Zelfs in verval was Monroe mooi Iberisch schiereiland op drift Meer dan een dom blondje 25 Bonje om een bezem Nieuwe film George Sluizer donderdag 26 juli 2001 Monroeen ArthurMiller,kortvoorhun huwelijkopdeklippen liep. foto Inge Morath/Magnum mm*- - 3. -■■■■■.. - .-o* tg- In de woestijn van Pyramid Lake in Nevada. foto Eve Arnold/Magnum Clark Gable met Marilyn Monroe in 1960 tijdens de opnames van The Misfits, Monroe's laatste film. Hij zou de wereld laten zien dat ze meer was dan een dom blondje. Arthur Miller schreef dan ook zelf het scenario voor The Mis fits, waarin zijn vrouw Mari lyn Monroe zou schitteren. Hoe het drama zich onstuit baar ontrolde, is te zien in het Filmmuseum in Düssel- dorf. Dan pas zie je hoe mooi ze in werkelijkheid is. Niet het goedlachse blondje met haar zoete kinderstemmetje, maar Marylin als vrouw, als bijzonde re persoonlijkheid. Ze heeft een witte ochtendjas aan, die meedeint met de zwierige bewe gingen van haar heupen. Haar handen zijn gevouwen en be dekken haar hals. Het haar golft om haar hoofd. En die glimlach. „Als ze lacht, is het alsof de zon opgaat", zou Clark Gable zeg gen. Gable staat, geladen met heel zijn filmpersoonlijkheid, op de foto een paar meter achter haar. Je moet jezelf dwingen om naar hem te kijken. Alles draait om de blonde vrouw op de voor grond. Inge Morath van Magnum Pho to's maakte de foto: „Marilyn was ongemeen fotogeniek. Ze had iets in zich waardoor het onmogelijk was om haar slecht te fotograferen. Zelfs als je het zou willen. Als ze er zin in had, overtrof ze zelfs alle verwach tingen van diegene die achter de camera stond. Ze had iets ge heimzinnigs, iets zinderends, en als ze zich bewoog kreeg het ge heel nog extra glans." Een andere foto, van een andere beroemde Magnum fotograaf, Eve Arnold. Opnieuw Marilyn. Het decor is nu de woestijn van Pyramid Lake in Nevada. Wol ken, bergen en dat grote witte zouttapijt. Daar staat ze, voor een microfoon op een stan daard. Marilyns haar is hetzelfde, maar haar gezicht is totaal ver anderd. Je ziet nu gevoelens van wanhoop, vertwijfeling, angst. Ze is moe en probeert een alweer veranderde tekst op te nemen. Het drama van de film The Mis fits is hier in volle gang en na dert de ontknoping. De foto's, gemaakt door negen Magnum-fotografen, zijn te zien in het Filmmuseum in Düs- seldorfElke veertien dagen stuurde het fotobureau uit New York twee van zijn beste foto film worden. Haar huwelijk met Arthur Miller liep tijdens de op names op de klippen, een paar dagen na de laatste opnames, op 16 november 1960, stierf Clark Gable. Marylin werd nog geen twee jaarlater, 5 augustus 1962, dood in haar bed aangetroffen. Maar het doel van de film was bereikt. Arthur Miller had wil- selectie uit de Magnum-foto's zien, aangevuld met voorwer pen uit de collectie van de ver zamelaar Peter Schnug uit Düs- seldorfdie meer dan 80.000 Monroe-memorabilia bezit. De eerste foto's zijn ontspannen. Iedereen heeft er zin in. Dat Ma rilyn net zonder pauze twee films achter elkaar gedraaid grafen naar de opnames van de film. De fotografen waren wars van geënsceneerde opnames, zij wa ren op zoek naar het toevalnaar de intimiteit van de sterren ach ter de schermen van de Holly wood-glamour. Op die wijze hebben ze het werkelijke drama geschilderd dat zich afspeelde in de woestijnen van Nevada. The Misfits zou Marilyns laatste len bewijzen dat zijn zo vaak als sekssymbool en dom blondje af geschilderde vrouw een echte serieuze, sensibele en intelli gente actrice was, die wel dege lijk ook dramatische rollen kon spelen. De tentoonstelling in Düssel- dorf is een hommage aan Mari lyn Monroe, die begin deze maand 75 jaar zou zijn gewor den. Het Filmmuseum laat een heeft (Some Like It Hot en Let's Make Love) lijkt nog geen rol te spelen. Maar al na een paar da gen begint het. Arthur Miller wijzigt de ene tekst na de ande re, en de relatie tussen hem en Marilyn wordt stevig op de proef gesteld. Op een prachtige foto van Inge Morath is de span ning zichtbaar. Marilyn en Ar thur op hun hotelkamer. Mari lyn keert Miller de rug toe en kijkt naar buiten. De afstand tussen beiden is symbolisch groot. De vermoeidheid slaat toe bij Marilyn. Ze is kapot na twee films, en de spanningen in haar huweli j k slopen de laatste weer stand. Langzaam maar zeker gaat de waanzin een hoofdrol spelen in het maken van de film. Persoonlijke drama's worden zelfs nog overschaduwd door de extreme weersomstandigheden in de zoutwoestijn van Nevada. De temperatuur stijgt tot boven de 50 graden Celsius. Tegen de tijd dat de opnames worden be ëindigd, ligt er sneeuw op de bergen. Een extreem koude wind jaagt dunne wolken zout over de filmcrew, maar ook in het filmmateriaal. Iedereen heeft ademproblemen. John Huston krijgt bronchitis, Clark Gable kan bijna niet meer pra ten. Niemand gelooft meer in een goed einde van de film. Rondlopend tussen de foto's word je deelgenoot van het dra ma. Je ziet de wanhoop en de waanzin. Erich Hartmann foto grafeert Miller, onderuit han gend in een stoel. Miller zou zeggen: „Ik begrijp nog steeds niet hoe het tussen -iZ-sèi foto Inge Morath/Magnum ons beiden is misgegaan. Ik had deze film bedoeld als een cadeau voor haar, maar ik ben eruit te voorschijn gekomen zonder haar." De selectie uit de verzameling van Peter Schnug helpt om de laatste gaten die er overblijven te vullen. Foto's van Marilyn terwijl ze als jong meisje aan het werk is in een wapenfabriek in 1945. Mooi, oprecht, onbevan gen. Er hangt een voorpagina van de Los Angeles Times van 5 augustus 1962. Marylin Monroe Dies; Blame Pills. Een overdo sis, zo schreeuwt de krant. Glo ria Steiner, de Amerikaanse fe ministe, schreef een tekst bij de pagina: „Het tragische is dat al le tijd, moeite en verbetenheid die is gebruikt om de dood van Marilyn te verklaren, niets heb ben bijgedragen om haar leven te verklaren." Hans Jacobs The Misfits. Nicht gesellschaftsfa- hig. Filmmuseum Düsseldorf, Schulstrasse 4 Parkeergarage in de tunnel van de Altstadt heeft een uit gang Schulstrasse pal voor het mu seum). Open dinsdag tot en met zon dag van 11.00 tot 17.00 uur en woensdag van 11.00 tot 21.00 uur. Tot en met 16 september. Tovenaarsleerling Harry Pot ter houdt zijn bezem ver keerd om. Dat hebben Britse heksen geconstateerd na het zien van een voorvertoning van de nieuwe Potterfilm. „Bela chelijk!", vindt de Heks van Ap pelscha. Hartstikke van slag waren de heksen van de Sussex-kring toen ze een voorvertoning zagen van de film Harry Potter en de Steen der Wijzen. Want Harry Potter zat verkeerd om op zijn bezem. Niet, zoals het hoort, met de takkenbos naar voren, maar naar achteren. Een veel gemaakte fout, als we hoge priester Kevin Carlyon mogen geloven, maar daarom niet min der erg. Carlyon en consorten waren zo boos over de fout dat ze een vloek uitspraken over Hollywoodstudio Warner Bros. die de film maakte. De banvloek heeft als resultaat dat er nauwelijks publiek naar de bioscoop komt, totdat de filmstudio toegeeft dat ze het bij het verkeerde eind heeft. De af faire veroorzaakte ophef in me dialand. Idioterie, dat vindt Margarita Ronger, alias de Heks van Ap pelscha, van de acties van Car lyon. Om de vloek over Warner Bros. heeft ze smakelijk gela chen „Ja, dit is belachelijk na tuurlijk. Jij denkt toch niet dat wij heksen kunnen vliegen?" Nou nee, maar waarom zijn haar collega's dan zo boos? „Kijk, je hebt twee soorten hek sen. Traditioneel gezien is een heks een man of vrouw die bui ten het dorp woonde, naar wie mensen gingen voor raad, krui dendrankjes of "voorspellingen. Zo'n heks ben ik. Ik hou praktijk in mijn heksenhoeve. Daar ont vang ik mensen, De tweede vorm van hekserij is eigenlijk heel jong. In achttienzoveel heeft iemand in Engeland een boek gevonden. Op basis van dat boek is toen de eerste coven, zeg maar kring, gesticht. Met een hogepriester en de hele rim ram. Een gewone heksenoplei- ding duurt een jaar en een dag, Maar bij die covens ben je eerst eerstegraads lid en dan tweede graads. Het is meer een clubHet heeft met de traditionele hekse rij niet zoveel te maken. Vliegencrème Goed, maar hoe komen wij er dan bij dat heksen op bezemste len rondvliegen? „De bezem is voor heksen een belangrijk at tribuut. Als je een ritueel wilt uitvoeren, moet je de grond waarop je dat doet eerst reini gen. Dat doe je met een bezem. Vervolgens wek je allerlei machten en krachten die zich om ons heen bevinden op. En als je klaar bent veeg je de grond weer schoon, omdat alle energie anders blijft hangen." En dat vliegen? „Dat komt dooi de vliegencrème, een mengsel van kruiden dat heksen op hun huid smeren om te kunnen vlie gen." Dus toch? „Nee, die crème heeft een hallucinerende wer king. Het is nog sterker dan lsd. Verkeerd gebruik is echt levens gevaarlijk. Zelfs fk heb het nog nooit geprobeerd." Wat vindt De Heks van Appel scha van Harry Potter? „Ik vind het echt te gek! Maar het is een sprookje en daar moet je geen conclusies aan verbinden. Het is een geweldig verhaal. Net als Hans en Grietje. Dan gaan we toch ook met zitten zeiken over foutief gebruik van de spreuk 'knibbel-knabbel-knuisje'?" Rieke Veurink Harry Potter en de steen der wijzen: première in november. George Sluizer: „Ik ben een filmnomade." Het Iberisch schiereiland breekt af bij de Pyreneeën en drijft richting Zuid-Amerika. Dat is het uitzinnige uit gangspunt van de nieuwe film van de Ne derlandse regisseur George Sluizer ('Spoorloos', 'Twee Vrouwen'), geba seerd op de roman van Nobelprijswin naar José Saramago. Momenteel worden de opnames gemaakt in Spanje. Het lijkt een verhaal dat alleen in Holly wood kan worden verfilmd. Op een dag ontstaat een flink gat in de Pyreneeen, dat zich uitbreidt tot een scheur. De scheur wordt een breuk en uiteindelijk raakt het Iberisch Schiereiland los van Europa. Terwijl de Spaanse en Portugese bevolking in paniek probeert te ontko men, drijft het eiland met een snelheid van 12,5 meter per seconde af in de rich ting van Zuid-Amerika. Toch wordt dit verhaal momenteel in Spanje verfilmd door de Nederlandse re gisseur George Sluizer. Met een budget van twaalf miljoen gulden maakt hij 'Het Stenen Vlot' naar het gelijknamige boek van de Portugese auteur José Sara mago, de Harry Mulisch van het Iberisch schiereiland, maar dan wél met een No belprijs voor de literatuur. De reputatie van Saramago heeft hem aanbiedingen van tientallen miljoenen guldens opgeleverd vanuit Hollywood. Alleen George Sluizer (Parijs, 1932) kreeg toestemming voor de verfilming van een van zijn verhalen. „Saramago is een echte communist", weet Sluizer. „Daarom weigert hij alles aan Holly wood. Met mij kon hij het meteen goed vinden. Ik denk dat hij voelde dat ik res pect heb voor zijn werk; dat ik het niet ga verklooien." Wie 'Het Stenen Vlot' leest weet dat Slui zer niet voor een gemakkelijke klus staat. Het boek bevat nogal wat magische ge beurtenissen, en is bijna onmogelijk te verfilmen. Centraal staan vijf mensen en een hond, die allen een signaal krijgen dat er iets staat te gebeuren. De één wordt plots gevolgd door een troep spreeuwen, de ander weet een loodzware steen over het water te keilen. Na de breuk in de Pyreneeën vinden het vijftal en de hond elkaar en beginnen gezamen lijk aan een bedevaart over het wegdrij vende eiland. „Ik werd door een kennis geattendeerd op het boek", vertelt Sluizer op de set in Madrid. „Toen ik het las bleef het me prikkelen. Ik vond er dingen in terug die verloren zijn geraakt in de maatschappij Zaken als intuïtie, harmonie, de kracht van irrationaliteit of het volgen van in stinct." De scheuring in de Pyreneeën is inmid dels gefilmd, evenals de scène met vier honderd getrainde vogels die een van de hoofdpersonen moet achtervolgen. „Die scheuring hebben we hydraulisch ge daan," vertelt Sluizer. „Maar het gat is slechts één meter diep. Die meter gaan we straks digitaal duizend keer klonen. Natuurlijk wordt het niet zo mooi als wat in 'Star Wars' wordt gedaan met 50 mil joen dollar. Maar ik wil vooral de sugges tie verkopen. Dat deed ik ook met 'Spoorloos': geen druppeltje bloed te zien, maar niemand kon om de doods angst heen De special effects blijken niet het moei lijkste aan de productie van 'Het Stenen Vlot'. „De mensen leven hier echt nog on der het Franco-regime," bromt Sluizer over de set. „Wij Nederlanders zijn ge wend om snel en los te werken. Hier moet je voor alles toestemming vragen. 'Kan niet', is het eerste wat ze zeggen." 'Het Stenen Vlot' is een Nederlands- Spaans-Portugese coproductie met een Portugees-Spaans-Argentijns-Neder- landse cast en crew. Het past in het oeu vre van Sluizer, die niet alleen hoofdza kelijk boekverfilmingen op zijn naam heeft staan, maar ook coproducties uit vele verschillende landen. „Ik ben een filmnomade," omschrijft Sluizer zichzelf. „Levi Strauss zei al: wil ik iets van mezelf vinden dan moet ik naar de andere kant van de wereld. En zo is het: ga ik op zoek naar andere culturen, dan kom ik mezelf tegen in spiegel beeld." Toch had het weinig gescheeld of Sluizer kon worden bijgezet in de Hollywood- annalen, tussen Paul Verhoeven en Jan de Bont. Zijn verfilming van Tim Krab- bé's roman 'Spoorloos' leverde hem zo veel internationale lof op, dat hij werd uitgenodigd voor een Amerikaanse re make. Die kwam er ook onder regie van Sluizer, met sterren als Kiefer Suther land en Sandra Bullock, maar werd uit eindelijk toch een nare ervaring voor de Nederlander. De oorspronkelijke 'Spoorloos' liep na melijk slecht af en daar houden Ameri kanen niet van. Dus werd aan 'The Vanishing' een gekunsteld positief einde gebreid, wat de hele film naar beneden haalde. „Je hebt als regisseur in Holly wood acht weken om je montage te ma ken," vertelt Sluizer. „Daarna word je aan de kant gezet. Toen ik protesteerde over dat einde kreeg ik te horen: wil je vandaag of morgen terug op het vliegtuig naar Holland?" De pech was daarmee in de VS nog niet over, want tijdens de opnames van zijn volgende film 'Dark Blood' stierf zijn hoofdrolspeler River Phoenix. „Ik weet nog steeds zeker dat dat een hele goede film zou zijn geworden," zegt Sluizer. „Had ik die kunnen afmaken, dan denk ik dat ik nu nog in Hollywood zou zitten en hele grote films aan het maken was." 'Het Stenen Vlot' van George Sluizer moet in het voorjaar van 2002 zijn te zien in de Nederlandse en Europese biosco pen. Marc Floor

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 25