Toeristisch tij moet gekeerd PZC Abstract en figuratief werk naast elkaar in beeldentuin Ondergrondse kunst uit Minsk Een uitvoering van Brahms waar de mond van openzakt Streekmuseum toont oude krantenknipsels 12 Bouw van varkensstal werd terecht geweigerd PvdA wil meer geld voor strandwacht kunst cultuur Vakantiegedrag lezers schrijven Sportvelden Passage bij Terneuzense Albert Heijn blijft open zaterdag 30 juni 2001 NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De agrarische makelaar J. Wouters uit het Brabantse Sint- Oedenrode heeft nog één kans om alsnog een stal voor een klei ne zevenduizend varkens te mo gen bouwen aan de Welzinge- dijk in Nieuw- en Sint Joosland. De afdeling bestuursrecht spraak van de Raad van State in Den Haag heeft het hoger be roep van Wouters tegen het wei geren van de bouwvergunning verworpen. De agrarische ma kelaar heeft bij hetzelfde rechtscollege nog een beroep lo pen tegen het nieuwe bestem mingsplan Buitengebied van Middelburg. Als dat beroep wordt verworpen is de grote varkensstal aan de Welzinge- dijk definitief van de baan. Die uitspraak zal nog enkele weken op zich laten wachten. HULST - De PvdA-fractie Hulst roept de gemeente Honte- nisse op meer geld uit te trekken om strandwachten bij het strandje van De Perk aan te stel len. Het verdwijnen van het veer Kruiningen-Perkpolder maakt het nog noodzakelijker om dijk- toerisme te stimuleren en zo arbeidsplaatsen te winnen. Dijktoeristen mogen niet wor den afgeschrikt door een onge val dat te voorkomen was ge weest. Hontenisse dient alles te doen om het 'veiligheidsgevoel' intact te laten, vinden de PvdA'ers. De Hulster PvdA laat haar advies horen, omdat de partij niet in het bestuur van Hontenisse is vertegenwoor digd. Met het oog op de herinde ling, waardoor Hulst en Honte nisse één gemeente vormen, wil de PvdA de collega-raadsleden in Hontenisse 'op positief kriti sche wijze volgen'. Deze eerste kritische uiting zal door B en W Hontenisse schouderophalend worden afgedaan; wethouder F. van Driessche meldde eerder dat het tekort aan strandwach ten niet aan een gebrek aan sub sidie ligt, maar aan het ontbi-e- ken van geïnteresseerde, gedi plomeerde krachten. Nieuwe initiatieven als deze 'strandvilla's' doen tot verdriet van De Reus te weinig hun intrede op de Zeeuwse stranden. foto Holiday Media door Jacques Cats Daar schrik ik van". Directeur Ron de Reus van het Bureau voor Toe risme Zeeland (BTZ) heeft met meer dan alleen maar gefronste wenkbrau wen kennis genomen van de cijfers over het vakantiegedrag van de Nederland se bevolking. Die zien er voor dit gewest niet gunstig uit. „Er lijkt zich een voor Zeeland negatieve trend af te tekenen op de binnenlandse markt", spreekt de voorman van het regionale toeristen wezen in marketingtermen. In gewoon Nederlands: vakantiegangers uit ande re delen van het land zien Zeeland min der zitten. Volgens de BTZ-directeur wordt het tijd voor het opstarten van een serieuze actie om het tij te keren. Hij voelt zich aangesproken door het voornemen van de provincie om de boer op te gaan voor een beter imago van Zeeland. Daarbij luidt de boodschap dat Zeeland zich uitstekend leent voor een combinatie van wonen en werken. „Waarom ook geen imagocampagne optuigen in de richting van het toerisme in de provin cie?", vraagt De Reus zich af. Zeeland blijkt nog steeds last te hebben van een te eenzijdig imago; dat van zon, zee en strand. „Dat maakt de toeristi sche sector te afhankelijk van weers omstandigheden, dus onnodig kwets baar." Als verklaring voor het mindere vakantiebezoek van elders in het land signaleert De Reus dat mensen vaker en korter met vakantie gaan. „Omdat de vakanties korter worden, heb je relatief meer vakantiegangers nodig in Zee land om dezelfde cijfex-s te halen." Dat is sneller gezegd dan bereikt. Het pu bliek kijkt veelvuldiger buiten de gren zen. „We moeten ex-voor waken dat mensen hun hoofdvakantie in het bui- tenland doorbrengen, terwijl Zeeland verwordt tot een regio waar een tussen door- of last minutevakantie wordt doorgebracht." De Reus blijft er op hameren dat er in Zeeland een instituut moet komen dat continu kan meten om te weten wat er omgaat in de toeristische sector .Als je weet wat de ti-ends en de ontwikkelin gen zijn, kim je bijsturen en er slagvaar dig met kortlopende acties op inspe len." De BTZ-directeur vindt dat toei'istisch-recreatief Zeeland nog te afhankelijk is van onderzoeksresulta ten die pas ver na afloop van een toeris tisch jaar bekend woi'den. Volgens De Reus is intensieve marke- tingcommunicatie niet genoeg. Pro ductontwikkeling moet daarmee gelijk opgaan. „Dat wil zeggen: productvex-- nieuwing en productdifferentiatie. Nieuwe producten die de identiteit van Zeeland versterken en aansluiten bij de interesses en de belevingswereld van de modex-ne consument." Als voorbeelden van vernieuwing, differentiatie en sa menwerking noemt De Reus bijzondere logiesvormen bij de boer en het project Scheldemond Maritiem, dat mogelijk heden biedt om de gezamenlijke mari tieme cultuur en historie van Zeeland en Vlaanderen te beleven. Enigzins bedroefd stelt de directeur van de Zeeuwse toeristische ox-ganisa- tie vast dat een Zeeuwse ondernemer met een voor Nederland geheel nieuwe vorm van strandlogies uiteindelijk op Vlieland tex-echt is gekomen. Het betreft hier een idee van het Schouwse recreatieondernemex'Sge- slacht Ruijtenberg om niet aan, maar óp het strand vakantie te vieren, in wat wordt aangeduid als een 'seatrack' of 'strandvilla' Het betx-eft hier een innovatief comfor tabel onderdak voor vier personen. Een luxere variant op wat bijvoox'beeld op het Walcherse strand bij Dishoek kan worden aangetroffen. Staande op palen en rond van vorm zodat wind en water er geen vat op krijgen. De strandvilla is aangesloten op warm en koud stro mend water, electi'iciteit en riolering. Plannen om de bouwsels opgetrokken te krijgen, ketsten aanvankelijk af op de regelgeving. Maar de dei'de kustnota en de vijfde nota voor de ruimtelijke or dening hebben mogelijkheden geopend voor bebouwingen op het strand. Er loopt nu sinds Pinksteren een proef met drie van die huisjes op het strand van Vlieland. „In oktober krijgen we te ho ren of we volgend jaar terug mogen ko men", meldt André Ruijtenberg. Reacties De reacties van de eerste huurders zijn vol lof: zeelucht raiken, 's nachts de branding blijven horen en 's morgens wakker worden met de zee aan je voe teneind wordt als een bijzondere bele ving beschouwd- Het was voor de lokale bevolking wel even wennen dat het ini tiatief niet van een eilander kwam maar van iemand uit Zeeland. „Maar nu zijn de ondernemers zeer meegaand." De bedoeling is op vier plaatsen langs de Nederlandse kust 'seatx-acks' te situ eren. De Reus spreekt de vurige hoop uit op korte termijn zo'n project ook in kleinschalige vox*m in Zeeland te mo gen verwelkomen. De gedachten van Ruijtenbei'g gaan onder meer uit naar het Veerse Meergebied. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Vijfenveertig beeldhouwers, vijfhonderd beelden in brons, steen, hout en keramiek, zowel figuratief als abstract, klassiek of modern, groot en klein, maar ook schil derijen en tekeningen, fraaie sieraden, Oosters porselein, zil ver, keramiek en curiosa zijn als vanouds de ingrediënten van de zomertentoonstelling in en rond het Burgerweeshuis in Zierik- zee. Directeur Bex*t van der Hoef van Waterland Neeltje Jans ver richtte gistermiddag de officiële opening. 'Openeur' was de titel die gast- vx-ouw Tessa Braat-Voox'huis hem toedichtte. Van der Hoef had daar vrede mee. „Als een expositie als deze al 36 jaar ach tereen elk jaar weerplaatsvindt, mag je best 'openeur' genoemd worden." Hij omschreef de beel dentuin van het Burgerwees huis als een uniek plekje in Zee land. Als vooxmalig directeur van het Zeeuws Biologisch Museum erkende Van der Hoef destijds een beroep op Tessa en wijlen haar man Ad Braat te hebben gedaan voor de inrich ting van de tuin aldaar. „Een tuin met zielige boompjes en magere struikjes die we wat wil den aankleden met kunst", al dus Van der Hoef. Hij gaf toe zelf weinig te begrijpen van ab stracte kunst, maar meende dat vooral een beeldentuin als die van het Burgerweeshuis, met eveneens veel figuratieve beel den, een toegankelijke opstap bieclt om nader kennis te maken met abstracte uitingsvormen. Volgens Van der Hoef biedt deze zomertentoonstelling ook een belangrijke bijdrage aan het toeristische product van Zee land met name voor de cultuur- gerichte recreanten. Vei-der draagt deze expositie in zijn ogen bij aan een het contact tussen kunstenaar en klant. Hij gebruikte één van Ad Braats uitspraken om dat te benadruk ken: „Het enige echte contact tussen een klant en een kunste naar is de verkoop van het kunstwerk." Hij wenste de deel- nemex-s dan ook veel echte con tacten toe. Verscholen Tijdens deze zomertentoonstel ling prijkt een veelheid aan kunst verscholen tussen het kruidige groen van bomen en struiken in de beeldentuin. De inrichters blijken elke jaar weer veirassend nieuwe hoeken en doorkijkjes te vinden om de beelden zo fraai mogelijk tot hun recht te laten komen. Tus sen de takken zweeft een frêle acrobate aan de trapeze van An ke Birnie. Een robuuste beer van Barbara de Clerq blikt bru taal door het lover heen. Gerard Brouwer weet te ontroeren met zijn interpretatie van welkom zijn: een oude man tilt liefdevol zijn oudere wouw op bij een weerzien na vermoedelijk lange tijd. De robuuste mannen in het beeld 'Communicatie'vanLuigi Amati wekken een glimlach op. De beschermende kracht van een fietsende ouder ten opzichte van een kind achterop spreekt uit het beeldje dat officieel 'Snel naar de crash' heet, al zou 'crè che' aannemelijker lijken. De 'Drie Stokstaartjes' van Edith Brinkman doen het publiek grinnikken. Het aangezicht van 'Vriendschap', het beeld waar mee Karin Beek vier golfende vrienden visualiseert, is op een zelfde manier vermakelijk om te zien. Het zijn slechts enkele van de talrijke indrukken die huis en tuin van Burgeiweeshuis de ze zomer bieden. Wie een ander tochtje door de tuin maakt, krijgt ook anderebeelden op het netvlies. De mogelijkheden zijn legio. De zomertentoonstelling in het Bur gerweeshuis is geopend tot en met zondag 26 augustus van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 Klinov werkt aan zi jn installatie Ecological Life, een huiskamer van stro. foto Lex de Meester. Tussen het groen van bomen en struiken duiken steeds weer nieuwe beelden op in de Beeldentuin van het Burgeiweeshuis. foto Marijke Folkertsma door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Ze tonen hun werk overal in Europa, behalve in hun vaderland Wit-Rusland. De voormalige deelrepubliek van de Sovjet-Unie mag het communisme dan hebben afge zworen, dat wil niet zeggen dat de regering welwillend staat te genover hedendaagse kunst. Die ontwikkelt zich onder gronds of buiten de grenzen. Morgen begint in kunstcentrum De\Villem3 in Vlissingen een expositie van underground- kunstenaars uit Minsk. De deelnemende kunstenaars zijn geselecteerd door Alexan der Rodin, die twee jaar geleden al eens exposeerde in De Water- toren in Oost-Souburg. Hij vroeg Olga Sazykina, Arthur Klinov, Ludmila Rusova, Sergej Zdanovitch, de al enige jaren in Zeeland woonachtige Ludmila Kalmaeva, Victor Petrov en De- nis Romanovski om twee weken lang in het Vlissingse kunstcen trum aan de expositie te wer ken. Ze tonen installaties, vi deo's, foto's en schilderijen. De opening van de expositie, mor genmiddag, wordt opgeluisterd met een aantal performances. „In Wit-Rusland is de pex-for- mance heel populair onder al ternatieve kunstenaars", vertelt Klinov. „Als je geen plek hebt om je werk ten toon te stellen, of zelfs geen geld hebt om materi aal te kopen voor schilderijen of installaties, dan heb je altijd nog je lichaam en je mond. Daarmee kim je ook een kunst werk maken." Veel van de performances heb ben een politieke lading, erkènt hijDe huidige machthebbers in Wit-Rusland worden nogal eens op de hak genomen. Maar het blijft oppassen, al zijn dergelij ke 'democratische manifesta ties' niet bij wet verboden. Ro din vertelt het verhaal van een kunstenaar die als performance kunstmest deponeerde op de stoep van de Wit-Russische pre sident. Dat kwam hem op enkele dagen gevangenis en twee jaar huisarrest te staan. Underground De Wit-Russische undex-gound stamt uit het communistische tijdpei'k. Actuele en maat schappij-kritische kunstuitin gen waren verboden, dus wie zich daaxmee bezig wilde hou den moest dat in het geniep doen. „Toch waren we niet hele maal geïsoleerd", zegt Rodin. „In Moskou, Sint Petersburg en de Baltische staten gebeurde hetzelfde en er bestonden goede contacten tussen de verschillen de undergx'ound-kunstenaars. Wé konden alleen niet naar het Westen. Dat was vex-boden. Dat verklaart enkele verschillen tussen onze kunst toen en die in het Westen. Traditionele kunst vormen als het schilderij en de sculptuur wareil bij ons vaker vertegenwoordigd dat concep tuele installaties. Ludmila Rusova heeft zich daarin be kwaamd, maar pas na de om wenteling. Als een beginner moest ze haar eerste installaties maken." Toch is het voor kunstenaars in Wit-Rusland nog steeds moei lijk te exposeren. Wel is het ver schil tussen staatskunst en un- dergi'ound weggevallen. „In de Sovjet-Unie had je twee soox*ten kunstenaars", vertelt Klinov. „De officiële en de under- gx-ound. De officiële kunste naars hadden geld en ruimte om hun werk te exposeren, de un derground niet. Nu heeft nie mand geld en niemand een plek om zijn werk te laten zien." Vandaar dat de Wit-Russische kunstenaars hun werk in andere landen tonen. „Het publiek thuis kent ons niet", zegt Rodin. „Ons werk is voornamelijk bui ten Wit-Rusland te zien. Ze moeten het hebben van onze verhalen. Wij vertellen hoe er hier op is gereageerd.Toch lijkt ook het buitenslands exposeren moeilijker te worden. Rodin: „We hebben om naar Vlissingen te komen veel problemen gehad met visa en dergelijke. Een paar jaar geleden kwam dat niet voor. Het lijkt wel of de regering zoveel mogelijk obstakels wil opwerpen, om ons te belemme- ren ons te uiten." Uitwisseling Voor de ontwikkeling van de kunstenaars is deelnemen aan tentoonstellingen van levensbe lang. Rodin is dan ook zeer verguld met de uitnodiging van Leon Riekwell van het Buro Beeldende Kunst Vlissingen om in DeWillem3 te komen expose ren. „Wij moeten ons werk toet sen aan dat van anderen en het is goed om contact te hebben met andere kunstenaars", besluit Rodin. „Een uitwisseling zou helemaal mooi zijn, maar dat blijft voorlopig een droom." De expositie Belaru-tion duurt tot en met 2 september, do t/m zo van 12-17 uur. Tijdens de opening, mor gen om 17 uur, vinden verschillende performances plaats. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Wat zijn ze blij, de fractievoox*- zitters van de politieke partijen (op het CDA na). Want het gaat eindelijk gebeuren. Weg met de voetbalclubs in Kerkwerve, Bx'ouwershaven, Zonnemaire, Dreischor en Ouwerkerk (PZC, 25-6) Wat zullen ze een geld overhouden! Flauwekul na tuurlijk, want als er 45 miljoen voor een gemeentehuis en nog eens een kleine miljoen voor het Ecoscope (waar geen hond komt kijken) uitgegeven wordt, zou er dan geen paar duizend gulden voor deze clubs beschikbaar zijn? Mij maak je dat in ieder ge val niet wijs. Wat mij wel duide lijk is geworden, is dat de huidi ge politiek geen interesse heeft voor de voetbalspoxl in de klei ne kernen. Het enige wat de ge meenschap in deze kernen eigenlijk nog heeft moet ver dwijnen, voor mensen die ik nog nooit op een voetbalveld gezien heb. Het is me nu ook duidelijk waarom wethouder Berrevoets moest vertrekken; voor haar was dit volstrekt onbespreek baar, en dan kan Renden wel zeggen dat men door fusie sterk wordt (D.F.S.) maar hij vergeet dat dit op vrijwillige basis is ge beurd tussen twee dorpen die nog geen kilometer uit elkaar liggen. Wat v.d. Veer en Geluk betreft: het is dus duidelijk dat deze mensen anti voetbal zijn en trouwens ik vraag me af of ze wel een eigen mening hebben. Volgens mij lopen ze alleen aan het handje van PvdA en VVD. Voor voetballend Schouwen- Duiveland is het denk ik wel duidelijk op wie men moet gaan stemmen bij de volgende ver kiezingen. Kees Berrevoets Vroonstraat 1 Kerkwerve door Barend Pelgrim TERNEUZEN - De winkel ruimte van Albert Heijn in het ABC-complex aan de Arsenaal straat in het Terneuzense win kelcentrum blijft vooralsnog leeg. De winkelpassage tussen de parkeerplaats aan de Burge meester Geillstraat en de Noordstraat is wel opengesteld om de doorstroming tussen het koopcentrum en de parking te garanderen. Volgens de over koepelende ondernemersver eniging Centrummanagement en de winkeliers dient er zo snel mogelijk een vervanger voor Al- bert Heijn te komen. Precies een week geleden sloot de supeiTnarkt zijn deuren. In overleg met de overige huurders in het ABC-complex, Blokker en C&A, is besloten om de loop route van parkeerterrein naar winkelhart open te houden. Be drijfsleider J. de Reu van C&A stelt dat dit in het belang is van MIDDELBURG, Burgerzaal Internationaal Muziekfeest Middel burg, St Petersburg String Quartet, Pavel Vernikov, Antje Weithaas (vi ool), Ramon Jaffé, Natalia Gutman (cello), Daniel Raiskin, Vladimir Mendelssohn (altviool) en Lisa Smirnova (piano) met werken van Boccherini, Bach, Turina en Brahms. door Douwe Eisenga Muzikaal verwelkomd door de getrouwe portier en draaiorgelman André de Boer, genoot een stampvolle Burger zaal gisteravond van het vierde concert van het Internationaal Muziekfeest. In deze concertreeks neemt het strijkkwintet een centrale posi tie in. Het ligt dan ook voor de hand om een plek te reserveren voor de uitvinder van het genre, de Italiaan Luigi Boccherini. Van de honderd die hij bij elkaar pende, klonk nummer negen, het strijkkwintet met de bij naam La Ritirata di Madrid, of wel de nachtwacht van Madrid. De musici zorgden daarmee voor een verrassende opening, met celli bespeeld alsof het gita ren zijn en klanknabootsingen van avondklokken en roffelen de trommels in het ensemble. Als ik het goed heb, stond gister avond voor het eerst in de drie- jax'ige geschiedenis van dit ka mermuziekfestival een solostuk geprogi'ammeerd. Aansluitend bij het topniveau van deze con certen koos men daarbij voor een hoogtepunt in de sololitera tuur, de Suite nr. 5 in c voor cel lo-solo van Bach. Bepaald niet het winkelpubliek. „Anders zou hier een dode hoek ontstaan. Bovendien is het geen gezicht wanneer mensen hier tegen een gesloten rolluik aan moeten kij ken. Wij zijn ook afhankelijk van de consument die zijn auto aan de Geillstraat parkeert; om lopen rond het ABC-gebouw vinden wij geen optie." Ook be drijfsleider M. van der Heijden van Blokker is tevreden. In overleg met Blokker en C&A j wordt tevens getracht om de passage levendig te houden. Zo wordt charitatieve instellingen en stichtingen aangeboden om op zaterdag een stand in te rich- I ten in de looproute. „Voor hen lucratief, voor ons belangrijk om de zaak gezellig aan te kle- den", aldus Van der Heijden. Ondernemers en Centrumma nagement hopen dat zich op korte termijn belangstellenden melden voor de winkelruimte van Albert Heijn. Volgens B. Stoffels van Centx-ummanage- ment is het op dit ogenblik stil. de makkelijkste van de zes cel losuites die Bach geschreven heeft. Celliste Natalia Gutman getuigde in een licht gehouden prelude, een melancholische al lemande en huppelende gavot tes van een aangenaam speelse opvatting. Enkel de strak in het vel gehouden sarabande, op zich een interpretatie waar ook veel voor te zeggen is, detoneer de enigszins bij haar visie op de ze suite. Ook nieuw in dit pro gramma was axtistiek leider en altviolist Daniel Raiskin in de rol van solist. Bijgestaan door piano en strijkkwartet bracht hij de Scene Andalouse van Joaquin Turina. Het is muziek vol hunkex-end zigeunerleed, die als vanzelf bij de musici een li chaamstaal en gezichtuitdruk king opi'oept die getuigen van hevige smai*t. Raxskin excelleer de in dit hyperromantische wex-k, ondersteund door meer dan uitstekend ensemblespel. Men besloot met nog een strijk kwintet, het Kwintet in F van Johannes Brahms. Direct bij de oveiTompelend gespeelde eerste maten maakte het gezelschap duidelijk waar het op uit was. Dit zou een Bx*ahms worden waar het 'con brio, appassiona to en energico' uit de titels van de delen volledig waargemaakt zou worden. Een doel waar dit ensemble ad hoe volkomen in slaagde. Bij het fabuleus gespeelde ver stilde einde van het tweede deel sloeg de lichaamstaal ooktoe bij ondergetekende. Demondzakte I open, verwonderd over een der gelijk muzikaal kunnen, om pas aan het eind weer dicht te klap pen. IJZENDIJKE - Er wordt heel wat geschreven over de herindeling in Zeeuws-Vlaanderen, maar hoe was het ook alweer in de jaren zestig en bij de samenvoeging van de West-Zeeuws-Vlaamse gemeenten in 1970? Dat en nog veel meer is te lezen in de tentoonstelling 'Toen en Nu, I West-Zeeuws-Vlaanderen in oude kranten' in het Streekmuseum van Ijzendijke. De expositie van krantenberichten is gisteravond 1 geopend. Naast artikelen over de herindeling is er van alles te zien j en te lezen over de perikelen rond de tunnel, het veer en er zijn veel berichten over IJzendijke zelf. Een aparte afdeling is ingericht met foto's van honderdjarigen en ouder; de sterksten hebben wel twee of j drie keer de krant gehaald. Het is niet allemaal oud nieuws wat er te zien valt. Naast de hei-indeling in de jaren zestig zijn ook de acties van Sluis-Aardenburg in 2000 nog eens na te lezen. Het Streekmu- j seum is geopend van dinsdag tot zaterdag tussen 13.00 en 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 62