PZC
Haven moet toontje lager zingen
Ak
OPRIJS!
Gimbrère
Johan brengt de stappers thuis
At
15
David Vandekop
Vandalen maken
het steeds bonter
in Sint Jansteen
Provinciaal werkend
indicatieorgaan is
voor RIO acceptabel
Zeebrugge vindt Vlissingen allerminst de voortrekker in Scheldemondgebied
Bedrijf Zierikzee helpt bij berging Koersk
EXTRA VERLAAGDE PRIJZEN
zeeuws almanak
Commando
ZEEUWS-VLAANDEREN
donderdag 5 juli 2001
door Wout Bareman
ZEEBRUGGE - De haven van
Vlissingen trekt bij de presenta
tie op de internationale markt
een te grote broek aan. Voorzit
ter J. Coens van het havenbe
stuur van Zeebrugge stelt vast
dat de haven zich ten onrechte
verkoopt als dé voortrekker vap
de havens in het Scheldemond
gebied. „Vlissingen is nog lang
niet wat het zegt dat het is",
meent Coens.
Eerder dit jaar volgde hij de il
lustere havenbaron F. Traen op,
die de Maatschappij der Brugse
Zeevaartinrichtingen (MZB) de
(Advertentie)
donderdag
vanaf 17.30 uur
De Brasserie
Quesedilla's met salade
(vegatarisch) f 15.00
Baskische kip f 20,00
Kabeljauw met bric f 25,00
exposities
iSaudara
Ben
Sleeuwenhoek
en verder
Zeeuwse grafiek
Rei mond Kimpe
Eric Odinot
kijk ook op
www.bcstcwinkelvanncderland.nl
afgelopen 26 jaar uitbouwde tot
een (overheids-)NV, die nu na
Antwerpen de tweede grote
Vlaamse zeehaven beheert met
een goederenoverslag van 35,4
miljoen ton in 2000.
Coens: „Vlissingen moet het al
lemaal nog bewijzen. Maar het
is simpel. Zet de cijfers van Zee
land Seaports (Vlissingen en
Terneuzen) en die van Zeebrug
ge naast elkaar en je ziet her ver
schil: respectievelijk 24 miljoen
ton en 3 5,4 milj oen ton overslag.
Ik geef wel toe dat Vlissingen
bepaalde potenties in zich heeft,
maar ze worden vaak te dik aan
gezet. Het stoort ons overigens
geenszins. Wij gaan onze eigen
weg en presteren liever in de ha
ven zelf - met een gezonde groei
van de trafieken - dan aan de ta
fels met het groene laken, waar
eindeloos overleg kan worden
gevoerd."
Het is meteen de belangrijkste
reden, waarom Zeebrugge een
mogelijke nauwere samenwer
king met de andere kleinere zee
havens in het Scheldemondge
bied vooruit schuift naar een
verdere toekomst. Coens: „Wij
zetten primair in - en we weten
ons daarin gesteund door de
Vlaamse premier Dewael - op de
uitbouw van Port of Flanders,
de gezamenlijke presentatie van
de Vlaamse havens op de we
reldmarkt. We moeten af van
het lokale denken, alleen al om
dat we meer en meer te maken
hebben met een bundeling van
krachten bij de wereldwijd ope
rerende rederijen. We moeten
elkaar geen vliegen afvangen,
maar ervoor zorgen dat, als een
klant de ene haven de rug toe
keert, die klant wel behouden
blijft voor Vlaanderen."
Haventopman Coens consta
teert een kentering in het den
ken van de grootste Vlaamse ha
vens (Antwerpen, Zeebrugge,
Gent en Oostende). „Er blijkt, in
de Vlaamse Havencommissie,
bereidheid naar elkaar te luiste
ren en samen te werken. Onze
prioriteit ligt bij het uitbouwen
van de as Antwerpen-Zeebrug-
ge. We moeten in gezamenlijk
heid werken aan een strategie
voor het aantrekken van contai
nertrafieken, Antwerpen en
Zeebrugge naar voren schuiven
als dé maritieme toegang tot
West-Europa. Het is een ideale
combinatie: Zeebrugge als de
haven aan zee, Antwerpen als de
haven ver landinwaarts met
goede achterlandverbindin
gen."
Dat de grootste containerver
werker, Hessenatie (nu Hes-
senoord), koos voor de bouw van
de Westerschelde Container
Terminal bij Vlissingen, zegt
Coens niets. „Hessenatie be
schikte al over vestigingen aan
de voordeur (bij ons) en aan de
achterdeur (Antwerpen). Ze
konden het zich niet permitte
ren dat er vervolgens iemand
anders hun huis zouden binnen
dringen. Daarom hebben ze
voor Vlissingen gekozen. Maar
zeg nu zelf: zijn de achterland
verbindingen van Vlissingen zo
bijzonder? Ze doen voorkomen
van wel, maar is die infrastruc
tuur al gerealiseerd? Nee dus!
Wij beschikken daarentegen
over goede aan- en afvoerlijnen
per spoor en over de weg en ook
op binnenvaartgebied staan we
er - onder meer met de kruip-
lijn-coasters - helemaal niet zo
slecht voor als wordt beweerd."
Coens geeft wel grif toe dat de
aanleg van het Noorderkanaal
tussen Zeebrugge en Gent zeer
welkom zou zijn.
Voorzitter J. Coens van het havenbestuur van Zeebrugge: „Vlissingen is nog lang niet wat het zegt dat het is."
foto Charles Strijd
door Famke van Loon
ZIERIKZEE - SeaTec Under
watersystems BV uit Zierikzee
gaat meewerken aan de berging
van de Russische atoomonder
zeeër Koersk.
De dochtermaatschappij van
Noordhoek Diving, een aanne
mer van onderwaterwerken, zal
voor de verankering zorgen die
nodig is om de kop van de onder
zeeër te kunnen afzagen.
De regie van de berging is ge
gund aan de Nederlandse takel
specialist Mammoet. Op zijn
beurt heeft dit bedrijf de hulp
ingeroepen van bergingsbedrijf
Smit Tak en nu SeaTec Under-
watersystems.
Het Zierikzeese bedrijf, dat on
derdeel uitmaakt van de Noord-
hoek Groep, beschikt immers
als enige over een pompsysteem
om heipalen in de zeebodem aan
te brengen. Dat systeem biedt
tal van voordelen boven het ge
bruikelijke, conventionele hei
werk.
Directeur M. Hardon legt uit dat
de apparatuur van SeaTec
wordt gebruikt voor de veran
kering van de kop van de
Koersk, die Mammoet wil ber
gen door hem er eerst af te za
gen.
Hardon is een beetje trots dat
zijn bedrijf mee gaat werken
aan de veelbesproken bergings-
operatie.Volgende week ver
trekt het materiaal naar de
Barentszzee, waarna twee me
dewerkers van SeaTec zullen
volgen om het systeem te bedie-
WM
door Jacques Cats
Een handvol wakkere man
nen zorgt ervoor dat de
stappende jeugd na een bezoek
aan disco en café tegen het krie
ken van de dag weer veilig thuis
of op de camping belandt. Het
zijn de chauffeurs van touring
cars, die vanwege de speciale
vorm van vervoer met discobus
sen worden aangeduid.
Zonder die extra service in het
holst van de nacht sliepen er
heel wat mensen slecht. Door
drank overmande jongelui zou
den gaan dolen en onderweg la
waai veroorzaken, om nog te
zwijgen van de toenemende
kansen op vernielingen. En me
nig ouder zou in bed liggen woe
len; hoe komt zoon of dochter
thuis.
Johan de Kraker (55) uit Vrou
wenpolder is zo'n discobus
chauffeur. Hij heeft ervaring
opgedaan op routes vanaf Goes
naar Bevelandse dorpen en op
de trajecten vanuit Vlissingen
en Middelburg naar discotheek
De Hooizolder bij Westkapelle.
Het tegen een schappelijke prijs
gepresenteerde vervoer vervult
een nuttige functie. De Hooizol
der biedt de heenreis zelfs gi'atis
aan. Honderden, overwegend
jonge, mensen maken er gebruik
van. „Dat scheelt een berg au
to's op de weg", wijst de chauf
feur op een belangrijk veilig
heidsaspect.
De Kraker rijdt een variëteit
aan vrachtjes. Personeelsreis-
jes, schoolvervoer, excursies.
Het discovervoer springt er niet
alleen uit omdat het werk begint
op een tijdstip dat een normaal
mens het bed op zoekt. Het ver
schil zit 'm ook in de conditie
van het reizigersaanbod. „Er
zijn erbij die een aardig slokje
op hebben. En dan is de een wat
minder aanspreekbaar dan de
ander. Maar als je twee jaar op
zo'n lijn van Goes naar de dor
pen zit, weet je op den duur wel
wie waar naartoe of eruit moet.
Met het rijden op de Hooizolder
ligt dat anders. Daar heb je ook
met toerisme te maken en dus
met wisselend publiek in je bus.
Met een vaste groep krijg je
meer binding. Dan begroeten ze
je ook met 'hoi, Jovie', echt ge
moedelijk."
Opstandig
„Je krijgt als discobuschauffeur
een beetje een sociale functie. Je
moet niet overal tegenin gaan.
Ook niet als ze proberen de ka
chel met je aan te maken. Ge
woon laten lullen. Een beetje
meedoen soms. Rustig benade
ren is nog beter. Des te gemak
kelijker kun je er mee omgaan.
Natuurlijk heb je er altijd uit
zonderingen tussen zitten. Ik
heb er wel eens een gehad die
een klein beetje opstandig was.
Maar die bood veertien dagen
later wel zijn excuses aan. En
wie over z'n nek gaat, mag de
boel zelf opruimen. Ik ben geen
schoonmaker maar buschauf
feur."
De vervoerders die de disco
klanten af en aan rijden zetten
daarvoor niet hun duurste ma
terieel in. Maar het zijn ook
weer geen voertuigen die met
Johan de Kraker: „Als chauffeur van een discobus heb je een beetje een sociale functie".
(Advertentie)
Plus Min
Rampweg 24a
Renesse
tel. 0111 -461497
De sculpturen
15 - 07 t/m 12 - 08
Stadhuismuseum
Meelstraat 6
Zierikzee
tel. 0111 - 454464
Klein plastiek
30 - 06 t/m 02 - 09
touwtjes bij elkaar worden ge
houden. „Je hebt natuurlijk wel
te maken met een klant", zegt
De Kraker. „En een klant heeft
recht op goed vervoer. Maar de
bussen waarmee we rijden moe
ten wel tegen een stootje kun
nen, zodat een stoel niet breekt
als er iemand komt te vallen. En
ook moet zo'n bus gemakkelijk
schoon te maken zijn."
„Agressie aan boord? Dat valt
wel mee. Kijk, een lijndienst-
chauffeur krijgt ook wel eens
tikken. En op straat komt het
net zo goed voor dat het knok
ken is. Via een mobieltje is snel
contact gelegd met de politie. Ik
heb maar een paar keer assis
tentie nodig gehad. En wie het te
bont maakt, wordt een volgende
keer niet meer meegenomen."
De jongelui van tegenwoordig
zijn stevige drinkers. Als ze dan
ook nog gaan blowen, zit de dis
cobuschauffeur met de gebak
ken peren: „Die mensen zijn bij
na niet wakker te krijgen. Die
laten we dan gewoon zitten.
Soms worden ze in de loop van
de dag wakker als de bus al lang
en breed in de garage staat."
De ritten in de late nacht zijn
vaak belevenissen op zich. En
dan heeft de chauffeur het niet
NACHTWERK
over het slappe geouwehoer
achter zich. De Kraker wordt
bijna lyrisch alshij over het och
tendgloren praat en het zicht
wordt veraangenaamd door het
eerste morgenlicht dat de lucht
oranje kleurt. „Prachtig is dat."
En als hij dan, onderlangs de
duinen bij Dishoek rijdend, de
vogels hoort fluiten dan wil de
chauffeur het wel eens denken:
wat heb ik toch een mooi baan
tje. „Soms zou je bijna de bus
even langs de kant willen zetten
om te luisteren en te genieten
van de natuur. En na een buitje
kan alles zo lekker fris ruiken."
Het is vijf uur in de ochtend als
de Hooizolder sluit en De Kra
ker aan de laatste rit kan begin
nen. Op verzoek van baas en op
drachtgever is hij niet al te
streng in de handhaving van een
stipte vertrektijd. Het is voor de
stappers de laatste mogelijk
heid om comfortabel thuis te
komen en misschien is het net
wel dringen in de vestiaire. In
(Advertentie)
deel zomercollectie
LANGE DELFT 16 MIDDELBURG
foto Ruben Oreel
een enkel geval strijkt de bus
chauffeur zelfs de hand over het
hart om in een dorp dat buiten
de route ligt een stel meisjes vei
lig voor de deur van de camping
af te zetten.
Tegen de tij d dat Johan leeg is, is
het een uur later. Gaat hij door
naar de garage om af te tanken
en de bus schoon te maken dan
komt daar nog een uurtje bij.
„En als ik dan thuis ben, ben ik
het die een lekker borreltje
neemt."
door René van Stee
TERNEUZEN - Met het bestuur
van het regionaal indicatie-or
gaan (RIO) Zeeuws-Vlaande-
ren, met als belangrijkste taak
het bepalen of iemand in aan
merking komt voor verpleging
of zorg, valt te praten over de
vorming van een provinciaal in
dicatie-orgaan.
„De politiek is hier nog uit,
maar als de kwaliteit van de
dienstverlening in Zeeuws-
Vlaanderen minimaal op het
zelfde peil blijft en indicatie
adviseurs op locatie hun werk
kunnen blijven doen, valt wat
ons betreft hierover gerust te
praten", aldus voorzitter L. Wil
le van het RIO Zeeuws-Vlaan-
deren bij de bespreking van het
jaarverslag over 2000. Hij denkt
aan een structuur waarin be
paalde diensten centraal wor
den georganiseerd en de opzet
van een gezamenlijke vervan-
gingspool van de vier RIO's in
Zeeland.
Verder bleek dat het RIO
Zeeuws-Vlaanderen op korte
termijn minimaal één extra in
dicatie-adviseur nodig heeft.
Een dergelijke uitbreiding kost
jaarlijks zo'n honderdduizend
gulden extra. Die komen voor
rekening van de zeven deelne
mende Zeeuw-Vlaamse ge
meenten, die jaarlijks zo'n 1,6
miljoen gulden voor het RIO be
schikbaar stellen.
Meer aanvragen
Hoewel het RIO er het eerste
kwartaal van 2 001 in slaagde elf
procent meer aanvragen te be
handelen dan in het eerste
kwartaal van 2000, bedroeg de
werkvoorraad op 1 april van dit
jaar 104. De verwachting is dat
deze trend zich doorzet en er
meer aanvragen komen. Dit
blijkt inmiddels uit het eerste
kwartaal van 2001, waarin het
aantal aanvragen met ruim ze
ventien procent is gestegen ten
opzichte van het eerste kwar
taal in 2000. Deze stijging is
meer dan twee keer zo groot als
in de rest van Nederland, met als
gevolg dat per 1 juli van dit jaar
390 gevallen in procedure wa
ren. Hiervan werd in 21 gevallen
de contractuele termijn van zes
weken overschreden en stonden
43 gevallen 'geparkeerd', omdat
een indicatie-advies door ruim
tegebrek bij zorginstellingen
toch geen onmiddellijke zorg
oplevert.
„In combinatie met de komende
periode waarin de vakantie van
indicatie-adviseurs valt en een
zwangerschapsvervanging in
het laatste kwartaal van dit
jaar, zal de werkvoorraad zon
der verdere actie krachtig oplo
pen. De indicatie-adviseurs (12
personen die 8,4 formatieplaat
sen bezetten) werken keihard
om de werkvoorraad binnen de
termijn te houden. Er is dus geen
sprake van onwil. Niettemin is
hulp onmiddellijk nodig en
moeten de verantwoordelijke
portefeuillehouders zo spoedig
mogelijk bij elkaar komen om
zich over deze problematiek te
buigen", aldus Wille.
Achterstanden
Wille wees ook op capaciteits
problemen. Medewerkers vol
gen extra bijscholing en er is
sprake van een tijdelijke, lagere
productie door de binnenkort in
te voeren omschakeling van
productgerichte naar functie
gerichte indicering. De kans is
verder groot dat de taken van
het RIO worden uitgebreid met
indicaties voor lichamelijk, vi
sueel en verstandelijk gehandi
capten. Wellicht komen ook de
indicaties in het kader van de
Wet Voorzieningen Gehandi
capten onder verantwoorde
lijkheid van het RIO.
Het RIO Zeeuws-Vlaanderen
nam in 2000 bijna 5300 beslui
ten. Dit aantal lag iets hoger dan
het aantal aanvragen, omdat er
in dat jaar ook enkele aanvra
gen uit 1999 waren verwerkt. De
gemeenten hebben vorig jaar
eveneens structureel 80.000
gulden per jaar aan het budget
toegevoegd. Daarnaast is voor
het wegwerken van de achter
standen in datzelfde jaar een
malig 111.000 gulden subsidie
toegekend.
door René Hoonhorst
SINT JANSTEEN - De dorps
raad Sint Jansteen vraagt
aandacht voor toenemend van
dalisme en baldadigheid tijdens
festiviteiten in het dorp. Vooral
in het centrum van Sint Jan
steen, tussen het Martje van
Wardje en gemeenschapscen
trum De Warande, is het regel
matig raak na afloop van de
jeugdsoos of een dorpsfeest.
Voorzitter F. de Maat van de
dorpsraad wil de problemen ze-
kerniet overdrijven. Anderzijds
kan de dorpsraad de klachten
van vooral Wilhelminastraat-
bewoners niet bagatelliseren.
De jeugdsoos in De Warande
veroorzaakt steeds meer over
last en irritatie. Mensen klagen
over geluidsoverlast en balda
dige jongeren, vooral na festivi
teiten als de kermis, de midzo-
mermarkt en jeugdsozen.
De klachten variëren van het
verplaatsen van bloembakken
tot het urineren door brieven
bussen. De Maat stelt dat het
aantal klachten dat de dorps
raad bereikt nog altijd niet echt
hoog is. „Aan de andere kant
weten we als raad dat je je aan
kleine pesterijtjes ook behoor
lijk kunt ergeren. Zo zijn eind
vorig jaar de kerstbomen die de
dorpsraad had geplaatst bij de
kerststal weggehaald. We von
den ze in de tuin van een huis een
eindje verderop terug."
De dorpsraad wil eind augustus
een vergadering beleggen waar
bij de drie horeca-exploitanten,
de coördinator van de jeugds
oos, de wijkagent en de coördi
nator jeugdzaken van de
gemeente Hulst worden uitge
nodigd. Dan wordt het aantal
uitingen van baldadigheid be
sproken. Eind augustus is vroeg
genoeg, omdat de dorpsfeesten
achter de rug zijn en ook de
jeugdsoos stil ligt tijdens het
hoogseizoen. Volgens De Maat
zou uit dat gesprek kunnen blij
ken dat de jeugd van Sint Jan
steen behoefte heeft aan een
hangplek.
Maar hij kan zich ook voorstel
len dat de uitbaters van de cafés
en de organisatoren van de
jeugdsoos de bezoekers nog eens
op het voorkomen van overlast
wijzen. Daarnaast zou de politie
extra of langer kunnen contro
leren na festiviteiten.
„Maar het kan ook zijn dat we
moeten constateren dat we in
Sint Jansteen nog niet veel te
klagen hebben. De Stichting
Ideële Reclame (SIRE) houdt
momenteel een campagne 'sta
stil bij geweld'. De spotjes en
advertenties zijn erop gericht
dat passanten slachtoffei's van
geweld op straat bijstaan. Op
zich logisch natuurlijk, maar
het lijkt wel alsof geweld op
straat al gewoon wordt gevon
den in de rest van Nederland. Zo
erg is het in ons dorp gelukkig
niet."
De Goese familie heeft sinds
kort gezinsuitbreiding on
dergaan. Een jonkie uit het
asiel is liefdevol opgenomen.
Nu blijkt het Mechels herder
tje de eerste maanden van
zijn prille leven weinig op
voeding te hebben genoten.
Het is op zich een goedaardig
beestje, maar luisteren is niet
zijn sterkste kant.
Baas en bazin zijn dxis elke
dag druk bezig om de blaffen
de huisgenoot enige fat
soensnormen bij te brengen.
Dat gebeurt met salvo's com
mando's en chantage met al
lerlei lekkernijen, zoals hon
dencrackers, pensstaafjes en
geroosterde varkensoren.
Desondanks is het niet de
beste leerling van de klas.
Luisteren doet hond toch
vooral wanneer hij denkt dat
het nuttig is.
De Goese opvoeders waren
deze week echter stomver
baasd. Het pleegdier kuierde
in de tuin en keek rustig toe
hoe het er bij de buren aan toe
gaat. Vanuit de aangrenzen
de tuin klonk enig kabaal.
Vader brulde tegen zijn zoon
tje: „Wanneer ga je nou ein
delijk eens zitten..."
Waarop de hond keurig zijn
achterwerk op de uitgewas
sen grindtegels plantte.