Richard Long vangt de buitenruimte binnen Beeldende strandhuizen langs de vloedlijn Monumentale sculpturen in Kurhaus Kleef donderdag 26 juli 2001 et is inmiddels zijn twee honderdste solotentoonstelling. Een overzicht van het werk van de Engelse Land Art- kunstenaar Richard Long is deze zomer in museum Kurhaus in Kleef te zien. „Buiten kan ik ook gebruik maken van tijd en ruimte." Als hij klaar is met het aan leggen van een van zijn steencirkels in museum Kur haus in Kleef doet Richard Long het doekje af dat hij op zijn hoofd heeft. ,,Het is mijn lucky hat" zegt hij erover. Hij vertelt dat hij het sjaaltje altijd draagt bij het inrichten van zijn ten toonstellingen. „Ik heb het mee genomen uit Kyoto, van de be roemde Zentuin." Hij toont het met blauwe bergjes bedrukte witte lapje. „Het is een afbeel ding van de rotstuin. De bergen symboliseren land en de kringen eromheen water." Land en water. Al sinds het mid den van de jaren zestig van de vorige eeuw zijn het thema's in de kunst van Long. Hij maakte het landschap tot zijn werkter rein. Long: „Toen ik op de aca demie zat, speelde de kunstwe reld zich veelal af in ateliers en studio's. Ik ontdekte dat zich daarbuiten een veel grotere we reld bevond, met rivieren, wol ken, bladeren en bergen. Dat was onontgonnen terrein voor de kunst in die tijd. Richard Long, een van de be langrijkste Land Art-kunste- naars van dit moment, verhief in 1967 met A line made by wal king het wandelen tot kunst. Sindsdien heeft hij ontelbare voettochten gemaakt, van dicht bij huis in het Engelse D artmoor tot in de meest afgelegen stre ken op aarde. Tijdens zijn wan delingen maakt hij in het land schap geometrische sculpturen van in de natuur gevonden ma terialen, zoals steen, hout en modder. Ook in tentoonstel lingsruimten legt hij dit soort monumentale sculpturen aan. Inmiddels heeft Long geëxpo seerd in bijna alle toonaange vende musea in de wereld. Eind vorige maand werd in het Kleef - se museum Kurhaus zijn twee honderdste solotentoonstelling geopendOp de tweede verdie ping van het Kurhaus zijn de uitnodigingskaarten van al die tentoonstellingen te bekijken. Elke kaart is door Long zelf ont worpen en vormt op zich een klein kunstwerkje. Samen bie den de uitnodigingen een inspi rerende geschiedenis van het oeuvre dat Richard Long tot nu toe heeft opgebouwd. Voor het inrichten van zijn ten toonstelling in Kleef is hij een volle week bezig geweest. Met een aanzienlijk aantal steencir kels en -lijnen, tekstwerken, fo to's en modderschilderingen geeft het museum een veelom vattend beeld van de kunst van Richard Long. „Ik ben een land schapskunstenaar", stelt hij, „maar de kunstwereld speelt zich af in de musea en in de ste den." In zijn tentoonstellingen verplaatst Long de natuur dan ook naar de beslotenheid van museum of galerie. Net als het werk in het landschap bestaat een aantal van de getoonde wer ken, de op de muur aangebrach te teksten en modderschilderin gen, slechts voor beperkte tijd, want na afloop van de expositie worden ze weer overgeschil derd. Kijkend naar het kunstwerk Rhine Driftwood in een van de zalen van het Kleefse museum kun je de rivier nog ruiken. Long heeft het werk gemaakt van on langs aangespoeld drijfhout uit de Rijn en betrekt op deze ma nier de omgeving van het muse um bij zijn kunst. De stukken hout die enkele weken geleden nog op de stroom van de Rijn vanuit Basel, Schaffhausen en andere plaatsen naar het gebied rond Emmerik dreven, zijn door de kunstenaar zorgvuldig sa- mengelegd. Over het inrichten van tentoonstellingsruimten en het maken van sculpturen in het landschap zegt hij: „Het zijn twee verschillende manieren van werken. Binnen gaat het vooral om het materiaal, uit de hele wereld. Als ik buiten werk, kan ik ook gebruik maken van tijd en ruimte." Het eveneens in het Kurhaus ontstane werk Midsummer Flint Line toont vooral 's middags, als de zon over de bomen door de glazen achterwand van het museum schijnt, een schitterende symbi ose van natuur en museum. De lijn is gemaakt van vuursteen die rechtstreeks is overgebracht uit een steengroeve in Norfolk. „Vuursteen is een typisch En gels materiaal", licht Long toe. Momenten die hij beleeft tijdens zijn wandelingen worden direct zichtbaar voor de bezoekers aan de hand van fotowerken of tek sten, ingelijst of op de muur aangebracht. De wandtekst A days walk across Dartmoor following the drift of the clouds in de centrale tentoonstellingszaal geeft op grootse wijze, over 24 meter muur, een wandeling weer die Long maakte in het Engelse Dartmoor. „Ik kan verschillen de dingen zeggen met woorden, dat kan ik niet met stenen", geeft Long aan. Hoewel de strak vormgegeven teksten erg poë Richard Long: „Mijn werk heeft veel met Zen en andere culturen." tisch kunnen overkomen, gaat het niet om dichtregels. „De teksten zijn geen poëzie, maar een manier om een kunstwerk te maken", legt Long uit. De op de muur aangebrachte modderschildering Mountain lijkt een nieuwe richting in het werk van de Land Art-kunste- naar aan te geven, waarin hij steeds duidelijker verwijst naar Oosterse levenswijzen. De ogenschijnlijk abstracte schil dering is een uitbeelding van een van de tekens uit de I Ching, het duizenden jaren oude Chi nese Boek der Veranderingen. Long: „Mijn werk heeft veel met Zen en met andere culturen. De modderschildering is een sym bool, dus het is in feite bijna een tekstwerk. De betekenis ervan is berg." Op hun manier getuigen alle ge toonde werken van de wande lingen die Richard Long heeft ondernomen. Met zijn tentoon stellingen verplaatst hij de bui tenwereld naar binnen. Long: „Ik ben ooit begonnen met bui ten te werken, maar ik heb het werken binnen nooit opgege ven." Ilona Verhoeven Expositie Richard Long: te zien tot en met 23 september in Museum Kurhaus Kleef/Ewald Mataré Sammlung, Tiergartenstrasse 41, Kleef. Open dinsdag tot en met zon dag 10-18 uur. Catalogus Midday, DM39,-. Alsof een orkaan het opnam, door de lucht meevoerde en op een willekeurige plek aan het strand plompverloren neer smeet. Zo staat het zilverkleurig huisje van Jeroen Kramer op een kant van zijn basis in het strand verzonken. Kramer is de jongste van de dertien deelnemers, onder wie grote namen als Atelier van Lieshout en Pjotr Müller. Zijn strandhuisje, dat wolkenlucht, zand en zee weerspiegelt, is een poëtische bijdrage aan de beeldende kunstmanifesta tie 'Strandhuisjes' in Heemskerk aan Zee. De windkracht schommelt tussen zeven en acht. Hoewel de storm de fundering van veel kunstwerken half heeft blootgelegd, weer staan ze alle de stuwende kracht van dit ele ment. De kunstwerken zijn onlangs in een verzengende hitte voltooid. Op tien minuten loopafstand van de strand- afgang nabij Heliomare in Wijk aan Zee schittert het archetypisch huisje van Jeroen Kramer van spiegelfolie en hoekstaal je te gemoet. Al lopend langs de vloedlijn in de richting van de manifestatie verdwijnt zijn beeld ge leidelijk achter de andere bouwsels. Dich- terbij gekomen springt het knalgele 'Komj- nenhotel' van Harma Heikens in het oog. Op, aan en bij het ranke huisje zijn zeven driehoekige konijnenhokken geplaatst. Pij pen in dezelfde kleur in het zand doen een gangenstelsel vermoeden en verbinden het strandhotel met het achtergelegen duin en een vrijstaand hok op de voorgrond. De vig netten in rood, wit en zwart gemodelleerd naar het vignet van Heineken geven het ge heel een popart-achtige draai Het komi- Verzonken strandhuis van Jeroen Kramer. foto's Thijs Quispel/GPD Harma Heikens: Konijnenhotel. sche bouwsel kan zo figureren in een futu ristische verfilming van Beatrix Potters boek over konijn Benjamin Wollepluis. Vlakbij, voorbij de vloedlijn, staat als prooi voor het wassende water een abri-achtige strandstoel van Elsa Stansfield/Madelon Hooykaas. Dat het werk volgens hen be stand is tegen radiogolven doordat de twee- zitter is uitgevoerd in kopergaas, is meege nomen. Maar dat je bij eb ongestoord kunt genieten van de horizon doordat de stoel naar de zee is gericht, is pas écht zinnig. Wellicht een idee om grootschalig na te vol gen: de strandabri. Het werk sluit aan op de enorme luisterschelp die het duo maakte bovenop een nabijgelegen duin in het kader van het project 'Shelter' enige jaren gele den. Een schuilplaats van een heel andere orde is de matzwarte, koepelvormige uitkijkpost die beeldhouwer Kees Bierman maakte, ge vat in een talud van versterkt zand. Meteen schiet het beeld uit de film 'Saving Private Ryan' in gedachten, wanneer tijdens de lan ding op Omaha Beach in Normandië vanuit een dergelijke bunker dood en verderf wordt gezaaid onder het Amerikaanse ka- nonnenvlees. Het lieflijke uitzicht van een streep zee, dat de rechthoekige kijkspleet van binnenuit nu biedt, staat in schril con trast met de armada aan landingsvaartui gen, die de Duitsers op zich af zagen komen Bierman maakt vaker van dit soort histori serende werken. Bunkerachtig is het strandhuis 'Le Paradis' op palen van Pjotr Müller. Niet alleen letter lijk maar ook figuurlijk een volgend hoogte punt én in al zijn eenvoud een architecto nisch hoogstandje. Müller, die enige tijd geleden voor het Rijksmuseum Twenthe in Enschede nog een enorm labyrintisch gan genstelsel van sloophout maakte, overtreft zichzelf door de eenvoud die hij hier han teert. Alles in zijn ontwerp is in drieën. Aan de buitenkant bestaat zijn houten strand huis uit drie geschakelde, in grootte oplo pende kubusvormen. Binnenin zie je door de drie kijkgaten in deze blokken de drie elementen lucht, water en land evenals bij Kramer, maar nu gescheiden van elkaar. Nog zo'n indringend beeld is het werk van Moritz Ebinger. Ook hierin speelt het getal drie een overheersende rol. Het door erosie en azijnwater groen uitgeslagen koperen gevaarte lijkt wel een gestrande U-Boot waarvan alleen nog de bovenkant zichtbaar is. Daarbij valt het werk van het bekende, veelbekroonde Atelier van Lieshout een beetje in het niet. Nu eens niet een felge kleurd kunststoffen object, zoals je gewend bent van dit collectief, maar heel simpel een tent van camouflagenetten, compleet met rookton en slaapplaats. Aart van der Kuijl Beeldende kunstmanifestatie 'Strandhuisjes'. Te zien: t/m 2 september, dagelijks van zonsop- tot zonsondergang Publicatie f 12,50. Route met au to: in Wijk aan Zee de borden Heliomare aanhou den. Parkeer nabij Heliomare. Met de trein en bus: Neem de trein naar Beverwijk en vervolgens bus 94 naar Wijk aan Zee, halte Heliomare. Neem strandopgang-noord dan rechtsaf, na circa 1 km na de echte strandhuisjes. Inrichting van de Land Art-expositie in museum Kurhaus in Kleef. foto Geert-Jan van Woesik/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23