Nieuwe Suzuki heeft veel glas Motorscooter van BMW is ook zonder helm veilig Nieuwe VW strijdt met toplimousines Daf werkt aan drie-asser Golf Zakenauto van het Jaar Yamaha Bulldog komt eraan Wegenatlas is vernieuwd Mangusta naar MG Rover DAF is in Eindhoven gestart met de productie van de 6x2, de eerste variant op de CF 4x2. De 6x2 is een drie-assige trekker met een zogenaamde gestuurde voorloopas. In maart was DAF Trucks al gestart met de CF met twee assen. Nu volgt dus de versie met drie assen, la ter dit jaar komen de bakwa- gen-chassis met dezelfde voor loopas. Drie in plaats van twee assen scheelt een nuttig laadvermo gen van ruim zes ton. Na de 6x2 komen uit Eindhoven volgend jaar ook 6x4, 8x2 en 8x4-vari- anten. De VW Golf is verkozen tot Zakenauto van het Jaar 2001. Ook in 1989 en in 1996 kreeg de middenklasser van Volkswagen dezelfde titel. In 1999 was de titel voor de Passat. Volgens de jury is de verhouding prijs/product prima, en scoort de Golf ook uitstekend wat be treft te verwachten onder houdskosten en storingsgevoe ligheid. De VW Golf dateert uit 1974, toen VW besloot eindelijk een opvolger voor de Kever te introduceren. De Italiaan Giu- giaro ontwierp de basis-Golf. Heel anders dan de Kever had hij een watergekoelde motor die voorin lag en de voorwielen aandreef. In 1983 verscheen de tweede ge neratie, wat langer en met wat meer beenruimte. In 1991 ver scheen nummer drie, vier jaar geleden nummer vier. Hij is er met vier-, vijf- en zescilinder motoren, als cabriolet en met vierwielaandrijving. zaterdag 30 juni 2001 Suzuki vindt zichzelf kampioen compacte au to's. Na de eeuwig voordelige Alto, de Swift, de kwakke lende Baleno, de Grand Vita ra, Jimny, Wagon R+ en de 'multicompact' Ignis is het nu de beurt aan de Liana. Hij doet qua opzet en bouw den ken aan de nieuwe Peugeot 306. Hij staat al even bij de dea lers, de nieuwe Liana van Suzuki. Alweer een soort van midi-mpv, hoog gebouwd en met een hoop praktisch bruik bare ruimte. Veel hoofdruimte en een poging van het Japanse merk om na de conventioneel gebouwde Baleno iets op de weg te zetten dat wél suc ces boekt. Want die Baleno wordt nog tot januari gemaakt en houdt dan langzaam op te bestaan. De nieuwe Liana is er met 1.3/87 pk en 1.6/100 pk viercilinder moto ren, die de voorwielen aandrij ven via een vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. Een vier wiel aangedreven is er ook, motor: 1.3 pk of 1.6 aluminium viercilinder vermogen 87 of 100 pk; koppel 116 of 144 Nm bij 4.750 of 4.000 tpm; aandrijving: voorwielen; lxbxh 4.23 x 1.69 x 1.54 m. wielbasis 2.48 m. bagageruim 296/1.062 liter draaicirkel 10 m. brandstoftank 50 liter gewicht 1.140 kg. verbruik ca. 1:14(1.3) prijs v.a. 32.999,- maar niet voor Nederland. De auto kost 32.999,-, de 1.6 is twee mille duurder. De 4.23 meter lange Liana met zijn wielbasis van 2.48 m. (a la Golf, Focus en Bravo) is met zijn 154 m. knap hoog gebouwd. Hoofd- en beenruimte zijn ruim voldoende, al duurt het even voor je op de stoelen je juiste zit- positie gevonden hebt. Ze zijn heel vlak en bieden niet gek veel steun, zeker niet in bochten waar de carrosserie trouwens flink wil overhellen. Het is dan ook zeker geen sportieve auto. De 1.6 motor is niet erg stil en de 1.3 presteert maar matig, tenzij er veel toeren gemaakt worden. Jammer van dat blikkerige ge luid bij het sluiten van de por tieren. Het versterkt niet het idee met een stevig gebouwde auto onderweg te zijn. De ach terklep gaat maar net hoog ge noeg open om iemand van 1.80 m. lang stahoogte te verschaf fen. De kofferruimte is zo-zo en aanzienlijk kleiner dan die in een Ford Focus, VW Golf, Opel Astra of Audi A3, tenminste als de achterbank op zijn plek blijft. Is dat niet het geval dan ontlopen de vijf concurrenten elkaar niet veel. Digitaal De Japanners hebben gemeend de Liana te moeten voorzien van een digitaal instrumentarium. Het oogt nog altijd modem, maar die verspringende snel heidsaanduiding is knap irri tant, vooral als het gaat scheme ren. De nieuwe Suzuki heeft enorm veel glas rondom en een extreem lange, liggende voor ruit. Leuk en praktisch voor het uitzicht, maar het interieur warmt ook verschrikkelijk snel op in deze tijd van het jaar. En airco zit er alleen op als er extra betaald wordt. Want de stan daarduitrusting is niet indruk wekkend. Twee airbags zitter erin, evenals een sleutelbedien- de centrale vergrendeling. Rien van der Steen Suzuki hoopt met de Liana meer succes te hebben dan met de kwakkelende Baleno. foto Don van der Vaart/GPD Het goede nieuws eerst: het eerste kwartaal van dit jaar zijn er elf pro cent minder voertuigen gestolen dan in dezelfde periode van 2000. Het slechte nieuws betreft met name eigenaren van 'Duitse' auto's. Audi's, BMW's, Merce- dessen, Volkswagens en Opeis worden vaker dan andere merken gestolen. In totaal werden in het eerste kwartaal van dit jaar 7454 voertuigen gestolen. Vooral meer motorfietsen en bedrijfswa gens. Maar ook de jonge (0 tot 3 jaar oud) en wat duurdere auto is steeds meer in trek. En dan met name de Duitse merken. ,,Een simpele kwestie van vraag en aan bod", aldus woord voerder Wesselink van de Stichting Aanpak Voertuigcriminali- teit (AVc). ,,Die auto's en de onderdelen die ervan gestript kunnen worden zijn erg populaire handel." Tot twee jaar geleden waren het met na me auto's ouder dan drie jaar die popu lair waren bij dieven. Nog steeds voeren de 'oudjes' (8 tot 14 jaar oud) de lijst aan bij de gestolen voertuigen, maar de nieu we auto's zijn in opmars. Ondanks aller lei prachtige startonderbrekers en blok keringssystemen die er vanuit de fabriek zijn opgezet. Zo zijn volgens de BOVAG een BMW 525 en een Porsche Boxer binnen een halve minuut aan de praat te krijgen. Starton derbrekers en blokkeersystemen ten spijt kunnen de Volkswagen Passat en de VW Bora door 'deskundige' dieven zelfs binnen negen seconden worden wegge haald. „Toch is dat maar een klein deel. Slechts een select aantal bendes beschikt over technische apparatuur om zonder sleutel dit soort auto's te kunnen 'breken'. Meestal worden simpelweg de sleutels gestolen, in de garage of bij de eigenaar. En we houden ook rekening met tien pro cent frauduleuze aangiftes." Geen bemoedigende cijfers voor een in dustrie die zojuist een pr-campagne ach ter de rug heeft over de veilige voordelen van startonderbrekers en -blokkeerders. Een campagne die op meerdere fronten heeft gefaald, want de verkoopcijfers van startblokkeerders zijn nota bene ge daald in plaats van gestegen. Volgens Wesselink zijn daar diverse re denen voor. „De branche heeft er minder reclame voor gemaakt dan afgesproken. In plaats daarvan wordt veel mechani sche voorraad weggewerkt zoals stuurstangen. En de consument wil er niet aan, vooral eigenaren van oudere auto's niet. Die denken dat het risico wel meevalt. Terwijl toch echt één op de hon derd oudere auto's wordt wegge- haald."GPD Yamaha had op de matig be zochte MotoraiLive-beurs een echte wereldprimeur in de vorm van de BT 1100 Bulldog. De Bulldog zou omschreven kunnen worden als een 'all pur pose' fiets met onderhoudsarme cardan. De BT is voorzien van een vrijwel identiek motorblok als in de XVS 1100 Dragstar. Dat blok is goed voor een dikke 65 pk die voorhanden zijn wan neer de toerenteller 5.500 om wentelingen per minuut aan wijst. De dikke luchtgekoelde V-twin levert zijn maximale trekkracht van 88 Nm bij 4.500 tpm. De BT 1100 kan niet in een bepaalde categorie worden onderge bracht. Toch doet de motor door z'n uiterlijk wel wat denken aan soortgenoot Buell waarin een Harley V-twin is gemonteerd. Een geval apart is de meterunit waarbij toerenteller en snel heidsmeter samen zijn geïnte greerd op dezelfde wijzerplaat. Met een tankinhoud van 20 liter en een drooggewicht van bij 230 kilo, is de motor niet echt licht te noemen. De Bulldog staat vanaf oktober in de winkel en gaat 20.990,- kosten. De motorscooter Cl heeft volgens BMW zijn veiligheid in de praktijk al bewezen. foto GPD Bij BMW-Nederland krijgen ze onderhand een punt hoofd van het op de markt bren gen van de Cl motorscooter. Op die Cl (verkrijgbaar met 125 en 17 6 cc) mag j e vanwege het 'dakje' zonder helm rijden maar in Nederland komt dat er maar niet van. Aan BMW ligt het in ie der geval niet. De marketingaf deling staat in de startblokken om de introductie te ondersteu nen. De brochures zijn klaar, de accessoirelijsten samengesteld en de voor het 'wij-gevoel' noodzakelijke attributen liggen uitgestald in de vitrines. Dat het veiligheidsconcept geen loze kreet is, bleek onlangs toen BMW tijdens een veiligheids symposium de 'resultaten' pre senteerde van twee echte onge lukken. Twee Cl's botsten op respectievelijk een Opel Calibra en een Volkswagen Golf. De Opel verleende geen voorrang aan een tegemoetkomende Cl waardoor deze er frontaal bo venop klapte. In het tweede ge val verleende de bestuurder van een Cl geen voorrang aan de Golf waarna de motorscooter in de flank werd gegrepen. Dankzij de veiligheidsgordels, een kooiconstructie en de kreu- kelzones kwamen beide helmlo- ze bestuurders er met relatief lichte verwondingen van af. Voor BMW waren deze ongeluk ken het bewijs dat het veilig heidsconcept werkt. Maar des ondanks wacht BMW nog steeds op de toegezegde wetswijziging voor de ontheffing van de helm plicht in Nederland. Hoe lang dat gaat duren? Een woordvoer der van BMW denkt dat deze ontheffing op z'n vroegst eind dit jaar door alle politieke gele dingen zal zijn geloodst. De in troductie wordt dan voorjaar 2002, een jaar later dan ge pland. Overigens rijdt de Cl al in negen omringende landen rond. Ruud Vos MG Rover neemt de bezittin gen van de Italiaanse ves tiging van Qvale Automotive Group over. Het bedrijf, geves tigd in Modena heeft zeventig medewerkers in dienst en pro duceert de exotische Mangusta sportwagen. Rover wil de Mangusta gebrui ken als basis voor een nieuwe sportwagen. De auto heeft een 4.6 liter V8 motor met een ver mogen van 380 pk en Rover heeft er de codenaam MG X-80 aan gehangen. De auto wordt volgend jaar gelanceerd en het wordt de eerste supersportwa- gen onder de vlag van MG Ro ver. De coupé- en roadsterversies zijn gepland met een keuze uit zowel handgeschakelde als au tomatische transmissies. De nieuwe auto komt boven de hui dige MGF roadster en de nieuwe MG sport saloons en sportwa- gon die nog deze zomer geïntro duceerd worden. Reijers Sengers in Eindho ven heeft een nieuwe topo grafische wegenatlas van Ne derland uitgegeven. Schaal 1: 250.000, dus een centimeter komt overeen met 2,5 km. Het formaat is goed hanteerbaar en kleurgebruik en drukkwaliteit maken van deze atlas die Neder land in segmenten opdeelt een gewilde papieren metgezel. Via een overzichtskaart is snel uit een totaal van 32 de juiste detailkaart te vinden. Twee uit klapbare kaften kunnen naast elke detailkaart gehouden wor den, hetgeen erg handig werkt. Verder omvat de atlas een plaatsnamenregister, knoop puntbenamingen en afritnum mers en uiteraard wegnumme- ring. Geen tankstations. „Ik geloof niet dat iemand ooit een atlas gebruikt om te gaan tan ken", verklaart Veghelaar M. Reijers, een van de samenstel lers. De atlas is te koop bij de boekhandel voor een prijs van ƒ19,85. T Tolkswagen is onder opper- V baas Piëch zichzelf niet meer. De modellen worden duurder en de auto van het volk krijgt zelfs een prestigieuze achtcilinder onder de kap. Hij heet Passat W8. Een VW met hoogmoedswaanzin. Ze zijn er in Wolfsburg al een tijdje mee bezig: een modulair' bouwprincipe voor motoren in W-vorm: met twaalf cilinders, tien, acht, zes of zelfs vier. Die W4 komt straks ook en schept door zijn extreem korte con structie nieuwe mogelijkheden voor ruimere auto's. De nieuwe Passat W8 (hij komt als sedan en Variant-stationwa gon) heeft een achtpitter met 275 pk, die voor VW een brug moet slaan naar een toplimousi- ne. En die moet de strijd aanbin den met de gevestigde orde van Mercedes en BMW. Hij zal rond de 125.000 gulden kosten en het eerste dat in je opkomt als je naar hem kijkt en met hem rijdt is: hoe overbodig is dit alles. Want er was toch binnen het zelfde concern al een Audi die dezelfde kunsten vertoont als de top-Passat. Een Passat die van achteren aan vier uitlaatpijpen te herkennen is. Natuurlijk, binnen is niks aan het toeval overgelaten: leer, hout, glanzend chroom hier en daar. Volkswagen zal zelf wel beseffen dat er niet gek veel mo dellen met een W8 onder de kap verkocht zullen worden. Het gaat zoals te doen gebruikelijk om inleidende beschietingen, image-building. Laten zien dat VW iets anders kan dan alleen maar met succes Golfs en Polo's 'vermarkten'. De achtcilinder motor met een cilinderopstelling in smalle hoeken en dubbele V-vorm loopt alsof hij van zij de geweven is. Niet imposant snel, want zo'n achtpitter heeft iets van intrin sieke traagheid: er moet zoveel op gang gebracht worden dat het met dit soort motoren even duurt voordat er reactie op het ingedrukte gaspedaal komt. Maar dan gebeurt er ook wel wat. De stille 4.0 liter met 32 kleppen hoest een koppel van 370 new- tonmeter op en draait trillings- vrij als een generator. Vierwiel aandrijving is standaard en alle pk's worden via een zesversnel lingsbak of een vijftraps auto maat met tiptronic naar het centrale differentieel overge bracht. De motor met nokken- asverstelling voor variabele kleptiming en twee balansassen tegen trillingen moet VW om hoog stuwen naar het hogere segment, waar dochter Audi al langer een rol van betekenis speelt. In augustus komt de nieuwe Passat. Per jaar zijn er honderd exemplaren beschikbaar op de Nederlandse markt. Rien van der Steen De vierwiel aangedreven VW Passat W8 heeft vier uitlaatpijpen. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 33