Centraal-Azië maakt zich op voor heilige oorlog Dubbele rol voor Rusland Zuinig 29 zaterdag 14 juli 2001 Het broeit in Centraal-Azië. Toenemend geweld teistert de voormalige sovjetrepublieken Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgi zië (en in mindere mate Toerkme- nistan en Kazachstan) de laatste jaren. Extremistische moslimre bellen, zo heet het, nemen de wa pens op tegenregeringstroepen. Ze zouden hun eigen islamitische staat willen vestigen. Russische media waarschuwen, dat het deze zomer werkelijk tot oorlog komt in de regio. President Islam Karimov van Oezbe kistan is een veel geplaagd man. Sinds het uiteenvallen van de Sovjet- Unie in 1991 wordt hij naar eigen zeg gen opgejaagd door moslimfundamen talisten. Zij zouden uit zijn op de om verwerping van zijn regime en op de oprichting van een kalifaat, een islami tische staat. Eerst in Oezbekistan en dan in de rest van de regio. Critici, met name te vinden in westerse landen, vin den dat de president overdrijft. Hij blijft hameren op het islamitische ge vaar als rechtvaardiging voor zijn ei gen repressieve bewind, zo stellen zij. Karimov is inderdaad geen zachtzinni ge figuur. Elke vorm van oppositie, die van islamitische groeperingen incluis, drukt hij de kop in. Zijn tegenstrevers zitten gevangen of zijn het land uitge vlucht. Niettemin lijkt de angst van de Cen traal-Aziatische heersers, steeds ge gronder. Strijders van de Islamitische Beweging van Oezbekistan (IBOe) voerden de afgelopen drie zomers in Oezbekistan, Kirgizië en Tadzjikistan steeds gewelddadiger raids uit. De re bellen staan onder leiding van Dzjoemabaj Namangani, Dzjoema in de volksmond. Islamoloog professor Alexej Malasjenko van het Carnegie- centrum in Moskou noemt hem een 'ty pische Sovjet-figuur'. Namangani diende zo'n vier jaar als officier in het Rode Leger en vocht in de Afghanis- tanoorlog nog tegen de islamitische mujaheddin. .,Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heeft hij zich bekeerd tot de islam, Arabisch geleerd en is hij de Koran gaan lezen. Zo is hij terecht gekomen in de oppostie van Oezbekis tan", doceert Malajsenko, die de rebel- lenvoorman geen charismatische lei der noemt. „Hij is zeker geen tweede Khomeini." Jihad De eerste schermutselingen tussen de opstandelingen en de regeringslegers, nu drie jaar geleden, liepen met een sis ser af. Vorige zomer werd er echter voor het eerst artellerie ingezet, gierden er Russische MiGs door het luchtruim en vielen er aan weerszijden tientallen do den. En de rebellenzender 'De stem van het sj ariaat' kondigde met veel bravour aan: ,,De zomer van 2001 wordt beslis send voor onze jihad." Begin dit jaar meldde de Russische krant Nezavisimaja Gazeta, die over een uitgebreid correspondentennet werk beschikt in de Centraal-Aziati- sche republieken, dat Dzjoema en zijn strijders eind 2000 opnieuw in Tadzji kistan waren gesignaleerd. Westerse waarnemers bevestigden dat de rebel len vanuit Afghanistan de grensrivier Amudarja rivier waren overgestoken en zich toegang hadden verschaft tot het zuiden van Tadzjikistan. Waar schijnlijk om van daaruit opnieuw aanvallen op Oezbekistan uit te voeren. En ook de Duitse inlichtingendienst waarschuwde onlangs in een rapport, dat een herhaling van de gebeurtenis sen van 1999 en 2000 zeker niet denk beeldig is. Ze noemde vooral de Ferga- na-vallei een 'kruitvat'. Het gebied op het drielandenpunt van Oezbekistan, Kirgizië en Tadzjikistan is dichtbe volkt en de levensstandaard is er ui terst laag. Al in de nadagen van Gorba- tsjov kwam het er geregeld tot etnische rellen. Gematigd Toen de Sovjet-Unie bijna tien geleden uiteenviel, wees niets erop dat de islam in Centraal-Azië zich op het radicale pad zou begeven. De religie kent in de regio een heel gematigde, liberale tra ditie, die is beïnvloed door het van oor sprong hindoeïstische soefisme. Met het islamitisch fundamentalisme van Iran, Saudi-Arabië en extremistische bewegingen als Hamas en Hezbollah in het Midden-Oosten heeft de gemiddel de Oezbek, Tadzjiek of Kirgiez dan ook helemaal niets. Voor hem is de islam meer een way of life, een identiteit. Zo kan een niet-moslim geen Oezbek, Ka- zach, Toerkmeen, Kirgiez of Tadzjiek zijn, terwijl een atheïst zich wel een moslim kan noemen. Ironisch genoeg is de Oezbeekse president Karimov, af komstig uit de gestaalde kaders van de communistische partij, hiervan een treffend voorbeeld. Niet alleen zijn voornaam (Islam) is toepasselijk, tij dens zijn inaugurautie als president in 1989 zwoer hij zijn ambtseed op de Ko ran en later toog hij zelfs ter bedevaart naar Mekka. Voor zover er na 1991 islamitische poli tieke partijen ontstonden waren die zwak georganiseerd en onderling ho peloos verdeeld. Dat het islamitische vuur in Centraal-Azië toch zo heeft kunnen oplaaien, schrijft professor Malasjenko in navolging van de Duiste inlichtingendienst toe aan de schrij nende armoede in de regio. „Het funda mentalisme ontstaat uit frustratie over het uitblijven van een modernisering van de maatschappij, iets waarop de Centraal-Aziatische bevolking na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie vurig hadden gehoopt. Op dit moment biedt de islam een alternatief voor teleurge- stelden", verklaart Malasjenko. Directeur Pozlana Taoekina van het Kazachse Instituut voor informatie over oorlog en vrede sluit zich daarbij aan: „Zolang de bevolking niet de aan dacht voelt voor haar problemen, en de machthebbers afgezonderd blijven le ven van de maatschappij, zal het volk niet langer het bewind beschermen. En dat is juist waarop de islamitische strij ders rekenen." Taoekina ziet voor zijn eigen land geen rechtstreekse bedrei ging, maar hij waarschuwt dat Cen traal-Azië een 'variant van het voor malige Joegoslavië' kan worden als het zo doorgaat. Ook de Taliban, de zeer puriteins islamitische 'studenten' die sinds het najaar van 1996 het grootste deel van het naburige Afghanistan onder controle hebben, jagen de rege ringen van de Centraal-Aziatische re publieken de stuipen op het lijf. Zij be schuldigen de huidige machthebbers in Kaboel ervan onderdak te bieden aan gevluchte islamitische guerilla's. Ge ruchten gaan als zouden die worden opgeleid door de eveneens in Afghanis tan ondergedoken super-terrorist Osa ma bin Laden. Eén van de IBOe-leiders vertelt in Nezavisimaja Gazeta, dat zijn eenheden vanuit Afghanistan voortdurend j ongeren rekruteren uit de Fergana-vallei. Malasjenko vindt, dat de militaire in vloed van de Taliban door de media wordt overdreven. De opleving van de islam komt in Centraal-Azië 'van bin nenuit', het is een autonoom proces, al dus de professor. „Natuurlijk worden Oezbeekse en Tadzjiekse rebellen op geleid in Afghaanse trainingskampen. Maar de invloed van de Taliban is voor namelijk symbolisch. Voor de rebellen in Centraal-Azië geldt: als het mogelijk is in Kaboel een islamitisch regime te vestigen, dan kan het bij ons ook." De gewelddadige gebeurtenissen van de afgelopen jaren, zouden regeringen van de betrokken landen moeten nopen de handen ineen te slaan om het 'isla mitische gevaar' aan te pakken. Merk waardig genoeg is dat niet het geval. Het Oezbekistan van president Kari mov is de sterkste staat in de regio, maar het voortouw neemt het bewind in Tasjkent niet. Integendeel, om de re bellen buiten de deur te houden, heeft het de grenzen met Kirgizië en Tadzji kistan hermetisch afgegrendeld met landmijnen. Daardoor zijn er al tien tallen burgers gedood gevallen onder de burgerbevolking, iets wat Kirgizië en Tadzjikistan in hoge mate irriteert. Het onderlinge wantrouwen is groot. Weliswaar besloten de Centraal-Azia tische staten in juni binnen het zogehe ten Shanghai Vijf-forum met Rusland en China samen de strijd aan te binden met het (moslim)terrorisme, intussen botert het geenszins tussen de voorma lige sovjetstaten onderling. Door de verdeel-en-heers-politiek die Stalin al voerde, zijn er grillige grenzen getrok ken tussen de staten, die absurde ge- biedsafscheidingen hebben opgele verd. Zo kwamen er Oezbeekse minderheden in Tadzjikistan en an dersom, Tadzjieken in Kirgizië, Kirgie- zen in Oezbekistan, enzovoorts. Door deze minderheden loopt de spanning tussen de landen flink op. Zwak houden Rusland speelt een heel dubbele rol in de regio. Enerzijds is Moskou als de dood dat de vlam werkelijk in de pan slaat. Oprukkend islamitisch funda mentalisme was één van de redenen, waarom de Sovjet-Unie in 1979 Afgha nistan binnenviel. Moskou probeerde een buffer op te werpen tegen het fun damentalistische gevaar vanuit het Iran van Khomeini. Anderzijds willen de Russen, na het in eenstorten van het sovjetrijk graag hun invloed behouden in Centraal-Azië. Daarom is het Kremlin erbij gebaat de staten in de regio zo zwak mogelijk te houden. Het geflirt van Karimov met nu eens de Taliban, dan weer de Ver enigde Staten, is hem door Moskou dan ook niet in dank afgenomenOm hem te straffen, zouden de Russen eind vorig jaar Dzjoema en zijn strijders hebben geholpen vanuit Afghanistan Tadzji kistan binnen te dringen. Hoe anders was hen dat gelukt met een grens die nog altijd wordt bewaakt door zo'n 12.000 man aan Russische troepen? Mocht het gerucht kloppen, dan speelt Moskou met vuur. Want Centraal-Azië bevat is een giftig mengsel van religieus extremisme, nationalisme, schrijnende armoede en niet in de laatste plaats -de puriteinse islam ten spijt- doorvoer van drugs vanuit Afghanistan. De sta ten in het gebied zijn na het uiteenval len van de Sovjet-Unie instabiel, en na het afschudden van het communisme nog steeds naarstig op zoek naar een nieuwe identiteit. Niet meer dan een vonk is nodig om het kruitvat tot ont ploffing te brengen. Dat kan uitdraaien op een regionaal conflict, waarbij mo gelijk ook Afghanistan en Pakistan (dat actieve steun geeft aan de Taliban) betrokken raken. Malasjenko is er dan ook niet gerust op. „Iedereen is klaar voor een islamitische explosie. Die komt er wellicht in augustus of septem ber", voorspelt hij. Volgens de islamo loog weet niemand hoeveel islamiti sche strijders er zijn. Maar hij schat hun aantal op tien- tot twintigduizend alleen al in Oezbekistan. Met de Tadzjiekse Partij voor de Bevrijding van de Islam erbij zijn het er misschien wel dertigduizend. „De tweede golf van moslimextremisme overtrof de eerste. Het zou logisch zijn als het dit keer nog gewelddadiger wordt." Toch verwacht Malasjenko dat verte genwoordigers van de traditionele is lam in Centraal-Azië binnen drie tot vijf jaar deel uitmaken van de regerin gen. „Karimov en zijn collega's zullen met hen moeten onderhandelen, ze hebben geen keus. Doen ze dat niet, dan zal de islam alleen maar nog radicaler worden." Joost Bosman 400 km CHINA KAZACHSTAN TURKME OEZBEKISTAN KIRGIZIË Tasjkent IRAN TADZJIKISTAN AFGHANISTAN foto Sergey Chirikov/EPA President Islam Karimov van Oezbekistan samen met zijn echtgenote. De energiecrisis van 1973 is weer helemaal terug in mijn herinnering. Mijn 'gast land' Brazilië kampt 'plotse ling' met een gebrek aan stroom en iedereen - ook bedrijfsleven en overheden - is verplicht minstens een halfjaar lang fors elektriciteit te besparen. Voor gezinnen heeft de regering het 'solidariteitspercentage' op 20 procent gesteld. Wie de bezuini gingsnorm niet haalt, wordt zonder pardon dagenlang van de stroom afgesneden en krijgt ook nog een flinke boete in de vorm van een huizenhoog elek triciteitstarief. Lukt de van bo ven opgelegde rantsoenering niet goedschiks, dan wordt het kwaadschiks: het licht gaat col lectief uit. Driekwart van het land komt dan elk etmaal twee tot vier uur zonder energie te zitten. Dit keer zijn het niet de Arabie ren die de oliekraan hebben dichtgedraaid, maar is het moe der natuur die de laatste jaren niet erg scheutig is geweest met hemelwater. Daardoor zijn de stuwmeren in het grootste deel van het land er 'dorstig' bij ko men liggen. Brazilië is voor 97 procent afhankelijk van water kracht. ledereen zag het pro bleem de laatste jaren met stap pen dichterbij komen. Alleen de regering niet. Die luidde in mei geschrokken de noodklok, om dat het maar niet wilde gaan re genen. Laf President Cardoso schuift de schuld laf af op zijn voorgan gers. Die hebben te weinig geld gepompt in de elektriciteitssec tor. Maar ook hij heeft het in de zeven jaar dat hij aan het roer staat lelijk laten afweten. Waar om zegt hij niet gewoon dat in vesteren in andere vormen van elektriciteitsopwekking poli tiek niet lucratief is? Politici in Brazilië steken liever geld in tastbare projecten zoals wegen, scholen, ziekenhuizen en vlieg velden. Dat levert stemmen op. Niet zoiets onzichtbaars als stroom. Dat laten ze liever aan opvolgers over, zo blijkt nu. Het is natuurlijk solliciteren naar een energiecrisis als je bij na 100 procent van je stroom uit regenwater opwekt, terwijl in Brazilië de alternatieve ener giebronnen voor het oprapen liggen Installeer in dit zonover goten land een paar zonnepane len op het dak en in principe heb je de elektriciteitsmaatschappij niet eens meer nodig. Maar in plaats daarvan douchen 160 miljoen Brazilianen zich dage lijks gemiddeld tweemaal onder een elektrische douchekop. Als werkend Brazilië 's avonds thuis komt en massaal onder de ze pruttelende stroomvreters springt, moeten de water krachtturbines in de stuwmeren op volle toeren draaien om een algehele stroomuitval te voor komen. Met twee vervaarlijke elektriciteitsdraden zitten de koppen gemonteerd aan de wa terleiding die uit de muur steekt. Deze ondingen zijn ver antwoordelijk voor een kwart van de elektriciteitsrekening van een vier personen tellend gezin. Democratisch De besparing is op 1 juni inge gaan. Van hoog tot laag, van arm tol schatrijk; niemand ontsnapt eraan. Allemaal heel democra tisch, maar wel verdraaid lastig. Ikzelf ga nog maar om de andere dag onder dë douche. Niet echt lekker in een tropisch klimaat. Maar wil ik straks nog op mijn computer kunnen werken, dan zit er niet veel anders op. Daarin schuilt tegelijkertijd de on rechtvaardigheid van dit 'bezui nigingsoffensief. Iemand die gewend is heerlijk een halfuur per dag te douchen, kan makke lijk toe met vijf minuten en haalt met vlag en wimpel zijn 20 pro cent Voor mij ligt dat anders. Ik voel me het slachtoffer van het energiebesparende gedrag dat mij thuis in 1973 als jonge knul is aangeleerd. Ook in Brazilië ben ik altijd al zuinig met stroom omgesprongen. Ik moet nu alle zeilen bijzetten om vol gende maand niet van de stroom afgesneden te worden. Daarom is de vrieskast ontmanteld, zijn koffiezetapparaat en brood rooster op non-actief gezet, branden er 's avonds in huis nog maar drie TL-lampen, zijn alle stand-by knoppen uitgedrukt, is het mijn vrouw verboden te föhnen, wordt er tijdens het douchen ingezeept met de kraan dicht (brrrrr nu het hier winter is) en staat de koelkast bijna midden in de keuken op vol doende afstand van de muur om de ventilatie te vergemakkelij ken. Op deze manier moet het toch lukken. Met spanning kijk ik uit naar de volgende elektri citeitsrekening. Frans Lindenkamp Mei 1996; een Russische soldaat laadt een mortier aan de grens van Tadzjikistan en Afganistan. foto Mumin Shakirov/EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 29