Ik vertel verhalen met mijn piano PZC De platenindustrie stinkt, maar muziek is magisch Joop Visser maakt single over Maxima Nieuw album Michiel Borstlap 27 Rumiantsev speelt Ten Holt donderdag 5 juli 2001 e 34-jarige pianist Michiel Borstlap is altijd op zoek naar de grenzen van zijn mogelijkheden. Op zijn nieuwe album Gramercy Park pakt hij uit met liefst drie cd's. Hij levert een staalkaart van zijn veelzijdige talent met live solo en met een trio gespeelde jazz, een klassiek stuk en ruige dance-muziek. De Amsterdamse pianist wordt al vergeleken met de Amerikaanse alleskunner Chick Corea. Michiel Borstlap over gevoel, vuur en de rode draad in zijn loopbaan: de samenwerking met zijn piano. Als ik speel, moet ik het ge voel hebben dat alles wat in m'n hoofd zit in één beweging uit m'n handen komt." De boomlange pianist maakt met zijn armen een golvend gebaar van boven naar beneden. „Het moet één flow zijn. Gebeurt dat niet, dan speel ik slecht." Michiel Borstlap studeerde in 1992 met een 9,5 af aan het Hil- versumse conservatorium. Hij wordt beschouwd als Neder lands grootste jazztalent. Ken ners roemen zijn muzikale inte griteit, prachtig toucher, complete manier van spelen, enorme veelzijdigheid. Borstlap wordt gedreven door een conti nue drang zichzelf te overtref fen. De musicus krijgt daarbij de vrije hand van zijn platen maatschappij Universal en zijn drie sponsors Yamaha, United Airlines en Tommy Hilfiger. Borstlap is een van de zeer wei nige Nederlandse (jazzmuzi kanten die ook internationaal meetelt. Maar met dat alles is hij nog niet vrij van onzekerheden. Borst lap: „Er zijn zo veel dingen die je kunnen belemmeren tijdens een optreden. Ze gaan in je hoofd zitten. Gek word je er van. Zit je achter die piano alleen maar te denken: 'Gad'rnouuit!'. Juist daar studeer ik nu op. Ik wil me zelf helemaal leeg kunnen ma ken om me puur op de muziek te kunnen richten. Mediteren, zo kun je het ook noemen. Het is niet voor niks dat veel jazzmuzi kanten boeddhist zijn. Nu wil ik niet gelijk van mezelf zeggen dat ik een praktiserend boed dhist ben, maar ik snap heel goed waar ze het over hebben. Ik kan niets anders dan op deze manier spelen." Hij zegt met veel vuur dat het niets voor hem is de makkelijk ste weg te kiezen en op routine 'lickjes' uit te voeren. „Als je niet puur vanuit je gevoel speelt, ben je in mijn ogen een leuge naar." Ook bij het maken van zijn cd-drieluik Gramercy Park liet hij zich leiden door zijn ge voel. Na eerdere platen, onder meer met zijn trio (Residence) en met de Michiel Borstlap Electric Band (Liveline), vond de pianist dat de tijd rijp was een plaat te maken die al zijn in teressegebieden beslaat. En dus staan er op zijn jongste cd stuk ken in zeer uiteenlopende mu ziekstijlen, natuurlijk jazz, maar ook klassiek en dance. Vrijheid Borstlap: „Ik heb altijd les ge had van veelzijdige mensen, te beginnen bij mijn ouders. Of ik cd allergisch ben voor sleur? Ja, dat is niet zo gek omschreven. Vrij heid is belangrijk. Daar versta ik onder: hard aan mezelf kun nen werken, mezelf ruimte kun nen geven om te ontwikkelen en mezelf kunnen accepteren. Dat je zo'n podium opgaat zonder obstakels. Dat het enige dat je denkt is 'Ik ben niet goed, ik ben niet slecht. Ik heb er geen oor deel over en doe het gewoon'. Dan pas kunnen er mooie din gen ontstaan. Bij het beste con cert gebeurt het ter plekke. Je neemt een stuk, melodie of groo ve als uitgangspunt, en ziet dan maar hoe het verder loopt." Borstlap vertelt dat de grootste inspiratiebron voor Gramercy Park gesprekken waren die hij nog geen half jaar geleden had met klassiek pianiste Klara Würtz en de Hongaarse mees- terpianist Bela Szakcsi Lakatos bij hun oudejaarsoptreden in Gramercy Park, New York. De vermaarde bassist Essiet Essiet belde hem niet lang daarna op. „Hij vroeg of ik zin had om met Talloze concerten in binnen- en buitenland leverden een flinke berg opnames op. Met 'het ge voel' als criterium was de selec tie voor Gramercy Park snel ge maakt. Michiel: „Gelukkig weet ik gelijk na afloop van een num mer of het goed voelt of niet." Hij noemt 'Memory of Enchant ment', de compositie waarmee hij een Thelonius Monk Compo ser's Award in de wacht sleepte en die op plaat is gezet door gro te namen als Herbie Hancock en Wayne Shorter. „Ik had het lied je al heel lang niet meer ge- hem en drummer Jeff 'Tain' Watts in de studio te komen spe len D ankzij Klara en Bela zat ik zo vol ideeën, dat we een dag la ter al het nummer 'Gramercy Park' konden opnemen." Dolenthousiast belde Borstlap zijn platenmaatschappij op, die hem er meteen aan herinnerde dat hij óók iets met solomuziek en óók iets met house wilde doen. Michiel: „Dus moesten het maar drie verschillende schijfjes - met solo, trio en dance - worden. Zodat ik kon laten zien wat ik allemaal in huis heb." De live-stukken lagen al klaar. speeld, totdat iktijdens een con cert ineens werd overvallen door zo'n trots gevoel van 'hee, het is mooi wel mijn liedje'. En dus móest ik het meteen spelen. Het was net alsof alles vanzelf ging." Zelfs zó vanzelf dat hij van de oorspronkelijke twee mi nuten even moeiteloos als virtu oos bijna tien minuten maakte. Geintje Het lijkt paradoxaal, maar de perfectionist die hij is als pia nist, staat een zekere losse aan pak niet in de weg. Hij houdt bijvoorbeeld wel van een gein tje. Neem die nies uit het pu bliek tijcbns de bassolo in Miles Davis' Al Blues opgenomen tij dens een concert in India. Die móest opde plaat komen. Net zoals de veinig professioneel klinkend? opname van Body Soul. Bostlap: „Die heb ik zelf gedaan ir New Yor-k. Heel be labberd, naar dat heeft ook z'n charmes.' Bijzondei extraatje is ook de gastrol van cabaretier Hans Teeuwen,als onvervalste jazz- crooner. Mchiel: „We treden soms in 't feheim op in een Am sterdams ïachtcafé. Ik vind hem een muzikaal genie. In een van z'n shows doet-ie 'Birds of Paradise' /an Parker. Twee mi nuten lang zingt-ie het, noot voor noot.Loepzuiver! Net zo opmerkelijk lijkt 'Cho- pins Scheizo no. 1 op. 20', die op de solo-cd staat. Maar voor Borstlap is dat heel gewoon, hij heeft een stevige klassieke ba sis. Alleen wilde hij beslist geen live-opvoering op de plaat zet ten. Dus nam hij het op in een uitgestorven Muziekcentrum Vredenburg. Michiel: „Ik heb er eens in al mijn naïviteit een concert mee geopend en dat was geen succes. Pas later heb ik me laten vertel len dat niemand 'Scherzo' als eerste speelt tijdens een concert. Veel te link, want het is zo'n moeilijk stuk. Ik moest het dus opnieuw opnemen. Maar zie in Nederland maar 'es een studio te vinden met een goede con certvleugel... Vredenburg was een fantastische oplossing. Ik zat daar in m'n eentje in die lege zaal te spelen. Nu kon ik me puur op de muziek richten, en alle accenten leggen waar ze moeten." De jazzpianist: „Klas siek is toch een heel ander vak gebied, hoor. Die muzikanten zijn machines! Zo'n 'Scherzo' - pfoeh, dat is echt hard werken. Tien minuten lang beuken, met uitzondering van het midden stuk. Iedereen in de zaal weet wat de volgende noot moet zijn. Je kunt je geen foutje permitte ren. Klassieke pianisten kunnen die spanning veel beter aan. Ik vind dat doodeng. Maar ik wil het wel kunnen!" Maxi-single En dan is er de laatste cd, met een twintig minuten durende improvisatie op ruige dance beats. Een samenwerkingspro ject met dj Ronald Molendijk (Michiel Borstlap meets soulva- tion), die hij vorig jaar ontmoet te op het verjaardagsfeestje van saxofonist Hans Dulfer. „Toen de plannen voor deze cd rond waren, heb ik 'm opgebeld met de mededeling 'Jij moet voor mij een maxi-single maken. Met de muziek hoef ik niks te maken te hebben, dat doe jij. Ik kom al leen maar op de laatste dag in de studio de solo's inspelen.' Een heel Amerikaanse aanpak." .Voor het eerst in mijn loopbaan ben ik op deze cd op een goede concertvleugel te horen. Daar was ik wel eens aan toe. Ik moet het vaak doen met het instru ment dat ik aantref. Dat is jam mer want het gaat toch om de samenwerking tussen mij en de piano, daar draait alles om. Soms tref ik een piano waarmee ik echt niet kan praten, dan be grijpen we elkaar gewoon niet. Als een getrouwd stel maken we dan ruzie. Kijk..." Hij gebruikt Het is overbodig te zeggen dat de Bergense componist Simeon ten Holt in de huidige Nederlandse muziekwereld een eigen plaats inneemt. En gek ge noeg heeft hij anders dan menig tijdgenoot een breed publiek aan zich gebonden. De cd met zijn 'Canto Ostinato' werd zelfs bekroond met een gouden schijf. Of dat ook gebeurt met de opna me die Tamara Rumiantsev maakte van zijn 'Natalon'? Wie zal het zeggen. In combinatie met 'Fandango' van de Spaanse componist Antonio Soler is dit een alleszins boeiend project. Ook al omdat deze muziek bij deze in Den Haag geboren Utrechtse pianiste in goede handen is. Ze speelde eerder uitstekende cd's vol met muziek van onder anderen Rachmaninov en Haydn en wie haar nu aan het werk hoort met Ten Holt weet dat dit geen grote overstap is, maar een logisch vervolg. Deze muziek is meer dan een fascine rende spel met herhalingen, the ma's en tempi. Hij zit vol verbin dingen naar de oude meesters van klassisme en de romantiek. Ze combineerde het stuk met 'Fandango' van Soler, omdat deze muziek uit de tweede helft van de achttiende eeuw eenzelf de gedrevenheid en motoriek heeft als die van Ten Holt. Wie haar hoort spelen, helder, virtu oos, lyrisch en poëtisch, vraagt zich af: wat is oude muziek, wat is nieuwe muziek? Het piano arrangement van Soler maakte ze zelf. Benieuwd hoe ze Satie speelt. Hans Visser 'Natalon' van Simeon ten Holt, ge speeld door Tamara Rumiantsev. Emergo. EC 1902-2. Tijd: 61.38. intussen het randje van het ta felblad als piano. „Bij een goede vleugel sla ik hier een toets aan en die klinkt dan zó hard. Ik weet dan, als ik twee toetsen verderop hetzelfde doe, dat het even hard klinkt. Bij een slechte vleugel klinkt alles dus achten tachtig keer verschillend." „Dat kan enorm frustrerend zijn, zeker vanwege mijn com plete, driedimensionale stijl van spelen. Ritme, melodie en har monische rijkdommen, ik speel ze allemaal. Natuurlijk maak ik het mezelf daarmee wel moei lijk, maar ik wil zo compleet mogelijk zijn. Het zijn mijn tools, om mijn ideeën optimaal uit te dragen. De piano is mijn voice. Daar vertel ik mijn ver haal mee. En misschien hoor jij er wel heel iets anders in dan ik. Hoe dan ook is 'Michiel en z'n piano' voor mij de rode draad." En het vuur natuurlijk. Dat blijkt ook al als hij vertelt over zijn gastdocentschap aan het Conservatorium van Amster dam. Op de vraag wat de be langrijkste boodschap is die hij aan zijn leerlingen meegeeft, heeft hij een duidelijk ant woord: „Het vuur. Vaak spelen leerlingen niet op leven en dood. Zelf heb ik die drang om echt wat neer te zetten, altijd in me gehad. Ik zeg tegen mijn leerlin gen: 'Je moet je goed realiseren dat je over twee jaar klaar bent. Dan zijn we collega's. Dan moet je wel iets willen'. Tja, je kunt natuurlijk ook na vier jaar con servatorium besluiten dat je computerprogrammeur wilt worden, maar kies daar dan voor. Dat halve werk is dodelijk voor een muzikant." Michèle Eikerbout Concerten: Michiel Borstlap Meets Soulvation, 12 juli North Sea Heats The Hague, Spui, Den Haag; 15 juli North Sea Jazz, Den Haag; 18 au gustus Haarlem Jazzstad, Grote Markt, Haarlem.Trio met Essiet Es siet, Jeff 'Tain' Watts, 13 juli North Sea Jazz, Den Haag Michiel Borst lap Jazzgroup/Trijntje Oosterhuis, 28 juli Concertgebouw Amsterdam Michiel Borstlap Trio Vocal 2001, 24 augustus JazzFestival Almere Joop Visser heeft een nieuwe single uitgebracht. Niet on der zijn eigen naam, maar als Joop Zondermeer, een naam die hij drie jaar geleden ook al ge bruikte voor een schijfje met de liedjes 'Onze Kok' en 'Emily' Ditmaal staan de kroonprins en zijn aanstaande echtgenote centraal. In het lied 'Maxima' waarschuwt Visser de Argen tijnse: 'Laat hem niet verdwij nen'. „Ik had het lied al een tijdje hoor", vertelt de eigenzinni ge Haarlemse zanger/liedjes schrijver. „En ik had hem eigen lijk nog even willen laten liggen om hem op een 'grote' cd te zet ten. Maar ja, toen kondigde die jongen aan dat hij in februari al ging trouwen. Het vervelende is dat je aan zo'n single niets ver dient. Je mag blij zijn als je uit de kosten raakt. Ik wil niet meer vragen dan een tientje. Dit is be doeld als cadeautje, dan moet het wel leuk blijven." Joop Visser zou Joop Visser niet zijn als hij niet zijn geheel eigen licht over de kwestie Maxima zou laten schijnen. Ze mag hem best hebben hoor, onze Alex, al dus de zanger. Zolang het maar bij een vakantie in Lech blijft. 'Martelen en pats-boem weg, dat mag dus niet gebeuren'. Hoe zou de RVD dat immers moeten uitleggen? Maar er zijn meer bezwaren, zo wordt uitgelegd in de mooiste regels van het hed: 'Trouwens, '.t is niks voor Bea trix, met een hoofddoek op een plein een beetje gaan staan roepen: Waar zou Alex nou weer zijn?' Op het schijfje staat ook het lied 'Willem-Alexander', dat zo'n twaalf, dertien jaar geleden al op het album Opnieuw Opgeno men verscheen. Visser: „Toen voorspelde ik al dat Alex met een buitenlandse zou trouwen. Daarna kwam Emily ertussen. Dus heb ik in het nummer over haar drie jaar geleden uitgelegd dat dat een tijdelijke zaak zou zijn. Ik heb trouwens ook een nummer over Friso. Ik weet het, het zou makkelijk een Oranje album kunnen gaan vormen, zo bij elkaar." Wat de liedjesschrijver van Maxima vindt? „Moeilijk. Die vader, dat is duidelijk: Dat is, kort samengevat, 'geen held'. Maar zij..." Tien minuten later belt hij terug: „Ik geloof dat ik dit hele verhaal vooral Willem- Alexander kwalijk neem. Die jongen had haar dat toch niet moeten aandoen? Het is een leu ke blonde juffrouw, maar daar zijn er zoveel van in de wereld." Richard Stekelenburg 'Maxima Willem-Alexander' van Joop Zondermeer kost f 9,95 en is te verkrijgen via de website van de Haarlemse liedjesschrijver: www joopvisser.nl. Joop Visser foto Lex de Meester Het is een wonderbaarlijk verhaal, dat van David Crosby. De Amerikaanse zanger lag in het ziekenhuis met een ge sloopte lever, toen er plotseling een jonge man bij zijn ziekbed verscheen die doodleuk zei dat hij Davids zoon was. Na enige uitleg bleek het inderdaad om een zoon van Cros by te gaan: James Raymond, de jongen die pa dertig jaar geleden had afgestaan voor adoptie. In een tijd dat hij als lid van het le gendarische trio Crosby, Stills Nash leef de op drugs en de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van een kind niet aan kon. Bij Davids ziekbed zwoeren vader en zoon dat ze voortaan voor altij d bij elkaar zouden blijven. Korte tijd later werd er een succes volle levertransplantatie op David uitge voerd en kon hij het volle leven weer in. Sa men met zijn zoon richtte hij het trio CPR (Crosby Pevar Raymond) op en sindsdien boekt de familie Crosby in Amerika triom fen die de dagen van Crosby, Stills Nash weer in herinnering roepen. Op 10 juli staat het trio in Paradiso in Amsterdam. Dat concert zal voor veel ouderen een feest der herkenning worden, want de muziek van vader en zoon Crosby is duidelijk ont leend aan die waarmee pa ooit beroemd werd: driestemmige vocalen en akoestische gitaren in de hoofdrol. Muziek die David Crosby, Stephen Stills en Graham Nash destijds tot de spreekbuis maakten van de zogenaamde Woodstock-generatie van de jaren zestig. Bij elk concert komt tegen woordig dan ook steevast de CSN-kraker David Crosby: „Er zijn veel mooie dingen op mijn pad gekomen. Neem nou de hereniging met mijn zoon Raymond. En nu hebben we dan samen een band. We blijven bij elkaar zolang hij wil." foto GPD 'Woodstock' voorbij. Ook de drie cd's die de nieuwe groep van David Crosby inmiddels op de markt heeft gebracht, sluit naadloos aan op de muziek van het fameuze trio van eertijds. De jaren zestig betekenen nog steeds veel voor David Crosby, die overigens toegeeft in de loop der tijd diep gezonken te zijn. Hij was verslaafd aan drugs en drank en werd niet alleen regelmatig opgepakt omdat zijn zakken uitpuilden van de verdovende mid delen, maar ook omdat hij rondstapte met geladen wapens. Crosby vindt het echter al lerminst prettig om dergelijke oude herin neringen op te halen. Hij schetst liever een romantisch beeld van zichzelf als hippie met-een-boodschap. Omzetcijfers „Wij stonden destijds voor een betere sa menleving. Alle mensen zijn gelijk en liefde moet op de eerste plaats komen, preekten wij als het ware in onze muziek. Maar kijk eens wat het ons heeft gebracht. Praat me niet van onze president. George Bush is niet gekozen, maar gekocht. In Amerika is te genwoordig alles te koop, want alles draait om geld. Niet alleen in de politiek, maar ook in de muziek. Op dit moment zijn de touw tjes bij de grote platenmaatschappijen in handen van juristen en die kijken niet naar muzikaal talent, maar naar omzetcijfers. Jullie zijn in dat kleine Nederland volgens mij een stuk beter af. Ik heb de indruk dat in Holland de menselijkheid nog voorop staat en dat jullie politici niet gemanipu leerd worden door multinationals, zoals bij ons." Toch wil David Crosby blijven geloven dat mensen van nature goed zijn. Zelfs de Ame rikanen. „Want wat zijn er niet een mooie dingen op mijn pad gekomen. En die hadden allemaal te maken met mensen. Neem nou de hereniging met mijn zoon Raymond. Hoe we elkaar weer gevonden hebben. Ik zie hem nog bij mijn ziekbed staan. Dat was een ontzettend emotioneel moment voor mij en hem. Hij had de gegevens van de adoptie weten te achterhalen en het was een schok voor hem dat zijn vader een bekende muzi kant bleek te zijn. Raymond was op dat mo ment al een singer/songwriter die veel luis terde naar groepen als Steely Dan. En nu hebben we dan samen een band. We blijven bij elkaar zolang hij wil." „Goeie teksten schrijft die jongen trouwens ook", vervolgt Crosby opgetogen. „Voor on ze nieuwe cd heeft hij het nummer 'Jerusa lem' geschreven. Dat gaat over het Jerusa- lem-syndroom, iets waar ik zelf ook nog nooit van gehoord had, maar wat toch veel vuldig voorkomt. Elk jaar gaan mensen naar die stad in Israël om er vervolgens compleet gek te worden. Dan denken ze dat ze Jezus of Maria zijn. Of een andere bijbelse figuur. Die beleven daar wat je noemt een psychotische ervaring. Die jongen van mij heeft dat heel mooi weten te verwoorden. Ik heb trouwens ook samen met hem een liedje voor onze nieuwe plaat geschreven: 'Coyo te'. Dat gaat over Mexicaanse arbeiders die nog steeds illegaal Amerika binnenkomen in de hoop een paar centen te verdienen. Centraal Mexico is een bijzonder arm ge bied en de verhalen over de rijkdom die in een staat als Californië binnen handbereik ligt, lokken nog elke dag mensen de grens over." Emoties Het maken van dergelijke liedjes is voor Da vid Crosby de meest zinvolle bezigheid in zijn leven. „Op mijn eigen manier bezig zijn met muziek, dat is voor mij pure magie. Daarom zal ik er altijd mee door blijven gaan. De platenindustrie stinkt, maar mu ziek is magisch. Wat dat betreft heb ik nu zo langzamerhand wel geleerd waar het alle maal om draait. Ik ben gekozen in The Rock And Roll Hall Of Fame, ik heb ik weet niet hoeveel Grammy's in ontvangst mogen ne men, ik ben overladen met onderscheidin gen, maar ze zeggen me niks. Het gaat namelijk om heel andere dingen. Het doet me pas wat als ik met mijn muziek echte emoties bij iemand kan losmaken. Dat ik kan zien dat er iets gebeurt met de mensen die naar mijn liedjes luisteren. Dat ze de dingen voelen die ik er in heb gelegd, dat is wat er toe doet in mijn leven. En daarnaast is mijn gezinsleven ook veel belangrijker dan 'iets bereiken'. Dat heb ik in ieder geval geleerd toen ik met mijn zoon herenigd werd." Door Harry de Jong David Crosby speelt met zijn groep CPR op 1 Ojuli in Paradiso in Amsterdam. foto Lex van Rossen/GPD Pianist Michiel Borstlap: „Als je niet puurvanuit jegevoel speelt, ben je in mijn ogen een leugenaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 27