PZC H-team kleurt Sloehaven blauw 23 Politie sinds kort extra actief in Vlissingen-Oost zaterdag 23 juni 2001 Het havengebied Vlissingen-Oost heeft er een nieuwe bedrijvigheid bij gekregen. Sinds kort geniet een politie team onderdak in het douanekantoor dat is gevestigd nabij de in het Sloe geconcen treerde handel en industrie. Van daaruit worden diverse politietaken uitgevoerd. Ze variëren van het opsporen van overtre dingen, het veiliger maken van de werk omgeving en het oplossen van diefstallen tot andere in havengebieden veel voorko mende criminele activiteiten. Het ontbreken van politie betekent niet dat het Sloegebied tot voor kort een luilek kerland was voor het bandietenwezen. De po litie liet zich er wel zien, maar dat gebeurde meer op basis van incidenten. Bovendien lo pen er nog allerlei andere opsporingsdiensten rond. Nu is het blauw blijvend in het havenge bied aanwezig. In Vlissingen-Oost gaat heel wat om. Op jaar basis voeren rond 3500 zeeschepen ladingen aan. De 10.000 binnenvaartschepen die per jaar het havengebied aandoen dragen in een aanzienlijke mate bij aan de bedrijvigheid. Beide scheepstypen zorgen met elkaar voor het verschepen van zo'n 28 miljoen ton aan goederen. De bedrijven op het enkele duizen den hectaren omvattende bedrijfsterrein heb ben handelsbetrekkingen met ruim zestig lan den. De politie Zeeland is druk bezig de lokale zorg vorm te geven. Daartoe is de provincie inge deeld in een aantal wijken waar teams de zorg leveren. Voor het haven- en industriegebied van het Sloe ziet de behoefte aan politiezorg er heel anders uit dan in de stad en op het platte land. Je zult er vergeefs zoeken naar hang jeugd, burengerucht komt al evenmin voor en er is ook geen sprake van woninginbraken. In het Sloe spelen andere zaken. Daarom is daar voor een speciaal politieteam geformeerd. Dat team heeft een kwartiermakersfunctie. Op termijn zal de politiezorg zich mogelijk uit breiden tot het havengebied van Terneuzen. Daarnaast zal de ingebruiknemig van de Wes- terscheldetunnel veel extra werk met zich meebrengen. Voorts staat de politie een bedui dende taakverzwaring te wachten wanneer in 2003 aan de Scheldeoever de nieuwe contai- nerterminal operationeel wordt. Al in eerste aanvang zullen er op jaarbasis 150.000 per zeeschip of kustvaarder aangevoerde contai ners worden behandeld. Later zal dat oplopen tot anderhalf miljoen containers per jaar. Er varingen in andere havens geven aan dat het criminele gilde voor smokkelactiviteiten met grote gretigheid gebruik maakt van contai ners. In eerste aanzet bestaat het politieteam uit vier personen. H. van Gellecum komt als chef opnieuw in nautische sferen terecht. In een grijs verleden voer hij op de grote vaart. De an dere agenten brengen hun eigen specialisme in. Natuurgebieden In een gebied als Vlissingen-Oost zijn vier vormen van criminaliteit te onderscheiden: smokkel, fraude, vermogensdelicten en cor ruptie. In Vlissingen-Oost komen met het ver voer van afval en gevaarlijke stoffen ook mi lieu-aspecten om de hoek kijken. Daarnaast maakt de aanwezigheid van natuurgebieden die direct aan het haven- en industrieterrein grenzen, toezicht nodig op eventuele vervui lingen of illegale lozingen. „Wij zijn tevens te beschouwen als de oren en ogen van andere controle en opsporingsdien sten", zeg Kees den Hollander, een van de in het Sloe werkende agenten. „In bepaalde ge vallen gaan we er zelf op af. Bij andere zaken worden weer specialisten op hun eigen terrein ingeschakeld." De grote verscheidenheid van het werk maakt de taak extra boeiend. De taal vormt soms een moeilijk te nemen barrière. Met name Russen en Spanjaarden spreken al- De haventeamleden van de politie Zeeland hebben een eigen takenpakket, maar fungeren tevens als de oren en ogen voor andere opsporings- en controlediensten. fotografie Ruben Oreel leen hun eigen taal. Den Hollander en zijn col lega's horen het vaak als ze zich bij bedrijven laten zien: goed dat jullie hier zijn gekomen! Zo ziet directeur J. Philippen van Zeeland Seaports het ook. Hij noemt de komst van wat hij liefkozend het H-team noemt, een verrij king van het gebied. „Daarmee wordt een ele ment van veiligheid toegevoegd aan het dien stenpakket. Werkzaamheden van het team kunnen bevorderen dat er een interactie ont staat tussen wat afzonderlijke bedrijven aan beveiliging doen en wat er in het havengebied als totaal gebeurt." De politie kijkt volgens Philippen met heel andere ogen naar de omgeving, signaleert eer der dat er poorten open staan of dat containers zomaar toegankelijk zijn. De verscherping van de aandacht op allerlei bewegingen in het Vlissingse havengebied dragen er voorts toe bij dat er geen verschuiving van de criminali teit ontstaat van plaatsen waar druk gesur veilleerd wordt naar plaatsen met een minder streng toezicht „Want dat is laatste wat we willen." Criminele vormen die zich in het Sloegebied kunnen aandienen betreffen accijns en verze keringsfraude en gesjoemel met vervoersver- gunningen en -bewijzen. De smokkel kan uit eenlopen van goederen als sigaretten en drank tot illegale vluchtelingen. Elke ochtend wor den samen met de koninklijke marechaussee trailers die bij de Dartline voor verzending naar Engeland gereed staan gecontroleerd op de aanwezigheid van illegalen. Het politieteam wil er met een duidelijke aan wezigheid naar streven een veilige haven te creëren. Daarvoor is wel de hulp van het be drijfsleven gewenst. Gesloten De havenwereld heeft algemeen de naam nog al gesloten te zijn. Uit onderzoek is gebleken dat men er niet staat te trappelen om aangifte te doen van strafbare feiten. Voor een deel komt dat omdat een heleboel zaken verzeke ringstechnisch worden opgelost. En waarom zou een bedrijf zich nog druk maken over een dader als de schade is verhaald. Bovendien: als in brede kring bekend wordt dat bij een bedrijf een container is gestolen kan dat consequen ties hebben voor de relatie met een klant. Die kan in zo'n voorval wellicht aanleiding zien om via een andere partij lading te verschepen. De lage aangiftebereidheid heeft ook te ma ken met de onderlinge wedijver. Ondernemers willen niet dat de concurrent weet wie ze als klant hebben. Toch is meer openheid gewenst, vindt de leider van het politieteam. „Als we niet weten wat er voor vormen van criminaliteit plaatsvinden kunnen we de bedrijven niet adviseren om daar wat tegen te doen, laat staan dat we da ders in beeld kunnen krijgen". En ook de di recteur van Zeeland Seaports beaamt het: zonder dat vertrouwen en een open communi catie krijg je nooit een veilig havengebied. Contacten met Rotterdam en Antwerpen heb ben duidelijk gemaakt dat havengebieden aantrekkelijk zijn voor drugssmokkel. Dat ge- beurt lang niet altijd als een bijlading in con tainers. Drugs kunnen ook elders op de schepen verborgen zijn. In de ruimen of bij be manningsleden die wachten tot een koerier de drugs van boord komt halen. Van Gellecum: „Bij alle Columbiaanse schepen mag je er wel van uitgaan dat er drugs aan boord zitten." Ook in het Vlissings havengebied meren sche pen af die hun thuishaven in zogeheten risico landen hebben, zoals Suriname, Afrika en Turkije. Voorts komen er in Vissingen schepen uit Columbia langs. Over de wijze waarop de drugssmokkel plaats vindt is alleen al een boek te schrijven. Het ge beurt dat onder de romp van schepen die in het dok liggen opstaande randen worden gelast waaraan later met drugs gevulde zuurstofci linders worden gehecht. Duikers halen die ci linders erin de haven van bestemming weer af. Daar zijn wel eens James Bondachtige situa ties uit ontstaan waarbij duikers van de politie duikers van de criminele organisatie onder water tegen kwamen. Drugs kunnen voorts verborgen zijn in dubbe le wanden of holle buizen van containers, zit ten soms opgelost in sappen of oliën, of zijn verstopt in diepvriesproducten. Ook is er wel cocaïne en heroïne - want daar gaat het vaak om - verborgen in zuidvruchten. Troffen de opsporingsdiensten in het verleden soms forse ladingen drugs aan, tegenwoordig blijkt het bij de smokkelaars meer trend te zijn kleinere partijen van vijftig kilo over een schip ver deeld te verstoppen. Het gebeurt voorts dat drugs in een waterdichte verpakking met een drijver en een lampje eraan bevestigd over boord worden gezet waarna ze door koeriers worden opgepikt. De politie werkt in de bestrijding van diverse vormen van criminaliteit nauw samen met an dere opsporingsdiensten. Daarover zijn af spraken gemaakt. Daarbij is het de bedoeling om zo effectief mogelijk diensten en materiële middelen in te zetten. Sommige controles ma ken het noodzakelijk behoedzaam te opereren omdat het ophouden van goederenstromen belangrijke economische gevolgen kan heb ben. Van Gellecum: „Het tegenhouden van containers voor controle kan ertoe leiden dat fabrieken stil komen te liggen. Daarom is een afstemming tussen verschillende opsporings diensten en bedrijven noodzakelijk." Illusie Het tegengaan van drugssmokkel is volgens de havenpolitiechef een continu verhaal: „Daar moet je aan werken zonder de illusie te hebben dat je de drugssmokkel volledig kunt uitban nen. Op het moment dat je zelf denkt de zaken goed voor elkaar te hebben verleggen crimini- nele organisaties hun transport stromen." Naast de opsporing en bestrijding van de di verse vormen van criminaliteit houdt de poli tie zich ook met minder wereldschokkende za ken bezig. Zoals de controle op de particuliere visserij. Bij de uitlaat van de kerncentrale zwemt op dit moment heel veel zeebaars rond. Ter plaatse wordt veel ondermaatse vis gevan gen. Een fenomeen dat ook in het Sloegebied de kop op steekt is dat er op dagen waarop een tevoren aangekondigde controle plaats vindt op het vervoer van afval er nauwelijks een vrachtauto met zo'n lading op de weg te be speuren valt. In een ander verband sprak com missaris van de koningin W. van Gelder daar onlangs zijn ernstige bezorgdheid over uit. Hij vond dat een veeg teken waaruit af te leiden valt dat afvaltransporteurs kennelijk wat te verbergen hebben. De commissaris pleitte er voor die acties voortaan maar niet meer aan te kondigen. De teamchef van de havenpolitie wijst er op dat er naast de landelijk aangekon digde controles tussendoor ook scherp op het vervoer van afval wordt gelet. Dat is geen overbodige maatregel. Er gaat, weet Van Gel lecum, het verhaal dat er in illegale afvalstro men meer geld omgaat dan in drugs. „Afval is buitengewoon duur om te verwerken. Daarom vindt men het kennelijk de moeite waard het afval te vermengen of duisdanig te verpakken dat het naar plaatsen kan worden gebracht waar geen strenge regelgeving geldt. Het geeft aan dat er sprake is van een serieuze vorm van criminaliteit waaraan veel te verdienen valt," Jacques Cats

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 23