Een ex-model wordt nooit helemaal serieus genomen Ik ga absoluut niet de Surpriseshow spelen De binnenkant van Daphne Deckers Op zoek naar het waarom 25 Ze toonde haar lijf aan de hele wereld en legt nu haar ziel bloot in columns en boeken. Daphne Deckers (32) wil niet meer gezien, maar gelezen worden. In haar Engels ingerichte studeerka mer vreet ze andermans letters en reserveert ze één plankje voor die van haarzelf. „Jaren ben ik in de verdediging geweest. Steeds maar zeggen dat ik niet dom was. Dat is natuurlijk het domste wat je kunt doen." Deckers: „Het was bij een concert van Marco Borsato. Ik stond daar met een vriendin mee te deinen op de muziek. Lichtjes in de lucht, duizen den mensen om je heen. En toen wist ik het. Ik wil allang niet meer in de schijnwerpers staan. Ik wil dat ene liedje schrijven dat iedereen mee zingt. Ik wil geen buitenkant meer, ik wil binnenkant. Columns schrijven, boeken, comedy-scripts. Door ID &DTV ben ik als schrijfster benaderd voor een televisieprogramma. Dat gaf me heel veel voldoening. In de auto te rug naar huis was ik in tranen. Dat was het punt waar ik tien jaar geleden had willen zijn." Tien jaar geleden vloog ze de wereld over als model. „Als ik had geweten wat voor gevolgen dat had gehad, zou ik het niet hebben gedaan. Modelwerk blijft aan je kont kleven. Wat voor mij een frivool uitstapje was, daar maak ten anderen mijn hele ik van. Daphne het model. PfffffffHet is begonnen toen ik na acht jaar modellenwerk een boek had geschreven. Voor mij was dat niet meer dan normaal. Ik wilde altijd al teksten schrijven. Ik schreef al verhalen op de basisschool. Op het VWO was ik hoofdredacteur van de schoolkrant en ik rolde het modellen werk in toen ik als student massacom municatie een reportage had geschre ven over modellenbureaus. Ik kon voor duizend tot twaalfhonderd gul den per dag beginnen, terwijl ik als student zeshonderd gulden per maand had te besteden waarvan de helft opging aan kamerhuur. Wauw! Dacht ik. Maar toen ik er na acht jaar uitstapte was ik geshockeerd over het imago van modellen. In interviews naar aanleiding van mijn boek vroe gen journalisten mij: Wie heeft dat boek geschreven? En: Heb jij niet acht jaar van je leven weggegooid? Een half jaar geleden nog had ik een inter view met Carp (een tijdschrift voor hoog opgeleiden, red.). Zegt zo'n muts: wil jij echt een verhalenbundel schrijven? Je wordt nooit serieus ge nomen als ex-model. Ik zou volgens journalisten moeilijke woorden ge bruiken om interessant over te ko men, om te laten merken dat ik niet van de straat ben. In plaats van 'fuck you' te zeggen, trok ik het me aan. Ik heb er altijd veel te fel op gereageerd. En zoals veel vrouwen, heb ik voort durend de oorzaak bij mezelf gezocht. Dan dacht ik: hoe zorg ik dat ik in in terviews niet meer overkom als een hysterische Don Quichotte. Jaren ben ik in de verdediging geweest. Steeds maar zeggen dat ik niet dom was. Dat is natuurlijk het domste wat je kunt doen". Frêle vrouw met grote blauwe ogen en een 'g' die zachter wordt naarmate ze langer praat. ,,Ik heb een te gevoelige huid om bekend te zijn. Ik ben niet zo als mijn man (tennisser Richard Kra- j icek, red.) die teflon om zij n ziel heeft Maar ik denk niet dat je een schrijver kunt zijn als je geen dunne huid hebt." Kinderen In oktober presenteert ze haar eerste kinderboek 'De verschrikkelijke ijs taart en andere versjes uit de keuken'. Volgend jaar verschijnt 'De geboorte van een gezin' (vervolg op 'De geboor te van een Moeder', waarvan 50.000 exemplaren zijn verkocht en een deel van de opbrengst bestemd is voor het alsof ik het niet was. Trouwen. Op de Bahama's nog wel. Ik dacht, Daphne, doe nu eens wat raars. De dag na de bruiloft al had ik spijt. Hij was tien jaar ouder. Anderhalf jaar later was ik gescheiden en had ik schulden om dat hij mijn creditcard veelvuldig ge bruikte. Eigenlijk wilde ik toen al uit het vak stappen, maar om de schulden af te lossen heb ik nog jaren doorge werkt als model." Zo gemakkelijk ze haar lichaam toon de, zo schaamteloos schrijft ze in co lumns en boeken over vrouwelijk on gemak, gevoelens en onzekerheden. ,,Ik stel mezelf kwetsbaar op. Dat werd eens tijd. Ik ben geen iron lady meer die kakelt dat ze een vijfjaren plan voor haar carrière heeft. Ik leef nu van binnen naar buiten in plaats van andersom. Uiterlijk legt zo'n schaduw over wie je werkelijk bent. Ik was 22 jaar toen ik poseerde voor an- tirimpelcrême. Tweeëntwintig jaar! En dan ook nog geretoucheerd wor den. Dat is volks verlakkerij. Nu wil ik een soort tegenwicht bieden en het echte leven laten zien. Ik schrijf over emoties en over zelfonderzoek. Het geeft mij plezier om uitdrukking te geven aan mijn gevoelens. Lezers her kennen zich in die gevoelens en dat doet hen goed. Polariserende columns schrijf ik niet. Dat is echt iets voor mannen. Zwagerman, De Winter, Van Gogh. Ik zal niet iemand afzeiken.- Dat is zo gemakkelijk". Kennis Sinds ze columns schrijft, leest ze de schrijfsels van ongeveer alle andere columnisten in Nederland. Toen ze graag een kinderboek wilde schrijven is ze meteen een opleiding kinderlite ratuur gestart. Voor de publicatie van 'De geboorte van een moeder' heeft ze tientallen boeken via internet besteld en op hoofdlijnen gelezen. Als script schrijfster van afleveringen voor de comedyserie 'Oppassen' leest ze com plete draaiboeken van series als Gol den Girls en Frazier. „Daar kan ik twee, drie uur mee in bad liggen. Op papier zie je het hele weefsel. Heel leerzaam. Ik sta pas aan het begin. Over tien jaar hoop ik een eigen serie te schrijven". Vader is bioloog en moeder kunsthis toricus. Ze lezen én schrijven boeken. Ze vernoemden hun dochter naar de wereldberoemde schrijfster Daphne du Mauri er en hun zoon naar Clark Gable. Het modellenwerk van hun Daphne hebben ze nooit begrepen. Laat staan het slotakkoord: een bloot reportage in de Amerikaanse en Ne derlandse Playboy. „Het is het ergste wat ik m'n ouders heb aangedaan." Haar ouders zijn nu apetrots op haar. „Mijn vader zegt dat hij dit altijd voor zich heeft gezien voor mij. Ik voel me ook helemaal mezelf. Ik ben weer be zig met de dingen die mij op de mid delbare school bezig hielden. Ik ben m'n schrijverschap aan het ontdek ken. Je kunt wel denken dat je aan je genen kunt ontsnappen, maar dat kan niet. Het zit tot in je vezels. Uiteinde lijk doe je toch waarvan je ouders dachten dat je zou gaan doen. Mis schien was het modellenwerk wel mijn escapisme. Toch heb ik geen spijt van mijn frivool uitstapje. Ik heb acht jaar in totale oppervlakkigheid ge leefd. Hoogtepunt van de week was de aanschaf van een Hermes-tas van achtduizend gulden. Vreselijk. Maar het is wel goed geweest voor m'n vor ming. Ik heb lang een kritiekloos le ven gehad. Op school ging het voor de wind, ik werd moeiteloos model en mijn eerste boek werd meteen uitge geven. Dan is het wel goed dat je een stamp onder je kont krijgt. Als model vloog ik de halve wereld over. Ik had een appartement in New York Dat geeft een heel metropool gevoel. Maar toen ik voor het reisprogramma van Veronica daarna in een tent bij de Hi malaya verbleef in plaats van in een suite, dacht ik: ik ben wel overal ge weest, maar ik heb niets gezien." Monique de Knegt zaterdag 30 juni 2001 Daphne Deckers: „Ik heb lang een kritiekloos leven geleid." foto Cees Zorn/GPD Nationaal Fonds Kinderhulp). Moge lijk komen haar verfilmde columns vanaf januari op televisie. Bang voor kritiek is ze niet meer. „Ik gaf critici ook wel heel veel pijlen om als ex-mo del te gaan werken bij Veronica, een buitenkantomroep. Nu maak ik van m'n hobby m'n werk. Ik kan kritiek nu aan. Ik ben gesterkt door het succes van m'n boeken en veranderd door het moederschap." Sinds de kinderen laat ik steeds meer los. Kwam ik vroeger altijd op tijd, nu ben ik vaak te laat. Is het geen poep- luier die je ophoudt, dan wel kots in je haar, kots in je nek. Ik heb alles mee gemaakt. Inclusief de spoedopname van ons zoontje vorige maand met de zeldzame ziekte van Kawasaki, waar bij al je aderen zijn ontstoken. Als we in het ziekenhuis de lift uit stapten dan was rechts de afdeling kinder kanker en links intensive care. In het midden lag onze zoon. Bij de koffie- automaat ontmoetten we ouders met gebroken ogen. Ouders van kinderen met kale hoofden. Allemaal hebben ze hoop. Wij ook. Het gaat weer goed met hem." „Van nature ben ik een controlfreak. Ik heb nog nooit in m'n leven een siga retje gerookt, een glas alcohol gedron ken of een pilletje geslikt. Ik peins er niet over om dronken te worden en niet meer te weten wat je doet. Ik heb helemaal geen behoefte aan escapis me. Maar als ik in een club om me heen kijk dan lijkt iedereen wel wat te ge bruiken. Ik vind dat zó vervelend. Mensen zijn zichzelf helemaal niet meer. Daarom vind ik het zo heerlijk om met een cleane proftennisser ge trouwd te zijn. Ik heb niets met sport. Ik kijk met moeite een tenniswed strijd op het trage gravel uit. Maar als we op een feestje komen, zeggen ze al tijd: o, daar heb je die geheelonthou ders weer. We drinken allebei cola light." Haar eerste huwelijk op 19-jarige leeftijd met iemand die ze vier maan den kende, lijkt geen afgewogen actie van een controlfreak. „Ik snap er ook niets van. Als ik terugkijk is het net sen die zijn adoptiefouders in Colombia op vingen en van een mevrouw die hem uitein delijk overdroeg aan zijn adoptiefmoeder. Daar moet hij het mee doen aan de start van de speurtocht. Hij heeft geen idee hoe zijn moeder er uitziet, heeft zich daar ook geen beeld van gevormd. „Ik denk wel dat er overeenkomsten zullen zijn, maar verder heb ik me daar nooit zo mee beziggehou den", vertelt hij twee dagen voor zijn ver trek naar Medellin. Hij weet al precies hoe hij het gaat aanpakken. Indien hij haar tra ceert, zal hij een ander vragen contact met haar op te nemen. „Ik ga absoluut niet de Surpriseshow spelen. Ze heeft het recht mij niet te willen zien. Het zal hoe dan ook een shock voor haar zijn." Hij weet ook precies hoe hij zal reageren als hij haar voor het eerst zal zien. „Ik zal een troostend gebaar maken. Haar zeggen dat er geen schaamte hoeft te zijn. Ik verwijt haar absoluut niets. Ik zie het als een tweede kans die ze me heeft gegeven." Ook op een mogelijke afwijzing heeft Edu- ardo zich mentaal voorbereid. „Dat zou heel vervelend zijn. Maar ik ben koppig, dus ik zal het nog een keer proberen en nog een keer. En nog een keer. Hij wil zich beschermen tegen een over vloed aan indrukken, zich niet te veel laten meeslepen. Maar als hij praat over de fami lie die hij hoopt te vinden en over de band die hij met hen hoopt te krijgen, breekt de lach door en gaan zijn ogen echt leven. „Co lombiaanse gezinnen bestaan soms uit meer dan tien personen. Ik zou het heerlijk vin den al die broers en zussen." Over zijn vader heeft hij het niet. „Misschien zal ik hem la ter nog eens zien." Hij heeft niet zo snel een antwoord op de vraag wat zijn eerste vraag aan zijn moeder zou zijn. Maar na enig na denken: „Ik zou haar vragen of ze ervoor openstaat een relatie met me op te bouwen. Pas veel later zou ik haar vragen waarom ze me heeft afgestaan." Hélene Schenk Het aantal buitenlandse kinderen dat wordt opgenomen in een Ne derlands gezin blijft stijgen. Velen van hen gaan ooit op zoek naar hun biologi sche ouders. Omdat ze willen weten vaarom ze 'anders' zijn. Angelica Cwak wilde aanvankelijk niet, mdar cwam toch in contact met haar Griekse moeder: „We hebben een haat/ ief deverhouding, maar ik zou haar niet jneer willen missen." Ze zegt: „Ik denk dat het wel liefde is, wat ik voor haar voel. Maar ik zal nooit be grip op kunnen brengen voor haar besluit om mij weg te doenIk voel me zó bij het grof mil gezet." Angelica Kwak vond na 38 jaar laar biologische moeder terug in Grieken land. En ze herinnert zich de eerste ontmoe ting nog goed. „Ik dachthad je nou écht niet even wat netters aan kunnen trekken?" Ze praat anderhalf uur zonder ophouden over haar familie. Vaak liefdevol, vooral als het over haar Nederlandse ouders en broer gaat, soms aangedaan, om niet te zeggen hoos. Ze heeft overduidelijk een haat/liefd everhouding met haar biologische moeder. Objectief gezien is het voor haar de beste beslissing geweest mij af te staan. Maar emotioneel gezien denk ik: 'rotwijf, waarom heb je mij weggedaan en heb je Anna gehou den.' Eigenlijk ben ik pisnijdig." Anna is het drie jaar jongere zusje van An gelica. „De laatste keer dat ik bij haar in Griekenland was, keken we samen naar een film. Ik lag zo half tegen haar aan en zij had haar arm om me heen. Ik wilde zeggen'dit is een goed gevoel hé, Anna?', maar ik kon het niet want ik vond zo gauw de Griekse woor den niet. En toen zei zij het. Heerlijk, dat zusje-gevoel." Angelica werd in 1963 geboren op Kreta, in Heraklion. Al vrij snel na haar geboorte werd ze afgestaan. Haar biologische moe der zou later vertellen dat ze de baby had af gestaan omdat ze niet voor haar kon zorgen. Als weesmeisje van zestien had ze toen al de zorg voor vier broertjes en zusjes. De vader van Angelica was de zoon van haar bazin en die wilde niet dat het kind bij de ouders bleef. Het was voor Angelica's moeder van groot belang haar baan te behouden en dus stond ze het kind af. Eigenlijk wilde Angelica helemaal niet her enigd worden met haar familie. „Wat schiet ik ermee op, dacht ik. En wat haal ik alle maal overhoop? Het enige wat ik wilde, was door een luikje kijken om te zien of ik op haar leek. Om daarna het luikje voorgoed te sluiten." Woede Het initiatief kwam uiteindelijk van de moeder van een eveneens geadopteerde vriend. Die zocht en vond Angelica's moe der in Griekenland. In maart 1998 zag An gelica Kwak haar biologische moeder voor het eerst. De begroeting was van Angelica's kant niet hartelijk. Er zat nog te veel woede. De kentering kwam na de tweede ontmoe ting. „Ik zat voor haar enbenikvreselijkte- gen haar uitgevallen. Ze reageerde hele maal niet. Zo van: 'nou, wees maar kwaad'. Die kwaadheid is nu minder.Ze pakt een mapje met foto's van haar familie op Kreta. Ze bladert tot ze de foto vindt die ze zoekt. Het is een foto van haar moeder achter een Mevrouw Angelica Kwak: „1 gedekte tafel. „Kijk eens, hoe lief ze naar me kijkt. Ze is wel iemand geworden die ik niet meer zou willen missen." Eduardo Wassenborg uit De Bilt bereidt zich al een jaar of vijftien voor op de ont moeting met de vrouw die hem 'het licht heeft gegeven': Luz Amparo Flórez uit Co lombia. Hij leerde de taal en zoveel mogelijk over het land, maar ook emotioneel bereid de hij zich grondig voor. „Je maakt wel iets los. Het is wél mijn familie die misschien ook mijn hulp nodig heeft. En dan moet ik proberen om mezelf niet te verliezen." t ik: rotwijf, waarom heb je mij weggedaan." Eduardo werd op 8 oktober 1975 geboren in Medellin. Zijn moeder was 16, in haar geval te jong om een baby te krijgen en dat was vermoedelijk de reden dat ze de baby afstond. Hij werd naar een klooster ge bracht en van daaruit geadopteerd door een echtpaar uit Nederland. Als jongetje van tien was Eduardo al volop bezig met Colom bia. Hij wilde het land leren kennen, de taal, de cultuur, de inwoners. Zijn spreekbeurten en verhalen gingen over Colombia. Het land beheerste zijn gedachten en zijn gevoelens. Hij volgde een lerarenopleiding Spaans. foto Roland de Bruin/GPD Zijn stageperiode bracht hij door in Colom bia. Hij bleef in totaal tweeënhalve maand. Hij legde in de periode contacten, maakte vrienden en hielp andere Colombiaanse kinderen bij hun zoektocht naar familie. Hij kan dan ook op alle hulp van anderen reke nen nu hij zelf de zoektocht naar zijn moe der begint. Troostend gebaar Eduardo kent alleen de naam van zijn biolo gische moeder. Hij weet in welk klooster hij is opgevangen en heeft de namen van men-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 25