Voor wie zand met schelpjes lekker vindt Schiphol Overleven in de jungle van PZC irSdÉ&I iaJH sis r Blankenberge Vlaamse badplaatsen zaterdag 23 juni 2001 De Vlaamse kust heeft in Ne derland niet-zo'n goede naam. Het is niet meer dan een smalle strook zand van 67 kilometer lengte waar een enorme hoeveelheid flats en appartementencomplexen tegenaan is gekwakt. Zee en land worden gescheiden door versteende zeeweringen, waarop talloze neringdoen den hun brood proberen te verdienen. Groen is spaar zaam en waar nog wat na tuur over is, kruipen cam pings en recreatieparken langzaam maar zeker verder om het laatste stukje duin pan te veroveren. Dat beeld is niet geheel te recht. De Vlaamse kust biedt meer dan het Antwerpen of Brussel aan zee, boulevards en winkelstraten. De dertien Vlaamse badplaatsen onder scheiden zich van elkaar in sfeer en aankleding, maar ook in toeristisch-recreatief aanbod. De PZC brengt in een reeks artikelen de Vlaamse kust in beeld. Vandaag aflevering 2: Blankenberge. Het wil maar niet zo meren, zegt de ober van bistro Bristol op de Zeedijk. Met een treurige blik staart hij naar de passerende hor den kinderen, nu"en dan af gewisseld door oudere Vla mingen die in de meeste gevallen worden vergezeld door een onbestemd hondje. De kinderen wandelen ge disciplineerd achter de meester en juffrouw aan, een rugzakje met boterhammen en een blikje meezeulend. De senioren worden bijna onder de voet gelopen. Hun hondje keft venijnig. De zon laat zich nauwelijks zien, maar zodra hij even schijnt, mel den de eerste zonnekloppers zich prompt op het strand. Nee, Blankenberge is die dag nog even niet de moeder al ler badplaatsen, de parel van de Vlaamse kust. Dé trekpleister van weleer, de uit 1894 dateren de pier, is allang geen topattrac tie meer. Het bouwsel staat er bij als een skelet. Het paviljoen is onttakeld en de betonnen palen worden vervangen door exem plaren van staal. Het uit Enge land overgewaaide bouwwerk, opgetrokken in art nouveau- stijl, stond de afgelopen twintig jaar te verkommeren. Het pavil joen was hopeloos verouderd, het grotendeels uit papier-ma- ché opgetrokken Aquarama in de buik van de pier viel van el lende bijna uit elkaar; de grote namaakhaai zwom krakend en piepend voorbij... Maar, de pier staat nu wel in de steigers. Niet alleen de betonnen pijlers wor- den vervangen, het paviljoen wordt verbouwd tot een multi functioneel evenementencen trum met onder meer een bio scoop en expositieruimten. En de terrassen en gaanderijen worden uitgebreid. Kostu meer dan 25 miljoen gulden. Vóór de zomer van 2002 moet de De piste van de Velodroom aan de Zeedijk. foto's Charles Strijd De uit 1894 daterende pier is allang geen topattractie meer. man Knokke-Heist stuurt de frigobox-toeristen maar al te graag een deurtje verder. In de jai-en tachtig werden de dagjesmensen in Blankenberge verwelkomd met de slogan: 'Aan alle Antwerpenaars: wel kom thuis in Blankenberge!En twintig jaar later is Antwerpen nog steeds de best vertegen woordigde provincie in cle bad plaats. Een receptioniste van de dienst voor Toerisme:.Blan kenberge is heel gewoon en niet te duur en zo hebben ze het graag. We hebben hier jarenlang zelfs een Antwerpendag gehad. Het is allemaal historisch te ver klaren. In de Tweede Wereld oorlog was Blankenberge veel eerder dan het achterland een bevrijde zone. Veel mensen kwamen hierheen en zijn blij ven komen. De taal die hier werd gesproken, leunde ook sterk aan bij het Antwerps. Het was in feite niets meer dan Blan- kenbergs, maar dan gepolijst." Dat van die frigoboxen berust ovei'igens op een misverstand. Ook in Blankenberge kom je ze nauwelijks tegen. Met al die eet huisjes is het onzin 's morgens thuis een stapel boterhammen te smeren en zo'n box mee naar het strand te zeulen. Terwijl we uitpuffen op één van de tientallen bankjes van de Pa ravent bij het Leopoldpark - het genuttigde 'vispannetje voor het mannetje' in de bistro is hard aangekomen - komen aan de x-and van de jachthaven twee 'billenkaxren' (viei-wielers voor het hele gezin) met elkaar in botsing. Een ferm 'nondedju' begeleidt de rampspoed, maar gewonden vallen er niet. De Pa ravent is een hondex-d meter lang glazen windscherm met een dak van geglazuurde tegels. Loflied Vanuit de openstaande deuren van een café aan de x-and van het park klinkt de stem van de Vlaamse zanger Hugo Matthij- sen, die het loflied op Blanken bex'ge zingt. „Ik had eens een vriendin, ze heette Nancy. Het was een zomer en ik kende haar maar pas. Ze wou wel even met me op vakantie. Maar alleen als het naar Blankenberge was." In het café zingt iedex-een het re- fx-ein ontroerd mee: „Blanken berge, Blankenberge, wonder schone stad. Ik wou dat ik in mijn achtertuin een Blanken berge had. Blankenberge, Blan kenberge, parel aan de kust. De mooiste plek op aarde voor wie zand met schelpjes lust." Blan- kenbex-ge, ooit een nietig vis sersdorp, is uitgegroeid tot een bruisende badstad voor de ge wone man, die graag een pint pakt, een pak frieten eet en wat licht in het hoofd meezingt met 'onzen Hugo, de vlerk'. Wout Bareman vernieuwde pier klaar zijn. Ook al doet de pier even niet mee, Blankenberge heeft sinds enkele jax~en wel alternatieven te bieden. Achter de zeedijk tx-ekt het Sealife Centi-e dag in, dag uit duizenden bezoekers. Ze vergapen zich aan zeeleeuwen, herstellende zeehonden, het bassin met zes Aziatische dwer gotters en niet te vergeten het aquarium met zeewolven. Een oudere bezoeker slaat zich op de knieën van het lachen als hij kennis neemt van de tekst op een bordje bij het aquarium: 'Deze zeewolven zijn niet dood of ziek. Zeewolven worden vooral 's nachts actief. Overdag bewegen ze bijna niet en liggen ze vaak op hun zijde'. Hikkend en px-oestend woi-dt de man door z'n vrouw meegetrokken. Casino Op de Zeedijk, in de buurt van het eindelijk gerestaureex-de Ca sino (het stond jaren in de stei gers), is meer 'dier' te zien in het Serpentarium. Reptielen, vo gelspinnen, schoi-pioenen, schildpadden, bril kaaimannen, boa's en pix-anha's kruipen, ki-onkelen en sluipen er rond in een zo natuurgetrouw nage bootste omgeving. Drie school kinderen lachen een vriendje- met-fototoestel uit omdat hij ex- voor geen goud binnen wil; bang voor spinnen. Nee, dan de piste van de aloude Lustige Velodroom waar de schoolklassen zich vei'dringen om een mallotig rij wiel - net niet met viex-kante banden - te be machtigen. 's Zomei's begeven zich ook regelmatig dronken va ders onder de blije kinder schaar. De bebaarde exploitant houdt de opdringende jongens en meisjes voor dat ze zich voor al rustig moeten houden. „Want ge kunt hier makkelijk uw poten breken." In één van de immense spelletjeshallen hijst een pube raal meisje zich op een motor fiets. Haar vriendin gooit twee muntstukken in de gleuf, waar op de dodemansrit op het beeld scherm vóór hen een aanvang neemt. In iedere bocht helt de motor vervaarlijk over. In een andere deel van de hal gooien een man en een vrouw met glazi ge ogen muntjes in zo'n machine met een veegarm. De gewonnen muntjes gaan in een emmeitje. Las Vegas in het klein. Vex-der is het gebouw leeg. De caissière leest geeuwend de Flaix-. Frigobox Achter de zeedijk, waar 's zo mers na de maaltijd duizenden toeristen flanerend even uit waaien, ontvouwt zich een we reld van snackbars, fx-ituren, broodjeszaken en andere eta blissementen voor de lekkere trek. Is dit de badstad. waar de gegoede burgerij van Brugge zich ooit op elitaire wijze wen telde in zee, zon en uitgaansle ven? Nee, Blankenberge is al vele jaren de badplaats voor de gewone man. Parel aan de kust, Diamant aan het Noordzee- strand, maar dan wei een beetje een neppax-el en een diamant van glas, want de stad staat ook bekend als de Assepoester van de Vlaamse kust. Vooral buur- NOORDZEE Blankenberge is de familiebadplaats aan de Vlaamse kust. De stad telt 17.500 inwoners, 95 liotels met 1800 kamers (in alle prijsklassen). Vier vakantiecentra, evenveel kampeerterreinen en jeugdherberg De Wullok. Het strand in Blankenberge is ruim 3 kilo meter lang en 350 meter breed. Naast winkels en eethuizen biedt de stad veel vertier. Er zijn twee kinderspeelparken Nox-dic en Kidci- ty, een Serpentarium met een uitgebreide collectie aan enge bees ten, het National Sea Life Centre, waar bezoekers kennis kunnen maken met het leven in de Noordzee, een casino en een kinderauto- drome. Voor de jeugd is er nog de Lustige Velodroom, waar op gekke fietsen kan worden gereden. Blankenberge beschikt in tegenstelling tot de rijke buur Knokke over een pier en een jachthaven. De 350 meter lange pier, die dateert uit 1933, wordt momenteel gerestaureerd. De plaatselijke toeristi sche dienst is gevestigd in een pand aan het Leopold Ill-plein. Voor informatie beschikt ook Blankenberge over een eigen website: wwAV.blanKenberge.be BELGIË O r Schiphol - zo lijkt het wel L'-wordt altijd gebouwd. Nu aan de nieuwe J-pier. Dat geeft problemen. Zowel op de toe voerwegen als in de vertrekhal, bekomende maanden verwacht de nationale luchthaven 129.000 passagiei's per dag. Ge middeld. Want er zullen ook da- Eenzijn waarop de 140.000- Erens wordt benaderd. Of zelfs overschreden. Wiegend naar het vakantie adres. Het wordt steeds popu- •mrder. Ruim één derde van alle Nederlanders begint zijn reis te genwoordig op de luchthaven fflhet overgrote deel van hen vertrekt van Schiphol. Waar °ok deze zomer zoveel drukte wordt verwacht, dat er opnieuw gidsen' (herkenbaar aan de gele Mes met vraag- en informa- i'eteken) zullen worden ingezet om iedereen die daarom vraagt de weg te wijzen. Schiphol is per spoor ovex-dag iwie 's nachts van de NS gebruik wilmaken, heeft een probleem) makkelijk te bex-eiken. Maar he- -2as zijn Nederlandse treinen met berekend op passagiers met veel bagage. Omdat grote kof- •93 het looppad vex-sperren, wil 'jk conducteur dat ze in het hal- geworden gezet. Waar ze (ze- tfrop het traject Sloterdijk- Schiphol) geen moment uit het o°g mogen worden vexioren. Taxi Een alternatief is de bus, maar e°gbeter is het je te laten weg ingen door de zogeheten passagiers vanaf Schiphol voor een redelijke vergoeding recht streeks naar het trein- of busstation van de vakantiebe stemming in Zwitserland trans porteert. Wie toch liever alles zelf naar de luchthaven sjouwt, kan gebruik maken van het beste dat Schip hol te bieden heeft: de gratis ba gagekarretjes, Kruiers zijn tus- sen 0 615 en 22.4 5 uur eventueel op te x-oepen via speciale tele foonpalen in de verti-ekhal. De bagage mag per persoon niet meer dan 20 kilo wegen. Bij overwicht nïoet er een flinke toeslag (tot 20 dollar per kilo) worden betaald. Op zowel de monitors in de vertrekhal als in het Plaza win- kelcentx-um staat vermeld (vluchtnummer, bestemming, vertrektijd en eventuele vertra ging) bij welke check-in balie u zich moet melden. Inchecken kan in veel gevallen door één persoon worden gedaan, maar dan moeten wel de tickets en de paspoorten van alle meereizen- den getoond kunnen worden. Bij vluchten naar bijvoorbeeld Israël en Amerika is collectief inchecken in verband met een anti-terreur-controle niet mo gelijk. Bij de incheckbalie krijgt iedere passagier een instap- kaart met daarop onder meer vermeld de instaptijd (meestal 3 5 minuten voor vertrek) alsme de de pier en de 'gate' waar het vliegtuig vertrekt. Wie van de G- of de B-pier ver trekt, moet rekening houden met een flinke wandeling (vanaf de See-Buy-Fly-winkels een kwartier). Voor de snelle jon gens die alleen met handbagage reizen: in vertrekhal 2 staan zes selfservice check-in automaten (speedpoints). Waar u ook naar toe vliegt, een paspoort is altijd nodig. Ook als u naar een tot de Europese Ge meenschap behorend land reist. Vliegtuigstoelen Iedere passagier heeft tegen woordig wel een gebrek (al dan niet onderstreept door een briefje van de huisarts) dat het hem 'onmogelijk' maakt op een gewone (weinig beenruimte) vliegtuigstoel plaats te nemen. Met andere woorden: iedex-een probeert een plaats op de eerste rij of bij de nooduitgang te krij gen. Bij lijndiensten is dat sowieso onmogelijk omdat alle lucht- vaai-tmaatschappijen de beste stoelen afblokken voor de zoge heten fi'equent flyers, mensen die regelmatig van een bepaalde airline gebruik maken en daar voor worden beloond met een vooi-keursbehandeling. Bij een chartervlucht is het - als je maar vroeg genoeg bij de in checkbalie staat of je wensen al kenbaar hebt gemaakt op het reisbureau - heel soms mogelijk een stoel met meer beenruimte te bemachtigen. Maar dat is echt een uitzondering. Tot slot enkele tips: Touropera tors vinden het prachtig als u hun labeltje (met logo en 'club kleuren') aan uw koffer hangt. Dieven ook. Ze nemen uw op het label geschreven adres over en weten dat u voorlopig nog even op vakantie bent. Koop zelf een label dat kan worden afgedekt en plak een sticker met adres en zovoort aan de binnenkant van uw koffei-. Verlies uw bagage op de lucht haven nooit uit het oog. Wissel thuis al wat geld bij de bank. Bij de wisselkantoi-en op Schiphol staan altijd lange rij en. Rob van den Dobbelsteen Informatie over dienstregelin gen van bus en trein: telefoon 0900 9292 (75 cent per minuut) en internet www.ovr.nl Informatie over Schiphol Tra vel Taxi: telefoon 0900 724.474.65 en internet www.schiphol.nl NS Bagageservice telefoon 0900 1558, 44 cent per minuut. Worldwide Baggage Services 020 44.66.234; internet: www.baggage.nl Schiphol Travel Taxi, die dag en nacht uit alle hoeken en gaten van Nedeiiand tegen een rede- lijke vergoeding naar Schiphol rijdt. Hou wel x-ekëning met een iets langere aanrij-route omdat er vaak nog andere passagiei's moeten worden opgehaald. Parkeren Schiphol heeft vier pax-keer- plaatsen. Maar prijstechnisch is P3 (lang parkeren) voor vakan tiegangers de meeste geschikte. Voor de eerste drie dagen moet een tarief van 87,50gulden wor den betaald, voor elke dag daar na 10 gulden. Hou er x-ekening mee dat de Par king Hopper - een automatisch, onbemand vervoerssysteem - nog niet het hele parkeert ex-rein besti'ijkt en vaak dienst weigert en de gratis pendelbus naar de vertrekhal om de tien minuten behooxl te vertrekken, maar dat zelden doet. Zet daarom eerst passagiers en bagage af bij de vertrekhal (stap uit bij het blau we bord waarop de luchtvaart maatschappij staat vermeld waarmee u vliegt) en ga de auto pas daarna parkeren. De chauffeur dient er rekening mee te houden dat hem dat min stens een half uur kost, maar in veel gevallen kan de partner ge- Inchecken kan in veel gevallen door één persoon worden gedaan. foto Rob Keeris/GPD durende die tijd inchecken. De i-oute naar P3 staat met borden aangegeven. Koffers en dergelijke kunnen eventueel naar Schiphol wor den gebracht door de NS Baga geservice en - maar dan moet je echt je halve huis willen meesle pen - Worldwide Baggage Ser vices. Opmerkelijk is de service van Swissair die de bagage van zijn Het Casino, na jaren van verloedering eindelijk gerestaureerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 43