Oostburg zet BAM onder druk PZC PZC Leverancier Volvo Gent goed voor zeker 200 banen België ziet kansen voor buslijn Goes-Gent Cletemspolder een beetje veel van alles Recreanten willen stokje steken voor komst kruidenteler Peuterspeelzalen ondanks geldnood tot na de vakantie open Projecten Sas pas na herindeling aan bod 17 Gemeente eist snel verbouw voormalig belastingkantoor Verzamel- en antiekmarkt fe Man mishandeld in Nieuwland woensdag 4 juli 2001 door Wout Bareman TERNEUZEN - De Vlaamse mi nister Stevaert van Mobiliteit wil op het moment dat de Wes- terscheldetunnel wordt opgeleverd met de Zeeuwse be stuurders en de vervoersmaat schappijen Connexxion en De Lijn overleggen over een per manente lijndienst tussen Goes en Gent. Pas als de tunnel klaar is, wordt zo'n lijn rendabel. In het recente verleden werd al veelvuldig geëxperimenteerd met grensoverschrijdende bus verbindingen via de Kanaalzo ne, maar steeds weer bleken die onrendabel. Momenteel loopt alweer enige tijd een experi ment met een doorgetrokken dienst tussen Terneuzen en Wondelgem bij Gent, waar rei zigers vervolgens de tram naar het stadscentrum van Gent kunnen nemen. Maar die lijn dienst bleek nog steeds nauwe lijks reizigers te trekken. Maanden geleden wisselden Gedeputeerde Staten van Zee land al van gedachten met het kabinet van de Vlaamse minis tervan Mobiliteit over de grens overschrijdende openbaar ver- voerverbinding. Stevaert in een reactie op dat overleg: ,,We heb ben het voornemen geformu leerd om het dossier opnieuw te bestuderen in functie van de opening van de Wester schel de- tunnel. Aangenomen mag im mers worden dat die openstel ling de verplaatsingsstromen in de grensregio significant kan wijzigen." Telling In de schoolvakantie van maart 2 001 wees een telling uit dat per dag gemiddeld 46 reizigers de grensoverschrijdende verbin ding gebruikten. Op gewone werkdagen lag het aantal ge voelig lager. Stevaert: „Hoewel de overstapverplichting en het beperkte aanbod dit relatief ge- rine cijfer mee bepalen, moet dus vastgesteld worden dat het aantal reizigers het op zich al beperkte, theoretische potenti eel niet benadert." Daarom stelt Stevaert voor de zaak even te la ten rusten tot de ingebruikname van de tunnel. Hij heeft De Lijn wel gevraagd in de tussentijd de overstapfaciliteiten in Wondel gem te verbeteren. GS besloten dinsdag akkoord te gaan met het voorstel van Ste vaert. Ook zij kwamen tot de conclusie dat de busverbinding op dit moment nog een margina le functie heeft. „Wij delen uw verwachting dat deze verbin ding bij de ingebruikname van de tunnel een grotere levensvat baarheid zal hebben, mits er sprake is van een snelle recht streekse verbinding." door Pascalle Cappetti OOSTBURG - De gemeente Oostburg eist dat projectont wikkelaar BAM Vastgoed snel begint met de verbouwing van het belastingkantoor,annex kantongerecht in het centrum van Oostburg. De bouwer hangt anders een boete boven het hoofd. Projectontwikkelaar BAM heeft toegezegd het oor spronkelijke plan nog eens te gen het licht te houden en op korte termijn te gaan bouwen. De gemeente zet het 'pressie middel' van de boeteclausule nog niet in, maar houdt het ach ter de hand, mocht het nieuwe plan niet van de grond komen. Wethouder C. Bolijn laat echter wel weten dat de gemeente de eigenaar van het beeldbepalen de pand aan het Ledelplein 'fijntjes heeft gewezen' op het bestaan van de clausule. „We zouden zelfs al kunnen innen." - Hoeveel de BAM moet betalen, als die verzuimt te bouwen, kan ze niet zeggen. Appartementen Bolijn heeft er vertrouwen in dat het al jaren braakliggende terrein nu eindelijk wordt be bouwd. Volgens haar heeft BAM, na de overname van het project van Witte Boussen uit Terneuzen nog steeds interesse om in Oostburg appartementen te bouwen en is er dus geen spra ke van dat de bouwer er geen heil meer in ziet. „Maar je kunt je afvragen of er wel behoefte is aan nog meer appartementen en nog meer winkels. Zeker gezien het feit dat de middenstand er SLUIS - De Middenstandsver eniging Sluis (MVS) houdt za terdag 7 en zondag 8 juli voor de derde keer een antiek-, curiosa- en verzamelmarkt op de Groote Markt. Er worden ongeveer veertig kraampjes geplaatst. De orga nisatie is in handen van Le Col- lectionneur uit Middelburg. De markt begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. In hetzelfde weekeinde wordt het evenement Proef Zeeland in Sluis gehouden, met als doel het product uit de provincie te pro moten. Er is een groot aantal ou de ambachten te zien, zoals houtsnijden, glasblazen, kant klossen, klompen maken en net ten boeten. Bij diverse kramen worden producten uit Zeeland verkocht, zoals bier, kaas, bab belaars, groenten, fruit en honing. Een aantal antieke landbouwtrekkers maakt een rondgang en is te bekijken. Ou de paardenkoetsen rijden door het winkelstadje en de firma Gijzeis geeft een demonstratie schapen scheren. Winkeliers houden acties met Zeeuws pro ducten in de hoofdrol. REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB TERNEUZEN Tel: (0115) 686000 Fax: (0115)610724 E-mail: redtem@pzc.nl C. A. M. van Gremberghe (chef) W. A. Bareman P. I. F. M. Cappetti L. E. Dominicus B. J. G. Pelgrim A. M. van Stee J. F. D. Bakker (sport) 's Gravenhofplein 4 4561 AJ HULST Tel: (0114) 373839 Fax: (0114)373840 E-mail: redhulst@pzc.nl S. van Doorsselaer R. E. A. Hoonhorst CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl niet echt hard aan trekt om van Oostburg een bloeiend winkel centrum te maken en ook op an dere plekken in Oostburg appartementen worden ge bouwd." Zij geeft aan dat het oorspron kelijke plan daarom enigszins wordt aangepast 'aan de eisen des tijds'. „Misschien moet je kiezen voor een beperkter aan tal appartementen, die wel gro ter zijn." Of in deze nieuwe op zet ook winkels zijn voorzien, laat Bolijn in het midden. De vertraging, ook van de kant van de rijksgebouwendienst, heeft er toe geleid dat de Hema is af gehaakt. De weinig aantrekkelijke bouwput is ook Bolijn een doorn in het oog. Van verschillende kanten wordt geopperd het pand maar helemaal te slopen en er iets geheel nieuws neer te zetten. „Maar dan krijgen we met de rijksbouwmeester aan de stok. Dan moeten we een boete betalen. Deze rekening is uiter aard door ons op het bordje van de bouwer gelegd." Deze boete - de hoogte kent Bolijn niet - zou zo'n vijf ton bedragen. Bij BAM was dinsdag niemand bereikbaar voor een reactie. rte- \y,jx 7 W/iL~r Een trekvlot is één van de attracties in de Cletemspolder. foto Peter Nicolai door Pascalle Cappetti GROEDE - De Duitse jongen die dins dag het trekvlot over de waterloop trekt, neemt het er van. Het is dinsdag niet zo druk in de pas aangelegde Cle temspolder, dus hij heeft alle gelegen heid de touwen te vieren en het vlot midden op het water stil te leggen. Met de voeten in het water, lijkt hij zo weg gelopen uit een televisiespotje. Alleen het flesje Brand-bier ontbreekt nog. Verderop, richting camping Groede, balanceren twee jongens op de hang brug. Aan de overkant gekomen, trek ken ze niet het natuurgebied in. Dat is weliswaar vrij toegankelijk, maaf- ziet er mede door het prikkeldraad nog wei nig uitnodigend uit. Het helmgras be gint wel op te komen, maar de begroei ing heeft nog zeker zes jaar nodig om echt te ontwikkelen tot natuurgebied. H. Jonkers van de Dienst Landelijk Ge bied, verantwoordelij k voor de verwor ving en aanleg van het duinlandschap, erkent het direct. Nu zijn de opgewor pen duinen niet meer dan 'een stel zandbulten'. Wie er doorheen wandelt, en dat doet dinsdag niemand, lijkt een verboden gebied te betreden. Bovendien lopen re creanten nog erg in het zicht. Motor crossers zijn in elk geval niet welkom, vandaar de afrastering die er aanvan kelijk niet zou komen. Proef De Cletemspolder was een proefproject en de proef is geslaagd, vindt Jonkers. Er is natuur, er is recreatie en er zijn wandelmogelijkheden: dé combinatie die werd nagestreefd in het gezamenlij ke visie Kust in Kleuren van de vereni ging van recreatieondernemers, Recron, en natuurbeschermingsorga nisatie 't Duumpje. Maar het is alle maal wel erg veel bij elkaar, vindt Jon kers. Ook wethouder C. Bolijn vindt het resultaat mooi, maar 'erg intensief'. Jonkers: „Het was een pilot met ver schillende partijen, zoals het water schap, de Recron, het Zeeuwse Land schap, 't Duumpje en de gemeente. Iedereen had zo zijn ideeën over de in richting van het dertig hectare grote ge bied. Het resultaat is dat er heel veel verschillende elementen bij elkaar zijn gebracht. Je kunt er zo je vraagtekens bij zetten of je nog van een natuurge bied kunt spreken. Waarschijnlijk zul len we bij toekomstige projecten meer gaan zoneren. Bijvoorbeeld een gebied inrichten met enkel grasland. Of een ander gebied volledig bestemmen voor derecreatie." Jonkers snapt dan ook best dat het Zeeuwse Landschap aanvankelijk sceptisch was over het natuurgebied als hondenuitlaatterrein, speelplaats en crossveld. „Dat de lepelaar inmiddels is gesignaleerd, geeft ons echter moed dat het met die natuurontwikkeling wel goed komt." Ondanks de kritische houding neemt het Zeeuwse Landschap het terrein morgen over. Vanaf dan is de stichting verantwoordelijk voor het beheer. Dit gebeurt vanaf 14.00 uur bij restaurant Erasmus in Groede, waar gedeputeerde G. de Kok de sleutel van de Cletemspol der officieel overdraagt aan directeur M. Hemminga van Het Zeeuwse Land schap. door Wout Bareman GENT - De Amerikaanse groep Tower Automotive gaat vanuit een nieuwe fabriek in de Ka naalzone van Gent onderdelen leveren voor de nieuwe vesti ging die autofabrikant Volvo Cars in 2003 in gebruik neemt. Tower Automotive vestigt zich op een groot bedrijventerrein ten noorden van het Mercator- dok op de oostelijke oever van het Kanaal Gent-Terneuzen. De pre-assemblagefabrjek gaat werk bieden aan twee- tot drie honderd mensen. Dat maakte de Gentse havenschepen J. Ter- mont dinsdag bekend tijdens de ontvangst van de Zweedse pro ductieleider C. Germundsson op het stadhuis van Gent. Bur gemeester Beke overhandigde hem de Medaille van Verdienste van de stad als dank voor het be sluit, dat vorig jaar werd geno men, om de opvolgers van de Volvo S40 en V40 vanaf 2003 in Gent te fabriceren Met het oog op die productie bouwt Volvo in het havengebied van Gent, waar de autofabri kant overigens al jaren actief is, een nieuwe fabriek die meer dan driekwart miljard gulden kost en straks aan 1400 mensen werk biedt. De productiecapaciteit wordt verhoogd van 160.000 naar 270.000 wagens. DeS40enV40 worden nog tot en met 2003 geproduceerd door Nedcar in Born. Nedcar is een samenwerkingsverband tussen Volvo en Mitsubishi. Nadat Ford Volvo had overgenomen en Daimler-Chrysler een belang rijk aandeelhouder van Mitsu bishi werd, lieten de Japanners de Zweden weten dat ze gebruik wilden maken van hun recht om de Zweedse activiteiten van Ne derland over te nemen. Waarna Ford/Volvo op zoek ging naar nieuwe fabrieken. Uiteindelijk werd besloten de productie op tweeplaatsen te concentreren: in Zweden en Gent. Germundsson toonde zich uiterst tevreden over de presta ties van de Gentse vestiging. Hij roemde de samenwerking met het Gentse stadsbestuur en voorspelde dat er nog meer in vesteringen op komst zijn. „Op lange termijn wordt dit voor Gent een bijzonder goede zaak." Voor de nieuwe personenwa- genfabriek in Gent zocht Volvo samenwerking met Tower Au tomotive, als leverancier van de autoindustrie wereldleider. Er werd al een intentieverklaring ondertekend, die nu nog in een concreet contract moet worden gegoten. Volvo Cars voerde tot nu toe veel auto-onderdelen uit Zweden aan, maar kiest nu voor een leverancier naast de deur, die de voormontage van gepers te onderdelen van het koets werk levert. Volvo sluit niet uit dat Tower Automotive in een later stadium ook andere constructeurs gaat bedienen. Omscholing Om de groei van het aantal ar beidsplaatsen op te kunnen vangen heeft het stadsbestuur afspraken gemaakt met de Vlaamse Dienst voor Arbeids bemiddeling (VDAB) over de mogelijke omscholing van werklozen. Er wordt ook over de grens, in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone naar arbeidskrach ten gespeurd. doorTheo Calkoen DEN HAAG - De ontknoping nadert van een affaire, die be hoorlijk wat Oostburgers in hun greep hield: de verhuizing van de biologische kruidenteler J. de Zwart. Over enkele weken doet de Raad van State in Den Haag namelijk een einduit spraak over de bestemmings planwijziging, die het Oost- burgse gemeentebestuur doorvoerde om de verhuizing mogelijk te maken. De kruidenteler zit momenteel aan de Oude Haven in Oostburg en wil zijn boerderij verplaatsen naar de Sint Bavodijk in Nieuw- vliet (ook gemeente Oostburg). In Nieuwvliet zouden zijn krui den beter groeien dan aan de Oude Haven, omdat het verkeer op de ringweg daar de atmosfeer negatief beïnvloedt. Om de nieuwbouw aan de Sint Bavo dijk mogelijk te maken, moest de gemeente het bestemmings plan wijzigen. „De gemeente meet met twee maten", vinden twee eigenaren van vakantiewoningen, die na bij de nieuwe vestiging van de kruidenkweker staan. Ze ver wachten onder meer dat de ven tilatoren op de schuui- van De Zwart geluidsoverlast zullen veroorzaken. Voor hen is het on voorstelbaar dat de gemeente voor één persoon een bestem mingsplan wijzigt. Dat zou vol gens hen ook nooit gebeurd zijn als er geen akkoordje was geslo ten. De recreanten denken dat De Zwart nog een gunst te goed had van het plaatselijk bestuur, om dat hij de gemeente grond ver kocht voor de Eurotuinen. Teeltgronden De woordvoerder van het ge meentebestuur, M. de Paauw, betoogde in Den Haag dat de ge meente een agrarische advies commissie inschakelde om over deze kwestie te rapporteren. De commissie is er van overtuigd geraakt dat het voor De Zwart noodzakelijk is te verhuizen. De biologische boer wil vlak bij zijn teeltgronden wonen omdat het vooral in de oogsttijd noodzake lijk is in de buurt te zijn. Het drogen van de kruiden en de controle zou veel aandacht vra gen. Eén van de klagers trok deze stelling in twijfel. Hij stelde dat De Zwart vanaf zijn huidige woning met de tractor binnen zeven minuten bij zijn teelt gronden kan zijn. „Hoeveel mensen in Nederland dromen er niet van om zo dicht bij hun werkte zitten." Binnen zes weken is nu de eind uitspraak van de Raad van Sta te te verwachten. Maanden terug behandelde dit rechtscol lege een door de recreanten aan gespannen spoedprocedure. Toen werd de gewraakte plan wijziging geschorst, waardoor de gemeente De Zwart voorlo pig geen bouwvergunning kon verlenen. De schorsing blijft van kracht totdat er een eind uitspraak ligt in de zogenoemde bodemzaak, die nu op zijn einde loopt. Wrevel Eén van de klager meldde overi gens dat het hem niet is ontgaan dat er hier en daar wrevel is ont staan over het feit dat zij zo'n plaatselijk project kunnen te genhouden. „Laten ze in Oost burg blij met ons zijn. Zonder ons hadden ze nog geen nagel om hun bips te krabben", rea geerde de verontwaardigde re creant daarop. NIEUW- EN SINT JOOSLAND - Een onbekende man heeft gis termiddag rond half drie een 42- jarige man uit Dongen mishan deld, die zijn wagen stond te los sen aan de Kerkstraat in Nieuw en Sint Joosland. De dader schold de chauffeur zonder enige aanleiding uit. Toen de man uit Dongen gewoon doorging met lossen, klom de onbekende man in de laadruim te en ontstond een vechtpartij. De dader hield pas op toen de collega van de mishandelde man terugkwam. Hij reed daar op weg in zijn auto. door Lilian Dominicus SAS VAN GENT - De deuren van de peuterspeelzalen in Sas van Gent, Philippine en West- dorpe blijven in ieder geval ook na de zomervakantie open. Aan een oplossing voor de financiële malaise wordt de komende maanden gewerkt. De beloofde eenmalige subsidie van acht mille zal in ieder geval binnenkort worden uitgekeerd. Dat hebben burgemeester en wethouders van Sas van Gent gisterochtend besloten naar aanleiding van een brandbrief van het stichtingsbestuur. „We kunnen niet op stel en sprong iets regelen, maar we zitten ze ker niet te wachten op een slui ting", zegt wethouder E. Spue- sens (welzijn). „Voorwaarde voor de extra subsidie van acht duizend gulden was dat ze moesten werken aan een verla ging van de kosten en verhoging van de inkomsten. Dat is inmid dels gebeurd; ze hebben de kos ten voor de speelbeurt verhoogd en hebben geen hulpleiding meer in dienst genomen. Verder moeten we de gevolgen van de landelijke ontwikkeling naar een professionalisering van de peuterspeelzalen bekijken." De bestuursleden kondigden in de brief aan dat ze, zonder zicht op extra subsidies, het perso neel per 1 augustus de wacht aanzeggen. „De bestuursleden zijn bang dat ze hoofdelijk aan sprakelijk worden gesteld voor de financiële problemen, maar dat is in principe alleen het ge val als er sprake is van wanbe heer. Dat lijkt me op dit moment niet relevant", aldus de wethou der. Personeelslasten De tegoeden van de Stichting Peuterspeelzalen Sas van Gent zijn de afgelopen periode opge droogd door nieuwe CAO-af- spraken, waardoor de perso neelslasten sterk stegen, terwijl de inkomsten nagenoeg hetzelf de bleven. Spuesens is bekend met de problemen en zegt het jammer te vinden dat het stich tingsbestuur het nodig vindt een dergelijke brief op te stellen. „We zijn al heel lang met ze in gesprek. Maar goed, dat is de verantwoordelijkheid van het stichtingsbestuur." door Lilian Dominicus SAS VAN GENT - Sas van Gent zal vóór de herindeling niet alle geplande projecten kunnen uit voeren. Daarentegen krijgen wel steeds meer van deze plan nen vorm in de besprekingen met de fusiepartners Axel en Terneuzen, constateert gemeen te-secretaris Th. van Waes van Sas van Gent. „Sommige dingen krijgen we gewoon niet meer op tijd voor elkaar", zegt hij. „Omdat de tijd of het geld ervoor ontbreekt. De afgelopen weken heeft de ge meente bekeken welke projec ten nog moeten worden uitge voerd voor de herindeling in de Kanaalzone een feit is. Zo is een begin gemaakt met de uitwer king van de ontwerpen voor de herinrichting van de Graaf jans- dijk in Westdorpe. Van Waes: „Maar we beginnen nu al stilletjes aan te merken dat sommige zaken doorlopen naar de nieuw te vormen gemeente. Zoals de resultaten van het brandweerrapport, er moet nog heel wat gebeuren als je dat leest. Dat snijdt erin; het is hel der dat dat niet in deze gemeen te kan worden uitgewerkt. Daarom hebben we nu al ge sprekken met de portefeuille houders van de andere twee ge meenten." Ook zaken als het onderhoud van de trottoirs en de uitwer king van de zogeheten revitali sering van het centrum van Sas van Gent horen bij de categorie projecten, die volgens de secre taris doorlopen naar dé nieuwe Kanaalzone-gemeente. Zo moet laatstgenoemd project een nieu we impuls geven aan de mid denstand en het aangezicht van Sas. Iedereen in Sas had gere kend op de komst van het facto- ry-outletcentrum, de fabrieks- dumpwinkel voor merkenmode, maar de provincie stak daar ruim een jaar geleden een stokje voor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 45