Peuterspeelzaal is liefdewerk
PZC
Brainpower hiphopt het leven
F
Kleurenexplosie
in galerie Esprit
BELICHT
Fel slot promoveert
Bartóks Kontrasten
tot topper Muziekfeest
De Steltkluut houdt
natuurmarkt in Axel
14 p
Pachtprijzen
stijgen met
twintig procent
kunst cultuur
Huisvesting
Optredens in
The Sixties
lezers schrijven
PTT
Grasconcert
in Renesse
vrijdag 22 juni 2001
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De pachtprijzen
voor landbouwgrond mogen
met twintig procent worden
verhoogd, met een maximum
van 150 gulden per hectare.
Staatssecretaris Faber van het
ministerie Landbouw was eerst
van plan om de prijzen met 25
procent te laten verhogen. Zij
heeft daai-van afgezien vanwe
ge de slechte inkomensontwik
keling in grote delen van de
landbouw. Het Pachtnormen-
besluit waarin de verhoging is
opgenomen, treedt eind oktober
in werking.
De huurprijs van agrarische ge
bouwen mag met 16,5 procent
worden verhoogd, mits de ge
bouwen nog doelmatig zijn voor
de bedrijfsvoering. De Federa
tie Particulier Grondbezit vindt
de pachtprijsverhoging te laag.
Zij heeft in een reactie erop ge
wezen dat de prijzen voor land
bouwgrond de laatste drie jaar
met vijftig procent zijn geste
gen.
LTO Nederland vond een verho
ging met 25 procent, zoals Faber
oorspronkelijk wilde, te veel
omdat het slecht gaat in met na
me de akkerbouw. Faber heeft
zich dat aangetrokken en de
verhoging 'beperkt' tot twintig
procent. Om de drie jaar worden
pachtprijzen aangepast. Ze zijn
in 1998 eveneens met twintig
procent verhoogd en in 1995 met
vijftien procent,
De opeenvolgende verhogingen
zijn doorgevoerd om de ver
pachting van landbouwgrond
ook voor de verhuurders aan
trekkelijk te houden. De vrees
bestaat dat pacht anders vrijwel
verdwijnt.
Bij het Pachtnormenbesluit zit
ook een lijst met regionale
pachtnormen in guldens per
hectare per jaar voor grasland,
bouwland en fruitteeltgrond.
Het pachtnormbedrag voor heel
Zeeland ligt op 1375 gulden.
Dat is relatief laag in vergelij
king met de aangrenzende ge
bieden Goeree-Overflakkee en
de West-Brabantse gemeenten
Moerdijk en Steenbergen. Daar
ligt het bedrag op 1665 gulden
per hectare.
De verhoging van de pachtprij
zen dit jaar levert de schatkist
vanaf 2002 zes miljoen gulden
extra op, voor de gronden in be
heer bij Domeinen.
door Claudia Sondervan
Het is gewoon liefdewerk, zegt Ber-
nadette Sanders. Zeventien jaar
werkt ze als leidster bij peuterspeelzaal
Ukkepuk in Axel. Zeventien jaren van
overwerk, vertelt ze blijmoedig. Want
een mooie toekomst lonkt. De nieuw
bouw, twee lokalen groot, is bijna
klaar. Dan verdubbelt niet enkel het
onderkomen, maar ook het aantal leid
sters. Dan kunnen de peutergroepen
kleiner worden. In plaats van achttien
krijgen deleidsters vijftien peuters on
der hun hoede.
Dan is er ook de tijd peuters met taal
achterstand te helpen, waarvoor de
leidsters al cursussen volgden bij het
Regionaal Pedagogisch Centrum Zee
land. En dan houdt Bernadette weer
wat vrije tijd voor zichzelf. Die gaat nu
nog op aan allerhande administratie.
,,Dat was vijftien jaar geleden al veel
werk, maar dat is nog heel veel meer ge
worden. Ik heb er nu twee uur per week
voor, maar eigenlijk gaat mijn vrije tijd
erin zitten. Straks mag ik er een hele
ochtend voor rekenen."
Schaalvergroting
Met de verhuizing in zicht is van vrije
tijd even helemaal geen sprake meer.
Twee j aar overleg met de gemeente ging
aan de vernieuwing vooraf. Ze is vol lof
over de medewerking van de gemeente,
maar ondertussen kwam de organisatie
bovenop het werk van leidsters, ouders
en de bestuurders van de stichting die
de peuterspeelzaal runt. Toch wordt
Sanders huiverig van termen als
schaalvergroting en professioneel ma
nagement. Uiteindelijk zullen we wel
samengaan met de Stichting peuter
speelzalen Terneuzen. Daar hebben we
nu al de personeelsadministratie aan
uitbesteed. Met alle regelingen en de fi
nanciële administratie is het onder
hand voor ons bestuur ook niet meer te
behappen. Maar ik ben erg voor mana
gement dat direct betrokken is bij het
dagelijks leven in de peuterspeelzaal.
Bij Ukkepuk in Axel is er alle reden tot blijdschap: het nieuwe onderkomen van de peuterspeelzaal is bijna klaar en er komen
extra leidsters bij. foto Charles Strijd
Beleid moet gemaakt worden door ie
mand die het werk kent."SpeelzaalUk
kepuk in Kruiningen klaagt evenmin
over de huisvesting. „We zitten in een
pas gerenoveerd schooltje. We hebben
ruimte genoeg, zegt leidster Marijke
Saman. De drie medewerkers van de
Kruiningse naamgenoot van de Axelse
speelzaal hebben ook geen last van
overmatig administratief werk. Dat
ligt op het bordje van Stichting Peuter
speelzalen Reimerswaal, die zes zalen
beheert. En er is een actieve ouder
werkgroep. Vandaar dat de leidsters in
samenwerking met de Reimerswaalse
basisscholen met hun peuters werkjes
in voorbereiding op de basisschool
kunnen doen.
Kwaliteit en vernieuwing kosten geld.
Zowel de Ukkepukken in Axel als
Kruiningen verhogen straks hun ou
derbijdrage. Bernadette Sanders: „Die
hebben we tien jaar vrijwel gelijk kun
nen houden, maar straks stappen we
waarschijnlijk over naar een inko
mensafhankelijke bijdrage. Financieel
kan het niet anders."
Wachtenden
Ze verwacht niet dat dit peuterbezoek
gaat kosten. „We hebben altijd vol
doende kinderen gehad om de groepen
te vullen. We hebben zelfs wachtenden
- maar niet echt een wachtlijst." Con
currentie van de gratis speelzalen over
de grens ondervindt Sanders niet. „Ik
weet dat er ouders zijn die naar België
gaan, maar hoeveel geen idee. Het
schaadt ons in elk geval niet. In de 27
jaar dat de speelzaal bestaat, hebben
we genoeg vertrouwen opgebouwd. Er
wordt trouwens in deze streek ook veel
opvang in familieverband geboden."
In Kruiningen heeft de speelzaal de
laatste maanden last van teruglopend
bezoek. „Voorheen hadden we wel 65
kinderen; nu nog 45. Terwijl bij de
speelzalen in Yerseke en Rilland wacht
lijsten bestaan." Ukkepuk verhoogt de
vaste ouderbijdrage volgend jaar van
52,50 gulden voor twee dagdelen per
week tot 54 gulden. Met een prijs van
648 gulden per jaar komt de Kruiningse
Ukkepuk boven het Zeeuws gemiddel
de. Marijke Saman meent dat de drem
pel naar Ukkepuk niet van financiële
aard is. „Er zijn genoeg kinderen hier;
we zien ze buiten met hun moeders lo
pen. In onze streek zijn veel gelovige
mensen niet zo voor speelzalen."
Brainpower: „Dat gezeur dat een r&b-refreintje niet zou kunnen in de hiphop is onzin."
Degelijke raps op Anywave Zierikzee
door Peter Bruyn
ZIERIKZEE - Dit voorjaar ver
scheen Door Merg Brain, het
Nederlandstalige debuut-al
bum van Brainpower. Een hip
hopper die voor de afwisseling
eens niet de ruzie en sensatie op
zoekt, maar er degelijk en am
bachtelijk op los rijmt. Niet 'van
de straat', maar wel degelijk
met 'street credibility'. Vindt
hijzelf. Brainpower geeft van
avond een concert tijdens Any
wave in Zierikzee.
„Weet je, die schijnbare haat en
nijd in de hiphop, dat moet je
vooral zien als een artistieke
competitie", zegt Gert-Jan Mul
der, alias Brainpower. „Het zijn
'battles' om elkaar te stimuleren
en scherp te houden. Die tegen
stellingen tussen Biggie en
Tupac of tussen Def P en Extin-
ce, dat is vooral iets wat door
journalisten is opgeblazen. Het
gaat uiteindelijk om respect. En
zelf ben ik helemaal niet bang
om de 'next man' een compli
ment te geven, omdat ik weet
wat ikzelf kan."
Vijfentwintig is-ie, maar toch al
een kleine vijftien jaar actief in
de hiphop. Amper uit de Pam
pers begon hij al zo'n beetje te
rappen. Wie met hem praat
waant zich in het gezelschap
van een wandelende hiphop-en
cyclopedie. Hoewel hij al jaren
lang optreedt en regelmatig als
gast op platen van anderen rap
te, had hij geen haast met het
maken van zijn eigen debuut
album. Eerst moest de Grote
Popprijs in de categorie R&B/
Hiphop maar eens gewonnen
worden. Dat gebeurde eind
1998. Vervolgens stonden on
dermeer het Drum Rhythm Fes
tival en een aantal optredens in
het Amerikaanse Philadelphia
op het programma. En als klap
op de vuurpijl werd hij ge
waagd om mee te werken aan
het nummer Ais Niet Als van de
reünie-cd van Doe Maar.
Nu ligt dan toch Door Merg
Brain in de winkels. Een even
Hollands als degelijk hiphop
album. Nederlandstalig. Dege
lijke raps, zonder nieuwlichterij
of pretentieuze pogingen tot
poëzie. Poëzie en hiphop heb
ben immers veel minder met el
kaar te maken dan sommigen
ons willen doen geloven.
Zelfspot
nummers houdt Gert-Jan de
tong stevig in de wang en eta
leert hij een gezonde dosis
zelfspot. '2 Fader Sessies' is een
collage van cabaret-citaten
waarin onder meer Toon Her
mans en Freek de Jonge voorbij
komen, maar die toch helemaal
'hiphop' is. Op andere momen
ten is hij bloedserieus, zoals in
'Je moest waarschijnlijk gaan' -
de nu al meest besproken rap
van de plaat, opgedragen aan
een goede vriend die een eind
aan z'n leven maakte. Sober en
ontroerend. Soms wordt hij sen
timenteel en kan dan volledig
'over the top' gaan. In 'De Vierde
Kaart', bijvoorbeeld waarin een
voorbije liefde wordt bezongen.
„De plaat is gewoon zoals ik te
gen het leven aankijk. Het ene
moment héél serieus. Over-in-
tens misschien. En aan de ande
re kant steek ik er ook weer de
draak mee. Maar dat beschouw
ik als pure hiphop. Want hiphop
is ooit begonnen als feestmu
ziek, dat moet je niet vergeten.
En dat gezeur dat een r&b-re-
freintje niet zou kunnen in de
hiphop, dat is onzin. Vergeet die
vooroordelen; doe gewoon je
ogen dicht en luister naar wat je
goed vindt."
Brainpower is vanavond te ho
ren tijdens Anywave in Zierïk-
MIDDELBURG,
Burgerzaal
Internationaal Muziekfeest
Middelburg, Dimka Ashe-
kenazy (klarinet), Jean-Jacques
Kantorow, Cecilia Zilliacus (vi
ool), Otis Klöber (fagot), Arian-
ne Hearing (piano), Jacob Slag
ter
(hoorn), Daniel Raiskin (altvi
ool), Niek de Groot (contrabas)
en Christoph Richter (cello) met
werken van Von Weber, Bartók
en Beethoven.
door Douwe Eisenga
Voor het derde opeenvolgen
de jaar is artistiek leider
Daniel Raiskin met een keur aan
musici in Middelburg neerge
streken voor het Internationaal
Muziekfeest. Het openingscon
cert, gisteravond in de Burger
zaal, stond in het teken van een
milde Bartók en een gedetail
leerde Beethoven.
Otis Klöber op fagot en pianiste
Arianne Hearing mochten de
concertserie openen met het An
dante en Hongaarse Rondo van
Carl Maria von Weber. Het an
dante werd door de pianiste vrij
zacht ingezet. Ten opzichte van
de virtuoos gespeelde fagot te
zacht zelfs, die daardoor in de
prachtige akoestische ambian
ce van de Burgerzaal enigszins
overstemde.
Het driedelige Kontrasten voor
viool, klarinet en piano van Béla
Bartók is een spannende com
positie. De titel refereert aan
Bartóks uitgangspunt om juist
de verschillen in timbre tussen
de drie instrumenten te bena
drukken. Het resultaat is een
ritmisch zinderend stuk, geken
merkt door een grote klankrijk
dom. Ook hierin ontbrak het,
vooral in het eerste deel, de pia
no aan kern. Het percussieve
karakter dat Bartóks pianopar
tijen vaak hebben, bleef daar
door achterwege. Deze milde,
wat romantische benadering
waarvan ook de viool en klari
net getuigden, paste veel beter
bij het mysterieuze, langzame
tweede deel. Pas in het gedreven
slotdeel vonden de drie musici
een felheid die aansluit bij de
ritmiek van Bartók, waarmee
dit werk alsnog tot de topper
van de avond werd gepromo
veerd.
Bij de altijd inventieve Bartók
steekt een vroege Beethoven een
beetje saai af. Over zijn Septet
in Es, geschreven rond zijn
THOLEN - Café The Six
ties aan de Kaay in Tholen
heeft komend weekeinde
weer enkele live-optre
dens op het programma
staan.
Zaterdag brengt Jerick
vanaf 21.30 uur uiteenlo
pende covers van hits.
Zondag is het podium van
15 tot 19 uur gereserveerd
voor de groep Talk of
Town. Deze tienmansfor
matie speelt soulmuziek
van onder ondere James
Brown, Wilson Picket, Ti
na Turner, Stevie Wonder
en Joe Cocker. Tijdens het
optreden van Talk 1 of
Town worden cd-opna-
mes gemaakt. De Thoolse
rock-blues formatie Stik-
kie Djoo treedt zondag
vanaf 16 uur op in café Nr.
13 in Roosendaal.
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
Ik vind het ronduit gezegd be
schamend dat PTT besluit dras
tisch te snoeien in het aantal
postagentschappen (PZC 20-6).
Zeker voor de ouderen onder
ons, die toch nog zelfstandig
hun geldzaken kunnen afhan
delen, met achter de balie men
sen, die nog even tijd hebben
voor menselijk contact.
Dat is echter niet meer belang
rijk tegenwoordig, elke hande
ling die verricht wordt moet
geld opleveren, zoniet, dan gaat'
het mes erin. De maatschappij'
gaat wel hollend achteruit, ah
zijn we een rijk land, we zijn arm
aan medemenselijkheid.
Heel lang geleden leerde ik bij
de lessen staathuishoudkunde
dat nutsbedrijven zoals dePTI
nooit mochten werken met het
oogmerk winst te maken.
Zou de PTT zich misschien een
beetje moeten schamen?
J. Trompert Peute
SiemenweiG 3
door René van Stee
AXEL - Natuurbeschermings
vereniging de Steltkluut houdt
morgen vanaf 10.00 uur haar
jaarlijkse natuur- en milieu
markt in het centrum van Axel.
Zij werkt hierbij nauw samen
met de gemeente Axel en de
Centrale Vereniging voor Am
bulante handel afdeling Axel.
Naast diverse informatiestands
zijn er kinderactiviteiten en de
verkoop, demonstratie en ver
werking van ambachtelijke
(streek-)producten. Voor de
Steltkluut is het ook een bijzon
der jaar omdat de vereniging
vijfenveertig jaar bestaat.
Versterking
Omdat natuurbescherming niet
exclusief meer is voorbehouden
aan een kleine groep activisten
en ook het draagvlak bij overhe
den toeneemt, wil de Steltkluut
de natuur- en milieumarkt
vooral gebruiken als verster
king van de communicatie met
de achterban en een breder pu
bliek. Zij is verder van mening
dat door het samenbrengen van
organisaties die iets met natuur
en milieu te maken hebben, het
overleg en de samenwerking
worden versterkt. Daarnaast
krijgen de bezoekers aan de
markt onder meer de kans alle
organisaties naast elkaar te
zien, zodat duidelijk wordt wat
ze doen en waarin ze verschil-:
len.
„Het is een positieve ontwikke
ling dat natuurbescherming de
laatste tien jaar steeds meer
verweven is geraakt in de sa
menleving.
Individualisering
Anderzijds neemt de individua
lisering van de maatschappij l||
steeds grotere vormen aan. He;"
louter invullen van een accept- v,
giro voor de jaarlijkse bijdrage ,j
lijkt voor velen dé manier om.
aan natuurbescherming te
doen. Wij willen deze trend van;
minder intensieve en steeds op-;
pervlakkerige betrokkenheid'
doorbreken", vertelt Marianna!
Lundahl van de Steltkluut.
De vereniging zal zich volgens
Lundahl sterk moeten maken
het brede publiek en de achter- T
ban te kunnen blijven bereiken: Jj
Anderzijds zal zij ervoor moeten.
zorgen kwaliteit altijd boven
kwantiteit te stellen. Lundahl! ivui
„Dat is best moeilijk. Enerziw
is steeds meer specialistische'
kennis nodig om betrokken te]
blijven bij bijvoorbeeld plano
logische zaken. Anderzijds
heeft deze materie een lage aai-,
baarheidsfactor en is dus moei
lijk te vertalen naar de achter-]
ban."
ïnl
twintigste, deed Beethoven zelf
ook wat minzaam. Arrogant als
hij kon zijn, schreef hij aan zijn
uitgever: 'Ik stuur het septet
maar wat eerder op omdat het
gepeupel erom zit te schreeu
wen'. Niettemin gaf hij het werk
een opusnummer, iets wat hij
niet bij al zijn jeugdwerken
deed. Dit septet voor vier strij
kers, klarinet, fagot en hoorn is
als een klein symfonietje te be
schouwen. De verdeling van
hoofd- en bijzaken over de in
strumenten duidt meer op een
symfonische benadering dan op
een kamermuziek-aanpak,
waarbij de musici evenveel aan
dacht krijgen. De hoofdrollen
zijn weggelegd voor viool en
klarinet, met bijrollen voor
hoorn en fagot. De altviool, cel
lo en contrabas blijven geduren
de de zes delen veelal in de figu-
rantenbak zitten.
Raiskin en de door hem uitgeno
digde muzikanten trokken zich
gelukkig niets aan van deze
kanttekeningen. Alle finesse die
uit dit stuk gehaald kon worden,
wérd er simpelweg uitgehaald,
met gedetailleerd uitgewerkte
fraseringen en dynamische con
trasten. Het, door Beethoven
minzaam als gepeupel omschre
ven, publiek beloonde het en
semble dan ook terecht met een
staande ovatie.
Werk van Peter van den Hurk in Galerie Esprit, foto Charles Strijd
door Anita Tournois
CLINGE - Een veelvoud en va
riëteit aan werk kenmerken de
tentoonstelling van achttien
vaste exposanten en één nieu
welinge in Galerie Esprit in
Clinge. Tot en met 1 juli is daar
werk te zien van Arthur Ber
nard, Manuel Esteban, Henk
Vierveijzer, Serge Hélénon, Iris
Slock, Guy Jaspar, Paul Beck
ers, Hendrik van Veenendaal,
Robert Forttgens, Michael Jep-
kes, Erica Nass, Peter van den
Hurk, Jacob Hordijk, Evert van
Hemert, Pierre Everhartz, An
ton ter Braak, Simon Woud-
wijk, Ru van Rossem en France
Fattebert.
Schilderijen, etsen, zeefdruk,
pasteltekeningen, en beelden in
brons of hardsteen gunnen de
bezoeker een blik in de wereld
van deze kunstenaars. Veel van
de schilderijen zijn abstract en
uitgewerkt met krachtige pen
seelstreek; soms in vlakken, een
andere keer met vage contouren
van menselijke figuren. Expres
sieve kleurenexplosies geven de
galerie een zomerse aanblik, zo
als het werk van Berard, Fortt
gens, Van Veenendaal en Slock.
Paul Beckers landschappelijke
werkjes in natuurtinten en ge
vat in een lijst van steen lijken
net tegels.
Rustpunt
Een rustpunt in al het kleuren-
geweld zijn Guy Jaspars etsen:
meditatief en mysterieus. Vro
lijk werk is er ook. Michael Jep-
kes toont fraai en sprookjesach
tig tekenwerk van mensen of
kinderen, die feestvieren or
dansen in etsen met aquatint.
Bronzen beelden in alle mogelij
ke formaten staan tussen de
schilderijen opgesteld. Lange
mannenfiguren die de wacht
houden, voluptueuze dames
met kleine hoofdjes en borstjes,
afgewisseld met ranke naakte
vrouwentorso's vol vitaliteit en
zinnelijkheid, omwikkeld met
windsels van jute of gaas of, heel
abstract mens-vogels die uit
vleugels oprijzen.Voor wie niet
van brons houdt, is er granieten
marmer van Pierre Everhartz.
Tentoonstelling tot. en met ljuh-
Galerie Esprit, Clinge
Openingstijden: do t/m zon
13.30 tot 17.30 uur en do-avoni
19 tot 21 uur, of op afspraak
RENESSE - Muzickverenigi"!
Luctor et Emergo geeft vrijdag
29 juni vanaf 19.30 uur een gras
concert bij de Jacobuskerk w,
Renesse.
Het fanfareorkest staat onderj
leiding van dirigent RonaldSla-J
ger en de slagwerkgroep presens
teert zich onder leiding van in-,;
structeur Ronald de Roo.
Het programma biedt onder
meer nummers als 'Bad Leroy_s
Brown' in een arrangement van
R. van de Velde en 'Fame* meen
bewerking van Frank Ber-
naerts. De slagwerkgroep1
brengt onder meer 'Careless en
'Flashpoint' ten gehore.