Geluidszone kost gemeenten geld
Rehabilitatie voor Koewacht
13
Onderwaterbeton voor toerit tunnel
Brommobiels
blijven taboe op
fiets-voetveer
Ministerie wil overlastgebied langs spoorlijn verbreden tot 500 meter
Jongeren uit
hele wereld
naar Zeeland
Bewusteloze
vrouw gevonden
Stuntvlieger
verwondt man
Molukkers herdenken
aankomst in Nederland
Vogelbescherming wil
kunnen procederen
om natuurcompensatie
zeeuwse almanak
Binnensmonds
MIDDEN
woensdag 11 juli 2001
doorLuc Oggel
KRUININGEN - De gemeente
Reimerswaal ziet niets in de
plannen van het ministerie van
VROM om de zone voor lawaai
aan weerskanten van het spoor
te verbreden van 200 naar 500
meter als daar geen financiële
compensatie tegenover komt te
staan. Het college heeft de be
zwaren onlangs kenbaar ge
maakt aan het ministerie.
B en W vrezen dat de verbreding
van de zone de gemeente op ho
ge kosten zal jagen. Meer huizen
komen erin te liggen en moeten
daarom geïsoleerd worden.
Bovendien wordt de gemeente
danig beperkt in de verdere ont
wikkeling van de verschillende
woonkernen. Voor de gemeente
Reimerswaal gaat dat om Vlake,
Oostdijk, Krabbendijke en Sta-
tionsbuurt. Ook komt natuur
gebied Yerseke Moer in de zone
te liggen. De gemeente Kapelle
is ook verontrust over de voor
genomen wijziging van de zone-
kaait. „Wij zullen hier zeker te
gen in het geweer komen"aldus
wethouder G. Burger. „Het zijn
vaak mooie plannen, maar over
financiële gevolgen voor de ge
meente wordt nooit gesproken.
De Goese wethouder M. 't Hart
kon nog niet zeggen of zijn ge
meente stappen onderneemt.
Het college van Reimerswaal
vindt dat het ministerie de ge
volgen van de toename van het
spoorweglawaai niet kan af
schuiven op de gemeente. Daar
om wil Reimerswaalcompensa-
tie zien voor de extra kosten die
ze moet maken om de overlast
voor zowel nieuwe als bestaan
de bebouwing te beperken.
Overigens ligt de oplossing vol
gens B en W niet in het verrui
men van de betreffende zone.
Het college vindt dat er aan het
spoor zelf maatregelen getrof
fen worden om geluidshinder
tegen te gaan. De verbreding
van de geluidshinderzones is
het gevolg van een verlaging
van het toegestane aantal deci
bellen per 1 januari 2000. Een
lagere norm wordt pas op grote
re afstand bereikt.
TERNEUZEN - Negenentwin
tigjongeren uit alle werelddelen
brengen op gezamenlijk initia
tief van de Lionsclubs uit
Schouwen-Duiveland, Walche
ren, De Bevelanden en Zeeuws-
Vlaanderen vanaf zaterdag 14
juli een bezoek aan deze regio's.
De jongeren, in de leeftijd van
17 tot en met 21 jaar, komen on
der meer uit Scandinavië, Alge
rije, Oekraïne, Frankrijk, IJs
land, Turkije en Amerika. Op
maandag 16 juli wordt een be
zoek gebracht aan Zeeuws-
Vlaanderen, op woensdag 18 ju
li aan de Bevelanden, op vrijdag
20 juli aan Walcheren en op
maandag 23 juli komt de groep
naar Schouwen-Duiveland.
Hier wordt onder meer het Top-
shuis op Neeltje Jans bezocht,
een rondvaart over de Ooster-
schelde en een strandwandeling
gemaakt.
Het doel van het project is jonge
mensen in contact te brengen
met mensen uit andere landen.
Ze nemen deel aan het gezinsle
ven en maken kennis met andere
culturen. Aan de andere kant is
het de bedoeling om internatio
nale contacten en samenwer
king tussen de Lionsclubs we-
reldwijd te bevorderen.
RILLAND - Aan de Hoger-
waarddwarsweg, nabij de
Kreekraksluizen bij Rilland, is
gistermorgen rond kwart over
negen een bewusteloze vrouw
aangetroffen.
Een voorbijganger ontdekte de
onderkoelde vrouw en alar
meerde de hulpdiensten. De
vrouw is per ambulance naar
het ziekenhuis vervoerd. Ze ver
keert niet meer in levensgevaar,
maar was gisteren nog niet in
staat een verklaring af te leg
gen.
De politie tast in het duister
over de toedracht van de situa
tie. Een misdrijf wordt niet uit
gesloten. De technische recher
che is een onderzoek begonnen.
RENESSE - Op het strand bij
Renesse is gistermiddag een
36-jarige man gewond geraakt
toen hij een stuntvlieger tegen
zijn hoofd kreeg.
De traumahelicopter is nog ter
plaatse geweest. De man is per
ambulance afgevoerd met ver
moedelijk een zware hersen
schudding.
ELLEWOUTSDIJK - De uitvoerders bij het werk aan
de noordelijke toerit van de Westerscheldetunnel zijn
gisteren begonnen met een bijzondere klus: tot van
avond laat wordt beton aangebracht in het bassin vol
water bij de toekomstige inrit bij Ellewoutsdijk.
In tegenstelling tot wat gebeurde bij de tunneltoerit in
Zeeuws-Vlaanderen, wordt het bassin bij Ellewouts
dijk pas leeggepompt nadat het beton is aangebracht.
Werkvoorbereider M. Buijsrogge van tunnelbouwer
KMW legt uit waarom: „We zitten hier in Ellewoutsdijk
dusdanig dicht bij de zeedijk dat we eigenlijk geen dro
ge bouwput kunnen maken. Daarom hebben we geko
zen voor onderwaterbeton. Daarmee maken we eerst de
vloer en wanden van de put, waarna we het alsnog leeg
kunnen pompen." Het beton wordt tijdens één langdu
rige operatie volledig aangebracht. De werkzaamheden
zijn gistermorgen om zeven uur begonnen. Buijsrogge
Aan de burgemeester van Ter-
neuzen, R.C.E. Barbé
Geachte heer Barbé
Allereerst: Proficiat. Wie had
dat kunnen denken? Nou ja,
u en ik wellicht, maar verder zal
er slechtseen enkeling geweest
zijn die had durven voorspellen
dat de bevolking van Koewacht
zich in zo grote meerderheid zou
uitspreken voor aansluiting bij
uw mooie en ook nog aan diep
vaarwater gelegen gemeente
Terneuzen. Voor mij is er geen
twijfel mogelijk; ze hebben daar
gevoel voor charisma. Ze weten
intuïtief dat een kopman met
uitstraling de hele ploeg ver
licht. We kunnen zonder over
drijving of vleierij spreken over
het Ron Barbé-effect.
Uiteraard weet ik ook wel dat
het niet zeker is dat u te gelege
ner tijd wordt benoemd tot bur
gervader van die grote, heringe
deelde gemeente in de
Kanaalzone, maar ik denk toch
dat we geen van beiden voor zot
versleten zullen worden als we
onze kaarten daarop zetten. Uit
uw nabije omgeving heb ik eens
vol overtuiging horen melden:
'Ronnie weet vee'Dat moet
welhaast betekenen dat ook
hooggeplaatsten in dit land op
de hoogte zijn van uw buiten
sporige kennis. Anders zouden
ze wel lager geplaatst zijn,
dunkt mij.
Ik moet u bekennen, mijnheer
Barbé, dat ik niet van meet af
aan zo geestdriftig was over
Koewacht. Wat dat betreft is er
met mij iets vreemds aan de
hand geweest. Het zit zó. Enkele
tientallen jaren geleden kwam
mij een bericht onder ogen over
een man die, tijdens het carna
val te Koewacht, in benevelde
staat door een aantal kornuiten
op een brandende kolenkachel
was gezet. Tot het slachtoffer
drong pas in het ziekenhuis een
gevoel van oververhitting door.
Er waren zelfs geen blaren meer
om op te zitten. De rechter oor
deelde later dat sprake was ge
weest van ernstige mishande
ling en gaf de gemankeerde
(Advertentie)
BOERDERIJFESTIVAL
ZONNEMAIRE BUITENGEWOON
ZATERDAGAVOND 14 JULI
ZONDAGMIDDAG 15 JULI
INFO/FESTIVALTERREIN:
SCHAPENWEG 1 ZONNEMAIRE
TEL. 0111-401203
WWW.ZONNEMAIRE.COM
Een koe die op de post wacht.
vrienden van die bezeerde man
een flinke douw.
Dat bericht kwam me altijd
weer in gedachten als ik in de
buurt van of een enkele keer fn
Koewacht was. Zelfs bij grote
dorst weerstond ik de aanvech
ting hier eens een trappist te
nuttigen en drukte ik het gaspe
daal wat dieper in. Altijd speel
de iets door mijn hoofd van 'als
je hier in een café sneuvelt, zet
ten ze je met je kont op de ka
chel'. Raar hè, zo'n vastgeroest
idee. Maar het was niet anders.
Toen ik, van vakantie terugge
keerd, in een al weer wat geda
teerde krant las over het refe
rendum te Koewacht, besloot ik
mijn vooroordeel te toetsen. Ik
weet uit ervaring hoe beroerd
het kan zijn van een fout etiket
te worden voorzien omdat je uit
een bepaalde plaats komt. Een
paar weken geleden nog, in
Zuid-Frankrijk, werd ik op een
camping uitgelachen door een
man uit Geleen; of all places.
Die vernam dat ik uit Middel
burg kom en hij begon direct
meewarig te doen. „Dat 'kopen
bij de Spar, is sparen bij de koop'
gaat bij jullie niet meer op hè",
zei hij op een meewarig toontje.
Nou hou ik al helemaal niet van
L.S.
naamgrappen, maar die vent
deed ook nog of ik debet ben aan
het bestuurlijk falen in de
Zeeuwse hoofdstad.
U begrijpt dus dat ik kan mee
voelen met de inwoners van
Koewacht. Die horen niet om
een kleinigheidje uit het verle
den massaal gebrandmerkt te
worden. Ik ben dus naar het
grensplaatsje gegaan en kan u
vandaar via dit schrijven mel
den, dat er niks mis is. Ik werd,
voor ik afreisde, door een man
uit Zeeuws-Vlaanderen ge
waarschuwd dat er weinig te
beleven zou zijn, maar dat is
toch niet waar. Nou ja, het res
taurant 't Hoekske. Verse mos
selen Paling, geopend; vrij-,
zat- zondag was gesloten,
maar dat stond ook duidelijk op
de pui. Minder duidelijk is trou
wens een opschrift aan de over
kant van 't Hoekske. Op de zij
gevel van W. L. de Maayer, staat
'vindt u alles op gebied'. En ver
der niks. Dat lij kt me een myste
rie waar u, als het zover komt,
iets van uw krachten aan kunt
wijden, mijnheer Barbé. En als
u toch bezig bent, wellicht kunt
u de bakker eens vragen waar
om hij eerst klanten lokt met een
bord Winkel Open om ze daarna
te laten stuiten op een bord met
de mededeling dat de zaak we
gens vacantie gesloten is. Dat
vergt wat grensoverschrijdend
overleg, want de bakker zit, als
ik het goed gezien heb, net in het
Belgische Stekene. Voor u geen
probleem, zou ik denken.
Enigmatisch, ja dat is Koe
wacht wel een beetje. Maar lom
merrijk is het Kerkplein en over
het algemeen maken de mensen
door Wout Bareman
HULST - Gedeputeerde Staten
voelen er niets voor alsnog af te
wijken van de Wet Personenver
voer om via een achterdeur
brommobiels toe te laten op het
fiets-voetveer, dat vanaf eind
2003 tussen Vlissingen en Bres-
kens gaat varen. Dat schrijven
ze in een brief aan B en W van
Hulst, die namens de gemeente
raad hadden aangedrongen op
een alternatieve oplossing voor
het overzetten van de zoge
naamde 45 kilometer-auto's.
Al eerder maakte gedeputeerde
J. Hennekeij liet, na pleidooien
van ouderenbond ANBO voor
een soepel beleid, duidelijk dat
overleg met Den Haag had uit
gewezen dat het onmogelijk was
een uitzondering te maken voor
het nieuwe Westerscheldeveer.
De ANBO had de gedeputeerde
erop gewezen dat het fiets-
voetveer na de opheffing van de
Provinciale Stoomboot Dien
sten de enige mogelijkheid voor
brommobielers zou zijn om nog
de Westerschelde te kruisen.
Immers, ook de Westerschelde
tunnel is straks taboe voor de
voertuigjes, die veelvuldig wor
den gebruikt door gehandicap
ten en ouderen.
Het gemeentebestuur van Hulst
schaarde zich tevergeefs achter
de actie van de ANBO, die wordt
gesteund door de andere oude
renbonden KBO en PCOB.
GS laten Hulst weten dat, als de
wettelijke regelgeving niet
wordt gevolgd, er ook geen jaar
lijkse Rijksbijdrage voor de ex
ploitatie van het veer wordt uit
gekeerd. „En voor een sluitende
exploitatie dienen wij aan
spraak te maken op deze bijdra
ge."
De ANBO kondigde al eerder
aan de kwestie niet te laten rus
ten. Op basis van een inventari
satie van het aantal brommo-
bielen - dat ook in Zeeland sterk
groeit - zal in nauw overleg met
de andere ouderenbonden wor
den bekeken welke stappen nog
kunnen worden ondernomen.
Tweede veer
Niet alleen de roep om een op
lossing voor het overzetten van
de brommobielen groeit, de Eer
ste Nederlandse Fietsers Bond
(ENFB) dringt bij GS steeds na
drukkelijker aan op een tweede
fiets-voetveer, vooral gericht op
de inwoners van Oost-Zeeuws-
Vlaanderen en oostelijk Zuid-
Beveland. Er zijn inmiddels
honderden handtekeningen
verzameld voor een tweede
veer, dat tot nu toe door GS re
soluut werd afgewezen.
verwacht vanavond rond tien uur klaar te zijn. Gedu
rende de bijna veertig uur durende operatie rijden elke
drie minuten betonwagens af en aan. Het werk wordt
begeleid door duikers en er zijn 25 betonmixers inge
schakeld.
Het onderwaterbeton krijgt de gelegenheid om uit te
harden tijdens de bouwvakvakantie. Daarna zal het
bassin worden leeggepompt en begint de constructie
van de vloer en wanden. foto Willem Mieras
MIDDELBURG - De Stichting
Tabadila, die een Moluks woon
zorgcentrum beheert in Middel
burg, krijgt 25.000 gulden van
de provincie.
Met dat geld kan de stichting
activiteiten organiseren om te
herdenken dat vijftig jaar gele
den de eerste Molukkers in Ne
derland aankwamen. Op het
programma staat onder meer
een videofilm over de aankomst
van de Knil-militairen, een cul
turele manifestatie, de onthul
ling van een provinciaal monu
ment, ontworpen door een
Molukse kunstenaar, een foto
tentoonstelling en een theater-
en educatieproject. De stichting
wil ook met een aantal bewo
ners van Tabadila een rondreis
maken in de provincie langs de
nog bestaande kampen en
woonwijken waar de Molukse
ouderen hebben gewoond. De
ouderen worden geïnterviewd
en op video vastgelegd. De her
denking kost in totaal 55.000
gulden.
foto Peter Nicolai
een welvarende, nette en voor
komende indruk. Mij is intussen
al driemaal gevraagd wat ik hier
zoek en daaruit spreekt naar
mijn gevoel een gastvrije instel-
ling.
Maar waar het me vooral om
gaat is dat gebruikers van alco
holische dranken blijkbaar
niets meer te duchten hebben.
Bij café Benelux, door de Belgi
sche dienst voorde serveerkunst
van het bier voorzien van het
predikaat Gediplomeerd Uitba
ter, streken zo'n dertig Belgi
sche fietsers neer, geëscorteerd
door vier in de kleuren van hun
nationale vlag gestoken wegka
piteins, die bij nadering van in
gewikkelde verkeerssituaties
op fluiten bliezen. Het gezel
schap liet zich onbekommerd
schenken, van 't vat en van 't
schap, en iedere dreiging van
plaatsing op een hete kachel
bleef uit. Nee,"burgemeester
Barbé, Koewacht heeft zich wat
mij betreft volledig gerehabili
teerd. Nogmaals, mijn geluk
wensen.
Met beste groet en verschuldig
de hoogachting,
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Vogelbescher
ming Nederland vindt het van
de zotte. Van veel kanten wordt
aangegeven dat de natuurcom
pensatie voor de Westerschelde-
verdieping onvoldoende is,
maar een Nederlandse rechter
neemt bezwaren daartegen niet
in behandeling. Gisteren eiste
Vogelbescherming voor de Raad
van State toch te mogen proce
deren.
„Dit is onze laatste kans", stelde
advocate A. J. Durville na af
loop van de zitting.
„De arrondissementsrechtbank
in Utrecht heeft onze bezwaren
al afgewezen, omdat er geen
sprake zou zijn van een formeel
besluit over natuurcompensa
tie. Er ligt alleen een brief van
de staatssecretaris aan de Twee
de Kamer. Naar ons idee heeft
die brief de status van een be
sluit", aldus Durville.
Aanzet
De advocaat van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat, A. J.
Boorsma, keek daar heel anders
tegenaan. De brief aan de Ka
mer is geen besluit, maar vormt
'slechts' de aanzet voor natuur-
compenserende maatregelen
langs de Westerschelde. Tegen
de afzonderlijke maatregelen
kan later nog bezwaar worden
gemaakt.
Maar daar gaat het Vogelbe
scherming niet om. De natuur
organisatie vindt het totale
pakket natuurcompenserende
maatregelen onvoldoende en
wil dat juridisch kunnen aan
vechten op basis van de Europe
se regelgeving en het Neder
landse Structuurschema Groe
ne Ruimte.
De maatregelen voor de natuur
worden nodig gevonden, van
wege het verlies aan schorren,
slikken en ondiep water, door
verdieping van de Westerschel
de.
Vogelbescherming staat in haar
kritiek niet alleen. De Algemene
Rekenkamer kwam begin vorig
jaar in een rapport over de ver
dieping tot dezelfde conclusies.
En ook politiek bestaat er veel
teleurstelling over met name het
gebrek aan natuurprojecten
buitendijks, in de Westerschel
de. Binnendijks is er wel veel
gebeurd, vooral aan kreekher
stel.
Advocaat Boorsma gaf aan dat
er te snel wordt geoordeeld. Er
wordt nog volop aan de natuur
compensatie gewerkt, waarbij
hij als voorbeelden noemde: de
veerhaven van Kruiningen (die
vrijkomt als de Westerschelde
tunnel klaar is) en het Bathse
schor. Pas als het hele natuur-
herstelprogramma klaar is, is
volgens Boorsma een oordeel
mogelijk.
Europese Commissie
De Raad van State doet binnen
zes weken uitspraak.
Ondertussen zit de Europese
Commissie ook Nederland ach
ter de broek. De Commissie
heeft Verkeer en Waterstaat uit
leg gevraagd over het natuur-
herstel. Nederland moet nog
antwoorden. Als de reactie
onbevredigend is, kan de Com
missie naar het Europees Hof
stappen en een ingebrekestel
lingsprocedure tegen Neder
land beginnen. Die kan jaren
duren.
Die Goese taxi-chauffeur
was als altijd even vriende
lijk. Ook voor de hoogbejaar
de dame die inclusief rollator
naar Yerseke vervoerd moest
worden. Gedienstig hielp hij
haar met instappen om ver
volgens haar hulpmiddelen
in de kofferbak te kunnen leg
gen. Eenmaal op weg begon
ze te praten. Maar - en daar
zal de hoge leeftijd debet aan
zijn geweest - veel kwam er
niet uit haar mond. Meer dan
een binnensmonds gemurmel
kon de chauffeur er niet van
maken.
Omdat hij niet vies is van een
gezellig praatje tijdens zijn
werk spoorde hij zijn passa
gier dan ook aan:,,Praat eens
wat harder, ik kan er niets
van verstaan."
Waarop de vrouw met prie-
mende ogen in zijn richting j
keek en antwoordde: „Ik had i
het ook helemaal niet tegen
jou."