Oostburg zet BAM onder druk
PZC
PZC
Leverancier Volvo Gent
goed voor zeker 200 banen
België ziet kansen voor buslijn Goes-Gent
Cletemspolder een beetje veel van alles
Recreanten willen
stokje steken voor
komst kruidenteler
Peuterspeelzalen
ondanks geldnood tot
na de vakantie open
Projecten Sas pas na
herindeling aan bod
17
Gemeente eist snel verbouw voormalig belastingkantoor
Verzamel- en
antiekmarkt
fe
Man mishandeld
in Nieuwland
woensdag 4 juli 2001
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Vlaamse mi
nister Stevaert van Mobiliteit
wil op het moment dat de Wes-
terscheldetunnel wordt
opgeleverd met de Zeeuwse be
stuurders en de vervoersmaat
schappijen Connexxion en De
Lijn overleggen over een per
manente lijndienst tussen Goes
en Gent. Pas als de tunnel klaar
is, wordt zo'n lijn rendabel.
In het recente verleden werd al
veelvuldig geëxperimenteerd
met grensoverschrijdende bus
verbindingen via de Kanaalzo
ne, maar steeds weer bleken die
onrendabel. Momenteel loopt
alweer enige tijd een experi
ment met een doorgetrokken
dienst tussen Terneuzen en
Wondelgem bij Gent, waar rei
zigers vervolgens de tram naar
het stadscentrum van Gent
kunnen nemen. Maar die lijn
dienst bleek nog steeds nauwe
lijks reizigers te trekken.
Maanden geleden wisselden
Gedeputeerde Staten van Zee
land al van gedachten met het
kabinet van de Vlaamse minis
tervan Mobiliteit over de grens
overschrijdende openbaar ver-
voerverbinding. Stevaert in een
reactie op dat overleg: ,,We heb
ben het voornemen geformu
leerd om het dossier opnieuw te
bestuderen in functie van de
opening van de Wester schel de-
tunnel. Aangenomen mag im
mers worden dat die openstel
ling de verplaatsingsstromen in
de grensregio significant kan
wijzigen."
Telling
In de schoolvakantie van maart
2 001 wees een telling uit dat per
dag gemiddeld 46 reizigers de
grensoverschrijdende verbin
ding gebruikten. Op gewone
werkdagen lag het aantal ge
voelig lager. Stevaert: „Hoewel
de overstapverplichting en het
beperkte aanbod dit relatief ge-
rine cijfer mee bepalen, moet
dus vastgesteld worden dat het
aantal reizigers het op zich al
beperkte, theoretische potenti
eel niet benadert." Daarom stelt
Stevaert voor de zaak even te la
ten rusten tot de ingebruikname
van de tunnel. Hij heeft De Lijn
wel gevraagd in de tussentijd de
overstapfaciliteiten in Wondel
gem te verbeteren.
GS besloten dinsdag akkoord te
gaan met het voorstel van Ste
vaert. Ook zij kwamen tot de
conclusie dat de busverbinding
op dit moment nog een margina
le functie heeft. „Wij delen uw
verwachting dat deze verbin
ding bij de ingebruikname van
de tunnel een grotere levensvat
baarheid zal hebben, mits er
sprake is van een snelle recht
streekse verbinding."
door Pascalle Cappetti
OOSTBURG - De gemeente
Oostburg eist dat projectont
wikkelaar BAM Vastgoed snel
begint met de verbouwing van
het belastingkantoor,annex
kantongerecht in het centrum
van Oostburg. De bouwer hangt
anders een boete boven het
hoofd. Projectontwikkelaar
BAM heeft toegezegd het oor
spronkelijke plan nog eens te
gen het licht te houden en op
korte termijn te gaan bouwen.
De gemeente zet het 'pressie
middel' van de boeteclausule
nog niet in, maar houdt het ach
ter de hand, mocht het nieuwe
plan niet van de grond komen.
Wethouder C. Bolijn laat echter
wel weten dat de gemeente de
eigenaar van het beeldbepalen
de pand aan het Ledelplein
'fijntjes heeft gewezen' op het
bestaan van de clausule. „We
zouden zelfs al kunnen innen." -
Hoeveel de BAM moet betalen,
als die verzuimt te bouwen, kan
ze niet zeggen.
Appartementen
Bolijn heeft er vertrouwen in
dat het al jaren braakliggende
terrein nu eindelijk wordt be
bouwd. Volgens haar heeft
BAM, na de overname van het
project van Witte Boussen uit
Terneuzen nog steeds interesse
om in Oostburg appartementen
te bouwen en is er dus geen spra
ke van dat de bouwer er geen
heil meer in ziet. „Maar je kunt
je afvragen of er wel behoefte is
aan nog meer appartementen en
nog meer winkels. Zeker gezien
het feit dat de middenstand er
SLUIS - De Middenstandsver
eniging Sluis (MVS) houdt za
terdag 7 en zondag 8 juli voor de
derde keer een antiek-, curiosa-
en verzamelmarkt op de Groote
Markt.
Er worden ongeveer veertig
kraampjes geplaatst. De orga
nisatie is in handen van Le Col-
lectionneur uit Middelburg. De
markt begint om 10.00 uur en
duurt tot 17.00 uur.
In hetzelfde weekeinde wordt
het evenement Proef Zeeland in
Sluis gehouden, met als doel het
product uit de provincie te pro
moten. Er is een groot aantal ou
de ambachten te zien, zoals
houtsnijden, glasblazen, kant
klossen, klompen maken en net
ten boeten. Bij diverse kramen
worden producten uit Zeeland
verkocht, zoals bier, kaas, bab
belaars, groenten, fruit en
honing. Een aantal antieke
landbouwtrekkers maakt een
rondgang en is te bekijken. Ou
de paardenkoetsen rijden door
het winkelstadje en de firma
Gijzeis geeft een demonstratie
schapen scheren. Winkeliers
houden acties met Zeeuws pro
ducten in de hoofdrol.
REDACTIE
ZEEUWS-VLAANDEREN
Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB TERNEUZEN
Tel: (0115) 686000
Fax: (0115)610724
E-mail: redtem@pzc.nl
C. A. M. van Gremberghe
(chef)
W. A. Bareman
P. I. F. M. Cappetti
L. E. Dominicus
B. J. G. Pelgrim
A. M. van Stee
J. F. D. Bakker (sport)
's Gravenhofplein 4
4561 AJ HULST
Tel: (0114) 373839
Fax: (0114)373840
E-mail: redhulst@pzc.nl
S. van Doorsselaer
R. E. A. Hoonhorst
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
E-mail: redactie@pzc.nl
INTERNET
www.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
niet echt hard aan trekt om van
Oostburg een bloeiend winkel
centrum te maken en ook op an
dere plekken in Oostburg
appartementen worden ge
bouwd."
Zij geeft aan dat het oorspron
kelijke plan daarom enigszins
wordt aangepast 'aan de eisen
des tijds'. „Misschien moet je
kiezen voor een beperkter aan
tal appartementen, die wel gro
ter zijn." Of in deze nieuwe op
zet ook winkels zijn voorzien,
laat Bolijn in het midden. De
vertraging, ook van de kant van
de rijksgebouwendienst, heeft
er toe geleid dat de Hema is af
gehaakt.
De weinig aantrekkelijke
bouwput is ook Bolijn een doorn
in het oog. Van verschillende
kanten wordt geopperd het
pand maar helemaal te slopen
en er iets geheel nieuws neer te
zetten. „Maar dan krijgen we
met de rijksbouwmeester aan de
stok. Dan moeten we een boete
betalen. Deze rekening is uiter
aard door ons op het bordje van
de bouwer gelegd." Deze boete -
de hoogte kent Bolijn niet - zou
zo'n vijf ton bedragen.
Bij BAM was dinsdag niemand
bereikbaar voor een reactie.
rte- \y,jx
7 W/iL~r
Een trekvlot is één van de attracties in de Cletemspolder.
foto Peter Nicolai
door Pascalle Cappetti
GROEDE - De Duitse jongen die dins
dag het trekvlot over de waterloop
trekt, neemt het er van. Het is dinsdag
niet zo druk in de pas aangelegde Cle
temspolder, dus hij heeft alle gelegen
heid de touwen te vieren en het vlot
midden op het water stil te leggen. Met
de voeten in het water, lijkt hij zo weg
gelopen uit een televisiespotje. Alleen
het flesje Brand-bier ontbreekt nog.
Verderop, richting camping Groede,
balanceren twee jongens op de hang
brug. Aan de overkant gekomen, trek
ken ze niet het natuurgebied in. Dat is
weliswaar vrij toegankelijk, maaf- ziet
er mede door het prikkeldraad nog wei
nig uitnodigend uit. Het helmgras be
gint wel op te komen, maar de begroei
ing heeft nog zeker zes jaar nodig om
echt te ontwikkelen tot natuurgebied.
H. Jonkers van de Dienst Landelijk Ge
bied, verantwoordelij k voor de verwor
ving en aanleg van het duinlandschap,
erkent het direct. Nu zijn de opgewor
pen duinen niet meer dan 'een stel
zandbulten'.
Wie er doorheen wandelt, en dat doet
dinsdag niemand, lijkt een verboden
gebied te betreden. Bovendien lopen re
creanten nog erg in het zicht. Motor
crossers zijn in elk geval niet welkom,
vandaar de afrastering die er aanvan
kelijk niet zou komen.
Proef
De Cletemspolder was een proefproject
en de proef is geslaagd, vindt Jonkers.
Er is natuur, er is recreatie en er zijn
wandelmogelijkheden: dé combinatie
die werd nagestreefd in het gezamenlij
ke visie Kust in Kleuren van de vereni
ging van recreatieondernemers,
Recron, en natuurbeschermingsorga
nisatie 't Duumpje. Maar het is alle
maal wel erg veel bij elkaar, vindt Jon
kers. Ook wethouder C. Bolijn vindt het
resultaat mooi, maar 'erg intensief'.
Jonkers: „Het was een pilot met ver
schillende partijen, zoals het water
schap, de Recron, het Zeeuwse Land
schap, 't Duumpje en de gemeente.
Iedereen had zo zijn ideeën over de in
richting van het dertig hectare grote ge
bied. Het resultaat is dat er heel veel
verschillende elementen bij elkaar zijn
gebracht. Je kunt er zo je vraagtekens
bij zetten of je nog van een natuurge
bied kunt spreken. Waarschijnlijk zul
len we bij toekomstige projecten meer
gaan zoneren. Bijvoorbeeld een gebied
inrichten met enkel grasland. Of een
ander gebied volledig bestemmen voor
derecreatie."
Jonkers snapt dan ook best dat het
Zeeuwse Landschap aanvankelijk
sceptisch was over het natuurgebied als
hondenuitlaatterrein, speelplaats en
crossveld. „Dat de lepelaar inmiddels is
gesignaleerd, geeft ons echter moed dat
het met die natuurontwikkeling wel
goed komt."
Ondanks de kritische houding neemt
het Zeeuwse Landschap het terrein
morgen over. Vanaf dan is de stichting
verantwoordelijk voor het beheer. Dit
gebeurt vanaf 14.00 uur bij restaurant
Erasmus in Groede, waar gedeputeerde
G. de Kok de sleutel van de Cletemspol
der officieel overdraagt aan directeur
M. Hemminga van Het Zeeuwse Land
schap.
door Wout Bareman
GENT - De Amerikaanse groep
Tower Automotive gaat vanuit
een nieuwe fabriek in de Ka
naalzone van Gent onderdelen
leveren voor de nieuwe vesti
ging die autofabrikant Volvo
Cars in 2003 in gebruik neemt.
Tower Automotive vestigt zich
op een groot bedrijventerrein
ten noorden van het Mercator-
dok op de oostelijke oever van
het Kanaal Gent-Terneuzen.
De pre-assemblagefabrjek gaat
werk bieden aan twee- tot drie
honderd mensen. Dat maakte de
Gentse havenschepen J. Ter-
mont dinsdag bekend tijdens de
ontvangst van de Zweedse pro
ductieleider C. Germundsson
op het stadhuis van Gent. Bur
gemeester Beke overhandigde
hem de Medaille van Verdienste
van de stad als dank voor het be
sluit, dat vorig jaar werd geno
men, om de opvolgers van de
Volvo S40 en V40 vanaf 2003 in
Gent te fabriceren
Met het oog op die productie
bouwt Volvo in het havengebied
van Gent, waar de autofabri
kant overigens al jaren actief is,
een nieuwe fabriek die meer dan
driekwart miljard gulden kost
en straks aan 1400 mensen werk
biedt.
De productiecapaciteit wordt
verhoogd van 160.000 naar
270.000 wagens.
DeS40enV40 worden nog tot en
met 2003 geproduceerd door
Nedcar in Born. Nedcar is een
samenwerkingsverband tussen
Volvo en Mitsubishi. Nadat
Ford Volvo had overgenomen en
Daimler-Chrysler een belang
rijk aandeelhouder van Mitsu
bishi werd, lieten de Japanners
de Zweden weten dat ze gebruik
wilden maken van hun recht om
de Zweedse activiteiten van Ne
derland over te nemen. Waarna
Ford/Volvo op zoek ging naar
nieuwe fabrieken.
Uiteindelijk werd besloten de
productie op tweeplaatsen te
concentreren: in Zweden en
Gent. Germundsson toonde zich
uiterst tevreden over de presta
ties van de Gentse vestiging.
Hij roemde de samenwerking
met het Gentse stadsbestuur en
voorspelde dat er nog meer in
vesteringen op komst zijn.
„Op lange termijn wordt dit
voor Gent een bijzonder goede
zaak."
Voor de nieuwe personenwa-
genfabriek in Gent zocht Volvo
samenwerking met Tower Au
tomotive, als leverancier van de
autoindustrie wereldleider. Er
werd al een intentieverklaring
ondertekend, die nu nog in een
concreet contract moet worden
gegoten. Volvo Cars voerde tot
nu toe veel auto-onderdelen uit
Zweden aan, maar kiest nu voor
een leverancier naast de deur,
die de voormontage van gepers
te onderdelen van het koets
werk levert.
Volvo sluit niet uit dat Tower
Automotive in een later stadium
ook andere constructeurs gaat
bedienen.
Omscholing
Om de groei van het aantal ar
beidsplaatsen op te kunnen
vangen heeft het stadsbestuur
afspraken gemaakt met de
Vlaamse Dienst voor Arbeids
bemiddeling (VDAB) over de
mogelijke omscholing van
werklozen. Er wordt ook over de
grens, in de Zeeuws-Vlaamse
Kanaalzone naar arbeidskrach
ten gespeurd.
doorTheo Calkoen
DEN HAAG - De ontknoping
nadert van een affaire, die be
hoorlijk wat Oostburgers in hun
greep hield: de verhuizing van
de biologische kruidenteler J.
de Zwart. Over enkele weken
doet de Raad van State in Den
Haag namelijk een einduit
spraak over de bestemmings
planwijziging, die het Oost-
burgse gemeentebestuur
doorvoerde om de verhuizing
mogelijk te maken.
De kruidenteler zit momenteel
aan de Oude Haven in Oostburg
en wil zijn boerderij verplaatsen
naar de Sint Bavodijk in Nieuw-
vliet (ook gemeente Oostburg).
In Nieuwvliet zouden zijn krui
den beter groeien dan aan de
Oude Haven, omdat het verkeer
op de ringweg daar de atmosfeer
negatief beïnvloedt. Om de
nieuwbouw aan de Sint Bavo
dijk mogelijk te maken, moest
de gemeente het bestemmings
plan wijzigen.
„De gemeente meet met twee
maten", vinden twee eigenaren
van vakantiewoningen, die na
bij de nieuwe vestiging van de
kruidenkweker staan. Ze ver
wachten onder meer dat de ven
tilatoren op de schuui- van De
Zwart geluidsoverlast zullen
veroorzaken. Voor hen is het on
voorstelbaar dat de gemeente
voor één persoon een bestem
mingsplan wijzigt. Dat zou vol
gens hen ook nooit gebeurd zijn
als er geen akkoordje was geslo
ten.
De recreanten denken dat De
Zwart nog een gunst te goed had
van het plaatselijk bestuur, om
dat hij de gemeente grond ver
kocht voor de Eurotuinen.
Teeltgronden
De woordvoerder van het ge
meentebestuur, M. de Paauw,
betoogde in Den Haag dat de ge
meente een agrarische advies
commissie inschakelde om over
deze kwestie te rapporteren. De
commissie is er van overtuigd
geraakt dat het voor De Zwart
noodzakelijk is te verhuizen. De
biologische boer wil vlak bij zijn
teeltgronden wonen omdat het
vooral in de oogsttijd noodzake
lijk is in de buurt te zijn. Het
drogen van de kruiden en de
controle zou veel aandacht vra
gen.
Eén van de klagers trok deze
stelling in twijfel. Hij stelde dat
De Zwart vanaf zijn huidige
woning met de tractor binnen
zeven minuten bij zijn teelt
gronden kan zijn. „Hoeveel
mensen in Nederland dromen er
niet van om zo dicht bij hun
werkte zitten."
Binnen zes weken is nu de eind
uitspraak van de Raad van Sta
te te verwachten. Maanden
terug behandelde dit rechtscol
lege een door de recreanten aan
gespannen spoedprocedure.
Toen werd de gewraakte plan
wijziging geschorst, waardoor
de gemeente De Zwart voorlo
pig geen bouwvergunning kon
verlenen. De schorsing blijft
van kracht totdat er een eind
uitspraak ligt in de zogenoemde
bodemzaak, die nu op zijn einde
loopt.
Wrevel
Eén van de klager meldde overi
gens dat het hem niet is ontgaan
dat er hier en daar wrevel is ont
staan over het feit dat zij zo'n
plaatselijk project kunnen te
genhouden. „Laten ze in Oost
burg blij met ons zijn. Zonder
ons hadden ze nog geen nagel
om hun bips te krabben", rea
geerde de verontwaardigde re
creant daarop.
NIEUW- EN SINT JOOSLAND
- Een onbekende man heeft gis
termiddag rond half drie een 42-
jarige man uit Dongen mishan
deld, die zijn wagen stond te los
sen aan de Kerkstraat in Nieuw
en Sint Joosland.
De dader schold de chauffeur
zonder enige aanleiding uit.
Toen de man uit Dongen gewoon
doorging met lossen, klom de
onbekende man in de laadruim
te en ontstond een vechtpartij.
De dader hield pas op toen de
collega van de mishandelde
man terugkwam. Hij reed daar
op weg in zijn auto.
door Lilian Dominicus
SAS VAN GENT - De deuren
van de peuterspeelzalen in Sas
van Gent, Philippine en West-
dorpe blijven in ieder geval ook
na de zomervakantie open. Aan
een oplossing voor de financiële
malaise wordt de komende
maanden gewerkt.
De beloofde eenmalige subsidie
van acht mille zal in ieder geval
binnenkort worden uitgekeerd.
Dat hebben burgemeester en
wethouders van Sas van Gent
gisterochtend besloten naar
aanleiding van een brandbrief
van het stichtingsbestuur. „We
kunnen niet op stel en sprong
iets regelen, maar we zitten ze
ker niet te wachten op een slui
ting", zegt wethouder E. Spue-
sens (welzijn). „Voorwaarde
voor de extra subsidie van acht
duizend gulden was dat ze
moesten werken aan een verla
ging van de kosten en verhoging
van de inkomsten. Dat is inmid
dels gebeurd; ze hebben de kos
ten voor de speelbeurt verhoogd
en hebben geen hulpleiding
meer in dienst genomen. Verder
moeten we de gevolgen van de
landelijke ontwikkeling naar
een professionalisering van de
peuterspeelzalen bekijken."
De bestuursleden kondigden in
de brief aan dat ze, zonder zicht
op extra subsidies, het perso
neel per 1 augustus de wacht
aanzeggen. „De bestuursleden
zijn bang dat ze hoofdelijk aan
sprakelijk worden gesteld voor
de financiële problemen, maar
dat is in principe alleen het ge
val als er sprake is van wanbe
heer. Dat lijkt me op dit moment
niet relevant", aldus de wethou
der.
Personeelslasten
De tegoeden van de Stichting
Peuterspeelzalen Sas van Gent
zijn de afgelopen periode opge
droogd door nieuwe CAO-af-
spraken, waardoor de perso
neelslasten sterk stegen, terwijl
de inkomsten nagenoeg hetzelf
de bleven. Spuesens is bekend
met de problemen en zegt het
jammer te vinden dat het stich
tingsbestuur het nodig vindt
een dergelijke brief op te stellen.
„We zijn al heel lang met ze in
gesprek. Maar goed, dat is de
verantwoordelijkheid van het
stichtingsbestuur."
door Lilian Dominicus
SAS VAN GENT - Sas van Gent
zal vóór de herindeling niet alle
geplande projecten kunnen uit
voeren. Daarentegen krijgen
wel steeds meer van deze plan
nen vorm in de besprekingen
met de fusiepartners Axel en
Terneuzen, constateert gemeen
te-secretaris Th. van Waes van
Sas van Gent.
„Sommige dingen krijgen we
gewoon niet meer op tijd voor
elkaar", zegt hij. „Omdat de tijd
of het geld ervoor ontbreekt.
De afgelopen weken heeft de ge
meente bekeken welke projec
ten nog moeten worden uitge
voerd voor de herindeling in de
Kanaalzone een feit is. Zo is een
begin gemaakt met de uitwer
king van de ontwerpen voor de
herinrichting van de Graaf jans-
dijk in Westdorpe.
Van Waes: „Maar we beginnen
nu al stilletjes aan te merken dat
sommige zaken doorlopen naar
de nieuw te vormen gemeente.
Zoals de resultaten van het
brandweerrapport, er moet nog
heel wat gebeuren als je dat
leest. Dat snijdt erin; het is hel
der dat dat niet in deze gemeen
te kan worden uitgewerkt.
Daarom hebben we nu al ge
sprekken met de portefeuille
houders van de andere twee ge
meenten."
Ook zaken als het onderhoud
van de trottoirs en de uitwer
king van de zogeheten revitali
sering van het centrum van Sas
van Gent horen bij de categorie
projecten, die volgens de secre
taris doorlopen naar dé nieuwe
Kanaalzone-gemeente. Zo moet
laatstgenoemd project een nieu
we impuls geven aan de mid
denstand en het aangezicht van
Sas. Iedereen in Sas had gere
kend op de komst van het facto-
ry-outletcentrum, de fabrieks-
dumpwinkel voor merkenmode,
maar de provincie stak daar
ruim een jaar geleden een stokje
voor.