Burgemeesterswet is wassen neus Tuinders zien zich in de kou gezet PZC PZC Minder grijze muizen met een ambtsketting Burgemeesters bijna allemaal uit dezelfde vijver Eerste daden leiders Afrikaanse Unie geven weinig hoop CDA-senator Eversdijk ziet liever gekozen dan benoemde burgemeester Modernisering via veel stapjes naar lij makkoor d 11 juli 1951 woensdag 11 juli 2001 van onze redactie binnenland In de praktijk worden vrijwel alle burgemeesters van het bestuurlijk pluche geplukt. Dit jaar zijn er 28 burgemeesters be noemd, 22 mannen en zes vrouwen. Van hen waren er 27 al bestuurder: burgemeester, wethouder, gedepu teerde of gemeentesecretaris. Eén werd er gerecruteerd uit het bedrijfs leven: een procesmanager van de Grontmij. De Grondwet stelt: 'Iedere Nederlan der is tot het ambt van burgemeester benoembaar', maar in de praktijk ko men de Nederlandse burgemeesters bijna allemaal uit dezelfde vijver. Dat heeft veel te maken met het selectie proces. Vacatures worden alleen in de Staats courant aangemeld, maar lobbyisten in de Tweede Kamer zijn al eerder op de hoogte. Zij pushen kandidaten uit hun eigen biotoop: de politiek. Be stuurlijke ervaring is een belangrijke pre, vandaar dat veel sollicitanten al ervaring hebben in het openbaar be stuur. Bovendien circuleren de reeds zittende burgemeesters ook: zij wen sen carrière te maken en schuiven in de praktijk vaak door van kleinere naar grotere gemeenten. Tot op heden lijkt de stelregel in Nederland nog al tijd 'eenmaal burgemeester, altijd burgemeester'. Zo is het burgemees terscircuit in Nederland een gesloten circuit, waar kandidaten uit andere beroepsgroepen maar heel moeilijk binnenkomen. GPD Huib Eversdijk stemde tegen de burgemeesterswet. door Harmen van der Werf Zeeuws CDA-senator Huib Eversdijk dacht geschiede nis te kunnen schrijven. Zijn stem in de Eerst Kamer zou de doorslag kunnen geven vóór democratisering van het bur gemeestersambt in Nederland. Maar het is anders gelopen. De VVD stemde gistermiddag als nog in met een wet die Evers dijk uiteindelijk niet ver ge noeg gaat. Hij stemde zelf tegen. „Omdat het een rommelige wet is geworden", zegt Eversdijk in de wandelgangen van het Se naatsgebouw aan het Binnen hof. „Hier heeft niemand iets aan. Ik dacht eerst: Dit is een stapje in de goede richting, op weg naar een gekozen burge meester. Maar dat is niet zo." „Kijk", legt Eversdijk zijn voorkeur voor een gekozen burgemeester nog eens uit, „een burgemeester in Neder land moet partijgebonden zijn. Anders kun je geen burgemees ter worden. En dat terwijl Ne derland maar 300.000 partijle den telt, van wie er 30.000 actief zijn. Ook partijongebonden men sen, gerespecteerde burgers uit een gemeente, moeten de kans krijgen burgemeester te wor den. Dat kan met een gekozen burgemeester." Als Tweede-Kamerlid, wat Eversdijk jarenlang is geweest, heeft hij daar nooit een discus sieonderwerp van gemaakt. „De tijd was er niet rijp voor", verklaart hij, „nu wel. En je leert ook van incidenten, zoals rond de burgemeester in Mid delburg. Het is beter burge meestersverkiezingen te hou den. Dan kan hij als best betaalde ambtenaar ook een takenpakket krijgen, waarmee hij uit de voeten dan. Nu zijn veel burgemeesters beklagens waardige figuren, omdat ze nauwelijks iets mogen doen." Eversdijk voert in de Eerste Kamer niet het woord over het wetsvoorstel van de paarse re geringscoalitie van PvdA, WD en D66. Dat doet staatsrecht geleerde Alfons Dólle uit Gro ningen, die vorige week liet doorschemeren voor handha ving van het huidige systeem van burgemeestersbenoemin gen door de Kroon te zijn. Eversdijk is dissident. „En niet de enige", zegt hij niet zonder trots. „René van der Linden (oud-staatssecretaris van Buitenlandse Zaken) en ik hebben in de fractie bedongen dat wij onze mening bekend door Paul Koopman Nederland is één van de zeer weinige westerse demo cratieën waar de burgemeester niet wordt verkozen, maar be noemd door de Kroon. In de praktijk werden de burgemees tersposten jarenlang achter de schermen verdeeld onder de grote politieke partijen. Toch is het ambt van burgemeester in de loop der jaren stapsgewijs gemoderniseerd. Een histo risch overzicht: 1969: De burgemeester wordt verplicht verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad 1972: De gemeenteraad krijgt het recht een profielschets op te stellen bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. Die schets moet de commissaris der koningin helpen bij de beoor deling van de kandidaten. 1983: De gemeenteraad mag een vertrouwenscommissie in stellen voor de beoordeling van sollicitanten. 1996: De Tweede Kamer steunt een motie van PvdA-Kamerlid De Cloe die oproept tot verbe tering van de benoemingspro cedure. 1997: Minister Dijkstal (VVD, binnenlandse zaken) dient een wetsvoorstel in: gemeenten zouden het recht van aanbeve ling moeten krijgen. 1998: Bij de formatie van Paars-II wordt afgesproken dat gemeenten ook het recht zouden moeten krijgen een 'raadplegend referendum' te organiseren. 1999: Na de kabinetscrisis en de 'Nacht van Wiegel' wordt in het 'lijmakkoord' afgesproken dat het burgemeestersreferen dum nog voor de verkiezingen moet worden afgehandeld. 2 001De Eerste Kamer stemt in met de wet op de burgemees tersbenoeming: De instelling van een vertrou wenscommissie wordt ver plicht De gemeenteraad draagt twee kandidaten voor aan de minister van binnenlandse za ken Alleen in uitzonderingsge vallen mag volstaan worden met de voordracht van één kan didaat De gemeenteraad krijgt het recht via een referendum de mening van de bevolking te vragen over de kandidaten. GPD Minister De Vries tijdens het debat over het burgemeestersreferendum. foto Sieko Kloosterhuis/GPD mogen maken, maar meer CDA-senatoren zijn het met ons eens. Vijf van de twintig, schat ik." Zelfs binnen de CD A-Senaats fractie begint dus iets van een D66-gevoel voor een gekozen burgemeester te ontstaan. Niet zo vreemd, want binnen het CDA was al een ontwikkeling gaande in die richting. Een jaar geleden sprak de partijraad zich uit voor een enkelvoudige burgemeestersvoordracht door de gemeenteraad, wat feitelijk neerkomt op verkiezing van de burgemeester door de raad. Dat was al speciaal. Nu spelen de commissaris van de konin gin en het kabinet nog een be langrijke rol bij burgemees tersbenoemingen. Referendum Als de gemeenteraad de burge meester mag kiezen, is de stap naar een werkelijk gekozen burgemeester niet meer zo groot; een stap die Eversdijk dus al heeft gezet. Hij verwacht dat de steun daarvoor zal groeien, zowel binnen als bui ten zijn partij. „Een kwestie van tijd", voor spelt de CDA-senator. „Al snel zal blijken dat deze nieuwe wet nauwelijks iets verandert. De bevolking mag bij referendum uit twee kandidaten kiezen, maar vrij wel altijd zal het gaan tussen twee mensen van dezelf de politieke partij. Dan heb je geen keuzemogelijkheid. Dat is een wassen neus. De regering verwacht nu voor lange tijd rust op dit gebied. Die rust komt er niet, zolang Nederland feitelijk vasthoudt aan het be staande ondemocratische sys teem van burgemeestersbenoe mingen." door Paul Koopman Een nieuw fenomeen in Nederland: de burgemeesterskandidaat-op- campagne. De Eerste Kamer keurde gisteren een wet goed die gemeenten de mogelijkheid biedt een raadplegend re ferendum te organiseren voor de functie van eerste burger. De nieuwe procedure zal een ander type bestuurder voort brengen, verwachten vier oud-burge meesters in de senaat. Ed van Thijn, oud-burgemeester van Amsterdam, is zeer stellig. „Dit is op het oog een klein stapje, maar de gevolgen zijn ingrijpend. De huidige burgemees ters maken zich breed, maar hebben in feite weinig bevoegdheden. De nieuwe types zullen dat niet accepterenOnver mij delijk gaan zij in de raad een belang- rijker rol vervullen. Na jaren gekissebis ging de Eerste Ka mer gisteren akkoord met een nieuwe procedure voor de benoeming van bur gemeesters. Het parachuteren van poli tici behoort definitief tot het verleden, betoogde minister van binnenlandse zaken De Vries. „De burgemeester komt niet meer uit de hoge hoed van Den Haag. De gemeenteraad en de burgers krijgen meer te vertellen." Volgens de nieuwe werkwijze doen ge meenteraden een 'openbare aanbeve ling' aan de Kroon van meestal twee kandidaten. Desgewenst kan de ge meente kiezen voor een raadplegend re ferendum, waarbij de bevolking een voorkeur voor één van de kandidaten uitspreekt. Uiteindelijk beslist de mi nister, maar hij moet van goeden huize komen om een kandidaat af te wijzen die een referendum glansrijk gewonnen heeft en ook door de gemeenteraad wordt gekandideerd, erkent De Vries. De oud-burgemeesters in de Eerste Ka mer kijken met gemengde gevoelens naar deze vernieuwing van het staats recht. „Ik ben er heel blij mee, ik was in dertijd zelf ook liever verkozen dan be noemd", zegt E. van Thijn (PvdA). CDA-senator J. Pastoor, oud-burge meester van Workum en Smilde meent: „Geef mij maar een benoeming. Aan zo'n referendum zou ik nooit meedoen." En Van den Broek-Laman Trip (WD, oud-burgemeester van Heemstede) meent: „Een verkiezing is niets voor mij." Maar T. Wöltgens (PvdA oud-bur gemeester Kerkrade) droomt al van een campagne. „Daar ben ik altijd voor ge weest. Over één ding zijn alle oud-bur gemeesters in de senaat het eens: in Ne derland zal een nieuw type burgervader opstaan. Een figuur die minder bleek is, meer lef heeft. „Er komen minder grijze muizen met een ambtsketting", ver wacht Van Thijn. Zeepkist Het zou allemaal het gevolg zijn van de andere selectie: de geheimzinnige kroonbenoeming wordt verruild voor een semi-openbare procedure. „Je moet toch in het openbaar de zeepkist op. Je zelf tentoonstellen en presenteren. Met het risico van een afgang. Niet iedereen heeft daar zin in, ik zeker niet", zegt Pastoor. „Laman-Trip blijkt uit het zelfde hout gesneden: „De positie van de burgemeester zal niet veranderen, maar wel het type. Je krijgt mensen die er geen problemen mee hebben zichzelf te verkopen. Dat is niets voor mijIk was ook zonder referendum heel bekend in Heemstede." Een echte verkiezing - het ideaal van D66 - is een referendum nog niet. De burgers mogen hooguit een voorkeur aangeven. Toch verwachten Van Thijn, Wöltgens en Pastoor dat de kandidaat die de 'leeuwenkuil' van een referen dum overleeft, met meer gezag aan het werk kan. Pastoor: „Als de burgemees ter het referendum wint, komt hij met meer prestige binnen. Maar in de prak tijk moet blijken wat hij waard is." Wöltgens denkt dat de nieuwe procedu re van de kiezer de burgemeester meer macht geeft ten opzichte van de wet houders. Maar WD-senator Laman-Trip staat niet te juichen. „Als burgemeester moet je boven de partijen staan", zegt zij. „Haalt een kandidaat bij een referen dum maar zestig procent, hoe zal dan die overige veertig procent de nieuwe burgemeester zien? Dat wordt nog een probleem." GPD Ad Slabbekoorn: Rijk Nederland denkt zich dit te kunnen veroorloven door Louis Burgers Nederland zou illusiepolitiek bedrijven door eenzijdig het gebruik van bestrijdings middelen aan banden te leggen. Ons land bepaalt immers het be leid in Europa niet alleen. Door bestrijdingsmiddelen te beper ken, verzwak je alleen de con currentiepositie van een sector die het toch al moeilijk heeft. „Dit kan voor sommige tuinders de druppel zijn. Mensen zijn al moeilijk te krijgen, de druk van de overheid neemt alsmaar toe en dan nu dit verbod op het ge bruik van deze middelen." Ad Slabbekoorn is zuinig. De tuinder uit Eversdijk, gemeente Kapelle, heeft in enkele jaren het gebruik van bestrijdings middelen weten te halveren. Een hectare appel- en perenbo men moet het tegenwoordig doen met 10 tot 12 kilogram fungicide. Vroeger was dat bijna 20 kilo. Hij spuit tegen spint en meeldauw. Slabbekoorn zet steeds meer biologische bestrijdingsmidde len in, maar weet als geen ander dat volledig stoppen met be strijdingsmiddelen onhaalbaar is. „Tien jaar geleden zijn we al eens teruggegaan tot bijna niets, een kilogram per spuiting. Binnen de kortste keren kreeg de hele oogst schurft. Dat heeft heel veel schade opgeleverd. Genoeg appels in de Perengaarde van tuiner Ad Slabbekoorn te Eversdijk. Maar naar peren moet men zoeken, want de oogst van deze vruchten dreigt dit jaar te mislukken. foto Phil Nijhuis/GPD Het kostte ons jaren de ziekte onder de knie te krijgen." Toch weerhoudt deze ervaring hem er niet van het gebruik van bestrijdingsmiddelen zoveel mogelijk te beperken. Zoals in bijna de gehele agrarische sec tor speelt de computer hierbij een belangrij ke rolMet een spe ciaal programma en een weer station in het veld, kan hij pre cies bepalen wanneer het fruit wordt bedreigd. „Als het een be paalde periode nat is geweest, dan weten we dat er infectie is. Dan gaan we pas spuiten, ter wijl we vroeger wekelijks spo ten." Met dergelijke maatregelen kunnen ziektes en parasieten worden bestreden. De inzet van steeds betere biologische be strijdingsmiddelen zoals roofmijt, roofwantsen, sluip wespen en vanaf volgend jaar ook oorwurmen speelt hierbij een belangrijke rol. En met ver dampers die een vrouwelijke lokstof afscheiden, worden de mannetjes van de fruitmot om de tuin geleid. Zo proberen de tuinders bescherming op te bouwen met de natuurlijke vij anden zonder dat de kwaliteit van de appelen achteruit gaat. „Ik zeg tegen mevrouw Faber, staatssecretaris van Landbouw, geef ons de kans op deze weg verder te gaan. Zij zegt dat het gebruik van bestrijdingsmidde len tot 2010 tot 95 procent moet worden beperkt, maar dat kan gewoon niet zo snel." Slabbekoorn denkt dat geneti sche manipulatie waarbij fruit immuun wordt gemaakt tegen schurft en meeldauw een oplos sing kan zijn, maar dat ligt nog in de toekomst. Zolang het niet anders kan, zullen er chemische middelen nodig zijn bij de be strijding van schimmels en de incidentele plagen. „Daarom zeggen wij dat de industrie nieuwe middelen op de markt moet brengen. Maar de sector is te klein, de industrie is niet be reid extra geld in onderzoek te investeren." Illusiepolitiek De agrarische sector is massaal in het geweer gekomen tegen de door Faber aangekondigde maatregel. „Illusiepolitiek" en „ondoordacht" zijn nog twee van de vriendelijkste termen. „Wij zijn in Nederland zo rijk, dat we goede landbouwgrond kunnen omzetten in natuurge bieden en dit kunnen we kenne lijk ook. Het zet de hele agrari sche sector onder druk", zegt Slabbekoorn. Zijn appels staan er goed bijOp 20 hectare staan zo'n 60.000 fruitbomen die goed zijn voor een productie van 600 tot 800 ton fruit per jaar. Topkwaliteit, want terwijl de bomen nog moe ten worden uitgedund, begin nen de appels al een frisse rode kleur te krijgen. Zeeland, en met name Zuid-Beveland, is na de Betuwe de tweede fruit produ cerende regio. Een kwart tot een derde van het Nederlandse fruit door Eelco van der Linden Afrika krijgt een unie naar Europees model. Ruim 40 staatshoofden zijn drie dagen bijeen in Zambia om de 38 jaar oude Organisatie voor Afri kaanse Eenheid ten grave te dragen. De Zambiaanse presi dent Chiluba werd maandag aangewezen om de overgangs periode van een jaar te leiden. De vraag is hoe de organisatie kan veranderen zolang de toon wordt gezet door bejaarde lei ders die zijn blijven steken in de Koude Oorlog. De Afrikaanse Unie streeft eco nomische integratie na en moet op den duur eigen instituties krijgen als een parlement, een centrale bank en een Hof van Justitie. De 'AU' moet een mo derne, krachtdadige en efficiën te organisatie worden, precies alles wat de 'OAU' niet is ge weest. De organisatie was een geldverslindende praatclub, die vooral dreef op de tevredenheid van de leden over hun bijdragen aan de bevrijding van Afrika en de strijd tegen de Apartheid. Landpolitiek Het is tijd voor een stap voor waarts, maar de eerste tekenen wijzen in de andere richting. De ministers van Buitenlandse Za ken besloten unaniem Moega- be's omstreden landpolitiek in Zimbabwe te steunen. Voorma lig kolonisator Groot-Brittan- më wordt ervan beschuldigd het land te isoleren door in Europa en de VS kwaad te spreken. Een comité met daarin onder meer Zuid-Afrika en Nigeria moet Zimbabwe gaan bijstaan in on derhandelingen met de boze buitenwereld. Onderlinge soli dariteit was het krachtigste wa pen van de OAU en dat alleen verklaart de unanieme steun voor een oude man die bezig is een van de 'parels' van Afrika naar de afgrond te leiden. Interessant is de positie van de Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeki, die naar de confe rentie is gekomen met een plan voor de wedergeboorte van Afrika. Mbeki heeft de leiders van de westerse wereld enthou siast gemaakt voor een Afri kaanse 'new deal'. Het conti- nent zal zorgen voor goed bestuur, vrede, transparantie, democratie, economische stabi liteit en respect voor de wet. In 1 ruil zal het Westen schulden sa neren, meer geld besteden aan ontwikkelingshulp, zijn mark- ten openen voor Afrikaanse goederen en investeringen op het continent bevorderen. Onbegrijpelijk Mbeki's steunbetuiging aan Moegabe lijkt echer vooral be- i doeld om alle goede wil te frus- treren. Pikant is dat Mbeki uit gerekend op dit moment in eigen land geconfronteerd wordt met landbezettingen En 1 juist gisteren droeg een Zuid- Afrikaanse rechter de duizen den boeren die illegaal stukken land in de omgeving van Johan nesburg bezet houden, op het gebied te verlaten. Een hoger beroep, dat de advo caten van de landbezetters ver- volgens indienden, werd on middellijk afgewezen. Waarnemers in Zuid-Afrika I vroegen zich af waarom Mbeki niet op dezelfde wijze Moega- be's acties heeft veroordeeld en 1 zullen er nog minder van begrij- i pen nu Zuid-Afrika de Zimbab waanse president steunt. Afrika is voorlopig gevangene 1 van de eigen paradoxen en vooral ook van de oude leiders 1 en hun onderlinge solidariteit i VN-baas Kofi Annan legde de vinger deze week op de zere plek door in zijn speech de conflicten van het continent het gevolg te noemen van 'onverstandig lei- I derschap'. Hij waarschuwde voor de 'enorme obstakels' die genomen moeten worden wil Afrika een continent worden van vrede, samenwerking en economische vooruitgang. Mandarijnen De Zimbabwaanse politicoloog Masipula Sithole noemde zo'n obstakel gisteren bij de naam „Politieke Neanderthalers re- geren nog steeds de meeste Afri- kaans landen. Deze mandarij- 1 nen zien organisaties als de Afrikaanse Unie uitsluitend als i instrumenten om oude rekenin gen met de voormalige kolonia-1 le heersers te vereffenen." GPD Alligator Een ontsnapte alligator heeft badgasten in de Oostenrijkse rivier de Rodl opgeschrikt. Het circusdi er stelde zijn wasbeurt in de rivier kennelijk niet op prijs en beet zijn oppasser. Ril lend van de kou. maar met een buik vol vis werd hij later door een visser gevangen. Ziekenhuis Met een heilige mis en een inzegening door de bisschop van Breda is in Sluikil de nieuwbouw van het St Elisa- bethziekenhuis ingewijd. Het nieuwe gedeelte, dat vijf ver diepingen telt, is naar het zui den gericht zodat licht en zon volop de zalen binnendringen. Dronken postbode De Middelburgse politierech ter heeft een postbode uit' Schoondijke veertig gulden boete gegeven. De man was post aan het bestellen, terwijl hij zo dronken was dat hij am per nog kon fietsen. Miljonairsreisje Tien Amerikaanse miljonairs zijn gisteren op Schiphol aan gekomen voor een plezierreis je door Europa. Voor de 37 da gen durende trip hebben zij t met z'n allen een half miljoen gulden neergeteld. Organisa tor van de reis is Temple Fiel ding, schrijver van een toeris tengids voor Europa, een bestseller in Amerika. komt uit dit gebied. De peren zijn een ander verhaal. Dooreen sombere juni vorig jaar, gevolgd door een nat najaar en een natte en zachte winter is de oogst dit jaar minimaal. Ook onder nor male omstandigheden zou de opbrengst echter onder druk hebben gestaan, door het ver bod op het gebruik van de che mische groeiremmer CCC. Het middel zorgt ervoor dat de groeikracht van de boom in de knoppen gaat zitten en niet in de uitlopers. De maatregel is een gevolg van de weigering van Engelse su permarkten om het fruit af te nemen. Inmiddels geldt het verbod voor de hele Europese Unie. Het is voorbeeld van harmonisatie van maatregelen, waarmee on eerlijke concurrentie wordt voorkomen. Want Nederland mag dan wel besluiten de mees te bestrijdingsmiddelen te ver bieden, andere landen zijn nog lang niet zover. „Wij vinden dat Europa het be leid moet harmoniseren. Gelijke monniken, gelijke kappen. Nu heb je de situatie dat in Frank rijk de meeste middelen nog zijn toegestaan. Het zou niet zo erg zijn, als meneer Heijn zou be sluiten appels duurder te verko pen. Maar de consument be paalt, en die wil goedkoop fruit. Pas als er wordt geharmoni seerd, past de industrie zich vanzelf aan." GPD Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A. L Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsoubu rgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118) 484000 Fax (0118)470102 E-mail redactie@pzc nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118) 470102 E-mail redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax (0113)273030 E-mail. redgoes@pzc nl Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel (0115) 686000 Fax. (0115)610724 E-mail redtern@pzc.nl Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114) 373839 Fax. (0114) 373840 E-mail redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454657 E-mail redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst 8 30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail web@pzc nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 13.30 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen- Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20 00 tot 22.00 uur. Tel (0118)484000 Fax(0118)470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van 1,65 0.75) per maand: 39,45 17,90 per kwartaal, 107,50 48,78 per jaar ƒ409,50 185,82 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag: 2,00 0,91 zaterdag 3,001,36 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35 93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling Tel 0118-484321

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 2