PZC KLM deelt in malaise STT is spin in het havenweb 9 Woontorens verrijzen overal in Nederland Schone auto's nog lang niet allemaal beetje goedkoper sport Winstdaling aanstaande Philips koopt medische tak Marconi op het bedrijf marginalia Topmannen Taalgevoel Vrouwen profijt Topman Honeywell stapt op donderdag 5 juli 2001 van onze redactie economie AMSTELVEEN - De KLM is in zwaar weer beland. De lucht vaartmaatschappij heeft giste ren gewaarschuwd voor een for se winstdaling als gevolg van de wereldwijde economische te ruggang. De onderneming gaat extra maatregelen nemen om kosten te besparen. De vervoerscijfers over de pe riode april tot en met juni vallen aanzienlijk ongunstiger uit dan vorig jaar. Volgens de zogeheten schaal van Mock betekent dat een 30 tot 45 procent lagere winst dan in dezelfde periode vorig jaar (100 miljoen euro). Terwijl de KLM 3 procent meer vloog, leverde dat slechts één procent meer passagiers en vracht op. De terugval van de beladingsgraad en de opbreng sten is met name merkbaar op de voor de KLM cruciale Noord- Atlantische routes en de Aziati sche routes. Winterverliezen De luchtvaartmaatschappij verwacht een substantieel lage re winst dan de 220 miljoen gul den in dezelfde periode vorig jaar. Samen met het zo merkwartaal is dit de periode waai-in de KLM het grote geld moet verdienen omdat de win terperiode meestal rode cijfers oplevert. De omvang van de winterverliezen zal straks be palen of de KLM het jaar afsluit met winst of verlies. Een woord voerder van KLM zegt dat er wel 'een positief resultaat' behaald zal worden. „We doen nu nog geen uitspraak over percenta ges. Dat doen we op 25 juli bij de presentatie van de cijfers." AMSTERDAM - Philips versterkt opnieuw zijn di visie voor medische appa ratuur. Philips Medical Systems (PMS) neemt voor 1,1 miljard dollar 2,86 miljard) de medi sche activiteiten van het Britse technologiecon cern Marconi over. Met de overname wordt Philips Medical Systems de tweede producent ter wereld van medische dia gnostische beeldvormen de apparatuur, met een jaaromzet van 5 miljard euro (ƒ11 miljard). Zo maakt PMS systemen voor computertomogra fie, nucleaire geneeskun de en magnetische reso nantie. Philips zegt met de laatste aanwinst zijn expansie programma voor PMS te hebben voltooid. De ko mende tijd zal vooral wor den gebruikt om de ver schillende overnames van de afgelopen 2,5 jaar te in tegreren in het concern. Niet de gehele medische divisie van Marconi blijkt overigens van waarde voor Philips. PMS wil de afdeling die zich bezig houdt met de distributie van onderdelen voor me dische apparatuur, weer doorverkopen. De ver wachte opbrengst zal de uiteindelijke overname prijs voor Marconi Medi cal Systems drukken. Het Nederlandse elektro nicaconcern is al enkele jaren op jacht in de medi sche sector. Zo nam het vorig jaar voor 4,4 mil jard Healthcare Solutions van het Amerikaanse Agi lent over. Verder kocht PMS het Amerikaanse Adac (nucleaire genees kunde) voor 1,1 miljard en een meerderheidsbe lang in Medquist (medi sche rapportage) voor 2,8 miljard. De campag ne begon eind 1998 met de inlijving van ATL Ultra sound (ultrasone diagno se) voor ƒ1,6 miljard. PMS concentreerde zich oorspronkelijk op de pro ductie van röntgenappa- raten en MNR-scanners. Met de overnames heeft Philips zijn portefeuille voor diagnostische appa ratuur aanzienlijk ver ruimd. ANP De KLM gaat extra maatrege len nemen om de tegenvallende resultaten te compenseren. De onderneming heeft al een om vangrijk kostenbesparingspro gramma achter de rug, waarbij vele honderden banen zijn geschrapt en het netwerk is in gekrompen. Deze operatie Ba seline zal volgens de KLM nu 'verscherpt' worden doorgezet. Een woordvoerder kon gisteren niet zeggen of daarbij opnieuw banen op het spel komen te staan. Tegenwind Topman L. van Wijk waar schuwde in mei al voor de eco nomische tegenwind, waarmee de luchtvaartindustrie sinds en kele maanden kampt. „Het zal duidelijk niet het niveau heb ben van het eerste kwartaal van het vorige boekjaar", zo zei hij toen. Een winstverwachting wilde hij destijds niet geven. De explicie te winstwaarschuwing bij de tussentijdse publicatie van de vervoerscijfers duidt erop, dat de tegenvallers groter zijn dan verwacht. Het aandeel KLM daalde van ochtend na het openen van de Amsterdamse beurs direct met 5,5 procent. De Amerikaanse KLM-partner Northwest Airli nes heeft het evenals andere grote maatschappijen in de VS dit jaar moeilijk door de econo mische terugval. De verminderde vraag naar vliegreizen komt bovenop de hoge kerosineprijzen. De brandstofprijzen lijken.over het hoogtepunt heen, maar de kero- sinerekening is nog steeds een veel grotere kostenpost dan en kele jaren terug. GPD/ANP Nieuwbouw van woontorens aan de Schiedamsedijk in Rotterdam van onze redactie binnenland ROTTERDAM - Nederland ontdekt de luxe woontoren als een nieuwe manier van grootstedelijk wonen. Gemeenten binden de strijd aan om de hoogste wol kenkrabber te mogen neerzetten. De sky line verandert definitief, stellen deskun digen op het gebied van hoogbouw in Nederland. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer constateert twee nieuwe pieken in woon vormen. „Er bestaat veel belangstelling voor het buiten wonen, maar er is ook een toenemende interesse in hoogstedelijk wonen", aldus een woordvoerster. Staats secretaris Remkes is er volgens haar blij mee, want hij bepleit meer variatie door onder meer de lucht in te gaan. „Hoogste- delijk wonen is populair en past daar pri ma in." „Die appartementen moeten dan wel groot zijh", weet M. Aarts, stedebouw- kundige in de gemeente Rotterdam. „Wij stimuleren appartementen te bouwen met een woonoppervlakte van 150 tot 300 vierkante meter. In Amsterdam is het chi que om in een grachtenpand te wonen, in een moderne stad is het de woontoren." Bij een laatste inschrijving voor tachtig appartementen in de Hoge Heren aan de Maas in Rotterdam hadden zich duizend gegadigden ingeschreven. Binnen een uur waren ze uitverkocht. Directeur woningbouw J. Crol van ING Vastgoed, een van de grote investeerders in hoogbouwprojecten, stelt dat de toene mende interesse in hoogbouw een reactie is op de Vinexlocaties, de grote woning- bouwlokaties bij enkele grotere steden. „En als je dan naar de stad trekt wordt het automatisch hoogbouw." ING Vastgoed is zelf betrokken bij de voorbereidingen van de woontoren Monte Video (125 meter) naast hotel New York in Rotterdam. Net als de Hoge Heren moet dit wooncomplex het nieuwe wonen vertegenwoordigen. „De appartementen in Monte Video wil len we aanbieden met een totaal diensten pakket, zoals een boodschappenservice, beveiliging en healthcentrum", zegt Crol. Ook op andere plaatsen komen dergelijke woontorens met een keur aan luxe. Volgens Crol heeft hoogbouw in Neder land en vooral in Rotterdam wortel ge schoten en zal de traditie zich voortzetten „Tilburg, Den Haag, Amsterdam, Leeu warden, Groningen, Eindhoven, Zoeter- meer; allemaal willen ze de lucht in, weet J. Klerks van de Stichting Hoogbouw. „Sommige steden gokken tussen de 80 en 100 meter, maar de grotere gaan voor woontorens tussen de 130 en 150 meter." Volgens prof.ir. F. Houben van Mecanoo Architekten in Delft worden de woonto rens meestal neergezet op de beste punten in een stad. „De stad wordt je tuin", is haar overtuiging. „Een woontoren geeft ook meer veiligheid en comfort. Boven dien hebben mensen er tegenwoordig meer geld voor over. Hoogbouw heeft ab solute waarde en zal zeker geen kortdu rende trend zijn." ANP door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Bedrijven die goederen willen verschepen via de havens in Vlissingen of Ter- neuzen, hebben iemand nodig die de weg kent. Een vertegen woordiger die op de hoogte is van de lokale situatie, bekend is met de havenregels en met de wetten op het vlak van invoer rechten en vreemdelingen. Maar ook iemand die bijvoor beeld het vervoer regelt van in gevlogen scheepsbemanning. Shipping, Trading Transport bv uit Vlissingen is zo'n spin in het web. Tien jaar geleden startten Alex Nelis en Willem Willemse Ship ping, Trading Transport bv. Een relatief klein bedrijf met als hoofddoel: scheepsagenturen. Het best is het werk van STT te vergelijken met dat van een re gisseur, een regelneef. „Een reder uit Afrika die goede ren wil verschepen naar de ha vens in Vlissingen of Terneuzen, kent hier heg nog steg", legt Ne lis uit. „Rederijen huren ons in om hen te vertegenwoordigen Wij zorgen bijvoorbeeld voor de aanmelding bij Zeeland Seaports en regelen een aanleg plaats. We zorgen dat afhanke lijk van de lading en bedoelin gen van de rederij de goederen kunnen worden op- of overge slagen en getransporteerd. Ver der verzorgen we de contacten met de douane, regelen de juiste papieren voor het invoeren en betalen de rechten en regelen zonodig een loods. Stel dat er scheepsbemanning wordt inge vlogen voor de vervolgreis, dan zorgen we voor vervoer vanaf Schiphol, we regelen de ver- blij fsaccommodatie en zorgen dat er geld en drinkwater aan boord is. Dan ook krijg je te ma ken met de vreemdelingenwet, en dus onderhouden we contac ten met de marechaussee." STT heeft een paraplufunctie waaronder een groot scala aan bedrijven is gevestigd. Waar het kan, schakelt STT zoveel moge lijk het Zeeuwse bedrijfsleven in. Zo zijn er contacten met De Scheldepoort als schepen moe ten worden gerepareerd. En moeten mensen worden opge haald op bijvoorbeeld Schiphol, dan is een belletje naar taxicen trale Vlissingen voldoende. Op het kantoor in Vlissingen- Oost werken twaalf medewer kers. Vorig jaar droegen die zorg voor 12.000 trailerladingen, 400 schepen via de havens in Vlis singen en Terneuzen en 150 schepen via andere Europese havens. Het bedrijf heeft vier freelancers in dienst die zaken Alex Nelis (links) en Willem Willemse van STT doen in Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten. „Het is zaak om in die landen met een vertegenwoordiger aanwezig te zijn", zegt Willemse. „Dat heeft te maken met taalbarrières en cultuurverschillen. Om zaken goed te kunnen laten verlopen, is het noodzakelijk er persoon lijk vertegenwoordigd te zijn." Groei In 1995 is de naam gewijzigd in STT bv Group of Companies door toetreding van partners die actief zijn in de logistiek en scheepvaart. Door de integratie van bedrijven in STT ontstond een intensieve samenwerking met scheepvaartbedrijven in Rotterdam. Het zorgde dat het bedrijf kon doorgroeien. In plaats van alleen goederen via Zeeuwse havens te verschepen, verscheept de Vlissingse onder neming sinds twee jaar ook via Franse, Duitse en Spaanse ha vens. Willemse: „We zijn in tien jaar tijd flink gegroeid en noodzake lij kei-wijs al vijf keer verhuisd. We begonnen in twee portaca- bins en groeiden door naar twee kamers in het huidige kantoor pand. Langzaam hebben we het gebouw opgeslokt. Binnenkort moeten we de zaak weer gaan verbouwen, omdat we er uit groeien. Daarom hebben we vergevorderde plannen voor een INlaam Shipping,Trading 8iTransport bv (STT) Plaats Vlissingen-Oost Opgericht 1991 Aantal werknemers 12 (vast) en 4freelancers actief op drie continenten Omzet enkele tientallen miljoenen guldens nieuw pand op de hoek van de Engelandweg en de Ritthemse- straat. De tekeningen zijn klaar en de vergunningen aange vraagd. Als het meezit start dit najaar de bouw en kunnen we het in september volgend jaar in gebruik nemen." Russen De uitbreiding is noodzakelijk vanwege de groeiende zakenre laties met Sint Petersburg. STT heeft al jaren contacten met de Russen. De komst van een nieu we lijndienst per schip voor kip pen-, varkens- en rundvlees, fruit en gedroogde vruchten sappen vanuit Brazilië naar Vlissingen is er een voorbeeld van. De lijndienst heeft STT op gezet in samenwerking met Zeeland Seaports, Kloosterboer en Caroline Ltd. De deels gelos te schepen worden in Vlissingen bijgeladen met producten be stemd voor Sint Petersburg. Voorlopig zal er eens in de twee weken een schip via de lijn dienst varen. De verwachting is datjaarlijksintotaal250.000 ton aan goederen van het Brazi liaanse Itajai naar Vlissingen zal gaan. Het vlees, fruit en de Het nationale spoorbedrijf verkeert in crisis en de top man verschuilt zich. Hans Huisinga staat nauwelijks jour nalisten te woord, interview- verzoeken worden stelselmatig door de afdeling voorlichting van de NS afgewezen. Intern is de communicatie bedroevend, extern al evenzeer. Maar voor sommige 'intervie wers' heeft NS-baas Hans alle tijd. Zo kwam een tijdje geleden het verzoek bij het NS-hoofd- kwartier binnen van Wouter ('Mickey') Huibregtsen. Hij wil de de leider van het spoorbedrijf spreken voor zijn Business News Radio-programma en zijn rubriek in Management Scope ('a meeting of minds'). Voor de gewezen McKinsey- topman en ex-voorzitter van het Nederlands Olympisch Comité gaan alle deuren open. En je denkt: leiders onder elkaar, dan is niveau verzekerd. Maar toch niet. De president-directeur mag zijn propagandatekstjes afdraaien. Zoals: de treinkaartjes zijn rela tief goedkoop gebleven, omdat de NS niet langer een staatsbe drijf zijn. Het bedrijf is goedko per en innovatiever gaan werken. En hebben sinds de ver zelfstandiging 'nog nooit zoveel treinen gereden'. Dat kan toch allemaal interes santer, heren topmannen. Een voorzetje dan: „Sinds de ver zelfstandiging hebben er nog nooit zoveel treinen niet gere den." (Maurice Wilbrink) Nederlandse bedrijven laten grote kansen liggen in het buitenland, omdat managers en verkopers hun vreemde talen niet goed beheersen. Nederlan ders weten niet wat je op welk moment precies kunt zeggen in het Engels, vindt Andrew Bax ter, die een bedrijf runt onder de naam English Business Com munications. Zo zeggen Nederlanders vaak 'shit'. „Maar voor veel Engelsen is dat woord in het openbaar best schokkend." Zeg nooit dat iets 'crap' is aan het product van een Britse zakenpartner, want daarmee staat het contract op het spel. Jules Hellendoorn verrichtte veertig jaar lang vertaalwerk voor de Brits-Nederlandse fir ma Shell. Hij verzamelde vele honderden fouten en flaters. Vraag niet een handtekening 'on the backside' van een formulier, want dat betekent 'op z'n ach terste'. En 'I'll be wearing an umbrella' is niet onvergeeflijk, maar ver makelijk is het wel voor een En gelsman en een erg professione le indruk maakt het niet. Want dit dragen van een paraplu houdt in dat de spreker er in ge kleed gaat. Overigens, als een kleine pleis ter op de wonde: een Brit spreekt over het algemeen nau welijks vreemde talen. Hem ontbreekt de noodzaak. Maar hij kan zich dan ook nauwelijks verplaatsen in een buitenlander die zich in een andere taal pro beert uit te drukken. Baxter: „Engelsen gaan ervan uit dat als je hun taal spreekt, je deze ook volledig beheerst." (Maurice Wilbrink) Vrouwelijke werknemers waarderen een open be drijfscultuur veel meer dan hun mannelijke collega's. Ze zijn bo vendien veel eerder dan mannen bereid om nieuwkomers op te nemen in hun organisatie. Dat is naar voren gekomen in het Nationaal Onderzoek Be drijfscultuur Werkzoekenden van het bureau Maqerdat daar voor 2690 baanzoekers heeft ondervraagd. Volgens dit bu reau kiezen werkzoekenden niet zozeer voor een baan, maar eerder voor een bepaalde be drijfscultuur, waarin ze zich meer thuis denken te voelen. Vrouwen zijn veel gevoeliger voor een bedrijfscultuur, zo blijkt uit het onderzoek. Ze staan ook meer open voor in vloeden van buitenaf. Onduidelijk is waarom: hebben ze wellicht minder te verliezen? (Maurice Wilbrink) foto Lex de Meester bevroren fruitsappen zijn deels bedoeld voor consumptie in Ne derland, deels voor export naar andere Europese landen en deels voor export naar het Rus sische Sint Petersburg. STT ver zorgt en begeleidt al enige jaren transporten per schip naar de Russische stad. Willemse: „Oost-Europa is snel groeiende markt. STT moet de komende jaren alle zeilen bij zetten om die groei te kunnen bijhouden. We denken de ko mendejaren nog flink te kunnen groeien, niet in de laatste plaats door de komst van nieuwe be drijven, de aanleg van nieuwe havens en de Westerscheldetun- nel en de tunnel bij Sluiskil. Daardoor wordt een vlotte goe derenstroom naar België en Noord-Frankrijk mogelijk. En dat zal de economischp positie van Zeeland flink versterken." Op 31 augustus viert STT haar tienjarig bestaan in partyres taurant Huis ter Schelde in Koudekerke. Er zijn vierhon derd relaties uitgenodigd. In middels hebben genodigden uit de Verenigde Staten, Afrika en alle hoeken van Europa aange geven te zullen komen. doorRob van Ginneken DEN HAAG - Sinds 1 juli krijgen kopers van een 'scho ne auto' ruim zevenhonderd gulden terug, volgens de nieuwste stimuleringsrege ling voor auto's die aan stren ge milieunormen voldoen. Alleen zijn een heleboel au tomerken er nog niet klaar voor. Wie vanaf deze week een nieuwe auto koopt, doet er goed aan eerst even te infor meren of de modellen op het boodschappenlijstje al dan niet binnen de kersverse 'Fis cale Stimulei'ing Schone Personen- en bestelauto's' vallen. Zo ja, dan stort het Centraal Bureau Motor rijtuigenbelasting 325 716) op de bankrekening van de koper. De milieubonus is - zoals de naam al aangeeft - bedoeld om de invoering van de minst vervuilende auto's te bevor deren. De bonus wordt toege wezen als de auto nu al aan de milieunormen voor het jaar 2005 voldoet en bovendien een extra test op het gebied van de koude start doorstaat. Juist dan is de uitstoot van een automotor immers het hoogst. Saillant detail: die laatste test bestaat in een aantal Duitse regio 's al en dat betekent dat vooral Duits ge oriënteerde merken meteen van de korting profiteren. In 2005 moeten alle auto's aan de extreem strenge nor men voldoen, daarom wordt de uitgekeerde bonus per jaar teruggeschroefd. Om over een paar jaar op nul te eindigen. Overigens zijn er voor diesels nog wat hogere premies ingebouwd, maar die auto's zijn in de populaire klassen nog niet in beeld. Onder de topvijf van de Ne derlandse automerken ont staat een duidelijke tweede ling. Opel meldt dat vrijwel al zijn benzinemodellen aan de eisen voldoen, Volkswa gen laat vergelijkbare gelui den horen en kan vrijwel als enige merk in de dieselafde ling meedoen, met de '3-li- ter'-Lupo. Ook Ford heeft een vrij groot aantal versies dat goed scoort. Renault en Peugeot hebben echter nog geen auto's die de premie binnenkort aan hun klanten kunnen presenteren. Renault meldt dat daar bin nen enkele maanden veran dering in kan komen, omdat de fabriek in actie is geko men. Peugeot zegt dat nog niet op korte termijn te zien gebeu ren. Nog wat voorbeelden: bij het grootste Japanse merk Toyo ta komt alleen de zeer specia le Prius (met een hybride aandrijving van brandstof en elektriciteit) in aanmerking, Fiat doet als grootste Itali aanse merk mee met zijn Sei- cento en de populairste Pun- to, terwijl het Spaanse Seat zich in nevelen hult. Verschuivingen Binnen de autowereld ver wacht men dat de nieuwe sti muleringsregeling zeker in het segment van de kleine benzinemodellen wel eens gevoelige verschuivingen te weeg kan brengen. Juist daar tikt een bedrag van 716 gul den immers stevig aan. De belangenvereniging van de auto-industrie in Nederland, de RAI vindt het positief dat 'dit nieuws nu eens uit de al gemene middelen wordt be kostigd en niet voor extra lasten van de autorijders zorgt'. GPD NEW YORK - Kort na het mis lukken van de fusie tussen Ge neral Electric (GE) en Honey well International is de bestuursvoorzitter van Honey well opgestapt. Michael Bonsig- nore maakt plaats voor Michael Bossidy, een oudgediende van het concern. De Europese Commissie ver bood dinsdag de fusie tussen General Electric en Honeywell. Eurocommissaris Monti vrees de een te sterke combinatie op allerlei terreinen. Het aftreden van Bonsignore komt niet als een verrassing. Hij had zich de afgelopen tij$;hard gemaakt voor een fusie met het veel grotere GE. RTfflAFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9