PZC Haven moet toontje lager zingen Ak OPRIJS! Gimbrère Johan brengt de stappers thuis At 15 David Vandekop Vandalen maken het steeds bonter in Sint Jansteen Provinciaal werkend indicatieorgaan is voor RIO acceptabel Zeebrugge vindt Vlissingen allerminst de voortrekker in Scheldemondgebied Bedrijf Zierikzee helpt bij berging Koersk EXTRA VERLAAGDE PRIJZEN zeeuws almanak Commando ZEEUWS-VLAANDEREN donderdag 5 juli 2001 door Wout Bareman ZEEBRUGGE - De haven van Vlissingen trekt bij de presenta tie op de internationale markt een te grote broek aan. Voorzit ter J. Coens van het havenbe stuur van Zeebrugge stelt vast dat de haven zich ten onrechte verkoopt als dé voortrekker vap de havens in het Scheldemond gebied. „Vlissingen is nog lang niet wat het zegt dat het is", meent Coens. Eerder dit jaar volgde hij de il lustere havenbaron F. Traen op, die de Maatschappij der Brugse Zeevaartinrichtingen (MZB) de (Advertentie) donderdag vanaf 17.30 uur De Brasserie Quesedilla's met salade (vegatarisch) f 15.00 Baskische kip f 20,00 Kabeljauw met bric f 25,00 exposities iSaudara Ben Sleeuwenhoek en verder Zeeuwse grafiek Rei mond Kimpe Eric Odinot kijk ook op www.bcstcwinkelvanncderland.nl afgelopen 26 jaar uitbouwde tot een (overheids-)NV, die nu na Antwerpen de tweede grote Vlaamse zeehaven beheert met een goederenoverslag van 35,4 miljoen ton in 2000. Coens: „Vlissingen moet het al lemaal nog bewijzen. Maar het is simpel. Zet de cijfers van Zee land Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en die van Zeebrug ge naast elkaar en je ziet her ver schil: respectievelijk 24 miljoen ton en 3 5,4 milj oen ton overslag. Ik geef wel toe dat Vlissingen bepaalde potenties in zich heeft, maar ze worden vaak te dik aan gezet. Het stoort ons overigens geenszins. Wij gaan onze eigen weg en presteren liever in de ha ven zelf - met een gezonde groei van de trafieken - dan aan de ta fels met het groene laken, waar eindeloos overleg kan worden gevoerd." Het is meteen de belangrijkste reden, waarom Zeebrugge een mogelijke nauwere samenwer king met de andere kleinere zee havens in het Scheldemondge bied vooruit schuift naar een verdere toekomst. Coens: „Wij zetten primair in - en we weten ons daarin gesteund door de Vlaamse premier Dewael - op de uitbouw van Port of Flanders, de gezamenlijke presentatie van de Vlaamse havens op de we reldmarkt. We moeten af van het lokale denken, alleen al om dat we meer en meer te maken hebben met een bundeling van krachten bij de wereldwijd ope rerende rederijen. We moeten elkaar geen vliegen afvangen, maar ervoor zorgen dat, als een klant de ene haven de rug toe keert, die klant wel behouden blijft voor Vlaanderen." Haventopman Coens consta teert een kentering in het den ken van de grootste Vlaamse ha vens (Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende). „Er blijkt, in de Vlaamse Havencommissie, bereidheid naar elkaar te luiste ren en samen te werken. Onze prioriteit ligt bij het uitbouwen van de as Antwerpen-Zeebrug- ge. We moeten in gezamenlijk heid werken aan een strategie voor het aantrekken van contai nertrafieken, Antwerpen en Zeebrugge naar voren schuiven als dé maritieme toegang tot West-Europa. Het is een ideale combinatie: Zeebrugge als de haven aan zee, Antwerpen als de haven ver landinwaarts met goede achterlandverbindin gen." Dat de grootste containerver werker, Hessenatie (nu Hes- senoord), koos voor de bouw van de Westerschelde Container Terminal bij Vlissingen, zegt Coens niets. „Hessenatie be schikte al over vestigingen aan de voordeur (bij ons) en aan de achterdeur (Antwerpen). Ze konden het zich niet permitte ren dat er vervolgens iemand anders hun huis zouden binnen dringen. Daarom hebben ze voor Vlissingen gekozen. Maar zeg nu zelf: zijn de achterland verbindingen van Vlissingen zo bijzonder? Ze doen voorkomen van wel, maar is die infrastruc tuur al gerealiseerd? Nee dus! Wij beschikken daarentegen over goede aan- en afvoerlijnen per spoor en over de weg en ook op binnenvaartgebied staan we er - onder meer met de kruip- lijn-coasters - helemaal niet zo slecht voor als wordt beweerd." Coens geeft wel grif toe dat de aanleg van het Noorderkanaal tussen Zeebrugge en Gent zeer welkom zou zijn. Voorzitter J. Coens van het havenbestuur van Zeebrugge: „Vlissingen is nog lang niet wat het zegt dat het is." foto Charles Strijd door Famke van Loon ZIERIKZEE - SeaTec Under watersystems BV uit Zierikzee gaat meewerken aan de berging van de Russische atoomonder zeeër Koersk. De dochtermaatschappij van Noordhoek Diving, een aanne mer van onderwaterwerken, zal voor de verankering zorgen die nodig is om de kop van de onder zeeër te kunnen afzagen. De regie van de berging is ge gund aan de Nederlandse takel specialist Mammoet. Op zijn beurt heeft dit bedrijf de hulp ingeroepen van bergingsbedrijf Smit Tak en nu SeaTec Under- watersystems. Het Zierikzeese bedrijf, dat on derdeel uitmaakt van de Noord- hoek Groep, beschikt immers als enige over een pompsysteem om heipalen in de zeebodem aan te brengen. Dat systeem biedt tal van voordelen boven het ge bruikelijke, conventionele hei werk. Directeur M. Hardon legt uit dat de apparatuur van SeaTec wordt gebruikt voor de veran kering van de kop van de Koersk, die Mammoet wil ber gen door hem er eerst af te za gen. Hardon is een beetje trots dat zijn bedrijf mee gaat werken aan de veelbesproken bergings- operatie.Volgende week ver trekt het materiaal naar de Barentszzee, waarna twee me dewerkers van SeaTec zullen volgen om het systeem te bedie- WM door Jacques Cats Een handvol wakkere man nen zorgt ervoor dat de stappende jeugd na een bezoek aan disco en café tegen het krie ken van de dag weer veilig thuis of op de camping belandt. Het zijn de chauffeurs van touring cars, die vanwege de speciale vorm van vervoer met discobus sen worden aangeduid. Zonder die extra service in het holst van de nacht sliepen er heel wat mensen slecht. Door drank overmande jongelui zou den gaan dolen en onderweg la waai veroorzaken, om nog te zwijgen van de toenemende kansen op vernielingen. En me nig ouder zou in bed liggen woe len; hoe komt zoon of dochter thuis. Johan de Kraker (55) uit Vrou wenpolder is zo'n discobus chauffeur. Hij heeft ervaring opgedaan op routes vanaf Goes naar Bevelandse dorpen en op de trajecten vanuit Vlissingen en Middelburg naar discotheek De Hooizolder bij Westkapelle. Het tegen een schappelijke prijs gepresenteerde vervoer vervult een nuttige functie. De Hooizol der biedt de heenreis zelfs gi'atis aan. Honderden, overwegend jonge, mensen maken er gebruik van. „Dat scheelt een berg au to's op de weg", wijst de chauf feur op een belangrijk veilig heidsaspect. De Kraker rijdt een variëteit aan vrachtjes. Personeelsreis- jes, schoolvervoer, excursies. Het discovervoer springt er niet alleen uit omdat het werk begint op een tijdstip dat een normaal mens het bed op zoekt. Het ver schil zit 'm ook in de conditie van het reizigersaanbod. „Er zijn erbij die een aardig slokje op hebben. En dan is de een wat minder aanspreekbaar dan de ander. Maar als je twee jaar op zo'n lijn van Goes naar de dor pen zit, weet je op den duur wel wie waar naartoe of eruit moet. Met het rijden op de Hooizolder ligt dat anders. Daar heb je ook met toerisme te maken en dus met wisselend publiek in je bus. Met een vaste groep krijg je meer binding. Dan begroeten ze je ook met 'hoi, Jovie', echt ge moedelijk." Opstandig „Je krijgt als discobuschauffeur een beetje een sociale functie. Je moet niet overal tegenin gaan. Ook niet als ze proberen de ka chel met je aan te maken. Ge woon laten lullen. Een beetje meedoen soms. Rustig benade ren is nog beter. Des te gemak kelijker kun je er mee omgaan. Natuurlijk heb je er altijd uit zonderingen tussen zitten. Ik heb er wel eens een gehad die een klein beetje opstandig was. Maar die bood veertien dagen later wel zijn excuses aan. En wie over z'n nek gaat, mag de boel zelf opruimen. Ik ben geen schoonmaker maar buschauf feur." De vervoerders die de disco klanten af en aan rijden zetten daarvoor niet hun duurste ma terieel in. Maar het zijn ook weer geen voertuigen die met Johan de Kraker: „Als chauffeur van een discobus heb je een beetje een sociale functie". (Advertentie) Plus Min Rampweg 24a Renesse tel. 0111 -461497 De sculpturen 15 - 07 t/m 12 - 08 Stadhuismuseum Meelstraat 6 Zierikzee tel. 0111 - 454464 Klein plastiek 30 - 06 t/m 02 - 09 touwtjes bij elkaar worden ge houden. „Je hebt natuurlijk wel te maken met een klant", zegt De Kraker. „En een klant heeft recht op goed vervoer. Maar de bussen waarmee we rijden moe ten wel tegen een stootje kun nen, zodat een stoel niet breekt als er iemand komt te vallen. En ook moet zo'n bus gemakkelijk schoon te maken zijn." „Agressie aan boord? Dat valt wel mee. Kijk, een lijndienst- chauffeur krijgt ook wel eens tikken. En op straat komt het net zo goed voor dat het knok ken is. Via een mobieltje is snel contact gelegd met de politie. Ik heb maar een paar keer assis tentie nodig gehad. En wie het te bont maakt, wordt een volgende keer niet meer meegenomen." De jongelui van tegenwoordig zijn stevige drinkers. Als ze dan ook nog gaan blowen, zit de dis cobuschauffeur met de gebak ken peren: „Die mensen zijn bij na niet wakker te krijgen. Die laten we dan gewoon zitten. Soms worden ze in de loop van de dag wakker als de bus al lang en breed in de garage staat." De ritten in de late nacht zijn vaak belevenissen op zich. En dan heeft de chauffeur het niet NACHTWERK over het slappe geouwehoer achter zich. De Kraker wordt bijna lyrisch alshij over het och tendgloren praat en het zicht wordt veraangenaamd door het eerste morgenlicht dat de lucht oranje kleurt. „Prachtig is dat." En als hij dan, onderlangs de duinen bij Dishoek rijdend, de vogels hoort fluiten dan wil de chauffeur het wel eens denken: wat heb ik toch een mooi baan tje. „Soms zou je bijna de bus even langs de kant willen zetten om te luisteren en te genieten van de natuur. En na een buitje kan alles zo lekker fris ruiken." Het is vijf uur in de ochtend als de Hooizolder sluit en De Kra ker aan de laatste rit kan begin nen. Op verzoek van baas en op drachtgever is hij niet al te streng in de handhaving van een stipte vertrektijd. Het is voor de stappers de laatste mogelijk heid om comfortabel thuis te komen en misschien is het net wel dringen in de vestiaire. In (Advertentie) deel zomercollectie LANGE DELFT 16 MIDDELBURG foto Ruben Oreel een enkel geval strijkt de bus chauffeur zelfs de hand over het hart om in een dorp dat buiten de route ligt een stel meisjes vei lig voor de deur van de camping af te zetten. Tegen de tij d dat Johan leeg is, is het een uur later. Gaat hij door naar de garage om af te tanken en de bus schoon te maken dan komt daar nog een uurtje bij. „En als ik dan thuis ben, ben ik het die een lekker borreltje neemt." door René van Stee TERNEUZEN - Met het bestuur van het regionaal indicatie-or gaan (RIO) Zeeuws-Vlaande- ren, met als belangrijkste taak het bepalen of iemand in aan merking komt voor verpleging of zorg, valt te praten over de vorming van een provinciaal in dicatie-orgaan. „De politiek is hier nog uit, maar als de kwaliteit van de dienstverlening in Zeeuws- Vlaanderen minimaal op het zelfde peil blijft en indicatie adviseurs op locatie hun werk kunnen blijven doen, valt wat ons betreft hierover gerust te praten", aldus voorzitter L. Wil le van het RIO Zeeuws-Vlaan- deren bij de bespreking van het jaarverslag over 2000. Hij denkt aan een structuur waarin be paalde diensten centraal wor den georganiseerd en de opzet van een gezamenlijke vervan- gingspool van de vier RIO's in Zeeland. Verder bleek dat het RIO Zeeuws-Vlaanderen op korte termijn minimaal één extra in dicatie-adviseur nodig heeft. Een dergelijke uitbreiding kost jaarlijks zo'n honderdduizend gulden extra. Die komen voor rekening van de zeven deelne mende Zeeuw-Vlaamse ge meenten, die jaarlijks zo'n 1,6 miljoen gulden voor het RIO be schikbaar stellen. Meer aanvragen Hoewel het RIO er het eerste kwartaal van 2 001 in slaagde elf procent meer aanvragen te be handelen dan in het eerste kwartaal van 2000, bedroeg de werkvoorraad op 1 april van dit jaar 104. De verwachting is dat deze trend zich doorzet en er meer aanvragen komen. Dit blijkt inmiddels uit het eerste kwartaal van 2001, waarin het aantal aanvragen met ruim ze ventien procent is gestegen ten opzichte van het eerste kwar taal in 2000. Deze stijging is meer dan twee keer zo groot als in de rest van Nederland, met als gevolg dat per 1 juli van dit jaar 390 gevallen in procedure wa ren. Hiervan werd in 21 gevallen de contractuele termijn van zes weken overschreden en stonden 43 gevallen 'geparkeerd', omdat een indicatie-advies door ruim tegebrek bij zorginstellingen toch geen onmiddellijke zorg oplevert. „In combinatie met de komende periode waarin de vakantie van indicatie-adviseurs valt en een zwangerschapsvervanging in het laatste kwartaal van dit jaar, zal de werkvoorraad zon der verdere actie krachtig oplo pen. De indicatie-adviseurs (12 personen die 8,4 formatieplaat sen bezetten) werken keihard om de werkvoorraad binnen de termijn te houden. Er is dus geen sprake van onwil. Niettemin is hulp onmiddellijk nodig en moeten de verantwoordelijke portefeuillehouders zo spoedig mogelijk bij elkaar komen om zich over deze problematiek te buigen", aldus Wille. Achterstanden Wille wees ook op capaciteits problemen. Medewerkers vol gen extra bijscholing en er is sprake van een tijdelijke, lagere productie door de binnenkort in te voeren omschakeling van productgerichte naar functie gerichte indicering. De kans is verder groot dat de taken van het RIO worden uitgebreid met indicaties voor lichamelijk, vi sueel en verstandelijk gehandi capten. Wellicht komen ook de indicaties in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandi capten onder verantwoorde lijkheid van het RIO. Het RIO Zeeuws-Vlaanderen nam in 2000 bijna 5300 beslui ten. Dit aantal lag iets hoger dan het aantal aanvragen, omdat er in dat jaar ook enkele aanvra gen uit 1999 waren verwerkt. De gemeenten hebben vorig jaar eveneens structureel 80.000 gulden per jaar aan het budget toegevoegd. Daarnaast is voor het wegwerken van de achter standen in datzelfde jaar een malig 111.000 gulden subsidie toegekend. door René Hoonhorst SINT JANSTEEN - De dorps raad Sint Jansteen vraagt aandacht voor toenemend van dalisme en baldadigheid tijdens festiviteiten in het dorp. Vooral in het centrum van Sint Jan steen, tussen het Martje van Wardje en gemeenschapscen trum De Warande, is het regel matig raak na afloop van de jeugdsoos of een dorpsfeest. Voorzitter F. de Maat van de dorpsraad wil de problemen ze- kerniet overdrijven. Anderzijds kan de dorpsraad de klachten van vooral Wilhelminastraat- bewoners niet bagatelliseren. De jeugdsoos in De Warande veroorzaakt steeds meer over last en irritatie. Mensen klagen over geluidsoverlast en balda dige jongeren, vooral na festivi teiten als de kermis, de midzo- mermarkt en jeugdsozen. De klachten variëren van het verplaatsen van bloembakken tot het urineren door brieven bussen. De Maat stelt dat het aantal klachten dat de dorps raad bereikt nog altijd niet echt hoog is. „Aan de andere kant weten we als raad dat je je aan kleine pesterijtjes ook behoor lijk kunt ergeren. Zo zijn eind vorig jaar de kerstbomen die de dorpsraad had geplaatst bij de kerststal weggehaald. We von den ze in de tuin van een huis een eindje verderop terug." De dorpsraad wil eind augustus een vergadering beleggen waar bij de drie horeca-exploitanten, de coördinator van de jeugds oos, de wijkagent en de coördi nator jeugdzaken van de gemeente Hulst worden uitge nodigd. Dan wordt het aantal uitingen van baldadigheid be sproken. Eind augustus is vroeg genoeg, omdat de dorpsfeesten achter de rug zijn en ook de jeugdsoos stil ligt tijdens het hoogseizoen. Volgens De Maat zou uit dat gesprek kunnen blij ken dat de jeugd van Sint Jan steen behoefte heeft aan een hangplek. Maar hij kan zich ook voorstel len dat de uitbaters van de cafés en de organisatoren van de jeugdsoos de bezoekers nog eens op het voorkomen van overlast wijzen. Daarnaast zou de politie extra of langer kunnen contro leren na festiviteiten. „Maar het kan ook zijn dat we moeten constateren dat we in Sint Jansteen nog niet veel te klagen hebben. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) houdt momenteel een campagne 'sta stil bij geweld'. De spotjes en advertenties zijn erop gericht dat passanten slachtoffei's van geweld op straat bijstaan. Op zich logisch natuurlijk, maar het lijkt wel alsof geweld op straat al gewoon wordt gevon den in de rest van Nederland. Zo erg is het in ons dorp gelukkig niet." De Goese familie heeft sinds kort gezinsuitbreiding on dergaan. Een jonkie uit het asiel is liefdevol opgenomen. Nu blijkt het Mechels herder tje de eerste maanden van zijn prille leven weinig op voeding te hebben genoten. Het is op zich een goedaardig beestje, maar luisteren is niet zijn sterkste kant. Baas en bazin zijn dxis elke dag druk bezig om de blaffen de huisgenoot enige fat soensnormen bij te brengen. Dat gebeurt met salvo's com mando's en chantage met al lerlei lekkernijen, zoals hon dencrackers, pensstaafjes en geroosterde varkensoren. Desondanks is het niet de beste leerling van de klas. Luisteren doet hond toch vooral wanneer hij denkt dat het nuttig is. De Goese opvoeders waren deze week echter stomver baasd. Het pleegdier kuierde in de tuin en keek rustig toe hoe het er bij de buren aan toe gaat. Vanuit de aangrenzen de tuin klonk enig kabaal. Vader brulde tegen zijn zoon tje: „Wanneer ga je nou ein delijk eens zitten..." Waarop de hond keurig zijn achterwerk op de uitgewas sen grindtegels plantte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 49