Oude schoolplaten openden de wereld Antwerpse modeshow Ballerina's stelen Chiller Florea Waldkorn Betty Spaghetty Goedkope kunstobjecten Water is in opmars. Wie veel koel water nodig heeft, bijvoorbeeld voor kantoor of bedrijf, kan tappen uit de Chil ler van Bravilor Bonamat. Hij heeft een reservoir van twee li ter en kan per uur veertig bekers water spuien. Het is een com pact, mooi vormgegeven appa raat, dat vrij eenvoudig aan te sluiten is op de waterleiding. De temperatuur is instelbaar, tus sen vijf en twaalf graden. De temperatuur verschijnt ook in beeld. Een teller houdt bij hoe veel liters er is afgetapt. En hoe zit het met kalkaanslag? Een koolstoffilter haalt de kalk uit het water. De Chiller, die op de markt wordt gebracht door het Venlose Hakvoort Horeca, kost 1749 gulden (excl. btw). Nieuw in het assortiment van Villeroy Boch is het ser vies Florea. Bloemenmotieven in roze, beige en lichtgroen ge ven het servies een romantisch tintje. Elk onderdeel van het servies heeft een ander decor. Zo zijn er uiteenlopende bloem soorten, lieflijke blaadjes, bijna transparante libellen en zacht- glinsterende vlinders. Allerlei combinaties zijn mogelijk. Een kop en schotel kosten 46,06 gul den. Een bord komt op 45,18 gulden. Het meergranenbrood Wald korn is verrijkt met calcium en vitamine E. Deze variant, Waldkorn Vital gedoopt, speelt in op de groeiende trend om ex tra supplementen toe te voegen aan de voeding. Calcium is goed voor de botten. En Vitamine E speelt een rol bij de voorkoming van hart- en vaatziekten en an dere ouderdomsziekten. Wald korn is verkrijgbaar bij de bete re warme bakkers. Volwassen bordspelen doen het de laatste tijd goed. De Kolonisten van Catan, dat draait om het bouwen van dor pen en steden en bestrijden van struikrovers en ander geboefte, is het bekendste voorbeeld. Voortbordurend op de populari teit van het bordspel brengt Ra- vensburger Java op de markt. Geschikt voor spelers van 12 tot 99 jaar, meldt de producent. El ke speler is een Javaanse vorst die zoveel mogelijk aanzien wil verwerven. Hij moet rijstvelden en dorpen aanleggen en die uit bouwen tot steden. Paleizen bouwen en enorme feesten ge ven scoren extra. Het spelbord verandert continu. Leuk is dat het geen 'plat' maar een fraai vormgegeven driedimensionaal spel isJava kost tachtig gulden Weg met Barbie, Betty Spa ghetty komt eraan. Meis jes en moeders in Nederland zien Betty wel zitten, zo blijkt uit 'kwalitatief onderzoek' in den lande. Als pluspunten noe men ze de vriendelijke gezicht jes van de poppen met hun slier- tjeshaar, de vrolijke kleurtjes en hippe kleren. De moeders waar deren ook de hoge 'speelwaarde' van Betty Spaghetty. Achter Betty gaat een heus 'con cept' schuil, genaamd 'Uit el kaar, Door elkaar In elkaar'. Rokjes, handen, schoenen, ar men, benen en bovenlichamen zijn onderling verwisselbaar. In augustus duikt Betty op in de winkelschappen in dozen met twee exemplaren voor 49,95. Wie haar nu al wil zien, kan de pop op internet (www.bettyspa- ghetty.com) bekijken. Je hoef t geen tachtig te zij n om onmiddellijk een déja vu te krijgen bij het zien van oude schoolwandplaten. Neem bijvoorbeeld 'Behou den Huys op Nova Zembla', een feest der herkenning voor iedereen die zonder in ternet de lagere school heeft doorlopen. De ijsbeer ziet er nog net zo angstaanjagend uit als jaren geleden. Het Prentenkabinet Révalle in het Gelderse monumenten stadje Bronkhorst toont tientallen oude schoolplaten in een speciale verkoopex positie. Is de schoolplaat nu ineens gewild als schilderij aan de muur? „Ja", bevestigt woordvoerster Denise van Reede-Smit, „zoek je iets groots, dan zijn dit mooie en relatief goedkope wandver sieringen." Voor prijzen die variëren van zo'n honderdvijftig tot zes honderd gulden sta je al met een authentieke schoolplaat onder de arm. De Noormannen voor Dorestad, de drukkerij van Plantijn in Antwerpen, een paar vlinders of een kudde schapen op de heide: de mogelijkheden zijn legio. Het Prentenkabinet Révalle is gespecialiseerd in schoolplaten over geschiedenis, biologie, landschappen en ambachten. De laatste platen zijn vaak de duurste, omdat er veel vraag naar is en er vrij weinig van ge drukt zijn. Ze vinden hun weg vooral naar bedrijven die een link met het afgebeelde am bacht hebben. Voor particulieren is een stukje nostalgie echter de voornaam ste reden om tot aanschaf van een schoolplaat over te gaan. Van Reede: „Zo houdt men een herinnering levendig. Ook krijg ik hier veel mensen die een schoolplaat voor hun kleinkin deren kopen. Onder het motto: 'Jullie hebben internet, maar wij hebben het op deze manier geleerd'." Révalle heeft sinds de jaren tachtig een omvangrijke collec tie schoolplaten opgebouwd. „Ik heb ze nooit geteld, maar ik schat dat het er een paar hon derd zijn", zegt Van Reede. „Het is een heel apart circuit. In het begin dacht ik: wat moet ik met die grote platen, maar ik ben er toch mee doorgegaan." De meeste platen koopt ze in op beurzen, markten en bij parti culieren. De spoeling wordt echter steeds dunner. Veel schoolplaten zijn weggegooid of weggekaapt. „De platen van Jetses bijvoorbeeld zijn niet meer te vinden of veel te duur." Van Reede beschouwt de schoolplaten als ware kunstob jecten. „Uitgever Wolters ver bond bekende illustratoren als Jetses en Isings aan zich. Noord- hoff ging nog een stuk verder met gevestigde kunstschilders als Jan Sluijters en Hobbe Smith. Rond 1920 al bood Noordhoff de platen als kunst object aan galerieën aan. Inge lijst zijn ze namelijk heel erg mooi. Maar ook de technische kant trekt mij aan. Het zijn prachtige litho's. Iedere kleur moest apart worden gezet en ge drukt. Heel ambachtelijk en be werkelijk, vooral in de negen tiende eeuw toen alles nog met de hand gebeurde." Schoolplaten - geplakt op kar ton, op linnen aan de stok, als zuivere steendruk en soms zelfs tweezijdig - speelden meer dan een eeuw lang een belangrijke rol in het onderwijs. Ze worden daarom wel beschouwd als de voorloper van de schooltelevi sie. Generaties groeiden er mee op. Het doek viel pas met de komst van audiovisuele leer middelen. Van Reede wijst op de grote pre cisie waarmee voorwerpen, planten en dieren werden gete kend. „Alles was wetenschap pelijk verantwoord, alles klop te. Gegevens over kostuums, interieur, eten en gereedschap pen werden uit de literatuur ge haald voordat men aan de slag ging. Er werd in die tijd niet of nauwelijks gereisd, er was geen televisie of internet. Dankzij de schoolplaten ging er voor de kinderen een nieuwe wereld open." Jennifer Faasen Expositie schoolwandplaten. Te zien: t/m 15/7 Prentenkabi net Révalle, Bovenstraat 12 Bronkhorst. Openingstijden: woe t/m zo ll~17u. vrijdag 22 juni 2001 Een ballerina met glazen bol in haar hand, op de catwalk: zo ziet Serkan Sarier zijn modecollectie het liefst getoond. Altijd weer die graatma gere modellen met die onpersoonlijke blikken op oneindig. Heen en weer, heen en weer op de catwalk. Het kan ook anders, bewees Ser kan Sarier tijdens de eind examenshow van de Ko ninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwer pen. Met echte ballerina's. De danseressen, geleend van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, stalen de show door de planken op spitzen op en af te lopen op passende flar den Zwanenmeer van Tsjai- kovski. Sarier had ze gestoken in alternatieve maar toch nog gracieuze ballerina-outfits met grillige ornamenten, te gebrui ken als masker of waaier. Hun sprookjesachtige aanwezigheid op het podium van de Antwerp se Handelsbeurs had als vreemd neveneffect dat de traditionele modellen, gestoken in stijlvol satijn, zowaar iets lompigs kre gen. Aan dit met zeepbellen omlijste sluitstuk ging een -voor Ant werpse begrippen- vrij rustige show van eerste- tot en met vier dejaars studenten vooraf. Op de nodige uitzonderingen na valt er een favoriet silhouet te destil leren uit de presentaties, met de volgende kenmerken: - jurk, of blouse/truitje met rok - roklengte net onder de knie - soepel om het ranke lijf vallen de luxueuze stoffen - merendeels effen dessins - kleuren: goud, grijs, beige en aardetinten (zwart is zo goed als uit) - lang, keurig op één lengte ge knipt natuurlijk vallend haar Wansmaak Er zijn natuurlijk altijd dwarse ontwerpers in spe die spelen met wansmaak. Zo kan het gebeu ren dat kniekousen, leggings en lichtblauwe jaren-vijftig pumps die zelfs op de markt niet te grabbel liggen, bij de avant- garde weer bon ton worden. Vooral de schoenen, altijd hoog gehakt en niet zelden gewapend met zelfs naaldhak, maakten menig meewarig glimlachje los - temeer omdat er nogal eens een hak op de catwalk bleef liggen. Daar hadden de eerstejaars stu denten geen last van. Traditie getrouw presenteren zij hun kleding met blootsvoetse mo dellen. De experimenteerlust spat er bij hen nog af; beertjes, puzzelstukken, kuikentjes: al die accessoires mógen nog, als naweeën van hun jeugd. T\vee- dejaars moeten zich houden aan het maken van historische kos tuums, wat altijd wonderfraaie plaatjes oplevert. Dit jaar zat daar ook een Hollandse kleder dracht bij, met molenkraag. Derdejaars leven zich uit in et nische kostuums. En, vaste prik, extra applaus krijgt het jonge tje. Ditmaal is hij gestoken in Nepalese kledij en wordt hij ge dragen door twee 'onderdanen' die een parasol boven zijn hoofd houden. Het zijn allemaal proeven van technisch kunnen en historisch inzicht. Daarna wordt het pas echt menens: de student moet een eigen richting, een eigen smaak ontwikkelen. In het der de jaar doet hij dat onder leiding van Walter van Beirendonck, in het vierde jaar heeft hij direc teur Linda Loppa als begelei der. Hoe zwaar de opleiding is, kan alleen al afgelezen worden uit het feit dat van de 54 eerste jaars van vier jaar geleden er nu slechts vier de eindstreep ge haald hebben. Daar hoort dus Serkan Seri er bij, die op zijn zesde al wist dat dat hij in de mode wilde. De andere drie zijn Dzemal Mahmutovic, Keith Hioco en Bart Vandebosch. Mariene Dietrich Vooral Bart Vandebosch impo neert met zijn hechte collectie, twaalf variaties op het klassieke kostuum: korte rokjes, knielan- gebandplooibroeken, jasjes met revers tot op de navel. Hij com pleteert het Mariene Dietrich- beeld door een model een sigaret te laten roken, een bolhoedje scheef op het hoofd, in repen ge sneden laarzen eronder. Niet vernieuwend, wel verademend tegenover al die niet altijd even boeiende variaties op jurken, rokken, blouses en truien met rozetten. En volgend jaar? Het wachten is op, zoals Van Beirendonck zelf al eerder verklaarde, het einde van de mode. Allemaal naar de plastisch chirurg, voor langere benen of kleinere tenen, die kant gaat het volgens hem uit. Arme modellen. Een ballerina showt de kleding van eindexamenkandidaat Serkan Sarier. Tweedejaars-studenten leven zich uit in historische kostuums. foto's Thom van Amsterdam Schoolplaten - geplakt op karton, op linnen aan de stok, als zuivere steendruk en soms zelfs tweezijdig - speelden meer dan een eeuw lang een belangrijke rol in het onderwijs. foto Harry Verkuylen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 9