Burgemeesterswet is wassen neus
Tuinders zien zich in de kou gezet
PZC
PZC
Minder grijze muizen met een ambtsketting
Burgemeesters bijna allemaal uit dezelfde vijver
Eerste daden leiders
Afrikaanse Unie
geven weinig hoop
CDA-senator Eversdijk ziet liever gekozen dan benoemde burgemeester
Modernisering via veel
stapjes naar lij makkoor d
11 juli 1951
woensdag 11 juli 2001
van onze redactie binnenland
In de praktijk worden vrijwel alle
burgemeesters van het bestuurlijk
pluche geplukt.
Dit jaar zijn er 28 burgemeesters be
noemd, 22 mannen en zes vrouwen.
Van hen waren er 27 al bestuurder:
burgemeester, wethouder, gedepu
teerde of gemeentesecretaris. Eén
werd er gerecruteerd uit het bedrijfs
leven: een procesmanager van de
Grontmij.
De Grondwet stelt: 'Iedere Nederlan
der is tot het ambt van burgemeester
benoembaar', maar in de praktijk ko
men de Nederlandse burgemeesters
bijna allemaal uit dezelfde vijver. Dat
heeft veel te maken met het selectie
proces.
Vacatures worden alleen in de Staats
courant aangemeld, maar lobbyisten
in de Tweede Kamer zijn al eerder op
de hoogte. Zij pushen kandidaten uit
hun eigen biotoop: de politiek. Be
stuurlijke ervaring is een belangrijke
pre, vandaar dat veel sollicitanten al
ervaring hebben in het openbaar be
stuur. Bovendien circuleren de reeds
zittende burgemeesters ook: zij wen
sen carrière te maken en schuiven in
de praktijk vaak door van kleinere
naar grotere gemeenten. Tot op heden
lijkt de stelregel in Nederland nog al
tijd 'eenmaal burgemeester, altijd
burgemeester'. Zo is het burgemees
terscircuit in Nederland een gesloten
circuit, waar kandidaten uit andere
beroepsgroepen maar heel moeilijk
binnenkomen. GPD
Huib Eversdijk stemde tegen de
burgemeesterswet.
door Harmen van der Werf
Zeeuws CDA-senator Huib
Eversdijk dacht geschiede
nis te kunnen schrijven. Zijn
stem in de Eerst Kamer zou de
doorslag kunnen geven vóór
democratisering van het bur
gemeestersambt in Nederland.
Maar het is anders gelopen. De
VVD stemde gistermiddag als
nog in met een wet die Evers
dijk uiteindelijk niet ver ge
noeg gaat. Hij stemde zelf
tegen.
„Omdat het een rommelige wet
is geworden", zegt Eversdijk in
de wandelgangen van het Se
naatsgebouw aan het Binnen
hof. „Hier heeft niemand iets
aan. Ik dacht eerst: Dit is een
stapje in de goede richting, op
weg naar een gekozen burge
meester. Maar dat is niet zo."
„Kijk", legt Eversdijk zijn
voorkeur voor een gekozen
burgemeester nog eens uit,
„een burgemeester in Neder
land moet partijgebonden zijn.
Anders kun je geen burgemees
ter worden. En dat terwijl Ne
derland maar 300.000 partijle
den telt, van wie er 30.000
actief zijn.
Ook partijongebonden men
sen, gerespecteerde burgers uit
een gemeente, moeten de kans
krijgen burgemeester te wor
den. Dat kan met een gekozen
burgemeester."
Als Tweede-Kamerlid, wat
Eversdijk jarenlang is geweest,
heeft hij daar nooit een discus
sieonderwerp van gemaakt.
„De tijd was er niet rijp voor",
verklaart hij, „nu wel. En je
leert ook van incidenten, zoals
rond de burgemeester in Mid
delburg. Het is beter burge
meestersverkiezingen te hou
den. Dan kan hij als best
betaalde ambtenaar ook een
takenpakket krijgen, waarmee
hij uit de voeten dan. Nu zijn
veel burgemeesters beklagens
waardige figuren, omdat ze
nauwelijks iets mogen doen."
Eversdijk voert in de Eerste
Kamer niet het woord over het
wetsvoorstel van de paarse re
geringscoalitie van PvdA, WD
en D66. Dat doet staatsrecht
geleerde Alfons Dólle uit Gro
ningen, die vorige week liet
doorschemeren voor handha
ving van het huidige systeem
van burgemeestersbenoemin
gen door de Kroon te zijn.
Eversdijk is dissident.
„En niet de enige", zegt hij niet
zonder trots. „René van der
Linden (oud-staatssecretaris
van Buitenlandse Zaken) en ik
hebben in de fractie bedongen
dat wij onze mening bekend
door Paul Koopman
Nederland is één van de zeer
weinige westerse demo
cratieën waar de burgemeester
niet wordt verkozen, maar be
noemd door de Kroon. In de
praktijk werden de burgemees
tersposten jarenlang achter de
schermen verdeeld onder de
grote politieke partijen. Toch is
het ambt van burgemeester in
de loop der jaren stapsgewijs
gemoderniseerd. Een histo
risch overzicht:
1969: De burgemeester wordt
verplicht verantwoording af te
leggen aan de gemeenteraad
1972: De gemeenteraad krijgt
het recht een profielschets op te
stellen bij de zoektocht naar
een nieuwe burgemeester. Die
schets moet de commissaris der
koningin helpen bij de beoor
deling van de kandidaten.
1983: De gemeenteraad mag
een vertrouwenscommissie in
stellen voor de beoordeling van
sollicitanten.
1996: De Tweede Kamer steunt
een motie van PvdA-Kamerlid
De Cloe die oproept tot verbe
tering van de benoemingspro
cedure.
1997: Minister Dijkstal (VVD,
binnenlandse zaken) dient een
wetsvoorstel in: gemeenten
zouden het recht van aanbeve
ling moeten krijgen.
1998: Bij de formatie van
Paars-II wordt afgesproken
dat gemeenten ook het recht
zouden moeten krijgen een
'raadplegend referendum' te
organiseren.
1999: Na de kabinetscrisis en
de 'Nacht van Wiegel' wordt in
het 'lijmakkoord' afgesproken
dat het burgemeestersreferen
dum nog voor de verkiezingen
moet worden afgehandeld.
2 001De Eerste Kamer stemt in
met de wet op de burgemees
tersbenoeming:
De instelling van een vertrou
wenscommissie wordt ver
plicht
De gemeenteraad draagt
twee kandidaten voor aan de
minister van binnenlandse za
ken
Alleen in uitzonderingsge
vallen mag volstaan worden
met de voordracht van één kan
didaat
De gemeenteraad krijgt het
recht via een referendum de
mening van de bevolking te
vragen over de kandidaten.
GPD
Minister De Vries tijdens het debat over het burgemeestersreferendum.
foto Sieko Kloosterhuis/GPD
mogen maken, maar meer
CDA-senatoren zijn het met
ons eens. Vijf van de twintig,
schat ik."
Zelfs binnen de CD A-Senaats
fractie begint dus iets van een
D66-gevoel voor een gekozen
burgemeester te ontstaan. Niet
zo vreemd, want binnen het
CDA was al een ontwikkeling
gaande in die richting. Een jaar
geleden sprak de partijraad
zich uit voor een enkelvoudige
burgemeestersvoordracht door
de gemeenteraad, wat feitelijk
neerkomt op verkiezing van de
burgemeester door de raad.
Dat was al speciaal. Nu spelen
de commissaris van de konin
gin en het kabinet nog een be
langrijke rol bij burgemees
tersbenoemingen.
Referendum
Als de gemeenteraad de burge
meester mag kiezen, is de stap
naar een werkelijk gekozen
burgemeester niet meer zo
groot; een stap die Eversdijk
dus al heeft gezet. Hij verwacht
dat de steun daarvoor zal
groeien, zowel binnen als bui
ten zijn partij.
„Een kwestie van tijd", voor
spelt de CDA-senator. „Al snel
zal blijken dat deze nieuwe wet
nauwelijks iets verandert. De
bevolking mag bij referendum
uit twee kandidaten kiezen,
maar vrij wel altijd zal het gaan
tussen twee mensen van dezelf
de politieke partij. Dan heb je
geen keuzemogelijkheid. Dat is
een wassen neus. De regering
verwacht nu voor lange tijd
rust op dit gebied. Die rust
komt er niet, zolang Nederland
feitelijk vasthoudt aan het be
staande ondemocratische sys
teem van burgemeestersbenoe
mingen."
door Paul Koopman
Een nieuw fenomeen in Nederland:
de burgemeesterskandidaat-op-
campagne. De Eerste Kamer keurde
gisteren een wet goed die gemeenten de
mogelijkheid biedt een raadplegend re
ferendum te organiseren voor de functie
van eerste burger. De nieuwe procedure
zal een ander type bestuurder voort
brengen, verwachten vier oud-burge
meesters in de senaat.
Ed van Thijn, oud-burgemeester van
Amsterdam, is zeer stellig. „Dit is op het
oog een klein stapje, maar de gevolgen
zijn ingrijpend. De huidige burgemees
ters maken zich breed, maar hebben in
feite weinig bevoegdheden. De nieuwe
types zullen dat niet accepterenOnver
mij delijk gaan zij in de raad een belang-
rijker rol vervullen.
Na jaren gekissebis ging de Eerste Ka
mer gisteren akkoord met een nieuwe
procedure voor de benoeming van bur
gemeesters. Het parachuteren van poli
tici behoort definitief tot het verleden,
betoogde minister van binnenlandse
zaken De Vries. „De burgemeester komt
niet meer uit de hoge hoed van Den
Haag. De gemeenteraad en de burgers
krijgen meer te vertellen."
Volgens de nieuwe werkwijze doen ge
meenteraden een 'openbare aanbeve
ling' aan de Kroon van meestal twee
kandidaten. Desgewenst kan de ge
meente kiezen voor een raadplegend re
ferendum, waarbij de bevolking een
voorkeur voor één van de kandidaten
uitspreekt. Uiteindelijk beslist de mi
nister, maar hij moet van goeden huize
komen om een kandidaat af te wijzen
die een referendum glansrijk gewonnen
heeft en ook door de gemeenteraad
wordt gekandideerd, erkent De Vries.
De oud-burgemeesters in de Eerste Ka
mer kijken met gemengde gevoelens
naar deze vernieuwing van het staats
recht. „Ik ben er heel blij mee, ik was in
dertijd zelf ook liever verkozen dan be
noemd", zegt E. van Thijn (PvdA).
CDA-senator J. Pastoor, oud-burge
meester van Workum en Smilde meent:
„Geef mij maar een benoeming. Aan
zo'n referendum zou ik nooit meedoen."
En Van den Broek-Laman Trip (WD,
oud-burgemeester van Heemstede)
meent: „Een verkiezing is niets voor
mij." Maar T. Wöltgens (PvdA oud-bur
gemeester Kerkrade) droomt al van een
campagne. „Daar ben ik altijd voor ge
weest. Over één ding zijn alle oud-bur
gemeesters in de senaat het eens: in Ne
derland zal een nieuw type burgervader
opstaan. Een figuur die minder bleek is,
meer lef heeft. „Er komen minder grijze
muizen met een ambtsketting", ver
wacht Van Thijn.
Zeepkist
Het zou allemaal het gevolg zijn van de
andere selectie: de geheimzinnige
kroonbenoeming wordt verruild voor
een semi-openbare procedure. „Je moet
toch in het openbaar de zeepkist op. Je
zelf tentoonstellen en presenteren. Met
het risico van een afgang. Niet iedereen
heeft daar zin in, ik zeker niet", zegt
Pastoor. „Laman-Trip blijkt uit het
zelfde hout gesneden: „De positie van
de burgemeester zal niet veranderen,
maar wel het type. Je krijgt mensen die
er geen problemen mee hebben zichzelf
te verkopen. Dat is niets voor mijIk was
ook zonder referendum heel bekend in
Heemstede."
Een echte verkiezing - het ideaal van
D66 - is een referendum nog niet. De
burgers mogen hooguit een voorkeur
aangeven. Toch verwachten Van Thijn,
Wöltgens en Pastoor dat de kandidaat
die de 'leeuwenkuil' van een referen
dum overleeft, met meer gezag aan het
werk kan. Pastoor: „Als de burgemees
ter het referendum wint, komt hij met
meer prestige binnen. Maar in de prak
tijk moet blijken wat hij waard is."
Wöltgens denkt dat de nieuwe procedu
re van de kiezer de burgemeester meer
macht geeft ten opzichte van de wet
houders.
Maar WD-senator Laman-Trip staat
niet te juichen. „Als burgemeester moet
je boven de partijen staan", zegt zij.
„Haalt een kandidaat bij een referen
dum maar zestig procent, hoe zal dan
die overige veertig procent de nieuwe
burgemeester zien? Dat wordt nog een
probleem." GPD
Ad Slabbekoorn: Rijk Nederland denkt zich dit te kunnen veroorloven
door Louis Burgers
Nederland zou illusiepolitiek
bedrijven door eenzijdig
het gebruik van bestrijdings
middelen aan banden te leggen.
Ons land bepaalt immers het be
leid in Europa niet alleen. Door
bestrijdingsmiddelen te beper
ken, verzwak je alleen de con
currentiepositie van een sector
die het toch al moeilijk heeft.
„Dit kan voor sommige tuinders
de druppel zijn. Mensen zijn al
moeilijk te krijgen, de druk van
de overheid neemt alsmaar toe
en dan nu dit verbod op het ge
bruik van deze middelen."
Ad Slabbekoorn is zuinig. De
tuinder uit Eversdijk, gemeente
Kapelle, heeft in enkele jaren
het gebruik van bestrijdings
middelen weten te halveren.
Een hectare appel- en perenbo
men moet het tegenwoordig
doen met 10 tot 12 kilogram
fungicide. Vroeger was dat bijna
20 kilo. Hij spuit tegen spint en
meeldauw.
Slabbekoorn zet steeds meer
biologische bestrijdingsmidde
len in, maar weet als geen ander
dat volledig stoppen met be
strijdingsmiddelen onhaalbaar
is.
„Tien jaar geleden zijn we al
eens teruggegaan tot bijna
niets, een kilogram per spuiting.
Binnen de kortste keren kreeg
de hele oogst schurft. Dat heeft
heel veel schade opgeleverd.
Genoeg appels in de Perengaarde van tuiner Ad Slabbekoorn te Eversdijk. Maar naar peren moet men
zoeken, want de oogst van deze vruchten dreigt dit jaar te mislukken. foto Phil Nijhuis/GPD
Het kostte ons jaren de ziekte
onder de knie te krijgen."
Toch weerhoudt deze ervaring
hem er niet van het gebruik van
bestrijdingsmiddelen zoveel
mogelijk te beperken. Zoals in
bijna de gehele agrarische sec
tor speelt de computer hierbij
een belangrij ke rolMet een spe
ciaal programma en een weer
station in het veld, kan hij pre
cies bepalen wanneer het fruit
wordt bedreigd. „Als het een be
paalde periode nat is geweest,
dan weten we dat er infectie is.
Dan gaan we pas spuiten, ter
wijl we vroeger wekelijks spo
ten."
Met dergelijke maatregelen
kunnen ziektes en parasieten
worden bestreden. De inzet van
steeds betere biologische be
strijdingsmiddelen zoals
roofmijt, roofwantsen, sluip
wespen en vanaf volgend jaar
ook oorwurmen speelt hierbij
een belangrijke rol. En met ver
dampers die een vrouwelijke
lokstof afscheiden, worden de
mannetjes van de fruitmot om
de tuin geleid. Zo proberen de
tuinders bescherming op te
bouwen met de natuurlijke vij
anden zonder dat de kwaliteit
van de appelen achteruit gaat.
„Ik zeg tegen mevrouw Faber,
staatssecretaris van Landbouw,
geef ons de kans op deze weg
verder te gaan. Zij zegt dat het
gebruik van bestrijdingsmidde
len tot 2010 tot 95 procent moet
worden beperkt, maar dat kan
gewoon niet zo snel."
Slabbekoorn denkt dat geneti
sche manipulatie waarbij fruit
immuun wordt gemaakt tegen
schurft en meeldauw een oplos
sing kan zijn, maar dat ligt nog
in de toekomst. Zolang het niet
anders kan, zullen er chemische
middelen nodig zijn bij de be
strijding van schimmels en de
incidentele plagen. „Daarom
zeggen wij dat de industrie
nieuwe middelen op de markt
moet brengen. Maar de sector is
te klein, de industrie is niet be
reid extra geld in onderzoek te
investeren."
Illusiepolitiek
De agrarische sector is massaal
in het geweer gekomen tegen de
door Faber aangekondigde
maatregel. „Illusiepolitiek" en
„ondoordacht" zijn nog twee
van de vriendelijkste termen.
„Wij zijn in Nederland zo rijk,
dat we goede landbouwgrond
kunnen omzetten in natuurge
bieden en dit kunnen we kenne
lijk ook. Het zet de hele agrari
sche sector onder druk", zegt
Slabbekoorn.
Zijn appels staan er goed bijOp
20 hectare staan zo'n 60.000
fruitbomen die goed zijn voor
een productie van 600 tot 800
ton fruit per jaar. Topkwaliteit,
want terwijl de bomen nog moe
ten worden uitgedund, begin
nen de appels al een frisse rode
kleur te krijgen. Zeeland, en met
name Zuid-Beveland, is na de
Betuwe de tweede fruit produ
cerende regio. Een kwart tot een
derde van het Nederlandse fruit
door Eelco van der Linden
Afrika krijgt een unie naar
Europees model. Ruim 40
staatshoofden zijn drie dagen
bijeen in Zambia om de 38 jaar
oude Organisatie voor Afri
kaanse Eenheid ten grave te
dragen. De Zambiaanse presi
dent Chiluba werd maandag
aangewezen om de overgangs
periode van een jaar te leiden.
De vraag is hoe de organisatie
kan veranderen zolang de toon
wordt gezet door bejaarde lei
ders die zijn blijven steken in de
Koude Oorlog.
De Afrikaanse Unie streeft eco
nomische integratie na en moet
op den duur eigen instituties
krijgen als een parlement, een
centrale bank en een Hof van
Justitie. De 'AU' moet een mo
derne, krachtdadige en efficiën
te organisatie worden, precies
alles wat de 'OAU' niet is ge
weest. De organisatie was een
geldverslindende praatclub, die
vooral dreef op de tevredenheid
van de leden over hun bijdragen
aan de bevrijding van Afrika en
de strijd tegen de Apartheid.
Landpolitiek
Het is tijd voor een stap voor
waarts, maar de eerste tekenen
wijzen in de andere richting. De
ministers van Buitenlandse Za
ken besloten unaniem Moega-
be's omstreden landpolitiek in
Zimbabwe te steunen. Voorma
lig kolonisator Groot-Brittan-
më wordt ervan beschuldigd het
land te isoleren door in Europa
en de VS kwaad te spreken. Een
comité met daarin onder meer
Zuid-Afrika en Nigeria moet
Zimbabwe gaan bijstaan in on
derhandelingen met de boze
buitenwereld. Onderlinge soli
dariteit was het krachtigste wa
pen van de OAU en dat alleen
verklaart de unanieme steun
voor een oude man die bezig is
een van de 'parels' van Afrika
naar de afgrond te leiden.
Interessant is de positie van de
Zuid-Afrikaanse president
Thabo Mbeki, die naar de confe
rentie is gekomen met een plan
voor de wedergeboorte van
Afrika. Mbeki heeft de leiders
van de westerse wereld enthou
siast gemaakt voor een Afri
kaanse 'new deal'. Het conti-
nent zal zorgen voor goed
bestuur, vrede, transparantie,
democratie, economische stabi
liteit en respect voor de wet. In 1
ruil zal het Westen schulden sa
neren, meer geld besteden aan
ontwikkelingshulp, zijn mark-
ten openen voor Afrikaanse
goederen en investeringen op
het continent bevorderen.
Onbegrijpelijk
Mbeki's steunbetuiging aan
Moegabe lijkt echer vooral be- i
doeld om alle goede wil te frus-
treren. Pikant is dat Mbeki uit
gerekend op dit moment in
eigen land geconfronteerd
wordt met landbezettingen En 1
juist gisteren droeg een Zuid-
Afrikaanse rechter de duizen
den boeren die illegaal stukken
land in de omgeving van Johan
nesburg bezet houden, op het
gebied te verlaten.
Een hoger beroep, dat de advo
caten van de landbezetters ver-
volgens indienden, werd on
middellijk afgewezen.
Waarnemers in Zuid-Afrika I
vroegen zich af waarom Mbeki
niet op dezelfde wijze Moega-
be's acties heeft veroordeeld en 1
zullen er nog minder van begrij- i
pen nu Zuid-Afrika de Zimbab
waanse president steunt.
Afrika is voorlopig gevangene 1
van de eigen paradoxen en
vooral ook van de oude leiders 1
en hun onderlinge solidariteit i
VN-baas Kofi Annan legde de
vinger deze week op de zere plek
door in zijn speech de conflicten
van het continent het gevolg te
noemen van 'onverstandig lei- I
derschap'. Hij waarschuwde
voor de 'enorme obstakels' die
genomen moeten worden wil
Afrika een continent worden
van vrede, samenwerking en
economische vooruitgang.
Mandarijnen
De Zimbabwaanse politicoloog
Masipula Sithole noemde zo'n
obstakel gisteren bij de naam
„Politieke Neanderthalers re-
geren nog steeds de meeste Afri-
kaans landen. Deze mandarij- 1
nen zien organisaties als de
Afrikaanse Unie uitsluitend als i
instrumenten om oude rekenin
gen met de voormalige kolonia-1
le heersers te vereffenen." GPD
Alligator
Een ontsnapte alligator heeft
badgasten in de Oostenrijkse
rivier de Rodl opgeschrikt. Het
circusdi er stelde zijn wasbeurt
in de rivier kennelijk niet op
prijs en beet zijn oppasser. Ril
lend van de kou. maar met een
buik vol vis werd hij later door
een visser gevangen.
Ziekenhuis
Met een heilige mis en een
inzegening door de bisschop
van Breda is in Sluikil de
nieuwbouw van het St Elisa-
bethziekenhuis ingewijd. Het
nieuwe gedeelte, dat vijf ver
diepingen telt, is naar het zui
den gericht zodat licht en zon
volop de zalen binnendringen.
Dronken postbode
De Middelburgse politierech
ter heeft een postbode uit'
Schoondijke veertig gulden
boete gegeven. De man was
post aan het bestellen, terwijl
hij zo dronken was dat hij am
per nog kon fietsen.
Miljonairsreisje
Tien Amerikaanse miljonairs
zijn gisteren op Schiphol aan
gekomen voor een plezierreis
je door Europa. Voor de 37 da
gen durende trip hebben zij t
met z'n allen een half miljoen
gulden neergeteld. Organisa
tor van de reis is Temple Fiel
ding, schrijver van een toeris
tengids voor Europa, een
bestseller in Amerika.
komt uit dit gebied. De peren
zijn een ander verhaal. Dooreen
sombere juni vorig jaar, gevolgd
door een nat najaar en een natte
en zachte winter is de oogst dit
jaar minimaal. Ook onder nor
male omstandigheden zou de
opbrengst echter onder druk
hebben gestaan, door het ver
bod op het gebruik van de che
mische groeiremmer CCC. Het
middel zorgt ervoor dat de
groeikracht van de boom in de
knoppen gaat zitten en niet in de
uitlopers.
De maatregel is een gevolg van
de weigering van Engelse su
permarkten om het fruit af te
nemen.
Inmiddels geldt het verbod voor
de hele Europese Unie. Het is
voorbeeld van harmonisatie
van maatregelen, waarmee on
eerlijke concurrentie wordt
voorkomen. Want Nederland
mag dan wel besluiten de mees
te bestrijdingsmiddelen te ver
bieden, andere landen zijn nog
lang niet zover.
„Wij vinden dat Europa het be
leid moet harmoniseren. Gelijke
monniken, gelijke kappen. Nu
heb je de situatie dat in Frank
rijk de meeste middelen nog zijn
toegestaan. Het zou niet zo erg
zijn, als meneer Heijn zou be
sluiten appels duurder te verko
pen. Maar de consument be
paalt, en die wil goedkoop fruit.
Pas als er wordt geharmoni
seerd, past de industrie zich
vanzelf aan." GPD
Uitgever:
J C Boersema
Hoofdredactie:
A. L Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsoubu rgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118) 484000
Fax (0118)470102
E-mail redactie@pzc nl
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118)484000
Fax (0118) 470102
E-mail redwalch@pzc.nl
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax (0113)273030
E-mail. redgoes@pzc nl
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB Terneuzen
Tel (0115) 686000
Fax. (0115)610724
E-mail redtern@pzc.nl
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114) 373839
Fax. (0114) 373840
E-mail redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel (0111)454647
Fax (0111)454657
E-mail redzzee@pzc nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee, Goes en Hulst
8 30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8 00 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
E-mail web@pzc nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag op de kantoren
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 13.30 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen-
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20 00 tot 22.00 uur.
Tel (0118)484000
Fax(0118)470100.
Abonnementen
(bij acceptgirobetaling geldt een
toeslag van 1,65 0.75)
per maand: 39,45 17,90
per kwartaal, 107,50 48,78
per jaar ƒ409,50 185,82
Voor toezending per post geldt
een toeslag. E-mail: abo@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor
het einde van de betaalperiode
Losse nummers per stuk.
maandag t/m vrijdag: 2,00 0,91
zaterdag 3,001,36
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35 93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgeverij PZC BV alsmede de
regelen voor het advertentiewezen.
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd
bij de advertentieorderafdeling
Tel 0118-484321