Laat de caravan rollen Digitale groet vervangt de ansicht Op weg met de sleurhut 41 Contactspray en montagekit Handigheidjes Off-road Landschap Boekenmarkt BI ij dorp Breda Ilperveld Duizenden Nederlanders proberen het dit jaar weer. Met de auto op vakan tie. Een aantal mét, een aan tal zonder ervaring hoe te rijden met een caravan of aanhanger achter de auto. Een moderne caravan is licht en aërodynamisch ge bouwd. Een wat oudere aan hanger zal een grote luchtweer- stand hebben. En de motor moet dan harder werken. Schakel op tijd terug naar een lagere veR- snelling om het toerental hoog te houden. Dan levert de gemid delde motor zi j n hoogste vermo gen en bovendien draait dan de waterpomp het snelst. Goed voor de koeling. Een auto met caravan mag in de meeste landen niet harder dan 80 km/u rijden. In de bergen is die snelheid meestal te hoog. Bovendien neemt het motorver mogen op grotere hoogte af. De lucht wordt, daar ijler en net als mensen krijgen motoren het daar benauwd van. Eén van de beginselen van rij den in de bergen, is zorgen dat de combinatie blijft rollen. Niet de snelheid, maar het ideale mo tortoerental is belangrijk. Moet er onverhoopt gestopt worden dan is het verstandig vóór het optrekken even te wachten tot het verkeer een eindje uit het zicht is. Laat bij het optrekken de koppeling zo weinig mogelij k slippen. Dan de afdaling, want die komt onherroepelijk. Hou dan in plaats van de temperatuur meter nauwlettend de snel heidsmeter in de gaten. Want de combinatie kan bijna onge merkt veel te hard gaan. De mo tor hoeft niet meer te trekken en daardoor heeft de bestuurder geen idee meer van snelheid. Schakel op tijd terug en rem zo nodig enkele keren fors bij. Niet met de voet op het rempedaal blijven staan. De remonderde- len lopen dan heet, de remvloei stof kan gaan koken en dan is het echt afgelopen met de va kantiepret. Kentekenplaat DeRijksdienst voor het Wegver keer geeft sinds een paar jaar nieuwe kentekenplaten uit. Alle nieuwe en apk-gekeurde auto's moeten twee van die 'Euro-pla ten' voeren. Op aanhangers (en caravans dus) worden sindsdien meestal witte kentekenplaten met zwarte letters gevoerd. Geel mag trouwens ook nog steeds. In februari van het komende jaar komen er eigen kentekens voor aanhangers, caravans en opleg gers. Bij de RD W is er nog geen duidelijkheid over zelfs de kleur van die kentekenplaten. De veiwachting is dat de opera tie lange tijd in beslag neemt. Mogelijk worden caravans straks ook apk-plichtig. Een ben een B-rijbewijs. Er zijn vijf soorten: A, B, C, D en E. De A staat voor het motorrijbewijs, B geldt voor personenauto's, C voor vrachtwagens en D voor bussen. Het E-rijbewijs kan al leen gehaald worden als het B- rijbewijs al binnen is. E is dan ook alleen een aanvulling, die de bevoegdheid geeft om met een andere (lees: zwaardere) aan hangwagen of oplegger te rijden dan wat met rijbewijs B moge lijk is. Vroeger, voor 1984, kreeg iedereen na een rijexamen stan daard een BE-rijbewijs. Maar omdat in de praktijk niet geoe fend en geëxamineerd werd met een aanhangwagen, besloot het CBR na 1 januari 1984 het B- en het E-rijbewijs apart te exami neren. Iemand met een BE-rij- bewijs mag met zwaardere com binaties rijden. Gewicht Iemand met een B-rijbewijs, dus iedereen die met een auto rijdt, is bevoegd om een motorvoer- tuig met meer dan twee wielen te besturen, waarbij het totaal gewicht inclusief belading niet meer mag zijn dan 3500 kilo gram. Dat mag dan worden ver meerderd met het gewicht van een aanhangwagen (caravan) die inclusief belading niet meer mag wegen dan 7 5 0 MlogramIn feite mag iemand met een B-rij- bewijs dus met een totaalge wicht van 4.250 kilogram rij den. Nu mag een normale personen auto nooit tot 3.500 kilogram beladen worden en de zwaarste personenauto weegt hooguit 2.500 kilo. In het instructie boekje van uw auto staat overi gens altijd het door de fabrikant voorgeschreven maximaal toe laatbare gewicht. Totaalgewicht Als de aanhangwagen niet ge remd is mag het totaalgewicht van de aanhanger mét belading nooit meer bedragen dan 750 ki logram. Is de aanhangwagen of caravan wél voorzien van een remsysteem, dan mag hij inclu sief belading nooit het gewicht van het trekkende voertuig te boven gaan. Een auto van een ton (gewicht dus) mag geen aanhanger trek ken van 1.100 kilogram. Dat is trouwens gemakkelijk zelf te controleren: wanneer de neus van de auto naar de lucht begint te wijzen, is de aanhanger veel te zwaar. Het maximale gewicht is best zelf meetbaar. Op het kenteken bewijs van de auto staat het rij klaar gewicht van de autohet instructieboekje biedt uitkomst over het maximaal toelaatbare gewicht. Tel deze twee bij elkaar op en trek de uitkomst af van 3.500. Het aantal kilogrammen dat overblijft is het gewicht dat getrokken mag worden. Rien van der Steen zaterdag 23 juni 2001 Rijden in de bergen met een aanhanger vereist enige vaardigheid, maar is met inachtneming van enkele regels best te doen. foto's GPD ne caravan waarschuwt met lichte slingerbewegingen, zal de caravan met stabilisator dat pas doen als het (bijna) te laat is. Als het tot slingeren komt, geef dan geen gas bijmaar rem een paar keer fors. Slingeren van de combinatie kan onder andere veroorzaakt worden door: - Verkeerde kogeldruk: het ge wicht waarmee de caravan op de trekhaak drukt deugt vaak niet. Is dat maar 25 kilo (te laag), dan krijgt de combinatie een heel ander (en gevaarlijk) insta biel weggedrag. Hetzelfde geldt voor een te hoge kogeldruk. Niet alles voorin of achterin de cara van stoppen dus. De druk moet, afhankelijk van de opbouw - lengte van de caravan, tussen de 50 en 70 kilo zijn. Om de druk te meten zijn er kogeldrukmeters te koop, maar het lukt net zo goed met een balkje tussen kop peling en een huishoudweeg- schaal. - Belading: we zeulen van alles mee in de caravan. Van blikken melkpoeder tot aardappelen, koffiezetapparaten, complete serviezen, fietsen en boten. Bij jaarlijkse controles blijkt ruim 10 procent van de caravans te zwaar beladen en deugt boven dien de bandenspanning niet. - Banden: banden slijten bij ca ravans niet door het rijden, maar van het maandenlang op dezelfde droge plek staan. Ze worden vierkant, gaan trillen en slijten dan veel sneller dan ge woonlijk. De meeste automobilisten heb- Banden voimen een vitaal onderdeel van auto en caravan. Vooral caravanbanden hebben aandacht nodig omdat ze zo lang stil staan. keuring is nu nog vrijwillig. Veel caravanbezitters kopen de laatste jaren een stabilisator. Het ding gaat het slingeren van de aanhanger tegen. Groot voordeel is dat passerende vrachtwagens de combinatie niet snel uit het lood brengen. Maar een stabilisator lost niet alle problemen op. Harder rij den ('want ik heb toch een stabi lisator') is uit den boze. En: een stabilisator haalt het gevoel uit de combinatie. Waar een gewo- Een zorgvuldig samengestelde gereedschapskist is waardevol op de camping. foto GPD Elke vakantie gebeurt er wel iets wat je met eenvoudig gereedschap of minder dan dat had kunnen repareren. Stel een setje samen. Ook andere cam- pinggasten zullen u dankbaar zijn als ze trammelant met auto, caravan of vouwwagen hebben. Veel technische probleempjes op vakantie zijn gemakkelijk zelf op te lossen. Met een beetje inzicht en met een beetje ge reedschap. Een zorgvuldig sa mengesteld boeltje gereedschap en hulpmiddeltjes is op de cam ping enorm waardevol. Een tube garagezeep en een bus je siliconenspray zijn onmis baar. Het eerste om echt vuile handen te reinigen, het tweede om 'schoon' te smeren. Bijvoor beeld een voortent die tegen stribbelt in de rail. Een spanningzoeker bewijst tij dens de vakantie telkens weer nut. Want zo'n ding toont aan of er wel of geen stroom naar dat weigerachtige lampje gaat. Een klein tangetje, een waterpomp tang, een scherp mesje, een stukje elektriciteitsdraad en een paar kroonsteentjes of an der verbindingsmateriaal mo gen in het gereedschapskoffer tje niet ontbreken. Natuurlijk, een accuboorma chine is een geweldig apparaat en steeds vaker ontwaar je zo'n ding op de camping. Handig, ze ker, maar ook wel zwaar, want bij de machine horen bits, mis schien nog een extra accu en een laadapparaat. En met een paar gewone schroevendraaiers duurt het misschien wat langer, maar op vakantie hebben we immers tijd zat. Denk ook aan een paar mini-schroevendraai- ertjes, want die zijn heel gemak kelijk als er weer een (zonne)bril kaduuk is. Een rol tape, een bolletje ijzer- draad, een tube montagekit (verdraaid handig in verbazend veel situaties) en een zwik schroefjes (parkertjes enz.), schilderstape (daar kun je op schrijven en dat is handig om dingetjes te markeren) doen wonderen. Natuurlijk ook een klein busje contactspray, plak- spul voor fietsband of luchtbed en kruipolie om dingen die het hele jaar tijd hebben gehad om te corroderen weer gangbaar te maken. Stel, dat je het zelf niet nodig hebt: het leven op de camping wordt een stuk draaglijker als je buren aan kunnen kloppen in de wetenschap dat ze én zonne brand én een schroevendraaier mee krijgen. Rien van der Steen De moderne vakantieganger staat niet meer in de rij voor een telefooncel en besteedt al helemaal geen uren meer aan het schrijven van ansichtkaar ten, het kopen van postzegels en het zoeken naar een brievenbus. Veel te duur en tijdrovend. E- mailen, bijvoorbeeld in een in ternetcafé, is veel makkelijker om contact te houden met het thuisfront. Esther Gloudemans (30) uit Rosmalen bezocht zowel privé als tijdens haar werk als reis- leidster landen over de hele we reld. „Ideaal, die internetcafés. Via mijn mailbox bij Hotmail kan ik overal ter wereld mailtjes ontvangen en versturen. Vooral als je geen vast vakantieadres hebt, is het een ideale manier om contact met thuis te houden. In plaats van een ansichtkaart stuur ik nu binnen enkele minu ten een reisverslag met een inge- scande foto. Alleen mensen die thuis geen internet hebben, krij - gen nog een echte kaart." Het begrip internetcafé is erg breed. De enige overeenkomst tussen de duizenden plekken overal ter wereld waar voor ie dereen toegankelijke intemet- mogelijkheden zijn, is dat er minstens één computer staat met een internetverbinding. Soms staan er enkele computers in een winkel of in een lokaaltje en moet het aangeboden glas li monade het café-gevoel geven. Op plaatsen waar veel toeristen komen, staan de computers vaak in een echt café waar men sen van over de hele wereld elkaar ontmoeten en reiserva ringen uitwisselen. De mede werkers van internetcafés spre ken bijna altijd Engels. Meestal zijn de cafés makkelijk herken baar door uithangborden waar op ook de tarieven vermeld staan. De kosten voor het gebruik van internet verschillen nogal. Waar je in sommige cafés een uur lang kan internetten voor twee dol lar, betaal je op andere plaatsen twaalf dollar. In landen waar de lokale bevolking ook veel ge bruik maakt van een internet café zijn de kosten vaak laag. „Ook de kwaliteit van de appa ratuur en de snelheid van de verbinding verschillen nogal", weet Esther Gloudemans uit er varing. „Heb je een goedkoop adresje gevonden, blijkt het een eeuwigheid te duren voor je iets verstuurd hebt. Als ik het ergens te duur vind, print ik alleen de mailtjes uit die ik heb ontvan gen. Het antwoord stuur ik dan wel vanuit een andere plaats, waar het goedkoper is." Groepen De verplichting om tijdens een vakantie naar huis te mailen wordt door de opkomst van in ternetcafés wel steeds groter. Vooral bij reizen naar verre oor den vragen familie, vrienden en collega's om hen toch vooral op de hoogte te houden van alle va kantie-avonturen. Gelukkig hebben de ontwerpers van de e- - Maak thuis een gratis e-mail adres aan bij www.hotmail.com - Voer thuis een adressenbe stand in en creëer groepen - Mail belangrijke gegeven zoals alarmnummers naar het eigen e-mail adres. Scan paspoort, tickets en andere belangrijke papieren in en mail deze ook naar het eigen e-mail adres. Handig in geval van diefstal. - Zoek om naar huis te bellen een internetcafé met een pc-to- phone service. Dit is een zeer mail providers als Hotmail en Yahoo hier rekening mee gehou den. Door vooraf internetadres sen in te voeren en te groeperen kan met één druk op de knop een mailt je naar een aantal mensen tegelijk worden gestuurd. Es ther: „Ik had bijvoorbeeld de groepen 'familie', 'vrienden' en 'collega's' aangemaakt. Naar mijn familie stuurde ik een reis verslag over cultuur en natuur en mijn vriendinnen hield ik op de hoogte van de ontwikkelin gen op het gebied van vakantie liefdes." Voor wie niet kan wachten om zijn vakantieverhalen thuis te vertellen, is het versturen van e- goedkope manier om te bellen via een internetverbinding - In veel cafés staan ook scan ners en webcams. - De tarieven van een internet café gaan meestal per kwartier. De prijzen variëren niet alleen per land, ook in een stad zijn vaak verschillen. - Meestal kan tegen geringe kos- mailtjes een mooie oplossing. Maan er zijn ook nadelen. Als er van thuis een lange mail komt, voelt het al snel als een verplich ting om uitgebreid terug te schrijven. „Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je meer met thuis bezig bent dan met het genieten van de vakantie", vindt Esther. „Omdat je hoort dat ze thuis ook allemaal leuke dingen doen, krijg je veel sneller heimwee. Familie en vrienden vertellen ook veel makkelijker over hun dagelijkse probleempjes. Tij dens mijn vakantie heb ik hele maal geen zin om daarover te horen." Ingeborg Riedstra ten worden geprint. Het is goed koper om lange mailtjes uit te printen dan om ze van het beeldscherm te lezen. - Kijk vooraf of er internetcafés zijn via netcafeguide.com, www.backpackerscafe.com en www.cybercafe.com. Op inter netcafé.pagina.nl staan nog meer adressen. - Stuur een mailtje met reisver slag ook naar het eigen mail adres. Leuk om te bewaren als reisdagboek. Op zaterdag 30 juni en zon dag 1 juli staat het Autotron in Rosmalen maar weer eens in het teken van het 'Off Road Survival Festival'. Rondom de grote vijver geven trailrijders een staaltje van hun even wichtsgevoel, er zijn demon straties met Big Foots en wie wil kan een stukje rondrijden in een sandbuggie dan wel in een four- wheel-drive. Het Autotron aan de Graafse- baan 133 is op beide dagen ge opend van 10.00 tot 18.00 uur en de toegang kost 21,50 gulden (kinderen t/m 11 jaar 17,50). Meer info: www.autotron.nl Het Bureau voor Toerisme in Flevoland heeft in de loop der jaren een flinke naam opge bouwd met het organiseren van bustochten langs zogeheten 'landschapskunst'. Dit jaar gaat de rit (minimale deelneming 20 personen) langs vijf objecten waaronder een van Neerlands grootste kunstwerken, het 5 hectare omvattende 'Aardzee' van Piet Siegers in Zuidwolde. Ook wordt een bezoek gebracht aan 'De Groene Kathedraal' waarin Marinus Boezem bijna 178 Italiaanse populieren heeft verwerkt. De passagiers kunnen onder weg kiezen vooreen lunch in een eetcafé in Lelystad of een luxe picknick in het Observatorium. De tocht (vanaf 55 gulden per persoon, afhankelijk van de grootte van de groep) begint en eindigt bij het Almeers Centrum Hedendaagse Kunst in Almere. Meer informatie en reserverin gen: VW Vakanties: 0800 250.50.50. In Dordrecht wordt op zondag 1 juli voor het zesde achter eenvolgende jaar de Dordtse Boekenmarkt gehouden. In zo'n vijfhonderd stands worden tus sen 10.00 en 17.30 uur duizen den boeken aangeboden in - meldt de aankondiging - meer dan honderd verschillende ca tegorieën. Daaronder veel kook-, kunst- en kinderboeken. Maar ook kan er worden gesnuf feld in en gezocht naar strips, pop-ups en reisgidsen. Het programma van de Dordtse Boekenmarkt staat afgedrukt ineen gidsje dat vanaf 1 juli kan worden opgevraagd bij de VW Zuid-Holland Zuid in Dor drecht: 0900-463.68.88. Kinderen van 9 tot en met 11 jaar mogen ook deze zomer weer een nachtje logeren in Die rentuin Blij dorp in Rotterdam. Er kan van 13 juli tot 25 augus tus worden gekozen voor een vrijdag- of een zaterdagnacht. Van de kinderen wordt ver wacht dat ze meteen na aan komst helpen met de giraffen op stal zetten. Op de plek waar de ze dieren overdag lopen, worden namelijk de tenten opgezet, 's Avonds is er een avonturen tocht en een barbecue en wie wil mag mee met de dierenverzor gers om klusjes op te knappen. De prijs voor een nachtje Blij- dorp is tachtig gulden per per soon; abonnementhouders krij gen 10 gulden korting. Meer informatie: 010- 44.31.456; internet www.diergaardeblijdorp.nl. In het Valkenbergpark, mid den in het stadshart van Bre da, niet ver van het station, woedt op zondag 1 juli het pop festival 'Breda Barst'. Op het programma van het gratis toe gankelijke evenement (met drie verschillende podia) staan op tredens van onder meer Ellen ten Damme, Mr. Myagi en Beef!. Diverse lokale dj's zorgen voor extra sfeer in de dance-tent. Meer informatie: Stichting Popfestival Breda Barst: 076- 522.64.00. Bij het bezoekerscentrum in het Ilperveld, Kanaaldijk 32a in Landsmeer (langs het Noord-Hollands Kanaal) be gint op zondag 24 juni om 13.30 uur een vaarexcursie met als thema 'Zomer in het Ilperveld'. De kosten voor leden van het Noord-Hollands Landschap en het IVN bedragen 7,50 gulden per persoon (niet leden 12,50) en reserveren kan op telefoonnum mer (0251).362.762. In een internetcafé tref je vaak reizigers van over de hele wereld. foto Jeroen Snijders/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 41