Tweebaans N61 levert geld op
Leidsters speelzalen komen
niet toe aan spelen met peuters
13
Tunnelboor Sara
is weer opgelapt
Traditie in ere hersteld met doop Zeeland
OPRUIMING
Alles keert ten goede
voor familie Alemic
inde re knelpunten kunnen profiteren van eventueel overschot
Jitspraak
oud-collega
wekt woede
lajespersoneel
Showroommeubelen tot 75% korting
BOUWMAN
De grootste
Grange-Studio!?
In Zonnemaire
natuurlijk!
i fri
ll i
UITVERKOOP
Arrestatie na achtervolging
Fietser gewond
bij aanrijding
zeeuwse almanak
Dubbelrol
pzc
ZEEUWS-VLAANDEREN
vrijdag 22 juni 2001
doorConny van Gremberghe
IERNEUZEN - Als de N61 niet
wordt omgebouwd tot een vier-
baansweg, maar tot een twee-
baansstroomweg, dan mag het
uitgespaarde geld voor die ver
binding in Zeeland aangewend
norden om andere infrastruc-
lurele knelpunten, zoals de brug
bij Sluiskil of de N57 op Wal
cheren, op te lossen.
Ook zouden er extra middelen
ingezet kunnen worden voor het
nemen van Duurzaam Veilig-
itnaatregelen in Oost- en West-
!eeuws-Vlaanderen. Rijkswa
terstaat stelt dit in een brief aan
de Zeeuwse Milieufederatie
ZMF). Volgens gedeputeerde J.
ïennekeij (verkeer) interpre-
;eert de ZMF het schrijven van
Rijkswaterstaat verkeerd.
5e ZMF had in februari bij de
jehandeling van de voorgestel
de ombouw van de N61 tot vier-
jaansweg in de commissie ver
en vervoer al gepleit voor
een minder ingrijpende aanpas
singvan de rijksweg. De milieu
groepering was er toen al van
ivertuigd dat de mogelijkheid
lestond om de bespaarde mid
delen in te zetten voor andere
majeure infrastructurele knel-
lunten'. Gedeputeerde Hen-
lekeij wees het door de ZMF ge-
jpperde resoluut van de hand.
Coördinator T. van Mierlo be-
reurt het ten zeerste dat Hen-
lekeij dit gedaan heeft. ,,Ik ben
ervan overtuigd dat Hennekeij
[oor nadrukkelijk te stellen dat
wij voorstelden niet moge-
was, de uiteindelijke be
sluitvorming van de commissie
beïnvloed heeft. Uiteindelijk
sprak een kleine meerderheid
van de Staten zich uit voor een
ombouw tot autosnelweg. Nu
blijkt dat het Rijk ons stand
punt deelt. De brief van Rijks
waterstaat is wat dat betreft ui
termate duidelijk."
Alternatieven
De ZMF hoopt nu dat de Zeeuw
se Staten terugkomen op het
eerder ingenomen standpunt.
Van Mierlo: ,,Een kleine meer
derheid kan nu wel eens een
kleine minderheid worden. Wat
door Jacques Cats
MIDDELBURG - De penitenti
aire inrichtingswerkers in het
Middelburgse Huis van Bewa
ring Torentijd voelen zich in een
kwaad daglicht gesteld door
uitspraken van een Vlissingse
oud-collega. Die moest zich de
zer dagen voor de rechtbank in
Middelburg verantwoorden
voor het aannemen van steek
penningen.
In ruil voor een betaling van
2600 gulden had hij een gedeti
neerde aan drugs, sterke drank
en een gsm geholpen. Tijdens de
rechtszitting wekte de inmid
dels ontslagen penitentiaire in
richtingswerker de indruk dat
corruptie wel vaker voorkomt
binnen de bajes.
iedereen is daar over geval
len", meldt directeur J. Hattin-
gaVerschure.De medewerkers
voelen zich in hun eer en goede
naam aangetast." Het komt wel
voordat bezoek van gedetineer
den verdovende middelen naar
binnen probeert te smokkelen.
..Maar hier is gedoeld op andere
[personeelsleden."
Management en medewerkers
willen zich uitdrukkelijk dis
tantiëren van de mededelingen
die de oud-collega voor de rech-
terdeecl. De directie van Toren-
'ijd kent geen pardon voor
PlW'ers die zich door een gede
tineerde laten omkopen. Bij
constateren van corruptie leidt
dat altijd tot disciplinair ont
slag.
Directeur Hattinga Verschure:
.Je legt als rijksambtenaar een
eed of belofte af. Daarbij ver
klaar of zweer je niets te zullen
doen wat het ambt of het aan
zien van het ambt kan schaden."
Debetrokken medewerker werd
de laan uit gestuurd. De rechts
zaak betrof de strafrechtelijke
[afwikkeling van het vergrijp.
De officier van justitie eiste in
de zaak tegen de Vlissinger een
Werkstraf van 240 uur.
De rechtbank moet nog uit
braak doen.
belangrijk is, is dat er op korte
termijn nog eens goed nage
dacht wordt over alternatieven.
Hennekeij weet ook dat het
draagvlak voor een vierbaans-
weg in de Zeeuwse politiek,
maar ook in de regio, niet super
groot is. We hebben inmiddels
de Statenleden schriftelijktekst
en uitleg verschaft over het
schrijven van Rijkswaterstaat.
We zijn dan ook benieuwd hoe
de zaken nu gaan uitpakken."
De ZMF ageert al maanden te
gen het vierbaanswegplan van
Hennekeij. De federatie wil de
'bulderbaan' niet, maar een vei
lige, minder ruimte innemende,
tweebaansverbinding. Volgens
de ZMF is er zeker in dit stadium
alles aan gelegen om het dage
lijks provinciebestuur op ande
re gedachten te brengen.
Ook in relatie tot de aanleg van
een tunnel bij Sluiskil. Hennek
eij stelde woensdag minister
Netelenbos voor om de finan
ciering van die tunnel met veer
tig miljoen aan Zeeuwse midde
len en verlenging van de tol voor
de Westerscheldetunnel (mede)
te bekostigen. „Misschien is de
inzet van gemeenschapsgeld en
tolgelden niet eens nodig. Als
het overgebleven geld, dan spre
ken we toch over ettelijke tien
tallen miljoenen, voor de N61
kan worden ingezet, dan zou
Hennekeij een dief zijn van zijn
eigen portemonnee", aldus Van
Mierlo.
Verkeerd
Gedeputeerde Hennekeij vreest
een nieuwe discussie over het
N61-plan in de Staten niet. „Ik
blijf erbij dat de ZMF de zaken
verkeerd inschat. In het schrij
ven van Rijkswaterstaat wordt
gesteld dat overschotten bij be
paalde projecten ingezet kun
nen worden om tekorten bij an
dere projecten te dekken. Punt
isechterdatdemeesteprojecten
al beginnen met een tekort. Voor
de N57 werd in 1998 berekend
dat daarvoor 286 miljoen gul
den nodig zou zijn, terwijl er
slechts 270 miljoen voor dat
project zou worden vrijge
maakt. Dat is drie jaar terug. Tel
je daar nog eens de stijging van
loonlasten en bouwkosten bij
op, dan pakt dat project nog
Mevrouw M. Pieters, de vrouw van de directeur van Vopak, doopt de sleepboot Zeeland: naast haar directeur-generaal W. de Schepper van URS.
foto Charles Strijd
door René van Stee
TERNEUZEN - De doop van de
sleepboot Zeeland, gisteren op
de ponton van de oude veerha
ven in Terneuzen, betekende het
voorlopige sluitstuk van de mo
dernisering van de vloot van de
Unie van Redding- en Sleep
dienst (URS) Nederland. Teza
men met zeven sleepboten on
der Belgische vlag opereert het
bedrijf nu met zeven sleepboten
onder Nederlandse vlag.
„Dit is de vierde eenheid die de
naam van de provincie draagt.
Voor zover ik weet voer hier een
Zeeland van 1961 tot 1965, een
tweede van 1965 tot 1991, een
derde van 1991 tot 1999 en van
daag hernemen we die traditie",
aldus directeur-generaal van
URS Nederland kapitein W. de
Schepper in zijn doop rede.
Brandblusser
De huidige Zeeland is een zus
terschip van de Anton V, maar
heeft als extra troef een brand-
blusinstallatie met extreem
grote capaciteit. Het in 1983 ge
bouwde schip is van het dubbel-
schroeftype met 35 ton trek
kracht en opereerde voorheen
onder de naam Antwerpen in
het gelijknamige havengebied.
(Advertentie)
De Schepper verwees eveneens
naar de steeds sterkere aanwe
zigheid in de loop der jaren van
URS Nederland op het kanaal
Gent-Terneuzen, de Wester-
schelde en de Noordzee dankzij
de overname in 1991 van sleep
dienst Willem Muller, activitei
ten van Smit Internationale en
recentelijk het bedrijf van Van
den Akker maritieme contrac
tors in Vlissingen. „Ondanks al
deze inspanningen lijden wij
nog steeds financiële verliezen.
De modernisering van de vloot,
kostenverhogingen voortvloei
end uit duurder technisch on
derhoud, de prijs en groter ver
bruik van gasolie en steeds
strengere eisen op het gebied
van milieu en veiligheid hebben
zich nog niet vertaald naar rea
listische tarieven", aldus De
Schepper.
Op 1 juni jongstleden is een eer
ste stap in die richting gezet.
Volgens de Schepper een onaf
wendbare ontwikkeling om de
rentabiliteit van het bedrijf op
een aanvaardbaar niveau te
brengen en om ruimte te creëren
voor verdere noodzakelijke in
vesteringen. Evenals algemeen
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Leidsters van
peuterspeelzalen hebben te
weinig tijd voor educatief spel
met peuters. Ouders betalen
jaarlijks fors meer voor de
speelzalen, maar de deskundige
leidsters waarvoor ze betalen
zijn te druk met zorgtaken,
boekhouding en huisvestings
problemen.
Samenvoeging tot grotere ver
banden met professioneel ma
nagement moet de werkdruk bij
de kleinschalige peuterspeelza
len verlichten. Dat stelt Scoop,
Zeeuws instituut voor welzijn
en zorg, naar aanleiding van on
derzoek.
Scoop houdt jaarlijks een en
quête onder de leidsters van de
honderdtwintig gesubsidieerde
Zeeuwse peuterspeelzalen.
Honderd procent van de enquê
teformulieren komt ingevuld
terug, zegt onderzoeker Wim
van Gorsel van Scoop. Het
groeiend aantal particuliere
speelzalen wordt nog niet bij het
onderzoek betrokken, maar
wellicht wel in de toekomst,
zegt hij. Nogal wat peuterspeel
zalen melden huisvestingspro
blemen. Gebouwen zijn vaak te
klein en te oud om aangepast te
kunnen worden voor gewenste
speelvoorzieningen. Veel speel
zalen huren hun onderkomen
van de gemeente. Materiaalin
koop, administratie en bijscho
ling leggen een steeds groter
tijdsbeslag op leidsters, consta
teert Scoop. Dat frustreert de
voorschoolse educatie en de sig-
MpH Ui
Amuses van Zeeuws kalfsvlees
23 24 juni, 'De Smaek van Zeeland'
Abdijplein, Middelburg
'De Smaek van Zeeland, je moei er geweest
zijn om het geproefd te hebben
(Advertentie)
(Advertentie)
CADEAU WONEN
Zuidweg 20a, Zonnemaire
Tel 0111-401318
www.interieur-paauwe.nl
.„ff ff
nalering van ontwikkelings
achterstanden op peuterspeel
zalen. Slechts twintig procent
van de speelzalen heeft speciale
projecten voor het inhalen van
achterstanden bij kinderen.
Ouders betalen steeds meer
voor de speelgelegenheid voor
hun kind. De jaarlijkse stijging
van vijf procent die Scoop al een
aantal jaren meet, groeide over
2000 dichter naar de zes pro
cent. Gemiddeld kosten twee
dagdelen per week bij een peu
terspeelzaal nu ruim 560 gulden
op jaarbasis. Zes jaar geleden
was dat nog 423 gulden, 33 pro
cent minder.
De verhogingen houden ver
band met de toegenomen
deskundigheid bij de speelzaal
medewerkers en de huisves
tingsproblemen, denkt Scoop.
De zeventien Zeeuwse gemeen
ten hebben dit jaar in totaal 5,5
miljoen gulden voor dat doel be
groot.
Oostburg
Van alle twee- en driejarige
Zeeuwtjes bezoekt 56 procent
een peuterspeelzaal, in totaal
vijfduizend kinderen. Dat aan
tal is stabiel, meldt Scoop. Per
gemeente loopt het bezoek van
de peuters uiteen van dertig tot
negentig procent van de doel
groep. Het hoogste scoort Oost
burg met negentig procent, door
de recente opening van de speel
zaal voor 22 asielzoekerskinde
ren, 't Hedenestje. Ook zonder
die toevoeging gaan zeventig tot
tachtig procent van de Oost-
burgse peuters naar de peuter
speelzaal.
Schouwen-Duiveland, waar
veel kernen zo'n voorziening
ontberen, komt op dertig pro
cent. Hulst en Axel kennen met
32 en 36 procent gering animo
voor de speelvoorziening. De
grensplaatsen ondervinden
zware concurrentie uit België,
waar peuterspeelzalen gratis
toegankelijk zijn. Scoop wil on
derzoeken hoe groot het aandeel
Zeeuws-Vlaamse peuters op
Belgische speelzalen is.
In gemeenten .als Tholen, Rei-
merswaal, Vlissingen en Mid
delburg ligt de deelname rond
48 procent. In de steden trekt de
kinderdagopvang peuters weg
en maar weinig allochtone kin
deren maken van speelzalen ge
bruik. In Goes is de deelname 67
procent. Tholen en Reimers-
waal scoren traditioneel laag
om geloofsredenen, denkt Van
Gorsel.
pagina 14: Uitgelicht
(Advertentie)
Vrijdag/zaterdag (22/23 juni)
GESLOTEN
in voorbereiding op de
miljoenen hoger uit. Dezelfde
vlieger gaat op voor de N61 en
de N58", zei de gedeputeerde.
Hennekeij ontkent dat hij de
commissie van verkeerde infor
matie zou hebben voorzien. In
de beleving van de ZMF is dat
wel gebeurd. „Dat de ZMF te
gen een vierbaansweg is, daar
heb ik geen moeite mee. Ook
niet met een nieuwe discussie
met de commissie. Maar ik blijf
van mening dat ik geen doden
meer wil offeren voor een niet-
veilige, niet-duurzame variant
van dit plan", aldus Hennekeij.
door Barend Pelgrim
VOGELWAARDE - Het Bos
nische asielzoekersechtpaar
Alemic is weer terug in zijn
woning in Vogelwaarde.
Hoewel hun kinderen Vili (7)
en Kiti (9) nog steeds onder
hoede van de Kinderbescher
ming zijn en onderdak krij
gen in een pleeggezin, zijn
Alija en zijn vrouw Dana
zichtbaar opgelucht. De
kans is groot dat de kinderen
op korte termijn bij hen te
rugkeren.
De afgelopen vijf dagen be
leefde de familie de ultieme
nachtmerrie: zaterdag wer
den hun kinderen door de
Kinderbescherming wegge
haald, terwijl het paar zelf
door de politie werd afge
voerd en later per ambulance
naar de psychiatrische kli
niek in Kloetinge voor ge
dwongen behandeling
moest. De wijze van optreden
door de diverse instanties
(Immigratie- en Naturalisa
tiedienst (IND), Coördinatie
Opvang voor Asielzoekers
(COA), politie en Kinderbe
scherming) heeft veel vragen
opgeroepen, al kan het Alija
Alemic (34) niet zoveel meer
schelen. Na alle ellende van
de afgelopen weken (Alemic
was sinds twee weken in hon
gerstaking uit onvrede over
de behandeling van zijn
asielaanvraag door de IND)
en jarenlang getouwtrek met
de Nederlandse autoriteiten
kreeg het gezin deze week
volkomen onverwacht een
verblijfsvergunning. „Het is
heftig geweest", stelt Alemic.
Hij stelt dat veel, zo niet alles
ten goede is gekeerd in him
leven.
Alemic kampt al jaren met
posttraumatische stress door
zijn ervaringen in de Balkan
oorlog, maar is zichtbaar op
geknapt in Kloetinge. „Ein
delijk is er een arts die in de
gaten heeft dat ik niet gek
ben", grijnst de Bosniër. Ale
mic heeft geen zin om achter
af nog eens met modder te
gooien, al beseft hij terdege
dat er veel mis is gegaan in de
behandeling van zijn dossier.
Zo is zijn verblijfsvergun
ning geantidateerd naar de
cember 1998.
Aanfluiting
De vluchteling gaf eerder al
aan dat met name het werk
van de tolken en vertalers,
die zich bemoeid hadden met
zijn verhaal, een regelrechte
aanfluiting was.
Het gezin is bovendien erg
blij met de steun die omwo
nenden uit de Azaleastraat
hebben gegeven in de afgelo
pen dagen. „Ik dacht ze ons
juist niet meer terugwilden
na die hele toestand. Dat ik
als crimineel te kijk was ge
zet, en niemand dit zou be
grijpen. Daarom ben ik de
hele buurt heel veel dank
verschuldigd."
NOORDGOUWE - De politie heef donderdagnacht in Noordgouwe
na een wilde achtervolging twee mensen aangehouden.
Een patrouille zag even na middernacht een auto opvallend lang
zaam rijden. Toen de politiewagen achter de verdachte auto ging
rijden, ging de bestuurder er met hoge snelheid vandoor. Op de Don
kere weg stopte de chauffeur alsnog, waarna hij de agenten op een
scheldkanonnade trakteerde.
De 31-jarige man weigerde vervolgens zijn rijbewijs te tonen, wat
voor de politie reden was hem aan te houden. Ook dat stuitte op het
nodige verzet, waarin de man werd bijgestaan door zijn 28-jarige
passagiere. Zij werd eveneens aangehouden. Het duo is na verhoor
op het bureau op vrije voeten gesteld. De bestuurder moest wél zijn
rijbewijs inleveren voor het overtreden van de maximum snelheid
op zijn eerdere vlucht.
directeur A. Mertens van URS
ziet hij daarentegen geen spoe
dig einde van de zware onder
linge strijd tussen de diverse
sleepbootondernemingen. „Elk
bedrijf houdt er zijn eigen filo
sofie op na. Concurrentie zal
dus altijd bestaan. Zaak is wel
om het gezonde verstand te la
ten blijven prevaleren", aldus
Mertens.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Specialisten
van de Duitse firma Herren
knecht, bouwer van de twee
boormachines van de Wester
scheldetunnel, hebben in nau
welijks een week tijd kans ge
zien het lek in het hoofdlager
van tunnelboor Sara in de oos
telijke tunnelbuis te repareren.
Ze ontdekten dat het lek werd
veroorzaakt door slijtage van
een deel van het stalen loopvlak
van het lager.
De klemringen en de rubberen
afdichting werden iets terugge
haald zodat de slijtageplekken
gemakkelijker te herstellen wa
ren. Die slijtage beperkte zich
dus niet tot de rubberen afdich
ting en dat verraste de specialis
ten. Voor ze op 45 meter diepte
aan de slag konden, werd het
boorfront verstevigd met lage-
sterkte beton en het snijrad ter
bescherming afgedekt met een
dikke folielaag.
Na de reparatie wordt het groot
onderhoud aan de machine her
vat. Het is, als alles verder vol
gens plan verloopt, de laatste
grote onderhoudsstop voor de
boormachines Ellewoutsdijk
bereiken. Ze duiken nu vanon
der de Middelplaat de zandlaag
onder de Everingen in. Een
woordvoerder van de tunnel:
„We vervangen nu het grootste
deel van de vitale onderdelen in
de kop van de boormachine. Dat
is eerder ook bij de andere ma
chine, Neeltje Suzanna, ge
beurd. Het kan best zijn dat het
boren in de zandlaag - en zand is
scherp - nog leidt tot wat extra
slijtage en daardoor tot een ex
tra stop. Maar dat moeten we af
wachten."
Naar verwachting kan Sara
over ruim een week (begin juli)
weer aan de slag.
NIEUWVLIET - Op de Sint
Jansdijk in Nieuwvliet is gister
middag een 53-jarige man
(woonplaats onbekend) gewond
geraakt nadat een 65-jarige
Duitse automobilist tegen zijn
fiets was gereden.
De automobilist wilde de man
en een medefietser aan de lin
kerzijde inhalen. Hierbij botste
hij bijna op een tegenligger. Om
dit te voorkomen stuurde de
man zijn auto terug naar rechts
en raakte het voorwiel van de
53-jarige fietser, die ten val
kwam. De man is met schaaf
wonden en een pijnlijke rug
overgebracht naar het zieken
huis in Oostburg. Zijn fiets werd
volledig vernield.
Middelburg
O
dinsdag 26 juni 9.00 uur.
Grote Markt 11-13 Goes 01 13 - 22 76 07
Dat was ook wat: was die
Vlissingse dame eindelijk zo
ver dat ze op mocht voor haar
autorijexamen, bleek haar
examinator een collega van
het werk. Niet dat ze hem
kende: bij de Zeeuwse politie
werken nogal wat mensen.
Maar onze examinante licht
te hem, net als haar rijin-
structeur, keurig in over haar
burgerfunctie bij hun geza
menlijke werkgever. Helder
heid is altijd prettig in ver
houdingen. Dus toen ze
glansrijk door het praktijk
examen rolde, kon ze eerlijk
zeggen dat ze dat helemaal
verdiend had.
Haarman, opgetogen over de
gecertificeerde rijvaardig
heid van zijn geliefde, vond
dat ze maar meteen aan het
werk moest. Stuurloos wach
ten op toezending van het bij
behorend document fnuikt
de geestdrift om ervaring in
het verkeer op te doen, meent
hij. Die avond nog reed ze dus
auto, voor een klusje twee
straten verderop. Kippe-
eindje, er kan niks misgaan,
zei hij nog.
Dat pakte anders uit. Al een
paar meter verder, bij de eer
ste de beste verkeersdrempel,
sloeg de motor af. In lichte
paniek vond de verse auto
mobiliste de alarmverlich-
tingsknop, verliet de wagen
en riep hulp in. Haar toe
schietende man verbleekte
toen hij zag dat er inmiddels
nog een auto stond te wach
ten.
Een surveillancewagen.
Met daarin, inderdaad, de
agent/examinator.