden vestigde Clara Law zich in Austra lië. The Goddess of 1967 is de tweede film die ze in haar nieuwe vaderland maakt. De eerste was 'Floating Life', over emigratie en de spanningen die dat oproept. Cultuurver schillen doken al veel eerder op in haar werk. Ook de hoofdpersoon van 'Autumn Moon', een van de mooiste films uit haar Rikiya Kurokawa gaat op reis om in Australië de auto van zijn dromen, de goddelijke Citroën C pen. Hongkong-periode, komt uit Japan. Hij doet zijn best om een Chinese grootmoeder en een kat te begrijpen. In bijna alle films van Clara Law speelt communicatie een rol. In The Goddess wil het blinde meisje (Rose Byrne, beste actrice in Venetië) het gezicht van de jongen (de als acteur debuterende bokser en fotomodel Ri kiya Kurokawa) aftasten, maar die vindt dat aanraken eigenlijk maar eng. Als ze vraagt hoe Tokio is, moet hij zoeken naar woorden. 'Als Mars. Nee, niet de planeet, maar de chocoladereep', legt hij uit met het accent van een aandoenlijke robot. De mooiste communicatiescène is zonder woorden - een bizarre dans op de muziek van een jukebox in een bar. Een stukje mo dern theater dat zichzelf loszingt van het filmverhaal, zoals er wel meer merkwaardi ge beelden zijn die boven het realisme uit gaan. Het geraamte van The Goddess of 1967 is een roadmovie over twee mensen die ieder hun eigen doel hebben en in plaats daarvan elkaar vinden. Of misschien moet ik zeggen: zichzelf vinden. Want de met symboliek be zwangerde tocht door die uitzinnige Au stralische landschappen gaat natuurlijk niet alleen over een meisje dat wraak op haar grootvader wil nemen, of over een uit Tokio gevluchte Japanner die verliefd is op een auto, maar ook over vervreemding, ma terialisme en het terugvinden van datgene wat er werkelijk toe doet The Goddess nodigt de kijker nadrukkelijk uit er zelf een invulling aan te geven. Het is een gedurfde, hier en daar bijna expe rimentele onderneming, en irritaties en wrij fpunten horen daar bijal zullen die per kijker verschillend zijn. Voor ondergete kende kwam het thema een tikkeltje modi eus over en had het ook wel zonder die zwaar opgetuigde incestachtergrond gemo gen. Tweemaal is er sprake van vergiffenis. Het absurdistische tafereeltje met de hagedis die de Japanse reptielenliefhebber onver hoeds in zijn vinger bijt werkte wat mij be treft beter dan de nogal demonstratieve ontknoping. En kijk, de wijn en de vis, als dat geen christelijke symbolen zijn. Waarbij overigens opgemerkt moet worden dat Cla ra Law zo te zien meer op heeft met een soort natuurlijke spiritualiteit dan met de geves tigde religies. Aan de andere kant is het boeiend om te zien hoe Law de dissonant als stijlmiddel ge bruikt, wat ook past bij een film over ver vreemding en het zoeken naar harmonie. In de vaak bijzonder krachtige, bijna magi sche beelden worden heftige emoties ge combineerd met droge humor, waardoor ge makkelijke sentimentaliteit doeltreffend wordt vermeden en er toch ruimte voor ont roering blijft. En die auto, die op een bovenaardse manier door de film zweeft, deed me warempel even denken aan Robert M Pirsigs klassieker 'Zen and the Art of Motorcycle Maintenan ce'. De schoonheid en sublieme perfectie van de machine overstijgen de materialisti sche symboliek die er ook in schuilt. Leo Bankersen The Goddess of 1967 wordt vertoond in het Schut tershoftheater Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27