Gluren in Europese slaapkamers Jonge ontwerpers bespelen het gevoel met veel kleur De eenbes heeft iets mysterieus De Paris quadrifolia, Eenbes. A lie planten in de tuin vallen Iluiteen in twee grote groe pen: eenzaadlobbigen en twee- zaadlobbigen. Ook zonder die wetenschappelijke termen te gebruiken, kent iedere tuinier het verschil; wie ooit sla, radijs of goudsbloemen heeft gezaaid, weet dat die planten met twee kiemblaadjes boven de grond komen, terwijl prei, uien en het gehate kweekgras maar met één enkel sprietje verschijnen. Ook de ontkiemende asperge is al in een pril stadium door een ieder die bereid is te bukken, te herkennen als een eenzaadlob- bige. Onder die eenzaadlobbi gen neemt de leliefamilie een centrale plaats in. Deze familie vertoont alle kenmerken die voorde meeste eenzaadlobbi gen karakteristiek zijn: het zijn overblijvende planten met min of meer lijnvormig blad met pa rallel lopende nerven; de sten gels zijn onvertakt en de bloe men zijn strikt drietallig. Vooral aan die drietalligheid is de leliefamilie in één oogopslag te herkennen. Wie een school kind wil onderwijzen in het de termineren van planten, kan het beste met een grote, duidelijke bloem beginnen. En zodra het kind tot zes kan tellen, is het in staat om de leliefamilie te her kennen. Of het nu om een lelie gaat, of om een ui of een tulp die tot dezelfde plantenfamilie be horen - de bloem is altijd vol gens hetzelfde principe ge bouwd: een buitenste krans van drie bloembladen, met daarbin nen nog een kring van drie bloembladen die vaak opval lend gekleurd zijn. In het cen trum van de bloem staat meestal een krans van zes meeldraden die gegroepeerd zijn om een stamper die aan de uiteinden vaak in drieën is gesplitst. En na de bloei splijt de zaaddoos in drie delen open. Er wordt vaak gewichtig ge daan over het vak van botani cus, maar de amateur die fout loos tot drie. of tot zes, kan tellen komt in de plantkunde al een heel eind. Plantkunde lijkt nog het meest op boekhouden, op rubriceren, waarbij een brei van gegevens in een overzichte lijk systeem wordt gezet. Maar planten zijn geen zielloze nummers - gelukkig maar - en daarom is er in de plantenwe reld altijd wel een uitzondering die de regel bevestigt. Alle lelie- achtigen zijn volgens het drie tallig stelsel gebouwd, maar het familielid Paris quadrifolia, de inheemse eenbes, is volledig symmetrisch opgebouwd vol gens de tafel van vier. Vier bla deren staan in een krans rond de bloemstengel; vier buitenste bloembladen vormen een soort kelk voor de vier binnenste bloembladen en acht meeldra den omgeven de stamper die in her stijlen gespleten is. Geheimzinnig De eenbes bloeit in het voorjaar inoude loofbossen, voorname lijk in Brabant en Limburg. Wie °P zijn knieën gaat zitten en aan de bloem te ruikt, zal merken dat de bloeiende eenbes stinkt. De bloem verspreidt een geur van rottend aas en wordt dan ook door vliegen bestoven. Als de bloem bevrucht is, groeit hij uit tot een zwarte, blauwberijp- tebes. De stervormige groene bloemen van de eenbes zijn niet opvallend, maar de perfecte symmetrie is intrigerend. De plant heeft iets geheimzinnigs. Wie de eenbes ziet bloeien wil hem in de tuin hebben. Het is niet nodig om hem in het wild uitte graven, want de plant wordt door kwekers van heem- planten verkocht. De eenbes mag in het wild zeldzaam zijn, fóaar dat betekent niet dat het een lastige tuinplant is. Wie over oen schaduwrijke plek in de tuin beschikt, onder bladverliezen de struiken of bomen,met hu- niusrijke, niet te droge grond, &lzien dat de eenbes in de tuin meen paar jaar tot een flinke Pol uitgroeit. Wie het gedrag van de eenbes niet kent, zou zich ongerust kunnen maken als het blad van de plant in de zomer al ongezond geel begint te kleuren, omvervolgens bruin te worden en af te stervenMaar dat is nor maal. Voor veel bosplanten be gint de herfst nu eenmaal vroeg. Romke van de Kaa zaterdag 23 juni 2001 'Huisvrouw, directeur, Londen' fotografie Herlinde Koelbl 'Rabbie, lerares, Londen' De mens en zijn slaapka mer. Daarnaar ging Herlinde Koelbl op zoek in Parijs, Londen, Rome en Berlijn. Ook de werkloze busbewoonster kreeg een plekje in het bijzondere pro ject van de Duitse fotografe. TT Toonkamers zijn toeganke- VV lijk voor familie, vrienden en bekenden. Met de inrichting kun je laten zien wie je bent of graag zou willen zijn. Een slaapkamer daarentegen is pri- vé-terrein. „Daar kan men zich zelf zijn", zegt Herlinde Koelbl. En zij kan erover meepraten na het fotograferen van meer dan honderd Europese slaapkamers en de mensen die er slapen. De Duitse fotografe maakte twintig jaar geleden al een boek over Duitse woonkamers, maar werd vooral bekend door een paar bijzondere fotoboeken. In Feine Leute zette zij rijke lieden te kijk, betrapt tijdens vaak weinig verheffende momenten op party's en andere evenemen ten. Ook haar lofzang op de dik ke vrouw in Starke Frauen was opmerkelijk. Maar met name haar interviews met en portret ten van joodse emigranten uit nazi-Duitsland trokken inter nationaal de aandacht. Koelbl hoort tot die fotografen die maanden of zelfs jaren lang bezig zijn met een project. Ook lm Schlafzimmer kwam aldus tot stand, al werkte zij ditmaal in opdracht van Interlübke, fabrikant van design slaapka mermeubels. Dat zij daarbij volledig de vrije hand heeft ge kregen, blijkt uit de fascineren de rondreizende tentoonstelling die even Nederland aandoet en in de maand juni te bezichtigen is in Galerie Pennings te Eind hoven. Gluurder De foto's (dia's) worden gepre senteerd in een soort kijkkasten zodat je je aanvankelijk een beetje een gluurder voelt. Van voyeurisme is echter geen spra ke, want wie een blik omlaag werpt komt oog in oog te staan met mensen die terugkijken vanuit hun slaapkamer. Mensen uit Parijs, Londen, Rome en Berlijn. De diversiteit is groot, de tegenstellingen soms ook. Zo neemt de fotografe ons zowel mee naar de kamer in Parijs waar een Afrikaanse familie 'Prinses, Rome'. woont, werkt, eet en slaapt, als naar het boudoirachtige slaap- kamervertrek van een breedla- chende ondernemer in badjas. En naast de Berlijnse bijstands trekster in haar omgebouwde stadsbus, zien we ook een wel gesteld homopaar in een slaap kamer annex bibliotheek, een kind in haar speelgoedrijk, een paar oude vrouwen in een Ro meinse ziekenhuis, een exhibi tionistische studente in een met religiosa en sm-beeldjes ver sierd interieur, een aanstekelijk Italiaans stel met de baby onder handbereik en twee Berlijnse echtelieden in een keurige pen sionachtige ruimte die verre van verliefd op hun bed gezeten zijn. Het is de fotografe opgevallen dat Duitse slaapkamers meestal witte muren hebben terwijl in Parijs en Rome kleur of behang overheersen. De bontste slaap kamers trof ze overigens in Lon den en dat waren dan tegelijk ook vaak de slordigste. De fotografe weet haar perso nen steeds ongedwongen, abso luut niet geposeerd, in beeld te brengen. Ttyperend vóórhaar kennelijk vertrouwenwekken de aanpak is het voorbeeld van de Londense architect die tij dens een fotosessie zelfs in slaap sukkelde. Joep Eijkens Tm Schlafzimmer'. Foto's van Herlinde Koelbl. Galerie Pen nings, Geldropseweg 61 B, Eindhoven. Tot en met 30 juni. Open wo-za 13-17 u. Gratis ca talogus. Kiki van Eijk op haar poppenhuistapijt. „Als je de wereld vanuit het standpunt van een pop bekijkt dan krijg je het gevoel dat je even klein en onbetekenend bent als een pop." foto Edward Aghina Optimistisch, onvoor spelbaar en met fanta sie. Met die steekwoorden gaat ontwerpster Kiki van Eijk (22) aan de slag. Een nieuwe, kleurrijke generatie dient zich aan. Optimistisch, avontuurlijk, surrealistisch, zinnenprik kelend, fantasierijk, onvoor spelbaar en imaginair. Het zijn steekwoorden die de kijk van jonge ontwerpers op de wereld en hun ontwerpen kenmerken. Volgens Lidewij Edelkoort, di recteur van de Design Academy in Eindhoven en bekend trend- watcher, staan we aan de voor avond van een nieuw design tijdperk. „Jonge ontwerpers zijn geboren in een tijd van wel vaart en vrede. Ze zijn opgevoed met My First Sony op de oren en een croissant in de mond", ty peert ze die nieuwe generatie. „Maar deze jonge ontwerpers zijn wel degelijk in staat nieuwe wegen in te slaan en andere denkpatronen te ontwikkelen. Daarmee zetten ze de consu ment op het verkeerde been. Hun projecten zijn imaginair en ze bespelen het gevoel, met kleur en emotie." Paradise Regained. Onder dat motto was de Design Academy Eindhoven onlangs vertegen woordigd tijdens de jaarlijkse meubelbeurs in Milaan. De ex positie legde de opvattingen van de nieuwe generatie bloot. Een aantal ontwerpen sprong in het oog, zoals de houten picknick tafel van Jerry Handgraafge maakt om na het eten buiten in vlammen op te laten gaan. Ge baseerd op de primitieve boom hut maakte Alrik Koudenburg een hightech boomtent. John de Groot ontwierp een plaid van pinda's, waaraan vogels zich te goed kunnen doen. En Juultje Schreurs presenteerde armban den voor stoelen en Wieki So- mers poefjes die ogen als gebak jes. Maar het middelpunt van de presentatie was een tapijt van Kiki van Eijk. Deze 22-jarige Eindhovense ontwerper maakte als afstudeerproductie een ta pijt dat is geïnspireerd op een poppenhuis. Alles aan het tapijt is buiten proportie groot. Dit ontwerp weerspiegelt haar le vensfilosofie. „Wij leven zelf in een soort poppenhuis", stelt ze. „Als je de wereld vanuit het standpunt van een pop bekijkt dan krijg je het gevoel dat je klein en onbetekenend bent. Dat helpt je om het leven te rela tiveren en maakt het mogelijk om ermee te spelen. Het leven als speeltuin." In die visie schuilt geen onver holen kritiek op de gevestigde orde. Het is hoogstens een po ging om de grenzen ietwat te verleggen. Of om kortstondig te ontsnappen aan de realiteit. Het lijkt jonge ontwerpers dan ook veel eerder te gaan om de passie voor het ontwerpen van emotie. „Jonge ontwerpers hebben een eigenzinnige kijk op ontwerp en functie", zegt Edelkoort. Kiki van Eijk bevestigt dit. „Het gaat me niet alleen om het ont werpen van voorwerpen. Ik heb een idee in mijn hoofd en dat werk ik uit, zonder het uit gangspunt dat er iets moois moet uitkomen. Mijn ontwer pen vertellen in eerste instantie een verhaal. Ik gebruik ze als middel om mijn emoties en mijn gedachtes mee over te brengen. Poppenhuis Het tapijt is het resultaat van een uitgebreide studie van Van Eijk naar de wondere wereld van het poppenhuis. „Het inte rieur van een poppenhuis boeit me zo, omdat de schaalverhou ding er totaal niet klopt. Meu bels, servies en gordijnen zijn buiten proportie. Dat heeft een vervreemdend effect", stelt ze. Vooral het poppenhuistapijt De deurkast Klein Gelukje.' fascineerde haar. „Het is altijd tapijt met rozen, maar als je goed kijkt dan zie je dat de bloe men tien keer zo groot zijn als het hoofd van de poppen die er wonen." Dit uitgangspunt heeft ze uiteindelijk vertaald in haar eigen tapij tont werp. Een gigan tisch patroon van een roos, enorme kruissteken en een ex tra hoge pool creëren in het gro te mensen interieur dezelfde surrealistische sfeer die zo ken merkend is voor een poppen huis. Kiki van Eijk heeft het tapijt ei genhandig in zes dagen ge maakt. De techniek bedacht ze zelf. „Eigenlijk is het een gigan tische kruissteek, waarbij ik kippengaas als ondergrond heb gebruikt. Ik heb er zestig kilo wol in verwerkt in zeven ver schillende kleuren." Hoewel ze haar tapijt meer als statement ziet, dan als een toegepast ont werp is ze toch enthousiast over de interesse van een Deense ta- pijtfabrikant. Die overweegt se rieus om haar ontwerp in pro ductie te nemen. „Het tapijt zal dan wel geweven worden, maar uiterlijk zal het weinig verschil len van het prototype." Ook in de andere ontwerpen van Kiki van Eijk vallen fantasie, humor en emotie op. Ze zijn typerend voor haar werk. Zo maakte ze - eveneens in het kader van haar afstuderen - de deurkast Klein Gelukje. Deze kast past in een deuropening en is tevens de doorgang naar een andere ruim te. In haar cv valt verder haar veelzij digheid als ontwerper op Zo ontwierp ze een interieur voor een kledingzaak, maakte ze flyers en posters, verfraaide ze openbare ruimtes en produ ceerde ze een videofilm. Over haar toekomst heeft ze dan ook nog geen vastomlijnd idee. „Ik vind het nog niet nodig om me te specialiseren", stelt ze. „Ik wil een idee ontwikkelen en de ex pressievorm zoeken die daar het best bij past. Volgens mij wordt deze manier van werken in de toekomst gangbaar." Anja Sparidaans Meer informatie over het werk van studenten van de Design Academy: 040-239.3939 of www.designacademy.nl -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 31