Nieuwe Suzuki heeft veel glas
Motorscooter van BMW
is ook zonder helm veilig
Nieuwe VW strijdt
met toplimousines
Daf werkt aan drie-asser
Golf Zakenauto van het Jaar
Yamaha Bulldog komt eraan
Wegenatlas is vernieuwd
Mangusta naar MG Rover
DAF is in Eindhoven gestart
met de productie van de
6x2, de eerste variant op de CF
4x2. De 6x2 is een drie-assige
trekker met een zogenaamde
gestuurde voorloopas. In maart
was DAF Trucks al gestart met
de CF met twee assen. Nu volgt
dus de versie met drie assen, la
ter dit jaar komen de bakwa-
gen-chassis met dezelfde voor
loopas.
Drie in plaats van twee assen
scheelt een nuttig laadvermo
gen van ruim zes ton. Na de 6x2
komen uit Eindhoven volgend
jaar ook 6x4, 8x2 en 8x4-vari-
anten.
De VW Golf is verkozen tot
Zakenauto van het Jaar
2001. Ook in 1989 en in 1996
kreeg de middenklasser van
Volkswagen dezelfde titel. In
1999 was de titel voor de Passat.
Volgens de jury is de verhouding
prijs/product prima, en scoort
de Golf ook uitstekend wat be
treft te verwachten onder
houdskosten en storingsgevoe
ligheid. De VW Golf dateert uit
1974, toen VW besloot eindelijk
een opvolger voor de Kever te
introduceren. De Italiaan Giu-
giaro ontwierp de basis-Golf.
Heel anders dan de Kever had
hij een watergekoelde motor die
voorin lag en de voorwielen
aandreef.
In 1983 verscheen de tweede ge
neratie, wat langer en met wat
meer beenruimte. In 1991 ver
scheen nummer drie, vier jaar
geleden nummer vier. Hij is er
met vier-, vijf- en zescilinder
motoren, als cabriolet en met
vierwielaandrijving.
zaterdag 30 juni 2001
Suzuki vindt zichzelf
kampioen compacte au
to's. Na de eeuwig voordelige
Alto, de Swift, de kwakke
lende Baleno, de Grand Vita
ra, Jimny, Wagon R+ en de
'multicompact' Ignis is het
nu de beurt aan de Liana. Hij
doet qua opzet en bouw den
ken aan de nieuwe Peugeot
306.
Hij staat al even bij de dea
lers, de nieuwe Liana van
Suzuki. Alweer een soort van
midi-mpv, hoog gebouwd en
met een hoop praktisch bruik
bare ruimte. Veel hoofdruimte
en een poging van het Japanse
merk om na de conventioneel
gebouwde Baleno iets
op de weg te zetten dat wél suc
ces boekt.
Want die Baleno wordt nog tot
januari gemaakt en houdt dan
langzaam op te bestaan. De
nieuwe Liana is er met 1.3/87 pk
en 1.6/100 pk viercilinder moto
ren, die de voorwielen aandrij
ven via een vijfversnellingsbak
of een viertraps automaat. Een
vier wiel aangedreven is er ook,
motor: 1.3 pk of 1.6 aluminium
viercilinder
vermogen 87 of 100 pk; koppel
116 of 144 Nm bij 4.750 of 4.000
tpm;
aandrijving: voorwielen;
lxbxh 4.23 x 1.69 x 1.54 m.
wielbasis 2.48 m.
bagageruim 296/1.062 liter
draaicirkel 10 m.
brandstoftank 50 liter
gewicht 1.140 kg.
verbruik ca. 1:14(1.3)
prijs v.a. 32.999,-
maar niet voor Nederland. De
auto kost 32.999,-, de 1.6 is
twee mille duurder.
De 4.23 meter lange Liana met
zijn wielbasis van 2.48 m. (a la
Golf, Focus en Bravo) is met zijn
154 m. knap hoog gebouwd.
Hoofd- en beenruimte zijn ruim
voldoende, al duurt het even
voor je op de stoelen je juiste zit-
positie gevonden hebt. Ze zijn
heel vlak en bieden niet gek veel
steun, zeker niet in bochten
waar de carrosserie trouwens
flink wil overhellen. Het is dan
ook zeker geen sportieve auto.
De 1.6 motor is niet erg stil en de
1.3 presteert maar matig,
tenzij er veel toeren gemaakt
worden.
Jammer van dat blikkerige ge
luid bij het sluiten van de por
tieren. Het versterkt niet het
idee met een stevig gebouwde
auto onderweg te zijn. De ach
terklep gaat maar net hoog ge
noeg open om iemand van 1.80
m. lang stahoogte te verschaf
fen. De kofferruimte is zo-zo en
aanzienlijk kleiner dan die in
een Ford Focus, VW Golf, Opel
Astra of Audi A3, tenminste als
de achterbank op zijn plek
blijft. Is dat niet het geval dan
ontlopen de vijf concurrenten
elkaar niet veel.
Digitaal
De Japanners hebben gemeend
de Liana te moeten voorzien van
een digitaal instrumentarium.
Het oogt nog altijd modem,
maar die verspringende snel
heidsaanduiding is knap irri
tant, vooral als het gaat scheme
ren. De nieuwe Suzuki heeft
enorm veel glas rondom en een
extreem lange, liggende voor
ruit. Leuk en praktisch voor het
uitzicht, maar het interieur
warmt ook verschrikkelijk snel
op in deze tijd van het jaar. En
airco zit er alleen op als er extra
betaald wordt. Want de stan
daarduitrusting is niet indruk
wekkend. Twee airbags zitter
erin, evenals een sleutelbedien-
de centrale vergrendeling.
Rien van der Steen
Suzuki hoopt met de Liana meer succes te hebben dan met de kwakkelende Baleno. foto Don van der Vaart/GPD
Het goede nieuws eerst: het eerste
kwartaal van dit jaar zijn er elf pro
cent minder voertuigen gestolen dan in
dezelfde periode van 2000. Het slechte
nieuws betreft met name eigenaren van
'Duitse' auto's. Audi's, BMW's, Merce-
dessen, Volkswagens en Opeis worden
vaker dan andere merken gestolen.
In totaal werden in het eerste kwartaal
van dit jaar 7454 voertuigen gestolen.
Vooral meer motorfietsen en bedrijfswa
gens. Maar ook de jonge (0 tot 3 jaar oud)
en wat duurdere auto is steeds meer in
trek. En dan met name de Duitse merken.
,,Een simpele kwestie van vraag en aan
bod", aldus woord voerder Wesselink van
de Stichting Aanpak Voertuigcriminali-
teit (AVc). ,,Die auto's en de onderdelen
die ervan gestript kunnen worden zijn
erg populaire handel."
Tot twee jaar geleden waren het met na
me auto's ouder dan drie jaar die popu
lair waren bij dieven. Nog steeds voeren
de 'oudjes' (8 tot 14 jaar oud) de lijst aan
bij de gestolen voertuigen, maar de nieu
we auto's zijn in opmars. Ondanks aller
lei prachtige startonderbrekers en blok
keringssystemen die er vanuit de fabriek
zijn opgezet.
Zo zijn volgens de BOVAG een BMW 525
en een Porsche Boxer binnen een halve
minuut aan de praat te krijgen. Starton
derbrekers en blokkeersystemen ten
spijt kunnen de Volkswagen Passat en de
VW Bora door 'deskundige' dieven zelfs
binnen negen seconden worden wegge
haald.
„Toch is dat maar een klein deel. Slechts
een select aantal bendes beschikt over
technische apparatuur om zonder sleutel
dit soort auto's te kunnen 'breken'.
Meestal worden simpelweg de sleutels
gestolen, in de garage of bij de eigenaar.
En we houden ook rekening met tien pro
cent frauduleuze aangiftes."
Geen bemoedigende cijfers voor een in
dustrie die zojuist een pr-campagne ach
ter de rug heeft over de veilige voordelen
van startonderbrekers en -blokkeerders.
Een campagne die op meerdere fronten
heeft gefaald, want de verkoopcijfers
van startblokkeerders zijn nota bene ge
daald in plaats van gestegen.
Volgens Wesselink zijn daar diverse re
denen voor. „De branche heeft er minder
reclame voor gemaakt dan afgesproken.
In plaats daarvan wordt veel mechani
sche voorraad weggewerkt zoals
stuurstangen. En de consument wil er
niet aan, vooral eigenaren van oudere
auto's niet. Die denken dat het risico wel
meevalt. Terwijl toch echt één op de hon
derd oudere auto's wordt wegge-
haald."GPD
Yamaha had op de matig be
zochte MotoraiLive-beurs
een echte wereldprimeur in de
vorm van de BT 1100 Bulldog.
De Bulldog zou omschreven
kunnen worden als een 'all pur
pose' fiets met onderhoudsarme
cardan. De BT is voorzien van
een vrijwel identiek motorblok
als in de XVS 1100 Dragstar.
Dat blok is goed voor een dikke
65 pk die voorhanden zijn wan
neer de toerenteller 5.500 om
wentelingen per minuut aan
wijst.
De dikke luchtgekoelde V-twin
levert zijn maximale trekkracht
van 88 Nm bij 4.500 tpm. De BT
1100 kan niet in een bepaalde
categorie worden onderge
bracht. Toch doet de motor door
z'n uiterlijk wel wat denken aan
soortgenoot Buell waarin een
Harley V-twin is gemonteerd.
Een geval apart is de meterunit
waarbij toerenteller en snel
heidsmeter samen zijn geïnte
greerd op dezelfde wijzerplaat.
Met een tankinhoud van 20 liter
en een drooggewicht van bij 230
kilo, is de motor niet echt licht te
noemen. De Bulldog staat vanaf
oktober in de winkel en gaat
20.990,- kosten.
De motorscooter Cl heeft volgens BMW zijn veiligheid in de praktijk al bewezen. foto GPD
Bij BMW-Nederland krijgen
ze onderhand een punt
hoofd van het op de markt bren
gen van de Cl motorscooter. Op
die Cl (verkrijgbaar met 125 en
17 6 cc) mag j e vanwege het
'dakje' zonder helm rijden maar
in Nederland komt dat er maar
niet van. Aan BMW ligt het in ie
der geval niet. De marketingaf
deling staat in de startblokken
om de introductie te ondersteu
nen. De brochures zijn klaar, de
accessoirelijsten samengesteld
en de voor het 'wij-gevoel'
noodzakelijke attributen liggen
uitgestald in de vitrines.
Dat het veiligheidsconcept geen
loze kreet is, bleek onlangs toen
BMW tijdens een veiligheids
symposium de 'resultaten' pre
senteerde van twee echte onge
lukken. Twee Cl's botsten op
respectievelijk een Opel Calibra
en een Volkswagen Golf. De
Opel verleende geen voorrang
aan een tegemoetkomende Cl
waardoor deze er frontaal bo
venop klapte. In het tweede ge
val verleende de bestuurder van
een Cl geen voorrang aan de
Golf waarna de motorscooter in
de flank werd gegrepen.
Dankzij de veiligheidsgordels,
een kooiconstructie en de kreu-
kelzones kwamen beide helmlo-
ze bestuurders er met relatief
lichte verwondingen van af.
Voor BMW waren deze ongeluk
ken het bewijs dat het veilig
heidsconcept werkt. Maar des
ondanks wacht BMW nog steeds
op de toegezegde wetswijziging
voor de ontheffing van de helm
plicht in Nederland. Hoe lang
dat gaat duren? Een woordvoer
der van BMW denkt dat deze
ontheffing op z'n vroegst eind
dit jaar door alle politieke gele
dingen zal zijn geloodst. De in
troductie wordt dan voorjaar
2002, een jaar later dan ge
pland. Overigens rijdt de Cl al
in negen omringende landen
rond.
Ruud Vos
MG Rover neemt de bezittin
gen van de Italiaanse ves
tiging van Qvale Automotive
Group over. Het bedrijf, geves
tigd in Modena heeft zeventig
medewerkers in dienst en pro
duceert de exotische Mangusta
sportwagen.
Rover wil de Mangusta gebrui
ken als basis voor een nieuwe
sportwagen. De auto heeft een
4.6 liter V8 motor met een ver
mogen van 380 pk en Rover
heeft er de codenaam MG X-80
aan gehangen. De auto wordt
volgend jaar gelanceerd en het
wordt de eerste supersportwa-
gen onder de vlag van MG Ro
ver.
De coupé- en roadsterversies
zijn gepland met een keuze uit
zowel handgeschakelde als au
tomatische transmissies. De
nieuwe auto komt boven de hui
dige MGF roadster en de nieuwe
MG sport saloons en sportwa-
gon die nog deze zomer geïntro
duceerd worden.
Reijers Sengers in Eindho
ven heeft een nieuwe topo
grafische wegenatlas van Ne
derland uitgegeven. Schaal 1:
250.000, dus een centimeter
komt overeen met 2,5 km. Het
formaat is goed hanteerbaar en
kleurgebruik en drukkwaliteit
maken van deze atlas die Neder
land in segmenten opdeelt een
gewilde papieren metgezel.
Via een overzichtskaart is snel
uit een totaal van 32 de juiste
detailkaart te vinden. Twee uit
klapbare kaften kunnen naast
elke detailkaart gehouden wor
den, hetgeen erg handig werkt.
Verder omvat de atlas een
plaatsnamenregister, knoop
puntbenamingen en afritnum
mers en uiteraard wegnumme-
ring. Geen tankstations. „Ik
geloof niet dat iemand ooit een
atlas gebruikt om te gaan tan
ken", verklaart Veghelaar M.
Reijers, een van de samenstel
lers. De atlas is te koop bij de
boekhandel voor een prijs van
ƒ19,85.
T Tolkswagen is onder opper-
V baas Piëch zichzelf niet
meer. De modellen worden
duurder en de auto van het volk
krijgt zelfs een prestigieuze
achtcilinder onder de kap. Hij
heet Passat W8. Een VW met
hoogmoedswaanzin.
Ze zijn er in Wolfsburg al een
tijdje mee bezig: een modulair'
bouwprincipe voor motoren in
W-vorm: met twaalf cilinders,
tien, acht, zes of zelfs vier. Die
W4 komt straks ook en schept
door zijn extreem korte con
structie nieuwe mogelijkheden
voor ruimere auto's.
De nieuwe Passat W8 (hij komt
als sedan en Variant-stationwa
gon) heeft een achtpitter met
275 pk, die voor VW een brug
moet slaan naar een toplimousi-
ne. En die moet de strijd aanbin
den met de gevestigde orde van
Mercedes en BMW. Hij zal rond
de 125.000 gulden kosten en het
eerste dat in je opkomt als je
naar hem kijkt en met hem rijdt
is: hoe overbodig is dit alles.
Want er was toch binnen het
zelfde concern al een Audi die
dezelfde kunsten vertoont als de
top-Passat. Een Passat die van
achteren aan vier uitlaatpijpen
te herkennen is.
Natuurlijk, binnen is niks aan
het toeval overgelaten: leer,
hout, glanzend chroom hier en
daar. Volkswagen zal zelf wel
beseffen dat er niet gek veel mo
dellen met een W8 onder de kap
verkocht zullen worden. Het
gaat zoals te doen gebruikelijk
om inleidende beschietingen,
image-building. Laten zien dat
VW iets anders kan dan alleen
maar met succes Golfs en Polo's
'vermarkten'.
De achtcilinder motor met een
cilinderopstelling in smalle
hoeken en dubbele V-vorm
loopt alsof hij van zij de geweven
is. Niet imposant snel, want zo'n
achtpitter heeft iets van intrin
sieke traagheid: er moet zoveel
op gang gebracht worden dat
het met dit soort motoren even
duurt voordat er reactie op het
ingedrukte gaspedaal komt.
Maar dan gebeurt er ook wel
wat.
De stille 4.0 liter met 32 kleppen
hoest een koppel van 370 new-
tonmeter op en draait trillings-
vrij als een generator. Vierwiel
aandrijving is standaard en alle
pk's worden via een zesversnel
lingsbak of een vijftraps auto
maat met tiptronic naar het
centrale differentieel overge
bracht. De motor met nokken-
asverstelling voor variabele
kleptiming en twee balansassen
tegen trillingen moet VW om
hoog stuwen naar het hogere
segment, waar dochter Audi al
langer een rol van betekenis
speelt.
In augustus komt de nieuwe
Passat. Per jaar zijn er honderd
exemplaren beschikbaar op de
Nederlandse markt.
Rien van der Steen
De vierwiel aangedreven VW Passat W8 heeft vier uitlaatpijpen.
foto GPD