Voor wie
zand met
schelpjes
lekker vindt
Schiphol
Overleven in de jungle van
PZC
irSdÉ&I iaJH sis r
Blankenberge
Vlaamse badplaatsen
zaterdag 23 juni 2001
De Vlaamse kust heeft in Ne
derland niet-zo'n goede
naam. Het is niet meer dan
een smalle strook zand van
67 kilometer lengte waar een
enorme hoeveelheid flats en
appartementencomplexen
tegenaan is gekwakt. Zee en
land worden gescheiden door
versteende zeeweringen,
waarop talloze neringdoen
den hun brood proberen te
verdienen. Groen is spaar
zaam en waar nog wat na
tuur over is, kruipen cam
pings en recreatieparken
langzaam maar zeker verder
om het laatste stukje duin
pan te veroveren.
Dat beeld is niet geheel te
recht. De Vlaamse kust biedt
meer dan het Antwerpen of
Brussel aan zee, boulevards
en winkelstraten. De dertien
Vlaamse badplaatsen onder
scheiden zich van elkaar in
sfeer en aankleding, maar
ook in toeristisch-recreatief
aanbod.
De PZC brengt in een reeks
artikelen de Vlaamse kust in
beeld.
Vandaag aflevering 2:
Blankenberge.
Het wil maar niet zo
meren, zegt de ober van
bistro Bristol op de Zeedijk.
Met een treurige blik staart
hij naar de passerende hor
den kinderen, nu"en dan af
gewisseld door oudere Vla
mingen die in de meeste
gevallen worden vergezeld
door een onbestemd hondje.
De kinderen wandelen ge
disciplineerd achter de
meester en juffrouw aan, een
rugzakje met boterhammen
en een blikje meezeulend. De
senioren worden bijna onder
de voet gelopen. Hun hondje
keft venijnig. De zon laat
zich nauwelijks zien, maar
zodra hij even schijnt, mel
den de eerste zonnekloppers
zich prompt op het strand.
Nee, Blankenberge is die dag
nog even niet de moeder al
ler badplaatsen, de parel van de
Vlaamse kust. Dé trekpleister
van weleer, de uit 1894 dateren
de pier, is allang geen topattrac
tie meer. Het bouwsel staat er bij
als een skelet. Het paviljoen is
onttakeld en de betonnen palen
worden vervangen door exem
plaren van staal. Het uit Enge
land overgewaaide bouwwerk,
opgetrokken in art nouveau-
stijl, stond de afgelopen twintig
jaar te verkommeren. Het pavil
joen was hopeloos verouderd,
het grotendeels uit papier-ma-
ché opgetrokken Aquarama in
de buik van de pier viel van el
lende bijna uit elkaar; de grote
namaakhaai zwom krakend en
piepend voorbij... Maar, de pier
staat nu wel in de steigers. Niet
alleen de betonnen pijlers wor-
den vervangen, het paviljoen
wordt verbouwd tot een multi
functioneel evenementencen
trum met onder meer een bio
scoop en expositieruimten. En
de terrassen en gaanderijen
worden uitgebreid. Kostu
meer dan 25 miljoen gulden.
Vóór de zomer van 2002 moet de
De piste van de Velodroom aan de Zeedijk. foto's Charles Strijd
De uit 1894 daterende pier is allang geen topattractie meer.
man Knokke-Heist stuurt de
frigobox-toeristen maar al te
graag een deurtje verder.
In de jai-en tachtig werden de
dagjesmensen in Blankenberge
verwelkomd met de slogan:
'Aan alle Antwerpenaars: wel
kom thuis in Blankenberge!En
twintig jaar later is Antwerpen
nog steeds de best vertegen
woordigde provincie in cle bad
plaats. Een receptioniste van de
dienst voor Toerisme:.Blan
kenberge is heel gewoon en niet
te duur en zo hebben ze het
graag. We hebben hier jarenlang
zelfs een Antwerpendag gehad.
Het is allemaal historisch te ver
klaren. In de Tweede Wereld
oorlog was Blankenberge veel
eerder dan het achterland een
bevrijde zone. Veel mensen
kwamen hierheen en zijn blij
ven komen. De taal die hier
werd gesproken, leunde ook
sterk aan bij het Antwerps. Het
was in feite niets meer dan Blan-
kenbergs, maar dan gepolijst."
Dat van die frigoboxen berust
ovei'igens op een misverstand.
Ook in Blankenberge kom je ze
nauwelijks tegen. Met al die eet
huisjes is het onzin 's morgens
thuis een stapel boterhammen
te smeren en zo'n box mee naar
het strand te zeulen.
Terwijl we uitpuffen op één van
de tientallen bankjes van de Pa
ravent bij het Leopoldpark - het
genuttigde 'vispannetje voor
het mannetje' in de bistro is
hard aangekomen - komen aan
de x-and van de jachthaven twee
'billenkaxren' (viei-wielers voor
het hele gezin) met elkaar in
botsing. Een ferm 'nondedju'
begeleidt de rampspoed, maar
gewonden vallen er niet. De Pa
ravent is een hondex-d meter
lang glazen windscherm met
een dak van geglazuurde tegels.
Loflied
Vanuit de openstaande deuren
van een café aan de x-and van het
park klinkt de stem van de
Vlaamse zanger Hugo Matthij-
sen, die het loflied op Blanken
bex'ge zingt. „Ik had eens een
vriendin, ze heette Nancy. Het
was een zomer en ik kende haar
maar pas. Ze wou wel even met
me op vakantie. Maar alleen als
het naar Blankenberge was." In
het café zingt iedex-een het re-
fx-ein ontroerd mee: „Blanken
berge, Blankenberge, wonder
schone stad. Ik wou dat ik in
mijn achtertuin een Blanken
berge had. Blankenberge, Blan
kenberge, parel aan de kust. De
mooiste plek op aarde voor wie
zand met schelpjes lust." Blan-
kenbex-ge, ooit een nietig vis
sersdorp, is uitgegroeid tot een
bruisende badstad voor de ge
wone man, die graag een pint
pakt, een pak frieten eet en wat
licht in het hoofd meezingt met
'onzen Hugo, de vlerk'.
Wout Bareman
vernieuwde pier klaar zijn.
Ook al doet de pier even niet
mee, Blankenberge heeft sinds
enkele jax~en wel alternatieven
te bieden. Achter de zeedijk
tx-ekt het Sealife Centi-e dag in,
dag uit duizenden bezoekers. Ze
vergapen zich aan zeeleeuwen,
herstellende zeehonden, het
bassin met zes Aziatische dwer
gotters en niet te vergeten het
aquarium met zeewolven. Een
oudere bezoeker slaat zich op de
knieën van het lachen als hij
kennis neemt van de tekst op
een bordje bij het aquarium:
'Deze zeewolven zijn niet dood
of ziek. Zeewolven worden
vooral 's nachts actief. Overdag
bewegen ze bijna niet en liggen
ze vaak op hun zijde'. Hikkend
en px-oestend woi-dt de man door
z'n vrouw meegetrokken.
Casino
Op de Zeedijk, in de buurt van
het eindelijk gerestaureex-de Ca
sino (het stond jaren in de stei
gers), is meer 'dier' te zien in het
Serpentarium. Reptielen, vo
gelspinnen, schoi-pioenen,
schildpadden, bril kaaimannen,
boa's en pix-anha's kruipen,
ki-onkelen en sluipen er rond in
een zo natuurgetrouw nage
bootste omgeving. Drie school
kinderen lachen een vriendje-
met-fototoestel uit omdat hij ex-
voor geen goud binnen wil; bang
voor spinnen.
Nee, dan de piste van de aloude
Lustige Velodroom waar de
schoolklassen zich vei'dringen
om een mallotig rij wiel - net niet
met viex-kante banden - te be
machtigen. 's Zomei's begeven
zich ook regelmatig dronken va
ders onder de blije kinder
schaar. De bebaarde exploitant
houdt de opdringende jongens
en meisjes voor dat ze zich voor
al rustig moeten houden. „Want
ge kunt hier makkelijk uw poten
breken." In één van de immense
spelletjeshallen hijst een pube
raal meisje zich op een motor
fiets. Haar vriendin gooit twee
muntstukken in de gleuf, waar
op de dodemansrit op het beeld
scherm vóór hen een aanvang
neemt. In iedere bocht helt de
motor vervaarlijk over. In een
andere deel van de hal gooien
een man en een vrouw met glazi
ge ogen muntjes in zo'n machine
met een veegarm. De gewonnen
muntjes gaan in een emmeitje.
Las Vegas in het klein. Vex-der is
het gebouw leeg. De caissière
leest geeuwend de Flaix-.
Frigobox
Achter de zeedijk, waar 's zo
mers na de maaltijd duizenden
toeristen flanerend even uit
waaien, ontvouwt zich een we
reld van snackbars, fx-ituren,
broodjeszaken en andere eta
blissementen voor de lekkere
trek. Is dit de badstad. waar de
gegoede burgerij van Brugge
zich ooit op elitaire wijze wen
telde in zee, zon en uitgaansle
ven? Nee, Blankenberge is al
vele jaren de badplaats voor de
gewone man. Parel aan de kust,
Diamant aan het Noordzee-
strand, maar dan wei een beetje
een neppax-el en een diamant
van glas, want de stad staat ook
bekend als de Assepoester van
de Vlaamse kust. Vooral buur-
NOORDZEE
Blankenberge is de familiebadplaats aan de Vlaamse kust. De
stad telt 17.500 inwoners, 95 liotels met 1800 kamers (in alle
prijsklassen). Vier vakantiecentra, evenveel kampeerterreinen en
jeugdherberg De Wullok. Het strand in Blankenberge is ruim 3 kilo
meter lang en 350 meter breed. Naast winkels en eethuizen biedt de
stad veel vertier. Er zijn twee kinderspeelparken Nox-dic en Kidci-
ty, een Serpentarium met een uitgebreide collectie aan enge bees
ten, het National Sea Life Centre, waar bezoekers kennis kunnen
maken met het leven in de Noordzee, een casino en een kinderauto-
drome. Voor de jeugd is er nog de Lustige Velodroom, waar op gekke
fietsen kan worden gereden.
Blankenberge beschikt in tegenstelling tot de rijke buur Knokke
over een pier en een jachthaven. De 350 meter lange pier, die dateert
uit 1933, wordt momenteel gerestaureerd. De plaatselijke toeristi
sche dienst is gevestigd in een pand aan het Leopold Ill-plein. Voor
informatie beschikt ook Blankenberge over een eigen website:
wwAV.blanKenberge.be
BELGIË
O r Schiphol - zo lijkt het wel
L'-wordt altijd gebouwd. Nu
aan de nieuwe J-pier. Dat geeft
problemen. Zowel op de toe
voerwegen als in de vertrekhal,
bekomende maanden verwacht
de nationale luchthaven
129.000 passagiei's per dag. Ge
middeld. Want er zullen ook da-
Eenzijn waarop de 140.000-
Erens wordt benaderd. Of zelfs
overschreden.
Wiegend naar het vakantie
adres. Het wordt steeds popu-
•mrder. Ruim één derde van alle
Nederlanders begint zijn reis te
genwoordig op de luchthaven
fflhet overgrote deel van hen
vertrekt van Schiphol. Waar
°ok deze zomer zoveel drukte
wordt verwacht, dat er opnieuw
gidsen' (herkenbaar aan de gele
Mes met vraag- en informa-
i'eteken) zullen worden ingezet
om iedereen die daarom vraagt
de weg te wijzen.
Schiphol is per spoor ovex-dag
iwie 's nachts van de NS gebruik
wilmaken, heeft een probleem)
makkelijk te bex-eiken. Maar he-
-2as zijn Nederlandse treinen
met berekend op passagiers met
veel bagage. Omdat grote kof-
•93 het looppad vex-sperren, wil
'jk conducteur dat ze in het hal-
geworden gezet. Waar ze (ze-
tfrop het traject Sloterdijk-
Schiphol) geen moment uit het
o°g mogen worden vexioren.
Taxi
Een alternatief is de bus, maar
e°gbeter is het je te laten weg
ingen door de zogeheten
passagiers vanaf Schiphol voor
een redelijke vergoeding recht
streeks naar het trein- of
busstation van de vakantiebe
stemming in Zwitserland trans
porteert.
Wie toch liever alles zelf naar de
luchthaven sjouwt, kan gebruik
maken van het beste dat Schip
hol te bieden heeft: de gratis ba
gagekarretjes, Kruiers zijn tus-
sen 0 615 en 22.4 5 uur eventueel
op te x-oepen via speciale tele
foonpalen in de verti-ekhal. De
bagage mag per persoon niet
meer dan 20 kilo wegen. Bij
overwicht nïoet er een flinke
toeslag (tot 20 dollar per kilo)
worden betaald.
Op zowel de monitors in de
vertrekhal als in het Plaza win-
kelcentx-um staat vermeld
(vluchtnummer, bestemming,
vertrektijd en eventuele vertra
ging) bij welke check-in balie u
zich moet melden. Inchecken
kan in veel gevallen door één
persoon worden gedaan, maar
dan moeten wel de tickets en de
paspoorten van alle meereizen-
den getoond kunnen worden.
Bij vluchten naar bijvoorbeeld
Israël en Amerika is collectief
inchecken in verband met een
anti-terreur-controle niet mo
gelijk. Bij de incheckbalie krijgt
iedere passagier een instap-
kaart met daarop onder meer
vermeld de instaptijd (meestal
3 5 minuten voor vertrek) alsme
de de pier en de 'gate' waar het
vliegtuig vertrekt.
Wie van de G- of de B-pier ver
trekt, moet rekening houden
met een flinke wandeling (vanaf
de See-Buy-Fly-winkels een
kwartier). Voor de snelle jon
gens die alleen met handbagage
reizen: in vertrekhal 2 staan zes
selfservice check-in automaten
(speedpoints).
Waar u ook naar toe vliegt, een
paspoort is altijd nodig. Ook als
u naar een tot de Europese Ge
meenschap behorend land reist.
Vliegtuigstoelen
Iedere passagier heeft tegen
woordig wel een gebrek (al dan
niet onderstreept door een
briefje van de huisarts) dat het
hem 'onmogelijk' maakt op een
gewone (weinig beenruimte)
vliegtuigstoel plaats te nemen.
Met andere woorden: iedex-een
probeert een plaats op de eerste
rij of bij de nooduitgang te krij
gen.
Bij lijndiensten is dat sowieso
onmogelijk omdat alle lucht-
vaai-tmaatschappijen de beste
stoelen afblokken voor de zoge
heten fi'equent flyers, mensen
die regelmatig van een bepaalde
airline gebruik maken en daar
voor worden beloond met een
vooi-keursbehandeling.
Bij een chartervlucht is het - als
je maar vroeg genoeg bij de in
checkbalie staat of je wensen al
kenbaar hebt gemaakt op het
reisbureau - heel soms mogelijk
een stoel met meer beenruimte
te bemachtigen. Maar dat is echt
een uitzondering.
Tot slot enkele tips: Touropera
tors vinden het prachtig als u
hun labeltje (met logo en 'club
kleuren') aan uw koffer hangt.
Dieven ook. Ze nemen uw op het
label geschreven adres over en
weten dat u voorlopig nog even
op vakantie bent. Koop zelf een
label dat kan worden afgedekt
en plak een sticker met adres en
zovoort aan de binnenkant van
uw koffei-.
Verlies uw bagage op de lucht
haven nooit uit het oog.
Wissel thuis al wat geld bij de
bank. Bij de wisselkantoi-en op
Schiphol staan altijd lange rij
en.
Rob van den Dobbelsteen
Informatie over dienstregelin
gen van bus en trein: telefoon
0900 9292 (75 cent per minuut)
en internet www.ovr.nl
Informatie over Schiphol Tra
vel Taxi: telefoon 0900
724.474.65 en internet
www.schiphol.nl
NS Bagageservice telefoon 0900
1558, 44 cent per minuut.
Worldwide Baggage Services
020 44.66.234; internet:
www.baggage.nl
Schiphol Travel Taxi, die dag en
nacht uit alle hoeken en gaten
van Nedeiiand tegen een rede-
lijke vergoeding naar Schiphol
rijdt. Hou wel x-ekëning met een
iets langere aanrij-route omdat
er vaak nog andere passagiei's
moeten worden opgehaald.
Parkeren
Schiphol heeft vier pax-keer-
plaatsen. Maar prijstechnisch is
P3 (lang parkeren) voor vakan
tiegangers de meeste geschikte.
Voor de eerste drie dagen moet
een tarief van 87,50gulden wor
den betaald, voor elke dag daar
na 10 gulden.
Hou er x-ekening mee dat de Par
king Hopper - een automatisch,
onbemand vervoerssysteem -
nog niet het hele parkeert ex-rein
besti'ijkt en vaak dienst weigert
en de gratis pendelbus naar de
vertrekhal om de tien minuten
behooxl te vertrekken, maar dat
zelden doet. Zet daarom eerst
passagiers en bagage af bij de
vertrekhal (stap uit bij het blau
we bord waarop de luchtvaart
maatschappij staat vermeld
waarmee u vliegt) en ga de auto
pas daarna parkeren.
De chauffeur dient er rekening
mee te houden dat hem dat min
stens een half uur kost, maar in
veel gevallen kan de partner ge-
Inchecken kan in veel gevallen door één persoon worden gedaan. foto Rob Keeris/GPD
durende die tijd inchecken. De
i-oute naar P3 staat met borden
aangegeven.
Koffers en dergelijke kunnen
eventueel naar Schiphol wor
den gebracht door de NS Baga
geservice en - maar dan moet je
echt je halve huis willen meesle
pen - Worldwide Baggage Ser
vices.
Opmerkelijk is de service van
Swissair die de bagage van zijn
Het Casino, na jaren van verloedering eindelijk gerestaureerd.