Tweebaans N61 levert geld op Leidsters speelzalen komen niet toe aan spelen met peuters 13 Tunnelboor Sara is weer opgelapt Traditie in ere hersteld met doop Zeeland OPRUIMING Alles keert ten goede voor familie Alemic inde re knelpunten kunnen profiteren van eventueel overschot Jitspraak oud-collega wekt woede lajespersoneel Showroommeubelen tot 75% korting BOUWMAN De grootste Grange-Studio!? In Zonnemaire natuurlijk! i fri ll i UITVERKOOP Arrestatie na achtervolging Fietser gewond bij aanrijding zeeuwse almanak Dubbelrol pzc ZEEUWS-VLAANDEREN vrijdag 22 juni 2001 doorConny van Gremberghe IERNEUZEN - Als de N61 niet wordt omgebouwd tot een vier- baansweg, maar tot een twee- baansstroomweg, dan mag het uitgespaarde geld voor die ver binding in Zeeland aangewend norden om andere infrastruc- lurele knelpunten, zoals de brug bij Sluiskil of de N57 op Wal cheren, op te lossen. Ook zouden er extra middelen ingezet kunnen worden voor het nemen van Duurzaam Veilig- itnaatregelen in Oost- en West- !eeuws-Vlaanderen. Rijkswa terstaat stelt dit in een brief aan de Zeeuwse Milieufederatie ZMF). Volgens gedeputeerde J. ïennekeij (verkeer) interpre- ;eert de ZMF het schrijven van Rijkswaterstaat verkeerd. 5e ZMF had in februari bij de jehandeling van de voorgestel de ombouw van de N61 tot vier- jaansweg in de commissie ver en vervoer al gepleit voor een minder ingrijpende aanpas singvan de rijksweg. De milieu groepering was er toen al van ivertuigd dat de mogelijkheid lestond om de bespaarde mid delen in te zetten voor andere majeure infrastructurele knel- lunten'. Gedeputeerde Hen- lekeij wees het door de ZMF ge- jpperde resoluut van de hand. Coördinator T. van Mierlo be- reurt het ten zeerste dat Hen- lekeij dit gedaan heeft. ,,Ik ben ervan overtuigd dat Hennekeij [oor nadrukkelijk te stellen dat wij voorstelden niet moge- was, de uiteindelijke be sluitvorming van de commissie beïnvloed heeft. Uiteindelijk sprak een kleine meerderheid van de Staten zich uit voor een ombouw tot autosnelweg. Nu blijkt dat het Rijk ons stand punt deelt. De brief van Rijks waterstaat is wat dat betreft ui termate duidelijk." Alternatieven De ZMF hoopt nu dat de Zeeuw se Staten terugkomen op het eerder ingenomen standpunt. Van Mierlo: ,,Een kleine meer derheid kan nu wel eens een kleine minderheid worden. Wat door Jacques Cats MIDDELBURG - De penitenti aire inrichtingswerkers in het Middelburgse Huis van Bewa ring Torentijd voelen zich in een kwaad daglicht gesteld door uitspraken van een Vlissingse oud-collega. Die moest zich de zer dagen voor de rechtbank in Middelburg verantwoorden voor het aannemen van steek penningen. In ruil voor een betaling van 2600 gulden had hij een gedeti neerde aan drugs, sterke drank en een gsm geholpen. Tijdens de rechtszitting wekte de inmid dels ontslagen penitentiaire in richtingswerker de indruk dat corruptie wel vaker voorkomt binnen de bajes. iedereen is daar over geval len", meldt directeur J. Hattin- gaVerschure.De medewerkers voelen zich in hun eer en goede naam aangetast." Het komt wel voordat bezoek van gedetineer den verdovende middelen naar binnen probeert te smokkelen. ..Maar hier is gedoeld op andere [personeelsleden." Management en medewerkers willen zich uitdrukkelijk dis tantiëren van de mededelingen die de oud-collega voor de rech- terdeecl. De directie van Toren- 'ijd kent geen pardon voor PlW'ers die zich door een gede tineerde laten omkopen. Bij constateren van corruptie leidt dat altijd tot disciplinair ont slag. Directeur Hattinga Verschure: .Je legt als rijksambtenaar een eed of belofte af. Daarbij ver klaar of zweer je niets te zullen doen wat het ambt of het aan zien van het ambt kan schaden." Debetrokken medewerker werd de laan uit gestuurd. De rechts zaak betrof de strafrechtelijke [afwikkeling van het vergrijp. De officier van justitie eiste in de zaak tegen de Vlissinger een Werkstraf van 240 uur. De rechtbank moet nog uit braak doen. belangrijk is, is dat er op korte termijn nog eens goed nage dacht wordt over alternatieven. Hennekeij weet ook dat het draagvlak voor een vierbaans- weg in de Zeeuwse politiek, maar ook in de regio, niet super groot is. We hebben inmiddels de Statenleden schriftelijktekst en uitleg verschaft over het schrijven van Rijkswaterstaat. We zijn dan ook benieuwd hoe de zaken nu gaan uitpakken." De ZMF ageert al maanden te gen het vierbaanswegplan van Hennekeij. De federatie wil de 'bulderbaan' niet, maar een vei lige, minder ruimte innemende, tweebaansverbinding. Volgens de ZMF is er zeker in dit stadium alles aan gelegen om het dage lijks provinciebestuur op ande re gedachten te brengen. Ook in relatie tot de aanleg van een tunnel bij Sluiskil. Hennek eij stelde woensdag minister Netelenbos voor om de finan ciering van die tunnel met veer tig miljoen aan Zeeuwse midde len en verlenging van de tol voor de Westerscheldetunnel (mede) te bekostigen. „Misschien is de inzet van gemeenschapsgeld en tolgelden niet eens nodig. Als het overgebleven geld, dan spre ken we toch over ettelijke tien tallen miljoenen, voor de N61 kan worden ingezet, dan zou Hennekeij een dief zijn van zijn eigen portemonnee", aldus Van Mierlo. Verkeerd Gedeputeerde Hennekeij vreest een nieuwe discussie over het N61-plan in de Staten niet. „Ik blijf erbij dat de ZMF de zaken verkeerd inschat. In het schrij ven van Rijkswaterstaat wordt gesteld dat overschotten bij be paalde projecten ingezet kun nen worden om tekorten bij an dere projecten te dekken. Punt isechterdatdemeesteprojecten al beginnen met een tekort. Voor de N57 werd in 1998 berekend dat daarvoor 286 miljoen gul den nodig zou zijn, terwijl er slechts 270 miljoen voor dat project zou worden vrijge maakt. Dat is drie jaar terug. Tel je daar nog eens de stijging van loonlasten en bouwkosten bij op, dan pakt dat project nog Mevrouw M. Pieters, de vrouw van de directeur van Vopak, doopt de sleepboot Zeeland: naast haar directeur-generaal W. de Schepper van URS. foto Charles Strijd door René van Stee TERNEUZEN - De doop van de sleepboot Zeeland, gisteren op de ponton van de oude veerha ven in Terneuzen, betekende het voorlopige sluitstuk van de mo dernisering van de vloot van de Unie van Redding- en Sleep dienst (URS) Nederland. Teza men met zeven sleepboten on der Belgische vlag opereert het bedrijf nu met zeven sleepboten onder Nederlandse vlag. „Dit is de vierde eenheid die de naam van de provincie draagt. Voor zover ik weet voer hier een Zeeland van 1961 tot 1965, een tweede van 1965 tot 1991, een derde van 1991 tot 1999 en van daag hernemen we die traditie", aldus directeur-generaal van URS Nederland kapitein W. de Schepper in zijn doop rede. Brandblusser De huidige Zeeland is een zus terschip van de Anton V, maar heeft als extra troef een brand- blusinstallatie met extreem grote capaciteit. Het in 1983 ge bouwde schip is van het dubbel- schroeftype met 35 ton trek kracht en opereerde voorheen onder de naam Antwerpen in het gelijknamige havengebied. (Advertentie) De Schepper verwees eveneens naar de steeds sterkere aanwe zigheid in de loop der jaren van URS Nederland op het kanaal Gent-Terneuzen, de Wester- schelde en de Noordzee dankzij de overname in 1991 van sleep dienst Willem Muller, activitei ten van Smit Internationale en recentelijk het bedrijf van Van den Akker maritieme contrac tors in Vlissingen. „Ondanks al deze inspanningen lijden wij nog steeds financiële verliezen. De modernisering van de vloot, kostenverhogingen voortvloei end uit duurder technisch on derhoud, de prijs en groter ver bruik van gasolie en steeds strengere eisen op het gebied van milieu en veiligheid hebben zich nog niet vertaald naar rea listische tarieven", aldus De Schepper. Op 1 juni jongstleden is een eer ste stap in die richting gezet. Volgens de Schepper een onaf wendbare ontwikkeling om de rentabiliteit van het bedrijf op een aanvaardbaar niveau te brengen en om ruimte te creëren voor verdere noodzakelijke in vesteringen. Evenals algemeen door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Leidsters van peuterspeelzalen hebben te weinig tijd voor educatief spel met peuters. Ouders betalen jaarlijks fors meer voor de speelzalen, maar de deskundige leidsters waarvoor ze betalen zijn te druk met zorgtaken, boekhouding en huisvestings problemen. Samenvoeging tot grotere ver banden met professioneel ma nagement moet de werkdruk bij de kleinschalige peuterspeelza len verlichten. Dat stelt Scoop, Zeeuws instituut voor welzijn en zorg, naar aanleiding van on derzoek. Scoop houdt jaarlijks een en quête onder de leidsters van de honderdtwintig gesubsidieerde Zeeuwse peuterspeelzalen. Honderd procent van de enquê teformulieren komt ingevuld terug, zegt onderzoeker Wim van Gorsel van Scoop. Het groeiend aantal particuliere speelzalen wordt nog niet bij het onderzoek betrokken, maar wellicht wel in de toekomst, zegt hij. Nogal wat peuterspeel zalen melden huisvestingspro blemen. Gebouwen zijn vaak te klein en te oud om aangepast te kunnen worden voor gewenste speelvoorzieningen. Veel speel zalen huren hun onderkomen van de gemeente. Materiaalin koop, administratie en bijscho ling leggen een steeds groter tijdsbeslag op leidsters, consta teert Scoop. Dat frustreert de voorschoolse educatie en de sig- MpH Ui Amuses van Zeeuws kalfsvlees 23 24 juni, 'De Smaek van Zeeland' Abdijplein, Middelburg 'De Smaek van Zeeland, je moei er geweest zijn om het geproefd te hebben (Advertentie) (Advertentie) CADEAU WONEN Zuidweg 20a, Zonnemaire Tel 0111-401318 www.interieur-paauwe.nl .„ff ff nalering van ontwikkelings achterstanden op peuterspeel zalen. Slechts twintig procent van de speelzalen heeft speciale projecten voor het inhalen van achterstanden bij kinderen. Ouders betalen steeds meer voor de speelgelegenheid voor hun kind. De jaarlijkse stijging van vijf procent die Scoop al een aantal jaren meet, groeide over 2000 dichter naar de zes pro cent. Gemiddeld kosten twee dagdelen per week bij een peu terspeelzaal nu ruim 560 gulden op jaarbasis. Zes jaar geleden was dat nog 423 gulden, 33 pro cent minder. De verhogingen houden ver band met de toegenomen deskundigheid bij de speelzaal medewerkers en de huisves tingsproblemen, denkt Scoop. De zeventien Zeeuwse gemeen ten hebben dit jaar in totaal 5,5 miljoen gulden voor dat doel be groot. Oostburg Van alle twee- en driejarige Zeeuwtjes bezoekt 56 procent een peuterspeelzaal, in totaal vijfduizend kinderen. Dat aan tal is stabiel, meldt Scoop. Per gemeente loopt het bezoek van de peuters uiteen van dertig tot negentig procent van de doel groep. Het hoogste scoort Oost burg met negentig procent, door de recente opening van de speel zaal voor 22 asielzoekerskinde ren, 't Hedenestje. Ook zonder die toevoeging gaan zeventig tot tachtig procent van de Oost- burgse peuters naar de peuter speelzaal. Schouwen-Duiveland, waar veel kernen zo'n voorziening ontberen, komt op dertig pro cent. Hulst en Axel kennen met 32 en 36 procent gering animo voor de speelvoorziening. De grensplaatsen ondervinden zware concurrentie uit België, waar peuterspeelzalen gratis toegankelijk zijn. Scoop wil on derzoeken hoe groot het aandeel Zeeuws-Vlaamse peuters op Belgische speelzalen is. In gemeenten .als Tholen, Rei- merswaal, Vlissingen en Mid delburg ligt de deelname rond 48 procent. In de steden trekt de kinderdagopvang peuters weg en maar weinig allochtone kin deren maken van speelzalen ge bruik. In Goes is de deelname 67 procent. Tholen en Reimers- waal scoren traditioneel laag om geloofsredenen, denkt Van Gorsel. pagina 14: Uitgelicht (Advertentie) Vrijdag/zaterdag (22/23 juni) GESLOTEN in voorbereiding op de miljoenen hoger uit. Dezelfde vlieger gaat op voor de N61 en de N58", zei de gedeputeerde. Hennekeij ontkent dat hij de commissie van verkeerde infor matie zou hebben voorzien. In de beleving van de ZMF is dat wel gebeurd. „Dat de ZMF te gen een vierbaansweg is, daar heb ik geen moeite mee. Ook niet met een nieuwe discussie met de commissie. Maar ik blijf van mening dat ik geen doden meer wil offeren voor een niet- veilige, niet-duurzame variant van dit plan", aldus Hennekeij. door Barend Pelgrim VOGELWAARDE - Het Bos nische asielzoekersechtpaar Alemic is weer terug in zijn woning in Vogelwaarde. Hoewel hun kinderen Vili (7) en Kiti (9) nog steeds onder hoede van de Kinderbescher ming zijn en onderdak krij gen in een pleeggezin, zijn Alija en zijn vrouw Dana zichtbaar opgelucht. De kans is groot dat de kinderen op korte termijn bij hen te rugkeren. De afgelopen vijf dagen be leefde de familie de ultieme nachtmerrie: zaterdag wer den hun kinderen door de Kinderbescherming wegge haald, terwijl het paar zelf door de politie werd afge voerd en later per ambulance naar de psychiatrische kli niek in Kloetinge voor ge dwongen behandeling moest. De wijze van optreden door de diverse instanties (Immigratie- en Naturalisa tiedienst (IND), Coördinatie Opvang voor Asielzoekers (COA), politie en Kinderbe scherming) heeft veel vragen opgeroepen, al kan het Alija Alemic (34) niet zoveel meer schelen. Na alle ellende van de afgelopen weken (Alemic was sinds twee weken in hon gerstaking uit onvrede over de behandeling van zijn asielaanvraag door de IND) en jarenlang getouwtrek met de Nederlandse autoriteiten kreeg het gezin deze week volkomen onverwacht een verblijfsvergunning. „Het is heftig geweest", stelt Alemic. Hij stelt dat veel, zo niet alles ten goede is gekeerd in him leven. Alemic kampt al jaren met posttraumatische stress door zijn ervaringen in de Balkan oorlog, maar is zichtbaar op geknapt in Kloetinge. „Ein delijk is er een arts die in de gaten heeft dat ik niet gek ben", grijnst de Bosniër. Ale mic heeft geen zin om achter af nog eens met modder te gooien, al beseft hij terdege dat er veel mis is gegaan in de behandeling van zijn dossier. Zo is zijn verblijfsvergun ning geantidateerd naar de cember 1998. Aanfluiting De vluchteling gaf eerder al aan dat met name het werk van de tolken en vertalers, die zich bemoeid hadden met zijn verhaal, een regelrechte aanfluiting was. Het gezin is bovendien erg blij met de steun die omwo nenden uit de Azaleastraat hebben gegeven in de afgelo pen dagen. „Ik dacht ze ons juist niet meer terugwilden na die hele toestand. Dat ik als crimineel te kijk was ge zet, en niemand dit zou be grijpen. Daarom ben ik de hele buurt heel veel dank verschuldigd." NOORDGOUWE - De politie heef donderdagnacht in Noordgouwe na een wilde achtervolging twee mensen aangehouden. Een patrouille zag even na middernacht een auto opvallend lang zaam rijden. Toen de politiewagen achter de verdachte auto ging rijden, ging de bestuurder er met hoge snelheid vandoor. Op de Don kere weg stopte de chauffeur alsnog, waarna hij de agenten op een scheldkanonnade trakteerde. De 31-jarige man weigerde vervolgens zijn rijbewijs te tonen, wat voor de politie reden was hem aan te houden. Ook dat stuitte op het nodige verzet, waarin de man werd bijgestaan door zijn 28-jarige passagiere. Zij werd eveneens aangehouden. Het duo is na verhoor op het bureau op vrije voeten gesteld. De bestuurder moest wél zijn rijbewijs inleveren voor het overtreden van de maximum snelheid op zijn eerdere vlucht. directeur A. Mertens van URS ziet hij daarentegen geen spoe dig einde van de zware onder linge strijd tussen de diverse sleepbootondernemingen. „Elk bedrijf houdt er zijn eigen filo sofie op na. Concurrentie zal dus altijd bestaan. Zaak is wel om het gezonde verstand te la ten blijven prevaleren", aldus Mertens. door Wout Bareman TERNEUZEN - Specialisten van de Duitse firma Herren knecht, bouwer van de twee boormachines van de Wester scheldetunnel, hebben in nau welijks een week tijd kans ge zien het lek in het hoofdlager van tunnelboor Sara in de oos telijke tunnelbuis te repareren. Ze ontdekten dat het lek werd veroorzaakt door slijtage van een deel van het stalen loopvlak van het lager. De klemringen en de rubberen afdichting werden iets terugge haald zodat de slijtageplekken gemakkelijker te herstellen wa ren. Die slijtage beperkte zich dus niet tot de rubberen afdich ting en dat verraste de specialis ten. Voor ze op 45 meter diepte aan de slag konden, werd het boorfront verstevigd met lage- sterkte beton en het snijrad ter bescherming afgedekt met een dikke folielaag. Na de reparatie wordt het groot onderhoud aan de machine her vat. Het is, als alles verder vol gens plan verloopt, de laatste grote onderhoudsstop voor de boormachines Ellewoutsdijk bereiken. Ze duiken nu vanon der de Middelplaat de zandlaag onder de Everingen in. Een woordvoerder van de tunnel: „We vervangen nu het grootste deel van de vitale onderdelen in de kop van de boormachine. Dat is eerder ook bij de andere ma chine, Neeltje Suzanna, ge beurd. Het kan best zijn dat het boren in de zandlaag - en zand is scherp - nog leidt tot wat extra slijtage en daardoor tot een ex tra stop. Maar dat moeten we af wachten." Naar verwachting kan Sara over ruim een week (begin juli) weer aan de slag. NIEUWVLIET - Op de Sint Jansdijk in Nieuwvliet is gister middag een 53-jarige man (woonplaats onbekend) gewond geraakt nadat een 65-jarige Duitse automobilist tegen zijn fiets was gereden. De automobilist wilde de man en een medefietser aan de lin kerzijde inhalen. Hierbij botste hij bijna op een tegenligger. Om dit te voorkomen stuurde de man zijn auto terug naar rechts en raakte het voorwiel van de 53-jarige fietser, die ten val kwam. De man is met schaaf wonden en een pijnlijke rug overgebracht naar het zieken huis in Oostburg. Zijn fiets werd volledig vernield. Middelburg O dinsdag 26 juni 9.00 uur. Grote Markt 11-13 Goes 01 13 - 22 76 07 Dat was ook wat: was die Vlissingse dame eindelijk zo ver dat ze op mocht voor haar autorijexamen, bleek haar examinator een collega van het werk. Niet dat ze hem kende: bij de Zeeuwse politie werken nogal wat mensen. Maar onze examinante licht te hem, net als haar rijin- structeur, keurig in over haar burgerfunctie bij hun geza menlijke werkgever. Helder heid is altijd prettig in ver houdingen. Dus toen ze glansrijk door het praktijk examen rolde, kon ze eerlijk zeggen dat ze dat helemaal verdiend had. Haarman, opgetogen over de gecertificeerde rijvaardig heid van zijn geliefde, vond dat ze maar meteen aan het werk moest. Stuurloos wach ten op toezending van het bij behorend document fnuikt de geestdrift om ervaring in het verkeer op te doen, meent hij. Die avond nog reed ze dus auto, voor een klusje twee straten verderop. Kippe- eindje, er kan niks misgaan, zei hij nog. Dat pakte anders uit. Al een paar meter verder, bij de eer ste de beste verkeersdrempel, sloeg de motor af. In lichte paniek vond de verse auto mobiliste de alarmverlich- tingsknop, verliet de wagen en riep hulp in. Haar toe schietende man verbleekte toen hij zag dat er inmiddels nog een auto stond te wach ten. Een surveillancewagen. Met daarin, inderdaad, de agent/examinator.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2001 | | pagina 41